eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
448 عکس
42 ویدیو
144 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹طلبه باید راهی به به عنوان یکی از مباحث باز کند. روش‌شناسی شاخه‌های مختلفی دارد، مثل روش‌شناسی فقه معیار، روش‌شناسی صاحب جواهر، روش‌شناسی شیخ انصاری و ... 🔹اگر مکاسب را بخوانیم ولی با روش و آشنایی نداشته باشیم، جان مطلب شیخ به دستمان نمی‌آید و لذا جایی اشکال می‌کنیم که شیخ علی المبنا سخن گفته و جایی فکر می‌کنیم که شیخ اشتباه رفته است. (۱۳۹۷/۲/۶) ▫️متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/56 🔸کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
گسترش موضوع فقه نسبت به رفتارهاى جوانحى.pdf
2.9M
✅ اجتهاد و احکام خمسه؛ از فقه العمل تا فقه العقیده و فقه الاخلاق 🔹روش اجتهاد و احکام خمسه فقهی، صرفا در حوزه احکام مصطلح و رفتار جوارحی کاربرد ندارد، بلکه این روش می‌تواند در تمام عرصه‌های معارف دین به کار گرفته شود. استاد در مقاله «گسترش موضوع فقه نسبت به رفتارهاى جوانحى» می‌نویسد: 🔹موضوع فقه، رفتار مکلفین است و از این حیث بین رفتارهای جوارحی و جوانحی تفاوتی نیست. ضرورت دارد که رایج خود را به قلمروهایی از رفتارهای انسانی، که تاکنون حضوری در آن نداشته و یا حضوری کم‌رنگ و غیرمدون داشته، وارد نماید و با استخراج تک‌گزاره‌ها، به سوی تهیه و تکمیل این برنامه زندگی‌ساز، گام بردارد که در پرتو آن، انبوهی از آیات و روایات، مورد مداقه فقهی قرار می‌گیرد و مضامین آن بررسی می‌شود. 🔹رفتارهای باطنی و جوانحی دو دسته‌اند: فعالیت‌های شناختی و فعالیت‌های گرایشی و روانی. اگر فقه شامل تمام رفتارها باشد، قاعدتاً باید داشته باشیم: فقه المعرفه و العقیده، فقه الاخلاق و فقه العمل. 🔹در زمینه افعال جوانحی شواهدی از کلمات فقها وجود دارد که فقیهان به این رفتارها به عنوان موضوعی برای صدور نگریسته‌اند. برای نمونه شیخ حر عاملی، در موارد بسیاری به حرمت صفات درونی مانند و کبر حکم نموده است. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
◾️السلام علی الشیب الخضیب ...
✅ کانال استاد کافی 🔹به منظور دستیابی منظم‌تر به سلسله مباحث «روش اجتهادی» استاد بزرگوار دکتر مجید (معاون محترم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) از این پس فایل‌های صوتی این بحث به صورت متناوب در کانال نوتاسیس «روش اجتهادی» با مدیریت ایشان منتشر و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت (با هدف نظم‌بخشی، انتشار این فایل‌ها در کانال روشنا به صورت تجمیعی چند جلسه‌ای خواهد بود) 🔹کانال استاد: https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
Kafi.rar
50.8M
✅ سلسله مباحث روش‌ اجتهادی (۱-۱۰) 🔹ارائه: دکتر مجید ◽️منبع: کانال استاد 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
🔹روش‌شناسی اجتهاد شهید صدر 👇
روش شناسی شهید صدر.pdf
1.42M
✅ مقاله فقهی شهید 🔹نویسنده: استاد علی (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و مدیر مرکز آخوند خراسانی) ◽️منبع: سایت شبکه اجتهاد 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
