eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
193 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ما معتادهای شیک‌پوش ادکلن‌زده هستیم! 🔻چند ساعت که از گوشیمان دور می‌شویم، احساس می‌کنیم داریم فرصت‌های بزرگی را از دست می‌دهیم. 🔻 بی‌قرار می‌شویم که نکند درخواست دوستی‌ای را به موقع نبینیم یا پیام مهمی آمده باشد که ندیدنش ضرر بزرگی داشته باشد یا خبر مهمی باشد که ما از آن عقب بمانیم. 🔻 واقعیت آن است که هیچ ضرری متوجه دور بودن ما از اینترنت و گوشی نیست؛ ما معتاد شده‌ایم به بودن گوشی همراه. در نبود آن مانند همان معتادان خماری هستیم که آرام و قرار ندارند و گمان می‌کنند اگر مصرف نکنند، می‌میرند. ✅آرما
📌میزان اعتماد شهروندان تهرانی به اخبار مربوط به کرونا در رسانه ها؛ مردم به اخبار صدا و سیما درخصوص کرونا بیشتر اعتماد دارند 🔺نتایج جدیدترین نظرسنجی و دفتر مطالعات اجتماعی تهران نشان می دهد، 37.6 درصد از مردم شهر تهران به مقدار «کم»، 33 درصد به میزان «متوسط» و 29.4 درصد به میزان «زیاد» به اخبار صدا و سیما در خصوص کرونا اعتماد دارند. این در حالی است که 10.8 درصد از شهروندان به مقدار زیاد به اخبار منتشر شده در فضای مجازی اعتماد «زیاد» دارند. میزان اعتماد «زیاد» به اخبار منتشر شده در شبکه های ماهواره 12.6 درصد است. 🔺موج ششم نظرسنجی ابعاد شیوع ویروس کرونا در به سفارش دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی توسط به صورت تلفنی، با جامعه آماری شهروندان بالای 18 سال ساکن شهر و با اندازه نمونه 1055 در تاریخ 11 تا 13 خرداد 1399 اجرا شده است. 📚(ايسپا) ✅آرما
⭕️رسانه‌های سرد، رسانه های گرم 🔻رسانه‌های سرد از عبارت‌های ابداعی مارشال مک لوهان، نظریه‌پرداز سرشناس کانادایی، است. 💢وی به رسانه‌هایی سرد می‌گوید که کاربران برای دریافت پیام آنها، به تمرکز فراوان حواس نیاز دارند. برای مثال، تلویزیون، خط تصویری و تلفن رسانه‌های سرد هستند و چون کمتر به تشریح و توصیف می‌پردازند، مشارکت زیادی را می‌طلبند. 💢در مقابل، رسانه‌های گرم، رسانه‌هایی هستند که کاربران در برخورد با آنها احتیاج به تمرکز شدید حواس ندارند و نحوه انتقال، عرضه پیام و معنی واضحی دارد و بار معنایی خود را به روشنی منتقل می کند. 🔺برای مثال، عکس، رادیو و سینما، وسایل ارتباطی گرم هستند، زیرا مک لوهان معتقد است این دسته از وسایل ارتباطی، فقط در امتداد یکی از حواس آدمی هستند و توصیف و تشریح زیادی را در بر دارند، یعنی با میزان زیادی از داده ها همراه و از نظر بیان مقصود کامل هستند. 💢برای گوش‌دادن به رادیو، به جمع کردن تمام حواس نیازی نیست و این وسیله می‌تواند به عنوان آوایی جنبی در کنار دیگر فعالیت‌های انسان باشد، در حالی که در تلویزیون چنین وضعی وجود ندارد و تلویزیون تماشاگر را با تمام وجودش جذب برنامه خود می‌کند و او را وا‌ می‌دارد تا از تمامی حواسش برای درک آن استفاده کند. 👤مک لوهان، جوامع را نیز به دو دسته سرد و گرم تقسیم می کند. وی، جوامع کم سواد را جامعه سرد و جامعه اروپایی را جامعه گرم می‌نامد. ✅آرما
