جنبشهای نوپدید و جهانیشدن
✍️جنبشهای #معنویتگرای نوپدید را از ابعاد گوناگون میتوان بررسی کرد؛ اما بررسی آنها از منظر جهانیشدن، میتواند ما را با علت گسترش فزاینده این جنبشها در جهان آشنا کند.
🔺 تفکر مدرن با فروکاستن #دین به یک امر غیر وحیانی میکوشد دین را امری انسانی و مطابق میل آدمی جلوه دهد که صرفاً معنویتی در خدمت بشر است زیرا تا زمانی که دین امری تعبدی و وابسته به وحی از سوی موجودی متعالی قلمداد شود، با اصول مدرنیته خصوصا اومانیسم در تعارض است.
🔹بدین ترتیب آنچه در نظر پیروان جنبشهای نوپدید به هسته اصلی دین تعریف میشود عبارت است از: تعالی خویشتن خود و یافتن الوهیت حقیقی در درون خویش.
⬅️ چنین تعریفی متضمن حضور حداکثری بشر و تصمیم و اختیار او در عین حضور حداقلی خداوند و امر و نهی او است.
بنابراین، جنبشهایی که غایت خود را تحول فردی اعلام کرده و مریدان را از هرگونه مسئولیتی معاف کرده، مدعی شفابخشی آلام بشر میشوند، به شدت مورد اقبال قرار میگیرند و در عصری که ارتباطات، زمان و مکان را پشت سر گذاشته است، در اقصی نقاط جهان پیروانی پیدا میکنند.
🔘 بودیسم و آموزههای آن در قالب یوگا و جنبش BTS از نمونههای جریانهای معنوی نوپدید هستند که علیرغم خواستگاه شرقی، پیروانی از اقصینقاط جهان دارند.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🟦خلیفه ارامنه آذربایجان:«ایران ضامن ثبات سیاسی و امنیت مرزی در منطقه است.»
✍️گروه ترجمه«روشنگر»:دکتر عابدینورامین کنسول جمهوری اسلامی ایران در کاپان، روز چهارشنبه 26 بهمن به #خلیفهگری_ارامنه_آذربایجان رفت و با اسقفاعظم گریگور چیفتجیان دیدار کرد.در این دیدار دکتر نظیف مسئول دفتر روابط ایران-ارمنستان نیز دکتر عابدین را همراهی میکرد.
🔺اسقفاعظم ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان، به اهمیت روابط عمیق موجود میان #ارمنستان و #ایران اشاره کرد و گفت:«منشأ این روابط دوستانه، در اعماق تاریخ نهفته است، این دو ملت قرنهاست با هم همسایهاند.امروز دو کشور وارد دور تازهای از اعتماد متقابل شدهاند، که افتتاح کنسولگری شما در کاپان مؤید این حرف است.»
🔰خلیفه ارامنه آذربایجان در ادامه، نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه را عالی توصیف کرد و افزود:«ایران ضامن ثبات سیاسی و امنیت مرزی در منطقه است.»
◀️مرتضی عابدین ورامین کنسول ایران در کاپان مرکز استان سیونیک ارمنستان، ضمن قدردانی از استقبال گرم اسقفاعظم، اشاره مختصری به وضعیت ارمنیان سیونیک و فعالیتهای #کنسولگری_ایران_در_کاپان نمود.
📚در پایان این دیدار حدوداً یک ساعته، دو طرف قول همکاری و اجرای پروژههای مشترک در سیونیک را دادند. در این فرصت، اسقفاعظم گریگور چیفتجیان مجموعه کتاب دوجلدی خود، درباره تاریخ خلیفهگری ارامنه آذربایجان را به کتابخانه کنسولگری و کتابخانه ملی کاپان اهدا کرد.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
⚠️ادعای عجیب وگل به خودی سازمان تبشیری «ماده ۱۸»
❌مسیحیان ایران، حق انجام مناسک دینی ندارند!
✝️سازمان تبشیری ماده۱۸ که خود را در زمینه حقوق بشر، فعال میداند، در تازهترین گزارش سالانه خود علیه نظام جمهوری اسلامی، بار دیگر مجموعه ادعاهایی را در خصوص نقض حقوق اقلیتهایدینی، به ویژه #مسیحیان ایران (ارامنه و آشوریان) مطرح ساخته و مدعی شده، پیروان مسیحی شناخته شده در قانون اساسی، حق انجام مناسک دینی خود را ندارند.
