eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.8هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
301 ویدیو
29 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
روایت ها و حکایت ها
📖همراهی با یار مهربان امام صادق‏ عليه السلام : يأتي عَلَي النّاسِ زَمانُ هَرجٍ لا يأنِسونَ فِيهِ إ
توضیح یکی از دوستان کانال برای حدیث فوق با توجه به صدر حدیث ( امر به کتابت و نشر احادیث صادره از ناحیه ما اهل بیت) و ذیل ( زمان هرج مردم با کتابهای خودشان انس گیرند) معلوم میشود که حضرت درمقام ذم به استیناس کتبی هست که از غیر اهل بیت و اذهان آغشته به اوهام تولید شده میباشد و یکی از مصادیق زمان هرج انس به چنین کتبی هست و همچنین ضرب قاعده از طرف حضرت هست که فقط به کتب صادره از ناحیه ما اهل بیت در زمان هرج روی آورید تا مبتلا به هرج نشوید.
"مَنْ قَرَأَ آیَهًَْ الْکُرْسِیِّ مَرَّهًًْ صَرَفَ اللَّهُ عَنْهُ أَلْفَ مَکْرُوهٍ مِنْ مَکَارِهِ الدُّنْیَا وَ أَلْفَ مَکْرُوهٍ مِنْ مَکَارِهِ الْآخِرَهًِْ أَیْسَرُ مَکْرُوهِ الدُّنْیَا الْفَقْرُ وَ أَیْسَرُ مَکْرُوهِ الْآخِرَهًِْ عَذَابُ الْقَبْرِ وَ إِنِّی لَأَسْتَعِینُ بِهَا عَلَی صُعُودِ الدَّرَجَهًِْ." امام صادق (علیه السلام) : هرکس آیه الکرسی را یک‌بار بخواند، خداوند هزار بدی را از بدی‌های دنیا و هزار بدی را از بدی‌های آخرت، از او دور می‌سازد؛ کوچک‌ترین بدی دنیا، فقر و کوچک‌ترین بدی آخرت، عذاب قبر می‌باشد. و من از آن برای بالارفتن درجه (مراتب معنوی)، یاری می‌جویم. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۲۹۲ وسایل الشیعه، ج۱۱، ص۳۹۶. در این روایت شریف چنانکه در ثواب قرائت های سایر سوره ها هم مورد توجه است قرائت خالی شاید منظور نیست بلکه قرائتی که مقدمه عمل باشد‌. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
جشن و عید ما کی خواهد بود؟!
پنج جمله طلایی 1:اگر بازیگر زندگی خود نباشی، بازیچه ی دیگران میشوی.... 2:اگر عبرت از دیگران نگرفتی مایه ی عبرت دیگران میشوی.... 3:اگر جلوی اشتباهات را نگیری، فردا اشتباهات جلوی شما را خواهند گرفت..... 4:آخر زندگی را ببین، نه آخور زندگی و الان را " مرد آخر بین مبارک بنده ایست " 5:اگر اول کار به آخر کار فکر نکنی، در آخر کار مجبور می شوی به آخر کار فکر کنی..... روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
هنگام سپیده دم خروس سحری دانی که چرا همی کند نوحه گری یعنی که نمودند در آیینهٔ صبح کز عمر شبی گذشت و تو بی خبری.