⚠️حافظ محیط زیست باشیم! 🔹️اگر از نرم‌افزارها، پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های تعاملی ایرانی و بومی استفاده کنیم، آسیب‌های محیط‌زیستی کمتری خواهیم زد. 🤔چگونه⁉️ 🔸️زیرا فاصله‌ از سرور IDC (internet data center) یا همان مرکز داده اینترنتی کمتر است، لذا برق کمتری مصرف می‌کنیم. 📎مرکز داده اینترنتی یا IDC به مجموعه اى از سرویس دهنده‌ها، زیرساختارهاى ارتباطى و تجهیزات دسترسى که به منظور ارائه، نگه دارى و پشتیبانى از میزبانى سرویس‌هاى اینترنتى بکارگرفته شده‌اند، گفته می‌شود. 🔹️بهتر است بدانیم یکی از دلایل گرم‌شدن کره زمین که تبعات فراوان و همه‌جانبه‌ای دارد، ناشی از مصرف برق زیاد است. 🔸️بدیهی است هر چه سرعت اینترنت افزایش یابد، مصرف برق بیشتری در پی خواهد داشت. 🦋پس اگر از تولید داخل حمایت کنیم، به محیط زیست خود آسیب کمتری می‌زنیم. ↩سمت: آموزشگاه مجازی سواد رسانه‌ای 🔛@resanesamt
🔎پاشنه آشیل نظریه رسانه! ▫️یکبار بطور صریح و جدی از خودمان سوال کنیم که در قبال امر رسانه چگونه عمل می کنیم و در زمین چه کسی بازی می کنیم؟ ◽️نظریه های حاکم بر رسانه های ما در کجا پرورش یافته و به چه سمتی حرکت می کند؟ اساسا نسبت رسانه امروز ما با عدالت و هویت چه می تواند باشد؟چگونه می توان نه در دام و هرجایی شدن رسانه افتاد و نه و رادیکال شدن رسانه ای را برتابید؟مسیرعدالت در رسانه چگونه باید طی شود؟ 🔸اگر ماموریت ویژه رسانه دینی را بتوان در دو مفهوم خلاصه کرد می توان گفت که رسانه در حوزه فردی بایستی ساز باشد و در حوزه اجتماعی بایستی گستر عمل کند. 🔸در بخش فردی، هویت زدگی و سردرگمی شخصیتی را در بخشی از نوجوانان و جوانان جامعه شاهد هستیم و در بخش اجتماعی نیز مساله عدالت را با موانع جدی روبرو می بینیم. 🔸سوال صریح تر اینکه چرا در حدفاصلِ و علم زده و و بلاتکلیف، هروله می کنیم و طرحی برای فردای اتاق های تولید و حلقه های نقد خودمان دست و پا نمی کنیم؟ 🔸آیا با نگاه رادیکال_پوپولیستی(عوام فریبانه و در خدمت قدرت) مثل مدرنیست ها یا با نگاه سلطه ستیز و چهل تکه و نامنسجم پست مدرن ها، جایی برای نظریه عدالت دینی باقی میماند؟ 🔸چرا تولیدکنندگان ما، با نگاه مدرن فیلم و خبر و محصول رسانه ای می سازند و را برای ماندگاری و توجیه بیشتر جریان رانتی قدرت، تئوریزه می کنند و از طرفی ناقدان و مدرسان فرهیخته رسانه ای، از پایگاه روشنفکری پست مدرن، نقد می نمایند و حاصلی جز تعارض و تنازع بقا و و بلاتکلیفی فرهنگی عایدمان نمی شود؟ 🔸هر رویکرد رسانه ای بدون استراتژی، تحقق عینی نخواهد داشت و هر استراتژی بدون نظریه پایایی و مانایی نخواهد داشت و نظریات نیز از موطن فلسفی برمی خیزند و نتیجه این می شود که یا فیلم هایمان، نیست یا فیلم ها مبنای نظری و فلسفی بومی و دینی ندارد و چه در ساخت و چه در نقد، در حال بازتولید اندیشه های غیربومی و غربی هستیم. 🔸دال مرکزی نظریه و گفتمان عدالت در حوزه فردی، و ورع بوده و در حوزه خانواده، و مودت و در حوزه اجتماعی و مواسات است. بنابراین استراتژی رسانه ای در ساحت انقلاب اسلامی باید بسمت این عناوین در تبیین و تشریح ایده ناظر داستان و همچنین نقدفیلم و جریان خبری حرکت کند و گفتمان غالب فعالیت های رسانه ای در خدمت نظریه عدالت گام بردارد. 🔸باتوجه به اینکه مرگ خدا و بعد مرگ سوژه و در ادامه نیز افول ابَرروایت ها و طلوع نشانه ها در فضای گفتمانی پست مدرن حاکم شده، منطق مستقل انقلاب اسلامی ایجاب می کند که از این نظام مفهومی گذر کرد و با ادبیات بومی و برساخته از دل ، به تولید و تحلیل رسانه ای پرداخت. 🔸و حرف آخر اینکه انقلاب و تمدن اسلامی ایجاب می کند، در ساخت سوژه یا نقد سوژه های رسانه ای، پایگاه فکری خودی و رقیب را نادیده نگیریم و با نقدهای پست مدرن بر تولیدات مدرن، بازتولید اندیشه اومانیستی را رقم نزنیم. 🖌علیرضا محمدلو، پژوهشگر و فعال رسانه