روشنگر مدیا
⚠️ادعای عجیب وگل به خودی سازمان تبشیری «ماده ۱۸» ❌مسیحیان ایران، حق انجام مناسک دینی ندارند! ✝️سازم
↙️ این ادعای عجیب در حالی است که همه روزه گزارشهایی از انجام آزادانه مراسم آیینی دین #مسیحیت در کلیساهای سراسر کشور از سوی رسانههای داخلی و خارجی منتشر میشود. همچنین ایران، تنها کشوری است که بزرگترین و مهمترین رویداد آیینی مسیحیت همه ساله در «قره کلیسا» با حضور مسیحیانی از نقاط مختلف ایران و جهان در آن به صورت کاملا مستقل و تحت حمایت کامل برای تامین #امنیت این آیین چندروزه ، در آن برگزار میشود. باید به اینها، حق برخورداری از آموزش مستقل، استفاده از زبان بومی در آموزش ، برخورداری از نمایندگان مستقل در مجلس شورای اسلامی برای هر یک اقلیتهای #ارامنه و #آشوری و... را نیز افزود که قابلیت در کشورهای همسایه مانند عراق، با وجود اقلیت مسیحی نسبتاً بالا، از داشتن نمایندگان مستقل محرومند و به صورت تجمعی در مجلس حضور دارند.
♻️به هر حال موضع معاندانه ماده ۱۸ در طرح ادعاهای تکراری دستگیری افراد (بدون اشاره به جرایم ایشان) یا حمایت از اغتشاشات ۱۸، کاملاً طبیعی است اما ادعای پیشگفته در خصوص نداشتن حق انجام مناسک دینی ، گل به خودی است که چیزی جز رسوایی در بر نخواهد داشت و سازمان مزبور دست کم در اینجا دچار اشتباه بزرگی شده است.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔷همایش ملی عرفان اهل بیتی در قم برگزار می شود
🔰 دبیر علمی همایش عرفان اهل بیتی بیان کرد: همایش ملی عرفان اهل بیتی با پیام مرجع عظام تقلید آیت الله جوادی آملی چهارشنبه ۱۰ اسفندماه در قم برگزار میشود.
🔹 حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمدجواد رودگر، مدیر گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دیروز ۶ اسفندماه در نشست خبری همایش ملی عرفان اهلبیتی که با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: همایش ملی عرفان اهلبیتی توسط گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری مجمع جهانی و دانشگاه بینالمللی اهلبیت (ع)، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مرکز پژوهشهای اسلامی سازمان صداوسیما و موسسه تحقیقاتی انوار توحید و با حضور صاحبنظران این حوزه برگزار میشود./ادامه
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
طرح روحی
📗اصل #طرح_روحی توسط روحی ارباب که از #بهائیان مهاجر ایرانی در کلمبیا بود، به مرکز اصلی تشکیلات در #حیفا فرستاده و در آنجا به صورت منسجم طراحی شد.
طرح روحی در چهار قسمت تنظیم شدهاست:
🔸 کلاسهای بزرگسالان یا حلقههای مطالعه؛
این کلاسها برای افراد ۱۵ سال به بالا در قالب دورهمی برای مطالعه کتابهایی خاص، طراحی شده و فردی تحت عنوان تیوتر(تسهیلگر)، هدایت جریان مطالعه و بحث را بر عهده دارد.
🔸 نوجوانان؛
کلاسهای نوجوانان شامل رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال میشود. بهائیت از طبع جستجوگر این قشر سوءاستفاده کرده و از آنجا که این گروه عموماً به دنبال تفاوت و تأثیرگذاری بر محیط پیرامونند، بهائیت اقداماتی عملی را در این دوره قرار داده تا جذب بیشتری صورت گیرد.
🔸 کودکان؛
بهائیت به کمک کارشناسان ماهر، دریافت برای سیطره و استعمار ملتها، غلبه در بخش اعتقادی جامعه از بقیه امور مهمتر است و یکی از اصلیترین فعالیتها نهادینهکردن بهائیمنشی در #کودکان است.
در عملیات نهادینهسازی، از تکنیکهای علمی استفاده شدهاست. مثلاً برای هر مفهوم، چهار فعالیت عملی همچون بازی، داستان، نمایش و... تعریف میشود که فرآیند آموزش، ضمن آن انجام میشود.
🔸 جلسات دعا؛
بهائیت برای پوشش همهجانبه جامعه، برای آن دسته از افرادی که از سن آموزش گذشتهاند یا موقعیت برگزاری و شرکت در کلاس ندارند، جلسات دعا را به عنوان یکی از دم دستترین شیوههای ابراز وجود مورد تأکید قرار دادهاست.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🌀خود ابطالی و تنقیص عقل در معنویتهای نوپدید
🔺 تنقیص عقل ، تکیه بر احساس و وجد صرف و تجربه معنوی، امری انتقادبرانگیز در #معنویتهای_نوظهور است. فرهنگ پست مدرن امروزی که معنویت های نوپدید زاده آن هستند ، برای قرار از قفس عقلانیت مدرن بر احساسات و عواطف تاکید میکند. این معنویت ها نیز از همین رهگذر، گاه با استناد به سیستم های سنتی عرفانی و صوفیانه، بی اعتنایی به عقل را موجه جلوه می دهند، در حالیکه آنچه در عرفان اصیل تعلیم داده میشود ، گرایش به تهذیب نفس و دوری از عقل جزئی نگر است و آدمی را به عقل عقل فرا می خواند.
⚠️اما برخی معنویت های نوظهور، با تنقیص عقل به بهانه گشودن راه برای شهود و دستیابی به فراآگاهی، مرزهای حق و باطل را کمرنگ، بلکه محو می کنند. خودابطالی، درست در همین جا رخ مینماید. درواقع این دست معنویت ها، به طور ناخودآگاه به یک مرزنگاری می پردازند: مرز میان راه تعقل و استدلال به عنوان راهی نادرست و راه شهود و عشق به عنوان راهی درست. موجه کردن این مرزگذاری، مستلزم یک پشتوانه نظری و استدلال عقلی است. بنابراین ، نفی تعقل مستلزم تعقل است و معنویت های نوپدید از این منظر مورد انتقاد هستند.
📚برگرفته از: درسنامه نقد معنویت های نوپدید ، نوشته بهزاد حمیدیه.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🔸محمدعلی طاهری: همه حکومت ها دیکتاتور هستند
▫️تنها راه نجات، عمل به مانیفست من است!
📛 سرکرده #فرقه_عرفان_حلقه که اینروز ها با هوس قدرت طلبی، نقش استاد معنوی را رها کرده، قدم به وادی سیاست گذاشته است، در تخیلات خویش مستغرق شده و هر دم، تحفه ای از آنچه #مانفیست رنسانس ایران آزاد می خواند، به ارمغان می آورد. هرچند، با رو شدن هر برگ، سطحی بودن و فقدان پشتوانه های فکری و علمی این تخیلات، هرچه بیشتر نمود یافته و وی را رسواتر از قبل میسازد.
⏮ تازهترین اظهارنظر وی در این زمینه، ادعایی است عجیب که حتی موجبات خنده را فراهم می آورد، او در یکی از سایت های مربوط به #فرقه بیان میدارد:
«تاکنون انسان در هیچ کجا نتوانسته سیستمی را برای اداره مملکت به کار بگیرد که منجر به ظهور نوعی دیکتاتوری و سوءاستفاده نشود و ملت بطور کامل حاکم بر سرنوشت خود باشد. همواره بازهم مردمی که به دنبال لقمه نانی از یکطرف و اکثر سیاستمداران در ناز و نعمت و امکانات چپاول شده دیکتاتوریهایی تحت عنوان پارلمانی، جمهوری… و… از طرف دیگر مشاهده میشود. درواقع، هیچیک از این سیستمها نتوانسته در نهایت حافظ منافع مردم باشد و در جهت فقرزدایی، بی خانمانی و… همچنین حاکم شدن مردم بر سرنوشت خود گام های موثری بردارد.»
🔚آنگاه در ردای یکسرکرده تمام عیار و البته گرفتار درد خودبزرگبینی، تنها راه نجات را در مانفیست سیاسی خود دانسته و احتمالا در آینده ای نزدیک مانند امثال "باب"، ادعای مهدویت و نبوت و... خواهد کرد.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
🆔@ROSHANGARMEDIA
🔺فارسی زبانان، هدف تازه فرقه رائیلیان
🔺ترجمه فارسی کتاب "ویلهورن" برای تبلیغ
🛸رسانه فارسی زبان وابسته به #فرقه_رائیلیان، به تازگی با انتشار خبری، از ترجمه فارسی کتاب فرقه، موسوم به «مایتریا»، اثر «کلود ویلهورن» فرانسوی بنیانگذار «جنبش رائیلیان» خبر داد.
🌀به این ترتیب، زیرمجموعه فارسی زبان این فرقه با این اقدام، تبلیغات خود را وارد فاز تازه ای کرد تا هرچه بیشتر بر فارسی زبانان، به خصوص جامعه ایران برای جذب تمرکز کند. شایان ذکر است، رائیلیان فرقه ای است با منشا اعتقاد به فرازمینی ها و اثرگذاری آن ها بر سرنوشت مادی و معنوی بشر.