روایت ها و حکایت ها
#قرآن #ثواب_قرائت #آیه_الکرسی "مَنْ قَرَأَ آیَهًَْ الْکُرْسِیِّ مَرَّهًًْ صَرَفَ اللَّهُ عَنْهُ أَ
ثواب قرائت -ثوابها و فضیلتها و پاداشهای مهمی که برای تلاوت قرآن یا سوره‌ها و آیات خاصی نقل شده هرگز مفهومش این نیست که انسان آنها را به صورت اوراد بخواند و تنها به گردش زبان قناعت کند. بلکه خواندن قرآن برای فهمیدن، و فهمیدن برای اندیشیدن، و اندیشیدن برای عمل است. اتفاقا هر فضیلتی درباره سوره ای یا آیه ای ذکر شده تناسب بسیار زیادی با محتوای آن سوره یا آیه دارد. مثلا در فضیلت سوره"نور"چنین می‌خوانیم که هر کس بر آن مداومت کند خداوند او و فرزندانش را از آلودگی به"زنا"حفظ می‌کند. این به خاطر آنست که محتوای سوره نور دستورات مهمی در زمینه مبارزه با انحرافات جنسی دارد: دستور به تسریع ازدواج افراد مجرد، دستور به حجاب، دستور به ترک چشم چرانی و نگاههای هوس آلود، دستور به ترک شایعه پراکنی و نسبتهای ناروا، و بالاخره دستور به اجرای حد شرعی درباره زنان و مردان زنا کار. بدیهی است اگر محتوای این سوره در جامعه یا خانواده ای پیاده شود آلودگی به زنا نخواهد بود. درست است که خواندن قرآن به هر حال ثواب دارد، ولی ثواب اصلی و اساس و آثار سازنده هنگامی خواهد بود که مقدمه ای برای اندیشه و عمل باشد. تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی
هم این هست هم آن👇 لَعَنَ اللّه ُ قاطِعِي سَبيلِ المَعروفِ ، و هُو الرجُلُ يُصنَعُ إلَيهِ المَعروفُ فَيَكفُرُهُ ، فَيَمنَعُ صاحِبَهُ مِن أن يَصنَعَ ذلكَ إلى غَيرِهِ. الاختصاص مفید ۲۴۱. امام صادق عليه السلام : خدا لعنت كند كسانى را كه راه نيكى كردن را مى بندند ؛ يعنى كسى كه به وى خوبى مى شود ، اما او ناسپاسى مى كند و در نتيجه ، نيكوكار را از نيكى كردن به ديگران باز مى دارد . لا يُزَهِّدَنَّكَ فِي الْمَعْرُوفِ مَنْ لَا يَشْكُرُهُ لَكَ، فَقَدْ يَشْكُرُكَ عَلَيْهِ مَنْ لَا يَسْتَمْتِعُ بِشَيْءٍ مِنْهُ، وَ قَدْ تُدْرِكُ [يُدْرَكُ] مِنْ شُكْرِ الشَّاكِرِ أَكْثَرَ مِمَّا أَضَاعَ الْكَافِرُ، "وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ". حکمت ۲۰۴ نهج البلاغه. به علت ناسپاسى افراد، از كار نيك مضايقه نكنيد چرا كه (در مقابل) گاه كسى از تو سپاسگزارى مى كند كه از عمل نيكت هيچ بهره اى نبرده و چه بسا همين شكرگزارى اثرش بيش از ناسپاسى افراد ناسپاس باشد و (برتر از همه اينها اين كه) خدا نيكوكاران را دوست دارد. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
نوع گفتار مهم است! پادشاهی خواب دید که همه دندان های او افتاده است. خوابگزار را فراخواند و تعبیر خواب را جویا شد. خوابگزار گفت: «پادشاه به سلامت باد، همه نزدیکان شما پیش از شما می میرند به گونه ای بعد از شما کسی نمی ماند.» پادشاه ناراحت شد و گفت: «وقتی همه نزدیکان من بمیرند من با که باشم؟ این چه تعبیری است که می گویی؟» و دستور داد او را صد ضربه شلاق بزنند. سپس پادشاه دستور داد خوابگزار دیگری را نزد او بیاورند. خوابگزار دوم گفت: «تعبیر خوابی که پاشاه دیده اند این است که عمر پادشاه درازتر از عمر همه نزدیکان خواهد بود.» پادشاه گفت: «تعبیر همان است اما این بیان با آن بیان خیلی فرق می کند.» و دستور داد صد سکه به او بدهند. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
