ریشهها
#کتاب_های_امین بهترین اثر در معرفی #شیخ_فضل_الله_نوری ، مجموعهی هفتجلدی مرحوم حجةالاسلام و المسلم
زمانی که پنج جلد از این هفت جلد چاپ شده بود، استاد ذبیحالله نعیمیان که خود از شاگردان مرحوم ابوالحسنی هستند، مقالهی مفصلی در بررسی و نقد این مجموعه نوشتند که در بیان نکات مثبت و برخی نقصیههای آن بسیار مفید است. خواندن این مقاله، مکملی است برای این مجموعه:
https://hawzah.net/fa/Article/View/85606/بررسی-پنج-اثر-از-علی-ابوالحسنی-(منذر)-درباره-شیخ-فضل-الله-نوری
#کتاب_های_امین
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مشروطه_خوانی
#علی_ابوالحسنی
#منذر
@risheh
پیرامون مشروطه
#خلاف_مشهور (1)
این روزها غالباً گفته میشود که در ابتدای مشروطه، شعار عدالتخانه محور بود و پس از آنکه مردم به باغ سفارت انگلیس رفتند، انحراف ایجاد شد و مشروطه جای عدالتخانه را گرفت. این سخن هم درست است و هم نادرست. غلط بودنش را در این نوشته بیابید و صحتش را اگر خدا خواست خواهم نوشت:
(تذکر: مهاجرت صغری از 17 شوال 1323 ق آغاز شد و تا 16 ذیالقعده ادامه داشت. همهی گزارشهای زیر، پیش از مهاجرت کبری (آغاز در 23 جمادیالاولی 1324 ق) و تحصن در باغ قلهک است.)
1. ناظمالاسلام کرمانی: «شب سهشنبه دويّم ماه ذیالحجة الحرام سال هزار و سيصد و بيست و دو هجرى و هفتم فوريهی سال 1905 ميلادى ... سيد محمد طباطبایی ... فرمودند: «تا دولت ايران مشروطه و داراى قوانين اساسى نگردد و اين استبداد برداشته نشود، هرگز متوقع اصلاح و منتظر انتظام نبايد بود.» نگارنده عرض كرد: «كى و چه وقت دولت مشروطه خواهد شد؟» فرمود: «وقتى كه افراد ملت عالم و و از خواب گران غفلت بيدار و معنى مليت و قوميت را بدانند و بر نفع و ضرر ملكى كه ما بِهِ الاشتراك عمومى اهالى مملكت است واقف شوند و يا عدهی عالم بر جاهل غلبه نمايد و يا لااقل عالم و جاهل در عدد مساوى باشند.» (تاريخ بيدارى ايرانيان، ج1، ص: 159-162.)
2. ملکالمورخین: «در عُشر اول شوال المكرم 1323 [ه.ق]، مردم میگويند كه علماء گفتهاند دولت و سلطنت ايران هم بايد سلطنت مشروطه بشود. لكن اين صدا هنوز عام نشده [است].» (مرآت الوقايع مظفرى، ج2، ص: 873.)
3.ملکالمورخین: «در ماه شوال [1323]، ميان علما با دولت نزاع است و همه متحد شدهاند و هر روز كنکاش دارند كه صدراعظم را از ميان بردارند و مىگويند بلواى عام خواهد [شد] و گاهى هم ميان مردم شهرت سلطنت مشروطه مىباشد.» (مرآت الوقايع مظفرى، ج2، صص: 874-875)
4. مقالهای در ایام مهاجرت صغری: «... [پس از تنبیه تجار قند]، تجار دلالها را وسیلهی اجراء مقاصد محرکین قرار داده، مسجد سلطانی پناهنده شدند. ... آنجا واحداً بعد واحد محترمین را به مسجد کشانیدند و مسئلهی قند تبدیل به استدعای جعل قانون و سلطنت مشروطه شد و جداً مردم را تحریک کردند. ...» (کالبدشکافی چند شایعه درباره شیخ فضل الله نوری، صص 60-62.)
5. ملکالمورخین: «علماى طهران كه در حضرت عبدالعظيم عليهالسلام مىباشند، در عشر دوم و سوم شوال [1323] ... بعضى واعظين در آنجا رفتهاند و هرروزه به منبر مىروند و ... مىگويند ما به طهران نمىآیيم مگر به بعضى شروط:
-اولاً، ما نمىگویيم كه دولت ايران مشروطه باشد، زيرا كه هنوز قابل و مستعد اين كار نيست. ما مىگویيم بايد مجلسى در ايران تشكيل شود محتوى از چهار نفر عالم بىغرض و چهار نفر وزير بىغرض و چهار نفر از تجار بىغرض و هرگاه دولت بايد اقدام به امرى نمايد، به اطلاع اين مجلس باشد. اين كلام را نسبت به آقا سيد محمد مجتهد طباطبایى مىدهند.
