🔴 #کتاب #رمان « #مارش_رادتسکی » در جامعه ایرانی چه چیز را هدف قرار می دهد؟ / قسمت اول
✅ حسین معصومیهمدانی، بهمن ماه ۱۳۹۶ درباره «مارش رادتسکی» سخنانی داشته و آن را یادآور «محلۀ کشتارگاه» فروغ فرخزاد دانسته است.
✅ معصومی همدانی گفت: وقتی مارش رادتسکی را میخواندم بیاختیار یاد مصرعهای فروغ فرخزاد افتادم، البته فروغ فرخزاد از محلۀ کشتارگاه در جنوب تهران حرف میزند، همان جا که حالا فرهنگسرای بهمن است، و وقایع رمان یوزف روت در امپراتوری اتریش ـ هنگری میگذرد.
✅ حسین #معصومیهمدانی ادیب و محقق کشورمان و از داوران جایزه ابوالحسن نجفی در اختتامیه مراسم این متن را قرائت کرد.
✅ از هم اکنون به همت مترجم این کتاب آقای همتی تبریک میگویم و انتخاب داوران را میستایم و گمان میکنم که اگر آقای نجفی هم در میان ما بود در این تبریک و ستایش شریک میشد. 👈(جالب است در #جمهوری_اسلامی_ایران به این رمان جایزه داده شده است‼️)
✅آنچه میخواهم بگویم، و به دلیل حساسیت موضوع متأسفانه ناچارم برخلاف میل خودم از رو بخوانم، تأملاتی است دربارۀ این رمان. بیان محتوای یک رمان به زبان مفاهیم، به تعبیری که ناظم حکمت دربارۀ ترجمۀ شعر حافظ کرده، مثل کشتن بلبل است برای خوردن گوشت آن، مگر این که مقدمهای باشد برای خواندن اصل اثر. 👈(آیا منظورشان #براندازی #جمهوری_اسلامی برای در اختیار داشتن #ایران و برقراری #آزادی مورد نظر غرب وحشی است‼️ در ادامه متوجه موضوع خواهیم شد)
✅ معصومی می گوید: وقتی مارش رادتسکی را میخواندم بیاختیار این مصرعهای فروغ فروخزاد به یادم میآمد:
و مردم محلۀ کشتارگاه
که خاک باغچههاشان هم خونی است
و آب حوضهاشان هم خونی است
و تخت کفشهاشان هم خونی است
چرا کاری نمیکنند؟
چرا کاری نمیکنند؟
البته فروغ فرخزاد از محلۀ کشتارگاه در جنوب تهران حرف میزند، همان جا که حالا فرهنگسرای بهمن است، و وقایع رمان یوزف روت در امپراتوری اتریش ـ هنگری میگذرد، در امپراتوریی که این رمان داستان زوالش را حکایت میکند و هرچند بیشتر این رمان در محیط پادگان میگذرد، یعنی در جایی که مردم برای کشتن و کشتهشدن تربیت میشوند، اما در آن کمتر حرفی از خون و خونریزی به میان میآید. نظامیان این داستان، و شخص کارل یوزف فون تروتا که قهرمان اصلی آن است، فقط یکی دو بار دست به اسلحه میبرند. یک بار در یک دوئل، بار دیگر برای فرونشاندن یک اعتصاب و بار آخر در اواخر رمان، در آغاز جنگ اول جهانی. در بقیۀ رمان در واقع کاری نمیکنند بلکه دارند خودشان را برای جنگ آماده میکنند و همه میدانند که این جنگ سرانجام درمیگیرد و روزی که دربگیرد به شکست اتریش تمام میشود. 👈(رمان به دنبال القاء این موضوع است که ما دائم برای جنگ با #امریکا و #صهیونیست آماده می شویم و همه می دانیم که در صورت آغاز جنگ، شکست خواهیم خورد، خُب، چرا #مردم کاری نمی کنند؟ #براندازی نمی کنند‼️)
✅ این رمان داستان زندگی سه نسل از یک خانواده است. پدر بزرگ، سروان تروتا، در جنگ سولفرینو، در 1859، جان فرانتس یوزف امپراتور اتریش را نجات میدهد و به پاداش آن قهرمان سولفرینو نامیده میشود و لقب اشرافی میگیرد؛ پدر به موهبت این موقعیت اجتماعی جدید، بخشدار یکی از بخشهای این امپراتوری میشود و تا مرگ در همین سمت میماند؛ و پسر از همان ابتدا به مدرسۀ نظام میرود و افسر سواره نظام و سپس افسر پیادهنظام میشود و سرانجام در نخستین روزهای جنگ جهانی اول کشته میشود. 👈(روایت داستان ناخودآگاه تطبیق ذهنی ایجاد می کند که برخی با #انقلاب و #جنگ همراه بودند و به نان و نوایی رسیدند، اما نسل بعدی سرانجام مطلوبی نخواهد داشت‼️)
📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
🔴 بررسی فیلم مصادره از منظر تماشاگران
✅ #فیلم « #مصادره » #طنزی #رئال و #قصهگو است. برشی تاریخی از دهه ۵۰ تاکنون است که زندگی یک ساواکی بی دست و پا را با بازی رضا عطاران به تصویر می کشد که درگیر #انقلاب و فرار از کشور میشود. این نخستین حضور #مهران_احمدی به عنوان #کارگردان در #سینما است. می توان گفت که وی به عنوان اولین فیلم توانسته است به خوبی بدرخشد.
✅ این فیلم حاوی پیام های متعددی برای مخاطبین متفاوت است.
✅ فیلم به مخاطبین #فراری از کشور می گوید: «حتی اگر #ساواکی بودید و مرتکب جرمی نشدید می توانید به کشور برگشته و حتی اموال #مصادره شده را بازپس بگیرید.»
✅ به کسانی که می خواهند #مهاجرت کنند می گوید: «حتی اگر عرق خور و قمار باز باشید هم، فرهنگ #امریکا و غرب را برنخواهید تابید و با پدیده های بسیار عجیب و نامأنوسی چون دو پدری مواجه خواهید بود.»
✅ این فیلم از ایرانیان خارج نشین خواسته که #به_خاطر_یک_مشت_دلار وارد بازی سیاسی #ضدانقلاب در تجمعات یا شبکههای ماهوارهای نشوند و بی جهت برای خودشان مشکل سیاسی درست نکنند.
✅ فیلم مصادره حتی #خاوری را بی نصیب نکرده و برای او و افرادی مانند او پیام داده است که بالاخره دستگیر و به کشور بازگردانده خواهید شد.
✅ این فیلم در اکران نوروزی مورد استقبال تماشاگران واقع شده است.
📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
🔴 #کتاب #رمان « #مارش_رادتسکی » در جامعه ایرانی چه چیز را هدف قرار می دهد؟ / قسمت دوم
✅ گسترۀ زمانی این رمان شصت و پنج سال است، از نبرد سولفرینو در 1859تا شروع جنگ جهانی اول در 1914 و پهنۀ جغرافیایی آن از شهرکی در اوکراین تا وین، مرکز امپراتوری و مرزهای آن را باروسیه در بر میگیرد. اما مارش رادتسکی، به رغم نظر برخی از منتقدان که در مقدمۀ مترجم به آن اشاره شده، #رمان #تاریخی نیست. به این دلیل ساده که وقایع آن حول هیچ رویداد مهم یا شخصیت بزرگ تاریخی شکل نمیگیرد. البته فرانتس یوزف اول، امپراتور اتریش، در چند صحنه ظاهر میشود و آغاز و انجام رمان هم دو رویداد مهم تاریخی است: #نبرد_سولفرینو و کشته شدن #فرانتس_فردیناند #ولیعهد_اتریش در سارایهوو. اما نبرد سولفرینو وقایع این رمان را در دل تاریخ قرار نمیدهد، بلکه سبب میشود که پدر بزرگ از دل یک صحنۀ بزرگ تاریخی بیرون بیاید نه برای آن که شاهد یا کنشگر صحنههای تاریخی دیگر باشد، بلکه