از منظر استاد 🔹روش‌شناسی علم فقه عبارت است از «شناسایی و تبیین طرق () و ترتیب () استناد به منابع معرفت و استفاده از آنها، جهت حل مسئله و استدلال فقهی، با حفظ اعتبار و پایایی لازم» 🔹حالا اگر این روش شناسی، معطوف به کلیت علم فقه نباشد، بلکه در چارچوب اخص از آن یعنی رویکرد اجتهادی باشد، نامش «روش‌شناسی فقه با رویکرد اجتهادی امامیه» یا «روش شناسی اجتهاد امامی» است (در مقابلِ روش‌شناسی فقه با رویکرد محدثان نخستین امامی، یا رویکرد متأخران اخباری امامی) 🔹اگر مقیاس روش‌شناسی اخص از اینها باشد و به وضعیت دوران اخیر فقه در امامیه منسوب باشد، در این صورت «روش‌شناسی فقه در مکتب شیخ انصاری» یا «روش‌شناسی فقه در رویکرد اجتهادیِ فقهای معاصر امامیه» خواهد بود 🔹اگر باز هم مقیاس روش‌شناسی را کوچک و محدود کنیم، می‌تواند در چارچوب یک سبک فقهی تعریف شود؛ مثلاً «روش‌شناسی فقه در رویکرد اجتهادیِ فقهای معاصر امامیه ـ سبک نجف معاصر» یا «سبک قم معاصر» باشد؛ به تعبیر دیگر: «روش‌شناسی فقهی امامیه در سبک اجتهادی نجف معاصر» یا «روش‌شناسی فقهی امامیه در سبک اجتهادی قم معاصر». یا به طور خلاصه: «روش‌شناسیِ فقهیِ نجف/ قمِ معاصر» 🔹بنابراین در هر کدام از این مقیاس‌ها، ضابط روش‌شناسی تغییر نمی‌کند، اما مقیاس روش‌شناسی در مقیاس اصلی خود یعنی علم فقه می‌تواند به مقیاس‌های اخص مانند مذهب امامیه یا رویکرد اجتهادی در مذهب فقهی امامیه یا مکتب اجتهادی معاصر امامیه (مکتب شیخ انصاری) یا سبک اجتهادی نجف/قم معاصر محدود شود. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
kafi11-15.rar
17.03M
✅ سلسله مباحث روش‌ اجتهادی (۱۱- ۱۵) 🔹ارائه: دکتر مجید ◽️منبع: کانال استاد 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
🔹 استنباط آموزه‌های تربیتی👇
روش شناسی استنباط آموزه های تربیتی.pdf
1.33M
استنباط آموزه‌های تربیتی 🔹نویسنده: استاد 🔹هر چند ابواب مختلف فقهی از روش‌های مشابهی برخوردار هستند، اما هر یک نیز از اختصاصات منهجی برخوردارند. در این پژوهه که به قلم آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزه‌های علمیه به نگارش در آمده است، به برخی از اختصاصات روش‌شناسی یکی از ابواب فقهی اشاره شده است. ◽️یادداشت مرتبط: روش‌شناسی فقه تخصصی 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رهبر انقلاب: یعنی استفاده از منابع 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ استاد : علم اصول روش را ارائه نمی‌دهد 🔹برخی ساده انگارانه و به غلط می گویند «علم اصول روش استنباط را ارائه می‌کند» که مشخص است هم اصول و هم روش را نشناخته‌اند! 🔹اصول فقه اولا مفردات را ارائه می‌دهد، ثانیا نه همه را، بلکه بخشی از مفردات به نام قواعد اصولی (مفردات دیگر: رجالی، درایه‌ای، ادبی و ...). 🔹 این توهم نشان دهنده آن است که بحث مطالعات روش‌شناختی در حوزه ضعیف است. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
tarakome-zonooz-zane-shakhsi-ya-noei.mp3
4.39M
✅ روش بر مدار ظن شخصی است یا ظن نوعی؟ 🔹استاد علی 🔹در این فایل، نکاتی پیرامون روش تراکم ظنون و تفاوت آن با روش اجتهاد آیت الله بیان شده است. (درس لاضرر، 99/12/20) @almorsalaat 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
استاد : در درس خارج باید آموزش داده شود، ولی... 🔹در درس خارج، استاد بايد شيوه استنباط را آموزش بدهد؛ ولى اين آموزش داده نمى‌شود، حوزه در باب درس خارج را گم کرده است، نتيجه اين می‌شود كه يك نفر ۲۰ الى ۳۰ سال در درس خارج می‌ماند. 🔹 باید شیوه‌ای را بياموزد كه اگر اين روند ادامه پيدا كند، اجتهاد حاصل شود و بعد از آن فرد بتواند به تحقيق بپردازد. 🔹هر استادى در درس خارج، به گونه روشى دارد كه شاگرد اگر هوشيار باشد، پس از ساليانى (طولانی) درمی‌يابد كه استادش چه روشى دارد، لذا هميشه فقط از اين شاگردان به درجه اجتهاد می‌رسند. ▫️برشی از یادداشت مهم «درس خارج، ماهیت‌شناسی و روش‌شناسی»، متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/33 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
◾️ رحلت مرجع‌ عالیقدر حضرت آیت الله العظمی (ره‌) را به حضرت ولی عصر(عج)، مراجع تقلید و حوزه‌‌های علمیه تسلیت عرض می‌نماییم. ▫️کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) ▫️@ravesh_ejtehad
✅ فایل صوتی درس روش‌شناسی اجتهاد 🔹ارائه: استاد ▫️این جلسات در تابستان ۱۴۰۰ برگزار شده است ▫️با سپاس از حجت الاسلام قنبریان دهکردی 👇👇👇
روش شناسی شیخ انصاری 1-3.rar
36.57M
✅ روش‌شناسی (۱-۳) 🔹ارائه: استاد 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
روش شناسی شیخ انصاری ۴-۶.rar
39.42M
✅ روش‌شناسی (۴-۶) 🔹ارائه: استاد 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
روش شناسی شیخ انصاری ۷-۹.rar
31.23M
✅ روش‌شناسی (۷-۹) 🔹ارائه: استاد 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ ملاک انتخاب از نگاه طلاب چه باید باشد؟ 🔹استاد : مهم‌ترین مطلب آن است که طلبه باید ببیند متعلق آموزش در درس هر استاد چیست؟ آیا او برای و اجتهاد به شاگردان می‌کوشد یا اینکه صرفاً به بیان حکم و اقوال می‌پردازد. ◽️متن تفصیلی: https://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/76 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ با توجه به اختلال‌های ایتا و پیام‌های کاربران مبنی بر عدم دسترسی به برخی فایل‌های پیشین در ایتا، انشالله: ۱. فایل‌ها مجددا و به تدریج در همین کانال بارگذاری می‌شود ۲. تمامی فایل‌ها به تدریج در وب روشنا به نشانی ذیل بارگذاری می‌شود: https://ravesh-ejtehad.blog.ir/ ۳. تمامی فایل‌ها به تدریج در کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)‌ در پیام رسان به نشانی ذیل بارگذاری می‌شود: https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
تفاوت روش شناختی فقه سیاسی سنتی و فقه حکومتی.pdf
267.1K
✅ مقاله «تفاوت فقه سیاسی سنتی و فقه حکومتی» 🔹نویسنده: دکتر رضا 🔹مقاله حاضر براین فرض است که مناسبات اجتهاد و سیاست در دوره معاصر، تابعی از تحولات روش شناختی در دانش فقه و به تبع آن فقه سیاسی است که موجب گذار از فقه سیاسی سنتی به رویکرد حکومتی به فقه شده است. براین اساس برخی از مهمترین تفاوت‌ها عبارت اند از: تفاوت در رویکرد اجتهادی فردی و اجتماعی، محوریت فرد در مقابل محوریت اجتماع، اجتهاد بر مبنای اصاله الاباحه و اصاله الحظر، چگونگی مواجهه با نص: پرهیز از تفسیرگرایی در مقابل توسعه معنای نص، کاربرد تقیه، محوریت حق و حکم، منابع اجتهاد و ... . ▫️یادداشت مرتبط: ضرورت روش‌شناسی فقه تخصصی 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ نشست بررسی فرایند استنباط ارائه: استاد محمدحسین ملک زاده 🔹زمان: پنجشنبه ۲۵ شهریور، ۱۴ - ۱۶ 🔹مکان: سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران 🔹ثبت‌نام برای حضور مجازی:@aboosadeq @elmoaamal98 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ استاد عبداللهیان: مکتب به طلبه روش اجتهاد می‌آموخت 🔹هدف از بحث و درس مکتب سامرا این بود که نمی‌خواستند فقط به شاگرد، یاد دهند، بلکه می‌خواستند به او یاد دهند؛ یعنی می‌خواستند مهارت، قدرت و چگونگی استنباط را به او بیاموزند. 🔹در یک حالت فقط می‌خواهید به شاگرد مطلب را بیاموزید و او یاد بگیرد، اما یک وقت شما می‌خواهید به او مهارت را بیاموزید که این کار را انجام دهید. 🔹 لذا در همان زمان می‌گفتند کسی که در مکتب سامرا حتی برای ۵ سال بوده و دورۀ اصول را هم نخوانده است، ناخودآگاه مجتهد می‌شود! چرا؟ چون را یاد می‌گیرد. 🔹پس استاد، اولاً شاگرد و مشارک می‌خواهد و بعد هم روش کار را به او یاد می‌دهد، نه اینکه فقط به او مطلب یاد دهد. 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad