eitaa logo
فرصت|مختاررضائیان
242 دنبال‌کننده
69 عکس
12 ویدیو
4 فایل
اینجا فرصتی است برای تحول... سلام مختاررضائیان هستم فعال تربیتی و سیاسی اینجا تلاش میکنیم تحول رو با "متن" بسازیم نه "حاشیه"ها، اینم قطعا "حوصله"میخواد و "وقت" مشتاقانه منتظرتونم. حوصله و وقت یادتون نره 😉😊 ادمین @mokhtar_rezaeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
مقاومت غزه و امکان تربیت جهانی.mp3
4.94M
▪️مقاومت غزه و فرصت های جهانی برای تربیت دینی 🎙مختاررضائیان ▪️بیداری وجدان عمومی اصلی ترین بستر تربیت دینی _جهانی ▪️فرصت تاریخی مقاومت غزه در مانع زدایی از حجاب های ترایخی تمدن مادی ▪️تربیت تمدنی انقلاب با بسترهای بیداری فطرت عمومی _ توحیدی ▪️خلاء ناکارمدی مدل تمدن غرب در مقاومت غزه با پوشش مدلهای ناب انقلاب در اداره دنیا 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
اولویت و اولیت مسائل فرهنگی.mp3
6.71M
🔰اولویت و اولیت های فرهنگی ▪️اولویت ها و اولیت ها مسائل فرهنگی درمنظومه فکری مقام معظم رهبری(دامه ظله) 🎙مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰بی رنگی... 🔸غرب با فرایند توهمی حذف مطلق ها و کل ها درصدد حذف تفاوت ها و از بین بردن نیازها و به تبع آن محو ارتباطات و نسبت های در عالم بود . با ایده شوم یکسان نگری و یکسان سازی اولین چیزی که دچار اختلال و انحراف می شود ، نیازها و وابستگی ها است ، تعلق و تعلقات بخاطر بی رنگی در تفاوت از بین می رود انجا که فرق مادر با پدر و همسر ، خواهر با برادر ، ماشین با حیوان خانگی ، زنده بودن با نبودن ، دوست داشتن با نداشن همگی از بین رفته. 🔹ارزیابی احساسی در یکسان نگری ها بی معناست اصولا ارزشگداری ها در عدم تفاوت ها رنگ می بازد. و این شروع جنگ با تکوین عالم بود چرا که همین تفاوت ها و نسبت ها بود که عالم را برپا می داشت. که در همین تفاوت ها بود که ما به خدا و امام می رسیدیم .امتداد و اصرار غرب بر این نگاه شوم، منجر به توقف و سپس انحراف و در نهایت نابودی اراده او شد. 🔸انسان در یکسان نگری دیگر نیازی به اراده و اراده ورزی ندارد چرا که ارزشها و تفاوت ها از بین رفته او برای چه چیزی تلاش کند ، برای چه چیزی تغییر کند ، چرا حرکت کند؟او دیگر نیازمند تربیت و تغییر نیست، وقتی هیچ محرک درونی وبیرونی وجود ندارد وقتی تفاوتی نیست تا انگیزه حرکت ایجاد شود اینجاست که پوچی محض سرانجام این سرکشی انسان مدرن است. 🔹تا انجا که انسان در بی ارادگی کامل به هر سو کشیده میشود و در خستگی سرگردانی، به دست خودش، خود را نابود میکند و این انتقام تاریخی شیطان از انسان است ✍️مختاررضائیان(بخشی از مقدمه کتاب در دست تدوین تربیت جهادی) 🔹@rezaeyan_mokhtar
غیرت دینی (جلسه اول).mp3
6.13M
🔰غیرت دینی(جلسه اول) 🎙مختاررضائیان ▪️تعریف و بیان ضرورت غیرت دینی ▪️نقش غیرت دینی در انگیزه های اجتماعی ▪️منبع اصلی ایجاد و ارتقاء غیرت دینی ▪️اثر غیرت دینی در ایجاد محیط امن پیشرفت جامعه 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
غیرت دینی(جلسه دوم).mp3
5.91M
🔰غیرت دینی(جلسه دوم) 🎙مختاررضائیان ▪️مرزبندیهای اصلی و فرعی در غیرت دینی ▪️تشخیص اولویت ها در غیرت دینی ▪️پدیده انقلاب و رشد غیرت دینی عمومی ▪️عمق بخشی به غیرت دینی در لایه های پنهانی نظام سلطه 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
غیرت دینی(جلسه سوم).mp3
5.53M