🔸 بارها شده است که برای گرفتن غذایی نزد پزشکان متخصص تغذیه رفته‌ایم. این رژیم شامل این می‌شود که چه چیزهایی را به چه اندازه مصرف کنیم تا سالم بمانیم. برای مثال چلوکباب اگر از بهترین گوشت و به بهترین شکل پخته‌شده باشد؛ بازهم زیادی خوردنش دل‌درد می‌آورد. 🔹 پس در مصرف مواد غذایی هم باید و هم محدود عمل کرد. مشروط به سالم بودن و به میزان موردنیاز. پیش‌ازاین گفتیم که رسانه‌ها خوراک روح ما را تأمین می‌کنند. ازاین‌رو سواد رسانه‌ای به‌مثابه یک رژیم غذایی است که ما را در استفاده سالم از رسانه‌ها کمک می‌کند. 🔸 همانند یک رژیم غذایی هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه هر ماده بر چه مبنایی استوار باشد. به عبارت بهتر، سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره رنگین به‌گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شویم ✏️منبع: “۱۵۰ هشتگ” به اهتمام دکتر سید بشیر حسینی و حسین حق پناه کانال عصر جدید، عصر رسانه
🌐 : شبکه عنکبوتی 📝 نویسنده: حجةالاسلام‌والمسلمین کهوند 📑 ناشر کتاب: ذکری 📒 تهیه و تنظیم: معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه های علمیه 📖 تعداد صفحات: ۴۱۶ 💬 معرفی کوتاه: کتاب حاضر برای جلوگیری از آسیب‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات که در سبک زندگی مردم مطابق خواست استعمارفرانو به وجود آمده، راهکارهایی را در چهار فصل بیان کرده است؛ در ابتدا از ستون‌های اصلی شبکه‌، تارها و لایه‌های آن و ارتباط میان این تارها و لایه‌ها و همچنین علت نام‌گذاری آن به شبکه‌ عنکبوتی سخن گفته است. سپس با روش‌های جذب و نفوذ، پاسخی مناسب به پدیده استعمار فرانو می‌دهد. در ادامه به روش‌های تأثیرگذاری در فضای مجازی و کاربران پرداخته است؛ نویسنده مرحله روش تأثیرگذاری بر مخاطبان را مهم‌ترین مرحله می‌داند. سپس راه‌هایی برای مدیریت اسلامی-ایرانی این فضا در دو مرحله ارائه می‌دهد و نیز راهکارهایی در خانواده در دو بخشِ پیشگیری و درمان مطرح می‌کند. در پایان نیز به هشت شبهه فضای مجازی پاسخ می‌دهد.
✅در دنیای رسانه ها فرقی نمی کند واقعیت چه باشد و یا اصلا حقیقت چه باشد، اینجا تنازع بقا حاکم است و رسانه ای پیروز این میدان است که بتواند روایت خود را از داستان شما بسازد و بر سر زبانها اندازد. ✅چرنوبیل نمونه ای واقعی از جنگ روایت هاست. در حالیکه هیچگاه واقعیت ماجرا روشن نشد و طرفهای درگیر جنگ سرد، همدیگر را متهم اصلی قضیه می دانستند، هالیوود روایت خود را ارایه داد و توانست آن را (هرچند به صورت مشکوک) به عنوان یکی از محبوبترین فیلم های IMDB معرفی کند. ✅هالیوود در این مینی سریال، انگشت اتهام خود را به طرف روسها گرفته و آنها را متهم اصلی قضیه چرنوبیل دانسته است. عامل حادثه ضعف مدیریت و بی‌سوادی روس‌ها نشان داده می‌شود و نقص در راکتورهای ارزان ساخت شوروی را سببِ آن معرفی می‌کند. پروفسور لگاسُف به همراه شربینا به مدیریت حادثه می‌پردازند و از پیشروی حادثه جلوگیری می‌کنند. ✅شربینا حدود 5 سال بعد از واقعه به دلیل تشعشات هسته‌ای موجود در شهر فوت می‌کند و پروفسور لُگاسُف دو سال بعد دست به خودکشی می‌زند. در سال 2006 گورباچُف آخرین رهبر شوروی، در نوشته‌هایش حادثۀ چرنوبیل را از عوامل فروپاشی شوروی می‌داند....
