eitaa logo
مرضیه رمضان‌قاسم
482 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
915 ویدیو
90 فایل
🌻بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام ارشد تفسیر و کلام، مداح، سخنران مبلغ‌ دفتر تبلیغات اصفهان پاسخگوی‌شبهات،داستانک‌ دلنوشته و یادداشت‌نویس تلاشم در جهش‌تولید جهت‌فرمانبرداری از امر رهبرم منتظرامام زمانم هس تم پل‌ارتباطی‌جهت‌ارتقاءکانال⬇ @M_Rghasem110
مشاهده در ایتا
دانلود
یک ماه اگر خدا خدا می‌کردیم ما بهر ظهور تو دعا می‌کردیم ای کاش نماز عید فطر خو د را در پشت سر تو اقتدا می کردیم 🔰 اعلام‌ برنامه‌‌ی نماز عید سعید فطر 🌼‌‌⃝⃡🌺مصلی اصفهان 📌نماز عید ساعت ۷ صبح روز عید فطر 📌به امامت حضرت آیت الله مهدوی 📌در مصلای امام خمینی اصفهان 📌درهای مصلی از ۶ صبح به روی نمازگزاران باز خواهد بود همچنین رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط نمازگزاران الزامی است 🌼‌‌⃝⃡🌺آستان مقدس حضرت زینب خواهر امام رضا علیه‌السلام 📌به امامت: حجت‌الاسلام صادق‌زاده 📌قرائت دعای ندبه: کربلایی سید محمد رضایی 📌ساعت ۶صبح صحن امام رضا علیه‌السلام 🌼‌‌⃝⃡🌺خیابان مسجدسید، خیابان آیت‌الله بیدآبادی، مسجد علی‌قلی‌آقا 📌شروع مراسم و قرائت دعای ندبه، ساعت ۷ 📌اقامه نماز عید فطر، ساعت ۸ صبح 🏓 همراه با برگزاری رویداد ورزشی-تفریحی، بعد از مراسم نماز عید 🌼‌‌⃝⃡🌺آستان مقدس امامزاده شاه میرحمزه 🌼‌‌⃝⃡🌺مسجد مصلی خیابان طوقچی 🌼‌‌⃝⃡🌺حسینیه‌ی یوسف زهرا خیابان شیخ‌طوسی شرقی گریانم و قوت غالبِ من آب است از بسکه ضریح کربلا جذّاب است من نان خور سفره ی حسینم ، آری پس فطریه ام به گردن ارباب است صدشکر که غرق نور ایمان شده‌ایم مستوجب آمرزش یزدان شده‌ایم سی روز تو میزبان ما بودی و باز بر سفرۀ عید فطر مهمان شده‌ایم عید_سعید_فطر_مبارک🌹 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از سلاله اخلاقی
پرسش: چرا باید در عید فطر زکات پرداخت کرد؟ یکی از واجبات مالی که باید با قصد قربت پرداخت شود، زکات فطره یا همان فطریه است. مسلمانان بعد از یک ماه روزه‌داری در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر که اولین روز از ماه قمری شوّال است؛ قبل از شرکت در نماز عید فطر؛ مبلغی را به عنوان فطریه پرداخت می‌کنند که این مبالغ؛ جهت کمک به فقرا و مستمندان و دیگر مواردی که در فقه آمده است، هزینه می‌شود. حقیقت و فلسفه عید فطر چیست؟ فلسفه عبادات که از طرف شرع مقدس، به آن مامور شده ایم، به‌طور کامل برای ما مشخص نیست، اما با توجه به دلائل عقلی یا وجود برخی از روایات؛ می‌توان برخی از حکمت‌های عبادات را فهم کرد.  درباره زکات فطره نیز روایاتی رسیده است که بیان‌گر حکمت پرداخت آن است.  در روایتی از امام صادق(ع)  که مرحوم صدوق نقل کرده، این‌گونه آمده است: «همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمام‌کننده و کمال‌بخش روزه است همان‌گونه که صلوات بر پیامبر(ص) از جمله عوامل تمام کننده نماز می‌باشد؛ چرا که هرکس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند، مانند آن است که روزه‌ای نگرفته است. همان‌گونه که هرگاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر(ص) نفرستد مانند آن است که نماز نگذاشته است...». خداوند عبادت بدنی؛ مثل روزه را با عبادت مادی (پرداخت فطره) در هم آمیخته است و یکی را تکمیل کننده دیگری نامیده است تا بدین سبب، نتایج روزه‌داری که از جمله آن، درک شرایط مستمندان و فقیران است؛ در مرحله عمل نیز تحقق پیدا کرده و روزه‌داران با درک آن شرایط؛ اقدام به کمک‌های مالی به آنان کنند و ثمره روزه‌داری خویش را در عمل کامل کنند. بر اساس روایات آل الله علیهم صلوات الله؛ زکات فطره؛ صدقه‌ای است که روزه‌داران برای حفظ جان خود و خانواده‌شان پرداخت می‌کنند. آیا می توان عید فطر را بازگشت به فطرت انسان دانست؟ عید در لغت به معنای بازگشت و فطر به معنای شکافتن به کار می‌رود، یکی دیگر از معانی«فطر» نحوه ی خاصی از آفرینش است و وقتی سخن از فطرت به میان می‌آید، منظور سرشت خاص و آفرینش ویژه‌ای است که لوازم و آثار خاصی دارد. بر اساس آیات و روایات اهل‌بیت (ع)، انسان قبل از ورود به عالم طبیعت، در عوالم دیگری قرار داشته و در آنجا خداوند را با تمام صفات جمال و جلالش تصدیق کرده است و این همان خلقت خاص و خداشناسی فطری است، یعنی آفرینش انسان به‌گونه‌ای است که در عمق جان خود، خدا را می‌شناسد. انسان به دلیل انس و الفتی که با جهان طبیعت می‌گیرد، توجه خود را نسبت به این معرفت از دست می‌دهد و در محضر خدا بودن، بین حجاب‌های مختلف پنهان می‌شود و این چراغ کم‌فروغ می‌شود و بر این اساس انسان نیاز به امور بیدار کننده‌ای دارد تا او را از غوغای بُرون رها و متوجه درون خود کند و حجاب‌های غفلت را کنار زند.  