eitaa logo
روشنگر مدیا
957 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
565 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️دومین رئیس جمهور کاتویک امریکا؛ چه بر سر نفوذ مسیحیان انجیلی در سیاست راهبردی خواهدآمد؟ ✝️«جوزف بایدن»، دومین ریاست جمهوری مذهب ایالات متحده پس از «جان اف کندی» خواهدبود که به کاخ سفید راه می یابد. طی سال های گذشته، نفوذ در سیاست راهبردی ایالات متحده، توسعه و تعمیق بسیاری یافت که به تبع آن شاهد تحولات زیادی در رفتارهای خارجی آن کشور در قبال سایر ممالک بوده ایم؛ از جنگ طلبی های گسترده در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی گرفته تا حمایت تمام قد از رژیم نامشروع صهیونیستی از طرق متعدد(به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل یا اقدام به گشایش سفارت و...). ⛪️پشتیبانی انجیلیان از «دونالد ترامپ» طی سال های گذشته و در طول کارزار انتخاباتی اخیر، بیش از گذشته محسوس و آشکار شد و حتی پس از شکست انتخاباتی نیز حمایت مادی و معنوی خود را از شکایت های ترامپ جاری ساخت. حال با پیروزی پس از سال ها سیاست های تندروانه در کاخ سفید، این بار یک پیروز شد تا شاید معادلات را برای انجیلیان بهم زند. پیام تبریک «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان در به بایدن و پاسخ وی به پاپ را می توان جدی تلقی کرد. 📞بایدن در این تماس تلفنی، تمایل خود را برای همکاری با در زمینه حمایت از فقرا، پرداختن به تغییرات آب و هوایی و استقبال از مهاجران و پناهجویان اعلام کرد. بایدن بعد از جان اف کندی دومین رئیس جمهور کاتولیک در آمریکاست. وی یک روز پس از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به «کلیسای کاتولیک سنت ژوزف در برندی‌واین» ایالت دلاور رفت. باید دید با ورود قریب الوقوع وی به کاخ سفید، اوضاع مسیحیان انجیلی چطور خواهدشد و از این به بعد چطور اهداف خود را در قبال منطقه استراتژیک جنوب غرب آسیا و به خصوص ایران پی خواهد گرفت؟ @Feraghvaadyan
💠صوفیان در منظومه فکری «علامه مجلسی» 🔰علامه مجلسی در آثار خویش به اقتضای موضوعات گوناگون اعتقادی به باورهای ، اشاره و آن‌ها را نقد کرده‌است.انتقادهای به کلیت عرفان اسلامی، شامل دو بخش نظرات عرفانی عارفان بزرگ و رسوم صوفیان عوام می‌گردد. تقدیرگرایی و رفع تکالیف و عبادات شرعی، دو مقوله مهم در آثار برخی بزرگان عرفان‌نظری است که سبب شده قائلان به این عقیده و مروجان آن، مورد انتقاد مجلسی واقع شوند. بیشتر انتقادات مجلسی، متوجه صوفیان خانقاهی و عوام و رسوم آنان است که ارتباط مستقیمی با عرفان نظری ندارد. پشمینه‌پوشی، رقص و سماع، چله‌نشینی و اذکار خفی و جلی در شمار رسوم صوفیانه‌ای است که مجلسی مخالف انجام آن‌هاست. 🔸بخش زیادی از توضیحات مجلسی در «» و دیگر آثار مکتوب وی، شامل خرده‌گیری و رد نظریات صوفیان خانقاهی است. حجم زیادی از انتقادهای مجلسی به مناسک و رسوم صوفیان بازاری بازمی‌گردد. شمار بسیاری از این صوفیان بازاری را گروه «قلندران» تشکیل می‌دادند. این افراد که غالباً مهاجران هندی بودند، به‌دلیل نداشتن ارتباط با طریقه‌های رایج در ایران، «دراویش بی‌شرع» نامیده می‌شدند. این درویشان افراطی و نامنظم که به قیود اجتماعی و شرعی، بی‌اعتنا بودند، برای سکونت به می‌رفتند. قرائن زیادی وجود دارد که نقدهای علامه مجلسی از رسوم صوفیانه ناظر بر این گروه و گروه‌های شبیه آنان است. @Feraghvaadyan
🔺دین و پساکرونا ↙️«علیرضا شجاعی‌زند»، استاد جامعه‌شناسی:«مسئله اصلی و ابتدایی کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم سراغ نسبت و رفته‌اند، دین بوده‌است نه کرونا. مسئله‌مند و برجسته شدنِ هر پدیده خُرد و کلان در جامعه ما، عموماً ناشی از نزدیکی و نسبتی است که با دین پیدا می¬‌کند. دین در ایران، موضوعیت و فاعلیت پیدا کرده و همه چیز به آن برمی‌گردد، لذا باید پاسخگوی همه چیزهم باشد. این حالت برای دین، خوب است و در عین حال، دردسرآفرین نیز هست. 🔰از طرفی، توانایی‌های علمی و تکنولوژیکِ امروز قابل مقایسه با ادوار ماضی نیست. نگرش به دین و انتظار از دین در ما به تبعِ نقش و موقعیتی که احراز کرده و ادعاهایی که دارد، متفاوت از تلقیِ جوامع دیگر است. این تفاوتِ نگاه را حتی در بین کسانی که میانه خوبی هم با دین ندارند،‌ می‌شود نشان داد. ⭕️از آنجا که در این فضا، غلبه با‌ بزرگنماییِ پیرامون کروناست و نگاهِ یکسره منفی به آن، خیلی هم بیراه نیست، اگر پرتوی هم بر وجوه مثبت این مسئله بیفکنم. شاید در کسب آرامشِ خاطری که این روزها بیش از هر وقت دیگری بدان نیاز است، مؤثر افتد؛ کاری که فقط از دین و نگاه دینی برمی‌آید. به‌واقع، دین در این ماجرا، نه‌تنها دچار هزیمت و عقب‌نشینی نشده،‌ بلکه تنها ملجأیی است که پس از ناامیدیِ از دیگر مدعیان، می‌¬شود روی آن حساب کرد و بدان پناه برد. با اینکه غالب دین‌‌پژوهان بر چنین قابلیتی در دین، صحه گذارده‌‌اند، اما این تفاوت را هم دارند که برخی از ایشان، تنها همین قدر و نه بیش از آن را برای دین قائل شده‌اند. این قبیل موقعیت‌ها، آن هم به نحو گسترده و همگانی، خیلی وقت است که پیش نیامده و به آن نیاز دارد. پس مسئله‌آفرینی‌های کرونا، نه‌تنها تهدیدی برای دین نیست، بلکه فرصت و موقعیت خوبی را هم برای عرض‌اندام و ابراز وجود آن فراهم آورده‌است. 📚منبع: مسئله‌آفرینی‌های کرونا؛ فرصتی برای عرض اندام دین/ چهار مؤلفه در نسبت دین و کرونا،‌ ایکنا، 10 آبان 1399. @Feraghvaadyan
⚛️رسوایی های «اوشو» (قسمت ) 📆در دهه ۱۹۸۰، اعضای«»، خود را در گرماگرم میدان مجادله با افراد محلی در اُرگون مرکزی یافتند.این جنبش توسط یک معلم مذهبی به نام «بهاگوان‌شریراجنیش» آغاز شده بود. راجنیش، افکاری را از شرق و غرب با هم ترکیب کرده و به معجونی سکرآور مبدل نموده بود و طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰، موفق به جذب هزاران پیرو و شاگردانی وفادار گشت که «» نامیده می‌شدند. راجنیشی‌ها، اغلب به خاطر پوشیدن لباس‌هایی در طیف‌های زرشکی و رقص‌های خلسه‌آمیز در تفکراتشان شهرت داشتند. 🔮راجنیش، ظاهری آراسته با ریش داشت و [وقتی سخنرانی می‌کرد] با ملایمت حرف می‌زد. او صاحب 93 اتومبیل رولز رویس بود و طبق نظر بسیاری، نمونه بارز یک جذاب. بیشتر هوادارانش اهل غرب اروپا و ایالات‌متحده بودند. جنبش او بیشتر، جنبشی تجربی و فکری بود تا مذهبی. در سال ۱۹۸۱، راجیش و پیروانش به خاطر روابط جنسی، لباس‌های نامناسب، استعمال و عدم پرداخت مالیات، محل شکل‌گیری گروه در پونای(اکنوی پون) را ترک و به ایالات متحده کوچ کردند و در نهایت در «رسوتای آنته‌لوپ»(واقع در اورگون) ساکن شدند. درآنجا تصمیم به ساخت یک آشرام[معبد] بزرگ گرفتند اما به دلیل برخوردهای نامناسبی که با افراد محلی داشتند، بار دیگر رسوایی به بار آوردند. @Feraghvaadyan