تشریع اولین نماز میت: يكى از انصار به نام براءبن معرور، ماه صفر در مدينه از دنيا رفت يك ماه به آمدن رسول الله صلى الله عليه و آله به مدينه مانده بود، براءبن معرور يكى از هفتاد نفرى بود كه در بيعت عقبه حاضر شده و از رسول الله صلى الله عليه و آله به مدينه دعوت كردند، و اولين سخنگوى آن بيعت بود، حضرت به محض ورود به مدينه از وفات او اطلاع يافت و بر سر قبر او رفت و بر او نماز خواند و آن اولين نماز ميت بود كه خوانده شد مجلسى رحمه الله در بحار فرموده: در سال دهم بعثت حضرت خديجه از دنيا رفت و در حجون دفن شد و رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم داخل قبر او شد. ولى آن روز نماز ميت تشريع نشده بود: ولم يكن يومئذ سنة الجنازة و الصلاة عليها على هذا آن حضرت بر ابوطالب عليه السلام و بر ياسر و سميه دو شهيد اسلام نيز نماز ميت نخواند. کتاب از هجرت تا رحلت
دستور العمل حضرت امیر به کمیل(۵) اى كميل!مهم آن نيست كه نماز بگزارى و روزه بدارى و صدقه دهى،مهم و قابل توجّه آن است كه نماز با دلى پاك و عملى خدا پسندانه و خشوعى كامل انجام گيرد و بنگر در چه نماز مى‌گزارى و بر چه نماز مى‌خوانى و اگر[آن لباس و مكان نماز]از راه درست و حلال نباشد قبول نيست. يَا كُمَيْلُ لَيْسَ اَلشَّأْنَ أَنْ تُصَلِّيَ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ اَلشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ اَلصَّلاَةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اَللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ وَ اُنْظُرْ فِيمَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلاَ قَبُولَ
مچاله کن بعد...! 🔸 هر وقت خواستی پارچه‌ای بخری؛ اول آنرا در دستت مچاله كن و بعد رهايش كن، اگر چروك برنداشت، جنس خوبی دارد. ✨✨ 🔸آدم‌ها، مثال پارچه را دارند؛ ✨✨ 🔸آدم‌هايی كه بر اثر فشارها، و مشكلات، اخلاق و رفتارشان عوض می‌شود، و «چروك» بر می دارند!! اينها جنس خوبی ندارند، و برای رفاقت، معاشرت، مشارکت، ازدواج و اعطای مسئولیت ،به هیچ وجه «گزینهٔ مناسبی» نخواهند بود. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
تواضع و آقایی آیت الله علوی گرگانی(ره) استاد رفیعی : آقایی پیش بنده آمد که گرفتار بود و گفت نامه‌ای به بنده بدهید تا بروم پیش کسی که مشکل من را رفع کند، بنده نامه‌ای نوشتم برای یکی از خیرین به نام آقای علوی، حامل نامه، نوشته بنده را به اشتباه خدمت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی برده بود، این مرجع تقلید، خودشان با بنده تماس گرفتند و بعد از سلام و احوال پرسی فرمودند که مبلغ محدودی می‌توانم به این فرد کمک کنم و بیش از این در توانم نیست؛ هر چند تماس آیت‌الله علوی گرگانی با بنده نشان از تواضع ایشان بود و نکته جالب این بود که هیچ اشاره‌ای به اینکه چرا عنوان ایشان در نامه نیامده است نداشتند. بنده منبرهای مختلفی می‌روم و هیچ توقعی از کسی ندارم چراکه مخلص امام حسین(ع) هستم و برایم فرقی ندارد که چه شخصی تماس می‌گیرد اما بارها آیت‌الله علوی گرگانی خودشان با بنده تماس می‌گرفتند و ضمن سلام و احوال پرسی، بنده را برای روضه دعوت می‌کردند که این رفتار نشان از تواضع و اخلاص این مرجع تقلید است که موجب ماندگاری نام ایشان هم می‌شود. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
- کمترین چیزی که خدا میخواد!؟ «اقلّ ما یلزمکم اللّه الاّ تستعینوا بنعمه علی معاصیه کمترین چیزی که خداوند بر شما لازم ساخته، آن است که از نعمت های الهی در راه معصیت او استفاده نکنید.» نهج البلاغه حکمت ۳۳۰
✍یک بیت از پروین خانم: هر آن قماش که از سوزني جفا نکشد عبس در آرزوي همنشيني بدن است. ✅هر قماش و هر پارچه‌اي که حاضر نباشد زخم و نيش ما سوزن‌ها را تحمل کند، بيخود مي‌کند هوس و آرزوي پيراهن يوسف شدن را در سر داشته باشد. حالا قصه ما و خدا حقيقتاً قصه همان پارچه و خياط است. قصه ما و بلاها و مصيبت‌هايي که در زندگي ما اتفاق مي‌افتد، قصه پارچه و سوزن است. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
دستور العمل حضرت امیر به کمیل(۶) اى كميل!بفهم و بدان كه به هيچ يك از مردم اجازه خوددارى از امانت پردازى را نداده‌ايم؛پس هر كه چنين اجازه‌اى را از ما روايت نمايد،ادّعاى بيهوده كرده و گناه نموده است و به سبب دروغى كه ساخته سزايش دوزخ است.سوگند مى‌خورم كه از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله ساعتى پيش از ارتحالش شنيدم كه سه بار به من فرمود:«اى ابا الحسن!امانت را به نيكوكار و تبهكار بازگردان،چه زياد باشد و چه كم،حتّى اگر نخ و سوزن باشد»! يَا كُمَيْلُ اِفْهَمْ وَ اِعْلَمْ أَنَّا لاَ نُرَخِّصُ فِي تَرْكِ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ لِأَحَدٍ مِنَ اَلْخَلْقِ فَمَنْ رَوَى عَنِّي فِي ذَلِكَ رُخْصَةً فَقَدْ أَبْطَلَ وَ أَثِمَ وَ جَزَاؤُهُ اَلنَّارُ بِمَا كَذَبَ أُقْسِمُ لَسَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ لِي قَبْلَ وَفَاتِهِ بِسَاعَةٍ مِرَاراً ثَلاَثاً يَا أَبَا اَلْحَسَنِ أَدِّ [أداء] اَلْأَمَانَةَ إِلَى اَلْبَرِّ وَ اَلْفَاجِرِ فِيمَا جَلَّ وَ قَلَّ حَتَّى اَلْخَيْطِ وَ اَلْمِخْيَطِ.
پروین اعتصامی قطره‌ای کز جویباری میرود از پی انجام کاری میرود ما بسی گم گشته، باز آورده‌ایم ما، بسی بی توشه را پرورده‌ایم میهمان ماست، هر کس بینواست آشنا با ماست، چون بی آشناست ما بخوانیم، ار چه ما را رد کنند عیب پوشیها کنیم، ار بد کنند سوزن ما دوخت، هر جا هر چه دوخت زاتش ما سوخت، هر شمعی که سوخت
💢حکمتی از لقمان حکیم 💠المواعظ العددية :عَن وَصايا لُقمانَ عليه السلام لاِبنِهِ : ... يا بُنَيَّ ، اِعلَم أنّي خَدَمتُ أربَعَمِئَةِ نَبِيٍّ ، وأخَذتُ مِن كَلامِهِم أربَعَ كَلِماتٍ ، وهِيَ : إذا كُنتَ فِي الصَّلاةِ فَاحفَظ قَلبَكَ ، وإذا كُنتَ عَلَى المائِدَةِ فَاحفَظ حَلقَكَ ، وإذا كُنتَ في بَيتِ الغَيرِ فَاحفَظ عَينَكَ ، وإذا كُنتَ بَينَ الخَلقِ فَاحفَظ لِسانَكَ .💠 ✅ـ از جمله سفارش هاى لقمان عليه السلام به پسرش ـ : پسرم! بدان كه به چهارصد پيغمبر ، خدمت كرده ام و از ميان سخنان آنان ، چهار سخن را دريافته ام ، كه چنين اند : هر گاه در نماز بودى ، دلت را حفظ كن ، و هر گاه سر سفره بودى ، گلويت را نگه دار، و هر گاه در خانه ديگرى بودى ، چشمت را نگه دار، و هر گاه در ميان مردم بودى ، زبانت را نگه دار. مواعظ العددیه.