ماه مبارک رمضان فرصتی است برای بازگشت به فطرت پاک توحیدی. یکی از عوامل مؤثر برای تنبّه کسانی که فطرت خداشناس خود را محجوب ساخته‌اند، ماه رمضان و روزه‌داری در این ماه عزیز است. وقتی ماه رمضان به آخرین روز خود می‌رسد، در سایه عبادت و بندگی و مبارزه با شیطان درون و بیرون، بازگشتی دوباره و عیدی مبارک برای انسان رقم می‌خورد که همان «عید فطر» است، یعنی روزی که خود را در محضر خدا می‌بیند. نکته مهم برای هر روزه‌دار بعد از عید فطر و ماه مبارک رمضان این است که این حالت را برای خود حفظ و با مراقبت از آن، عید فطر واقعی را برای خود رقم بزند و هرروز خود را تبدیل به عید کند همان‌طوری که امام علی(ع) می‌فرمایند: «هرروزی که در آن معصیت خدا نشود عید است». 🌹
352.5K
قدمای ما چگونه کتاب می‌خواندند؟ آنها با کتاب عشق می‌ورزیدند. با کتاب زندگی می‌کردند. با کتاب گفت‌وشنودی دوجانبه برقرار می‌کردند. آنها هر کتاب را ده‌ها و ده‌ها بار می‌خواندند. هر کلمهٔ آن برایشان متضمن معانی بی‌شمار بود و هر جمله‌ای دنیایی از رازهای سربه‌مهر که باید گشوده می‌شد. با هر کلمه حرف می‌زدند. این است که می‌بینیم بر کتاب‌ها، بر کلمات هر کتاب شروح و حواشی بسیار نوشته می‌شود. شروحی که خود دنیایی است از آنچه خواننده از این گفت‌وشنود دوجانبه تحصیل کرده است. قدمای ما با کیفیت کار داشتند و عمقی می‌خواندند. ما با کمیت کار داریم و سطحی می‌خوانیم. مادران و پدران ما، مادربزرگ‌ها و پدربزرگهای ما آنچه را خواندند با زندگی‌شان عجین شده و ما اغلب تعجب می‌کنیم که چگونه برای هر مطلب شاهد مثالی از سعدی، حافظ و از قرآن دارند. و ما که این‌همه به‌ظاهر باسوادتریم و مدرسه‌رفته و دانشگاه‌دیده‌ایم و کتاب‌خوانده‌ایم چگونه چنین قدرتی نداریم؟! برای اینکه سواد برای آنها متاعی نبوده که با آن به بازار بروند. سواد زندگیشان بود. اگر شعری از حافظ برایتان می‌خوانند برای این است که سال‌ها با این دوست راز و نیاز داشته‌اند و حالا شناختشان از او خیلی بیشتر از شناسایی شما از دوست دیرینتان است. این است که وقتی بیتی را شاهد مثال می‌آوردند در واقع حرف دارند دلشان را می‌زدند، منتهی به زبانی زیباتر. @ramezan_ghasem110
سلام وقت و عاقبتتون‌بخیر اومدم خدمتتون تا یه اتفاق جالبی که تازگی برام رخ داد رو به اشتراک بذارم... یه استاد داریم‌ تو دانشگاه، مِتدشون برای پیشرفت ما تهدید و تنبیه با کسر نمره هست. تا "تقّی به توقّی" می‌خوره میگن از کل کلاس‌تون دو نمره کم کردم. ایشون معتقدند تشویق سوسول‌بازیِ هر کی به هر کجا رسید با تنبیه رسید. البته اینم بگم، هر چند حقیر برا نمره و تشویق درس نمی‌خونم اما از رفتار این استاد به ستوه اومده بودم، آخه تحمل هم حدی داره دیگه چغندر قند که نیستم. هرگاه با ایشان کلاس داریم یاد دوران کودکی و مدرسه می‌افتم که اغلب اساتید از عنصر تهدید استفاده می‌کردند و کم بودند معلمانی که بجا تشویق و تنبیه کنند. بنابراین دست به قلم شدم و این یادداشت "پیشنهادی به معلمان مدارس" رو نوشتم👇 https://hawzahnews.com/xbJ47 بعد از انتشار یادداشت در خبرگزاری حوزه، ارسالش کردم تو گروه کلاسی همین استاد. فکر می‌کنید واکنش استاد چی بود؟ خودتون تماشاکنید استاد چی نوشتند👇 {بنده بیشتر به ویران کردن باورهای متعلم اهتمام دارم. 😊 فرا رسیدن عید سعید فطر را به همهٔ دوستان تبریک عرض می‌کنم... بدین مناسبت، دو نمره به همه اضافه می‌کنم... البته اگر تا شنبه تکالیفتان را ارسال نکنید، آن را که پس می‌گیرم هیچ، دو نمرهٔ دیگر هم کم می‌کنم‌.