💥روایت #آیتالله_شبیری از #مرجعیت_گریزی #آیت_الله_بروجردی
🔻
زمانی که آیت الله بروجردی در مشهد ساکن بودند، از نظر علمی کمتر از اقازاده و حاج آقا حسین قمی نبودند، ولی چون آنها در مشهد دارای موقف و جایگاه بودند، دستگاهی پهن نکردند تا به جایگاهشان ضربه ای وارد نشود.
(جرعه ای از دریا، ج۳، ۴۹۴)
@rozaneebefarda
القای ناکارامدی جامعه مدرسین در سایت مباحثات
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
از برخی یادداشت های سایت مباحثات، این چنین به دست می آید که ایشان در تلاشند القا کنند جامعه مدرسین از معرفی مجتهد اصلح برای مرجعیت ناتوان است، گویی حاصل عملکرد جامعه مدرسین، قرار دادن فیلتری است برای معرفی مراجع دلخواه و یکدست.
زشت تر آنکه مرجعیت خواهی عیان و شگفت آور برخی -که چندان وجهه انقلابی ندارند- را هم به پای حکومت اسلامی و مناسبات جدید قدرت گذاشته اند.
🔹نکاتی در این خصوص قابل توجه است:
اول: جامعه مدرسین افرادی خبره و دلسوز برای جامعه شیعیان هستند و مجموعه دیگری در حوزه وجود ندارد که مانع یله و رها شدن امر مهم مرجعیت شود. کمیسیون حراست از مرجعیت در جامعه مدرسین نیز مورد تایید پنج تن از مراجع حاضر و متوفی بوده است.
دوم: همه ایشان دارای یک مذاق سیاسی خاص نیستند که خروجی کار آنان معرفی مراجع یکدست باشد. بله ایشان به دگراندیشانی که خارج از متد و چارچوب متقن و علمی اجتهاد
می اندیشند، یا تحت تاثیر جریان روشنفکری مرتجع در ایران هستند یا به هر دلیلی نصاب مرجعیت را دارا نیستند، مجالی نخواهند داد.
سوم: چرا در نوشته های ایشان سخنی از ناپسندی دعوت به نفس از سوی برخی آقایان دیده نمی شود؟ مساله ای که منحصر به بعد از انقلاب نیست و همیشه مصادیقی (کوچک یا بزرگ) داشته است. چگونه می توان با دعوت به نفس برخی، احراز کرد او "تارکا لهواه" است؟ و تمایل به دنیاطلبی ندارد؟ امری باطنی که تشخیص آن کار آسانی نیست و بدون احرازش نمی توان شرایط مجتهد جامع الشرایط برای مرجعیت را در شخص مشاهده کرد.
🔹سایت مباحثات در بخشی از یک یادداشت با عنوان "زمین بازی قدرت و چالش جدید مرجعیت" نوشته است:
۴۰سال از ایفای نقش روحانیون در حکومت اسلامی میگذرد و آثار ناشی از مناسبات جدید قدرت، در اولین نسل مجتهدین پساانقلاب هویدا شده؛ معلوم هم نیست که لجاجت یک طرف و جبر و تهدید طرف مقابل، تا به کجا میتواند ادامه یابد. مرجعیت مقامی نیست که در چارچوب قوانین صفر و یک بگنجد. قرار هم نیست که با فیلترهایی، مراجع یکجور و یکطراز تحویل دهیم. مراجع سابق و کنونی تقلید نیز مراتب و فواصل علمی چشمگیری در قیاس با هم دارند، اما از طرف دیگر، اکنون که مرجعیتگریزی لااقل در میان برخی، جایش را به مرجعیتخواهی داده، زیبنده نیست که امر مرجعیت، بالجمله یله و رها شود و یا تماماً دستمایهی بازیگردانان سیاسی گردد.
علی مؤمنی زاده
@rozaneebefarda
#دگراندیشی و #نفوذ در حوزه علمیه؛ آسیبها و تهدیدها
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مقام معظم رهبری در جلسات با مسئولین نظام و در دیدار با قشرهای مختلف مردم، نسبت به نفوذ دشمنان در حوزه های مختلف اعلام خطر کردند. ایشان نفوذ جریانی را بسیار خطرناک تر از نفوذ فردی دانستند و بارها نسبت به این موضوع هشدار دادند.