نکاتی در مورد حضرت ولی عصر عج نکته ی اول : حرف زدن ما در مورد حضرتش خیلی سخت است علی علیه السلام فرمود : کسی که علم کم دارد و بخواهد به دیگران علم زیاد یاد بدهد، آن کس هم خود را به زحمت می اندازد هم دیگران را....... حرف زدن در مورد کسی که در سلام به ایشان میگوییم : 《السَّلامُ عَلَيْكَ سَلامَ مَنْ عَرَفَكَ بِمَا عَرَّفَكَ بِهِ اللَّهُ 》 ♢سلام بر تو ولی نه سلام من بلکه سلام کسی که تو را خوب شناخته البته آن هم طوری که تو را خدا به او شناسانده♢ حال باید ببینیم چه کسی ایشان را به خوبی شناخته و باید ببینیم خدا ایشان را چطور معرفی میکند. آن هم خودش یک بحثی است عمیق که باید به قرآن رجوع کرد و دید که خدا ایشان را چطور معرفی کرده است..... نکته ی دوم: چهار منصب حضرت ولی عصر در زیارت نامه ایشان: 《أَنَّكَ خَازِنُ كُلِّ عِلْمٍ و َ فَاتِقُ كُلِّ رَتْقٍ وَ مُحَقِّقُ كُلِّ حَقٍّ وَ مُبْطِلُ كُلِّ بَاطِلٍ》 1: تو خازن هر علمی هستی ( لفظ کل آمده یعنی هر علمی که بنظر بیایید خازن آن علم تو هستی) 2: از نظر قدرت هم هر فتق و رتقی یعنی گشودن تمام گره ها به دست توست. 3: تحقق دهنده ی تمام حق ها تو هستی ( تامل لازم است) 4: باطل کننده ی تمام ظالت ها و باطل ها تو هستی. نکته ی سوم : امام زمان عصاره ی هستی. 《السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ》 عطری که خداوند از تمام گلهای عالم جمع نمونده در یک شیشه گذاشته و اسمش شده حجه بن الحسن عج. برگرفته از سخنرانی آیت الله وحید خراسانی
آیت الله عابدی: ادب قرآنی! فکر نمیکنم احدی به اندازه امام (ره)با شاه مخالف بود.امام از همه ماها بهتر شاه و خانواده اش را میشناخت ولی یکبار دیده نشد درباره خانواده شاه و فساد اخلاقی آنان سخن بگوید. هر وقت به شاه چیزی میگفت، میگفت ظالم ستمگر جنایتکار اما میگفت فساد اخلاقی هم دارد؟ متاسفانه ما اخلاق قرآنی را رعایت نمیکنیم هر وقت با کسی دعوا داریم اول سراغ ناموس طرف یا لغزش های خانواده او میرویم. قرآن کتاب ادب است. چقدر ما در تاریخ خواندیم که هند جگر خوار همسر ابوسفیان مادر معاویه چه کاره بوده است. این همه آیات قرآن در مورد ابوسفیان نازل شده شاید بیشتر از ۱۰۰ آیه باشد ولی یکبار خدا درباره زن ابوسفیان چیزی نگفته که چه کاره بوده... آری(تآدبوا بآداب الله) روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
(۱) معنای " ادب " ✍«ادب» در اصل به معناى دعوت كردن است و از اين رو به سفره اى كه غذا در آن آماده مى كنند و افراد را به آن دعوت مى كنند «مأدبة» گفته مى شود و از آنجا كه رعايت احترام افراد در گفتار و رفتار و تواضع و استفاده از كلمات توأم با احترام سبب دعوت مردم به سوى انسان مى شود، مجموعه اين امور را «ادب» مى نامند. و در برابر آن بى ادبان كسانى هستند كه نه احترام اشخاص و نه احترام مجالس را رعايت مى كنند و نه سخنان مناسبى در برخورد با اشخاص به كار مى برند و از این رو همه را از خود می رانند.
