eitaa logo
روشنگر مدیا
959 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
556 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺سندی از دشمنی بهائیت و دستور به پنهان‌کاری ✍️اعضای تشکلات بهائی مدعی‌اند که در هیچ دسته‌بندی و دشمنی وجود ندارد و همگان را دوست خود می‌دانند، حتی دومین رهبر این تشکیلات «عباس افندی» در جایی چنین می‌گوید: «تمام ادیان مردم را به دو دسته دوست ودشمن دسته‌بندی کردند تا زمانی که بهاءا... آمد و مدعی شد دیگر در عالم دشمنی مفهوم ندارد همه نور است و وحدت.»(۱) 🗣این سخن که در تبلیغات تشکیلات بهائی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نه تنها با عملکرد بهائیان در تناقض است، حتی توسط گوینده سخن یعنی «عباس افندی» بارها نقض شده‌است. یکی از این موارد، آنجاست که این سرکرده بهائی، پیروان خود را نوید می‌دهد که با دیدن درگیری‌های موجود در جای‌جای جهان خدا را شاکر باشند که بهائی شده‌اند و در عین حال برای منفعت بردن از اوضاع باید با سیاست و در لفافه فعالیت کنند، چراکه نه‌تنها دشمنان غیربهائی که حتی در خود بهائیت هم عده‌ای با دار و دسته آنان دشمن هستند: «...باری شکر کنيد خدا را که سراج هدايت در زجاجه قلوب برافروخت و در ملکوت ا... داخل شده‌ايد ولی بايد بنهايت حکمت سلوک نمائيد پرده دری مکنيد زيرا دشمنان داخل و خارج در کمينند و بی‌خبران را تحريک می‌نمايند تا بر ضد حضرت بهاءا... قيام نمايند.» یکی از دلایلی که بیشتر اقدامات بهائیان در پرده و با نقابی متفاوت از چهره واقعی دستورات بهائی، ارائه می‌شود، همین فرمان عبدالبهاست. 📚پی‌نوشت: 1. منتخباتی از مکاتیب حضرت عبدالبهاء ، ج۱، ص ۱۹. 2. همان، ج2، ص ٢٠٢. 🆔@RoshangarMedia
🔺پایان واتیکان سنتی؟ ✍️واتیکان، این کشور کوچک مذهبی اما مهم در جهان، این روزخا با چالش‌های نسبتاً مهم و تازه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که شاید تا دو دهه قبل، سابقه نداشته. به تعبیری، قلب تپنده از ایستایی و آرامش سال‌های قبل خارج شده و در مسیرهای جدیدی قدم می‌گذارد که پیش از این شاید حتی در تصور طیف محافظه‌کار نمی‌گنجید. 🔸بیرون آمدن از حالت معنوی صرف و سرک کشیدن به مسائل اجتماعی در ابعاد فراملی، بارزترین شاخصه این پوست‌اندازی است که با روی کار آمدن آخرین پاپ ( ) و متأثر از دیدگاه‌های مدرن‌گرایش، جامه عمل پوشیده است. ✝️پاپ بندیکت شانزدهم را باید بانی نادرترین اتفاق ممکن در ناریخ دوهزار ساله مسیحیت تلقی کرد؛ استعفا از بالاترین مقام مذهبی مسیحیت که در ۱۱ فوریه۲۰۱۳ م. با حرکت غیرمنتظره پاپ بندیکت، تحت عنوان کهولت سن و بیماری رخ داد و توانست لقب پاپ مستعفی را برای همیشه به خود اختصاص دهد. ادعای منتشرشده پاپ مبنی بر استعفای داوطلبانه به خاطر کهولت سن، امری بی‌معنی است، چرا که پاپ‌ها در اصل، مادام‌العمر به این سمت گماشته می‌شوند. تحلیل‌گران دلایل این استعفا را شرایطی عنوان کردند که و شخص پاپ را در تنگنا قرار داده بود. شرایطی مانند تخلفات مالی کلیسا و شهادت دروغ پاپ بندیکت در رابطه با فساد اخلاقی در میان کشیشان کلیسا که پاپ بندیکت در اظهاراتی آن را تصحیح کرد و‌ پوزش خواست. 🔹پس از این استعفا، رویکرد رسانه‌های غربی به جانشینی معطوف شد. پاپ فرانسیس از زمان جانشینی بندیکت تا به امروز، مواضع خاصی اتخاذ و به طبع آن، اقدامات متفاوتی در مقام رهبری ، اجرایی ساخته که عملاً موجب سربرآوردن طیفی وسیع از حامیان و مخالفان جدی شده است. او در بحبوحه فساد مالی و اخلاقی کلیسای و به عنوان جایگزین یگانه پاپ مستعفی تاریخ، قدم به میدان نهاد و همین مسئله، کار را لرایش دشوارتر می‌ساخت. به این ترتیب فرانسیس تصمیم گرفت موجی اصلاحی در واتیکان به راه اندازد و در این مسیر نه فقط ساختار، بلکه ماهیت و مبانی اعتقادی سنتی را نیز مدنظر قرار داد. اصلاح متون مقدس با انتشار دائرة‌المعارف «همه برادریم»، صدور بیانیه‌هایی در حمایت از حقوق همجنس گرایان، مبارزه با مجازات اعدام و اعمال تغییراتی در مدیریت نهاد مالی واتیکان، محوری‌ترین اقدامات فرانسیس در این زمینه‌اند که باید تمرکز جدی بر مسائل اجتماعی و امور فراملی مرتبط با مقوله حقوق بشر را بدان افزود. 