⚠️ چرا #بیت_العدل از انتخاب #اسپرانتو سر باز میزند⁉️
💠 گفتوگوی پژوهشگر در زمینهی بهائیت با مبلّغ بهائی
✳️ روشنگر به نقل از نقد و بررسی بهائیت/ موضوع: بررسی علّت رویگردانی بهائیان از #زبان_اسپرانتو (در خلال بحث آموزهی #وحدت_زبان_و_خط در این فرقه)
🔺 مبلّغ بهائی: یکی از #تعالیم_ابداعی پیشوایان ما، لزوم ایجاد یا انتخاب زبان و خط بینالمللی و مورد قبول و استفادهی همگان است.[1]
🔹 پژوهشگر: آیا اساساً اجرای این آموزه ممکن است و از طرفی #پیشوایان_بهائیت برای تحقق این آموزه، زبانی هم اختراع نموده و یا زبان خاصی را پیشنهاد دادهاند⁉️
🔺 مبلّغ بهائی: بله دومین پیشوای ما #عبدالبهاء، زبان اسپرانتو را برای یادگیری و استفادهی عموم مردم پیشنهاد دادهاند: «الحمدلله #دكتر_زمنهوف لسان (:زبان) اسپرانتو را اختراع نموده بايد قدر آن دانست چه كه ممكن است اين لسان عمومی شود. لهذا بايد جميع آن را ترويج نمايند تا روز بروز تعميم يابد و در مدارس تعليم دهند و در جميع مجامع به اين لسان تكلّم نمايند تا جميع بشر زياده از دو لسان محتاج نشوند یکی لسان وطنی یکی لسان عمومی».[2]
🔹 پژوهشگر: آیا میدانستید که بعلاوهی تأیید زبان اسپرانتو توسط عبدالبهاء، وی به لزوم تکمیل و ترویج این زبان نیز حکم دادهاند؛ همچنان که میخوانیم: «بعد از مدتی مديده شخصی پيدا شد اين لسان اسپرانتو را ايجاد كرد فی الحقيقه زحمت كشيده خوب ايجادی كرده. لكن بجهت آنكه تأمين و ترويج آن لسان لازم است، لهذا عموم ملّت از ارباب معارف بايد یک مجلس عمومی تشكيل دهند. هر ملّتی نفسی را انتخاب نمايد. اينها انجمنی بيارايند و معاونت آن شخص بكنند و لسان را از هر جهت اكمال نمايند تا آن لسان انتشار حاصل نمايد و لسان منتخب عموم ملل عالم شود و بر ملّتی تعليم آن گران نباشد. زيرا حال بر بعضی گران و مشكل است میگویند اين لسان را ما ايجاد نكردهايم #روس ايجاد كرده است. لهذا تعلّق قلب چندان ندارند. اما اگر همچو انجمنی تشكيل شود جميع اعضاء تصديق كرده اتمام و اكمال نمايند. آن وقت جميع ملل به نهايت سرور قبول مینمايند. و تا آن لسان ترويج نشود راحت و آسايش آن طور كه بايد و شايد برای بشر حاصل نمیشود».[3]
🔺 مبلّغ بهائی: بله.
🔹 پژوهشگر: پس چرا تا کنون به دستور پیشوای خود عمل نکرده و در تکمیل و ترویج این زبان گامی برنداشتهاید⁉️
🔺 مبلّغ بهائی: به این دلیل که: «تا #بیتالعدل بر طبق دستورات حضرت #بهاءالله تصميمی نگيرد ديانت بهائی نسبت به اين زبان (اسپرانتو) يا هر زبان زنده يا اختراعی ديگر تعهد و الزامی ندارد».[4]
🔹 پژوهشگر: پس چرا بيت العدل با گذشت بیش از نیم قرن از تأسیسش، نه تنها در ترویج و تکمیل اسپرانتو نکوشید، بلکه حتی الفبایی هم برای خط و زبان مشترک جهانی تدوين نكرد⁉️ آيا تعلّل و کوتاهی نهاد رهبری بیت العدل در این زمینه (با وجود دستور صريح بهاء و عبدالبهاء) جز #غير_عملی بودن اين تعليم غیرمنطقی، دليل دیگری دارد⁉️
@n_bahaiat
@Feraghvaadyan
📚پینوشت:
📕[1]. عباس افندی، خطابات، ج 2، ص 149-148.