...» (مرآت الوقايع مظفرى، ج2، ص: 888. قابل توجه آنکه، در این گزارش، عنوان عدالتخانه بیان نشده است.)
6.ناظمالاسلام کرمانی: «روز شنبه هفدهم ذیالقعدة الحرام سنهی 1323 مطابق با 13 ژانويه ماه فرانسه سال 1906 ميلادى: ... روزنامهی ادب را توقيف كردند براى آنكه نويسندهی آن از حدود خويش تجاوز نموده، مقالاتى را مينويسد كه مشتمل بر الفاظ منفور سلطنت است از قبيل «مشروطه» و «جمهورى» و «آزادى» و «مساوات» و «برابرى». انجمن مخفى هم اين ايام شعباتش متعدد است، طلاب و اهل علم و شاگردان مدارس از جهت بيدارى مردم و شبنامه نوشتن و [اینکه] چرا روزنامهی ادب توقيف شده است سعى خودشان را مينمايند.» (تاريخ بيدارى ايرانيان، ج2، صص: 308-311.)
7. احمد کسروی پس از آوردن نامهی سید محمد طباطبایی در ربیعالاول 1324 ق به عینالدوله، چنین مینویسد: «ميبايد نيك ديد كه در اين نامه، بهجاى «عدالتخانه»، ياد «مجلس» و «اتحاد دولت و ملت» كرده ميشود. راستى اين است كه اين دو سيد و همدستان ايشان، يك گام ديگرى به سوى پيش نهاده، و كمكم پرده از روى خواست آخرين خود، كه مجلس شورى و مشروطه میبود، برمیداشتند.» (تاريخ مشروطه ايران، صص: 81-82)
8. سید محمد طباطبایی در ربیعالثانی 1324 ق، در سخنرانی خود، بر این نکته تأکید میکند که: «به اين زودى مشروطه نميخواهيم، يعنى مردم ايران هنوز به آن درجه تربيت نشدهاند و قابل مشروطيت و جمهوريت نميباشند، زيرا كه مشروطيت در وقتى است كه افراد ملت عالم باشند. ... ما عدل و عدالتخانه ميخواهيم. ما اجراى قانون اسلام را ميخواهيم. ما مجلسى ميخواهيم كه در آن مجلس، شاه و گدا در حدود قانونى، مساوى باشند. ما نميگویيم مشروطه و جمهورى، ما ميگویيم مجلس مشروعهی عدالتخانه.» (تاريخ بيدارى ايرانيان، ج2، صص: 374-380.)
#مشروطه_خوانی
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#عدالتخانه
@risheh
عینالسلطنه: «همشيرهزادهی نايبالصدر قزوين از اشخاص خيلى مشروطهخواه بود، روزى آمد خدمت علىاكبر جلوخانى مجتهد در صورتى كه جمعى از طلاب هم بودند، گفت: آقا! بعد از قتل آقا شيخ فضلالله من روزى يك دور تسبيح به او لعن مىفرستادم. چند شب قبل خواب ديدم منبرى گذاشته و حضرت امير عليهالسلام بالاى منبر است. جمعى از طلاب و علماء نشستهاند و بعضى را هم حضرت به اسم صدا مىكند، مِنجمله آقا شيخ فضلالله را صدا زدند، جلوى منبر ايستاد و به حضرت عرض كرد: تقصير من چه بود كه به اين شكل مرا كشتند؟ حضرت فرمودند: مصائب ما را به خاطر بياور. عرض كرد: قبول كردم، اما يك نفر از اولاد شما چرا روزى صد مرتبه مرا لعن مىكند؟ حضرت فرمودند: «او از اولاد ما نيست.» حالا بفرمایيد تعبير اين خواب چيست؟ آقا و سايرين خنده كردند و بعد آقا فرمودند: پسر جان! عين حقيقت است، تعبير ديگرى ندارد. برخاسته و رفت.»
(روزنامه خاطرات عينالسلطنة، ج5، ص: 3782)
#شیخ_فضل_الله_نوری
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مشروطه_خوانی
#مرجع_شهید
@risheh
امینالشرع خویی (برادر بزرگ امام جمعهی خویی): «از جملهی امور عجیبه، خوابی بود که حقیر بعد از قتل مرحوم شیخ بدیدم که این بنده گویا در تهرانم و در محلی فراخ و واسع ایستادهام و بیرقی خیلی بزرگ، بلند کردهاند که پیراهن آن گاهی که حرکت میکند بالای تمام شهر تهران را پُرز فرا میگیرد. بر یک رویش نوشتهاند «ذلکَ فَضلُ اللهِ یُؤتِیهِ مَن یَشاء» و بر روی دیگر «یا علی» نوشته شده. آنگاه دیدم جمع کثیری زیر این علم ایستادهاند. پس بادی وزیده و پرچم علم را حرکتی بداد و خون آن پرچم مانند آبشار بر سر مردم بریخت و دومرتبه پرچم را حرکت داده و قطرات خونها بر همهی آن اشخاص بپاشید و صدایی شنیدم گفت: «این خون #شیخ_فضل_الله_نوری است که گرفته شد»! و اُشهِدُ بِالله از آن وقت تا به حال که قریب ده سال یا بیشتر است، هنوز خونریزی از مملکت ایران مرتفع نشده است.»