📛ویلهورن، سرکرده فرقه، مدّعی است موجودات فضایی به کمک مهندسی ژنتیک، بشریت را بر روی زمین ایجاد کردهاند و او از سوی آنان ماموریت دارد که پیامشان را به مردم زمین انتقال دهد.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
هدایت شده از کانال | علی محمدی هوشیار
🔺 دوره ی کامل شناخت موج کره ای و گرایش نوجوانان وجوانان به #کی پاپ و کی داراما
💢 دو پایه اصلی ای که مبلغین و پدرمادرها در مورد کشور کُره ی جنوبی باید بدانند کی دراما(فیلم و سریال کره ای) و کی پاپ (موسیقی کره ای BTS , EXO , BLACKPINK) است که فی الحال در بین دانش آموزان خصوصا دختران رواج زیادی داشته و در طول روز ده ها بار موسیقی کره ای گوش میدهند یا درگیر سریالهای کره ای هستند
دوره ی ده جلسه ی زیر نمای کاملی از اوضاع احوال موسیقی و فیلم و سریال کره ای و گرایش دانش آموزان و جوانان به این نوع سبکها و همچنین نوع مواجهه با چنین دانش آموزانی را نشان میدهد
💠 جلسه اول👈 https://eitaa.com/mdehban313/199
💠 جلسه دوم👈https://eitaa.com/mdehban313/200
💠جلسه سوم👈 https://eitaa.com/mdehban313/201
💠جلسه چهارم👈https://eitaa.com/mdehban313/202
💠جلسه پنجم👈https://eitaa.com/mdehban313/203
💠جلسه ششم👈https://eitaa.com/mdehban313/204
💠جلسه هفتم👈https://eitaa.com/mdehban313/205
💠جلسه هشتم👈https://eitaa.com/mdehban313/206
💠جلسه نهم👈https://eitaa.com/mdehban313/207
💠جلسه دهم👈https://eitaa.com/mdehban313/208
♋️ ابییوگا، آگاهی برتر یا گرداب جهل؟
✍️در سالهای اخیر تب آموزش برخی جریانها و تعالیم خاص از جمله یوگا، مراقبه و مدیتیشن و مباحث مشابه آن در سراسر جهان فراگیر شدهاست. یکی از این جریانها، فرقه موسوم به #ابییوگا است که با ادعای معنویت و آموزش آنچه «آگاهی برتر» میخواند، قدم در میدان گذاشت و طرفداران زیادی نیز به دست آورد.
ابییوگا توسط فردی به نام #لونگمین دنگ، در کشور #ویتنام پایهگذاری شد. وی به اشاعه آموزههای ابداعی خود پرداخت و در سال ۱۹۸۹ به منظور جذب و تعلیم افراد، اقدام به تأسیس مدرسهای به نام #مدرسه_انرژی_جهانی کرد که عملاً به مرکز فرقه مبدل شد و با گسترش فعالیتهایش، بهتدریج دامنه نفوذ خود را گسترش داده و در نقاط مختلف دنیا ورود پیدا کرد.
💢فرقه ابییوگا بر این باور است که در این عالم بعد از خداوند، ارواح مختلفی بر مراتبی خاص وجود دارند و ارواح پیامبران در یکی از این مراتب قرار داشته و روح برتر، همان روح #لونگ_مین_دنگ و برخی دیگر از سران فرقه در مرتبهای بالاتر و نزدیکتر به خداوند قرار دارند و همچنین آنها به تجسد برای خداوند اعتقاد دارند. یکی از محوریترین مبانی اعتقادی طرفداران ابییوگا، تأکید بر جایگاه و نقش حیاتی چاکراههای بدن در طی مدارج به اصطلاح عرفانی است. به اعتقاد آنها هر چاکراه بعد از استعانت از ارواح برتر، با دعوت کردن از مرتبهای از ارواح و انجام برخی امور خاص پاک میشود که باعث از بین رفتن رذیلههای اخلاقی انسان و اتصال وی به روح برتر میگردد.
🔁باور به #تناسخ از دیگر اعتقادات ابییوگاست. در آموزههای فرقه آمده: ما انسانها باید به افراد شرور، قاتل و ... احترام بگذاریم زیرا آنها ارواح برتری هستند که در قالب این شخصیتها حلول یافتهاند و فداکاری کردهاند تا ما نتیجه شرارت را ببینیم و این عمل ارواح برتر را رجعت میخوانند.¹
۱. جزوه آموزشی فرقه تحت عنوان کاربرد معنویات انسانی؛ دفترچه دستورالعمل دوره اول، نوشته لونگمین دنگ
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔شماره جدید #روشنا منتشر شد!
📱جهت تهیه مجله روشنا با شماره ۰۹۱۹۹۱۶۳۶۸۴ تماس بگیرید🔸همچنین میتوانید از طریق پیامرسان، «ایتا» و «بله» سفارش خود را ثبت کنید.
☎️تماس فقط روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۶
📚برای دریافت نسخه الکترونیک به اپلیکیشن طاقچه، فیدیبو، جار و مگ ایران مراجعه نمایید.