برای آن که در حاشیۀ تاریخ زندگی کند. فرانتس یوزف اول هم جزو شخصیتهای رمان نیست، جزو اسباب صحنۀ آن است. توصیفهایی که در رمان از او میشود و شبیه توصیف طبیعتی است که رمان از آن سرشار است، طبیعتی که گاه دلنشین و ملایم و گاه خشن و سخت است، اما در همه حال کند و بر یک روال است و جز یک بار، در صحنۀ جشن پایان رمان، هیچ چیز تازهای در آن رخ نمیدهد. امپراتور هم مثل قهرمانهای رمان هیچ کار تازهای نمیکند. او هم منتظر جنگی است که میداند رخ میدهد و میداند که رخ دادنش به شکست امپراتوری میانجامد. 👈(رهبری هم می داند که اگر با #امریکا به جنگیم محکوم به شکستیم‼️)
✅ پیام مارش رادتسکی چیست؟ #معصومی می گوید: «از اثری چنین چندلایه و پیچیده نمیتوان توقع پیامی صریح داشت... همۀ ما ماجرای دیالکتیک خدایگان و بندۀ هگل را میدانیم. بنا به تعبیر رایج از این نظر هگل، بنده در بندگی خدایگان و از راه بندگی او به آزادی میرسد. اگر این تعبیر از سخن هگل درست باشد، باید گفت که مارش رادتسکی در مجموع پیامی ضد هگلی دارد. آدمهای این داستان بندگی میکنند اما به آزادی نمیرسند. از این نظر مثل قهرمان رمان بازماندۀ روزند که عمری را به بندگی میگذراند اما حتی در روابط شخصی خود هم طعم آزادی را نمیچشد. آنچه در صحنۀ جشن در مارش رادتسکی رخ میدهد طلیعۀ آزادی نیست، آغاز آشوب و جنگ است و آثار این آشوب تا روزگار ما باقی مانده است. میتوان گفت که تاریخ دو سه قرن اخیر در سایۀ تعبیری از سخن هگل بوده است. هر از گاه صداهایی از ما میخواهند که به بندگی حزب، پیشوا، فلان مرام یا مسلک، سیر ناگزیر تاریخ، پیشرفت تکنولوژی، دست پنهان بازار آزاد، و بتهای دیگر تن دردهیم تا روزی به آزادی برسیم. اگر مارش رادتسکی پیامی داشته باشد آن پیام این است که سرانجام بندگی آزادی نیست، شورش بندگان است و شورش بندگان غالبا مقدمۀ بندگی دیگری است. راه آزادی از #آزادی میگذرد.
✅ به عبارتی #معصومی با ملاحظاتی مدعی است این رمان معتقد است #مردم با #بندگی_خدا، #حکومت_دینی و #اطاعت هدایت های داهیانه #رهبری به خوشبختی و سعادتمندی نمی رسند بلکه با #لیبرالیسم غربی و کنار گذاشتن نقش خدا در هدایت بشر است که می توان خوشبخت بود‼️
✅ #رمان #مارش_رادتسکی با پیام #براندازی #نظام در #جمهوری_اسلامی_ایران اجازه نشر گرفته و حتی آن را #اول_کردند ، #جایزه می گیرد و #مردم به خواندن آن تشویق می شوند‼️
✅ این کتاب هم #سرنخ خوبی است برای شناسایی رگه های #نفوذ_فرهنگی در #جمهوری_اسلامی_ایران و برنامه ریزی برای حفظ #انقلاب ، برنامه ریزی برای تولید #رمان های متعدد و جذاب در راستای نیل به اهداف #نظام مقدس #جمهوری_اسلامی_ایران و خشکاندن رگه های نفوذی، ان شاالله
📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
🔴جایزه ابوالحسن نجفی چیست؟
✅ جایزه ابوالحسن نجفی جایزهای است که از سوی #شهر_کتاب به یک #ترجمه برجسته #ادبی اهدا میشود. نام جایزه برگرفته از ابوالحسن نجفی است. اولین دوره اعطای جایزه در سال ۱۳۹۵ برگزار شده است.
