هدایت شده از استنطاق
نامه۳۱-۴۷.mp3
7.91M
هدایت شده از استنطاق
نامه۳۱-۴۸.mp3
5.87M
مقام زن ؛ معنی ریحانه، قهرمانه و مشاوره با زنان
سیری در نامه۳۱ #نهج_البلاغه قسمت۴۸
۲۵مهر۱۴۰۳
@estentagh
@rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
نامه۳۱-۴۹.mp3
8.04M
درباره غیرت
سیری در نامه۳۱ #نهج_البلاغه قسمت۴۹
۲آبان ۱۴۰۳
یادداشت درباره غیرت
https://farsnews.ir/rezakarimi1001/1729712799241231016
-بیغیرتی بیهویتی است
- غیرت تقابل با غیر (بیگانه و دیگری) است.
- آثار خودباشی و خودشناسی عبارتست از: آزادی و بنده غیر نبودن و در مقابل بنده برادران بودن.
- نامحرم فقط جنسیتی نیست.
-غیور هم مراقب خود است و هم مراقب خودی.
- در گفتگو و مدارا، همچنان خودی و غیرخودی معیار است
-خودی و غیرخودی نسبی است
@estentagh
@rezakarimi
فیلم مقیمان ناکجا (۱۳۹۶) ساخته شهاب حسینی برگرفته از نمایشنامه مهمانخانه بین دو دنیا اثر اریک امانوئل اشمیت، اشتراکات و تفاوتهایی با معارف اسلامی دارد و با ظاهر مدرن و با بیان شبهفلسفی نوعی از برزخ را تصویر کرده است. این فیلم علیرغم ریتم کند و طولانی، در صورت خودآگاهی تاریخی تماشاگر نسبت به تفاوتهای سنت و مدرنیته، میتواند آگاهیبخش و برانگیزاننده باشد. پرسشهای فلسفی مانند خدا یا هستی؟ محتوای اثر را قابل بحث و عمیق کرده است.
سید شهابالدین حسینی با ساخت این فیلم و نیز فیلم ساکن طبقه وسط، سطح اندیشمندی و دغدغههای الهیاتی خود را فراتر از یک بازیگر نشان داده است. او مانند بسیاری دینداران معاصر در برزخ اسلام و مدرنیته قرار دارد و دعا میکنیم در این راه پر از بیم و خطر به سلامت به مقصد برسد.
@rezakarimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویر فضایی نجومی که انسان را ذرهای در کهکشانها و کیهان نشان میدهد یک تیغ دولبه است. در دین و عرفان انسان مظهر جهان است نه فقط جرم کوچک.
انسانمحوری قرآن با انسانمحوری مدرن تفاوت اساسی دارد. یک تفاوت این دو این است که انسان محور عالمین و هدف خلقت آسمانها و زمین است ولی در غرب مدرن انسان محور دنیاست.
غرب مدرن گرچه اومانیست است اما انسان را از سه جهت تحقیر کرده است؛ فروید جایی گفته است تمدن غرب سه جراحت شدید بر خودشیفتگی انسان وارد کرده: جراحتی که کوپرنيک وارد آورد و آن اینکه زمین مرکز کائنات نیست که سیاره کوچکی است رها شده در فضایی لایتناهی؛ جراحتی که داروین با فرضیه انسان (اشرف مخلوقات!) از نسل میمون است، وارد کرد؛ و جراحتی که خود فروید با توضیح اینکه سرچشمه رفتار و انتخاب انسان نه عقلانیت و آگاهی که همه چیز بر ناخودآگاه استوار است وارد آورد. تحقیر سهگانه انسان: تحقیر کیهانشناختی، تحقیر زیستشناختی و تحقیر روانشناختی؛
البته انسان چون خوب ذلت عبودی را تمرین میکند به بزرگی میرسد اما ناسا و نجوم جدید روایت ظاهری و قلیل از حقیقت ارائه میدهد و انسان را فقط جرم کوچک معرفی میکند.