#ادیان #بهائیت #انجمن_حجتیه #تصوف #مسیحیت_تبشیری #فرقههای_نوظهور
🆔@RoshangarMedia
⛔️ادعاهای احمدالحسن البصری⛔️
🛑هرچنـــــد که ✨مدعیان دروغیــــن✨، در صـــدد آن هستند تا با ادعاهای واهــــی، احساسات دینی مردم را تحریک کرده و بدین وسیله به امیال نفسانی خود دست یابند، لیکن احمدبصری پا فراتر نهاده و از هر ادعایی فروگذار نشده و مدعی امر امامت و وصایت نیز گردیده است.و یا از جمله کسانی است که تا کنون بیشترین ادعای مهدویت را به نام خود رقم زده است که به برخی اشاره میشود:
✅1_ .من با نص تشخیصی - که به نگهدارنده از گمراهی برای کسی که آن را بپذیرد، توصیف شده - به نزدشما آمده ام و با علم آمده ام و پرچم البیعة لله را برافراشته ام:»و قدجئتکم بالنص التشخیصی الموصوف بأنه عاصم من الضالل لمن تمسک به، و جئت بالعلم و االنفرادبرایة البیعةلله«.
✅ 2_ . احمد الحسن؛ اولین جانشین از جانشینان دوازدهگانه بعد از وفات امام مهدی است:»اول أوصیاء الإمام المهدی الانثی عشر بعد وفاته«.
✅3_فرزند امام مهدی است:»ابن الإمام المهدی
✅ 4_. سـفیر حضـرت مهـدی اسـت: »رسـول الإمـام المهـدی محمـد بـن الحسـن
منابع کتاب های احمد بصری: الوصیة المقدسة الکتاب العاصم من الضلال، ص26
.الجواب المنیر، ج1 ،ص33
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
🕉 اباحهگری در عرفانهای نوظهور
✍️شریعت دینی، مجموعه دستورات و قوانینی است که با بعثت پیامبران الهی برای سعادت دنیوی و اخروی مردم نازل شدهاست.
با ظهور مدرنیته، رویکرد مادهگرایی به همراه اصیل دانستن لذتطلبی و لذتمداری مورد توجه قرار گرفت و لازمه اصیل دانستن لذت در حوزه مدرنیسم، کنار زدن هر ضابطه و قانونی است که آزادی و لذت مادی انسان را محدود میکند. از منظر چنین نگاهی، چه نظامی محدودکنندهتر از شریعت دینی؟
❓اکنون این سؤال مطرح میشود که برای توجیه بیمسئولیتی و به انزوا کشاندن شریعت چه باید کرد و چگونه میتوان انسان دینخواه را از شریعت دینی جدا کرد؟
❌پاسخ تئوریسینهای جنبشهای نوپدید، ابداع و ترویج فرقههایی است که در دل آنها مخالفت با شریعت شکل میگیرد یعنی دین منهای شریعت و معنویت و عرفان منهای ضابطه. از اینرو، معنویتهای نوظهور خواهان جذب جستجوگران معنویت و تبدیل آنها به افرادی شریعتگریز و شریعتستیز هستند و برای حذف شریعت به تخریب اصل ضابطهمندی جهان و قانونمداری آن دست میزنند همانطور که اشو در شعار معروف خود به مریدان میگوید: کل کائنات یک شوخی است.¹
۱. اشو، مراقبه هند وجد و سرور، ترجمه فرامرز جوهرینیا، صفحه ۲۰
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
May 11
💢سلوک یوگایی، سلوکی غیرعاطفی
🧘🏻♂هدف اصلی سلوک در سانلهیه و #یوگا، به تبع تصوری که از انسان و خلقت دارند، آزادی روح از بند تمام عناصر لطیف و کثیف است.
📌 بنابراین، محصول سیر وسلوک یوگایی، یک موجود اساطیری و فراانسانی موسوم به "زنده آزاد" است که هیچ عاطفه، احساس و کنشی ندارد. این در حالی است که برعکس، در حکمت و عرفان اسلامی، هدف، متجلی کردن هرچه بیشتر و کاملتر اسما و صفات الهی است؛ یعنی شدت وجودیِ بیشتر ذات و ارتقای درجه وجودی آن. این همان مقام " تخلق باخلاق الله" و "وصول الی الله" است که در مکتب عرفانی اسلام بدان اشاره شده است.
🧘♀به اینترتیب، سلوک یوگایی، سلوکی است غیرعاطفی و غایت آن حصول ذاتی سراسر تهی و سرشار از هیچ.
📚منبع: درسنامه نقد معنویتهای نوپدید، نوشته بهزاد حمیدیه.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
استحاله هویت فردی در فرقههای نوظهور
✍️نخستین گام سیستمهای فرقهای برای در دست گرفتن عنان تفکر و اختیار افراد، تهی کردن آنها از #هویت_فردی و نابودی این هویت فردی در هویت جمعیِ جعلی است.
در صورت موفق بودن فرقه در این امر، فرد احساس فردیت خود را بهشدت از دست میدهد و به نوعی بیگانگی فکری و روانی دچار میگردد و این شیوه، قدم اول است.