🔰غیرت دینی(جلسه سوم) 🎙مختاررضائیان ▪️غیرت دینی و مهمترین نعمت اجتماعی ▪️چگونه میتواند به موضوعات اصلی و فرعی غیرت دینی دست یافت ▪️تنظیم وتعادل در غیرت دینی بر محور امام ▪️چگونه غیرت بیجا میتواند انسجام ملی را خدشه دار کند ▪️مساله حجاب و غیرت دینی به جا 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💡فرایند استثمار یک جامعه... 💢...زمانی که گذشته ی یک ملت را دچار انحراف کردی نقطه شروع فرایند هویت ساز یک ملت را تغییر داده ای و با تغییر مبداء میل و فکر یک ملت میتوان اکنون و آینده و ارمان های یک ملت را جابجا کنی و در این لحظه است که همه استعداهای یک جامعه را میتوان در جهت خواسته های استعمار کرد. 🔹برای تغییر ملی کافی است تا پیوند او را با گذشته و آینده قطع کنی یا به عبارت دقیق تر آن را تغییر دهی با تغییر و انحراف در مبداء ریل هویت ساز یک ملت مقصد و اهداف آن قطار تمدن ساز را نیز تغییر دادی تا جایی که ارمان ها و اهداف یک جامعه تغییر میکند ، حساسیت ها و آروزهای یک ملت تغییر میکند چرا که گذشته او مبدا و هویت ساز یک ملت دستخوش تحریف شده است پس لاجرم اهداف و آرمانهایش تغییر میکند 🔸اینجاست که تحریف گذشته و آینده یک ملت با روایت های وارونه منجر به تغییر هویت آنها میشود زمانی که با قدرت روایتگری میتوان سرمایه های در گذشته یک ملت از در عاشورا تا صلح امام حسن و دفاع مقدس را رقم بزند میتوان جای جلاد و شهید را جابجا کند و این تحول تدریجی و آرام برای تغییر سرنوشت و هویت یک جامعه کافی است و اولین گام آن تغییر مبداء این حرکت هویت ساز در جامعه است و آن چیست؟ 🔸زمانی که گذشته یک ملت را دچار انحراف کردی به یک معنا نقطه شروع این فرایند هویت ساز را تغییر داده ای و با تغییر مبداء میل و فکر یک ملت میتواند الان و به خصوص آینده و ارمان های یک ملت را جابجا کنی و همه استعداها ان را استثمار کنی ، با تغییر مبداء حرکت اجتماعی یک ملت میتوانی استعدادهای یک جامعه را صرف در جهت رشد توسعه مادی کنی. 🔹این همه آنچیزی است که دشمنان انقلاب خواهان آن هستند و این علت سرمایه گذاری کلان دشمن برای تحریف عاشورا ،دفاع مقدس،انقلاب است با قدرت روایتگری خود وتغییر جلاد با شهید است که مبادی هویت ساز یک ملت در تاریخ و در گذشته را منحرف میکند و اینگونه است که ارمانهای(اینده) او تغییر میکند در این تغییر مسیر نامبارک است که جامعه اماده پذیریش بی چون و چرای فرماین نظام سلطه میشود . 🔹لذا عالی ترین و بالاترین رسالت راوی «احیاگری هویت تاریخی » یک ملت است هر ان چیزی که میتواند گذشته الان و آینده یا همان را بهم پیوند زند چگونه؟ با روایت عمیق و حقیقی از گذشته و آینده جامعه .با زنده نگه داشتن آرمانهای یک ملت می توان روایت درست از گذشته ملت را حفظ کرد و آینده یک ملت در گذشته او حضور دارد با یادآوری سرمایه های تاریخی در عاشورا تا (گذشته)و بیان آرمان ها و اهداف والای شهدا(اینده)ست که یک جامعه «زنده» میماند و روای احیاگر این است. و این جایگاه والای روایتگری در حرکت تاریخی یک جامعه به سمت آرمان های تمدنی خود در سطح جهان هست و این نقش والای در و یک ملت در پیوند ناگسستنی گذشته و آینده است. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
غیرت دینی(جلسه چهارم).mp3
5.46M
🔰غیرت دینی(جلسه چهارم) 🎙مختاررضائیان ▪️اثار بی غیرتی اجتماعی در منکوس شدن قلب جامعه ▪️آثار افراط و تفریط غیرت در بی نظمی اجتماعی ▪️تغییر حب و بغض های اجتماعی و اثر مستقیم آن بر غیرت اجتماعی ▪️امت و امام اصلی ترین مرزهای هویت بخش انقلاب در غیرتمندی عمومی 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
غیرت دینی(جلسه پنجم).mp3
5.81M
🔰غیرت دینی(جمع بندی) 🎙مختاررضائیان ▪️ضرورت غیرت اجتماعی در پاسداری از حدود الهی ▪️غیرت بر یقینات استوار است نه شکیات ▪️ضرروت تربیت انسانهای غیور برای مرزداری از هویت انقلاب 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
⭕️مواجه درست... ▪️به نظر میشه سه نوع مواجه بچه های مذهبی با بچه های به قول امروز ژیگول 😊 یا کسایی که مذهبی یا خیلی مذهبی نیستند در مکان های مذهبی مثل مسجد و هیئت متصور بود. ▫️دفع منفعلانه ▫️جذب یله ▫️جذب فعالانه "دفع منفعلانه" از ترس ماست، این افراد با یه نگاه حداقلی میخوان محیط های مثل مسجد و هیئت رو برای خودشون امن نگه دارن بخاطر این ترس از انفعال، ترس از ناتوانی ،ترس از ضعفها و...است که مواجه ی تند و خشنی دارن و سریع کسایی که شبیه شون نباشه رو دک میکنن.تو این نگاه در مسجد و هیئت و... کاملا بسته است و فقط برای خودی ها بازه "جذب یله" هم جذب بدون برنامه است اینم برای کسایی که از انور پشت بوم افتادن و محیط مذهبی رو باز و رها گذاشتند و به اسم جذب حداکثری، امنیت مکانهای دینی رو مثل پارک ها و خیابون ها به خطر انداختن با این نگاه، درهای مسجد با درهای پارکها هیچ فرقی نداره . حد وسط و به نظر درست، "جذب فعال" یا همون "جذب با برنامه" است در این نگاه افرادی که وارد میشن طی فرآیند تدریحی_تربیتی برنامه ریزی شده تغییر میکنن رویکرد سوم با یه برنامه ریزی دقیق و حساب شده تا به تدریج اشکلات رو در مخاطب،شناسایی و اصلاح میکنه اینجا درهای مسجد و هیئت بازه ولی به اندازه، به میزان،به حساب. به اندازه "توان" دست اندرکاران در برنامه ریزی و مهارتهای ارتباط گیری موثر بر مخاطبان. البته این توان بچه مذهبی ها در ضرورت تعمق و گسترش انقلاب باید هر روز بیشتر و بیشتر شود البته به شکل متعادل ، خلاصه اش ما نیازمند یه حرکت "متعادل" بین توان داخلی بچه مذهبی ها با میزان جذب هستیم هر چند گفتیم که به تدریج این توان باید افزایش پیدا کنه تا جذب هم حداکثری بشه. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰آسیب های دینداری ناتراز (بخش اول) 🔸جامعه همیشه و همیشه "تعادل و توازن" در "دینداری" رو دوست داشته و داره و به همون اندازه از افراط و تفریط از تناقض و تضاد در دینداری متنفر بوده وهست مردم برخلاف نگاه انتزاعی بدرد نخور ما که همیشه دوست داره مسائل رو از هم تفکیک و جدا کنه ،به شدت مسائل رو در ترکیب و ارتباط با هم می بینند، بعد معدل می گیره و به دینداری نمره میده. به تبع هرکسی که "جامع تر" و "متعادل تر" باشه "محبوب تره" میشه 🔸مثال عالی اون رو میتونیم در امام بزرگوار ببینم امام(ره) بود که تونست یک دین متعادل و کارآمد رو به مردم معرفی کنه، در عصر افراط و تفرط این امام عزیز ما بود که تونست هنر رو با انقلاب ، استقلال رو با آزادی ، مردم رو با دین ، ملیت رو با اسلامیت به زیبایی تجزیه ، تحلیل و ترکیب کنه اون رو به آراء عمومی بزاره،همراهی حداکثری مردم هم مهر تائیدی بود بر این نوع دینداری. 🔹انچه بدیهی مردم عاشق انسانهای متعادل هستند هر جا افراط و تفریط بشه مردم جبهه میگیرن این از ویژگی های حتمی زندگی اجتماعی اصولا در جامعه سازی مردم به انسانهای متعادل اقبال بیشتری دارن چون قدرت تعامل و تفاهمشون بالاست ،هر جا هم احساس کنن جامعه داره تک بعدی و نامتوازن حرکت میکنه سریعا به طیف مقابل رای میدن تا تعادل رو در حرکت حفظ کنه...ترازوی عدالت اجتماعی میتونه ملاکی خوبی از حرکت متعادل در دینداری ما باشه 🔹با یکی از دوستان درباره همین موضوع حجاب بحث می کردیم اون بنده خدا میگفت که نمی دونم چرا وقتی میری به این خانمهای کم حجاب تذکر میدی بلافاصله میگه شما برید اقتصادتون رو درست کنید، جلوی اختلاس ها رو بگیرید و... این بنده خدا با عصبانیت داشت موضوع رو تحلیل میکرد که اینها چه ربطی به هم داره اینا دو مسئله جدا از هم ، چرا مردم اینطوری فکر میکنن و... با زور نگاه انتزاعی خودش میخواست ربط بین موضوعات رو نایده بگیره تا بتونه یه راه حل ساده براش پیدا کنه 🔸در صورتی که واقعیت اصلا اینطور نیست مسائل فرهنگی با مشکلات اقتصادی نسبت مستقیمی داره اینها در تاثیر وتاثر باهم حرکت میکنن ،بُعد هم هستند و از هم جدا نمیشن ،مردم برخلاف ما، اصلا مسائل رو انتزاعی بررسی نمیکنن اونا رو کنار هم و در ربط با هم می بینن و می سنجن. اینجاست که بی عدالتی در بی توازنی اداره کشور اساس یک کشور رو میتونه نابود کنه ... 