✡ حزب شیطان و مثلث برمودا ☠ تمدن شیطان - قسمت پنجم 🌍 جزیرهٔ خضراء و مثلث برمودا 1⃣ منطقه ماسونی ٣٣ درجه و تاریخ مشکوک عملیات اول در برمودا، که با فاصلهٔ کمی از بمباران اتمی شهرهای ژاپن بر روی همین عرض جغرافیایی اتفاق افتاد، آن را به‌عنوان یک قابل تأمل می‌کند. 2⃣ نکتهٔ تأسف‌آور یا تأمل‌برانگیز این‌که چندی پیش در طی نگارش یک کتاب (*) ادعا شد که همان است که در روایتی مجعول محل زندگی فرزندان امام زمان (عج) و رفت و آمد ایشان است! 3⃣ با توجه به جوّ وحشتی که در خصوص این مثلث پیش‌تر ایجاد شده بود، این ادعا با موضوع گره خورد و از امام مظلومِ ما چهره‌ای خشن ساخت که -العیاذ بالله- برای مخفی‌ماندن در جزیره خضراء دست به کشتار افراد بی‌گناهی می‌زند که از آن منطقه عبور می‌کنند!! 4⃣ هماهنگ شدن این دو جریان در تبلیغات ضداسلامی غرب، را به اقدام دوم بیشتر می‌کند. ✍ دکتر محمدهادی همایون 🔸 (*) در سال‌های‌ اخیر، مؤلفی‌ عراقی‌ به‌‌نام‌ «ناجی‌ النجار»، کتابی‌ درباره جزیره خضراء نوشت‌ و آن‌ را با مثلث‌ برمودا تطبیق‌ داد. «علی‌اکبر مهدی‌پور» این‌ کتاب‌ را با عنوان‌ «جزیره خضراء و تحقیقی‌ پیرامون‌ مثلث‌ برمودا»، همراه‌ با افزوده‌هایی‌، به‌ فارسی‌ ترجمه‌ کرد. علامه «سید جعفر مرتضی‌ عاملی»‌ بر این‌ کتاب‌ نقد نوشت‌ و علاوه‌ بر این‌که‌ سند و محتوای‌ روایت‌ را نقد کرد‌، تطبیق‌ جزیره خضراء را بر مثلث‌ برمودا ناروا دانست‌. کتاب‌ دیگری‌ که‌ سند و محتوای‌ داستان‌ جزیره خضراء را با تفصیل‌ بیشتر نقد کرده‌ و اشکالات‌ این‌ حکایت‌ را نمایانده‌ و به‌ نقد نظریه انطباق‌ جزیره خضراء بر مثلث‌ برمودا پرداخته‌، کتابی‌ است‌ شامل دیدگاه‌های‌ علما که‌ «ابوالفضل‌ طریقه‌دار» با عنوان‌ «جزیره خضرا: افسانه یا واقعیت‌؟» تدوین‌‌ کرده‌ است‌. [اندیشکده مطالعات یهود] ✅ اندیشکده مطالعات یهود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صفر تا صد شایعه خودکشی خانوادگی 📌از سوء استفاده رسانه های بیگانه تا شایعات خودکشی در فضای مجازی
رسانه ایران اینترنشنال داره به چیزی اعتراض میکنه که تو کشوری که متعلق بهش هست تا دیروز خانما حق رانندگی نداشتن، دانشگاه ندیده بودن، پوشیه اجباری داشتن، حق رای دادن نداشتن و مجبور بودن ۴نفری تو خونه برای مردی ظرف بشورن و نیازهاشو تامین کنند. ولی خب مجبورند پول بگیرند و توییت بزنند حامد یاری
▪️‏با توجه به نفوذی که گروهک منافقین در کشور رومانی داره هیچ بعید نیست ماجرای از پنجره هتل به بیرون پرت شدن قاضی ‎ سناریویی برای حمله به سران جمهوری اسلامی با کلید واژه "اگر می‌آمد نام چه کسانی را فاش می‌کرد" باشه. به هوش باشیم هر چند برای اظهار نظر خیلی زوده... 💬 گرایی
▪️‏اگر جان‌باختن ‎ قتل باشد، در روزهای آینده کارفرمای این ‎ مشخص خواهد شد. تنها کافیست منتظر آغاز بهره‌برداری‌های رسانه ای-سیاسی باشیم! خارجی: سرویس‌های اطلاعاتی خارجی و گشودن پرونده‌های کاذب حقوق بشری داخلی: جریان نفوذ و تلاش برای توقف نهضت برخورد با مفاسد کلان اقتصادی 💬 آسید