🔚مخالفان و حامیان پاپ، چند دیدگاه را در مورد وی دارند. مخالفان بر این تفکرند که پاپ، را تحریف کرده و بیش از حد به امور اجتماعی تمرکز دارد اما از نظر حامیان، فرانسیس در حال ایجاد یک کلیسای جهانی و مبارزه با فساد و سوءاستفاده جنسی کشیشان است. روی هم رفته به نظر می‌رسد، تلاش فرانسیس برای برون‌رفت از چالش‌های واتیکان با رویکرد نوگرایانه و جهان‌نگری که او اتخاذ کرده، دست‌کم چندان به مذاق محافظه‌کاران سنتی خوش نیامده است. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09 🔅@𝑹𝒐𝒔𝒉𝒂𝒏𝒈𝒂𝒓𝑴𝒆𝒅𝒊𝒂🔅 •┈┈••✾•◈🔆◈•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷پایگاه خبری حنیف🇮🇷 جایی برای نشر اخبار،مقالات وتحلیل ادیان وفرقه های نوظهور 🛐مدعیان دروغین مهدویت https://eitaa.com/hanif_news/139 ☸️انجمن حجتیه وتقابل باعلوم عقلی https://eitaa.com/hanif_news/140 🆘سفارش مولوی محبی به مولوی عبدالحمید🤫 https://eitaa.com/hanif_news/156 ✡️حمایت بهائیان ازاغتشاشگران😱 https://eitaa.com/hanif_news/167 🔞[ردخون]پرده ازعرفان سیاسی صوفیه برداشت... https://eitaa.com/hanif_news/172 ⏺فرقه حلقه،آیین شیطانی!!! https://eitaa.com/hanif_news/187 🕎هزینه ای که یک دختریهودی برای خدا میده!!! https://eitaa.com/hanif_news/211 ♈️معرفی شیطان درتورات وقرآن https://eitaa.com/hanif_news/217 🚷دراویش ووهابیون به صف شدند https://eitaa.com/hanif_news/231 🔄استنداپ یک کافرازنحوه مسلمان شدنش https://eitaa.com/hanif_news/241 🔯تلاش مهره های بهایی برای لاقیدی ماندگار 😡😡 https://eitaa.com/hanif_news/256 🇬🇧وقتی روباه پیرادعای اسلام شناسی 🧐🤨میکند https://eitaa.com/hanif_news/266 🔷برای کسب اطلاعات بیشتربه کانال 🇮🇷 پایگاه خبری حنیف🇮🇷 بپیوندید @hanif_news
روشنگر مدیا
🔺رهبران در شرف مرگ: تحلیل تازه از خودکشی دسته‌جمعی در فرقه‌ها ✍️در بررسی علل خودکشي‌های دسته‌‌جمعی در چند مهم مانند معبد خورشید، دروازه بهشت و معبد مردم، اغلب روی اندیشه هزاره‌گرایی تأکید شده ، حال آنکه در تحلیل‌های همه‌جانبه باید نقش رهبران و خصایص ایشان را نیز لحاظ کرد. طبق تحقیقات برخی محققان وجود بیماری و در شرف مرگ بودن رهبران سه فرقه فوق، نقش مهمی در انگیزه‌بخشی برای انتخاب خودکشی دسته‌جمعه توسط ایشان ایفا کرده‌است. در این رابطه، «لويیس» می‌نویسد: ⏮‌«چندین سال پیش در حین تحقیقی درباره گروه دروازه بهشت برای ارائه تحلیلی از راهکارهایی که بر طبق آن‌‌ها اپل‌وایت(رهبر فرقه دروازه بهشت) خودکشی را موجه جلوه داد، به منابع متعددی رسیدم که سلامتی وایت را رو به تحلیل نشان می‌داد. او باور داشت که در حال مرگ بر اثر ابتلا به سرطان است. ..وی هرگز به گزینه انتخاب جانشینی برای هدایت گروه پس از مرگش توجه نکرد و همین امر احتمالاً گزینه خودکشی را جالب‌توجه‌تر می‌ساخت...درباره سلامت دی‌مامبرو(رهبر فرقه معبد مردم) نیز باید اذعان داشت که از نوعی نارسایی کلیوی و دیابت شدید رنج مي‌برد و باور داشت که به سرطان مبتلا شده‌است. و جیمز جونز(در حادثه جونز تاون) نیز به دلیل تسکین مشکل جسمانی واقعی و همچنین اعتیاد خود ویرانگرانه‌اش، با مصرف بیش از حد آرام‌بخش‌ها در حال از بین بردن تدریجی خویش بود. .. به این ترتیب، اگر این سه احساس کردند که مرگشان نزدیک است در آن صورت با همراه کردن تمام گروه -که برخاسته از خصوصیت خودشیفتگی بود- [انتخاب خودکشی دسته‌جمعی] در سفر عبور از مرگ برایشان جذاب به نظر می‌رسید. علاوه بر این هر سه مرد می‌دانستند که نه‌تنها رشد گروهشان متوقف شده بلکه به صورت فزاینده‌ای در مسیر افول در آینده نیز قرار دارد.» 🌀به این ترتیب، به جای تعیین جانشین در هاله‌ای ناامید به آینده ترجیح دادند دسته‌جمعی را برای خو د و صدها پیروانشان رقم زنند. 📚منبع: کتاب ادیان چالش‌انگیز نوظهور، اثر مشترک جمیز آر.لويیس و یسپر اویور پترسون 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09 🔅@𝑹𝒐𝒔𝒉𝒂𝒏𝒈𝒂𝒓𝑴𝒆𝒅𝒊𝒂🔅 •┈┈••✾•◈🔆◈•✾••┈┈•