} ♻️نتیجه اینکه: واکنش استاد برام جالب بود، البته هر چند هنوز بوی تهدید می‌ده اما این خودش نشون میده تحت تاثیر قرار گرفتند. خواستم بگم این نوشته‌های ما اگه به همین اندازه که یه استاد تجدید نظر کنه و رَویه‌ی خودشو عوض کنه رخ بده خیلی ارزشمند هستش و اینو نوشتم که بگم کار و تلاش‌مونو هیچ‌وقت دست کم نگیریم. پس دست رو دست نذار بنویس😄 🖊نویسنده: مرضیه رمضان‌قاسم 👌 ➠@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀 🌀 🌀 🌀 💠یه راهکار خوب برای خود‌شناسی و دیگرشناسی اگه می‌خوای کسی رو بشناسی ببین با کی دوستِ این جمله رو همه‌مون بارهای بار شنیدم اما کدوم‌مون طِبقِش عمل کردیم الله اعلم🤷‍♂ اینکه ما از دوستان و اطرافیان‌مون خییییلی اثر می‌گیریم یه واقعیت بزرگ هستش. 👈پس اگه می‌خوای خودتو بهتر بشناسی👇 همین الان یه قلم و کاغذ بردار و یا یه سر به گوشی موبایلت بزن و نام ۵‌نفری که باهاشون بیشترین ارتباط رو داری ثبت کن. ♦️دوستی چه زیبا و حکیمانه می‌گفت:«ما میانگین ۵نفری هستی که بیشترین ارتباط را با اونا داریم؛ اگه این ۵نفر قوی باشن ما هم قوی می‌شیم، اگه اهل مطالعه باشن ما هم اهل مطالعه می‌شیم،‌ اگه دست به سیگار باشن ما هم کم‌کم دست‌مون به سمت سیگار میره و...» پس رابطه‌‌مونو با افراد خوب قوی کنیم چون اینطوری کمک بزرگی به رشد خومون کردیم چون اونا هستند که به ما انگیزه و انرژی میدن و تو مشکلات دست‌مونو می‌گیرنو از مشکلات می‌کِشَنِمون بیرون.» حقیر قبل از اینکه بیام و این راهکار رو تقدیم شما بزرگوارن کنم، خودم هم اسامی کسانی که بیشترین ارتباط رو باهاشون دارم رو نوشتم، چون نیازی نمی‌بینم نام مقدس‌شون رو ببرم بجای اسم این ۵عزیز ۵ تا گل گذاشتم چون عطرشون حال و روز زندگی‌مو پرطراوت و معطر کرده. خداحفظشون کنه و عاقبت‌بخیر بشن ۱) ...🌹 ۲) ...🌹 ۳) ...🌹 ۴) ...🌹 ۵) ...🌹 🖊نویسنده: مرضیه رمضان‌قاسم ⏰زنگ بیداری👇 ➠@ramezan_ghasem110
🛫🛬🛩 سلام خواستم به اون دسته از بزرگوارانی که این دو روز شرایط براشون مهیّا نشد برن سفر عرض کنم. "مطالعه هم خودش یه جور مسافرتِ" پس اگه محصل، دانشجو و یا طلبه‌ای همین که نشستی یا از همین الان می‌شینی درس می‌خونی مسافری. اگه محصل نیستی کتابهای مفید بخونی خودش یه سفرِ یادت باشه👇 مهم نیست چقدر پر مشغله‌ای، باید زمانی برای کتاب خواندن پیدا کنی و یا اینکه خود را در محاصره‌ی نادانی خواهی دید... راستی اینم بخونید👇 🔺 نام‌نویسی طلاب و اساتید حوزه علمیه اصفهان برای دریافت بن اعتباری خرید کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران ✅ ثبت‌نام از طریق مراجعه به https://bon.tibf.ir/ توجه:‌ استفاده از یارانه اعتباری «صرفا» در خرید غیرحضوری و از طریق سامانه فروش امکان پذیر است عرضه و فروش کتب توسط ناشران در محل نمایشگاه، آزاد و به صورت "نقدی" شامل تخفیف ناشر خواهد بود. ⏰زنگ بیداری👇 ➠@ramezan_ghasem110
🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀 🌀 🌀 🌀 📣 لطفا توجه کنید 〽️برخی آدما توهّم دانایی دارن. 〽️برخی‌ دیگه توهّم خوانایی دارن. 〽️برخی‌ دیگه هم توهّم دارائی دارن. 1⃣ توهّم دانائی‌ها یک دسته از ما جزء اون دسته افرادی هستیم که با شرکت در یکی دوتا دوره‌ی آموزشی، فکر می‌کنیم شاخ غول رو شکستیم و برا خودمون کسی شدیم و از فرداش بادی به غبغب می‌ندازیم و شونه‌هامونو می‌دیم عقب، بازوها رو منقبض می‌کنیم، هر چی زور داریم می‌ندازیم توبازو و سر نازنین‌مونو می‌‌دیم جلو، انگار که دو تا هندونه‌ی نامرئی لاکَتِ‌مونِ، دوتا پنبه هم فرو می‌کنیم داخل گوش‌های مبارک‌مون و حداقل اجازه نمی‌دیم یه گوشمون در و یکی دیگه دروازه باشه😄 هر کی ندونه فکر می‌کنه سال‌هاست خاک کتاب و تخته نوش جان کردیم و با کتاب‌ها دَمبِل زدیم. می‌دونید چرا این ژست‌ها رو می‌گیریم؟ چون توهّم زدیم که بلدیم به قول بازیگر فیلم دودکش هی می‌گیم بلدم بلدم بلدم... 2⃣ توهّم خوانایی‌ها دسته‌ی دوم‌مون جزء اون گروهی هستیم که یه چند تا کتاب خوندیم اما دوره و اینها شرکت نکردیم خلاصه یه چیزایی بلدیم ولی عُمقش یه بند انگشت بیشتر نیست. 3⃣ توهّم دارائی‌ها توهّم دارائی‌ها اونایی‌مون هستیم که نه مثل توهم دانایی‌ها در دوره‌های علمی شرکت می‌کنیم و نه اون چارتا‌ کلمه‌ای که توهم خوانائی‌ها بلدن رو بلدیم، بلکه هَمّ و غم‌مون شده خرید کتاب. حالا حدس بزن خودت جزء کدوم دسته‌ای؟