▪️‏هوک به همکاری خالصانه BBC فارسی و عربی در کشف علت گستردگی کرونا در خاورمیانه استناد کرده و به این نتیجه رسیده که ایران جان شهروندانش برایش مهم نیست و ما هم بیشتر تحت فشارشان می‌گذاریم. بی‌بی‌سی و بقیه شبکه‌های فارسی به مهم‌ترین ابزار برای مشروع‌سازی فشار به ایران تبدیل شده‌اند 💬 Maryam Mohazabieh @Fars_Plus
▪️‏یه دوست رسانه ای که خیلی عدالتخواه، منتقد فرهنگی و سینمایی بود مدیر فیلم و سریال فلان شبکه شد. اما تقریبا هر سریالی از زیر دستش اومده بیرون یکی از یکی داغون تر. وقتی میخواهیم انتقاد کنیم خودمون را جای اون مدیر یا مسئول بگذاریم ببینیم آیا همه شرایط براش فراهم بوده که نتونسته؟ 💬 هرمس @Fars_Plus
▪️‏بخش‌هایی از یادداشت یک «ایران‌شناس» و استاد «مطالعات ایران» سعودی که در ‎ منتشر شده. نامبرده استاد دانشگاه «ام‌القری» مکه است. گذشته از منطق یادداشت، باید به حال ایندپندنت تاسف خورد که اعتبار خود را در قبال دلارهای نفتی به سعودی‌ها واگذار کرده. 🔻‏توجه شما را به بخش‌های دیگری از این یادداشت جلب می‌کنم که یک سعودی از رادیکالیسم و افراط‌گرایی ایرانیان گلایه کرده :) 💬 mohammad sadegh alizade @Fars_Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مشکوک شدن روزنامه‌ها به مرگ قاضی فراری 🔹مرگ قاضی منصوری در رومانی امروز سرخط و تیتر بسیاری از روزنامه‌ها شد، مرگی که از نگاه برخی جراید مشکوک بود شک و شبهه ‌های فراوانی ایجاد کرد. نگاه خاص روزنامه ها به مرگ قاضی منصوری را در این ویدئو ببینید @Akharinkhabar
🔺پرس تی‌وی و آی‌فیلم قطع شد 🔹ماهواره گالکسی ۱۹ از شامگاه گذشته جمعه ۳۰ خرداد قطع موردی پخش شبکه پرس‌تی‌وی و آی‌فیلم انگلیسی را شروع کرد. / تسنیم @akharinkhabar
🔻ســارق نامـرئی زمــــان 🔹چرا وب گردی و استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی باعث کلافگی ما می شود؟ 🔸در ادامه بخوانید👇 📎 akhr.ir/obI9 @Akharinkhabar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻چطور می‌توان ویدیوهای جعلی را تشخیص داد؟ شهر اینترنت پر از ویدیوهایی است که ظاهرا رخدادهایی مهم یا عجیب و غریب را نشان می‌دهند. شمار این ویدیوها در هنگام ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی به مراتب افزایش می‌یابد. چگونه می‌توان به اصالت ویدیوها پی برد؟ 💠 گروه رسانه‌ای تیمورا 🆔 @timoora
🔺 شکایت علیه یوتیوب به دلیل تبعیض نژادی 🔹گروهی از کاربران و تولید کنندگان محتوا در یوتیوب از این پلتفرم به دلیل تبعیض نژادی شکایت کرده‎اند. 🔹طبق این شکایت متهمان آگاهانه، عامدانه به شاکیان و تمام افرادی که در شرایط مشابه قرار دارند اجازه درآمدزایی از طریق این پلتفرم را نمی‎دهند و براساس رنگ پوست یا ویژگی‎های نژادی‎شان به آنها اجازه دسترسی به پلتفرم یوتیوب و حقوق قانونی را می‎دهند. @akharinkhabar