🧘‍♂یوگا و آیین برهمن ✍یک نکته بسیار مهم – و شاید عمداً پنهان نگاه‌داشته‌شده- در ارتباط با یوگا، این است که به عنوان یک «دارشنه»(مکتب و دیدگاه فلسفی) از مکاتب متشرع هندویی (آستیکه) محسوب می‌شود. ♋️ مکاتب آستیکه به شش مکتب فکری هندی گفته می‌شوند که به حجیت کتب مقدس هندو یعنی «ودا»ها معتقدند. به این ترتیب متوجه می‌شویم که یوگا اگرچه یک دین نیست اما پیوستگی و همبستگی مطلقی با آیین هندویی و نظام برهمنی دارد. ⭕️اعتقاد یوگا به وداها به همراه دیگر تعالیمی که بر آن‌ها اصرار دارد، از جمله باور به ، قانون کارما یا کرمه (تولد مجدد فرد بعد از مرگ بر روی زمین در سیری صعودی یا نزولی) و اعتقاد به چرخه بازپیدایی(سمساره) و ابداع روشی جهت خروج از این چرخه (به معنی نجات و آزادی)-که همگی از عقاید مشترک مکاتب گوناگون هندی محسوب می‌شوند- در واقع نشان‌دهنده این است که یوگا در همه اشکال و شاخه‌هایش مانند تانترا، بهاکتی، هاتا، کریا و...، در حقیقت مبلغ تفکرات و باورهای برهمنان هندو است. ↙️تقریباً می‌توان گفت تمامی کتب، مجلات و مقالات تخصصی مرتبط با یوگا به صورت آشکار و نهان، شامل تبلیغ عقاید و باورهای این آیین هستند. ➕به این ترتیب، با نگاهی دقیق می‌توان گفت ادعای غیر وابسته بودن یوگا به دینی خاص و صرفاً یک روش برای ارتقای سلامت جسمانی و روانی بودن، به طور جدی زیر سؤال می‌رود. 🆔@RoshangarMedia
🔺مهم‌ترین انگیزه‌های فرقه‌های خودکشی ▫️از هزاره‌گرایی تا بیماری سرکردگان ✍️در تحلیل انگیزه‌ها و عوامل مؤثر در بروز خودکشی‌های دسته جمعی و اغلب نادر فرقه‌های خودویرانگری مانند ، و -که عمق و شدت این حوادث تاسفبار، تا مدت‌ها افکارعمومی را جریحه دار ساخت- فرضیه‌های بسیاری مطرح شده است. 🔰ورای نظریه‌های توطئه محبوب میان عامه، تحلیل‌های علمی بیشتر حول محور یک باور مشترک در فرقه‌های فوق میگردد؛ هزاره‌گرایی و اعتقاد به آخرالزمان که در هر سه فرقه به منزله یکی از عناصر اقناع پیروان به خودکشی نقش آفرینی کرده است. اما به اعتقاد برخی محققان مانند "جیمز لوئیس"، باید نقش عوامل تهدیدزای بیرونی و ویژگی های سرکردگان را نیز لحاظ کرد. بر این اساس، امواج انتقادات رسانه ای و برخی اقدامات پلیس علیه فرقه های مزبور در کنار انزوای اجتناعی خودخواسته فرق طی سال های قبل از خودکشی، تا حدودی به منزله عنصری انگیزه بخش تلقی می شود. ⏮همچنین تمامیت خواهی سرکردگان در کنار ابتلای هر سه سرکرده به بیماری هایی لاعلاج نیز مهم هستند. ایشان با مشاهده خود در شرف مرگ، ترجیح می دادند پیروان را نیز در این سفر با خود همراه سازند. عدم تعیین جانشین در این فرقه‌ها نیز به این تحلیل، قوت می‌بخشد. در هر حال تحلیل‌های روندشناسانه می‌بایست از کلیشه‌ها و عناصر برجسته بیرونی فراتر رفته و تحلیل‌های درونی را نیز مدنظر قرار دهند. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09 🔅@𝑹𝒐𝒔𝒉𝒂𝒏𝒈𝒂𝒓𝑴𝒆𝒅𝒊𝒂🔅 •┈┈••✾•◈🔆◈•✾••┈┈•
▫️رئیس روابط بین‌الملل کلیسای اچمیادزین: 🔹پیام ادیان الهی صلح و دوستی است 🔸اسقف ناتان هوانسیان در نخستین دور گفت‌وگوی مشترک اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه اچمیادزین تأکید کرد: پیام ادیان الهی صلح و دوستی است. 🔰به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین دور گفت‌وگوی مشترک و ارمنی حوزه اچمیادزین با موضوع «ادیان ضامن زندگی مسالمت آمیز ملت‌ها» با حضور عباس ظهوری، سفیر و سیدحسین طباطبایی، رایزن فرهنگی کشورمان در ، آیت‌الله سید منذر حکیم، رئیس پژوهشکده ذریه نبوی (مجمع جهانی تقریب مذاهب)، حجت‌­الاسلام والمسلمین جواد جعفری، رئیس حوزه علمیه زنجان و خانم‌ها فریبا علاسوند،‌ عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌­های علمیه خواهران و انسیه قنادزاده، سرپرست گروه گفت‌وگوی ادیان و آئین‌های شرقی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مقر مقدس اچمیادزین برگزار شد. 🖇ادامه در سایت روشنگر: https://roshangar-online.com/4818/ 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09 🔅@𝑹𝒐𝒔𝒉𝒂𝒏𝒈𝒂𝒓𝑴𝒆𝒅𝒊𝒂🔅 •┈┈••✾•◈🔆◈•✾••┈┈•