🔸عزیزان اساس جامعه بر عدالت استواره و موضوع عدالت هیچ وقت نمی تونه تک عاملی باشه عدالت تعادل بین حداقل دو چیزه... عدالت در ربط و ترکیب مسائل با هم معنا داره اگر مسائل رو با هم نبینیم توازن بین اونا رو هم نمیتونیم بسنجیم، عدالت که تعادل رو بین فرهنگ و اقتصاد برقرار میکنه عدالت که تعادل رو بین حرف و عمل برقرار میکنه عدالت که بین سازش و مقاومت ، تعادل برقرا میکنه ...وقتی مسائل تک بعدی شد عدالت معنانداره اصولا لازم نیست، چی رو با چی میخوای بسنجی تا توازنش رو به دست بیاری ... عدالت از توازن بین ترکیب مسائل شکل می گیره. 🔹متاسفانه با نگاه تفکیکی به درد نخور چون نمیخوایم تن به سختی و پیچیدگی های عدالت بدیم سریع مسائل رو از هم جدا و یه راه حل تک جوابی براش پیدا و اعمال می کنیم،این کار آدم های تنبل آدم های که نمیخوان پیچیدگی جنگ ترکیبی رو ببینن، سختی کار گروهی رو بپذیرن و ...ولی مردم همه عوامل رو کنار هم می بینن و در ترازوی اجتماعی میزارن و می سنجن و بعد قضاوت میکنن، نمره اجتماعی مردم به دینداری ما نمره واقعی تری تا نمره که خودمون به خودمون میدیم. 🔸پیچیدگی دینداری در بعد فردی هرگز قابل مقایسه با بعد اجتماعی اون نیست ، آرمان گرایی ، جامع الاطراف بودن در عین حفظ تعادل و توازن بین واقعیت و آرمان لازمه دینداری اجتماعی است.مردم یه ترکیب متوزن از دینداری ما میخوان تا به اون اعتماد کنن. باید تناقضات درونی و بیرونی دینداری رو برطرف کنیم باید یه هارمونی هماهنگ و زیبا از دینداری به مردم ارائه بدیم تا بتونیم در جامعه اثرگزار باشیم . ▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله) 🔺یک اقتصاد نابسامان بر روی فرهنگ جامعه هم اثر میگذارد؛ یعنی تأثیر کج و کوله بودن و ناموزون بودن اقتصاد کشور بر روی مسائل اجتماعی و بر روی مسائل فرهنگی هم نباید نادیده گرفته بشود. تورّمِ بالا، در چند سال پی‌درپی خیلی چیز مهمّی است؛ سالهای متعدّد، پشت سر هم تورّم بالا. خب، این روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثر میگذارد و توزیع درآمدهای کشور را ناموزون میکند؛ یک عدّه‌ای محروم میمانند، یک عدّه‌ای هم حالا از طرق مختلفی جیبهایشان پُر میشود....تورّم یک مسئله‌ی صرفاً اقتصادی به نظر میرسد امّا انسان میبیند نه، این میتواند بر روی فرهنگ مردم، افکار مردم، رفتار مردم، مسائل اجتماعی کشور اثر بگذارد. ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💡ضرورت یادگیری مهارتهای جنگ ترکیبی 🔹شاید یکی از راهبردی های اصلی جنگ نرم در حوزه فرهنگ همین "نگاه ترکیبی" به مسائل کشور است،به نظر مثل گذشته دیگه استعدادهای فردی توان فهم و مقابله متوازن با مسائل جنگ ترکیبی دشمن رو نداره ، باید با کار گروهی و ترکیب هماهنگ تخصصی های متفاوت و مرتبط بتونیم مسائل پیچیده فرهنگی رو از زوایا متفاوت ، تجزیه و تحلیل کنیم بعد با یه راه حل ترکیبی و کار گروهی بتونیم اونا رو حل کنیم ... 🔹شاید یکی از اشکالات فعالان فرهنگی متاسفانه همین درک ناقص و ضعیف از جنگ ترکیبی که حضرت آقا بارها رو اون تاکید کردن .اینکه مسائل امروز ،دیگه تک بعدی نیستند که با یک تخصص بشه اون رو شناخت . اونا از جابجای سریع عوامل زیاد با روابط تو درتو و پیچیده شکل گرفتن به این راحتی نمیشه ردّشون رو زد ، شناختشون واقعا سخت شده. 🔹نمونه اش همین انقلاب مهسا بود اصلا فرصت نمیداد که عکس العمل نشون بدی هر لحظه برات یه چالش درست میکرد،اقتصادی ، امنیتی ، سیاسی ، رسانه ای و ...طوری که نمی تونستی بفهمی از کجا خوردی تا میخواستی سندو مدرک جمع کنی و جواب شبهات رو بدی تامیخواستی مدیریت کنی و نظم رو برقرار کنی یه اتفاق ومساله دیگه برات درست می کرد همین بود که تحسین حضرت آقا رو گرفتند ما هم باید به این سمت بریم یعنی ناچاریم بریم باید از حرکت های فردی یا گروهی محدود خارج و به سمت "کار گروهی فراگیر "بریم. 