eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا تو چنان که می نمایی هستی؟! 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بعد از شدت گرفتن انتقادهای طلاب و فضلای حوزه نسبت به ایجاد تشکیلات موازی در مقابل جامعه مدرسین، و تلاش عده ای برای ، یکی از حربه های جنگ روانی جریان مورد نقد، ترساندن فضلای معترض از عاقبت به شری و جوانمرگ شدن است! در این مورد گفتنی آنکه، اولا اگر چنین مساله‌ای اساس داشته باشد که نقد رویه های غلط مسن ترها موجب مرگ یا بدعاقبتی شود، خود این حضرات بیشتر در معرض این عواقبند که اولا در پی بلا اثر کردن و هتک حیثیت وحودی قدیمی ترین و معتبرترین تشکیلات حوزوی برآمدند که عصاره بزرگان حوزه قم بوده و هست و ثانیا در برخی محافل خاص و عام شان از تعابیر زننده و زشتی چون جامعه مندرسین برای این مجموعه محترم استفاده کردند! از این گذشته، برخورد زننده و هتاکانه با آیت الله مجاهد، محمد یزدی در ماجرای نامه ناصحانه به یکی از مراجع معظم قم، ماهیت این جریان متمسک به ظواهر اخلاقی را برای همگان افشا کرد. کافی ست متن اعلامیه ها و نامه ها را بار دیگر بخوانید و آنوقت به این ژست های شبه اخلاقی شک خواهید کرد. به راستی اگر این جماعت به گزاره های ادعایی خود اعتقاد دارند، بروز چنین رفتارهایی چه معنایی دارد؟! 🔶پی افزود برخی از آیات عظام و بلکه قاطبه شان، منتقد این روال نادرست مرجع سازی هستند که سن و سال شان از جوانمرگ شدن گذشته است! @rozaneebefarda
مقام معظم رهبری خطاب به جوانان انقلابی: ! @rozaneebefarda
🔸یک بام و دو هوای نشست دوره ای اساتید 🔻از علوی بروجردی تا مجتبی نورمفیدی ها‼️ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 1⃣ مجمع عمومی جامعه مدرسین، مجمع طلاب و فضلاء حوزه علمیه، تشکل اساتید ولایی حوزه و بسیج اساتید حوزه از جمله تشکل های فعال حوزوی هستند. اما جای تأمل دارد که چرا نشست دوره ای که تلاش دارد خود را به عنوان یک تشکل حوزوی معرفی کند این‌گونه سیل انتقادات را به سمت خود روانه کرده است. تناقضات در شعار و رفتار نشست دوره ای موضوعی است که پاشنه آشیل آنها شده است. هر چه زمان می‌گذرد مَثَل قدیمی "دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را" بیش از پیش تداعی و ملموس می کند. 2⃣شعار دهان پر کن"حفظ سنت‌های حوزوی" حربه ای بود که ارکان نشست برای رسیدن به اهداف میان مدت و بلند مدت خود از آن استفاده کردند اما اعضای اصلی نشست دوره‌ای از آن شعار عبور کرده و حتی دیگر نگران سنن حوزوی نیستند! (در پستهای قبلی شماره 1.2.3 نیز بدان پرداخته شد.) 3⃣آقایان علوی بروجردی، یثربی، میلانی و هادوی برای کسب وجاهت مرجعیت و هموار کردن مسیر آن در نشست دوره‌ای شروع به پرداخت شهریه کردند، بعد از موج انتقادات به این اقدامات محمد رضا نائینی خدشه به سنت های حوزوی را توجیه کرده که این‌ها عیدی اساتید مذکور به دوستانشان است تا حواشی این موضوع کم رنگ شود. اکنون مدت ها از پرداخت شهریه گذشته و در چند روز اخیر مدعیان حفظ سنن حوزوی سایت خود را با عناوین جدید