✅ هیأت داوران اولین دورهٔ جایزه عبارت بودند از: ضیاء موحد، حسین معصومی همدانی، عبدالله کوثری، مهستی بحرینی، مژده دقیقی و محمود حسینیزاد.
✅ با توجه به تأویلات انجام شده در خصوص کتاب برگزیده این جمع در سال ۱۳۹۶ یعنی #رمان #مارش_رادتسکی به نظر نیاز است بر واقایع فرهنگی این چنینی از سوی مراجع رسمی #فرهنگی و #امنیتی برای جلوگیری از #نفوذ_فرهنگی نظارت گردد.
📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
🔴 داری اشتباه میکنی کاپیتان‼️
❌ هراس افکنی بی شرمانه مشاور #رسانه ای دولت، حسام الدین آشنا، با استفاده از #عملیات_روانی برای نمایش تخیلی #سقوط #جمهوری_اسلامی با هدف حمله به نظریه ولایت امام و فقیه بر جامعه به قصد سهم خواهی در قدرت که در #کلیپ ذیل این متن می توانید مشاهده بفرمایید.
✅ جالب است بدانید روایت #فیلم از علت سقوط هواپیما نیز ژورنالیستی و غیر علمی است که هیچ یک از مجامع علمی جهان بجز تیم مطالعاتی دولت آن را تأیید نکرده است‼️
⭕️ متن تحلیل #شهاب_اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما در این خصوص را در لینک زیر مطالعه بفرمایید:
🔗 telegra.ph/Operation-of-hijacking-the-aircraft-of-politics-by-Ashena-Fazeli-Renani-et-al-03-23
✅ فیلم را در کانال #رصد_فرهنگی ببینید 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
12.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 داری اشتباه میکنی کاپیتان‼️
تحلیل فیلم در کانال #رصد_فرهنگی 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
⭕️ سکانس سریال طنز پایتخت ۵
🔺مسئولین برگزاری جشن، بچه را با یک ماشین شارژی از بالای درخت می کشانند پایین!
🔺همه در حال رقص و پایکوبی هستند و کسی نمیداند پشت صحنه چه خبر است؛ مسئولین برگزاری میخواهند که خواننده بهتر بخواند و گرمتر کند مجلس را...
🔺از طرفی ارسطو و رحمت مهمانان ساده را با نقشهای جالب سرگرم رفتن مجانی به ترکیه میکنند
🔺بچه وارد اتاق میشود و در از پشت قفل میگردد، حالا یک بچهی بیدفاع داریم و یک ترامپ!
🔺ترامپ آب نبات نشان میدهد و بچه را میبرد سمت خودش...
🔺بچه با «آب نبات» گول میخورد و نزدیک ترامپ میرود، حالا قیچی بیرون میآید تا بچه ختنه شود. (البته چارهای جز تسلیم نداشت)
🔺پشت درهای بسته بچه دارد ختنه میشود و جیغ میکشد اما صدای رقص و آواز آنقدر بلند است که هیچکس صدای نالهی پسربچهی بیچاره را نمیشنود!
🔺ترامپ کار خودش را کرد، با اینکه روی پلاکاردش نوشته بود بدون درد و خونریزی، اما هم درد داشت هم خونریزی! کسی نفهمید که چه بلایی بر سر بچه آمد. همه سرگرم مسایل حاشیهای که ارسطو و مسئولین جشن طراحی کرده بودند، هستند...
🔺و چقدر این قصه آشناست...
#برجام
📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
🔴 #فرهنگ، #ضد_فرهنگ...
چندی پیش یکی از دوستان آلبوم زیبایی از کتاب صوتی " #گلستان_سعدی " را برایم هدیه آورد. نام سعدی و کتاب گلستان و بوستانش همواره در ذهنم یادآورد پندها و اندرزهای انسان ساز بوده و هست.