🔹 در نفوذ جریانی، دشمنان با ایجاد و شکل دهی یک جریان منتقد و بعضا مخالف نظام و یا از طریق موج سواری و حمایت از یک جریانی که در راستای منافع آنها فعالیت می کند تلاش دارد به اهداف شان دست یابند.
🔹هدف نهایی دشمنان از نفوذ در حوزه های مختلف از بین بردن نظام اسلامی است. از ابتدای انقلاب تاکنون راههای مختلفی را برای از بین بردن نظام اسلامی دنبال کرده از جنگ تحمیلی گرفته تا تحریم های همه جانبه ولی نتوانستند به هدف خود برسند لذا طرح نفوذ در حوزه های علمیه و دنبال کردن آنتی تز انقلاب از درون حوزه ها در دستور کار خود قرار دادند.
🔹اگر بخواهیم نفوذ جریانی در حوزه های علمیه را بررسی کنیم درمی یابیم که جریان دگراندیش حوزوی از بسترهای مورد نظر دشمنان در طرح نفوذ است. این جریان دگراندیش با انجام دادن گامهای زیر بصورت آگاهانه و غیرآگاهانه در پازل نفوذ دشمن بازی می کند.
1⃣ زیر سوال بردن نهادهای انقلابی و ناکارآمد نشان دادن آنها
2⃣ القاء شبهه پیرامون مبانی فقهی نظام توسط برخی از افراد نفوذی و جریانهای خاص حوزوی
3⃣ القاء شعار جدایی دین از سیاست توسط برخی از جریانهای سکولار در پوشش شعارهای "حفظ استقلال و حفظ سنتهای حوزه"
4⃣ شخصیت سازی و ایجاد تشکل های موازی با جامعه مدرسین جهت انشقاق و کاهش اعتبار جایگاههای حوزوی و در یک کلام ایجاد چند صدایی در حوزه نسبت به نظام اسلامی
🔻سخن آخر
🔹ایجاد اختلاف و انشقاق در بین شخصیتها و جریانهای انقلابی از تاکتیکهای دشمن در پازل نفوذ است. شخصیتها و جریانهای انقلابی در حوزه مواظب باشند تا دشمنان از اختلاف نظرشان سوءاستفاده نکنند و مهره پازل دشمن نشوند.
🔹مقام معظم رهبری در دیدارشان با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه های علمیه فرمودند:
اگر بخواهیم #نظام_اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه علمیه، «انقلابی» بماند زیرا اگر حوزه علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.
#نفوذ
#حوزه_تراز_انقلاب_اسلامى
#سکولارهای_حوزوی
( کانال حوزه تراز/ کانال آنتی تز انقلاب)
@rozaneebefarda
#مرجعیت_گریزی_بزرگان_شیعه
🔹وقتی آقا شیخ محمدتقی گلپایگانی علیرغم تقدم رتبه حوزوی، #حاج_شیخ را به عنوان #مرجع معرفی می کرد!
آیا اکنون این سیره سلف صالح در معرض خطر قرار نگرفته است؟!
طلاب و علمای قم در قبال دگرگونی و انهدام سیره قطعیه بزرگان امامیه چه تکلیفی دارند؟؟؟؟
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
سخن چین های حوزه بهتر بشناسیم و مراقب فتنههای شان باشیم......
عوامل افتراق در حوزه چه کسانی هستند؟!
@rozaneebefarda
اقدام نخ نمای #رسول_جعفریان در تطهیر وجهه مخدوش #فرید_مدرسی!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹آنگونه که فرید مدرسی در وبلاگش نوشته، در بدو پذیرش مأموریت به قم از جانب #محمد_قوچانی، آقای #رسول_جعفریان از افراد کلیدی بود که در تسهیل ارتباطات حوزوی وی نقش داشته است!
🔹رسول جعفریان که خود از حلقه نزدیکان آقای #علی_لاریجانی به شمار می رود، وبلاگ شخصی اش را در بستر سایت #خبرآنلاین به روز می کند!
🔹اخیرا جعفریان بعد از اعتراضات حوزویان به برخی اقدامات تشنج آفرین فرید مدرسی، به بازنشر مجدد یک یادداشت قدیمی اقدام نموده که در آن تلویحا تلاش کرده به بازسازی وجهه فرید مخدوش فرید مدرسی بپردازد.
این یاداشت که نخستین بار چندین ماه قبل تر منتشر شده بود، به گذشته جد مادری فرید مدرسی مربوط است و در مقدمه آن، جعفریان از فرید مدرسی با عنوان «دوست عزیز» یاد کرده است.
🔹ناگفته پیداست که این روش های نخ نما در فریفتن افکار عمومی حوزویان تأثیری نخواهد داشت چه اینکه در تاریخ حوزه و روحانیت آخوندزاده های مخالف آرمان روحانیت کم ندیده اند پس پر رنگ کردن پیشینه خانوادگی یک خبرنگار بدسابقه در قضاوت مخاطبان هوشمند حوزوی ثأثیر خاصی نخواهد داشت بلکه تنها ارتباط وثیق جعفریان/مدرسی در طیف بیشتری از حوزویان آشکار و مطرح خواهد شد.
🔹حالا شبکه پیچیده و پنهان فعال در قم را بهتر می توان تحلیل کرد؛ جعفریان، مدرسی، لاریجانی، خاتمی، شفقنا، خبرآنلاین، و دیگرانی که در آینده از آنها بیشتر خواهیم گفت.
🔶پی افزود
آقای جعفریان کتابخانه تاریخ را با حمایت مستقیم جناب آقای شهرستانی اداره می کند. فرید مدرسی هم هر از گاهی عکس های خاصش را با ایشان منتشر می سازد که نشان می دهد در پستوهای دفتر ایشان راه دارد. شفقنا هم مستقیما وابسته به آن جناب است.
حالا حتمن وقتش رسیده کسی به جناب ایشان تصریحا گزارش جامعی از عملکرد شبکه افراد و بنگاه های مورد حمایت ایشان و نسبت شان با جریان های زاویه دار با نظام اسلامی ارائه کند. شاید وضعیت هزینه کرد وجوهات شرعیه امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) در جهت تضعیف نظام اسلامی که زمینه ساز ظهور آن یار غائب از نظر است کمی بهبود یابد.
شاید فعلا برای ابراز گلایه به مرجع اعلای عراق که تا کنون بارها افراد زاویه دار را به تقویت نظام و پیروی از ولایت فقیه توصیه کردهاند، هنوز کمی زود باشد.
@rozaneebefarda
May 11
تحلیل مقام معظم رهبری از فتنهگریهای دشمن علیه #مرجعیت بعد از ارتحال #آیةاللَّهالعظمی_اراکی/بخش اول
#حافظه_تاریخی/۲۳-۹-۷۳
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸از اوایل بیماری مرحوم آیةاللَّهالعظمی اراکی، دشمنان چند مطلب را در تبلیغات خودشان دنبال میکردند. اینها میخواستند با این تبلیغات و حرفهایشان، یک #فضای_ذهنی در این کشور بهوجود آورند.
البتّه اینها را دست کم نگیرید؛ #تبلیغات_دشمن، بسیار مهم است. نگاه نکنید که ملّت ایران، عکسِ هرچه دشمنان میگویند، عمل میکند. در دنیا اینطور نیست.
مردم عادی ملّتها، #تحت_تأثیر_حرفهای_رادیوها قرار میگیرند. اینها معتقدند که میشود یک نظام را با رادیو سرنگون کرد و یک نظام را با رادیو بر سرِ کار آورد! معتقدند با رادیو و با تبلیغات میشود کاری کرد که آحاد ملّتی بر سرِ یک آدم خوب بریزند و تکّهتکّهاش کنند و میشود یک انسان ناشایسته را بر سرِ کار آورد!