🔺میراث "نورعلی" 🌀چند سال پیش در چنین روزی، یکی از جنجالی ترین اقطاب ✍️فرقه نعمت اللهی سلطانعلی شاهی گنابادی یعنی درگذشت تا اکنون برخی میراث داران رویکردهای خاص و البته به دور از مرام درویشی وطریقت وی، این سالگرد را با اغتشاشات اخیر پیوند زنند. چنانکه ماذون خارج نشین فرقه، مصطفی آزمایش در شبکه‌های اجتماعی مبادرت به انتشار سخنانی با این مضمون ساخته است. به واقع، تعلق خاطر و عضویت سابق تابنده در برخی جریان‌های سیاسی مانند جبهه ملی و نهضت آزادی از یک سو و کارنامه رهبری وی که به وقایع مختلف و سرآمد آن سوم اسفند و گلستان هفتم انجامید، در مجموع بذری بر زمین طریقت پاشید که محصول آن سال ها بعد در اقدامات طیف افراطی فرقه موسوم به و جرگه دراویش مدرن با عینیت یافتگی آزمایش، نمود یافت. اینچنین است که این دسته دست پرورده مکتب سیاسی تابنده، با وجود چند سال از مرگ وی و برخلاف مرام طریقتی، جانشین تعیین شده را برنتابیده و در عین حال از نام وی برای مقاصد و مطامع خویش، بهره برداری می کنند و این است میراث تابنده؛ میراثی متناقض با مبانی اعتقادی و مرام . 🆔@RoshangarMedia
روشنگر مدیا
🔺بلاتکلیفی رندانه بهائیت در برگزاری مناسبت‌های غیربهائی 🔰رویکرد بهائیت نسبت به کریسمس ✍️بهائیان هر اتفاق و مناسبتی را از دریچه سود و زیان تشکیلاتی و مناسبات سازمانی مورد بررسی قرار می‌دهند، به عنوان مثال همین جشن که از یک طرف به دلیل جمعیت زیاد و بستر مناسبی که برای تعامل و تقریب افراد فراهم می‌آورد، چشم‌پوشی از آن برای بهائیت ضرر بزرگی محسوب می‌شود و از طرف دیگر مسئولان برای اغنای افکار خود بهائیان و تناقضاتی که حضور و تبلیغ در این فضا ایجاد می‌کند، مجبورند دستور واضحی در مورد عدم‌شرکت در این مناسبت پر زرق و برق صادر نکنند. هرچند در لفافه اعضا را به استفاده ابزاری از کریسمس سوق می‌دهند و در میان خود، کنار گذاشتن کامل چنین مناسبت‌هایی را به عصر ذهبی و حکومت خیالی بهائی موکول می‌نمایند: 🔚«بهائیان باید جشن گرفتن ایام مقدسه مسیحی از قبیل کریسمس را متوقف سازند... امّا لزومی ندارد که در حال حاضر محافل روحانی این اصل را تنفیذ نمایند..؛ بهائیان، در اتخاذ تصمیم که آیا در این قبیل فعالیت‌های سنتی شرکت کنند یا خیر، باید در مقابل دو مورد افراط و تفریط مراقبت تام داشته باشند. یکی قطع ارتباط غیرضروری از مراسم و آئین‌های فرهنگی بی‌ضرر و بالتبع منزوی کردن خود از دوستان و خانواده‌های غیر بهائی خویش است؛ و دیگر ادامه دادن به مراسم منسوخ ادوار سالفه و بالتبع تضعیف استقلال امر بهائی و ایجاد تمایزات نامطلوب بین خود و دیگر احبای الهی است. در این رابطه بین آنچه که بین خود انجام می‌دهند و آنچه که در ارتباط و مصاحبت با دوستان و منسوبین غیربهائی انجام می‌دهند، تفاوتی وجود دارد. »(بخشی از پیام مرکز اصلی فرقه) 🆔@RoshangarMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺فجایع فرقه‌ای و تئوری‌های توطئه ✍یکی از مهم‌ترین آسیب‌های جریان‌های فرقه‌ای، خشونت‌گرایی داخلی و خارجی است که به ترتیب با اقدامات و گونه‌هایی از خودویرانگری(خودکشی) بروز می یابد. ✴️حادثه تروریستی انتشار گاز در مترو توکیو توسط اوم شین ریکیو و خودکشی‌های دسته جمهی در فرقه معبد مردم و دروازه بهشت، مصادیقی از علیه دیگران و خود در فرقه‌هاست. لیکن پس از وقوع این فجایع، اغلب طی بمباران رسانه‌ای پیرامون آن، افکار عمومی به گونه‌ای فرضیه‌سازی توطئه‌باورانه، گرایش می‌یابند که بر اساس آن، پای نیروهای فشار خارجی -اغلب دولتی- و به خصوص سیاست به میان می‌آید و با داستان سازی‌های فضای مجازی، رنگ و بویی پوپولیستی یافته، مورد استقبال عامه قرار می‌گیرد. 