🔹به نظر، سه ضرورت فعالان فرهنگی در جنگ ترکیبی امروز اینا باشه. 1)درک اهمیت و ضرروت کار گروهی فراگیر برای تامین انگیزه های بلند تر و بزرگ تر انقلاب 2)تحلیل مسائل با رویکرد ترکیبی _تخصصی (نگاه ذوابعاد و تخصصی به مسائل جامعه و جهان ) 3) عمل گروهی_جهادی(یادگیری مهارتهای کار گروهی در تشدید همکاری ها) 🔹یعنی توان مقابله با جنگ ترکیبی امروز دشمن فقط با ظرفیت "گروه های فراگیر تخصصی _جهادی" ممکنه ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💡یادداشتی بر بیانات امروز مقام معظم رهبری(دامه ظله) با موضوع هوش مصنوعی ▪️متن بیانات مقام معظم رهبری(دامه ظله) : ... امروز هوش مصنوعی با یک شتاب حیرت‌دهنده‌ای یعنی انسان متحیر می‌شود از شتابی که این فناوری عجیب در دنیا پیدا کرده و دارد پیش میرود. خب، دستگاه‌های ما، الان دستگاه‌های مختلف ما، نظامی و غیرنظامی از هوش مصنوعی دارند استفاده میکنند بهره‌برداری میکنند اما این ما را فریب ندهد. در مسئله‌ی هوش مصنوعی بهره‌بردار بودن امتیاز نیست، لایه‌های عمیقی دارد این فناوری باید در آن لایه‌ها مسلط شد. آن لایه‌ها دست دیگران است. ✏️ اگر شما نتوانید لایه‌های عمیق و متنوع هوش مصنوعی را، این فناوری را تأمین کنید فردا اینها یک ایستگاهی مثل ایستگاه اتمی، آژانس اتمی درست می‌کنند برای هوش مصنوعی که الان دارند مقدماتش را فراهم میکنند، که اگر چنانچه به آن ایستگاه رسیدید باید اجازه بگیرید در فلان بخش از هوش مصنوعی استفاده کنید در فلان بخش دیگر حق ندارید استفاده کنید اینجوری. زرنگ‌های دنیا دنبال این چیزها هستند. فرصت‌طلب‌ها و قدرت‌طلب‌های دنیا یک آژانس هوش مصنوعی هم به وجود می‌آید آن وقت اجازه نمی‌دهند شما از این منطقه عبور کنید. ✏️ خودتان باید برسید به فناوری‌های عمیق و ژرف این مسئله‌، لایه‌های زیرساختی. لایه‌های زیرساختی هوش مصنوعی را باید در کشور دنبال کنید. ۱۴۰۳/۶/۶ 🔰یادداشت ها: ▫️به نظر هوش مصنوعی(Artificial intelligence) نرم افزار اداره آینده دنیاست .ولایت فکری مردم در آینده با اوست. هوش مصنوعی مسئول مدیریت و تنظیم روابط مجازی انسانها و جوامع در دنیای مجازی آینده است. دنیای که در آن دولت وملت(Nation state) بی معنی است مرزهای جغرافیای دیگه بدرد نخور میشه ، چندان کاریی هم نداره، ایده "جهان میهنی" (Cosmopolitanism)با حکمرانی فضای مجازی سریعا در حال شکل گیری است. ▫️اصلی ترین هدف "نظام سلطه" در "استعمار فرانو" ساختن دنیای متاورس(Metaverse) یا "جهان سوم" با راهبرد توسعه جهانی "اینترنت اشیاء" (Internet of Things) است و "هوش مصنوعی" عهده دار نقشه چگونگی رسیدن به این آرمان شهر مجازی در آینده است، با کم رنگ تر شدن یا به تعبیر درستر بی رنگ شدن تعقل انسان در وادادگی تمام به هوش مصنوعی او را تبدیل به ابزاری مستخدم در برپای دنیا متاورس اینده میشود. ▫️ایده اینترنت اشیاء در غایت خودش میخواهد همه اشیاء پیرامون ما در سیطره اینترنت قرار بده یا به زبون خوش یابه زبون زور ، با ایده هوش مصنوعی هم میخواد قدرت تفکر را از انسان بگیره اینطور به نوعی قدرت مقاومت رو از اون گرفته تا دراین استیصال و دربه دری اون رو وادار کنه مثل شیء در عرض دیگر اشیاء قرار بگیره و این طور سلطه مجازی خودش رو بر همه اشیاء عالم کامل کنه و دنیای مجازی متاورس خودش رو بر شونه ی انسانهای کر و کور بسازه . متاورس دنیا خوش خیالی بی خیالی است. ▫️ دنیا مجازی ،محیطی امن برای نظام سلطه جهت استثمار فراگیر فراهم میکند با این فرق که در این دنیا همه تخیل ، تفکر و رفتار انسان رو تحت کنترل داره... محیطی برای بهره کشی حداکثری از همه قوای انسانی با کنترل حداکثری بر همه ابعاد فردی و اجتماعی. حتی مقدمات این تسخیر رو هم با طراحی تراشه های عصبی یا نورالینک ها( Neuralink) داره آماده میکنه. ▫️چیزی که امروزه داریم میبینم طی کردن مراحل سریع حکمرانی فضای مجازی در آینده دنیا است طوری که الان داره با گسترش بازی های مجازی ،فرهنگ زیست در دنیای مجازی. با ارزهای دیجتیال اقتصاد خودگردان. با اینترنت اشیاء مقدمات یا بسترهای پیوستن به دنیای متاورس و با هوش مصنوعی قدرت تعقل جهانی رو کنترل و مصادره میکنه...