🔻 مقالات ارایه شده در #انجمن_اخفاپژوهان_ایران
#اخفا (اخلاق فناوری اطلاعات)
نگارش دوم:
#زندگی_تزئینی
✅ موضوع : زندگی تزئینی (ویرایش شده)در فضای مجازی
#معصومه_نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
ــ هر یک از ما کم یا زیاد، بخشی از زندگی خود را در فضای مجازی در معرض دید دیگران قرار میدهیم و بخشی را نه. این کار از نظر اخلاقی درست است یا نه؟ چرا؟ چه تبعاتی دارد؟
در شرایطی که دچار بحران نمایشی شدن زندگی روزمره از طریق شبکههای اجتماعی هستیم و از شامخوردن تا سفر رفتن و هدیه گرفتنهایمان را در شبکههای اجتماعی به نمایش میگذاریم، باید نگران حاد شدن مسئله «نمایشی شدن زندگی» باشیم و از خود سوال کنیم هدف از نمایش حوزههای مختلف خصوصی و عمومی در شبکههای اجتماعی چیست؟ این نمایش تا کجا مجاز، معقول و طبیعی است؟ نمایشی شدن زندگی روزمره چه آسیبی دارد؟ چرا علاقهمند به انعکاس زندگی خود در شبکههای اجتماعی هستیم؟
جدای از مباحث مربوط به حفظ حریم خصوصی در شبکههای اجتماعی و مخدوش نمودن این مرز توسط خود کاربران، در بعد اخلاقی بودن یا نبودن آن باید یادآور شد وقتی کاربران برای به نمایش گذاشتن زندگی خود در فضای باز شبکههای اجتماعی کنشگری میکنند، گاهی مجبورند نقش بازی کنند و به گونهای متفاوت از آنچه هستند، خودشان را نشان دهند. این بعد موجب ترویج تظاهر، ریاکاری و گاها خودنمایی و ترویج خودپسندی میشود که هر یک از این خصوصیتها در آموزههای اخلاقی، محل اشکال هستند.
به رخ کشیدن چند برش کوچک از زندگی در فضای مجازی موجب ایجاد رقابت برای سوق پیدا کردن به سمت مصرفگرایی و حتی در پارهای موارد سطحینگری میان کاربران میشود.
جمله معروفی هست که میگوید زندگیِ کراپشدهی دیگران را با زندگیِ کراپنشدهی خودن مقایسه نکنید.، حسرت نخورید و در چاله یخی این فضا گرفتار نشوید که چرا دیگری اینگونه است و من نیستم. از تبعات این نمایش روزمرگی، اول از همه نقض حریمخصوصی خودمان به دست خودمان است آنهم بدون اینکه حواسمان باشد. دوم اینکه افراد در رقابتی عبث بر سر روالی خواهند افتاد که جز هدر رفت انرژی و افسردگی نتیجه ای دربر ندارد.
این اثرات منفی در پلتفورمهایی همچون اینستاگرام که مبتنی بر تصویر هستند بیشتر بروز و ظهور دارد و شاید برای همین بوده که فیسبوک پروژه آزمایشی حذف لایک از پلتفرم این شبکه اجتماعی را در استرالیا نیز اجرایی کرد و مدتی پیش نیز شایعهٔ سربستهای پراکنده شد که میگفت توییتر میخواهد لایک را کنار بگذارد. کاربران اعتراض کردند. "شان پارکر" نخستین مدیر فیسبوک، این شبکهٔ اجتماعی را «#حلقه_بازخورد_تأیید_اجتماعی» نامیده است که برای «بهرهبرداری از ضعفی در روان انسان» طراحی شده است و این است واقعیت شبکه های اجتماعی و طراحیشان؛ بهرهبرداری از ضعفهای درونی کاربران برای کسب درآمد.
تلاش دیوانهوار کاربران برای قرار گرفتن در قالب کلیشه ساخته شده از بدن و زیبایی نیز تا جایی پیش رفت که اینستاگرام اعلام کرد محدودیت بیشتری را در انتشار مطالب مربوط به رژیمهای غذایی، لاغری و جراحیهای زیبایی اعمال میکند. این محدودیتها شامل حال فیسبوک، مالک اینستاگرام هم خواهند شد.