🔰به اعتقاد محققان، یکی از دلایل روی آوردن عوام به تئوری‌های توطئه، آسیب دیدن اخلاق و انسانیت در این گونه فجایع است. در واقع مردم برای فرار از واقعیت‌هایی همچون کشتار فرزندان توسط والدین در فرقه‌های خودکشی، تمایل دارند داستان‌هایی را باور کنند که عنصری خارجی را به معرفی می‌کند تا به این صورت با قربانی خواندن اعضا، به نوعی از ایشان نیز احقاق حق کنند. ↙️به همین خاطر است که تئوری‌های توطئه پی از فجایج خودکشی‌های دسته‌جمعی فرقه‌های مزبور یا حادثه "ویکو" به سرعت منتشر و پذیرفته شد. 🛑 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔺قرآن‌بسندگان یا سنت‌منکران ✍قرآن و حديث، از مهم‌ترين منابع فهم هستند که غالب شیعیان و اهل‌سنت، حجیت آن را قبول داشته و احکام و قوانین الهی را از آن منابع، استنباط و استخراج می‌کنند. 📚آيات و احاديث زيادی برحجیت این دو رکن، به همراه هم تأکید داشته و آن‌ها را مايه سعادت مسلمانان می‌دانند، اما رویه برخی مسلمانان در و ، سبب به وجود آمدن جريان‌هايی خاص شده‌است. در بحث حديث، افراط‌گرايی به شکل «اخباری‌گری» در شیعه و «سلفی‌گری» در اهل سنت بروز کرد. 📎ادامه در سایت روشنگر: https://roshangar-online.com/4832/ 🛑 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
💢گذشته‌گرایی؛ شاخصه مشترک رنسانس فلورانس و رنسانس قدسی ✍حرکت در واکنش به دوران قرون وسطی و در سلب آن، هویت خود را بازیافت. بدین‌سان توجه به یونان و روم باستان، اندیشه اندیشمندان رنسانس را به خود مشغول داشت. ✴️عصر رنسانس همان‌گونه که از جهات مختلف،‌ عصر ترقی، پیشرفت و تعالی بود، از جهاتی عصر ارتجاع و انحطاط به شمار می‌آید؛ زیرا علم جدید، میل و توجه به ادبیات و فلسفه قدیم را در قلوب افراد ایجاد کرد، آنان را به سوی اخلاق بت‌پرستی برگرداند و باعث شد پشت‌پا به دین بزنند. 🔰در همین گذشته‌گرایی بود که آکادمی افلاطون در شکل گرفت و سنت هرمسی(متون مصری) توسط «فیچینیو» ترجمه شد و گسترش یافت. ⚛در جنبش‌های معنوی نوپدید به عنوان فرزندان رنسانس قدسی( درعصر پست‌مدرن) نیز برخی ادیان قدیمی مانند و در جریان‌هایی مانند فنگ‌شویی، ذن، یوگا، عرفان وین‌دایر و... بازخوانی شده‌اند یا و مکزیکی در اندیشه‌های «پال توئیچل» و «کارلوس کاستاندا» فرصت طرح یافتند. «پائولو کوئیلو» هم با «کیمیاگر» خود کوشید تا انسان و را به زبان داستان و رمان مورد پسند بشر عصر پست‌مدرن تبدیل کند. ☯بدین‌سان، جریان‌های معنوی معاصر پست‌مدرن نیز چونان عصر رنسانس فلورانس کوشیدند تا در نفی به گذشته‌های پیش از آن رجوع کنند. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
روشنگر مدیا
🔺شفا در مسیحیت تبلیغی ✍️به اعتقاد مسیحیان، حضرت عیسی ۴۰ روز بعد از عروج، بر حواریون و عده‌ای دیگر حضور پیدا کرد، روح‌القدس بر این جمع نازل شد و تمام این افراد، قدرت مافوق طبیعی پیدا کردند؛ می‌توانستند به زبان‌های دیگر تکلم کنند و با معجزه، دهند. مسیحیت، این قدرت را مختص به همان افرادی می‌داند که در آن جلسه بودند اما می‌گوید این حادثه اختصاص به آن زمان ندارد، بلکه امروزه هم اگر ما توسط روح‌القدس، تعمید واقعی پیدا کنیم و از روح القدس پُر شویم، همین قدرت شفادهی را پیدا می‌کنیم. ⏮کلیسای جماعت ربانی در کشور ما، همین پنطیکاست‌ها هستند و از آن‌جا که بر اساس باورها و اعتقادات شیعیان، بزرگان و به‌خصوص اهل‌بیت و امام‌زادگان، قدرت شفادهی دارند، این فرقه با سوء‌استفاده از این سابقه ذهنی ایرانیان، مبحث شفادهی را هر چه بیشتر تبلیغ می‌کنند. 🎥کلیپ‌هایی که در روزهای اوج در فضای مجازی منتشر شد و در آن، میسیونرها ادعا می‌کردند که مخاطبان با دست گذاشتن بر تصویر در صفحه تلویزیون می‌توانند از ویروس کرونا در امان بمانند، را می‌توان از آن جمله ذکر کرد. بله، ممکن است افرادی هم بین کشیش‌های مبلغ مسیحیت تبلیغی وجود داشته باشند که چنین قدرتی دارند، همان‌طور که مرتاضان با ریاضت کشیدن به چنین قدرت‌هایی دست پیدا می‌کنند، اما آیا چنین قدرتی دلیل بر حقانیت است؟ خیر. هرچند اغلب این افراد، چنین قدرتی ندارند و‌شانتاژ و شعبده‌بازی می‌کنند. گاهی افراد، تصور می‌کنند اگر کسی فرضاً مشکلی را حل کرد، پس حرفش هم حق است، اعتقاد و باوری که مطرح می‌کند هم حق است. نه، ما باید ببینیم این اعتقاد و باور با عقل قابل تطبیق است یا خیر.(1) 📖۱. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی حسنی در گفتگو با فصلنامه روشنا، بهار ۱۴۰۱ 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔐رمزگشایی از نقشه جدید بهائیت (قسمت اول) ✍️تشکیلات سازمانی بهائیت، اهداف و برنامه‌هایش را به صورتی سازمان‌یافته و مدون به اعضای ابلاغ می‌کند. یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین راه‌های ارتباطی مرکز اصلی فرقه و بهائیان، صدور پیام‌ها، نامه‌ها و بیانیه‌های مختلف از این مرکز، واقع در فلسطین اشغالی است. این‌ پیام‌ها کلیات و کلید‌واژه‌هایی را شامل می‌شوند و در جلسات خصوصی فرقه، موسوم به ضیافت که هر ۱۹ روز برگزار می‌شود، به تشریح و رمز‌گشایی آن‌ها و هدف‌گذاری مشخص برای اعضا می‌پردازند. ⭕️با آغاز سال ۲۰۲۲ م. پیام‌هایی از مرکز ابلاغ شد که برنامه پیش‌روی بهائیان را در سال جاری و چند سال آینده روشن کرد. پیامهایی که بهائیت در آغاز سال میلادی صادر کرد، از آن جهت اهمیت و تفاوت دارد که با آغاز سال ۲۰۲۱ م. بهائیت وارد نقشه ۲۵ ساله جدید خود شده و در ۲۰۲۲ م. قدم در فاز جدیدی از برنامه‌ریزی‌های فرقه‌ای گذاشت. نقشه‌ای که در این پیام‌ها برای اعضای فرقه ترسیم شده، پنج محور کلی را دربر گرفته که اولین محور آن حرکت محدوده‌های جغرافیایی است. ⏮منظور از این حرکت، همان شیوه تبلیغی و افزایش شمار پیروان است که بهائیت سال‌هاست در پیش گرفته، اما در این قرار است در هر منطقه جغرافیایی، تجزیه و تحلیل عمیق‌تری صورت گیرد. در پیام‌های حول این محور، دو عبارت «محدوده جغرافیایی» و «برنامه رشد» زیاد به‌ کار برده‌ شده است. درباره محدوده جغرافیایی، عبارت یکی از پیام‌ها، خود توضیح‌دهنده‌ مراد نویسندگان پیام است: ▫️یک محدوده جغرافیایی، ناحیه‌ای است که در آن فعالیت‌های نقشه را می‌توان به طریقی قابل اداره و پایدار پیش برد.(1) ⁉️اما برنامه رشد چیست؟ برنامه یا نماد رشد، نوعی سیستم رده‌بندی در میزان پیشرفت بهائیت در یک محدوده جغرافیایی است. نماد رشد اول، نشانگر ورود اولیه بهائیت( حتی یک بهائی) به یک محدوده جغرافیایی و آغاز یکی از اقدامات اساسی ذکر شده است. نماد رشد دوم، زمانی اتفاق می‌افتد که مردم تا حدی با بهائیت آشنا شده‌اند و حتی در فعالیت‌هایی که تشکیلات به بهانه مشارکت در اجتماع راه می‌اندازد، فعالانه شرکت می‌کنند. نماد رشد سوم با پیشرفت بهائیت در منطقه رخ می‌دهد. در این زمان تقریبا تمام غیربهائیان در کلاس‌های آموزشی بهائیت شرکت می‌کنند و حتی برخی از آنان خود، به مربیان و فعالان موثر در راستای اهداف بهائیت تبدیل می‌شوند. ↩️حال بهائیت در نظر دارداز سال ۲۰۲۲ م. تا ۹ سال آینده، تعداد مشخصی از محدوده‌های جغرافیایی را به نمادهای رشد مدنظر برساند. علاوه بر برآورد جایگاه هر منطقه، به اعضای تشکیلات دستور داده شده میزان احتمالی اقبال به بهائیت در هر منطقه نیز ارزیابی شود، چرا که این اطلاعات به نحوه برنامه‌ریزی برای نوع اقدامات مورد نیاز جهت پیشرفت بهائیت، کمک می‌کند. بنابراین یکی از کاربردهای اطلاعاتی که بهائیان در جلسات و تعاملات روزانه خود دریافت کرده و در اختیار مقامات بالاتر و در نهایت مرکز فرقه قرار می‌دهند، خود را در چنین مواردی نشان می‌دهد. 🔚اقدام مهم دیگری که برای رشد جغرافیایی بهائیت لازم است، در این پیام‌ها به گفتگوهای هدفمند تعبیر شده‌است. گفتگو‌های اجتماعی یا هدفمند، به عنوان یکی از مفاد جامعه‌سازی بهائی، از مهم‌ترین وظایف بهائیان نیز به شمار می‌رود.(2) 📚پی‌نوشت: ۱. پیام مرکز اصلی فرقه به کنفرانس هیئت‌های مشاورین قاره‌ای، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ م. ۲. همان. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔰مجلس عمان امروز طرحی مبنی بر ممنوعیت هرگونه ارتباطی با رژیم صهیونیستی را تصویب کرده است. ↙️ این خبر از آن جهت مهم است که مسقط بعنوان پایتختی بالقوه برای پیوستن به مطرح شده بود. 