⬅️مهمترین پیامد استحاله فرد در گروه، تعطیلشدن قوه منطق فرد است و برای #کنترل_ذهن و تحت اختیار گرفتن افراد، هیچ راهی به اندازه تعطیل کردن منطق افراد و نشاندن منطق شخصیِ رهبر فرقه به جای آن کارگشا و کارآمد نیست. وقتی فردی منطق خود را در منطق فرقه استحاله کند دیگر هیچ خطری برای فرقه ندارد و تبدیل به ماشینی تمامعیار برای اجرای فرمانهای فرقه خواهد شد.
پس از استحاله فردیت فرد در هویت جمعی، در دومین گام در جهت رسیدن به در اختیار گرفتن عنان فکری و روانی افراد، فرقه هویت جمعیای را که خود برای افراد و اعضایش جعل کرده در هویت شخصی رهبر فرقه استحاله میکند و به این ترتیب، #هویت جمعی فرقه در وجود رهبر فرقه متجلی میشود.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
مکتب تفکیک یا تفکیک مکتب؟
#مکتب_تفکیک که به مکتب مشهد و #مکتب_معارف نیز مشهور میباشد، مکتبی است در علوم مذهبی شیعی که پیروانش بر تفکیک آموزههای فلسفی از روشهای دینشناسی تأکید دارند. این مکتب با آموزههای #میرزا_مهدی_اصفهانی در سال ۱۳۴۰ خورشیدی در شهر مشهد آغاز و نخستینبار توسط #محمدرضا_حکیمی در مقالهای با همین نام، در مجله کیهان فرهنگی معرفی و مشهور گردید.¹
🔹جریان مکتب تفکیک، علاوه بر اعتراض به دو حوزه #فلسفه و #عقل، گرایشهای عارفانه را نیز مورد حمله قرار دادهاست. مکتب تفکیک در حقیقت، هرگونه استفاده از منابع بروندینی برای فهم متون دینی را رد میکند.
🔶در اصطلاح مکتب تفکیک، مکتب جداسازی سه مکتب شناختی یعنی #قرآن، فلسفه و عرفان میباشد. هدف این مکتب، جداسازی و نابسازی فکر وشناخت قرآنی از شناخت بشری و رهاندن آن از مخلوط شدن با دیگر افکار است.²
👥صاحبان مکتب تفکیک در مواجهه با فلسفه، موضعی یکسان نداشتهاند. متقدمین این مکتب مانند میرزا مهدی اصفهانی و شیخ #محمود_حلبی به ضدیت فلسفه برخاسته و میان فلسفه و شریعت، تباین قائل بودند ولی برخی متأخرین این اندیشه مانند #جعفر_سیدان و محمدرضا حکیمی، در مواجهه با تفکیک، موضعی دیگر دارند و حکم کلی به نفی فلسفه نمیدهند و آن را جدایی میان روشها میشمارند.³
۱. ماهنامه فرهنگی هنری کیهان فرهنگی، ۱۳۷۱، سال نهم، شماره ۱۲.
۲. محمدرضا حکیمی، معاد جسمانی در حکمت متعالیه، صفحه ۴۴.
۳. سید محمد موسوی بایگی، آیین و اندیشه، صفحه ۲۲.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
تبشیر در آثار اسکاول شین
✍️فلورانس اسکاول شین، هنرمندی آمریکایی بود که از میانه عمرش به جریان فکری «#تفکر_نو» پیوست و کتبی در ترویج دیدگاههای این فرقه نوشت. وی از پایهگذاران کلیسای اتحاد در آمریکاست.
✝️اسکاول شین که مبلغی دینی بود،تجربهها و مضامین #تبشیری خود را با استفاده از ادبیات موفقیت و کسب ثروت در زندگی به رشته تحریر درآورد.
📕از جمله آموزههای کتب اسکاول شین، تمرکز بر مفهوم #شهود درونی است که بعدها دستمایه بسیاری از فرقههای شبهمعنوی مسیحی قرار گرفت و بر #عقلگریزی تأکید داشت. هر چند در کتب وی اشاره مستقیمی بر عقلگریزی نشده است اما تأکید بیش از حد وی بر تجربه دریافتی شهودی به نام ندای درون، خود مؤید عقلگریزی است، چرا که او هیچگونه معیاری برای تمایز میان امیال نفسانی، تصورات ذهنی و اغواهای شیطانی با هدایت الهی ارائه نمیدهد.
📌نقل داستانهای کوتاه با هدف تصویرسازی آموزههای تبشیری، شگردی بسیار کارا و مؤثر برای هر مبلغی است. خانم شین هم از آن به خوبی استفاده میکند و با بیان داستانهای کلی و فاقد جزئیات، سعی میکند خواننده را نسبت به متن مشتاق نگه دارد.