امیرالمؤمنین ع به ما یاد داد:
اَتَزعَمُ اَنَّكَ جِرمٌ صَغِيرٌ
وَفِيكَ انطَوَي العَالَمُ الاَكبَرُ
گمان مي كني كه جرم كوچكي هستي
حال آن كه درون تو عالم بزرگي است!
یادداشت تفاوت انسانمحوری قرآنی و مدرن
@rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
نشست دکتر رضا کریمی.mp3
27.16M
پاسخهای علامه طباطبایی ره به مسائل معاصر
دوشنبه ۲۱ آبانماه
مجمع حکمت اسلامی کرمانشاه
یادداشت مکتوب
@rezakarimi
@estentagh
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
تأملی در نظرات یک #فقیه_هنرمند درباره #هنر:
#آیت_الله_نجومی هنرمند ماندگار جهان اسلام بود و زیباست که نظر او را درباره هنر هم در کتاب عرفان هنری انسان بدانیم. گاهی هنرمندان بهتر است خارج از اثر هنری خود نظریه ندهند چون حداقل سوءتفاهم به بار می آورند اما ایشان هم هنرمند است وهم صاحبنظر در هنر.
این کتاب کم حجم اما پرنکته است.
#عرفان_هنری چه ویژگی هایی دارد؟
از نکات مهمدرباره هنر معنوی در این اثر این نکته است که هنرمندان خود را به حقیقت عالم متصل می دانستند و هنر را به عنایت الهی می دانستند نه اینکه اثر هنری را شخص هنرمند پدید آورد. گذشتگان نمی توانستند مثل #کانت هنر را حاصل نبوغ بدانند.
در همین راستا #امضاء اثر هنری چه معنایی دارد؟ آیا هنرمند هیچ حقی نسبت به اثر هنری که از او صادر شده ندارد؟! گزارش آیت الله نجومی راهگشاست. نوع امضای اثر هنری در هنرمندان مسلمان، گرچه مظهریت هنرمند را انکار نمی کند اما با حقوق بشر مدرن مانند #کپی_رایت تفاوت بنیادین دارد.
(گزیده متن سخنرانی در نشست تحلیل وبررسی کتاب #عرفان_هنری_انسان به مناسبت ۲۵آبان سالگرد رحلت آنعالم هنرمند)
لینک متن کامل:
mehrnews.com/xT7hV
هدایت شده از استنطاق
نامه۳۱-۵۰.mp3
5.77M
تواکل
سیری در نامه۳۱ #نهج_البلاغه قسمت۵۰
۱۶آبان۱۴۰۳
یادداشت
تواکل؛ هشدار امیرالمؤمنین (ع) به سازمانها
تواکل هشدار امیرالمؤمنین علیهالسلام است که در نامه۳۱ نهجالبلاغه از ایشان نقل شده است و پرهیز از آن برای سازمانها، ادارات و تشکلها و کلیه فعالیتهای گروهی لازم است. تواکل برخلاف توکل که واگذاری کار به خداست، واگذاری کار به دیگران است. ظاهراً این توصیه امام شبیه به مسئله مشهور «تقسیم کار» است اما روح کلی نامه۳۱ حقایق عمیقتری را در این رابطه به ما یاد می دهد.
@estentagh
@rezakarimi
سینماومجاز.mp3
7.3M
مجاز و واقعیت در سینما
نشست سینماکتاب با موضوع فیلم سوءتفاهم و بودریار - اول آذر۱۴۰۳
@rezakarimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دشواری توجیه قرآنی برخی تعابیر شعر حافظ تا آنجاست که بعضی می مادی را ناگزیر دانستهاند.
در مورد شعر رندانهی خلاف دین، دو توجیه هست:
اول اینکه شعر را نباید با شريعت سنجید چرا که کلمات رمز هستند و معانی خاص خود را دارند. دوم اینکه این اشعار کنایه به ظاهرگرایان دیناند که بنابه رسم دنیا تا زمان ظهور دین حق (مذهب یار)، اسلام با آنها شهرت پیدا کرده است. توجیه دوم جدایی شعر و دین را از بین میبرد و فهم اشعاری که در مورد دین موضع دارند (نه اینکه فارغ و جدا باشند)، را معقولتر میکند. حقیقت دین ملت عشق است؛ هلالدین الاالحب؟ اما اهل دل رندانه از آن سخن میگویند.
شعر طنز ناصر فیض دوپهلو است و گزندگی شیرینی دارد:
در مذهب ما باده حلال است ولی حیف
در مذهب اسلام همین باده حرام است
"همین باده" توجیه را سختتر میکند و نمیگذارد توجیه کنند که باده شاعر با باده حرام فرق دارد!
اگر طنز را جدی بگیریم سوال پیش میآید که چرا فقیه به جای مخالفت، شعر را میشنود و لذت میبرد؟! بر اساس توجیه اول، او فقیهانه نمیشنود بلکه شاعرانه گوش میدهد! بر اساس توجیه دوم، فقیه ما هم معترف است که باده با فتوای دل و یار هنوز در اسلام رایج حرام است. مشکل اینجاست که این معنا را نمیتوان به راحتی با ظاهر دین تفهیم کرد بلکه با شعر باید شنید و لذت برد و خندید!
اما اگر هنوز حقیقت اسلام رایج نیست و نمیتوان همه چیز را گفت پس چرا این شعر، به راحتی در عموم گفته میشود؟
نمیدانم ناصر فیض طرفدار کدام توجیه است، اما در هرحال رهبری ضامن است که تکرار شعری حقیقت باده هزینه نداشته باشد چون:
شاعر ما طرفدار نظام است!
@rezakarimi
«فاطمه فاطمه است»؛ کتابی پیشرو اما فاقد جامعیت
بیش از نیم قرن از انتشار کتاب علی شریعتی درباره حضرت فاطمه سلامالله علیها می گذرد ولی این اثر همچنان خواندنی و قابل بحث است. عنوان کتاب توتولوژی یا این همانگویی نیست بلکه منظور شریعتی این است که او فقط دختر نبی و همسر ولی نیست و میگوید آنها فاطمه را به عنوان یک شخصیت مستقل میبینند. پرسش اصلی بر محوریت کتاب، این است که فاطمه زن مستقل است یا در نسبت با دیگران تعریف می شود؟
کتاب دو بخش کلی دارد. بخش اول درباره زن و بخش دوم درباره فاطمه است. در بخش دوم زندگینامه خوبی از ایشان را با زبان و تحلیل مفید می خوانیم. در بخش اول شریعتی تلاشی برای معرفی الگوی زن مابین زن قالبی سنتی و مدرن وارداتی است. اصل این تلاش برای رسیدن به الگوی سوم، الگویی که همچنان دغدغه بزرگان دین مانده ، مبارک است. اما باید با جامعیت بیشتری زن تحلیل شود طوری که همه آیات و روایات برای کشف چهره زن فاطمهوار مدنظر قرار بگیرند. نتیجه گیری نهایی شریعتی از دقت نظر نهایی خالی است و متن او بیشتر ادبی و احساسی است تا گزارش حقیقت. او در این کتاب زندگینامه نسبتا مفیدی نقل کرده ولی ناگفته هایی دارد که در منابع شیعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.
متن تفصیلی در روزنامه فرهیختگان
متن کامل با پانویس
@rezakarimi
مقام لیلهالقدری.mp3
13.65M
تحلیل و بررسی
کتاب "مقام لیلهالقدری حضرت فاطمه سلامالله علیها"
یادداشت
۱۴آذر ۱۴۰۳
@rezakarimi
@estentagh