🤔 امیدوارم جزء هیچ‌کدوم از این سه دسته نباشی که توهم دارن بلکه کتاب‌ها رو بخونی و کسب علم کنی، تولید علم کنی و دانش رو تبدیل به مهارت کنی🤲 ♻️نتیجه‌اینکه: ✅ خدمت توهّم‌ دانائی‌های عزیز عرض‌ کنم شرکت در دوره‌های آموزشی لازم هست ولی به تنهایی کافی نیست چون ما باید به خوانش کتاب هم بپردازیم و دانش‌مان را با بحث و گفتگو با دیگران تعمیق بخشیم و تبدیل به مهارت کنیم. ✅ توهم خوانائی‌های عزیز هم باید علاوه بر خواندن، قدرت شنیدن نیز کسب کنید و با شرکت در دوره‌های آموزشی و بحث و گفتگو پیرامون یافته‌های خود آن را کاربردی کنند. ✅ حقیر قصد ندارم توهم دارائی‌های محترم را از خریدن کتاب منع کنم فقط یک شرط براشون می‌ذارم و آن هم‌اینکه: می‌تونند کتاب بخرند اما باید به خودشون قول بِدَن تا این کتابی که الان خریدَن رو نخوندن اجازه ندارن کتاب بعدی رو بخرن. 🔆این موارد گفته شده فقط مشکل شما نیست بلکه همه‌ی ما همدردیم همه‌مون دوستداریم دانش‌مون تبدیل به مهارت بشه به نظرتون اشکال کار از کجاست؟ 〽️یا اشکال از کتاب‌هاست که با ما احساس غریبی می‌کنند و نمی‌خوان سوار سلول‌های خاکستری مغز ما بشن. 〽️ و یا اشکال از مدل کتابخوانی ماست که اجازه نمی‌دیم واژه‌های کتاب سوار سلول‌های خاکستری خاک‌گرفته‌ی مغز ما بشن. پس بهتره👇 ✔️هر دوره‌ی آموزشی رو شرکت نکنیم بلکه در دوره‌های عالی شرکت کنیم و مطالب اون دوره رو به دیگران هم آموزش بدیم. ✔️ هر کتابی رو نخونیم، کتاب خوب بخونیم، بعلاوه اینکه بجای خوانش چندین کتاب، یک کتاب خوب رو چندین بار خوب خوب بخونیم و با دیگران نیز به اشتراک بگذاریم. شاد باشید بحق شاه نجف🌹 🖊مرضیه رمضان‌قاسم ⏰زنگ بیداری👈 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
🕊 شب جمعه که شود جرم و خطا می‌بخشند دست خالی نرو با شوق بیا می‌بخشند این کریمان همه احوال مرا می‌پرسند این کریمان همه عصیان مرا می‌بخشند ثروتِ فقر که دارم همه سرمایه‌ام است اغنیا را به نیاز فقرا می‌بخشند رزق ما را برسانید ز بازار نجف از همان سفره که نعمت به گدا می‌بخشند مطمئناً سببش یک نظر فاطمه است قطره اشکی که بر این بی‌سر و پا می‌بخشند خادمی گریه‌کنان گفت اباعبدالله کِی به ما تذکرهء کرببلا می‌بخشند مادرت گفت فدای لب عطشان حسین... همه را بین فغانش به خدا می بخشند 🖊شاعر: دین‌پرور ⏰زنگ بیداری👇 ➠@ramezan_ghasem110
PTT-20220505-WA0002.opus
39.1K
🌛قصه‌ی شبانگاهی 🌙 صرفا جهت گرفتن انرژی. 🔈 قصه‌گو: هستیِ‌من شاید شب‌های بعد ادامه داشته‌باشه...😄 همیشه دلیلی براے شاد شدن وجود داره پیداش ڪن... ⏰زنگ بیداری👇 ➠@ramezan_ghasem110
PTT-20220505-WA0004.opus
10K
🎧گوش‌کنید قصه‌گو ویس گذاشته بازخورد بگیره😄 تلخ است روزگار، مگر با بهانه‌ای پیدا کنیم دلخوشی کودکانه‌ای.... ⏰زنگ بیداری👇 ➠@ramezan_ghasem110
🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼 ✨ 🌼 ✨ 🌼 ♦️بایسته‌های پاســـ🖊ــــخگویی به شبهات 1⃣ رعایت جنبه‌های اخلاقی ۱) ایجاد احساس امنیت در مخاطب راز‌دار بودن پاسخگو موجب ایجاد امنیت در مخاطب است به گونه‌ای که او بدون دلهره سؤالاتش را مطرح می‌کند. ۲) ایجاد رابطه‌ی صمیمی با مخاطب. ۳) پاسخگو نه تنها نباید تندی کند بلکه باید صبورانه و منطقی با پرسشگر رفتار کند. ۴) پاسخگو نباید در مقام قضاوت و محاکمه‌ی پرسشگر برآید بلکه وظیفه‌ی او فقط حل مسئله است. 2⃣ رعایت جنبه‌های علمی: ۱) ارائه‌ی پاسخ مبتنی بر دانائی اگر پاسخگو جواب را می‌داند باید پاسخ مخاطب را بدهد و اگر جواب را نمی‌داند باید از توجیه‌ کردن‌های بیهوده‌ی ناشی از ندانستن پرهیز کند‌. بلکه می‌بایست پرسشگر را به آن فرد اهل فن، ارجاع دهد. ۲) توان مناسب علمی: توان مناسب علمی به معنای دانستن تمام علوم نیست چون این امر شدنی نیست بلکه پاسخگو باید خود را برای نیازهای علمی در فضای مسائل دینی آماده کند، با فضا آشنایی داشته‌باشد، نیازهای محیط را بداند، مثلا سوالات تبلیغ در مدارس، روستا و‌‌... را بداند و بر روی آن مباحث به گونه‌ای مطالعه و تحقیق کند تا بتوانم پاسخ مخاطب را بدهد. زیرا اگر نتواند پاسخ دهد ضعف علمی‌ او مشخص می‌شود و همین باعث می‌گردد دیگر مخاطب از ما پرسش نکند. 3⃣ فهم پرسش: تا منظور پرسشگر را به خوبی فهم نکرده‌ایم به پاسخگوئی نپردازیم. زیرا گاهی: ۱) سوال ابهام دارد گاهی ممکن است پرسشگر سوال را غلط بپرسد. پس بهتر است در مورد سوالاتی که ابهام دارد از مخاطب در موردش توضیح بیشتر خواسته‌شود مثلا بپرسد آیا منظور شما این است؟ و سپس برداشت خود از آن سوال را برای پرسشگر بازگو کند. ۲)سوال پرسشگر بر اساس مبانی خاصی است بنابراین آگاه بودن پاسخگو به پیشینه‌ی پرسش ضروری است. ۳) کشف مسئله و دغدغه‌ی پرسشگر پاسخگو باید بک‌گراند پرسش‌ را کشف کند. گاهی سوال کلامی است اما مسئله و دغدغه‌ی پرسشگر عاطفی یا اقتصادی و یا قصد دارد تکلیف را گردن پاسخگو بیندازد، بنابراین پاسخ عقلی، برهانی، فلسفی و کلامی جوابگوی این دسته افراد نیست هر چند پاسخ از حیث منطقی درست باشد. بلکه اینجا پاسخ اقناعی راهگشاست. 4⃣ توجه به ویژگی‌های مخاطب ۱) توجه به ویژگی علمی مخاطب ۲) توجه به ویژگی‌های روان‌شناختی ۳) توجه به ویژگی‌های تربیتی و محیطی ۴) توجه به ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی ♻️نتیجه‌اینکه:‌ ✅ مهارت از جنس دانستن نیست بلکه مهارت از جنس توانستن است؛ یعنی پاسخگو می‌بایست بتواند مطالبی که می‌داند را به بهترین نحو ممکن در خدمت دیگران قرار دهد. ✅ گاهی پاسخگو، پاسخ را می‌داند اما نحوه‌ی بیان پاسخ را نمی‌داند، در این صورت ممکن است نه تنها شبهه‌زدایی توسط پاسخگو صورت نگیرد بلکه آسیب شبهه زایی رخ‌دهد. ❇️ پاسخگویی مهارت و هنر است، یعنی صرف دانستن آن، کسی را پاسخگو نمی‌کند بلکه این هنر با تمرین ایجاد می‌شود. @javadheidari110 🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼✨🌼 ➠@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌محبت تنها جوشکاری است که برای رفع خستگی بدون هیچ چشمداشت رایگان، دلهای خسته را به یکدیگر جوش می‌زند. ‌‌‌
‏یکی از اون افراد بزرگی که واژه‌ی انسانیت برازندشون هست پدرها هستند. آخه اونا با وجود اینکه می‌دونند ممکنه محبتشون هیچ وقت جبران نشه، ولی بازم به فرزندان‌شون محبت می‌کنند... صبح‌های جمعه اگه خسته بودم و دعای ندبه نمی‌رفتم با صدای عرشی پدر بیدار می‌شدم که می‌گفتند بابا بلند شو حلیم و عدس‌تو بخور و دوباره بخواب... پدر جون! من هیچ‌وقت نتونستم محبت‌های شما رو جبران کنم. دعام کنید که سخت محتاج دعایم.... 🖊مرضیه رمضان‌قاسم ⏰زنگ بیداری👇 ➠@ramezan_ghasem110
✍ 🎶 این روزا شاعر درونم داره زمزمه‌ می‌کنه اشعار شعرای نامدار را در پاسخِ لجن‌پراکنی‌های برخی معاندان کور ذهن که قصد دارن از آب گِل‌آلود ماهی بگیرن؛ غافل از اینکه کور خوندند👇 انتقام یاوه‌گویان را به خاموشے گذار تیغ می‌گوید جواب مرغ بی‌هنگام را! ای مگس!! عرصه‌ی سیمرغ نه جولانگه توست عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری 🖊مرضیه رمضان‌قاسم ⏰زنگ بیداری👇 ➠@ramezan_ghasem110
خیرخواهی خدا برای بنده 👑 پادشاهی هنگام پوست کندن سیبی با یک چاقوی تیز انگشت خود را قطع کرد؛ پاشاه نالان طبیبان را طلبید. 🗽وزیرش گفت: «هیچ کار خداوند بی‌حکمت نیست.» 👑 پادشاه از شنیدن این حرف وزیر، برآشفت و و فریاد کشید: «در بریده شدن انگشت من چه حکمتی است؟» و دستور داد وزیر را زندانی کنند🙆‍♂ روزها گذشت تا اینکه پادشاه برای شکار به جنگل رفت و آن جا آن قدر از سربازانش دور شد که ناگهان خود را میان قبیله‌ای وحشی تنها یافت. آنها پادشاه را دستگیر کردند و به قصد کشتنش به درختی بستند. اما رسم عجیبی هم داشتند که بدن قربانیانشان باید کاملاً سالم باشد و چون پادشاه یک انگشت نداشت او را رها کردند و او به قصر خود بازگشت. 👑 پادشاه به ناگاه بیاد سخن وزیر افتاد و دستور آزادی او را صادر کرد. وقتی وزیر به خدمت شاه رسید؛ 👑 شاه گفت:«درست گفتی، قطع شدن انگشتم برایم حکمتی داشت ولی این زندان رفتن برای تو نه تنها فایده‌ای نداشت بلکه برعکس موجب رنج و زحمتت شد.» 🗽وزیر در پاسخ پادشاه لبخند زد و گفت:«برای من هم پر فایده بود چون من همیشه و در همه حال با شما بودم و اگر آن روز در زندان نبودم حالا حتماً کشته شده بودم.» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خدا خیلی به همه‌ی ما لطف کرده بعضی وقتا الطاف الهی را متوجه می‌شیم اما بعضی وقتا الطاف خفیه‌ی الهی را متوجه نمی‌شیم پس در همه حال شاکر باشیم و به حکمتش دل‌بسپاریم. عسی أن تکرَهوا شَیئاً وهو خیرٌ لکم وَ عسی أن تُحِبّوا شیئاً وهو شَرٌّ لکم… (سوره بقره/ آیه 216) چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیر شما در آن است ؛ویا چیزی را دوست داشته باشید ، حال آن که شر شما در آن است. فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ ُیسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً (انشراح 5 و 6) پس مسلما با دشوارى آسانى است. [آرى] قطعا و بی تردید با دشوارى آسانى است. صبور باشیم و از آن بهتر شرح صدر پیدا کنیم تا راضی به رضای الهی شویم. ⏰زنگ بیداری👇 ➠@ramezan_ghasem110