در میان اشعار آن شاعر نامور هم چون سایر بزرگان عرصه ادبیات کهن ایران و از جمله سرحلقه آنان، حافظ، هم گاه به اشعار و ابیاتی برخورده ام که تمنیات مادی و دنیایی مورد اشاره در آن ذهنم را به خود مشغول داشته، لیکن این امر را به کم اطلاعی خود از شعر و ادب و تمثیلات و تشبیهات شاعرانه حواله کرده و از آن گذشته ام.
در این دو سه ماهه تقریبا تمامی ساعات رانندگی بین مسیر منزل و مقصدها را، که به یمن دوری راه ناگزیر یکی دو ساعتی به طول می انجامد، کارم شنیدن باب ها و حکایات گلستان سعدی این کتاب صوتی است.
تا پیش از این فرصت، هیچگاه تا به این اندازه گلستان سعدی را دوره نکرده بودم! فرصتی گرچه مغتنم ولی همراه با تاسف از بارها شنیدن حکایت شاهد و شاهدبازی آن هم از زبان سعدی!
این موضوع مرا به فکر فرو برده که چرا وقتی جمعی با گردآوردن افراد متخصص، سرمایه های مادی و انسانی و بکارگیری تجهیزات و فناوری و انواع تخصص ها دست به کار تولید این آلبوم شده اند، تا این اندازه کج سلیقگی نشان داده و در انتخاب بخش هایی از گلستان شیخ اجل، نمونه این شاهد بازی ها را از باب پنجم گلستان که پیرامون " عشق و جوانی" است در ترکیب این مجموعه برگزیده و قرار داده اند.
هر بار که این مجموعه را می شنوم این سئوال در ذهنم بیشتر طرح می شود که چه اصراری بوده که در این ترکیب بخش هایی از باب پنجم گلستان انتخاب و درج شود. ناشر از میان این همه آثار ادبی چرا به سراغ سعدی رفته و اندیشه های سعدی را بر چه اساس و تحلیلی در این برهه نیازمند طرح دیده است. پاسخ به این سئوال برای شنونده اثر آنگاه سخت و پیچیده تر می شود که در دل این رویکرد، با انتخاب حکایاتی نظیر داستان شاهد بازی قاضی با جوان نعلبند و یا معلم با کودک دبستانی و امثال اینها، با آن جزییات آزاردهنده و گاه مشمئز کننده روبرو می شود.
از جمله و برای مثال آنجا که کودک ساده لوح بینوا از معلم خود میخواهد که: آن چنان که در آداب درس من نظری میفرمایی در آداب نفسم نیز تأمل فرمای تا اگر در اخلاق من ناپسندی بینی که مرا آن پسند همینماید بر آنم اطلاع فرمایی تا به تبدیل آن سعی کنم... پاسخ مشمئزکننده معلم به درخواست طفل معصوم چنین است که: ای پسر این سخن از دیگری پرس که آن نظر که مرا با تست! جز هنر نمیبینم.!!
آنچه به یقین بر اثر شنیدن این مجموعه در ضمیر ناخودآگاه شنونده، خصوصا قشر جوان -که اغلب بدلیل سایر مشغولیت های جذاب و روزآمد، کمتر فرصت مطالعه خصوصا در زمینه ادبیات را دارند- رسوب کرده و باقی می ماند، صرفنظر از قضاوت او درباره بزرگانی چون سعدی، نه تنها هیچ تاثیر مثبت و آموزش و رشدی را در پی نخواهد آورد بلکه نگاه او را نسبت به جامعه و مردمی که او باید به سهم خود در جهت رشد و توسعه آن وارد عمل شود، آلوده و مشکوک خواهد کرد. اگر در نگاهی خوشبینانه، فرض شود دستاندرکاران تولید این مجموعه تعالی فرهنگی و مقاصد تربیتی را مد نظر قرار داده باشند، با کمال تاسف باید گفت که به سختی از مسیر دور مانده و به بیراهه رفته اند. رابطه و نسبت چنین رویکردی با گرایش آرایش زلف و ابروی مردان سرزمین ستارخان و میرزا کوچک جنگلی چیست؟
🔴 دریافتی از #مخاطبین_محترم کانال #رصد_فرهنگی
📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef