eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
709 دنبال‌کننده
340 عکس
5 ویدیو
48 فایل
این کانال برای بحث و تبادل نظر درباره حکمرانی ولایی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد شده است. ما قصد داریم نشان دهیم که چگونه اسلام می‌تواند پاسخگوی نیازهای انسان باشد. اگر شما هم به این موضوعات علاقه‌مند هستید، به ما بپیوندید ادمین: @nanosatellite
مشاهده در ایتا
دانلود
نمایی دیگر از دانشنامه رشته نظام (سیستم) مبتنی بر منابع ایرانی-اسلامی @raveshetamadoni
نمایی دیگر از اولین نقشه جامع تمدن نوین اسلامی با تاکید بر نظام علم و فناوری @raveshetamadoni
پروژه علم دینی1.png
138.1K
نسخه 1.1 منشور پروژه طراح: رضا کیانوش (فایل ناقص است) @raveshetamadoni
داشتم مطالبی حاج آقا محمدی در کانال @alimohammadi1389 در مورد فقه نظام و گوش میدادم. خیلی جالب هست، تمام این تعاریف باهم دیگه و خود مطالب فرهنگستان علوم اسلامی قم و خیلی از مطالب دیگه، بخشی از ذهنیت کل گرایانه هست. البته به نظر من حوزه مبتنی بر این تعاریف حرکت نمیکنه! خیلی سعی کردم این دانش رو به حوزه، دانشگاه و مراکز علمی انقلابی(مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، دفتر نشر، پژوهشگاه ها، معاونت ریاست جمهوری و علم و فناوری، فرهنگستان علوم و مرکز سیاستگذاری علمی کشور...)منتقل کنم ولی متأسفانه این نهادها علاقه ای نشون نمیدن!! @raveshetamadoni
برای درک که بر دیگر نظامات اقتصادی، سیاسی، امنیتی...نیز اثر میگذارد، نیاز است درکی از و نیز داشته باشیم. به دنبال استفاده از ذهنیت کل گرایانه برای فهم درستی از کلان روایت جهان می توانیم باشیم. کلان روایت فرهنگی بر دیگر نظامات تمدنی اثر گذار است. کلان روایت های ذکر شده متاثر از 5 عنصر زمین، هستی، انسان، خدا و امام هستیم. @raveshetamadoni
چشم انداز دستگاه فکری از طریق همکاری جامعه دانشگاهی و حوزوی، جوامع حرفه‌ای مانند انجام تمدن نوین اسلامی، سازمان‌های دولتی و غیردولتی تحقق پیدا می‏ کند. این چشم‏ انداز با مشارکت سازمان/مرکز تحقیقات "الف"، گروه‌های کاری، مجلات و نشریات مرتبط تسهیل و فعال می‌شود. این چشم انداز که با ذهنیتی کل گرایانه شامل شایستگی ها، تحقیقات، ابزارها و محیط، شیوه ها و برنامه های کاربردی است، بر اساس اهداف نقشه راهی که استخراج خواهد گردید تا سال "ب" محقق می شود. @raveshetamadoni
دوستان و سروران عزیز، بنده بیش از 3 سال هست در زمینه تمدن سازی متناسب با توانمندی هایی که در حوزه علم سیستم داشتم تلاش هایی برای تحقق دولت&جامعه اسلامی انجام دادم. از طرفی به بعضی از مسئولان هم پیشنهاد دادم که حتی بدون دریافت هیچ دستمزدی موضوع دستگاه فکری که در موردش مطلب مینویسم و به صورت گروهی جلو ببریم، ولی هیچ استقبال خاصی صورت نگرفت. میخواستم نظر شما در مورد نوع کارهایی که انجام میدم و پیشنهادتون برای ادامه کار و جویا بشم. خوشحال میشم نظراتتونو در خصوصی واسم بفرستید.🌹🌹 با تشکر رضا کیانوش @raveshetamadoni
