🔴 #کتاب #رمان « #مارش_رادتسکی » در جامعه ایرانی چه چیز را هدف قرار می دهد؟ / قسمت دوم
✅ گسترۀ زمانی این رمان شصت و پنج سال است، از نبرد سولفرینو در 1859تا شروع جنگ جهانی اول در 1914 و پهنۀ جغرافیایی آن از شهرکی در اوکراین تا وین، مرکز امپراتوری و مرزهای آن را باروسیه در بر میگیرد. اما مارش رادتسکی، به رغم نظر برخی از منتقدان که در مقدمۀ مترجم به آن اشاره شده، #رمان #تاریخی نیست. به این دلیل ساده که وقایع آن حول هیچ رویداد مهم یا شخصیت بزرگ تاریخی شکل نمیگیرد. البته فرانتس یوزف اول، امپراتور اتریش، در چند صحنه ظاهر میشود و آغاز و انجام رمان هم دو رویداد مهم تاریخی است: #نبرد_سولفرینو و کشته شدن #فرانتس_فردیناند #ولیعهد_اتریش در سارایهوو. اما نبرد سولفرینو وقایع این رمان را در دل تاریخ قرار نمیدهد، بلکه سبب میشود که پدر بزرگ از دل یک صحنۀ بزرگ تاریخی بیرون بیاید نه برای آن که شاهد یا کنشگر صحنههای تاریخی دیگر باشد، بلکه برای آن که در حاشیۀ تاریخ زندگی کند. فرانتس یوزف اول هم جزو شخصیتهای رمان نیست، جزو اسباب صحنۀ آن است. توصیفهایی که در رمان از او میشود و شبیه توصیف طبیعتی است که رمان از آن سرشار است، طبیعتی که گاه دلنشین و ملایم و گاه خشن و سخت است، اما در همه حال کند و بر یک روال است و جز یک بار، در صحنۀ جشن پایان رمان، هیچ چیز تازهای در آن رخ نمیدهد. امپراتور هم مثل قهرمانهای رمان هیچ کار تازهای نمیکند. او هم منتظر جنگی است که میداند رخ میدهد و میداند که رخ دادنش به شکست امپراتوری میانجامد. 👈(رهبری هم می داند که اگر با #امریکا به جنگیم محکوم به شکستیم‼️)
✅ پیام مارش رادتسکی چیست؟ #معصومی می گوید: «از اثری چنین چندلایه و پیچیده نمیتوان توقع پیامی صریح داشت... همۀ ما ماجرای دیالکتیک خدایگان و بندۀ هگل را میدانیم. بنا به تعبیر رایج از این نظر هگل، بنده در بندگی خدایگان و از راه بندگی او به آزادی میرسد. اگر این تعبیر از سخن هگل درست باشد، باید گفت که مارش رادتسکی در مجموع پیامی ضد هگلی دارد. آدمهای این داستان بندگی میکنند اما به آزادی نمیرسند. از این نظر مثل قهرمان رمان بازماندۀ روزند که عمری را به بندگی میگذراند اما حتی در روابط شخصی خود هم طعم آزادی را نمیچشد. آنچه در صحنۀ جشن در مارش رادتسکی رخ میدهد طلیعۀ آزادی نیست، آغاز آشوب و جنگ است و آثار این آشوب تا روزگار ما باقی مانده است. میتوان گفت که تاریخ دو سه قرن اخیر در سایۀ تعبیری از سخن هگل بوده است. هر از گاه صداهایی از ما میخواهند که به بندگی حزب، پیشوا، فلان مرام یا مسلک، سیر ناگزیر تاریخ، پیشرفت تکنولوژی، دست پنهان بازار آزاد، و بتهای دیگر تن دردهیم تا روزی به آزادی برسیم. اگر مارش رادتسکی پیامی داشته باشد آن پیام این است که سرانجام بندگی آزادی نیست، شورش بندگان است و شورش بندگان غالبا مقدمۀ بندگی دیگری است. راه آزادی از #آزادی میگذرد.
✅ به عبارتی #معصومی با ملاحظاتی مدعی است این رمان معتقد است #مردم با #بندگی_خدا، #حکومت_دینی و #اطاعت هدایت های داهیانه #رهبری به خوشبختی و سعادتمندی نمی رسند بلکه با #لیبرالیسم غربی و کنار گذاشتن نقش خدا در هدایت بشر است که می توان خوشبخت بود‼️
✅ #رمان #مارش_رادتسکی با پیام #براندازی #نظام در #جمهوری_اسلامی_ایران اجازه نشر گرفته و حتی آن را #اول_کردند ، #جایزه می گیرد و #مردم به خواندن آن تشویق می شوند‼️
✅ این کتاب هم #سرنخ خوبی است برای شناسایی رگه های #نفوذ_فرهنگی در #جمهوری_اسلامی_ایران و برنامه ریزی برای حفظ #انقلاب ، برنامه ریزی برای تولید #رمان های متعدد و جذاب در راستای نیل به اهداف #نظام مقدس #جمهوری_اسلامی_ایران و خشکاندن رگه های نفوذی، ان شاالله
📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
🔴جایزه ابوالحسن نجفی چیست؟
✅ جایزه ابوالحسن نجفی جایزهای است که از سوی #شهر_کتاب به یک #ترجمه برجسته #ادبی اهدا میشود. نام جایزه برگرفته از ابوالحسن نجفی است. اولین دوره اعطای جایزه در سال ۱۳۹۵ برگزار شده است.
✅ هیأت داوران اولین دورهٔ جایزه عبارت بودند از: ضیاء موحد، حسین معصومی همدانی، عبدالله کوثری، مهستی بحرینی، مژده دقیقی و محمود حسینیزاد.
✅ با توجه به تأویلات انجام شده در خصوص کتاب برگزیده این جمع در سال ۱۳۹۶ یعنی #رمان #مارش_رادتسکی به نظر نیاز است بر واقایع فرهنگی این چنینی از سوی مراجع رسمی #فرهنگی و #امنیتی برای جلوگیری از #نفوذ_فرهنگی نظارت گردد.
📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
🔴 داری اشتباه میکنی کاپیتان‼️
❌ هراس افکنی بی شرمانه مشاور #رسانه ای دولت، حسام الدین آشنا، با استفاده از #عملیات_روانی برای نمایش تخیلی #سقوط #جمهوری_اسلامی با هدف حمله به نظریه ولایت امام و فقیه بر جامعه به قصد سهم خواهی در قدرت که در #کلیپ ذیل این متن می توانید مشاهده بفرمایید.
✅ جالب است بدانید روایت #فیلم از علت سقوط هواپیما نیز ژورنالیستی و غیر علمی است که هیچ یک از مجامع علمی جهان بجز تیم مطالعاتی دولت آن را تأیید نکرده است‼️
⭕️ متن تحلیل #شهاب_اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما در این خصوص را در لینک زیر مطالعه بفرمایید:
🔗 telegra.ph/Operation-of-hijacking-the-aircraft-of-politics-by-Ashena-Fazeli-Renani-et-al-03-23
✅ فیلم را در کانال #رصد_فرهنگی ببینید 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
12.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 داری اشتباه میکنی کاپیتان‼️
تحلیل فیلم در کانال #رصد_فرهنگی 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
⭕️ سکانس سریال طنز پایتخت ۵
🔺مسئولین برگزاری جشن، بچه را با یک ماشین شارژی از بالای درخت می کشانند پایین!
🔺همه در حال رقص و پایکوبی هستند و کسی نمیداند پشت صحنه چه خبر است؛ مسئولین برگزاری میخواهند که خواننده بهتر بخواند و گرمتر کند مجلس را...
🔺از طرفی ارسطو و رحمت مهمانان ساده را با نقشهای جالب سرگرم رفتن مجانی به ترکیه میکنند
🔺بچه وارد اتاق میشود و در از پشت قفل میگردد، حالا یک بچهی بیدفاع داریم و یک ترامپ!
🔺ترامپ آب نبات نشان میدهد و بچه را میبرد سمت خودش...
🔺بچه با «آب نبات» گول میخورد و نزدیک ترامپ میرود، حالا قیچی بیرون میآید تا بچه ختنه شود. (البته چارهای جز تسلیم نداشت)
🔺پشت درهای بسته بچه دارد ختنه میشود و جیغ میکشد اما صدای رقص و آواز آنقدر بلند است که هیچکس صدای نالهی پسربچهی بیچاره را نمیشنود!
🔺ترامپ کار خودش را کرد، با اینکه روی پلاکاردش نوشته بود بدون درد و خونریزی، اما هم درد داشت هم خونریزی! کسی نفهمید که چه بلایی بر سر بچه آمد. همه سرگرم مسایل حاشیهای که ارسطو و مسئولین جشن طراحی کرده بودند، هستند...
🔺و چقدر این قصه آشناست...
#برجام
📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
🔴 #فرهنگ، #ضد_فرهنگ...
چندی پیش یکی از دوستان آلبوم زیبایی از کتاب صوتی " #گلستان_سعدی " را برایم هدیه آورد. نام سعدی و کتاب گلستان و بوستانش همواره در ذهنم یادآورد پندها و اندرزهای انسان ساز بوده و هست.
در میان اشعار آن شاعر نامور هم چون سایر بزرگان عرصه ادبیات کهن ایران و از جمله سرحلقه آنان، حافظ، هم گاه به اشعار و ابیاتی برخورده ام که تمنیات مادی و دنیایی مورد اشاره در آن ذهنم را به خود مشغول داشته، لیکن این امر را به کم اطلاعی خود از شعر و ادب و تمثیلات و تشبیهات شاعرانه حواله کرده و از آن گذشته ام.
در این دو سه ماهه تقریبا تمامی ساعات رانندگی بین مسیر منزل و مقصدها را، که به یمن دوری راه ناگزیر یکی دو ساعتی به طول می انجامد، کارم شنیدن باب ها و حکایات گلستان سعدی این کتاب صوتی است.
تا پیش از این فرصت، هیچگاه تا به این اندازه گلستان سعدی را دوره نکرده بودم! فرصتی گرچه مغتنم ولی همراه با تاسف از بارها شنیدن حکایت شاهد و شاهدبازی آن هم از زبان سعدی!
این موضوع مرا به فکر فرو برده که چرا وقتی جمعی با گردآوردن افراد متخصص، سرمایه های مادی و انسانی و بکارگیری تجهیزات و فناوری و انواع تخصص ها دست به کار تولید این آلبوم شده اند، تا این اندازه کج سلیقگی نشان داده و در انتخاب بخش هایی از گلستان شیخ اجل، نمونه این شاهد بازی ها را از باب پنجم گلستان که پیرامون " عشق و جوانی" است در ترکیب این مجموعه برگزیده و قرار داده اند.
هر بار که این مجموعه را می شنوم این سئوال در ذهنم بیشتر طرح می شود که چه اصراری بوده که در این ترکیب بخش هایی از باب پنجم گلستان انتخاب و درج شود. ناشر از میان این همه آثار ادبی چرا به سراغ سعدی رفته و اندیشه های سعدی را بر چه اساس و تحلیلی در این برهه نیازمند طرح دیده است. پاسخ به این سئوال برای شنونده اثر آنگاه سخت و پیچیده تر می شود که در دل این رویکرد، با انتخاب حکایاتی نظیر داستان شاهد بازی قاضی با جوان نعلبند و یا معلم با کودک دبستانی و امثال اینها، با آن جزییات آزاردهنده و گاه مشمئز کننده روبرو می شود.
از جمله و برای مثال آنجا که کودک ساده لوح بینوا از معلم خود میخواهد که: آن چنان که در آداب درس من نظری میفرمایی در آداب نفسم نیز تأمل فرمای تا اگر در اخلاق من ناپسندی بینی که مرا آن پسند همینماید بر آنم اطلاع فرمایی تا به تبدیل آن سعی کنم... پاسخ مشمئزکننده معلم به درخواست طفل معصوم چنین است که: ای پسر این سخن از دیگری پرس که آن نظر که مرا با تست! جز هنر نمیبینم.!!
آنچه به یقین بر اثر شنیدن این مجموعه در ضمیر ناخودآگاه شنونده، خصوصا قشر جوان -که اغلب بدلیل سایر مشغولیت های جذاب و روزآمد، کمتر فرصت مطالعه خصوصا در زمینه ادبیات را دارند- رسوب کرده و باقی می ماند، صرفنظر از قضاوت او درباره بزرگانی چون سعدی، نه تنها هیچ تاثیر مثبت و آموزش و رشدی را در پی نخواهد آورد بلکه نگاه او را نسبت به جامعه و مردمی که او باید به سهم خود در جهت رشد و توسعه آن وارد عمل شود، آلوده و مشکوک خواهد کرد. اگر در نگاهی خوشبینانه، فرض شود دستاندرکاران تولید این مجموعه تعالی فرهنگی و مقاصد تربیتی را مد نظر قرار داده باشند، با کمال تاسف باید گفت که به سختی از مسیر دور مانده و به بیراهه رفته اند. رابطه و نسبت چنین رویکردی با گرایش آرایش زلف و ابروی مردان سرزمین ستارخان و میرزا کوچک جنگلی چیست؟
🔴 دریافتی از #مخاطبین_محترم کانال #رصد_فرهنگی
📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
🔴 #خرد_کشی روشنفکران و انقلاب اکتبر
#کتاب چالشی چاپ اواخر سال ۹۶
روایت ویرانی یک کشور با تفکر انقلابی
📡 در کانال #رصد_فرهنگی 👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
ارتباط با ما
@rasadef
🔴 بررسی کتاب #خرد_کشی روشنفکران و انقلاب اکتبر / قسمت اول
این #کتاب چالشی اواخر سال ۹۶ در داخل کشور منتشر شده است. نویسنده کتاب خِرَد کُشی می نویسد:
«در اکتبر ۱۹۱۷ اولین نظام تمامیت خواه عصر جدید از #روسیه سر بر آورد،
چند سال پیش از #انقلاب_اکتبر۱۹۱۷ تنی چند از متفکران و روشنفکران روسی... وقوع چنین رخدادی را پیش بینی کرده و همواره درباره پیامدهای فاجعه بار تلاشهای آرمان پرستانه هشدارداده بودند...
انقلاب روسیه مانند همه انقلابها، اقتدار نخبگان نظام پیشین وروشنفکران منتقد و معترض، و نیز الگوی سلسله مراتب اجتماعی دیرین را به چالش طلبید وباطرد و ترک آنهاموفق شد مخالفان خود را از میدان به در کند.
سرزمین روسیه بسیار پیش تر از رخداد انقلاب اکتبر ۱۹۱۷سرچشمه الهام روشنفکران و بویژه نویسندگان و شاعران اروپایی و عرصه فرا افکنی امیدها و آرزوها و آرمانهای آنان به شمار می رفت.»
👈 به نظر می رسد نویسنده به دنبال زدن پنبه #انقلاب و #انقلابی_گری به صورت کلی است ...
👈 این کتاب ظرف دوماه به دو چاپ رسیده و استقبال گسترده ای از آن شده است ...
👈 ناشر این کتاب، نشر نی از ناشران قوی کشور، است ...
✅ ادامه دارد....
به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید👇👇👇
t.me/joinchat/AAAAAETU6NAV5B8f9Xejeg
ارتباط با ما
@rfarhang
🔴 بررسی کتاب #خرد_کشی روشنفکران و انقلاب اکتبر/قسمت دوم
نویسنده می نویسد:
«در اوایل #انقلاب ومراحل اولیه شکل گیری شوروی ، #آرمانگرایی یکی از ویژگیهای جریانها وجناح های گوناگون بود.»
👈 خواننده با این ادبیات، ناگاه فرازهای این کتاب را با انقلاب اسلامی ایران مقایسه و تطبیق می دهد که انقلابیون در ابتدا #آرمان_گرا بودند، یعنی بعدها دیگر از آرمان گرایی عدول کردند‼️
وی اضافه می کند: «... رهبران #کمونیست از سویی #روشنفکران روسی را به #تبعید و #اخراج از کشور محکوم میکردند و از دیگر سو، سعی در جلب #روشنفکران غربی و اصرار در دیدار آنان از شوروی داشتند.»
👈 البته در انقلاب اسلامی روشنفکران در کشور ماندند و سال به سال گستاخ تر به انقلاب تاختند‼️ آنهایی که ایران را در هنگام وقوع انقلاب ترک کردند بر خلاف این روایت، وابستگان و شرکای جنایت های رژیم طاغوت بودند.
نویسنده اضافه می کند: «افکار عمومی کشورهای اروپایی و امریکای شمالی، روسیه شوروی را نظامی #اقتدارگرا، #خشونت_گرا و #تندرو میدانست که در اساس تفاوتی با حکومت #استبدادی تزارهای روس ندارد.»
👈 به نظر قصد از ارائه این مطلب، #تندرو نشان دادن #انقلاب و تلقین این مطلب است که بعد از انقلاب شاهد روی کار آمدن یک نظام #استبدادی دیگر مانند رژیم سفاک شاه هستیم، غافل از اینکه اساساً نظام جمهوری اسلامی و #ولایت_فقیه، استبدادی نیست، ^چرا که ولایت فقیه نقطه مقابل استبداد و شاخص حرکت در مسیر حق و عدالت بر اساس ریل فقه و شریعت الهی است.
نویسنده ادامه می دهد: «گردانندگان نشریه روسیه جدید تلاش می کردند، تا با نفی چنین برداشت و تصوری ... تصویری آرمانی از روسیه به دست دهند.... برای این منظور به شخصیت هایی نامدار و دارای محبوبیت و اعتبار نیاز داشتند.»
👈 این تأویل در قبال انقلاب اسلامی نمی تواند صحیح باشد، زیرا چهره های شاخص انقلاب از قرار داشتن در مدار توحید که هسته اصلی #انقلاب است آبرو گرفته اند و انقلاب به تعبیر حضرت #امام_خمینی(ره) تنها وام دار وحدت کلمه، حول محور توحید است.
ادامه می دهد که: «اندره ژید نویسنده فرانسوی اعلام میکرد: من میخواهم عشقم به روسیه را در جهان فریادکنم.
جولیان هالیسکی زیست شناس و نویسنده بریتانیایی با شیفتگی میگوید: برای ما بازگو می کنند که استالین شب ها گهگاه به ایستگاه تحویل بار در راه آهن مسکو می رود و خود آستین بالا می زند...
فراموش نکنیم هیچ یک از اینان نه کمونیست بودند و نه در احزاب کمونیست عضویت داشتند اما درست زمانی که استالین رقبای خود را یک به یک سر به نیست و نابود میکرد ....و اندری ژدانف دبیر امور فرهنگی حزب کمونیست نویسندگان و هنرمندان را مزدور و سرسپردگان غرب میخواند و کمر به نابودی آثار آنان بسته بودشماری چشمگیر از شخصیت های نامدار و روشنفکران آلمانی و فرانسوی .... بلکه روسیه شوروی را بزرگترین امید بشریت می خواندند»
👈 اگرفرضا یا احتمالا نویسنده به دنبال تطبیق #رهبران دو انقلاب و تعابیر برجسته بزرگان جهان در مقابل هر دو رهبر و کشتیبان #انقلاب_اسلامی از طریق این متون است، باید یادآور شد که رهبران نظام اسلامی اصولاً در فضای #رقابت نبودند که بخواهند حریفان را از عرصه رقابت سرنگون کنند، امثال آیت الله #منتظری را عملکرد ناشیانه اش از قطار انقلاب پیاده کرده است، نه برنامه ریزی رهبران، ما در انقلاب خود مفتخریم که رهبرمان به #اجبار مسئولیت #زعامت و #ولایت امت اسلامی را پذیرفته است و ولی فقیه بر خلاف سودای زیاده خواهی و #تجمل_گرایی شاهانه و حکمرانی استبدادی، کاملا ساده زیست و هم سطح #مستضعفین جامعه زندگی کرده و بر اساس احکام #الهی و نه بر مبنای خواسته های نفسانی و #شاهانه حکومت داری می کند تا امت اسلام را به ساحل #سعادت و #عافیت برساند.
👈 ذاتاً #انقلاب_اسلامی با #انقلاب #شوروی قابل قیاس نیست، که شاید،احتمالاً با دست های پشت پرده این نشر در داخل کشور بجای یاری رساندن به جوانان به دنبال دامن زدن به #ابهامات آنان هستند‼️
ادامه دارد....
به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید👇👇👇
t.me/joinchat/AAAAAETU6NAV5B8f9Xejeg
ارتباط با ما
@rfarhang