💢توافق ابراهیم یا پیمان ابراهیم، بیانیه مشترک ، امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا بود که در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ م. منعقد شد. این پیمان، توافق صلح، برقراری روابط دیپلماتیک و عادی‌سازی کامل روابط بین امارات متحده عربی و بحرین و حکومت اسرائیل بود. پیشتر مصر و اردن نیز روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی کردند. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
⭕️عقلانیت در معنویت سکولار ✍️مقصود از عقلانیت در ، عقلانیتی است کاملاً همسو و منطبق با مؤلفه‌های . این عقلانیت بر این باور است که هیچ معیار ثابتی برای بشر امروز باقی نمانده و جهان بیرون از انسان پیوسته زیر سؤال می‌رود. در چنین وادی تحیری، انسان مدرن، خود سراغ تجربه می‌رود و به شناخت شخصی خویش تکیه می‌کند. بر اساس این دیدگاه، هر آنچه از فیلتر عقل سکولار عبور کرده و مورد تأیید قرار نگیرد، پذیرفته نیست حتی ارزش‌های دینی. چنین عقلانیتی خاطر نشان می‌کند اگر دین، کارکردی این‌جهانی نداشته باشد یا اینکه عقل سکولار آن را درنیابد، جایی در صحنه زندگی انسان نخواهداشت. به دیگر سخن، یا نقشی در سعادت این‌جهانی ندارد یا در فرض نقش داشتن، صرفا دینی با کارکردی دنیوی است. بر اساس خودبسندگی عقلانیت سکولار، سعادت انسان از طریق نگرش این‌جهانی بدون توجه به حقایق جهان دیگر رقم می‌خورد و از این منظر، ابزارهای نیل به سعادت نیز نه فرامادی بلکه کاملا مادی و دنیوی است. 📕منبع: کتاب «عقلانیت در معنویت دینی و معنویت سکولار»، نوشته علی قربانی‌کلکناری 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔺انجمن حجتیه و افراطی‌گری مذهبی ✍️روحیه اخباری‌گری موجب شده‌است که این جریان نسبت به شعائر مذهبی تشیع، نگاهی تند و افراطی داشته‌ باشد و در گفتمان آن، تقابل مذهبی شیعه و‌ سنی بسیار پررنگ باشد. آن‌گونه که حتی گاهی بعضی از منبری‌های معروف انجمن به عنوان وحدت اسلامی حمله می‌کنند و ترویج وحدت اسلامی را موجب تضعیف تشیع می‌دانند. 🔹البته شخص مؤسس انجمن، شیخ محمود حلبی از عنوان وحدت دفاع می‌کرد و از احترام به اهل سنت سخن می‌گفت، اما در روش تبلیغ مذهبی وی نیز نقد اندیشه‌های اهل‌سنت و تقابل فکری با آن‌ها پررنگ بود. در واقع، نگاه شیخ محمود حلبی به ، بیشتر سیاسی بود و او اعتقادی به پیگیری اشتراکات دینی با اهل‌سنت نداشت. به همین خاطر است که وقتی از وحدت اسلامی سخن می‌گوید نیز به تمسخر اعتقادات اهل‌سنت می‌پردازد. مثلا در یکی از سخنرانی‌های وی که در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۵۵ در مسجد عزیزالله تهران بیان شده، می‌گوید: « ما برادران سنت و جماعت خودمان را دوست داریم و با مخالفان آن‌ها به شدت مخالفیم. این به جای خودش، برادران ما هستند، نه برادر مادری، ما از مادر جدا هستیم، مادر آن‌ها عایشه است، اما والده مقامی ما حضرت خدیجه است، دایی آن‌ها معاویه است، دایی مقامی ما محمدبن ابی‌بکر است.» 📎ادامه متن در سایت روشنگر: https://roshangar-online.com/4841/ 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔴خودزنی "محمدعلی طاهری" در تریبون بی.بی.سی فارسی 🔰محمدعلی طاهری، سرکرده فرقه "عرفان حلقه" که پس از آزادی از ایران خارج شده، ضمت شرکت در برنامه پرگار بی‌بی‌سی فارسی به اصطلاح به دفاع از مبانی فکری و تز تازه خود با عنوان «عدم قطعیت طاهری» پرداخت؛ گفتگویی که در نهایت به سبب ضعف طاهری در استدلال، استتناج و تبیین ذهنیات و دیدگاه‌های خود و مسلک ابداعی‌اش یعنی ، به یک ضدتبلیغ و خودزنی تبدیل شد. به طوری که موجب از واکنش های انتقادی مخاطبان زا در توئیتر به دنبال داشت. ⚠️برای نمونه وی در پاسخ به اینکه ایده عدم قطعیتی قبلا توسط فیلسوفی به نام هایزنبرگ مطرح شده، به این‌بسنده کرد که : اصل «عدم قطعیت طاهری» با اصل «عدم قطعیت هایزنبرگ» تفاوت دارد! 💢ضعف دفاعیات طاهری به حدی بود که حتی مجری جنجالی و چالش افکن برنامه، صرفا به تایید و سرتکان دادن اکتفا و از طرح پرسش های بدیهی صرف نظر کرد تا از هدف برنامه یعنی تریبون دهی به این فرد، دور نشود. اگرچه این تلاش ها بی ثمر باقی ماند و این مصاحبه بسیار سطحی با سخنان سخیف طاهری، در انتها نتیجه‌ای جز خودزنی برای عرفان حلقه در بر نداشت. 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