💢بهره‌گیری امارات از صوفیه در جهت سیاست‌های جنگ طلبانه ↙️«دکتر اندریاس کریگ»، استاد مطالعات امنیتی دانشکده «کینگز» لندن در مقاله ای وب سایت «میدل ایست آی» انگلیس ابراز داشت: از دین در خدمت سیاست هایش بهره گرفته و نسخه دیگری از را اتخاذ کرده است. ➕وی توضیح داد: آنچه اکنون در غرب مشهور شده مبنی بر اینکه امارات، سیاست سکولاریزم را اختیار کرده، مطابق با واقع نیست. ادعای آن ها در باب تسامح و همزیستی دینی نیز تحریف شده و در خدمت شکل گیری نوع دیگری از اسلام یعنی است که [به ظاهر] به آرامش سیاسی دعوت می کند. امارات با درک ظرفیت و ایدئولوژی در متحد کردن جامعه مدنی و یا متفرق کردن جهان عرب، صوفیه را به عنوان پایگاهی و دینی انتخاب کرده تا با سیاست خارجی او در منطقه نیز هماهنگ باشد. 🗓وقتی در سال 2011 ، اوضاع موجود ناپایدار شد امارات متحده عربی به تجمیع توان مالی و خود پرداخت تا بتواند آینده اجتماعی و سیاسی منطقه و قدرت اول مخالف تغییر و مخالف انقلاب های عربی تبدیل شود؛ قدرتی که نظام های مخالف جامعه مدنی را پشتیبانی می کرد و همراه با نظامیان بود و با جاذبه اسلام سیاسی مقابله می کرد. به همین دلیل نیاز به نسخه ای جدید از اسلام داشت که همه فعالیت های استبدادی را پوشش دهد. لذا حکام امارات، را انتخاب کردند. در راستای رسیدن به این هدف، مراکز دینی در لیبی، مصر و امارات به راه انداخت. 🔺امارات با استفاده از تسامح در اسلام و همزیستی دینی، نقشی فعال در مشروعیت بخشیدن به اعمال حکام مستبدی چون «» و «» بازی کرد و نیز همزمان به عدم تسامح با مخالفان اوضاع کنونی، مشروعیت بخشید. در حقیقت این گونه استفاده از دین از طرف امارات، نوعی دوگانگی بین صوفیه و دیگر اشکال اسلام ایجاد کرد که یکی در دست نظام است و دیگری در دستان مخالفانش! 🏢برگرفته از : دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های تکفیری و افراطی @Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
✅گرامیداشت یاد شهید «ادواردو آنیلی» در ویژه برنامه «سایه روشن» 💠ویژه برنامه «سایه روشن» با محوریت جریان‌شناسی فرهنگی، عرفان‌های نوظهور، معنویت‌های کاذب و … در موضوعات مختلفی همچون معرفی و نقد کتاب، گفت‌وگو با اساتید حوزه و دانشگاه و گزارش مردمی یک هفته درمیان از سوی فرهنگسرای اندیشه برگزار و اجرا می‌شود. ❇️همزمان با بیستمین سالگرد شهادت ادواردو آنیلی، شهیدی که تازه مسلمان شده بود، برنامه "سایه روشن" با نمایش مستندی از وی، به زندگینامه و ابعاد مختلف فعالیت‌های آن شهید بزرگوار می‌پردازد. ادواردو آنیِلی، فرزند جیانی آنیلی، سرمایه‌دار و میلیاردر ایتالیایی و مالک سابق مجموعه فیات است. او در زمانی که در نیویورک زندگی می‌کرد به اسلام گروید و نام خود را به «مهدی» تغییر داد. 🔹براساس این گزارش، در این برنامه، فیلم مستند «شهید ادواردو آنیلی درباره جهان اسلام» برای اولین بار به نمایش درمی‌آید. همچنین ناگفته‌هایی در مورد شهید ادواردو آنیلی بیان شده و تلاش‌های چند ساله او برای معرفی جهان اسلام، شکست تحریف موجود در مورد دین اسلام و تلاش‌هایش برای مقابله با توهین به پیامبر اسلام مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در این برنامه، چهره‌های شاخصی سخنرانی خواهند کرد؛ دکتر قدیری ابیانه دوست ادواردو و رایزن مطبوعاتی ایران در ایتالیا هم‌چنین سهیل کریمی، مستندساز برجسته کشور که مستندهایی را در پاکستان و افغانستان ساخته است صحبت می‌کند. مهمان ویژه این برنامه حسین عبداللهی دوست شهید ادواردو است. او بعد از بیست سال در رسانه‌ها حاضر شده و در ارتباطی تصویری برای اولین بار از ادواردو سخن می‌گوید. 🔸گفتنی است برنامه "سایه روشن" با موضوع گرامیداشت یاد و خاطره شهید ادواردو آنیلی از سوی فرهنگسرای اندیشه و با حمایت و مشارکت خبرگزاری تسنیم یکشنبه ۲۵ آبان ماه ساعت ۱۹ به صورت زنده از اینستاگرام فرهنگسرای اندیشه به آدرس@farhangsara.andishe پخش خواهد شد. @Feraghvaadyan
📑نقشه بهائیت برای تغییر قانون اساسی ⭕️فعالیت بهائیت برای نفوذ در کشور شیلی 🌐خبرگزاری‌های بهائی، از دخالت اعضای این تشکیلات در کشور «» خبر دادند. این فعالیت‌ها را که در آستانه رأی‌گیری برای تدوین یک قانون اساسی جدید در این کشور علنی شده‌، می‌توان نتیجه فعالیت سیستماتیک ، در پیاده‌سازی مفاد طرح «» دانست. طرحی که شامل «گفتمان‌های اجتماعی»، «توسعه اجتماعی-اقتصادی» و «مؤسسه روحی» بوده و به اذعان مسئولان تشکیلات در کشور شیلی، به طور کامل پیگیری می‌شد. ✴️یکی از پایگاه‌های مهم تشکیلات، ساختمانی تحت عنوان «مشرق‌الاذکار» است؛ ساختمانی که ، با هدف نفوذ، تداوم حضور در کشورها، و جلب نظر سیاستمداران و ساکنین منطقه در ابتدا با پوشش معبد، برپا می‌کند و سپس به مرکز گسترش فعالیت‌های تبدیل می‌شود. شیلی، چهار سال پیش در پاییز سال 2016م افتتاح شد و حال با اجرای نقشه تشکیلات، به مرحله دخالت در قانون اساسی کشور رسیده‌اند. 📆«طی سال گذشته، بهائیان با ایجاد فضاهایی در همه سطوح، در این گفتگوها مشارکت کرده‌اند... فلیپ دوهارت، منشی محفل روحانی ملی بهائیان شیلی می‌گوید: این یک دوران برای شیلی است...جامعه بهائی به عنوان بخشی از اقدامات خود برای مشارکت در گفتمان ملی همکاری کرده است تا فضاهایی برای گفتگو در سراسر کشور ایجاد کند. سلسله‌ای از گردهمایی‌ها در ماه‌های اخیر منجر به برگزاری یک رویداد با حضور هزاران شرکت‌کننده شد.» 📝در این چند خط کاملاً روشن می‌شود که ، برای تأثیرگذاری بر سیاست یک کشور، چطور برنامه‌ریزی کرده و کنفرانس‌هایی را تشکیل داده تا نهایتاً با زیرپا گذاشتن شعار عدم مداخله سیاسی، قوانینی تسهیل‌گر برای امور تصویب نماید تا منجر به سلطه بر کل امور آموزشی، اجتماعی و حتی شاید اراضی آن منطقه ‌شود. ↩️همان‌طور که در ادامه، از لزوم بارز کردن –که منظور همان بهائیت است- در قانون جدید، سخن می‌گویند: «ورونیکا اوره، مدیر معبد در سانتیاگو، در یکی از گردهمایی اخیر توضیح داد که یک تحول عمیق، فراتر از اصلاحات، مورد نیاز است...لوئیس ساندووال، از اعضای دفتر امور خارجی بهائیان شیلی می‌گوید: خواستی که برای تغییر در اجتماع شیلی پدیدار شده ‌... کافی نیست، ما باید فراتر رفته و بعد معنوی زندگی را اذعان کنیم... خانم اوره توضیح می‌دهد که این به طور خاص همچون قطبی مهمانان را برای شرکت در گردهمایی‌های ویژه به خود جلب کرده، جایی که مهمانان پس از شرکت در جلسات و نیایش، در گفتگو‌های عمیق مربوط به مسائل ملی مشارکت کرده‌اند.» 👈نقشه‌های در هر منطقه‌ای می‌تواند دخالت و را در پی داشته باشد و هشیاری و آگاهی مسئولین و مردم را می‌طلبد. @Feraghvaadyan
🔥فرقه خانمان سوز 🔺🗓در ماه مارس سال 2000 ، مطبوعات بین المللی با گزارش هایی از مرگ دلخراش بیش از 700 نفر کودک و بزرگسال در جنوب غربی ، ولوله برپا کردند. 444 تن از اعضای «» طی چندین هفته، مسموم، خفه و در گورهای دسته جمعی مخفی واقع در چهار قطعه زمین متعلق به دفن شدند. در حمله نهایی، حداقل 300 نفر را به درون ساختمان مرکزی انداختند و زنده زنده زدند. در میان پیشوایان این گروه، یک غیرروحانی و نظریه‌پرداز سابق(جوزف کیب وته ره)، یک نظریه‌پرداز زن(کردونیا ام ورینده) و یک رومن کاتولیک تحصیل کرده (فرانسیس دومینیک کاتارای بابو) -که با ملحق شدن به این جنبش از مجامع روحانی، طرد شده بود- وجود داشتند. به نظر می‌رسد که طراحان این بزرگ، همین افراد بودند. هنوز مشخص نیست که چه بر سر آن ها آمده. آیا در دقایق آخر، گریخته بودند یا از کشور خارج شده و یا در آتش سوزی نهایی ، همراه هواداران خود سوخته بودند؟ @Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⚛️رسوایی های «اوشو» (قسمت #اول) 📆در دهه ۱۹۸۰، اعضای«#راجنیش»، #آشرام خود را در گرماگرم میدان مجادله
⚛️رسوایی های «اوشو» (قسمت ) 📆باز هم رسوایی‌ها به سرعت منتشر شد. تا پاییز سال ۱۹۸۵، برخی پیشوایان اصلی آن‌ها از گریختند، بعدها بازداشت و به اعمال ناشایست متهم شدند. پس از اثبات اتهامات در مهاجرت، شنود، طراحی مسمومیت عمومی با باکتری ، آتش‌زنی و یورش به مأموران دولتی، نفر دوم گروه راجنیش به نام «» مدت سه سال در یکی از زندان‌های حبس شد. در نوامبر سال ۱۹۸۵، به دلیل نقض قوانین مهاجرت، بار دیگر راجنیش، دیپورت شد. این جنبش، اندکی پس از جدایی و مرگ مرموز پیشوای آن در اوایل سال ۱۹۹۰ در سن ۵۸ سالگی، تحلیل رفت. با این حال در دوران حاضر، جنبشی که از نو نامگذاری، احیا و بازسازی شده، مرکزی بسیار فعال در و دیگر نقاط جهان از جمله «سدونا»، «آریزونا»، «مارین کاونتی» و «کالیفرنیا» دارد. که خود را مدام به‌روز می‌کرد و نامش را نیز تغییر می‌داد، در زمان مرگ خود را «» نامید؛ نامی که اکنون بر آشرام«جدید» او گذاشته‌اند؛ یعنی جامعه بین‌المللی یا آنچه اخیراً استراحتگاه اوشو نامیده می‌شود. 🍁در پاییز سال ۲۰۰۱، بار دیگر گروه راجنیش به واسطه علاقه شورانگیز آمریکا به در خبرگزاری‌ها مطرح شد. گروه راجنیش که حداقل برای بسیاری تا آن زمان، ناآشنا بود، در کتاب «» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کتابی که پس از واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حملاتی که موجب انتشار سیاه‌زخم شد، مورد توجه بسیار قرار گرفت و در گزارش‌های تلویزیونی مختلف مطرح شد. این گروه در اولین مربوط به جنگ‌های بیولوژیکی در خاک ایالات‌متحده، دست داشت. اعضای گروه برای اثبات جایگاه خود در روستای اُرگون، ده‌ها بوفه و میز سالاد را در حوالی «دیلز» به باکتری آلوده کرده بودند تا افراد محلی را بیمار ساخته و مانع رأی دادن آن‌ها شوند. هیچ‌کس کشته نشد اما حدود 750 نفر به بیماری‌های گوارشی و مشکلات جسمانی دیگر مبتلا گشتند. 📖منبع: آرشیو روشنا @Feraghvaadyan
💢فرقه مافیایی 🔺یکی از فرقه‌هایی که توجه عموم را جلب کرد، جنبش «» یا «انجمن بین المللی هوشیاری کریشنا» (ISKCON) نام داشت. برای دهه‌ها، شاگردان سرتراشیده گروه، با رداهای زعفرانی خود، در گوشه کنار خیابان‌ها و فرودگاه‌های سراسر جهان برای جمع کردن سرمایه و و آیین تازه خود، سرود «هاره کریشنا» سر داده و بر طبل‌های خود می‌زدند. این گروه در سال 1965 به ایالت متحده آمدند. جنبش روبه رشد مذکور، مدعی داشتن هزاران هزار عضو بود، اما پس از مرگ رهبر و بنیانگذارش، «سوامی سریلا پرابوپادا» در سال 1977، نفوذ و وسعتش رااز دست داد. 11 وارث آن درگیر بازی های قدرت‌طلبی شدند و رسوایی‌هایی مانند مواد مخدر، انبار کردن ، تعدادی از مرتدشدگان و زندانی کردن حداقل یکی از پیشوایان محلی به بار آوردند. @Feraghvaadyan