(خانه بر دامنهی آتشفشان، ص 71، به نقل از «میراث اسلامی ایران» به کوشش رسول جعفریان، 9/137.)
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مشروطه_خوانی
#مرجع_شهید
@risheh
رفع یک سوء تفاهم (1)
برای بسیاری از افراد که داستان شهادت شیخ را شنیدهاند، این سؤال مطرح است که مگر ممکن است که مردم بایستند و در مقابل چشم آنان، عالم بزرگ شهرشان را به دار بزنند و ایشان نهتنها اعتراضی نکرده، بلکه خوشحالی کنند؟!
پاسخ آن است که علیرغم سمپاشیهای فراوان روزنامههای زنجیرهای عصر مشروطه و اتهامات فراوانی که به شیخ وارد میآمد، مردم تهران حاضر به چنین فرجامی برای او نبودند. اعدام شیخ، در غفلت عموم مردم تهران اتفاق افتاد و آنچه از شلوغی در صحنهی اعدام گفته شده، بیشتر ناشی از حضور بهاصطلاح مجاهدینی است که از شمال و جنوب به تهران آورده شده بودند و بسیاری از آنان اساساً ایرانی و مسلمان نبودند (مانند برخی نیروهای قفقازی که توسط #میرزا_کریم_خان_رشتی به رشت و سپس به تهران گسیل شدند) و کسانی هم که مسلمان بودند، بسیاری نسبت به شیخ و جایگاه او آشنایی نداشته و تنها او را یک مفسد میپنداشتند.
از همین رو، هنگامی که مردم تهران از این فاجعه اطلاع یافتند، چنان فشار اجتماعی بر هیئت مدیره و مجاهدین وارد آوردند که ایشان از اعدام بقیهی بازداشتیها گذشتند و به تبعید آنان اکتفا کردند.
به این دو گزارش بنگرید:
...
@risheh
ریشهها
رفع یک سوء تفاهم (1) برای بسیاری از افراد که داستان شهادت شیخ را شنیدهاند، این سؤال مطرح است که مگ
رفع یک سوء تفاهم (2)
عینالسلطنه: «گفتند شيخ را به دار زدند ... مطلب بزرگ بود و باور نمىشد. دو مرتبه آمدند شيخ را با درشكه به خانهاش بردند. سه مرتبه آمدند شيخ را به استنطاق بردند. ... يك ساعت و نيم به غروب مانده شيخ را با درشكه به عمارت خورشيد و كميته جنگ بردند. سهربع به غروب مانده، آورده به دار زدند. پسرش ايستاده بود و به #قفقازیها در كشتن پدرش كمك مىكرد (بعد اين پسر را هم به سزا رساندند. در حياط عدليه كشته شد.) و بعد از آنکه ... دست زده هورا كشيدند، [پسرش] با سايرين دست مىداد و مبارك باد مىگفت. موزيك هم زدند و #قفقازیها و #مجاهدينِ ديگر رقص مىكردند. مردم ديگر «زنده باد عدالت» مىگفتند. غروب پسر شيخ اذن داده نعش را پايين آوردند و به خانهی خودش بردند. تا امروز در ايران كه مملكت اسلامى است همچو كارى نشده بود. اما حالا اگر مجلس برپا شود از بابت دردسر و زحمت علما در نشر قوانين، خلاص است و شايد دست علما از امورات دنيوى و دربارى و مملكتى كوتاه شود. ... شيخ را كشتند، كار كار بزرگى بود. گمان كردند ايران منظم میشود، اما غلط است، دستورالعمل باطل. اين خبر به عتبات و شهرهاى ديگر ايران برسد بلكه در همين طهران اسباب زحمت كلى میشود. ملا قربانعلى [زنجانی] بشنود، صدچندان هنگامه میكند. همهكس تبعيد او را يقين داشت، اما تصور قتل او را علنى، آن هم بدون محاكمه و استنطاق در عدليه با حضور مردم #محال میدانست. خود شيخ هم گفته بود به سفارتخانه نمیروم و متحصن نمیشوم. اگر مقام سؤال و پرسش باشد حاضرم. تمام خدمات خود را به مذهب اسلام و علاوه كردن آن اصل به قانون اساسى كه پنج نفر بايد از طراز اول مجتهدين در نشر قوانين حاضر باشند ثابت میكنم. اگر زور باشد غير تسليم چاره نيست. نيمساعت استنطاق در كميتهی جنگ كردند، آنهم همين بود كه تو مقصر هستى و بر خلاف مشروطه حرف زدى، و حال آنكه شيخ اهل نظام نبود و قشونى را به باد نداده بود. میبايست در عدليه موافق قانون اساسى و مشروطه استنطاق علنى شود و حكم قتل او از مجتهدين عالمتر او صادر گردد و نايبالسلطنه امضاء كند، نه به حكم يپرم و معزّالسلطان. اينها انتقام است، غرض شخصى و ميل جمعى. اما اسباب فناء و اضمحلال خواهد بود بهزودى. بارى پسر شيخ چند روز قبل به ملاقات پدرش خواسته بود برود، مانع شده بودند. برادرش مخفى شده بود. فقط مادر و خواهرش را ديد. روى پايش افتادند كه بس است ديگر به قتل پدرت راضى نشو. حتى مادرش گفته بود و قَسم خورده بود ... گوش نداد و كرد آنچه بايد بكند. تمام مايَملَك شيخ را هم كميتهی جنگ به اين پسر واگذار كرد و حال آنكه پدرش او را از مال خود در حال حيات محروم كرده بود. من با شيخ خصوصيت نداشتم ... فاضل و صاحب علم و تقليد بود و در ايران دو نفر مثل او عالم نداشتند. در مجلس درس او ششصد نفر طلبه حاضر میشد، اما دلم براى اين میسوزد كه اينها اسباب فناى مملكت و تخفيف مذهب میشود. شيخ وقتى كه از كميته بيرون میآمد گفته بود «اگر بار گران بوديم رفتيم.» التماس كرده بود مرا اينجا بكشيد. گفته بودند نمیشود آنوقت رو به مردم كرده گفته بود خداحافظ. محاكمهی من با شما در روز پنجاههزار سال. بعد بنا كرده بود آرام دعا خواندن تا در ميدان و هنگام مردن مشغول دعا بود.»
#شیخ_فضل_الله_نوری
#مرجع_شهید
#مشروطه_خوانی
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
@risheh
ریشهها
رفع یک سوء تفاهم (2) عینالسلطنه: «گفتند شيخ را به دار زدند ... مطلب بزرگ بود و باور نمىشد. دو مرت
رفع یک سوء تفاهم (3)
از جمله سران جریان #مشروعه_خواه که از بزرگترین مجتهدین تهران محسوب میشد، آخوند #ملا_محمد_آملی بود. او نیز همچون #شیخ_فضل_الله_نوری پس از فتح تهران، دستگیر شده و در حبس بود. پسر ایشان، عارف بزرگوار آیتالله شیخ محمدتقی آملی در این باره مینویسد:
پدرم همزمان با دستگیری شیخ به زندان افتاد و یک روز بعد از شهادت شیخ، مردم تماشاچی به دعوت #سید_یعقوب_انوار برای دیدن مراسم اعدام پدرم در میدان توپخانه گرد آمدند «ولکن فجیعهی مَصلوبیّت مرحوم شیخ، انعکاس عجیبی بخشیده بود و چون عالِمکشی تا آن عصر در ایران معمول نبود، آن هم به اینطور فجیع، لذا نصف از #اهل_شهر را گویا از خواب بیدار کرد و وقوع این حادثه به امر #شیخ_ابراهیم_زنجانی که معروف به #یهودیت بود، و مباشرتِ یفرم [= یپرم] از این بیشتر در مردم انزجار پدید آورد تا به درجه[ای] که زمامداران از تهاجم فتنه خائف، و برای تبرئهی خود، این امر را به رؤساء آن دورهی #نجف اشرف #منسوب_داشتند و چنین اظهار کردند که وقوع این حادثه برای امتثال فرمان روحانیون نجف بود و هرکس را در این مطلب شبههای است، خود از نجف با تلگراف استعلام نماید... و بالجمله، سوء انعکاس مصلوبیةِ مرحوم شیخ، دفع قتل از مرحوم پدرم و سایر محبوسین نمود، و در حق پدرم حکم به تبعید بیرون آمد... و در مدت پنج سال تحتالحفظ در مازندران محبوس بودند...»
(خانه بر دامنهی آتشفشان، ص 221، به نقل از: زندگینامه و خدمات ... آیتالله شیخ محمدتقی آملی، مجموعه مقالات، انجم آثار و مفاخر فرهنگی، تهران، 80، صص 126-127.)
#مشروطه_خوانی
#یک_هفته_بازخوانی_تاریخ
#مرجع_شهید
@risheh