ما مرده محبت و دلهای صادقیم این لطف گر که دید کسی جان فدا کند صد ها فرشته بوسه بر آن دست می زنند کز کار خلق یک گره بسته وا کند.
آیت الله شیخ محمد تقی آملی قدس سره می‌فرمود: من در بحث فقه آیت الله سید علی آقا قاضی شرکت می‌کردم. روزی از ایشان پرسیدم - آن روز هوا بسیار سرد بود: ما می‌خوانیم و می‌شنویم که عده ای هنگام قرائت قرآن کریم آفاق پیش روی شان باز می‌شود و غیب و اسرار برای آنها تجلی می‌کند، در حالی که ما قرآن می‌خوانیم و چنین اثری نمی بینیم؟! مرحوم قاضی مدت کوتاهی به چهره ی من نظر کرد سپس فرمود: بلی! آنها قرآن کریم را تلاوت می‌کنند و با شرایط ویژه، رو به قبله می‌ایستند، سرشان پوشیده نیست، کلام الله را با هر دو دستشان بلند می‌کنند و با تمام وجودشان به آنچه تلاوت می‌کنند، توجه دارند و می‌فهمند جلوی چه کسی ایستاده اند؛ اما تو قرآن را قرائت میکنی در حالی که تا چانه ات زیر کرسی رفته ای و قرآن را روی زمین می‌گذاری و در آن می‌نگری! آیت الله شیخ محمد تقی آملی می‌گفت: بلی، من همین طور قرآن می‌خواندم و زیاد به قرائت آن می‌پرداختم، مثل این که مرحوم قاضی مراقب و ناظر وقت قرائتم بوده است. بعد از این ماجرا با تمام وجودم به سویش شتافتم و ملازم جلسه هایش شدم. ---------- اسوه ی عارفان / ۲۵ - ۲۶؛ روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
آیت الله مصباح یزدی(ره) 🔸️انسان اگر بخواهد در معاشرت بر دیگران اثرگذار باشد، بايد رفتارش طورى باشد كه آنها احساس كنند خيرخواهشان است اگر احساس رقابت كنند هرگز به حرف اينها گوش نمى‏دهند، تبلیغ یعنی همین.
صرفا جهت اطلاع تاکنون از صندوق کانال به ۸ نفر قرض الحسنه داده شده... و به چند نفر هم نماز و روزه استیجاری داده شد.
کمک به فقیر یا مبارزه با فقر! آیت الله جوادی آملی: 🔹ما خیال می کنيم به گِدا کمک کردن، عالي‌ترين فضيلت است؛ البته فضيلت هست؛ اما کمک کردنِ به گِدا و فقير، يک امر عاطفي است. شما در مشرق عالَم و مغرب عالَم، از واشنگتن تا تاشکند که سخن از اسلام در آن منطقه نيست، هيچ کشوري سراغ داريد که حمايت از فقرا در آن نباشد؟! هيچ نيست! 🔹خصيصه اسلام اين نيست که به فقير کمک کنيم، خصيصه اسلام اين است که فقر را از بين ببريم. مبارزه با فقر، مي‌شود اساس اسلام. 🔹بيان نوراني حضرت امير را ببينيد، فرمود کمک کردنِ به فقير از هر کافري هم ساخته است؛ اما من اگر فقر را ببينم، گردن فقر را مي‌زنم: «لَو تَمَثَّلَ لِيَ الفَقرُ رَجُلاً لَقَتَلتُهُ»؛اين فکر علي عليه السلام است! من نمي‌گذارم که کسي بيکار باشد، بي‌اشتغال باشد، ربا رايج باشد، توليد نباشد، من نمي‌گذارم! 🔹شما روي کره زمين، جايي را پيدا کنيد که براي فقرا بودجه‌اي نداشته باشند! چه کشور چين و ژاپن و امثال آن که از خدا و قيامت خبري نيست، چه کشورهاي اسلامي! صدقه دادن، يک امر عاطفي است، نه امر عقلي؛ آن‌که عقلي است فقرزدايي است، ايجاد اشتغال است، ايجاد توليد است، جلوي بانک‌ها را گرفتن است. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