📙[2]. جی اسلمنت، بهاءالله و عصر جديد، ترجمه: رحیمی، الهی و سلیمان، ص 186.
📕[3]. عباس افندی، خطابات، ج 1، ص 235-234.
📙[4]. جی اسلمنت، بهاءالله و عصر جديد، ترجمه: رحیمی، الهی و سلیمان، ص 186.
🔴 تیر اندازی در کلیسای برزیل/ 4 کشته و چندین مجروح
▪️مرد مسلحی عصر سه شنبه پس از ورود به کلیسای جامع شهر کامپیناس در 100 کیلومتری شمال سائوپائولو، مردمی را که در حال اجرای مراسم عشای ربانی بودند با استفاده از دو اسلحه گلوله باران کرد.
▪️دست کم 4 نفر در این حمله کشته شدند و فرد ضارب نیز خودکشی کرد. چندین تن نیز در این حادثه مجروح شده اند.
@feraghvaadyan
🔵خلیفه ارامنه تهران:تلاش استکبار جهانی برای منزوی ساختن ما موفقیتآمیز نخواهد بود، زیرا جهان به کشور قدرتمندی همچون ایران نیاز دارد، در نتیجه دشمنان در تلاش خود شکست خواهند خورد.
🔸روشنگر به نقل از «آلیک»/اسقفاعظم سبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی خانم لولیتا باغداساریان نقاش معاصر ایرانی ارمنی با عنوان «رنگ عشق، امید و زندگی» حضور داشت، در سخنرانی خود اظهار داشت:«این نمایشگاه گواه این واقعیت است که ایرانیان علیرغم تفاوتهای مذهبی، به خلق آثار هنری پرداخته و هنر ایران را غنی میسازند.»🔸
@Feraghvaadyan
💢 علت #حمایت_انگلیس_از_عبدالبهاء در زبان #شوقی_افندی
♨️ روشنگر به نقل از نقدو بررسی بهائیت/ شوقی افندی در کتاب #قرن_بدیع خبر میدهد که حاکمان عثمانی در نظر داشتند تا در صورت باز پس گیری #فلسطین از #انگلیس، #عبدالبهاء را مجازات کنند.
⏪ چنان که میخوانیم: «از اجراء نقشه پلید جمال پاشا که طبق اخبار واصله به دایره اطلاعات #انگلستان بر آن تصمیم بوده که در صورت تخلیه شهر و عقب نشینی قوای ترک، حضرت عبدالبهاء و عائله مبارک را در کوه کرمل مصلوب سازد».[1]
♨️ به همین منظور قوای مهاجم انگلیسی، با دستور مستقیم #لرد_بالفور (وزیر خارجهی وقت انگلستان) مسئولیت حفظ جان عبدالبهاء و نزدیکانش را بر عهده گرفته [2] و در پایان جنگ، او را به نشان سطنتی " #نایت_هود " مفتخر ساختند.[3]
♨️ اما شوقی افندی در حالی که با ابهام مخاطبین، نسبت به علّت حمایت مقامات بلندپایهی انگلیس از عبدالبهاء و خشم حاکمان عثمانی از او مواجه میشود، علّت این حمایت و خشم را پشتیبانی عبدالبهاء از مردم، در زمان جنگ معرفی میکند: «اولیاء حکومت انگلستان، از خدمات گرانبهائی که حضرت عبدالبهاء در آن ایّام معظم نسبت به ساکنین أرض اقدس و تخفیف مصائب و آلام مردم آن سرزمین مبذول فرموده بودند، در مقام تقدیر برآمدند...».[4]
🖌 اما در پاسخ به این توجیه شوقی افندی میبایست گفت:
1⃣ اولاً: چگونه میتوان پذیرفت که خشم همزمان حاکمان عثمانی از عبدالبهاء و اعلام حمایت انگلیس اشغالگر از او، بخاطر کمک به مردم بوده است⁉️ آیا #حاکمان_عثمانی، بخاطر کمکِ عبدالبهاء به مردم و تأمین آذوقهی شهروندانش در زمان جنگ، از وی عصبانی بود و حاکمان انگلیس، به خاطر حمایت عبدالبهاء از مردم دشمنش از او حمایت میکردند⁉️ به راستی که کدام عقل سلیمی میتواند این توجیه مضحک را بپذیرد⁉️
2⃣ ثانیاً: اگر دولت انگلیس برای راحتی مردم ارزش قائل بود، از ابتدا با جنگ، مردم را دچار گرفتاری و مصیبت نمیکرد.