سلام ببخشید دیر‌وقت مزاحم می‌شم یکی از اساتید عزیزم دچار عارضه‌ی جسمی شده‌اند اومدم ازتون خواهش کنم اگه دوستدارین برای شفای این مادر مهربان و دلسوز دعا کنید چون معتقدم هر یک از ما صاحب نفس‌ایم و دعای‌مون در حق یکدیگر خیلی اثربخش است. در هفته‌ی بزگداشت مقام معلم اذعان می‌کنم در کلاس ایشان بود که بخاطر مهربانی دلسوزی و تاکید فراوان‌شان بر امر مباحثه حلاوت مباحثه را چشیدم. خوب یادم هست موقع تدریس بدایه‌الحکمه فرمودند: فلسفه روغن‌کاری ذهن است. صَدَقَ استاذنا نمی‌دانم چرا اکنون مثل کودکی شده‌‌ام که مادرش بیمار است و راه بجایی ندارد فقط بلد است سوره‌ی حمد بخواند و چون می‌داند قرآن شفای دردهاست قرآن در دست گرفته، تورّق می‌کند و سوره‌ی حمد می‌خواند. راستی من این دعا را نیز خیلی دوستدارم چون خیلی مجرب است اگر امشب توفیق شد آن را در دل سحر برای برآورده شدن حوائج‌تان، بالاخص فرج مولای‌مان و شفای استاد عزیزم بخوانید.👇 مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان از شیخ کفعمی مولف کتاب بلدالامین چنین نقل می کند که این دعا را مقاتل بن سلیمان از حضرت زین العابدین علیه السلام روایت کرده است:هرکس دعای مقاتل بن سلیمان را برای رفع گرفتاری و مشکلات و هر حاجت مهمی در یک نشست صد مرتبه بخواند دعایش مستجاب می شود. متن و ترجمه دعای عظیم الشان مقاتل بن سلیمان مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان از شیخ کفعمی مولف کتاب بلدالامین چنین نقل می کند که این دعا را مقاتل بن سلیمان از حضرت زین العابدین علیه السلام روایت کرده است:هرکس دعای مقاتل بن سلیمان را برای رفع گرفتاری و مشکلات و هر حاجت مهمی در یک نشست صد مرتبه بخواند دعایش مستجاب می شود. آن دعا این است👇 «إِلَهِی کَیْفَ أَدْعُوکَ وَ أَنَا أَنَا وَ کَیْفَ أَقْطَعُ رَجَائِی مِنْکَ وَ أَنْتَ أَنْتَ إِلَهِی إِذَا لَمْ أَسْأَلْکَ فَتُعْطِیَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَسْأَلُهُ فَیُعْطِینِی إِلَهِی إِذَا لَمْ أَدْعُکَ فَتَسْتَجِیبَ لِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَدْعُوهُ فَیَسْتَجِیبُ لِی إِلَهِی إِذَا لَمْ أَتَضَرَّعْ إِلَیْکَ فَتَرْحَمَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَتَضَرَّعُ إِلَیْهِ فَیَرْحَمُنِی إِلَهِی فَکَمَا فَلَقْتَ الْبَحْرَ لِمُوسَی عَلَیْهِ السَّلامُ وَ نَجَّیْتَهُ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تُنَجِّیَنِی مِمَّا أَنَا فِیهِ وَ تُفَرِّجَ عَنِّی فَرَجا عَاجِلا غَیْرَ آجِلٍ بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» «خدایا چگونه تو را بخوانم و حال آنکه من منم، و چگونه امیدم را از تو قطع کنم‏ و حال آنکه تو تویی، خدایا! آنگاه که از تو نخواهم، به من عطا می کنی پس کیست که از او درخواست عطا کنم؟ خدایا! آنگاه که تو را نخوانم مرا اجابت می کنی، پس کیست که او را بخوانم تا اجابتم کند؟، خدایا! آنگاه که به‏ سوی تو زاری نکنم به من مهر آوری، پس کیست که به جانب او زاری کنم تا به من مهر آورد؟ خدایا! چنان‏ که دریا را برای موسی (درود خدا بر او) شکافتی و نجاتش دادی، از تو درخواست می‏کنم بر محمّد و خاندانش درود فرستی و از آنچه در آن‏ گرفتارم مرا رهایی بخشی، و بر من گشایش دهی گشایشی فوری نه دیر، به فضل و مهربانی‏ات، ای مهربان‏ترین مهربانان.» صدها درود بر تو و صدها سپاس من ای بهترین معلم و استاد ِ خاص من دارم دعای خیر و سعادت، برای‌تان این است دائماً، به خدا التماس من استاد بزرگوارم‌ شما را دوستدارم💐💐💐 🖊مرضیه رمضان‌قاسم ⏰زنگ بیداری👇 ➠@ramezan_ghasem110
🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 ⁉️آیا ساختن بناء بر قبور شرک است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" ⏬مقدمه‌ در نقد این تفکر و به مناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه‌ی بقیع (علیهم‌السلام) مطالبی محضرتان تقدیم می‌گردد. 1⃣ از اختلافات وهابیان با مسلمانان اعم از شیعه و سنی این است که ساختن گنبد، بارگاه و بناء را بر قبور شرک و نوعی بت‌پرستی تلقی می‌کنند. 2⃣ وهابیان ادعای‌شان این است که تابع قرآن هستند و سنت خلفاء و صحابه هستند. با این وجود وقتی مراجعه به قرآن کریم می‌کنیم شاهد هستیم در سوره‌ی مبارکه‌ی کهف آیه‌ی ۲۱ به جریان ساختن مسجد و بنا بر روی قبور اصحاب کهف اشاره می‌شود بدون اینکه این عمل شرک‌‌آلود دانسته‌شود. 3⃣ در تاریخ شاهد هستیم در زمان خلیفه‌ی دوم وقتی مسلمانان برای جنگ وارد شهرهای قدس و الخلیل شدند شاهد گنبد و بارگاه و بنا بر قبور انبیاء -علیهم‌صلوات‌الله- بودند. آنان در قدس با قبر حضرت داوود و در الخلیل با قبور حضرت ابراهیم، اسحاق، یعقوب و یوسف ‌-علیهم‌السلام- مواجه شدند. اما با این وجود مسلمانان هیچ تعرُّضی به این ابنیه نداشته و تخریب‌شان نکردند یعنی این عمل شرک‌‌آلود نیست. ♻️نتیجه اینکه: ❇️ اگر ساخت بناء بر قبور عملی شرک آلود بود قرآن کریم متذکر این مساله می‌شد. ❇️ تفکر وهابیان، هم خلاف قرآن و هم مخالف سنت خلفاء و سیره‌ی صحابه است. 🔘 در صورت تمایل می‌توانید پاسخ استاد حیدری "زیدعزه" را از طریق خبرگزاری فارس بشنوید🔦 🌐 http://fna.ir/da7tix @javadheidari110 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 🥀 🕌 ➠@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شعری بمناسبت هشتم شوال سالروز تخریب جنة‌البقیع بقیع بقعه ندارد ولی بقا دارد ضریح و صحن ندارد ولی صفا دارد برای گنبد و گلدسته که نیامده است گدا به خانه‌ی ارباب التجا دارد کنار صحن و سرای پیمبر اکرم خرابه بودن آن آستان "چرا" دارد بقیع و غربت آن را چه خوب می‌فهمد دلی که انس به گلدسته ی رضا دارد به خاکبوسی آن آستان مرا ببرید که این گلوی رمق دیده، عقده‌ها دارد ✍شاعر: مؤید روز و شب کار کنم، پول پس انداز کنم همه را هدیه به استادِ حَرَم‌ساز کنم او تمام هنرش را بُکند خرج ضریح من کنار حرمت عقده‌ی دل باز کنم ⏰زنگ بیداری👇 ➠@ramezan_ghasem110
💠پرسش: آیا روایت صحیحه ای در مورد شهیده بودن حضرت زهرا سلام الله علیها در منابع شیعی وجود دارد؟ پاسخ: ✍استاد: جواد حیدری اصل شهادت حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها از امور ثابت و قطعی تاریخ می باشد که بر مبنای نقل ها و روایات و اخبار به تواتر و قطعیت می رسد و از همین رو نیازی به سیر در اسناد اخبار و مرویات کتب روایی و تاریخی برای اثبات چنین امری نداریم. اما در این مورد، به یکی از روایات معتبر و صریح الدلاله، در اثبات شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها اشاره می شود: در روایتی با سند صحیح در اصول کافی آمده است: مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنِ الْعَمْرَکِیِّ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ: إِنَّ فَاطِمَهَ ع صِدِّیقَهٌ شَهِیدَهٌ. الکافی،ج۲،ص۴۸۹و۴۹۰،ح۳ امام کاظم علیه السلام می فرمایند: فاطمه سلام سلام الله علیها، صدیقه ی شهیده است. سند روایت: سند این روایت صحیح است و علمای بسیاری نیز آن را تصحیح کرده و معتبر شمرده اند. فرزند شهید ثانی (ابومنصور حسن بن زین الدین عاملی – متوفی ۱۰۱۱هـــ) این حدیث را در کتاب ”منتقی الجمان” آورده و شرط کرده که صرفا احادیث صحیح و حسن را در این کتاب نقل می کند. منتقى الجمان،ج۱،ص۲۲۴ مجلسی اول (محمد تقی مجلسی – متوفی ۱۰۷۰ هـــ) در روضه المتقین می نویسد: و فی الصحیح عن علی بن جعفر عن أخیه أبی الحسن علیه السلام قال: إن فاطمه صدیقه شهیده. روضه المتقین،ج۵،ص۳۴۲ ط کوشانپور مجلسی دوم (محمد باقر مجلسی – متوفی ۱۱۱۰هـــ) می نویسد: الحدیث الثانی صحیح‏. مرآه العقول،ج۵،ص۳۱۵ ط دار الکتب الاسلامی 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
هدایت شده از یادداشت های فرهنگی
🌷 تخریب بناء، نمی‌تواند منجر به تخریب زیربنای فکری شود ✅ هرچند اُمنای الهی بدون گنبد و بارگاه نیز صاحب کرامت و منشا اثرند؛ اما وجود گنبد و بارگاه، حال و هوای معنوی خاصی را به زائر منتقل می‌کند. 🔹 مرضیه رمضان‌قاسم عضو گروه نویسندگی صریر https://rasanews.ir/002yUi @farhangnevesht
🕊💦 اشک‌ چشمانم همچون بال کبوتر، دلم را کبوترانه راهی حریمت می‌کند. دل خواست که بر بام حریمت بنشیند برخاست همانند کبوتر به هوایت اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى ═✧❁🕌 یا امام رضا(ع) 🕌❁✧═ ⏰زنگ بیداری👇 ➠@ramezan_ghasem110