اسکاول شین از جمله پیشگامان امتزاج تعالیم مسیحیت و موفقیت مادی با آموزههای #هندو است. اعتقاد وی و تعداد کثیری از گروههای شبهمعنوی به مسئله #تناسخ حاکی از این تأثیرپذیری است.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
چرا فرقهها جذابند؟
فرقهها برای آنکه بتوانند جذب کنند باید جذاب باشند و بههمین دلیل از مکانیسمهای جذابیتزا در ساختار و رفتار فرقهای استفاده میکنند که از جمله علل آن میتوان به این موارد زیر اشاره کرد:
🔸 #متفاوت بودن
مهمترین ویژگیای که موجب جذابیت فرقهها میشود، متفاوت بودن آنهاست. فرقهها با سوءاستفاده از تمایل ذاتی انسان به متفاوت بودن و یا تجربه امور متفاوت و گریز از یکنواختی و تکرار، خود را تافتهای جدا بافته از جامعه نشان میدهند.
🔸 توهم #آزادی از قیود
فرقهها این توهم را در افراد بارور میکنند که میتوانند آنها را از همه قیود دستوپا گیر مذهبی، فرهنگی و اجتماعی برهانند. در حالی که در عمل چنین اتفاقی نمیافتد.
🔸 رازآلودگی و #سمبولیسم
سمبولیسم موجود در فرقهها موجب جذابیت آنها و کشاندن مخاطب به درون برای کشف رمز آنها است. استفاده از نماد، علاوه بر آنکه مقدار زیادی از #رازآلودگی را به همراه دارد، موجب نوعی تشخص فرقهای نیز میگردد.
🔸 احساس #امنیت
فرقهها از آن جهت که همواره از رهبری کاریزماتیک برخوردارند و مناسبات در آنها بر اساس روابط طولی تنظیم میگردد، مکان مناسبی برای کسانی است که به تکیهگاهی معنویروانی برای خود نیازمندند. زنان، نوجوانان، جوانان و افراد آرمانگرا بهترین کسانی هستند که با این الگو همسازی دارند.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
عشق در آثار پائولو کوئیلو
💟 از آموزههای عمده و مسائل اساسی در عرفانهای جهان، مسئله عشق است.
📚با مطالعه آثار #پائولو_کوئیلو برای خواننده معلوم میگردد که عشق در شالودهی فکری وی، نقشی بسیار کلیدی دارد تا جایی که او عشق را دارای انرژی عظیمی میداند که اگر روزی بتوان از نیروی عظیم آن استفاده کرد، تاریخ عوض خواهد شد.¹
نگاه و توجه افراطی کوئیلو به عشق تا آنجایی است که او از عشق با عنوان حقیقت یاد و توصیه میکند که انسانها تنها حقیقت را بجویند که عشق همان است.²
❌از نظر کوئیلو همه چیز، حتی پیوند زناشویی میان دو نفر را میتوان فدای عشق کرد اما عشق را نباید فدای چیز دیگر کرد چون عشق از همه چیز بالاتر است.³
🔺به نظر میرسد ارتباطی که کوئیلو بین معنویت و عشق به معنای بیبندوباری برقرار کردهاست یک انحراف واضح و مغالطه روشن در باب ارزش و اهمیت عشق است که در نتیجه، یک آسیب اجتماعی_اخلاقی را برای اجتماع در پی دارد. به عنوان مثال در یکی از رمانهایش، فرد با وجود همسرش، عاشق استاد جادوگری میشود. کوئیلو درصدد توجیه #لذتطلبی است و برای این کار از خدا و عرفان مایه میگذارد. او معنویت و عرفان را در #هواپرستی تزریق کرده و تفسیری نوین از #عرفان ارائه میکند که بسیاری از تابوها در آن شکسته شدهاست.
عشق در آثار کوئیلو با بوالهوسی و شهوترانی مترادف است و مجوز هر گونه لاقیدی و بیمسئولیتی است.
۱. پائولو کوئیلو، بریدا، ترجمه آرش حجازی، صفحه ۱۱۴
۲. همان، در کنار رودخانه پیدرا نشستم و گریستم، صفحه ۲۷۰
۳. همان، خاطرات یک مغ، صفحه ۱۵۱.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
برعکس تفکر #انجمن_حجتیه، انقلاب اسلامی جامعه منتظر ایجاد کرد
مصاحبه با حجتالاسلام محمدجواد یاوری پیرامون انتظار
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
روشنگر مدیا
✅نود و پنجمین شماره فصلنامه تخصصی فرق و ادیان، «روشنا» منتشر شد
📚نوبت زمستان فصلنامه روشنا همچون شمارههای پیشین با مجموعهای از مطالب پیرامون بررسی وآسیبشناسی جریانهای فرقهای و مسائل مرتبط با پیروان ادیان توحیدی، منتشر شد. روشنا، موضوع محوری این شماره خود را به معرفی نخستین کلینیک فرقه درمانی در ایران با نام «هدف» ذیل یک پرونده ویژه، اختصاص داده است. در کنار آن، مجموعه مقالات، مصاحبهها، گزارش و یادداشتهایی در دفاتر بهائیت، انجمن حجتیه، فرقههای نوظهور، مسیحیتتبلیغی ، تصوف و فرق سنتی و در نهایت، ادیان، در موضوعات مختلف و به خصوص تحلیل آخرین تحولات جریانهای فرقهای عرضه داشته است. فهرست مطالب شماره ۹۵ روشنا به شرح ذیل است:
🔹ادیان
یک گفتگوی سیاسی
اگر هدف مسیحیت، ایجاد نفاق باشد، مسیحیت نیست
سه زن
🔸بهائیت
یاران ایران یا محفل ملی بهائیت در ایران
طرد پژوهشگران علمی در بهائیت
خطدهی نابجای بهائیت به معترضین
🔹انجمن حجتیه
انتظار و آنچه باید باشد
منشوری برای همه اعصار
🔸تصوف و فرقههای سنتی
سنت منکران
مرد اخلاق
پژوهشی جامع در تصوف فرقهای
سلسه یادداشتهای سبک زندگی عارفانه (قسمت هفتم)
🔹مسیحیت تبلیغی
نافرهنگ جنسی
میخواستم عادی باشم
از تنهایی فرار کردم
تبشیر و تبلیغ مسیحیت در اقلیم کردستان
فرقههای سیاسی
🔸فرقههای نوظهور
خودکشی در فرقهها
عقلانیت در معنویتدینی و معنویت سکولار
هویتروایی و تبلیغ ادراکی در جریانهای فرقهای
📞علاقهمندان میتوانند از طریق تماس با شماره 09199163684 و پیامرسانهای مرتبط با این شماره (ایتا و بله) سفارش خود را ثبت نمایند.
📲دسترسی به نسخههای الکترونیک نشریه، از طریق سایت و برنامههای «فیدیبو»، «جار»، «طاقچه» و «مگ ایران» امکانپذیر است.
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09
نگاهی به مدارس ارامنه در ایران
🏫پیشینه و فعالیت #مدارس ارمنیان در ایران به قرن ۱۲ میلادی برمیگردد. این مدارس در جوار کلیساها تأسیس شده و دارای ماهیت مذهبی بودند. بعدها مدارس به سبک امروزی در شهرهایی چون تبریز، اصفهان، تهران و... ایجاد شدند. این مدارس زیر نظر شورای خلیفهگری #ارامنه و توسط خود ارامنه اداره میشدند.
#رضاخان به تحریک #آتاتورک، دستور تعطیلی مدارس ارامنه را صادر کرد. پس از استعفا و تبعید رضاخان، مدارس ارامنه دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند.
🟢 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای امامخمینی(ره)، جامعه ارامنه بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.
🔷اکنون مدارس ارامنه زیر نظر آموزش و پرورش و شورای خلیفهگری ارامنه اداره میشوند و تدریس و آموزش در این مدارس به زبان ارمنی انجام میگیرد.
🔲 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تغییرات چشمگیری در محتوای کتب درسی ایجاد شد. آرمینه واهرامیان، از فعالان جامعه ارامنه در هفتمین همایش سراسری نظام آموزشی ارمنیان در گزارشی درباره وضعیت نظام آموزشی جامعه ارامنه ایران گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تغییرات محسوسی در محتوای کتابهای درسی ایجاد شد. در دوران نظام شاهنشاهی، کتابهای درسی بر اساس اصول نظام استبدادی تألیف شده بودند اما بعد از انقلاب، اندیشهها و اصول #خداشناسی #مسیحی در کتابهای درسی تجلی یافتند.¹
✅ دولت جمهوری اسلامی ایران، هزینههای مدارس ارامنه و حقوق معلمان و کارمندان آن را پرداخت میکند. علاوه بر این، دولت ایران هیچگونه محدودیتی برای تحصیل دانشآموزان اقلیت های دینی در مدارس عمومی در نظر نگرفته و آنها بدون هیچ قید و شرطی، در صورت تمایل میتوانند در مدارس دولتی و غیردولتی ایران، در کنار دانشآموزان مسلمانان تحصیل کنند.
📗دولت ایران همچنین، به منظور حمایت از ادبیات و فرهنگ ارامنه و کمک به بقای آن، امکان تحصیل در رشته زبان و ادبیات ارمنی در مراکز آموزش عالی را برای ارامنه فراهم کردهاست.
۱. روزنامه آلیک، شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
🌎#با_بازنشر_مطالب_از_ما_حمایت_کنید
🔔 به روشــــنگــــر مــدیــــــا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2125070336Cb3c07ddb09