مدل‏‏ های مفهومی شبکه نظام چندفاعلی ارتباط سه گانه ولایت-مردم-دولت مبتنی بر دستگاه فکری/دانشنامه @raveshetamadoni
کلان راهبرد ایران در راستای تحقق ایران در مراحل چهارگانه عملیاتی نظارت، دسترسی، کاربردی سازی و حفاظت؛ و بر اساس مراحل پنجگانه دستگاه فکری شامل تفقه، فلسفه، علم، مهندسی و کاربرد و از طریق نظامات اجتماعی (اقتصادی، فرهنگی...)، سامانه فضایی و محیط زیست زمینی&فضایی و با ذهنیتی کل گرایانه قابل دستیابی است. @raveshetamadoni
برای تحلیل با ذهنیت کل گرایانه نیازمند طراحی نظامات با مقیاس های مختلف جمعیتی هستیم. هرچی جمعیت افزایش پیدا کند، شدت پیچیدگی نیز افزایش پیدا می کند. @raveshetamadoni
شعار و پیش نویس می تواند "آن جهانی فکر کن، این جهانی عمل کن" باشد. برای تحقق این می بایست ابر هایی که تمام نظامات اعم از فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، علم و فناوری، سیاست، سلامت، امنیت، تعلم و تربیت ...در مراحل عملیاتی ، با آن مواجه است را احصاء نموده و سپس انواع نظامات را بر آن اساس طراحی نمائیم. برای حل این چالش ها نیازمند ذهنیتی کل گرایانه علاوه بر ذهنیت تقلیل گرایانه برای درک شرایطی داریم که اصلاح نظامات را از نگاه انسان‌محوری به خدامحوری تغییر دهد. اتخاذ ذهنیتی کل گرایانه برای پرداختن به این چالش‌ها نیازمند توجه حوزویان، دانشگاهیان، حکمرانان کل حاکمیت است، و در اینجا ما تفکری جامع، یکپارچه و فرا رشته‌ای (دستگاه فکری/دانشنامه)را مطرح می‌کنیم که مفروضات و دیدگاه‌های جهان را به چالش می‌کشد که اساساً مبتنی بر همکاری و مشارکت نخبگان و عموم مردم است. انتقال سیستم به چنین شرایط مطلوبی نیازمند تغییرات به هم پیوسته در فن‌آوری‌ها، نظریه ها، عادت های اجتماعی، سبک زندگی&سبک حکمرانی، مدل‌های کسب‌وکار، مقررات و هنجارهای اجتماعی ... است. @raveshetamadoni
به نظر شما بزرگترین چالش بشریت از نگاه قرآن و روایات چه چیزی هست؟ چالش های فرهنگی؟دینی؟اقتصادی؟عدم تعقل، تفکر تدبر...؟چالش فناوری؟چالش زیست محیطی؟...این مسئله را به قرآن عرضه کنیم ببینیم چه پاسخی می دهد. از این پاسخ برای فهم ایجاد تمدن در کنار دیگر چالش های ادراک شده توسط انسان استفاده کنیم. از کسانی که امکان پاسخگویی به این مسئله را دارند درخواست دارم جواب خود را به خصوصی بنده ارسال کنند آیدی بنده:@nanosatellite @raveshetamadoni
در مسیر تحقق / مشارکت‌ و همکاری بین دو نهاد دولتی، نهاد دولتی&مردم و یا نهادهای دولتی&خصوصی...، متناسب با مأموریت ها و چشم انداز آن ها برای ایجاد ظرفیت داخلی در آن سازمان رخ می دهد. در حال حاضر، گل سرسبد این ابتکارات عمدتاً با درک سیستماتیک محدود از گزینه‌های طراحی موجود و سبک و سنگین کردن آن ها(توجه به بهره وری، بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد...) انجام می‌شود. با استفاده از ذهنیت کل گرایانه می توان نشان داد که چگونه در هر نهاد؛ اهداف، فعالیت‌ها، و زمینه‌های سیاسی و نهادی متمایز بمنظور ظرفیت‌سازی منجر به معماری‌های مختلف در مشارکت و همکاری می شوند. در تمام این فرآیندها می بایست از نگاه دست به انتخاب معماری ها زده و به دنبال ایجاد بالاترین ارزش ایجاد شده باشیم. می بایست بررسی نمائیم که نوع معماری نهادها به صورت ذاتی نیز دارای بار ارزش محور هست یا خیر؟ از بعدی دیگر اگر به مسئله نگاه کنیم باید به قرآن مراجعه نمائیم و به دنبال کشف معماری هایی بگردیم که نظام ولایت با دیگر نظامات برقرار نموده است. @raveshetamadoni
احساس بی عدالتی (در حوزه نظام فرهنگی) می تواند بعنوان یک چالش تمدنی در نظر گرفته شود و تخصیص منابع در راستای تحقق ابزار تحقق اقتصادی، سیاسی، امنیتی... مطرح گردد. @raveshetamadoni
شمایی کلی از نحوه تغییر نظامات در طول زمان @raveshetamadoni
برای تحقق نیازمند حرکت به سمت ها هستیم.
(سیستمها)_تمدنی طراحی، تحلیل، معماری، اجراء و ارزیابی نظامات تمدنی بمنظور استخراج الزامات سیاستی، تنظیم گری و تسهیل گری از طریق مشخصه های ذاتی حاکم بر نظامات بنحویکه تمام مراحل منطبق بر قیود(احکام) باشند. @raveshetamadoni
مدل اولیه از معماری دولت اسلامی از بعد تحلیل ارزش برای بازیگران دولت اسلامی در حال حاضر ناقص است ولی برای فهم بهتر و مصداق سازی برای دستگاه فکری ضرورت دارد. @raveshetamadoni
معماری نوعی.jpg
767.9K
برای معماری نظامات تمدنی نیازمند استخراج خصوصیات فاعل ها هستیم. بنده با توجه به اینکه دانش زیادی برای تکمیل جدول نامبرده نداشتم ممکن است اشتباهاتی در تکمیل آن رخ داده باشد. لذا خواهشمندم در صورت امکان جدول "خصوصیات فاعل ها در راستای معماری نظامات تمدنی" مطالعه نموده و نقطه نظرات خودتان را برای بنده به آیدی @nanosatellite ارسال نمائید. @raveshetamadoni
اولین نقشه جامع تمدن نوین اسلامی-نسخه 1.4.jpg
8.12M
بسم الله الرحمن الرحیم عنوان: نقشه جامع دستیابی به تمدن نوین اسلامی از نگاه فرارشته ‏ای کاربرد: سند... محل استفاده: نهادهای دولتی-خصوصی-حوزه علمیه قم نسخه1.4 وضعیت: در حال تکمیل ‏شدن طراح: رضا کیانوش توضیحات: در این نسخه نگاهی جامع به موضوع ایجاد امت اسلامی شده است. دانشنامه برای ایجاد انواع سیستم ها کاربرد دارد. توضیحات متنی مرتبط با نمودارها ان شاء الله بعد از ایجاد تیم تهیه می گردد. @raveshetamadoni
کارامدی در نظام (دولت اسلامی، مردم، جامعه بازاری و حلقه های میانی) یعنی سیستم بتواند کارکرد خود را اعم از ارائه خدمات، تسهیل گری، سیاست گذاری و تنظیم گری در میان اختلافات داخلی و آشفتگی های خارجی (محیطی) حفظ کند. @raveshetamadoni
مشخصه های رهبری.jpg
93K
مشخصه های رهبری بر سیستم های پیچیده از منظر پارادایم رئالیسم دینی @raveshetamadoni