اینها همه مقدماتی که سریع داره با هم هماهنگ میشه تا دنیای موازی یا دنیا مجازی در آینده شکل بده و اینطوری حکمرانی خودش رو کامل کنه. ▫️به نظر تذکر حضرت آقا از پیشرفت سریع هوش مصنوعی ناظر به ضرروت فهم در تغییر روش نظام سلطه برای سیطره بیشتر و کامل تر برجهان با ایده حکمرانی فضای مجازی ست .اینکه در اینده قواعد حاکم بر اداره جهان با هوش مصنوعی شکل میگیره وهرکسی که مالکیت بیشتری بر هوش مصنوعی داشته باشه به تبع میتونه سهم یا بهره بیشتری در اداره آینده جهان داشته باشه. ▫️بچه انقلابی باید مراقب اون باشن ، "پیش بینی" و مهمتر از اون "پیش دستی"چیزی که امروز ما برای توسعه اینده گفتمان انقلاب ذیل هوش مصنوعی به اون نیاز داریم باید نقش خودمون رو از "مصرف کننده" به "تولید کننده"تغییر بدیم اونم ممکن نیست مگر با قدرت "مالکیت" بر هوش مصنوعی فقط اینطور که می تونیم در مدیریت آینده دنیا اثرگزار باشیم . انشالله... ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
رهبر انقلاب : قبلا ایران را با قالی و نفت می‌شناختند، اما امروز به قدرت منطقه‌ای و نظامی. 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
جامعه مضطر.mp3
5.5M
🔰ویژگی های جامعه مضطر... 🎙مختاررضائیان ▪️چگونه جامعه منتظر میتواند به مقام اضطرار امام در تعجیل فرج برسد. 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰مراتب هدف گزاری در فعالیت های فرهنگی. 🔻اهداف و به تبع آن روشها در کار فرهنگی معمولا یا ناظر به حل مسائل مردم و یا بالاتر از حل مسائل، آموزش روش حل مسائل است در نگاه اول، هدف مقطعی و ناظر به ترمیم وضعیت فعلی مخاطب است مانند صدقه دادن یا جواب دادن به سوالات مخاطب ولی در مرتبه دوم و بالاتر، هدف توانمند کردن شخص به قصد ایجاد قدرت استقلال همیشگی حل مسائل است. در این رویکرد"آموزش" محور است. با ارائه قدرت تفکر و منطق ، قدرت رویارویی شخصی با مسائل زندگیش را بالا می بریم اینگونه شخص از "وابستگی دائم"در هدف اول به "استقلال وتوانمندی همیشگی" در هدف دوم میرسد. 🔺شاید ضرب المثل اینکه به طرف "ماهی نده" بهش "ماهیگری یادبده" خلاصه آنچیزی که میخوایم بگیم. هدف ضعیف، ماهی دادن وهدف بالاتر یاد دادن ماهیگیری است اما هدفی بالاتر از این هم داریم؟ شاید قدرت "آموزگار سازی" . کسانی که علاوه بر قدرت روش حل مسائل،دغدغه و توان "انتقال" این مهارتها را به دیگران دارند. در این رویکرد، "یاددهی" نه با قصد "توانمند کردن فرد" بلکه با هدف "تکمیل شبکه تواصی حق" صورت می گیره. 🔻شاید بهترین هدف علاوه بر توانمند کردن دیگران، شبیه کردن دیگران به خودمان است یعنی کسانی که "خیرات" را در خود "انبار" نمیکنن آنها را در خود "متوقف" نمیکنن بلکه ان را در جامعه ایمانی "جریان" میدهند. چگونه "شبکه خیرات" شکل میگیره؟ این همه انچیزیست که باید در هدف غایی یک فعال فرهنگی دیده شود قصد ما از فعالیت فرهنگی چیست؟باارزش ترین چیزی که میتونیم به مخاطب بدیم چیه؟ ▪️ماهی دادن ▪️یاد دادن ماهیگیری ▪️ماهیگیری یاد دادن 🔺اولین گام برطرف کردن نیاز الان مخاطب است تا "امنیت اولیه" شکل بگیره به تدریج روش و مهارتهای حل مساله رو بهش یاد بدیم تا مستقل بشه و "امنیت نسبی" ایجاد بشه و در نهایت انگیزه و مهارت یاد دادن به دیگران رو بهش بدیم تا این "خیر" در جامعه جریان و بر محور مطالبات ولی تکامل پیدا کنه در این مرحله "امنیت پایدار" به دست میاد. 🔻یکی از بزرگترین مشکلات ما در فعالیت های فرهنگی به خصوص در حوزه تربیت عدم توجه به این رویکرد و نیاز اجتماعی در شبکه سازی هاست فقط در رویکرد سوم است که اجتماع دیده و شبکه ایجاد میشود. متاسفانه اهداف و ارزیابی کماکان فردی دیده میشود اینکه نهایتا از ماهی دادن به یادگیری ماهیگری در مخاطب می رسیم این هدف گزاری هرگز منجر به شکل گیری شبکه تواصی حق در جامعه نمی شود این فعالیت هرگز "جریان ساز" نمیشود. 🔺عزیزان شاید انچیزی که امروز بیش از همه به آن احتیاج داریم تحول در اهداف فرهنگی از "یادگیری" ماهیگیری به قدرت "یاددهی" ماهیگری است. به نظر هدف از فعالیت های فرهنگی نه با قصد صدقه دادن نه توانمند کردن فرد که بالاتر از همه اینها با قصد ایجاد قدرت و مهارت توانمندسازی دیگران باید باشد. دراین رویکرد آموزش مهم است ولی محور نیست بلکه انگیزه دستگیری از دیگران ، قدرت ایثار و گذشت از خود، محور است. 🔻 نحوه تعامل و توانمند سازی در فعالیت فرهنگی باید به "قصد" و "مقصد" تکامل شبکه مواسات مومنانه یا "شبکه خیرات" صورت گیرد به گونه ای که شخص بعد از توانمند شدن با دغدغه دستگیری دیگری حرکت کند. این حرکت در نهایت منجر به تکامل چرخه توانمندسازی جامعه میشود.در این چرخه خود گران است که مسائل جامعه با سرعت و کیفیت بیشتری حل میشود. این هدف گزاری نو باید در گزینش ها ، اموزش ها ، ارزیابی و حتی اولویت ها فرهنگی حضوری اصلی و فعال داشته باشه... ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
ارزش گزاری در اهداف کار فرهنگی.mp3
4.85M
🔘بیان مراتب هدف گزاری در فعالیت های فرهنگی. 🎙مختاررضائیان ▪️ارزشمندترین هدف در کار فرهنگی چیست؟ ▪️شبکه خیرات چگونه در جامعه شکل می گیرد؟ ▪️اولویت امروز ما در هدف گزاری کار فرهنگی چیست؟ ▪️چگونه میتوان خیرات را در جامعه تبدیل به یک جریان عمومی کرد؟ 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
قدرت شهید در جامعه سازی.mp3
13.54M
🔘ایجاد جامعه الگو اسلامی بدون شهدا ممکن نیست... 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💢روایت دیگری از شهید. .. ♦️بالاترین آرمان شهید رسیدن به تمدن اسلامی ذیل حرکت آخرلزمانی برای تحقق ظهور است. متاسفانه هرگز یا خیلی کم شهید را از این منظر تحلیل کردیم چه بخواهیم آنرا برای دیگران روایت کنیم ،نگاه فردی در سطح کرامات و نکات اخلاقی بالاترین دستاورد ما در بیان خصوصیات شهید بود حتی با حرکت انقلاب و نگاه جامعه سازی شهید هم ننوانستیم شهید را بشناسیم و بشناسانیم چه برسد به حرکت تمدنی شهید . که شهید جز برای ارمان امام زمان خود شهید نشده ♦️نگاه و روایت مقام معظم رهبری (دامه ظله) از شهید و پیام شهید همواره قدرت جامعه سازی شهید برای حرکت به سمت تمدن اسلامی بوده. که روایت رهبری از شهید غیر از این نیست اگر شهید با نگاه امام خود حرکت میکند پس بزرگترین انگیزه او در حرکت به سمت میدان درگیری جیزی جز تحقق تمدن اسلامی نیست که بالاترین انگیزه امام جز این نیست که حرکت امام زمان او جز برای تحقق تمدن اسلامی در سراسر جهان نیست ♦️باید «میدان» شناخت و تحلیل شهید را در پاردایم امام تغییر دهیم باید از برداشت های کوتاه وسطحی در خصوصیات فردی شهید خارج و قدرت انگیزه و عمل شهید را در جامعه سازی برای تحقق تمدن اسلامی فهم و روایت کنیم. روایت تمدنی از شهید ضرورت قطعی الان ماست وقتی مقام معظم رهبری میدان درگیری را جنگ تمدنی و رویکرد را حمله به مبانی پوشالی غرب میداند راوی به روز باید مقیاس فهم و روایت شهید را از بعد فردی خارج و با نگاه اجتماعی و تمدنی شهید را روایت کند . روایت های شگفت انگیز رهبری از حرکت تمدنی شهدای مدافع حرم. نمونه هایست که میتواند الگوی راوی به روز ما در چگونگی روایت تمدنی شهید باشد . باید با نگاه «ولی شهید» شهید را شناخت و روایت کرد ♦️قدرت شهید را باید در لایه عمیق اجتماعی و تمدنی حرکت او تحلیل کرد و انرا روایت کنیم . وقتی «رویکرد» را تغییر دادیم وقتی «مقیاس» تحلیل از شهید تغییر کرد انگاه با «حساسیت ها نو» با «زوایه دیدی نو »شهید را می بینم و روایت میکنیم . که وصیت ها و خاطرات شهید پراست از نگاه تمدنی شهید. که او شهید راه امام زمان خود است . و آرمان امام ایجاد تمدن برتر اسلامی برای عبادت حداکثری الله ♦️نمونه عالی روایتگری تمدنی مقام معظم رهبری (دامه ظله) را در تحلیل و عمق حرکت حاج قاسم بخوانیم چقدر عمیق و