🛑📢سلام، چند نکته‌ی آموزشی برات گذاشتم اینجا، برا یادداشت‌نویسی به دردت می‌خوره👌 1⃣ ترسیم نقشه‌ی راه یادداشت باید یک نظم منطقی و یک مدل داشته باشد. به عنوان مثال یادداشت تخریب بناء نمی‌تواند موجب تخریب زیربنای فکری شود را ببینید👈https://rasanews.ir/002yUi در این یادداشت هدف نویسنده پاسخ به شبهه‌ی وهابیت است. پس اول باید نقشه‌ی راه بکشیم یعنی با شماره بگوئیم می‌خواهیم چکار کنیم👇 ۱) شیعه و محبت (شیعه را گره‌‌‌ می‌زنیم به محبت) ۲) مصادیق محبت (محبت مصداق دارد زنده‌نگه داشتن نام و یاد و راه.) ۳) ساخت بارگاه نشان دهنده‌ی محبت است. (یکی از راه‌ها که می‌شه یاد اهل‌بیت را نگه‌داشت ساختن گنبد و بارگاه است) ۴) ذکر دلایلی که نشان دهنده‌ی محبت است.(می‌توانیم یک فلسفه ذکر کنیم که چرا بارگاه می‌سازیم؟ مثلا به این دلیل که قرب مکانی می‌تونه منجر به قرب روحی شود و ما را در فضای معنوی قرار دهد و آن احترام گذاشتن به ساحت اهل‌بیت است. یه چندتا از دلایلش را می‌آوریم) ۵) وهابیت شیعه را مشرک می‌داند. (یکی از دشمنان ما وهابیت است، یکی از اشکالاتی که به شیعه می‌گیرد اشکال به ساخت گنبد و بارگاه است؛ او خودش را تابع قرآن می‌داند ولی به قرآن عمل نمی‌کند فکت قرآنی ما این است که گنبد ساختن بر حرم ائمه شرک نیست ما نمونه‌اش را داریم که قرآن در آیه ۲۱ کهف داره این دستور را می‌ده این یک افکت قرآنی بود سه تا افکت قرانی دیگه را هم که داری پشت سر هم با شماره می‌آوریم‌شان. وهابیت که می‌گه گنبد سازی نکنید خودش به قرآن عمل نمی‌کند در حالی که قرآن می‌گه ساختن گنبد اشکالی نداره چون ۱.ساختن گنبد بر اصحاب کهف را اشکال نگرفتند، ۲.تعظیم شعائر است، ۳.مصداق مودت به ذی‌القربی است و ۴.جزء عمل به فرامین الهی است این‌ها افکت‌های قرآنی بود.) برای دلایل‌‌مون اگر آیه هم باشد می‌توانیم هم شماره بزنیم و هم عنوان بزنیم اگر برای آیات شماره زدیم اولش همین‌جوری آیه را نیاوریم بلکه بعد از شماره دو تا کلمه بیاریم بعد آیه را بیاریم مثلا بنویسیم خداوند در قرآن فرموده‌ است: ... ۶) افکت روایی، عقلی و تاریخی هم اگر داشت و ضرورت دیدیم می‌آوریم. ( مثلا طبق فکت تاریخی ما اگر گنبد سازی شرک بود گنبد انبیاء را خراب می‌کردند. دشمن علی‌رقم ادعای تبعیت از قرآن به ما اشکال می‌کنند.) ۷) اگر افکت روایی و یا تاریخی هم بود بیاوریم (فکت روایی، تاریخی) ۸) بعد می‌گوئیم وهابیت خودش را از دو ثقل عظیم بی‌نصیب کرده است.(افسوس که دشمنان حسد ورزیدند و خودشان را از دو ثقل بی‌نصیب کردند.) ۹) تعظیم قبور مثل خاری است در چشم وهابیت ۱۰) ان‌شاءالله انتقام این ظلم‌ها را می‌گیریم. 2⃣ انتخاب عنوان مناسب و جذاب عنوان‌ یادداشت خیلی مهم زیرا حکم ویترین را دارد پس هر چه عنوان جذاب‌تر باشد بهتر می‌تواند مخاطب را در تصمیم برای خواندن آن نوشته، متقاعد کند. پس سعی کنیم عنوان‌مان کوتاه، خلاق و پرمحتوا باشد. در ضمن عنوان یادداشت، نیاز به علائم نگارشی مانند نقطه ندارد. 3⃣ توجه به نیم‌فاصله‌ برای فاصله بین دو کلمه‌ی مرکب از نیم فاصله استفاده کنیم نظیر: 〽️انسان+ها 〽️انسان+دوستی(به جای+نیم فاصله می‌زنیم) 〽️نگه‌داشتن یک فعل حساب می‌شود پس می‌بایست بین "نگه" و "داشتن" فاصله نیفتد بلکه نیم‌فاصله بزنیم. کلید نیم‌فاصله در صفحه کلید به صورت دو مثلث نمایش داده می‌شود 4⃣ استفاده از واژه‌ی "آری" اگر در جمله‌ی بعدی مفهوم جمله‌ی قبل را تکرار کردیم باید بعد از جمله‌ی اول یه آری اول جمله‌‌ی دوم قرار دهیم. 5⃣ سبک نگارش آیات آیات به صورت اعراب دار و با ترجمه می آوریم و آیه و ترجمه آن را در » «بگذاریم» دستمان را روی حرف ر بگذاریم و برای « دستمان را روی ذ بگذاریم. پس از آیه نقطه ویرگول می‌گذاریم و فقط نام سوره را بدون درج واژه‌ی سوره می‌نویسیم و شماره‌ی ایه را در پرانتز به این شکل👇 انتهای آیه؛ حمد(۲) 6⃣ عوام‌فهم و خواص‌پسند بنویسیم واضح مشخص و ملموس بنویسیم. نه خیلی عوامانه بنویسیم و نه علمی صِرف 7⃣ جایگاه ویرگول و نقطه ویرگول به کلمه قبلش می‌چسبد و با کلمه بعدش یک فاصله دارد. 8⃣ مکان نگارش "را" یکی از نشانه‌های مفعول "را" است که مکان اصلی آن بعد از مفعول است اما برخی از ما به اشتباه آن را بعد از فعل بکار می‌بریم. مثال👇 ❌ پایان‌نا‌مه‌ای که نوشته‌بودم را دفاع‌کردم. ✅ پایان‌نامه‌ای را که نوشته‌بودم دفاع‌کردم. @ramezan_ghasem110