البته ویژگی ذاتی رسانههای عکس محور، همین کارکرد است اما شاید بتوان گفت از دیگر آسیبهای این نمایشی شدن این است که عکسمحورها معمولا قربانگاه زمان هستند و به افزایش تعداد #پرسهزنهای_مجازی کمک میکنند. تلاش و رقابتی دیوانهوار برای دیده شدن، لایک شدن، متفاوت به نظر رسیدن و نمایش آنچه دوست داریم باشیم و فاصله با آنچه هستیم در اینستاگرام در جریان است. این تلاش را به آب و آتش زدن خود برای ارضای حس کنجکاوی دیگران و کمک به آنها برای سرک کشیدن در زندگی خود باید دانست.
کار تا جایی پیش رفته است که مدونا خواننده آمریکایی پاپ در مصاحبه با نشریه Sun گفته بود شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام به وجود آمدهاند که فقط به کاربران حس بد بدهند. شبکههای اجتماعی میتوانند جنبههای منفی را برجسته کنند، حس ناخشنودی از بدن را القا کنند. شما گرفتار مقایسه خودتان با دیگران میشوید. به اعتقاد من اینستاگرام موجب میشود که درباره خودتان حس ناخوشایندی داشته باشید.
سلنا گومز نیز با 152 میلیون فالور گفته که اپلیکیشن اینستاگرام را از روی گوشیش پاک کرده چون این برنامه به سلامت روحیش آسیب میزند و باعث افسردگیش شده است.
شبکه های اجتماعی جذاب اما ویرانگر هستند البته اگر حواسمان نباشد.
👪 17مهر؛ روز «کودک، رسانه و ارتباطات»
📺همراه با کودکان فیلم ببینید و تلویزیون تماشا کنید!
چون:
🔅یادگیری کودکان در تعامل با انسان ها اتفاق می افتد. پژوهش ها نشان می دهد وقتی کودک درحال تماشای یک برنامه آموزشی است و والدین او را همراهی می کنند و گاهی مسئله را برای او تسهیل می کنند، یادگیری او چندین برابر می شود.
🔅کودک تماشای فعالانه را می آموزد. تماشای فعالانه یعنی اینکه هر پیامی به او می رسد را پردازش می کند، درباره آن فکر می کند و با خودش گفتگوی ذهنی خواهد داشت. وقتی همراه کودک فیلم تماشا می کنید او کم کم می آموزد که می تواند از فیلم ها چیزهای زیادی بیاموزد، برخی پیام ها را رد کند و اینکه در دریافت پیام، فعالانه مشارکت کند. پس حین تماشای فیلم از او سوال بپرسید، تجربیات تان را بگویید و درباره درست بودن یا نبودن پیام با او وارد گفتگو شوید.
🔅نیاز نیست حتما همان زمان فیلم دیدن، گفتگویتان به نتیجه برسد. گفت وگوهایی که پایان آن باز است ذهن کودک را مشغول می کند و کودک را وادار به تفکر می کند. نقش همه چیز دان را برای او بازی نکنید. خیلی وقت ها از او بخواهید خودش پاسخ را پیدا کند و با شما در میان بگذارد.
#میانجیگری_فعال
#تفکر_انتقادی
⚠️ این مفصلترین گزارشی است که در مورد موج #دختر_آبی ارائه شده است. در گزارش زیر به شما خواهیم گفت:
⭕️ اولين منابع منتشركنندهی خبر در توییتر و تلگرام و اینستاگرام کدام حسابهای کاربری بودند؟
⭕️ ماجرا کی فوتبالی شد؟
⭕️ نام کامل سحر خدایاری را چه کسی و در کدام شبکهی اجتماعی افشا کرد؟
⭕️ چه کسی و در کجا برای اولین بار از #دختر_آبی استفاده کرد؟
⚪️ خبر درگذشت سحر خدایاری را چه کسی و در کدام بستر منتشر کرد؟
⚪️ #دروغ_دختر_آبی چرا و از کجا ترند شد؟
⚪️ #دربی_دختر_آبی چرا ترند شد؟
⚪️ چرا عکس یادگاری استقلالیها جنجال به همراه داشت؟
🔵 آمار مطالب منتشرشده در مورد #دختر_آبی در بسترهای توییتر، تلگرام، اینستاگرام و خبر به تفکیک!