🔸 #تبلیغات_چی_های_دنیا چنین اعتقادی به تبلیغات و زبان و رادیو و تلویزیون دارند. البتّه اینها درست فهمیدهاند؛ جایی که ایمان و آگاهی نباشد، همینطور است. اینها در دنیا بهوسیلهی رادیو و تلویزیون، بسیار کارها کردهاند، ولی در ایران نتوانستهاند #هیچ_غلطی بکنند؛ به خاطر اینکه مردم، مؤمن بودهاند.
🔸در اوایل بیماری مرحوم آیةاللَّه العظمی اراکی، میخواستند چند مطلب را به مردم بگویند؛
یک مطلب این بود که وانمود کنند مرجعیّت دیگر آن شأن و مکان همیشگی را ندارد. گذشت زمانی که یک مرجع تقلید از دنیا میرفت و ایران تکان میخورد؛ اکنون دیگر مرجع اینقدر اهمیّت ندارد. این مطلب را در بیاناتشان در همین رادیوهای بیگانه، مکرّر تکرار میکردند.
🔹در گوشه و کنار دنیا چند نفر از #آخوندهای_بیسواد یا #فراری و #بدنام و #روسیاه را هم پیدا کردهاند و اسمشان را «آیةاللَّه» گذاشتهاند! میکروفونها را جلو دهن آنها میبرند، #پولی هم در #مشتشان #میگذارند؛ آنها هم دهن باز میکنند و هرچه اینها میخواهند، میگویند. آنها کیستند؟ یا بیسوادانی از خدا فرار کرده و از اسلام گریخته و پشت کرده به ملّت و فراری اند، یا #آدمهایی_بد_دل_و_خبیث! میخواهند از زبان آنها چیزهایی را به خورد مردم بدهند. میپرسند: «آقا! مرجعیّت مثل سابق در ایران اهمیّت دارد؟» آنها هم میگویند: «نه آقا، مرجعیّت دیگر تمام شده است و مردم به مرجعیّت چندان اهمیّت نمیدهند» و از این حرفها.
میخواستند این مطلب را در ذهن مردم جا بیندازند. قصدشان این بود که موقعیّتِ مرجعیّت را که یک موقعیّت عالی و الهی است و در اعماق جان مسلمین دارای تأثیر و نفوذ است، پایین بیاورند. چون از مرجعیّت چوب و تودهنی خوردهاند، #خواستند_از_مرجعیّت_انتقام_بگیرند، نه از یک مرجع خاص. این، یکی از مطالبی است که تبلیغات دشمن، طىّ چهل روز بیماری آن بزرگوار دنبال میکرد.
🔸مطلب دومی که میخواستند در ذهن مردم جا بیندازند، این بود که «در سطح کشور ایران، دیگر کسی نیست تا مقام مرجعیّت را در دست گیرد؛ آن علمای بزرگ و آن ریشههای قوی دیگر تمام شدند؛ آیةاللَّهالعظمی اراکی آخریشان بود و تمام شد.» این مطلب را میخواستند جا بیندازند و در این باره مفصّلاً حرف زدند.
سومین مطلب این بود که خواستند وانمود کنند ملّت ایران از روحانیّت زده شده است و علاقهای به روحانیّت ندارد. خواستند بگویند: در گذشتهها - در اوایل انقلاب و قبل از انقلاب - روحانی برای مردم بسیار عزیز بود، ولی امروز دیگر ملت ایران اعتنایی به روحانیون ندارد! این مطلب را هم میخواستند جا بیندازند. این سه مطلب.
البتّه حرفهای دیگری هم میزدند که به مواردی از آن اشاره خواهم کرد.
🔸روز وفات آن بزرگوار، تهران منقلب شد؛ ایران منقلب شد. ما خبرها را داشتیم. با اینکه جنازه در تهران بود، به هر شهر و دیاری که میرفتید، میدیدید مردم در مساجد و در مراکز عمده و در بقاع متبّرکه اجتماع کردهاند. آن روز تهران حقیقتاً یک روز استثنایی را گذراند. تهرانیها که بودند و دیدند؛ دیگران هم از تلویزیون مشاهده کردند. البّته من به شما عرض کنم که دوربین نمیتواند آن واقعیت را نشان دهد. واقعیت، بسیار عظیم بود.
من جوانانی را دیدم که سنّشان یک پنجم یا یک چهارم سنّ آن بزرگوار بود و مثل ابر بهار اشک میریختند. شما جوانان برای چه گریه میکردید؟ چرا؟ چه علّتی داشت؟ شما که آن پیرمرد صدوسه ساله را یکبار هم در عمرش ندیده بودید. اصلاً تا سه، چهار سال پیش که او را نمیشناختید. علما و بزرگان و حوزهها میشناختند؛ شما که او را نمیشناختید.
@rozaneebefarda
ادامه در پست بعد👇
تحلیل مقام معظم رهبری از فتنهگریهای دشمن علیه #مرجعیت بعد از ارتحال #آیةاللَّهالعظمی_اراکی/بخش دوم
#حافظه_تاریخی/۲۳-۹-۷۳
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹خانمها و آقایان! گذشته از ۲۵۰۰ سال پادشاهی ایران - که ادّعایش را میکردند و ما خبر درستی از آن نداریم؛ خودشان هم خبر نداشتند و حرفی میزدند - آنچه در طول یکی دو قرن اخیر، زیر سایهی سنگین و شوم پادشاهان پهلوی و قاجار بر این مملکت گذشت، پدر ملّت را درآورد! ایران از عظمت و عزّت تاریخی خود ساقط شد؛ از کاروان علم عقب افتاد؛ از کاروان تمدّن عقب افتاد؛ در سیاست عقب افتاد؛ در اقتصاد عقب افتاد و منابع حیاتیاش را از دست داد.
مردم اینها را از سلطنت دیدند.
چه کسی آنها را نجات داد؟ چه کسی آنها را بیدار کرد؟ آن مرد روحانىِ بزرگ.
🔹مردم، پیشکسوتی و پیشقدمی روحانیون را دیدهاند. مردم علمای واقعىِ دین را دوست دارند. هر وقت در این مملکت یک نغمهی آزادىِ واقعی بوده است، رهبرش روحانیون بودهاند. این تاریخ است. تاریخی که روحانیون ننوشتهاند؛ تاریخی که دشمنان روحانیون نوشتهاند، امّا در آن به این حقیقت اعتراف کردهاند. در مراسم تشییع و عزای مرحوم آیةاللَّه العظمی اراکی این را مردم نشان دادند. بنابراین تبلیغات دشمن نقش بر آب شد. تبلیغ کردند که در جامعهی ایران، دیگر کسی وجود ندارد که شایستهی مرجعیّت باشد.
🔸مردم در مقابل چشم خودشان دیدند که ناگهان #فهرستی_از_علمای_شایستهی #مرجعیّت از طرف #خُبرههای_فن منتشر شد.
#کسانی_که_میتوانند_بشناسند و حوزهها دست آنهاست و قوام حوزهها به آنهاست؛ #میتوانند_بگویند که #چه_کسی_شایستهی_مرجعیّت_است.
🔸 البتّه آقایان فقط پنج، شش نفر را معیّن و معرّفی کردند. چنین مصلحت دانستند که پنج، شش نفر را بگویند؛ دیگر صد نفر را که نمیشود گفت. امّا من به شما عرض کنم، امروز اگر بخواهیم در حوزهی علمیّهی قم کسانی را که لایق مرجعیّتند، بشماریم، از صد نفر هم بیشترند؛ فقط در همین حوزهی علمیّهی قم. تنها شش نفرشان آن بزرگانی بودند که خبرههای فن اسم آوردند؛ ولی فقط آنها نیستند.
دو نفر دیگرشان را هم جامعهی روحانیت مبارز اسم برد؛ ولی فقط آنها نیستند. علمای شایستهی مرجعیت، حداقل صد نفرند.
🔸میگویند: آقا، ریشههای کهن و نسل علمای بزرگ تمام شد. شما چه میفهمید علمای بزرگ کیاند و حوزهها چیستند؟ #سیاستمداران_انگلیس_و_امریکا و #خبرگزاریهای_دنیا #نمیتوانند واضحترین مسائل ملّت ما را بفهمند و تحلیل کنند. اگر میتوانستند بفهمند، اینقدر از ملّت ایران شکست نمیخوردند! پس قادر به تحلیل نیستند. آن وقت وارد اظهار نظر در امر حوزهها میشوند که از پیچیدهترین مسائل است.
🔹 #اهل_حوزه #میدانند #چه_کسانی_لیاقت_دارند و #چه_کسانی_ندارند.
شما چه میفهمید که نسل علمای بزرگ برافتاده یا برنیفتاده است؟
🔸بعد از رحلت امام، چهار مرجع درجهی یک از دنیا رفتهاند. البتّه تعداد بیشتر بوده است، امّا آن چهار نفر را میگوییم که بسیار معروف بودند. مرحوم آیةاللَّهالعظمی اراکی، مرحوم آیةاللَّه العظمی گلپایگانی، مرحوم آیةاللَّه العظمی خویی و مرحوم آیةاللَّه العظمی مرعشی؛ این چهار نفر. غیر از مرحوم اراکی که به هنگام رحلت، سنّشان صدوسه سال بود، بقیه حول و حوش نود سال سن داشتند. یعنی در سال ۱۳۴۰ که مرحوم آیةاللَّه العظمی بروجردی از دنیا رفت، این آقایانِ نود ساله، حول و حوش شصت سالگی بودند. هنگام ارتحال، نود سالشان بود؛ پس سی و سه سال قبل از آن، در سنین بین پنجاه و هفت، هشت سال تا شصت و دو سه سال به سر میبردند.
🔹همیشه همینطور است. آن روز که مرحوم آقای خویی، مرحوم آقای گلپایگانی و مرحوم آقای مرعشی به عنوان مرجع معرّفی شدند، سنّشان از برخی کسانی که امروز به عنوان مرجع معرّفی شدهاند، کمتر بود و بعضی هم تقریباً همسنّ اینها بودند. از چه رو بیخود دهن میجنبانید که نسل علمای حوزه تمام شد؟ شما چه میدانید علمای حوزه کهاند و نسلشان کدام است؟ چرا بیخود اظهار نظر میکنید؟ این هم یک مطلب.
🔸مطلب دیگر اینکه شروع کردند کسان خاصّی را به اسم معرفی کردن که فلان کس از همه بالاتر است. بنا کردند برای مردم مسلمان حکم دادن و فتوا صادر کردن! مردم در امر مرجعیّت، از همه جا سختگیرترند. حقّش هم همین است.
🔸 من هم به شما عرض میکنم: عزیزان من! #در_امر_مرجعیّت_سختگیر_باشید. مبادا #احساسات، شما را به سمتی بکشاند.
سختگیر به همان طرق شرعی که وجود دارد، باشید. شاهد عادل بطلبید؛ آن هم نه یکی؛ آن هم نه هر شاهد عادلی. دو شاهد عادل خبره و این کاره، که بشناسند. آنها باید شهادت بدهند که فلان کس جایز التّقلید و شایستهی تقلید است تا بشود از او تقلید کرد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 یک سوال خیلی ساده:
اگر کانالی حوزوی با دویست عضو، یه خبری رو بزنه و یک خبرنگار با کلی مخاطب، اون خبر رو پخش کنه، همه خبرگزاری ها هم از اون خبرنگاره کپی کنن، به نظر شما مسئول پخش خبر کیه؟؟؟😐
احسنت! اون خبرنگار.
که در واقع مرجع خبره اگرچه منبع خبر نیست!
💬 محمد علیپور
@HozeTwit
🔴 #خبرآنلاین رسانه نزدیک به #علی_لاریجانی، سخنان #پناهیان در حوزه تربیت فرزند (که در پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آيتاللهالعظمی سيدعلی خامنهای منتشر شده) را با این تیتر و عکس منتشر کرده تا به کمک کانالهای طنز زنجیرهای، دوگانههای انتخاباتی خود را در حوزه #زنان دنبال و تقویت کنند!
(کانال #حجره)
@rozaneebefarda