روشنگر مدیا
🔐رمزگشایی از نقشه جدید بهائیت (قسمت اول) ✍️تشکیلات سازمانی بهائیت، اهداف و برنامه‌هایش را به صورتی
🔐رمزگشایی از نقشه جدید بهائیت (قسمت دوم) ✍️در نوشتار پیشین بیان شد که مرکز اصلی ، با آغاز سال ۲۰۲۲ م. پیام‌هایی را برای بهائیان سراسر جهان به عنوان نقشه‌راه ۲۵ ساله بهائیت صادر کرد. ⭕️مرکز که داده‌های اطلاعاتی مربوط به بهائیان کل جهان را جمع‌آوری و طبقه‌بندی کرده، راه‌های نفوذ و اثرگذاری بر محدوده‌های مختلف جغرافیایی را نیز استخراج و تجربیات محدوده‌های مشابه را در اختیار قرار می‌دهد. برخی از این تجربیات که در پیام‌های اخیر مطرح شده‌اند را در این یادداشت، بیان می‌کنیم. *️⃣بهائیت به عنوان یک ، ویژگی‌های مربوط به عموم فرقه‌ها را نیز دارد. یکی از این ویژگی‌ها، ایجاد احساس تعلق به گروهی خاص است که برای هدفی مشترک و بزرگ فعالیت می‌کنند؛ احساسی توأم با توهم گسترش و موفقیت، باعث امیدبخشی روزافزون و انگیزه ادامه در اعضا می‌شود. ⚠️بهائیت لازم می‌داند چنین احساسی نه فقط در اعضا، بلکه در ساکنان غیربهائی منطقه هم ایجاد شود تا در فعالیت‌های ظاهرا اجتماعی-آموزشی بهائیت شرکت کنند و به این ترتیب کم‌کم دامنه شرکت‌کنندگان گسترده‌تر شود: « وقتی تعداد زیادی از ساکنین محله‌ها و روستاهای مستعد، شروع به شرکت‌کردن در فعالیت‌های امری نمایند، توجه بیشتری به هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها منظور می‌گردد... و به تدریج خانواده‌های مجاورشان را نیز در بر می‌گیرد.»(1) 📌از دیگر تجربیاتی که سوءاستفاده بسیاری از آن کرده، سرمایه‌گذاری بر هنر و هنرمندان است: «هنر به طور کلی که به راستی بخشی جدانشدنی از توسعه یک جامعه از ابتدا محسوب می‌شود، در چنین جمع‌ها عاملی مهم برای ایجاد سرور، تقویت پیوند اتحاد، نشر دانش و آگاهی ... و همچنین، آشنا ساختن اجتماع بزرگ با اصول مبارک می‌گردد.»(2) 🔹لازم به ذکر است منظور از اجتماع بزرگ در این پیام‌ها، غیربهائیان منطقه بوده و در ادامه همین پیام توضیح داده شده که هدف از بهره‌مندی از ظرفیت هنر، تمرکز کامل بر برونگرایی و در میان گذاشتن جهت‌دار بهائیت با افرادی است که چیزی در مورد این نمی‌دانند. ✴️اینکه سعی داشته خود را به عنوان اصلاحگر اجتماعی و گروهی خیرخواه جامعه معرفی کند، کار جدیدی نیست، اما در این نقشه و در راستای همان اهداف منتهی به ایجاد نظم جهانی بهائی و در دست گرفتن اداره امور، توجه ویژه‌ای به این موضوع شده‌است. بنابراین، با توجه با تأکیدات این پیام‌ها، باید شاهد گروه‌های مختلفی باشیم که به بهانه‌های گوناگون، انجمن‌هایی مردم‌نهاد راه‌اندازی کرده و در شهر و به‌ویژه روستاها، دغدغه پیگیری موضوعات اجتماعی- فرهنگی از خود نشان می‌دهند اما در واقع هدف، پیاده‌سازی تعالیم و تفکر بهائیت است. چنین گروه‌هایی در ایران احتمالا محتاطانه‌تر و بیشنر با نفوذ به سازمان‌های مردم‌نهاد یا سمن‌های پذیرفته شده و در کشورهایی که با اهداف اصلی این آشنایی ندارند و عمدتاً نیازمندتر هم هستند، آزادانه‌تر و با معرفی بهائیت به عنوان منجی و تشکیلاتی خیرخواه، وارد عمل خواهند شد. 👈باید خاطرنشان کرد لزوماً شکل فعالیت‌ها و نتیجه صادره از آن‌ها در کشورها و مناطق مختلف، یکسان نخواهد بود. به قول مرکز اصلی فرقه: « برای هر جامعه‌ای هدفی قابل اجرا موجود است و برای هر هدفی، راهی برای وصول به آن.»(3) 📕پی‌نوشت: ۱. پیام مرکز اصلی فرقه به کنفرانس هیئت‌های مشاورین قاره‌ای، ۳۰ دسامبر۲۰۲۱ م. ۲. همان ۳. همان 🌎 🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09