🔵 ترینها در ماجرای دختر آبی!
🔵 بررسی مقایسهای استفادهی کاربران از ایموجیها در موضوعات دختر آبی و عفو محمدعلی نجفی!
🔵 واکنشهای سیاسیون، سلبریتیها و چهرههای بینالمللی!
⚠️ باصرف تنها ۵دقیقه، از همهی آنچه رخ داده باخبر شوید. برای یافتن پاسخ همهی این سوالها به لینک زیرمراجعه کنید و گزارش تفصیلی را دربلاگ دیتاک بخوانید.
https://bit.ly/30SrRFR
دیوارنگاره میدان ولیعصر دیگر تنها یک بیلبورد نیست. خودش به تنهایی شده است یک #رسانه. تابلو میدان ولیعصر نمود یک کار تر و تمیز گروهی است. نمود یک فرایند #برنامه_سازی جدی و علمی است. از نیازسنجی تا اجرا. تابلو میدان ولیعصر به اندازه یک اداره کل تبلیغات اسلامی می ارزد و بلکه چندین برابر آن اثر دارد.
#الحسین_یجمعنا
#تصویر_رسانه
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔷️🔷️🔷️«ملی سازی فضای مجازی» در برابر «کاپیتولاسیون در فضای مجازی»
جاویدنیا: در فضای مجازی اسیر کاپیتولاسیون شده ایم
fna.ir/dc0bal
@Dr_Javidnia
هدایت شده از جواد جاویدنیا
♦️مجازات منتشرکنندگان اخبار دروغ تشدید میشود!
🔹سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور از تشدید مجازات منتشرکنندگان اخبار دروغ در رسانه ها و فضای مجازی خبر داد.
🔹جواد جاویدنیا به مدیران کانال ها و صفحات در رسانه های اجتماعی هشدار داده و گفته انتشاردهندگان اخبار کذب اعم از اینکه خود فرد تولیدکننده خبر باشد یا خبر کذب تولیدشده دیگران را منتشر کند، دارای مسئولیت قانونی هستند.
https://www.irna.ir/news/83505556
@Dr_javidnia
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔴🔴🔴جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی نیز در این نشست گفت: بر اساس بررسیهای صورت گرفته و آمارهای ارائه شده از نهادهای مربوطه، ۲۵ میلیون کاربر اینترنتی در کشور زیر ۱۸ سال بوده و فقط ۲۰ درصد محتوای موجود مناسب این دسته از کاربران است.
http://www.ostan-es.ir/index.aspx?page_=news&lang=1&tempname=mainshow&sub=0&PageID=64028&PageIDF=159&BlockName=tool_news_sample_maintab_block1525
@Dr_Javidnia
هدایت شده از جواد جاویدنیا
♦️♦️♦️در گفتگو با میزان: دبیر شورای عالی فضای مجازی خبر #رفع_فیلتر_تلگرام را تکذیب کرد♦️♦️♦️
#فیروزآبادی_دبیر_شورای_عالی_فضای_مجازی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی #خبرگزاری_میزان؛ در مورد اظهارنظر منتشر شده از قول وی پیرامون رفع فیلتر تلگرام اظهار کرد: کل خبر منتسب به اینجانب در مورد رفع فیلتر تلگرام جعلی و ساختگی است.
وی با اشاره به این موضوع تاکید کرد: من هیچ گونه مصاحبهای در این مورد نداشته ام.
www.mizanonline.com/fa/news/557366
@Dr_javidnia
هدایت شده از دادسرای ارشاد
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازداشت عوامل «مصاحبه جنسی از کودکان» به دستور دادسرای ارشاد
انتشار این کلیپ که در آن مصاحبهکننده از کودکان سوالات جنسی پرسیده بود، باعث آزردگی خاطر بسیاری از خانوادهها و درخواستهای متعدد به سامانه دادسرای ارشاد تهران برای پیگیری مسئله شده بود.
عوامل تهیه این مصاحبه، به دستور دادسرا و توسط پلیس اطلاعات و امنیت تهران بازداشت شدند.