طراحی، تحلیل، معماری، اجراء و ارزیابی انواع نظامات در جامعه فضایی (امام، دولت اسلامی(سازمان فضایی اسلامی، صنعت، مراکز تحقیقاتی)، جامعه بازاری اسلامی(بخش خصوصی)، حلقه های میانی(انجمن هاف نشریات...)) و فضا بمنظور استخراج الزامات سیاستی، تنظیم گری، تسهیل گری و خدمات فضایی از طریق مشخصه های ذاتی (دستگاه فکری/دانشنامه) حاکم بر جامعه و فضا بنحویکه تمام بخش ها و مراحل منطبق بر قیود مکتب اسلام (فقه، اخلاق&عرفان، اعتقادات) باشند. @raveshetamadoni
دولت ها، نهادهای غیرانتفاعی، بازار، جامعه، انواع تشکل های اجتماعی... اعتباری هستند یعنی آگاهانه و با هدف مشخصی ایجاد یا می شوند. پس دولت اسلامی، حلقه های میانی، جامعه اسلامی...خودبخود بوجود نمی آیند(نظریه ). علاوه بر این، عبارت که به فعالیت های صورت گرفته در دستگاه که بخشی از دستگاه فکری/دانشنامه علم دینی با ذهنیت کل گرایانه است اشاره دارد؛ و این سؤال را مطرح می‌کند که چگونه دولت، سازمان، ، بازار... باید طراحی شوند و آیا طراحی برای همه جنبه‌های سازمانی امکان‌پذیر است یا خیر؟ علیرغم تفاوت بسیار زیاد بین پیچیدگی در سیستم های مختلف، مانند نگاه ماشینی با سامانه بازخورد و سیستم های اجتماعی-اقتصادی-زیست محیطی/اجتماعی-فنی -زیست محیطی نوع حکمرانی در دولت یا حتی جامعه بازار... نیز در سطح نگاه به ماشین همراه با سازوکار سایبرنتیک مرتبه دوم است. بعنوان مثال، بر این باور هستیم که «مانند کنترل دمای اتاق، اگر سودآوری واقعی (که از طریق سیستم‌های حسابداری اندازه‌گیری می‌شود) با سودآوری مورد نظر متفاوت باشد، یک سیگنال خطا «کنترل‌کننده مدیریت» را فعال می‌کند که متعاقباً به سازمان وارد می‌شود تا سیگنال خطا به صفر» برسد. این دیدگاه به وضوح دیدگاه مکانیستی را بیان می کند: شرکت به عنوان یک ماشین تنظیم شده. اگرچه پیچیدگی های سطح بالاتر ویژگی های پیچیدگی های سطح پایین تر مانند ساختار و بازخورد را نشان می دهند، پیچیدگی های سطح بالاتر را نمی توان با مفاهیم پیچیدگی های سطح پایین تر مورد بررسی قرار داد. @raveshetamadoni
طراحی، تحلیل، معماری، اجراء ( عملیاتی سازی یکپارچه و متحد آن ها) و ارزیابی انواع نظامات (نوآوری، اقتصادی، سیاسی، علم& فناوری...) در جامعه فضایی (امام، دولت اسلامی(سازمان فضایی اسلامی، صنعت، مراکز تحقیقاتی)، جامعه بازاری اسلامی(بخش خصوصی)، حلقه های میانی(انجمن هاف نشریات...)) و فضا و بمنظور تحریک مداوم ابتکار&نوآوری و تغییر شکل سازمانی و همچنین استخراج الزامات سیاستی، تنظیم گری، تسهیل گری و خدمات فضایی از طریق مشخصه های ذاتی (دستگاه فکری/دانشنامه) حاکم بر جامعه و فضا بنحویکه تمام بخش ها و مراحل منطبق بر قیود مکتب اسلام (فقه، اخلاق&عرفان، اعتقادات) باشند. به جای کلماه فضا می توان از کلمات انرژی، ارتباطات، صنعت، نیرو، اقتصاد...استفاده نمود. @raveshetamadoni