به روز کرده! و یا رساله های خود را ویرایش می‌کنند. 4⃣ از ویژگی های مثبت جامعه مدرسین در معرفی مرجع وجاهت شخص منتخب و رأی گیری در شورای عالی جامعه مدرسین است. داشتن وجوهات و پرداخت شهریه جایی در انتخاب و معرفی مجتهد جامع الشرایط  ندارد، به خلاف نشست دوره ای اساتید. در نشست دوره ای کسانی داعی مرجعیت دارند که شهریه پرداخت کردند! ساده انگاریست که بگوئیم این پدیده اتفاقی است. تفسیر این استاندارد دوگانه در حفظ سنت های حوزوی به عهده مخاطب است. 5⃣ موضوع فراتر از آقایان علوی بروجردی، یثربی، میلانی، محمد جواد فاضل و هادوی است. مسئله افرادی هستند که در صف مرجعیت منتظر ایستاده اند. اشخاصی که از نظر مالی متمکن اند. با این روند نشست دوره ای عجیب نیست امثال مجتبی نور مفیدی ها و سید محمد هاشمی ها و ... هم بخواهند هوس مرجعیت بکنند. با این روندی که نشست دوره ای در پیش گرفته، تعجب نکنید از روزی که این افراد هم تصمیم بگیرند در نشست دوره ای شهریه بدهند و ردای مرجعیت بر خود بپوشانند. 6⃣ برخی آقایان مرجعیت را به ابتذال کشانده، گویی مسابقه ای برگزار شده و نباید آن را ببازند غافل از آن که سرمایه و سنت های حوزه بازیچه اهداف آنان شده است. برخی از اعضای نشست دوره ای چنان شان مرجعیت را پایین آوردند که این موضوع به مسابقه ای برای آقایان تبدیل شده و در حال سبقت گرفتن از هم هستند! غافل از آنکه سرمایه حوزه را که حاصل فداکاری و گذشت بزرگان اسلام است به بازیچه گرفته و پا بر روی سنتهای حوزه گذاشته و سرمایه حوزه تشیع را قربانی اهداف خود می کنند. ✅ سعید العلماء را آرزوست... (سید علیرضا موسوی نسب) ادامه دارد... نقل از: @hawzah_enghelabi @rozaneebefarda
/۵ مرجعیت گریزی صاحب جواهر و شیخ انصاری بزرگ 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹از جمله قضایایی که بر کمالات معنوی صاحب جواهر، شیخ انصاری و سعید العلماء دلالت دارد، این است : زمانی که صاحب جواهر، مرجع عام تقلید و شیخ انصاری نیز از نظر علمی درجه اول بود و خیلی‌ها قائل به تقدّم شیخ بر صاحب جواهر بودند (و شیخ در علم اصول قطعاً بر صاحب جواهر تقدم داشت)، و وقتی برای به وی مراجعه می‌کردند، به دیگری می‌داد. 🔸شیخ جزء اصحاب و حزب صاحب جواهر نبود و به علمیت صاحب جواهر هم چندان معتنی نبود و از تعبیر شیخ در مکاسب نیز این نکته برداشت می‌شود، با این اوصاف طبعاً و علی القاعده نباید صاحب جواهر به شیخ معتنی باشد، لذا عرب‌هایی که از اصحاب و حزب و نزدیکان وی بودند، توقع نداشتند که صاحب جواهر برای مرجعیت بعد از خودش کسی غیر از اصحاب را برگزیند، به‌ویژه که از غیر عرب باشد. ولی صاحب جواهر وظیفه شرعی دید که شیخ انصاری را معرفی کند. لذا قُبیل وفاتش گفت: به ملّا مرتضی بگویید بیاید. اصحاب که می‌خواستند مرجع پس از وی عرب باشد، شیخ مرتضی عرب را آوردند. صاحب جواهر گفت: نه، ملّا مرتضی شوشتری – یا دزفولی – را بگویید بیاید. وقتی شیخ کنار صاحب جواهر نشست، صاحب جواهر در حالی که به شیخ اشاره می‌کرد، فرمود: من أراد النجاه فلیتمسّک بهذا الشیخ»! سپس به شیخ رو کرد و گفت: شیخ، قدری از احتیاطات کم کن که حکم شرعی سهل است. 🔸با ارجاع صاحب جواهر، همه شرایط برای مرجعیت شیخ آماده شد. هم مرجع عام او را معرفی کرده و هم در تقوا و ملّایی مورد قبول همگان است ولی . 🔹 وقتی فشارهای اطرافیان زیاد شد، شیخ گفت: سعید العلماء بر من مقدم است و تا او هست، من رساله نمی‌نویسم. در آن وقت سعید العلماء در بابل مازندران بود. در آن زمان یعنی سال ۱۲۶۶ق تا قاصد از نجف به بابل برود، مدتی طول می‌کشید.  وقتی خبر به سعید العلماء رسید، او گفت: بله، من در درس شریف العلماء بر شیخ مقدم بودم ولی الآن وضع فرق کرده است. از وقتی که من به بابل آمده‌ام، از نظر علمی روزبه‌روز تنزّل کرده‌ام و سعید العلمای قبل نیستم و شیخ هم در حوزه علمیه با بزرگان علم سروکار داشته و روزبه‌روز ترقّی کرده است و او نیز شیخ انصاری سابق نیست و اکنون او بر من تقدم دارد. لذا باید از او تقلید کنید. وقتی قاصد خبر ارجاع سعید العلماء به شیخ را به نجف آورد، شیخ شروع کرد به تحشیه رساله کلباسی.  🔸نقلی از آیت‌الله شبیری زنجانی🔸 @rozaneebefarda
/۶ سرگذشت های کوتاه از بزرگانی که مرجعیت را به یکدیگر تعارف می کردند 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻      🔹یکی از سنت های بسیار نیکو و سراسر اخلاق و تواضع در حوزه های علمیه، تعارف مرجعیت ازسوی علما به یکدیگر است. 🔹حوزه علمیه شیعه برای بیان، تبیین و توسعه معارف اسلامی بنیان گذاشته شد و در این مسیر، به تربیت و تعلیم طلاب میپردازد. طلابی که از آنان توقع میرود عامل به اخلاق الهی بوده و با عملشان، الگویی باشند برای همگان؛ همچنان که امام صادق همواره به شاگردانشان میفرمودند: امام‌ صادق‌ علیه السلام بارها به‌ طلبه‌هایشان‌ سفارش‌ می‌كردند: «كونوا دعاة الی‌ الله بغیر السنتكم‌» و «كونوا لنا زینا ولا تكونوا علینا شینا»؛ یعنی مردم را با عمل و نه صرفاً با زبان به سوی خدا دعوت کرده و زینت دین و اهل بیت باشد. 🔸مراجع تقلید شیعه نیز همواره تلاش داشتند که عامل به سنت هاو معارف الهی بوده و بدین ترتیب مردم را به پیروی و تبعیت از اخلاق، دستورات و احکام اسلام رهنون شوند. در این میان یکی از مصادیق عینی در تعبد علمای دین که همواره نیز تکرار شده و اثری شگرف در جان و روح و ذهن آدمیان داشته، تواضع و اخلاص است؛ آنچنان که بشر با مشاهده این روحیه، مجذوب آنان شده و خود را مقید به بهره گیری از منویات آنان میداند. 🔹شرح اوصاف اخلاقی مراجع معظم تقلید و علما خارج از فرصت و حوصله این مجال است اما در این میان یکی از صفات آن عالمان ربانی، احترام بسیاری است که برای یکدیگر قایل بوده اند که از دید و بازدیدهای دوره ای گرفته تا ذکر لفظ "استادنا" و یا  "حضرت استادنا" در بیان اوصاف استادشان است. واقعیتی که در برخی مراکز علمی خاصه در رابطه میان دانشجو و استاد در دانشگاه، کمتر مشاهده میشود. اما آنچه در این بحر ژرف و وسیع، جلوه گری میکند تعارف مقام مرجعیت و اعلمیت از سوی مراجع و مجتهدین است. در این جستار گوشه هایی از این صفت حسنه اخلاقی بازگو میشود. متن کامل یادداشت را در لینک ذیل بخوانید؛👇 https://vareth.ir/news/26802 🔶حاشیه در این یادداشت بخشی از سیره قطعیه سلف صالح ما در مواجهه با مقوله مرجعیت را خواهید خواند که به هر دلیل در این روزها برخی از بازخوانی اش ناراضی اند! نیاز به توضیح اضافی نیست که استنکاف علمای طراز شیعه از تصدی رئاست دینیه، هرگز از قبیل تعارفات معمول عوامانه نبوده بلکه منشأ واقعی داشته و اغلب آن بزرگواران به واسطه عدم ورود در مرجعیت، ناشناخته و گمنام مانده اند. @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حوزه نجف 100 گام از حوزه قم عقب است./حوزه نجف فقط در نجف است، حتی تا بصره نتوانسته نفوذ کند!/ آیت الله سیستانی بارها به حوزویان نهیب زده که چرا وارد مسائل حکومتی نمی شوید! ▪️"حجت الاسلام و المسلمین " مدیر مؤسسه فتوح اندیشه 🎥مشاهده فیلم کامل مصاحبه: aparat.com/v/h5sYA @rozaneebefarda
کانال نخبگانی جایی برای بحث آزاد پیرامون آخرین تحولات حوزوی. اتفاقات مربوط به حوزه انقلابی را در روزنه پیگیری کنید اگر مطالب کانال را مفید تشخیص می دهید، فرهیختگان را به اینجا دعوت فرمایید👇 @rozaneebefarda
💥قابل تأمل/فوری دیدار جمعی از روحانیون با حسن روحانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 امشب جمعی از چهره های حوزوی متمایل به دولت میهمان آقای حسن روحانی بودند. آقایان نواب، غروی، غرویان، دعایی، انصاری، مدنی، یونسی، زارع فومنی و برخی دیگر در این دیدار حضور داشتند. هنوز محتوای مطالب این جلسه انتشار نیافته اما به احتمال زیاد مطالب بسیار مهمی رد و بدل شده است که در روزهای آتی باید به تحلیل متن و حواشی آن پرداخت. تصاویر مربوطه را در لینک ذیل بنگرید؛👇 http://www.president.ir/fa/109696 🔶حاشیه شرکت جمعی معمم در ضیافت رییس جمهوری که در عمل به منویات رهبری معظم و مراجع معزز، قصور و تقصیرش عیان است(سازشکاری با دشمنان اسلام، اینترنت ملی، اف ای تی اف، سند منحوس ۲۰۳۰ و...)، موجب وجهه تراشی بی وجه و نا امیدی مردم از روحانیون خواهد شد. باید معلوم شود که این دیدارها مقبول عموم طلاب و روحانیون مردم مدار و انقلابی نیست. @rozaneebefarda
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🖇 🔹 به نام امام(ره) به کام دشمنان امام! 🔸 تارنمای جماران وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) که قرار است پایگاهی برای ترویج و انتشار افکار و آراء امام راحل باشد به حمایت از تشکیلات فردی ضد انقلاب و هتاک به ساحت امام راحل(ره) پرداخت. پس از آن‌که انتقادها به فعالیت‌های مشکوک جمعیت شارمین میمندی‌نژاد در مناطق سیل زده بالا گرفت و اقدامات این تشکیلات در ترویج خرافات، سیاه‌نمایی علیه انقلاب، هتک حرمت شهدا و امام(ره)، تحریف تاریخ اسلام، بدعت گذاری در مناسک دینی و نشر افکار التقاطی که با الگوگیری از جریان استعماری میسیونری انجام می‌شود، مورد اعتراض شدید مردم قرار گرفت. تارنمای جماران بدون توجه به سوابق سوء این جریان ضمن انتشار بیانیه جمعیت شارمین به حمایت از این تشکیلات پرداخت. تارنمای وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) در حالی به دفاع از تشکیلات شارمین میمندی‌نژاد پرداخته که این فرد نه تنها انقلاب اسلامی ایران را «جرياني بيرون زده از عقده و كج فهمي و خرافه که فقط خون می‌خواهد» توصیف می‌کند بلکه همسو با مقاله موهن «استعمار سیاه و سرخ» که در 19 دی 1356 به امضای احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات منتشر شد؛ رهبر کبیر انقلاب را «هندی زاده» خطاب و به ساحت آن پیر سفر کرده توهین می‌کند. البته این تنها یکی از توهین‌های خانواده شارمین میمندی‌نژاد به مظاهر دینی و مذهبی است. پیش از انقلاب پدرش علمای مبارز و استعمارستیزی نظیر امام خمینی(ره) را عامل انگلستان معرفی می‌کرد، امام زمان را انکار کرده، واقعه غدیر را زیر سؤال می‌برد و دعای ندبه را نیز مهملات می‌خواند. حتی امروز نیز برادرش با توهین به قرآن مجید مدعی الهامات و مکاشفات می‌شود. همچنانکه شخص شارمین نیز خود را جلوه‌ای از مولا علی(ع) در عصر حاضر می‌داند و مدعی حلول روح آن حضرت در کالبدش می‌شود و نام تشکیلات خود را نیز بر همین اساس انتخاب کرده است. الفاظ رکیک و هتاکانه شارمین در بیان تاریخ اسلام و مظاهر و مناسک مذهبی آنقدر زننده است که قلم از بیان آن شرم دارد. این تشکیلات با حمایت ویژه رسانه‌های بیگانه و ارتباط با برخی مجامع جهانی نفوذ خود را افزایش داده و متأسفانه در داخل کشور نیز ارائه خدمات رایگان نهادهای دولتی و عمومی مثل سازمان صدا و سیما؛ شورای شهر، شهرداری تهران؛ وزارت علوم و فناوری و... به این تشکیلات موجبات گسترش دامنه فعالیت‌های آن را در اقصی نقاط کشور فراهم کرده است. در این میان نهادهای نظارتی با چشم بستن بر همه تخلفات و انحرافات این تشکیلات، منفعلانه به تماشا نشسته‌اند که چگونه دانشجویان و جوانان کشور در دام شارمین میمندی‌نژاد افتاده و اسیر خرافات و افکار ضاله او شده و در قالب گروه‌های امدادی چون سربازان بی‌جیره و مواجب به نشر این خرافات در طبقات مستضعف مشغولند و به یارگیری از میان آنان می‌پردازند. http://kayhan.ir/fa/news/158067 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا، گپ و بله @kayhannewspaper
مروری بر اسامی و سوابق میهمانان حوزوی آقای 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در ضیافت افطاری حسن روحانی، طیفی از چهره‌های سیاسی معمم نزدیک به وی حضور داشتند که مرور اسامی و سوابق اجمالی آنان خالی از لطف نیست. آقایان سید محمود دعایی(از اعضای مجمع روحانیون و سمپات رسمی سازمان مجاهدین در دوران حضور در نجف، از چهره های نزدیک به سران اصلاحات و فعلا فعال در روزنامه اطلاعات)، منتجب نیا(معاون حزب مهدی کروبی و از فعالان فتنه ۸۸)، هادی غفاری(اصلاح طلب رادیکال فعال در فتنه ۸۸)، عسکری(چهره نزدیک به هاشمی، نماینده اسبق مشهد و معاون اسبق آستان قدس)، سید ابوالحسن نواب(ریاست دانشگاه ادیان، رییس سابق مرکز خدمات، از حامیان مالی ستاد میرحسین در سال۸۸)، سیدمحمد غروی(عضو شورای عالی که در مواردی علنا با برخی مواضع آقایان هاشمی و روحانی از جمله در ماجرای همگرایی بروز داده اند)، محمدرضا حسینی، مجید انصاری(دبیر اجرایی تشکل غیرقانونی مجمع روحانیون مبارز، معاون پارلمانی سابق و معاون حقوقی سابق روحانی و از حامیان سران فتنه۸۸)، هادی سروش(برادر کوچکتر ) موسوی لاری(وزیر کشور اصلاحات)، یونسی(وزیر اطلاعات اصلاحات)، بطحائی(عضو خبرگان از لیست هاشمی)، محسن غرویان(دانش آموخته مؤسسه امام و شاگرد علامه مصباح که به دلیل تفکرات متمایل به اصلاحات از آنجا جدا شد، از حامیان دوآتشه هاشمی رفسنجانی که بدون هیچ سابقه اجرایی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود)، سید محمود علوی وزیر اطلاعات فعلی، علی جنتی وزیر ارشاد مستعفی که رفتنش حواشی زیادی به دنبال داشته(!!)، احمد مبلغی(استاد نواندیش بروجردی فعال در فضای فقه مقارن که در برخی زیرمجموعه های دفتر تبلیغات قم مسئولیت داشته)، حمیدرضا شهریاری (مسؤول مرکز نرم افزاری نور)، حسن نمازی(مشاور روحانی و کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات دوره اخیر مجلس خبرگان)، سیدمجتبی (فرزند امام جمعه گرگان، از اعضای ارشد ) و برخی دیگر. در این میان حضور افرادی چون سید رضا تقوی(عضو روحانیت مبارز و رئیس سابق ستاد ائمه جمعه)، مصباحی‌مقدم(عضو روحانیت مبارز و نماینده سابق مجلس)، دکتر عباسی(رئیس جامعة المصطفی و عضو ارشد تشکل اساتید) و برخی دیگر از چهره های نزدیک به اصولگرایان، و قابل پیجویی جدی است. چنانچه این حضور با پشتوانه صورت پذیرفته باشد، قابل نیست و جریان انقلابی باید در تنظیم مناسبات با این حضرات دقت بیشتری به خرج دهد. در این دیدار رییس جمهوری در سخنانی عجیب، از ضرورت اعطای به خود سخن به میان آورد که یادآور بود و البته قبلا، با مطرح شدن طرح در پایان دولت و با طرح در پایان عصر اصلاحات، و زمزمه تغییر قانون اساسی در سال پایانی دولت نیز این موضوع با ادبیات مشابهی تکرار شده بود. محتوای کامل این دیدار تا کنون انتشار نیافته تا مشخص شود حضار به چه محورهایی پرداخته اند اما حتما در آینده متن و حواشی این دیدار، موضوع بحث و گفتگوی فراوان خواهد شد. تحولات حوزوی را از روزنه پی بگیرید 👇 @rozaneebefarda
حسن روحانی رئیس کمیته @rozaneebefarda
رهبر انقلاب جنگ روانی برجامیان را برملا کرد! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 پاسخ رهبر انقلاب به دانشجویی که را به رهبری نسبت داد چه بود؟ 🔻 رهبر انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجویی: 🔹️ در صحبتها بود که تصویب را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب شما چشم و گوش دارید و همه‌چیز را می‌بینید. 📩 نامه‌ای که درباره‌ی برجام نوشته شد و شرایطی که ذکر شده که در این صورت تصویب میشود را ببینید. منتها اگر این شرایط اجرا نشده، وظیفه‌ی رهبری این نیست که وارد بشود. 👈 نظر ما این است که وارد نشود، مگر جایی که به حرکت کل انقلاب ضربه میزند. 🔺️ اما آن‌طور که برجام عمل شد، من خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به و گفتیم و تذکر دادیم. ۹۸/۳/۱ @rozaneebefarda