دادسرای ارشاد
حامی خانواده
@Dadsara_Ershad
♨️رسانه ها چگونه خبررسانی می کنند؟
مخاطب هوشمند نمی گوید رسانه ها دروغ می گویند، او می داند رسانه ها همه واقعیت را نمی گویند.
📝چند روشی که رسانه با استفاده از آن خبررسانی می کند:
💠برجسته سازیبرجسته سازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانهها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب میشود.
این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت ساده آنها از این طریق به مردم دیکته میکنند که به چه موضوعاتی و چگونه بیندیشند. رسانه ها از میان همه مطالب و اخبار، برخی مسائل را برجسته تر می کنند؛ این در حالی است که در واقعیت ممکن است آنقدر هم مهم نباشد.
1️⃣ رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند.
2️⃣ تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند.
🔅«دروازه بانی خبر»: در این روش رسانه ها، همه چیز را نمی گویند، بلکه برخی مسائل را که با راهبردهای آنها هم خوانی دارد، پخش و منتشر می کنند.
🔅«چارچوب سازی»: در این روش رسانه ها چارچوبی مفهومی برای مخاطب می سازند که همه مسائل را در آن قالب برای مخاطب تفسیر می کنند. به این ترتیب مخاطب پس از مدتی با رسانه «هم تحلیل» می شود و از آن چارچوب فکری- معرفتی به دنیا نگاه می کند.
#معصومه_نصیری
عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران
قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران:
شاهد بزرگترین سانسور رسانهای دنیا در قبال راهپیمایی اربعین هستیم
وی اضافه کرد: بارها شنیده ایم که رسانه باید «بی طرف» باشد. رسانه باید منعکس کننده دقیق وقایع باشد، سانسور نباید جایگزین شفافیت شود و ... اما پیاده روی اربعین حسینی به عنوان بزرگترین اجتماع انسان ها هر سال با شکوه تر برگزار می شود اما گویا رسانه های مطرح دنیا که کوچکترین رخداد مناقشه آمیزی درباه اسلام و مسلمانان را از نظر دور نمی دارند، به راحتی چشم بر روی این حرکت عظیم می بندند و این یعنی بزرگترین سانسور رسانه ای دنیا.
وی بیان کرد: رویداد میلیونی پیاده روی اربعین به طور مطلق توسط بسیاری از رسانه های دنیا سانسور می شود. سانسور مطلق یعنی خط بطلان بر تمام ادعاهای شفافیت، گردش آزاد اطلاعات، ضمن آن که امسال با شیطنت هایی با هدف ایجاد ناامنی در عراق جهت تحت تاثیر قرار دادن این تجمع عظیم شیعیان هستیم که قطعاً اثری بر عاشقان امام حسین(ع) ندارد و پیاده روی اربعین با شکوه هر چه بیشتر برگزار می شود.
✍️متن کامل مصاحبه خبرگزاری حوزه با معصومه نصیری ـ قائم مقام انجمن سواد رسانهای ایران را در لینک زیر بخوانید:👇
http://www.hawzahnews.com/news/867051/
سواد رسانه و روانشناسی
پشت صحنه سینما
آشنایی با چند مفهوم
🔻«رسانهها ساختگی و سازهای» هستند:رسانهها دنیایی رابه نمایش میگذارند که اگرچه حقیقی به نظر میرسد، اما ازیک نگاه گزینش شده آن را در معرض دید قرار میدهند.
🔻«رسانهها واقعیت رابازسازی میکنند»:میان شیوه ارائه وقایع بوسیله رسانهها و شیوه درک آن از سوی مصرفکنندگان، رابطه قطعی و معناداری وجود دارد.
🔻«محصولات رسانهای اهداف تجاری دارند»:هرنوع درک واقعی ازمحتوای رسانهها را نمیتوان از زمینه اقتصادی و ضرورتهای مالی محرک صنعت رسانهها جدا دانست.
🔷پیام ها معصوم نیستند ومحصول نهایی یک رسانه الزاما آینه دنیایی که آن را پوشش می دهند، نیست وممکن است بخشی از جهان یا شکل تحریف شده ای ازآن باشد.
🎬پشت صحنه نبردنهایی درفیلم اونجرز۴
#سوادبصری، #سوادرسانهای