آیت الله علی پناه اشتهاردی عزیزان طلبه قبل از ماه مبارک رمضان کتاب الصوم شرح لعمه را مروری بکنند البته به عروه و حاشیه مرجع تقلید خودشان بر آن حتما رجوع داشته باشند. آنچه امروزه کمرنگ است رجوع به رساله های عملیه هست. نقل است که مرحوم آیت الله حائری یزدی می فرمودند: طلبه ها باید هفته ای دو شب مباحثه رساله عملیه داشته باشند... روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/revayathavahekayatha
فلسفه روزه در روایات : حضرت زهرا سلام الله علیها : فَرضَ [اللّهُ] ... الصِّيامَ تَثبيتا لِلإِخلاصِ. خداوند روزه را براى استوارى اخلاص ، واجب فرمود. لِيَجِدَ الغَنِيُّ مَسَّ الجوعِ فَيَعودَ بِالفَضلِ عَلَى المَساكينِ. امام عسكرى عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از علّت واجب شدن روزه ـ فرمود : تا توانگر درد گرسنگى را بچشد و در نتيجه ، به نيازمند كمك كند. إنَّما فَرَضَ اللّهُ عز و جل الصِّيامَ لِيَستَوِيَ بِهِ الغَنِيُّ وَالفَقيرُ ؛ وذلِكَ أنَّ الغَنِيَّ لَم يَكُن لِيَجِدَ مَسَّ الجوعِ فَيَرحَمَ الفَقيرَ ؛ لِأَنَّ الغَنِيَّ كُلَّما أرادَ شَيئا قَدَرَ عَلَيهِ، فَأَرادَ اللّهُ عز و جل أن يُسَوِّيَ بَينَ خَلقِهِ. امام صادق عليه السلام : علّت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن توانگر و تهيدست برابر شوند ؛ زيرا توانگر رنج گرسنگى را احساس نمى كند تا به تهيدست رحم كند؛ چرا كه توانگر هرگاه چيزى بخواهد مى تواند آن را فراهم آورد . از اين رو خداوند عزّ و جلّ خواست تا ميان آفريدگانش برابرى (همدردى) ايجاد كند و رنج گرسنگى و سختى را به توانگر بچشاند تا بر ناتوان، دل بسوزاند و به گرسنه، رحم كند. ---------- نبی اکرم فرمود: وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ... در این ماه با گرسنگی و تشنگی خود، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را بیاد آورید.
برترین ادب👆
سلام علیکم کسی از دوستان اگر تایپیست حرفه ای است و با قیمت طلبگی کار می‌کند. اطلاع بدهد.
فراخوانى به مطالعه تاريخ‏ قرآن پيروان خود را به مطالعه تاريخ گذشتگان فرامى‏ خواند و با تكرار و تأكيد زياد به پيروانش دستورمى ‏دهد به سير و سفر بپردازند و از نزديك نشانه ‏هاى تاريخى را مشاهده نمايند تا انديشه آنها بارور شود و سطح فكر و فرهنگشان ارتقا يابد؛ دستور مطالعه آثار تاريخى با تعبيرات مختلفى آمده ‏است: الف- به صورت امر مستقيم همانند:«قُلْ سيروُا فِى الْارْضِ ...» (پيامبر به مردم) بگو در زمين بگرديد .... ب- به صورت استفهام كه در معناى امر، همراه با نكوهش ترك سير و مطالعه تاريخ است؛ چون: «افَلَمْ يَسيروُا فِى الْارْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»  آيا (مخالفان دعوت تو) در زمين سير نكردند تا ببينند عاقبت كسانى‏كه پيش‏از آنها بودند چه شد؟ ادامه دارد.....