زیبا رهبری حرکت تمدنی حاج قاسم را در فهم و شیوه مقابله با توطئه نرم دشمن برای تغییر نظم جهانی بیان فرمودند . که این عمق نگاه و تحلیل شهید سلیمانی است که مکتب حاج قاسم را می سازد. باید جامعه را با انگیزه اصلی شهید آشنا کرد باید انگیزه ها اجتماعی با انگیزه تمدنی شهید گره زده شود باید با ظرفیت تمدنی شهید جامعه را ساخت که این بزرگترین راهبرد رهبری در بهره مندی از برکات بی انتهای شهید است ♦️بله به درستی روایت تمدنی از شهید نیازمند حرکت یا به عبارت دقیق تر فرار از لایه فردی و فهم قدرت جامعه سازی شهید برای ایجاد جامعه الگو و سپس حرکت به سمت تمدن اسلامی. ♦️راوی ما برای حفظ هویت خود باید و باید با تحولات روز حرکت کند وقتی مقام معظم رهبری(دامه ظله) از تحولات جهانی و نقش ایران در این تحولات بارها و بارها سخن گفتند ما نیازمند روایت جهانی از شهید در چگونگی حرکت جامعه به سمت تمدن اسلامی هستیم که جامعه برای شکل گیری اتحاد حقیقی نیازمند انگیزه بالاتر از خود است جامعه زمانی میتواند اختلافات را کنار بگذار زمانی می تواند جنیست ها ، قومیت ها ، مذهب ها و .. را کنار بگذار که انگیزه بالاتر از اختلافات را درک کند وان چیزی نیست جز حرکت برای تحقق تمدن اسلامی همه انچیزی که جامعه میتواند اختلافات را کنار و با هم متحد کند .و این قدرت شهید است و این قدرت دفاع مقدس در حرکت به سمت تمدن اسلامی است ♦️راوی ما باید بتواند زیبایی ها آخرلزمان را با ظرفیت شهید برای مخاطبان به شکل کاملا هنرمندانه و درعین حال متقن بیان کند تا در شدت این انگیزه سازی بتواند شکافها و اختلافات در جامعه را که مانع شکل گیری جامعه متحد میشود را با شهید پر کند . شکاف های قومیتی ، جنسیتی ، مذهبی و بالاتر از آن شکاف ملیت و اسلامیت . ✍️مختار رضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
▪️حسن ظن در رسانه 🔺به نظر رسانه با "محدودیت" های که در "زاویه دید" مخاطبان ایحاد میکنه به دنبال ساخت "مسیری امن" برای "تبادل داده" هاست تا در این تبادل امن و هماهنگ به یک "شناخت جامع" از "پدیده مشترک" برسند . 🔻رسانه دینی هم اینکار رو میکنه. این محدودیت ها گاهی با اعمال "کادربندی" های خاص در سخت افزارها به وجود می اید و گاهی در "دستورالعمل" های استفاده از سخت افزارها 🔺برای نمونه یکی از محدودیت های اصلی در نرم افزار رسانه ای دینی انتخاب "به جا" بین "حسن ظن" و "سوءظن" که منجر به شکل گیری دو گونه برداشت کاملا "متفاوت" نسبت به اتفاقات پیرامونی ما میشود. 🔻با عینک حسن ظن به الله ، زاویه دیدی خاص در مواجه با پدیده ها پیرامون به وجود میآید که باعث میشه اتفاقات "رنگ و بوی خاص" به خودش بگیره(صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً)در تعبد به این زاویه دید که میتوان ابعاد "ناشناخته" پدیده را "کشف و روایت" کرد.زمانی که حسن ظن وجه عمومی پیدا کنه میتونه مسیر امن مشترک رو در فهم هماهنگ روایت های متفاوت از پدیده را به دست بیاره... 💡تذکر : انتخاب به جا حسن ظن و سوء ظن است که میتواند "شفافیت دید" را تا "عمق فهم" پدیده ها به دست آورد، در نادرستی انتخاب بین حسن ظن و سوء ظن است که "حماقت وغفلت" ایجاد میشود. ✍️مختار رضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
روایت اول و برتر_بخش اول.mp3
5.64M
💢قدرت روایتگری ▪️ضرورت و چگونگی دست یابی به روایت اول و برتر در جنگ روایت ها ▫️قسمت اول 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
روایت اول و برتر_بخش دوم.mp3
5.61M
💢قدرت روایتگری ▪️ضرورت و چگونگی دست یابی به روایت اول و برتر در جنگ روایت ها ▫️قسمت دوم 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
روایت اول و برتر_بخش سوم.mp3
5.86M
💢قدرت روایتگری ▪️ضرورت و چگونگی دست یابی به روایت اول و برتر در جنگ روایت ها ▫️قسمت سوم 🎙مختاررضاییان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان