eitaa logo
خدا ودیگرهیچ
157 دنبال‌کننده
153 عکس
56 ویدیو
34 فایل
در این کانال گفتارها و‌نوشتارهایی بر اساس تفکر توحیدی منتشر می کنم موضوعات متنوعند: از متون دینی تا فلسفه و هنر و حوادث واقعه و آرای اندیشمندان و... مگر نه اینکه توحید همه چیز را در برمی گیرد؟ رضاکریمی @rezakarimi1001
مشاهده در ایتا
دانلود
از مهم‌ترین اصطلاحات شعر حافظ می‌ و مستی است و این سؤال بسیار مهم و پرچالش مطرح است که کدام می منظور است؟ حافظ مست عشق بود یا می انگور؟ پاسخ به این سوال ساده و دم‌دستی نیست!  گاهی خود حافظ بین این دو صریحا تفکیک کرده است.  میرزا جواد ملکی تبریزی در قنوت نماز شب می‌گفت ما را ز جام باده گلگون خراب کن. بعضی اشعار طوری می و باده به کار برده که هرگز نمی‌توان آن را مادی تفسیر کرد. اما با این وجود، نوع کاربرد می در اشعار همیشه یکسان نیست. گاه معنای عرفانی واضح است و گاه ابهام دارد و به نظر بعضی حافظ پژوهان مانند بهاءالدین خرمشاهی گاه جز بر می مادی معنا نمی‌دهد! رندی و ظاهر غلط‌انداز بعضی ابیات تصور گناه‌آلود از می را القاء می کند. ولی شعر حافظ چند لایه است و با کمک توصیفات او از می و گناه می توان معنی متعالی‌تری برداشت کرد. مِی‌نوشی برای بی‌خود شدن و نفی منیت است و در حالت سکر و مستی است که می توان مستعد رحمت الهی شد. مِی‌نوشی نه گناه بلکه بستر بخشش گناه است. یادداشت کامل: https://farsnews.ir/rezakarimi1001/1728577667108544197
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
بازنشر به مناسبت روز حافظ حافظ بدون قرآن ناقص است  https://eitaa.com/rezakarimi/894 چرا وقتی حافظ را قرآنی می‌خوانیم عده‌ای آشفته می‌شوند؟ https://eitaa.com/rezakarimi/895 حافظ و حافظ‌خوان‌ها  https://eitaa.com/rezakarimi/779 مست عشق یا می انگور؟ https://farsnews.ir/rezakarimi1001/1728577667108544197 اقتباس و تصرف حافظ در شعر یزید https://eitaa.com/rezakarimi/998 سه ماه می‌خوری https://eitaa.com/rezakarimi/840 دانلود فایلهای جلسات حافظ خوانی http://r1001.blog.ir/1399/05/15 از حافظ تا روح‌الله، سلیمانی و آوینی https://eitaa.com/rezakarimi/1058 حدیث فرقه ناجیه در شعر حافظ https://eitaa.com/rezakarimi/1112
حقایق مهم مصاحبه تلویزیونی آیت‌الله میرباقری با بی‌دقتی سوءفهم به بار آورد. ایشان حقایق روحیه‌بخشی بیان می‌کند. اما در سخنی سوء تفاهم‌برانگیز گفته: " وادی ایمان وادی حرف و گفت‌وگو و...نیست؛ وادی فتنه است". بهتر بود می‌گفت در وادی ایمان گفتگو همیشه کافی نیست. اگر منظور این باشد که مؤمنین به صرف گفتن و ادعای ایمان رها نمی‌شوند ربطی به کلمه گفتگو که یادآور صلح است، ندارد و بی‌دقتی سخن را آماده تقطیع و سوءاستفاده سازش‌طلبان کرده است! البته ایشان، بعد از واکنش‌ها، تئوری‌ مقاومت را جایگزین تئوری جنگ می‌‌داند اما ویراستی هرگز به اندازه آن مصاحبه شنیده نمی‌شود. در مصاحبه در پاسخ مجری که  به کشته شدن ۴۲ هزار در فلسطین اشاره می‌‎کند، می‌گوید: "اصلاً بیشتر از اینها هم کشته شود؛ نصف عالم کشته شوند". این جمله قابلیت این را دارد که با تقطیع سوءفهم بیاورد. در حالی که سخن بعدی معقول‌تر است:«بحث ترساندن نیست بحث واقعیت‌های عالم است... خیال نکنید اگر با دشمن کنار آمدید هزینه ندارد». اما این اشاره گذرا کافی نیست و خشونت پاسخ قبلی را توضیح نمی‌دهد. مثلا می‌توان از تاریخ گفت. میلیونها کشته ایران در جنگ جهانی اول و دومی در شرایطی بود که ایران بی‌طرف و صلح‌طلب بود اما در جنگ ما یک میلیون هم کشته نشدند. این نشان می‌دهد بی‌طرفی لزوما به آسایش منجر نمی‌شود.  در فتنه باید سخن رابا ظرافت گفت. در شرایطی که نگرانی مردم و حکومت از جنگ شدت گرفته، گفتن حقایق به مردم باید با دقت و رعایت ظرفیت آنها باشد تا ترسوها و دشمن از  آن سوءاستفاده نکنند.  یادداشت کامل: https://farsnews.ir/rezakarimi1001/1729179112088378869
هدایت شده از استنطاق
نامه۳۱-۴۷.mp3
7.91M
کندوکاوی در معنای کلام مضحک سیری در نامه۳۱ قسمت۴۷ ۱۸مهر۱۴۰۳ @estentagh @rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
نامه۳۱-۴۸.mp3
5.87M
مقام‌ زن ؛ معنی ریحانه، قهرمانه و مشاوره با زنان سیری در نامه۳۱ قسمت۴۸ ۲۵مهر۱۴۰۳ @estentagh @rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
نامه۳۱-۴۹.mp3
8.04M
درباره غیرت سیری در نامه۳۱ قسمت۴۹ ۲آبان ۱۴۰۳ یادداشت درباره غیرت https://farsnews.ir/rezakarimi1001/1729712799241231016 -بی‌غیرتی بی‌هویتی است  - غیرت تقابل با غیر (بیگانه و دیگری) است. - آثار خودباشی و خودشناسی عبارتست از: آزادی و بنده غیر نبودن و در مقابل بنده برادران بودن. - نامحرم فقط جنسیتی نیست. -غیور هم مراقب خود است و هم مراقب خودی.  - در گفتگو و مدارا، همچنان خودی و غیرخودی معیار است -خودی و غیرخودی نسبی است @estentagh @rezakarimi
فیلم مقیمان ناکجا (۱۳۹۶) ساخته شهاب حسینی برگرفته از نمایشنامه مهمانخانه بین دو دنیا اثر اریک امانوئل اشمیت، اشتراکات و تفاوتهایی با معارف اسلامی دارد و با ظاهر مدرن و با بیان شبه‌فلسفی نوعی از برزخ را تصویر کرده است. این فیلم علی‌رغم ریتم کند و طولانی، در صورت خودآگاهی تاریخی تماشاگر نسبت به تفاوت‌های سنت و مدرنیته، می‌تواند آگاهی‌بخش و برانگیزاننده باشد. پرسش‌های فلسفی مانند خدا یا هستی؟ محتوای اثر را قابل بحث و عمیق کرده است. سید شهاب‌الدین حسینی با ساخت این فیلم و نیز فیلم ساکن طبقه وسط، سطح اندیشمندی و دغدغه‌های الهیاتی خود را فراتر از یک بازیگر نشان داده است. او مانند بسیاری دینداران معاصر در برزخ اسلام و مدرنیته قرار دارد و دعا می‌کنیم در این راه پر از بیم و خطر به سلامت به مقصد برسد. @rezakarimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویر فضایی نجومی که انسان را ذره‌ای در کهکشان‌ها و کیهان نشان می‌دهد یک تیغ دولبه است. در دین و عرفان انسان مظهر جهان است نه فقط جرم کوچک. انسان‌محوری قرآن با انسان‌محوری مدرن تفاوت اساسی دارد. یک تفاوت این دو این است که انسان محور عالمین و هدف خلقت آسمان‌ها و زمین است ولی در غرب مدرن انسان محور دنیاست. غرب مدرن گرچه اومانیست است اما انسان را از سه جهت تحقیر کرده است؛ فروید جایی گفته است تمدن غرب سه جراحت شدید بر خودشیفتگی انسان وارد کرده: جراحتی که کوپرنيک وارد آورد و آن اینکه زمین مرکز کائنات نیست که سیاره کوچکی است رها شده در فضایی لایتناهی؛ جراحتی که داروین با فرضیه انسان (اشرف مخلوقات!) از نسل میمون است، وارد کرد؛ و جراحتی که خود فروید با توضیح اینکه سرچشمه رفتار و انتخاب انسان نه عقلانیت و آگاهی که همه چیز بر ناخودآگاه استوار است وارد آورد. تحقیر سه‌گانه انسان: تحقیر کیهان‌شناختی، تحقیر زیست‌شناختی و تحقیر روانشناختی؛ البته انسان چون خوب ذلت عبودی را تمرین می‌کند به بزرگی می‌رسد اما ناسا و نجوم جدید روایت ظاهری و قلیل از حقیقت ارائه می‌دهد و انسان را فقط جرم کوچک معرفی می‌کند. امیرالمؤمنین ع به ما یاد داد: اَتَزعَمُ اَنَّكَ جِرمٌ صَغِيرٌ وَفِيكَ انطَوَي العَالَمُ الاَكبَرُ گمان مي كني كه جرم كوچكي هستي حال آن كه درون تو عالم بزرگي است! یادداشت تفاوت انسان‌محوری قرآنی و مدرن @rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
نشست دکتر رضا کریمی.mp3
27.16M
پاسخ‌های علامه طباطبایی ره به مسائل معاصر دوشنبه ۲۱ آبان‌ماه مجمع حکمت اسلامی کرمانشاه یادداشت مکتوب @rezakarimi @estentagh
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
تأملی در نظرات یک درباره : هنرمند ماندگار جهان اسلام بود و زیباست که نظر او را درباره هنر هم در کتاب عرفان هنری انسان بدانیم. گاهی هنرمندان بهتر است خارج از اثر هنری خود نظریه ندهند چون حداقل سوءتفاهم به بار می آورند اما ایشان هم هنرمند است و‌هم صاحبنظر در هنر. این کتاب کم حجم اما پرنکته است. چه ویژگی هایی دارد؟ از نکات مهم‌درباره هنر معنوی در این اثر این نکته است که هنرمندان خود را به حقیقت عالم متصل می دانستند و هنر را به عنایت الهی می دانستند نه اینکه اثر هنری را شخص هنرمند پدید آورد. گذشتگان نمی توانستند مثل هنر را حاصل نبوغ بدانند. در همین راستا اثر هنری چه معنایی دارد؟ آیا هنرمند هیچ حقی نسبت به اثر هنری که از او صادر شده ندارد؟! گزارش آیت الله نجومی راهگشاست. نوع امضای اثر هنری در هنرمندان مسلمان، گرچه مظهریت هنرمند را انکار نمی کند اما با حقوق بشر مدرن مانند تفاوت بنیادین دارد. (گزیده متن سخنرانی در نشست تحلیل و‌بررسی کتاب به مناسبت ۲۵آبان سالگرد رحلت آن‌عالم هنرمند) لینک متن کامل: mehrnews.com/xT7hV
هدایت شده از استنطاق
نامه۳۱-۵۰.mp3
5.77M
تواکل سیری در نامه۳۱ قسمت۵۰ ۱۶آبان۱۴۰۳ یادداشت تواکل؛ هشدار امیرالمؤمنین (ع) به سازمانها تواکل هشدار امیرالمؤمنین علیه‌السلام است که در نامه۳۱ نهج‌البلاغه از ایشان نقل شده است و پرهیز از آن برای سازمانها، ادارات و تشکلها و کلیه فعالیتهای گروهی لازم است. تواکل برخلاف توکل که واگذاری کار به خداست، واگذاری کار به دیگران است. ظاهراً این توصیه امام شبیه به مسئله مشهور «تقسیم کار» است اما روح کلی نامه۳۱ حقایق عمیق‌تری را در این رابطه به ما یاد می دهد. @estentagh @rezakarimi
سینماومجاز.mp3
7.3M
مجاز و واقعیت در سینما نشست سینماکتاب با موضوع فیلم سوءتفاهم و بودریار - اول آذر۱۴۰۳ @rezakarimi