3⃣ ثالثاً: چگونه شوقی افندی، #انسان_دوستی عبدالبهاء را دلیل حمایت انگلیس از او معرفی میکند در حالی که #استعمار پیرِ نژادپرست، بویی از #انسانیت و انساندوستی به مشامش نرسیده است⁉️ آیا حکومت استعمار طلبی که دستش به خون میلیونها انسان بیگناه در #هند و #ایران و سایر کشورها و غارت منابع آنها آلوده است، ممکن است بخاطر حس انساندوستی از عبدالبهاء حمایت نماید⁉️ و به راستی که شوقی افندی، تا چه میزان فهم و شعور مخاطبینش را ناقص میدانست که حمایت انگلیس از جاسوسش را به حمایت انگلیس از انساندوستی تحریف کرده و تأمین آذوقه و دادن اطلاعات به قوای مهاجم انگلیسی را به تأمین آذوقهی مردم تعبیر و دست آخر، توجیهی برای عصبانیت حاکمان عثمانی از عبدالبهاء نیافته است‼️
@n_bahaiat
@feraghvaadyan
📚پینوشت:
📕[1]. شوقی افندی، قرن بدیع، ج 3، ص 297.
📕[2]. همان، ص 297-296.
📕[3]. همان، ص 299.
📕[4]. همان، ص 299.
🔴 نقش #یهودیان در #پیدایش_بابیت_و_بهائیت
♦️روشنگر بخ نقل از نقد و بررسي بهائيت/ بنابر اسناد تاریخی، اندکی پس از استقرار #کمپانی_ساسون در بمبئی و بوشهر و پیش از پیدایش #بابیت، در سال 1839 میلادی، جمعی از یهودیان ساکن ایران بدون هیچگونه فشاری به صورت دستهجمعی #مسلمان شدند.
♦️ از اینرو گروهی از یهودیان تازه مسلمان شده، به جریان #تصوف درآمده و به ترویج افکار #ابوالقاسم_سکوت_شیرازی پرداختند و گروهی دیگر هم با #پیدایش_بابیت، به آن فرقه پیوستند و بعدها نقش مؤثری در گسترش #بهائیت ایفا نمودند.[1]
💢 به عنوان مثال، اولین کسی که بابیت را در #سیاهکل استان گیلان برد، #میرزا_ابراهیم_جدید (از یهودیان تازه مسلمان شدهی رشت) بود.[2]
💢 همچنین #ملا_عبدالخالق_یزدی (که از بزرگان بابیت بود)، یکی از علمای یهودی یزد بود که مسلمان شده و در زمرهی شاگردان مکتب #شیخ_احسایی درآمد و با ظهور بابیت، #بابی شد.[3] ملا عبدالخالق چنان جایگاهی نزد #محمدشاه_قاجار پیدا کرد که #علیمحمد_باب، از شاه خواست تا حقانیتش را از او و #سیدیحیی_دارایی بپرسد.[4]
💢 همچنین از جملهی این افراد، میتوان به #ناتان، اشاره کرد؛ وی در واقع #جاسوس_انگلستان در منطقه بود و به تصریح دائرة المعارف یهود، رهبری #یهودیان_بخارائی، افغان و ایرانی مقیم #بمبئی را بر عهده داشت.[5]
⭕️ لذاست که اسماعیل رائین در خصوص گروندگان اصلی و ابتدائی به جریان بابیت و بهائیت مینویسد: «بیشتر #بهائیان_ایران، یهودیان و #زردشتیان هستند و مسلمانانی که به این فرقه گرویدهاند در اقلّیت میباشند».[6]
♻️ بنابراین میتوان گفت که #شکلگیری_بابیت و امتداد جریان آن به وسیلهی بهائیت، با دخالت مستقیم یهود بود؛ یهودیانی که به تصریح قرآن کریم، بدترین #دشمنان ایمانی #مسلمانان به شمار آمده [7] و بدون شک گرایش یکبارهی آنان به #اسلام و سپس چرخش به سوی بهائیت، اتفاقی نمیتواند باشد.
📚پینوشت:
📗[1]. عبدالله شهبازی، جستارهایی از تاریخ بهائی گری در ایران، ص 20.
📕[2]. فاضل مازندرانی، تاریخ ظهورالحق، ج 8، ص 894.
📙[3]. میرزاجانی کاشانی، نقطة الکاف، ص 101 و 203.
📔[4]. سیدمحمدباقر نجفی، بهائیان، ص 211.
📗[5]. عبدالله شهبازی، جستارهایی از تاریخ بهائی گری در ایران، ص 21-20.
📔[6]. سیدمحمدباقر نجفی، بهائیان، ص 302.
📖[7]. «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ [مائده/82]؛ مسلّما سرسختترین مردم را در دشمنی با کسانی که #ایمان آوردهاند ، یهود و... خواهی یافت».
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
♨️فرار از یک وضعیت نامطلوب؛ يكي از عوامل گرايش به جريانهاي فرقهاي
♨️فرار از یک وضعیت نامطلوب؛ يكي از عوامل گرايش به جريانهاي فرقهاي
✍🏻عصر حاضر را دوره حیرانی، سرگشتگی و تردید نام نهادهاند. یکی از ویژگیهای زیست در این وضعیت -که از محصولات مدرنیسم و پسامدرنیته میباشد- فرار به سوی ناکجاآباد است و هر سرابی، آب انگاشته شده و هر وهم و سودایی در مقام و جایگاه حق مینشیند.
🔸 مشکلات عدیده زندگی در عصر تکنولوژی و ناکارآمد بودن آن در برآوردن کمال معنوی، بشر ار تشنه هر ساحتی کرده که مدعی رونرفت ار وضعیت نامطلوب فعلی باشد. ادعای اغلب فرقههای نوظهور، ناظر بر چنین رهیافتی است. آنها مدعیاند راه علاج سرگشتگیها، امراض و مشکلات، تغییر نگاه به جهان هستی است.
🔹فرق مزبور در تبلیغات خود همواره بر این مسئله تأکید میورزند که گرفتاریهای انسان، برساخته ذهن و درون اوست و واقعیت عینی ندارد، لذا با کنشگری در ذهن و هدایت و دلالت آن، میتوان جهان درونی خود را عینیت بخشید و جایگزین دنیای کنونی نمود. بدیهی است، این ادعا در جهان پر آلام کنونی، برای بسیاری از افراد، جذاب بوده و زمینهساز گرایش آنها به جریانهای فرقهای میگردد.
📚بخش تحليلي روشنگر
@Feraghvaadyan
💢 حکم #تقیه در گفتار دو پیشوای بهائی
♨️ روشنگر به نقل از نقد بهاییت/اولین #ولی_امر بهائیت (#شوقی_افندی)، #کتمان_عقیده و تقیه را در هر شرایطی مذموم دانسته و #بهائیان را به #اجتناب از آن مأمور کرده است.
⏪ چنانکه #اشراق_خاوری به نقل از شوقی افندی مینویسد: «سؤال ثالث در خصوص کتمان عقیده در نقاطی که بهائی غیرموجود معروض بودید. جواب فرمودند کتمان عقیده، حتی در این مورد مذموم و مخالف مبادی این امر است».[1]
⏪ نویسنده در ادامه مدعی میشود که در تمامی نوشتههای #پیشوایان_بهائی، به این اصل تصریح شده است: «الواح الهیه در این خصوص بسیار و کمتر لوحی توان یافت که در این خصوص شامل اشاره یا صراحتی نباشد».[2]
🖌 اما این اظهارات در حالیست که با مطالعهی آثار بهائی درمییابیم، دورهای پیش از شوقی افندی وجود داشته که توسط مُبیّن نوشتهجات پیامبرخواندهی بهائیت (: #عبدالبهاء) از آن، به #ایام_تقیه تعبیر شده است.
⏪ چنان که به نقل از عبدالبهاء میخوانیم: «بعد از تعیین و قطع کلام بین الطّرفین تأخیر جائز نه (: نیست). به موجب نصّ کتاب باید عمل شود مگر آنکه محذور عظیمی حاصل گردد، زیرا ایّام تقیّه است».[3]
♻️ در این صورت، اگر عبدالبهاء کتمان عقیده را در بهائیت جائز دانسته و از ایامی که بهائیان در آن تقیه میکردند یاد نموده، دیگر شوقی افندی با چه مجوزی اقدام به #تحریم آن کرده است⁉️ حال بهائیان، میبایست عمل بهاء و عبدالبهاء را سرلوحهی خود قرار دهند و یا پیرو شوقی افندی باشند⁉️ از طرفی، اگر در بهائیت، ایامی وجود داشته که بهائیان عقیدهی خود را به دستور پیشوایانشان کتمان مینمودند، چگونه اشراق خاوری از صراحت تمام نوشتهجات پیشوایان بهائی بر ممنوعیت تقیه یاد کرده است⁉️ آیا این چیزی فرای #دروغ پراکنی و #جعل_تاریخ_بهائیت است⁉️
📚پینوشت:
📙[1]. عبدالحمید اشراق خاوری، گنجینه حدود و احکام، ص 459.
📙[2]. همان، ص 459.
📕[3]. فاضل مازندرانی، رساله امر و خلق، ج 4، ص 169.
@Feraghvaadyan
♨️اختلاس پانصد هزار دلاری دو راهبه کلیسای کاتولیک در آمریکا
🔸روشنگر به نقل از بی.بی.سی/دو راهبۀ کلیسای کاتولیک اعتراف کرده اند که ۵۰۰ هزار دلار از صندوق مدرسۀ محل خدمت خود در تورانس کالیفرنیا اختلاس کرده اند. آنها گفته اند بخشی از این پول را صرف سفر و قمار در کازینوهای لاس وگاس کرده اند.
🔹میشل مری از مسئولان کلیسای این دو راهبه گفت، بسیار متاسف است که خواهر مری مارگارت و خواهر لانا چانگ بودجه مدرسه را صرف امور شخصی خود کردهاند.
🔹به گفته سخنگوی اسقف اعظم لس آنجلس، این دو راهبه که طی ۱۰ سال گذشته مبلغ قابل توجه ۵۰۰ هزار دلار را از صندوق مدرسه به سرقت برده اند امسال بازنشسته شده اند.
راهبه های قمارباز که یکی مدیر و دیگری معلم مدرسه بودند پس از اعتراف به اختلاس، از والدین کودکان عذرخواهی کرده اند.
🔹مسئولان کلیسا ابتدا عنوان کرده بودند که به دلیل پشیمانی و عذرخواهی این دو راهبه با از محاکمه آنها مخالفند، اما اسقف لس آنجلس به تازگی گفته است، بعد از پیش رفتن تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که این یک پرونده مجرمانه است و باید در دادگاه به آن رسیدگی شود.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔹حقوق فراموش شده اقلیت های قومی و مذهبی امریکا 👈کلیپ سازی امریکا برای ایران در روز جهانی "حقوق بشر"
👈حساب توییتری فارسی امریکا در حالی در روز جهانی "حقوق بشر" اقدام به پروپاگاندای رسانه ای و ساخت کلیپ در باب نقض حقوق اقلیت ها در ایران نمود که گویی آن کشور, بهشت اقلیت های زمین است!
🔺گزارش های نقض حقوق اقلیت های قومی و مذهبی در سال های اخیر در ایالات متحده, ابعاد گسترده تر و جدی تری یافته و هر روز نمودی از نقض آشکار حقوق بومیان, سیاهپوستان, مسلمانان و دیگر اقلیت ها در حوزه های تحصیل, اشتغال, حریم خصوصی, مسایل حقوقی و... رخ می نماید.
👈گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در باب نقض حقوق اقلیت ها در امریکا, یکی از این اسناد است که در آن مصادیق متعدد نقض حقوقی نه تنها اقلیت ها که زندانیان و مردم امریکا نیز مورد اشاره قرا گرفته است.
امریکا در زمره کشورهای دارای بیشترین زندان ها و اعدام ها قرار دارد که حقوق زندانیان در آن آشکارا نقض می گردد.(1)
🔺وضعیت مسلمانان شهرهایی چون نیویورک, به لحاظ نقض حریم خصوصی, اسفناک است که تاکنون شکایت های زیادی از پلیس این شهر را موجب گشته.
🔺اساسا "اسلام هراسی" سازمان یافته پس از ۱۱ سپتامبر, مهم ترین بهانه برای نقض آشکار حقوق مسلمانان امریکاست.
💢به تمام اینها, اضافه کنید؛ تصویب و اجرای قوانین "ضدفرقه"در امریکا را که دست آن را برای نه تنها محدودیت اقلیت ها, بلکه تا سرحد قتل عام فرقه ای چون "دیویدیه" باز می گذارد!
👈با این حال, در روز جهانی حقوق بشر برآمده از قرایت های غربی, امریکا در خصوص نقض حقوق اقلیت ها در ایران کلیپ می سازد و از بهاییان , دلجویی می کند. حال آنکه, خود در این زمینه وضعیت ناگواری دارد و نتوانسته به مفهومی که بر اساس منافع خویش, برساخته و در افکارعمومی تحت عنوان حقوق بشر, جا انداخته, پایدار باشد!
📚۱. برای مطالعه رک: سند نقض حقوق بشر در امریکا در سال۲۰۱۳ منتشرشده توسط سازمان بسیج مستضعفین.
بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
‼️وقتی بین علما اختلاف می افتد.... 〽️بهانه تازه اختلافات میان چهره ها در فرقه گنابادی
👈‼️وقتی بین علما اختلاف می افتد....
〽️بهانه تازه اختلافات میان چهره ها در فرقه گنابادی
✍بعد از آرامشی نسبی, انتشار مطلب فوق, بار دیگر موج بیانیه های چهره های داخلی و خارجی را علیه یکدیگر به راه انداخت تا آشکار سازد که نامه های فدایت شوم آنها خطاب به هم, کاملا فرمایشی بوده و بغض های فروخورده علیه یکدیگر همچنان وجود دارد....
@Feraghvaadyan
💢 حکم #تقیه در گفتار دو پیشوای بهائی
♨️ #شوقی_افندی در حالی #کتمان_عقیده را در هر شرایطی مذموم دانسته که #عبدالبهاء از ایامی در #بهائیت یاد کرده که به #ایام_تقیه شهرت دارد.
⚠️ با این حال، چگونه نویسندگان بهائی برای توجیه حکم شوقی افندی، از صراحت تمام نوشتهجات #پیشوایان_بهائی بر ممنوعیت تقیه یاد کردهاند⁉️ آیا این چیزی فرای #دروغ پراکنی و #جعل_تاریخ_بهائیت است⁉️
@n_bahaiat
@feraghvaadyan
⭕️ تاخت و تاز #عبدالبهاء به #علمای_اسلام
♨️روشنگر به نقل از نقد بهائيت/ پیشوایان فرقهی بهائیت، بارها علمای اسلام را مورد #هتاکی و #جسارت خود قرار دادهاند؛ همچنان که #عباس_افندی گفته است: «این قوم، خویشتن را #علمای_دین مبین #اسلام میشمردند و چون ثعبان بد کیش (:مار افعی بد کردار)، بیگانه و خویش را نیش میزنند و چون مار و عقارب (:عقربها)، اباعد و اقارب (:دوران و نزدیکان) را میگزند... چون گرگان خونخوار اغنام (:گوسفندان) الهی را بدرند و دعوای شبانی (:چوپانی) کنند و چون دزدان راه، قطع طریق و سدّ سبیل نمایند و قافله سالاری خواهند... چون به فضایل آنان نگری، هریک اجهل از انعام و بهیم (:جاهلتر از چهارپایاناند)... در مدارس چون بهائم (:حیوانات) اسیر خوردن و خوراکاند و چون سباع ضاریه (:درّندگان خونآشام) بیمبالات و بیباک».[1]
🚫 اما به راستی چگونه میتوان ادعای #دشمن_دوستی و #اخلاقمداری داشت و گفت: «الحمدلله این دور، دور حبّ (:دوستی) است... دشمنان دوستاند و بیگانگان آشنا. اغیار یارند و اعداء (:دشمنان) در شمار احبّاء (:دوستان). مقصد اینست که احبّای الهی (:بهائیان) باید بدخواه را خیرخواه دانند و اهل شقاق (:جدایی) را اهل وفاق برشمرند. بعید (:دور) را قریب (:نزدیک) ببینند و دور را نزدیک شمرند؛ یعنی به #دشمن نوعی رفتار کنند که سزاوار #دوستان است. به جفاکار چنان معامله نمایند که لایق یار خوشرفتار»[2]؛ اما در عین حال به علمای دین که در روایات معصومین (علیهم السلام)، به جانشینان وارثان انبیاء تشبیه شدهاند [3]، اینگونه #توهین و جسارت نمود⁉️ آیا این دوگانگی #پیشوایان_بهائی، چیزی فرای #عوامفریبی است⁉️
📚پینوشت:
📕[1]. عباس افندی، مکاتیب، ج 3، ص 123.
📙[2]. احمد یزدانی، نظری اجمالی در دیانت بهائی، ص 51.
📗[3]. محمد محمدی ریشهری، میزان الحکمه، ج 8، ص 18.