eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
💥فوری هم‌اکنون حرم مطهر رضوی در حال بازگشایی است زندگی بدون زیارت حرم امام رئوف علیه السلام سخت بود.... فردا حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) هم باز خواهد شد. حتما حالا مردم هزار بار بیشتر از قبل قدر دان این ذوات مقدسه خواهند شد... @rozaneebefarda
روزنه
تحقیر تحریم‌کنندگان و سازشکاران؛ عیدی بزرگ خط مقاومت به ملت 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 به لطف
فتنه‌گران مشغول کارند؛ مراقب باشیم! تمرکز مشکوک و سازمان‌یافته خارج‌نشین و داخلی بر موضوع رؤیت هلال (که مع‌الاسف در مسأله سازی برای برخی محافل حوزوی و سیاسی اصیل و عموم متدینین نیز نقش مهمی داشت) همزمان شده با اقدام تاریخی ایران در گسیل داشتن نفتکش‌ها به ونزوئلا! در ۷ سال گذشته، یک شگرد تکراری و نخ نما را بارها بکار بسته اند برای به حاشیه کشاندن مسائل مهمی که دستاورد محسوب می‌شود. اینبار هم اجیرشدگان مشغول در اتاق های عملیات روانی به خط شدند برای تولید حاشیه و اختلاف و فعال کردن گسل های حوزوی و اختلاف‌نظر های مذهبی. باید منتظر بمانیم تا ببینیم برای روزهای آتی و با رسیدن چهار کشتی دیگر به آبهای ونزوئلا، و برخی خبرهای خوش دیگر از جبهه مقاومت، چه شیطنتی در چنته دارند! @rozaneebefarda
وابسته به دفتر آقای است وابسته به دفتر آقای است این دو رسانه، همپای رسانه‌های معاند(بی بی سی و ایران اینترنشنال و..) آتش بیار معرکه اختلاف بودند. البته بعد از اعلام عید توسط آیات عظام وحید خراسانی و مکارم‌شیرازی، گرفتند و به جای جبران خط غلط گذشته، همچنان بر خلاف‌گویی و اختلاف‌افکنی ادامه دادند. شاید وقت آن شده باشد متولیان عالی حوزه مقدسه، یکبار برای همیشه تکلیف این رسانه‌های تفرق طلب را روشن کنند. ظاهرا بزرگترهای این رسانه‌ها گوش شان به انتقاد نخبگان و دلسوزان حوزه علمیه بدهکار نیست. @rozaneebefarda
اعتراض به فتنه افکنی برخی رسانه های خاص پیرامون اعلان عید فطر👇 اعلان دوشنبه به عنوان عید فطر محصول یک توطئه رسانه ای بوده است .✍️ @Qavami @rozaneebefarda
خبر مربوط به اظهارنظر آقای میرباقری در مورد اعتراض به را منتشر کرده است. این خبر اکنون توسط برخی نزدیکان وی تکذیب شده. امیدواریم منشأ این خبر مشخص شود @rozaneebefarda
روزنه
#خبرگزاری_رسا خبر مربوط به اظهارنظر آقای میرباقری در مورد اعتراض به #شفقنا را منتشر کرده است. این خ
سید ابراهیم میرباقری اخوی آقای میرباقری معروف است مطالبه اش هم بسیار درست و دقیق است لذا نباید مطالبه دقیق ایشان مبنی بر به دلیل یک اشتباه رسانه‌ای در تطبیق اسامی دو برادر، به حاشیه برود. @rozaneebefarda
💥فوری در صفحه رسمی ! موارد تحریف: 1) عبارت «مرقومه جنابعالی واصل گردید» به طور کامل شده است! 2) عبارت «هر زمان» در جمله «شکی نیست هر زمان که مجلس شورای اسلامی با هدایتهای جنابعالی در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری و ... توانسته است باری را از دوش نظام و ملت کم کند و ...» شده است! : در عبارت متن اصلی پیام آیت الله علوی گرگانی، «برداشتن بار از دوش نظام و ملت» و «خدمت صادقانه» منوط و مشروط شده به «هر زمان که مجلس شورای اسلامی با هدایتهای جنابعالی در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری و حل دغدغه های مردم شریف ایران گام برداشته» لذا با صفحه رسمی لاریجانی، این جمله شرطیه به جمله تبدیل شده و این معنای را القا می کند که مجلس دهم در تمام دوران، با مدیریت لاریجانی در جهت منویات رهبری و دغدغه مردم حرکت کرده و لذا توانسته خدمت صادقانه انجام دهد و باری از دوش نظام کم کند! توضیح دیگر آنکه نامه مراجع در نوشته شده است لذا صفحه آقای لاریجانی احتمالا برای در این موضوع، به حذف عبارت زیرکانه آیت الله علوی مبنی بر جوابیه بودن پیام ایشان، دست زده است! وقتی از سخن می گوئیم، منظورمان دقیقا همین چیزهاست! انتظار می رود صفحه رسمی لاریجانی در اسرع وقت نسبت به اصلاح این اقدام غلط و خطرناک اقدام کند و شخص آقای لاریجانی برای جبران این اقدام غلط که مصداق است، از عموم مراجع عظام و حوزویان و عموم مردم ایران عذرخواهی نماید. ▫️متن اصلی پیام آیت الله علوی گرگانی: 👇 https://eitaa.com/alavigorgani/965 @rozaneebefarda
💥فوری در صفحه رسمی ! موارد تحریف: 1) عبارت «مرقومه جنابعالی واصل گردید» به طور کامل شده است! 2) عبارت «هر زمان» در جمله «شکی نیست هر زمان که مجلس شورای اسلامی با هدایتهای جنابعالی در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری و ... توانسته است باری را از دوش نظام و ملت کم کند و ...» شده است! : در عبارت متن اصلی پیام آیت الله علوی گرگانی، «برداشتن بار از دوش نظام و ملت» و «خدمت صادقانه» منوط و مشروط شده به «هر زمان که مجلس شورای اسلامی با هدایتهای جنابعالی در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری و حل دغدغه های مردم شریف ایران گام برداشته» لذا با صفحه رسمی لاریجانی، این جمله شرطیه به جمله تبدیل شده و این معنای را القا می کند که مجلس دهم در تمام دوران، با مدیریت لاریجانی در جهت منویات رهبری و دغدغه مردم حرکت کرده و لذا توانسته خدمت صادقانه انجام دهد و باری از دوش نظام کم کند! توضیح دیگر آنکه نامه مراجع در نوشته شده است لذا صفحه آقای لاریجانی احتمالا برای در این موضوع، به حذف عبارت زیرکانه آیت الله علوی مبنی بر جوابیه بودن پیام ایشان، دست زده است! وقتی از سخن می گوئیم، منظورمان دقیقا همین چیزهاست! انتظار می رود صفحه رسمی لاریجانی در اسرع وقت نسبت به اصلاح این اقدام غلط و خطرناک اقدام کند و شخص آقای لاریجانی برای جبران این اقدام غلط که مصداق است، از عموم مراجع عظام و حوزویان و عموم مردم ایران عذرخواهی نماید. @rozaneebefarda
10پیشنهاد ویژه برای @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 9 روز دیگر سالروز رحلت امام است و طبعا جو رسانه‌ای درتمجید یا تخریب امام آغاز خواهد شد. مدرسه انقلاب برای ایام پیش رو را بخوانید👇 1️⃣ با توجه به شعار سال «جهش تولید» و با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، اندیشه‌های اقتصادی امام خمینی(ره) را باید بازخوانی کرد و کارآمدی الگوی اقتصادی امام را نمایش داد تا مشخص شود که مشکلات موجود، نتیجه عمل نکردن به الگوی امام بود. ◀️ فسادستیزی، عدالت محوری، مردمی کردن اقتصاد، حمایت از مستضعفین، اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف، اهمیت پرورش نیروی انسانی، تقویت روح خودباوری و خوداتکایی، استقلال اقتصادی و پرهیز از خام فروشی بخشی از اندیشه اقتصادی امام بوده‌اند. 2️⃣ سیره اقتصادی امام خمینی (ره) در زندگی شخصی ایشان هم قابل توجه است. ساده زیستی، قناعت، عدم اسراف، توجه به فقرا، محرومین و همسایگان و جلوگیری از تجملات، از عادت های امام بود که درس‌های زیادی برای امروزمان دارد. 3️⃣ الگوی اقتصادی توسعه محور که تقلیدی ناشیانه از غرب بوده، مبدا چالش‌های اقتصادی زیادی شده است. نقدهای امام به چنین مدلی از پیشرفت، اصلاح کننده بسیاری از ذهنیت‌ها خواهد بود. حتی می‌توان عملکرد اقتصادی دولت‌ها را بر اساس شاخص‌های اندیشه امام در ترازوی سنجش گذاشت. 4️⃣ عدالتخواهی، از گفتمان‌های چالشی‌ای است که بیش از نقد و طرد، به تعمیق مبانی فکری احتیاج دارند. باید مبانی عدالتخواهی در سیره امام را استخراج نمود.. 5️⃣ شبکه های معاندی مانند من‌وتو و بی بی سی، دهها نوع دروغ وتخریب علیه امام داشته‌اند که نمایش ترفندها، سناریوها و عناد ایشان، بسیار ضروری است. @darseenghelab 6️⃣ مساله باید جدی‌تر گرفته شود. وقتی رهبر انقلاب می‌فرماید «نگذارید شخصیت امام را تحریف کنند که تحریف شخصیت امام گم کردن راه او و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملت ایران است؛ اگر راه امام را گم کنیم یا عمدا به کنار بگذاریم، ملت ایران خواهد خورد.» ◀️ وقتی امامِ جامعه از خطر «سیلی خوردن» مردم ایران سخن می‌گوید، ما چه توجیهی برای کم‌کاری در زمینه تحریف امام داریم؟ چرا اغلب اساتید انقلابی تقریبا هیچ کاری در این زمینه انجام نمی‌دهند❓ 7️⃣ شبهات فراوانی علیه امام خمینی(ره) منتشر شده که پاسخ دادن به مشهورترین‌ و موثرترین شبهات ضروری است. 8️⃣ آیا می‌توان مفاهیمی مانند مستضعفین در برابر مستکبرین یا نبرد دائمی حق و باطل را که پشتوانه نظری «مقاومت» هستند را از کلام امام خمینی(ره) برای مردم تبیین کرد؟ اگر می‌شود بسم الله. 9️⃣ شاخص‌های چیست و نسبت آن با عملکرد مدعیان خط امام چگونه بوده است؟ آیا مردی پیدا می‌شود که از خود برون آید و از سیدحسن مصطفوی سوال کند که بودجه‌های دهها میلیاردی که بنام امام می‌گیرند را چگونه هزینه می‌کنند؟ 🔟 مساله «هزینه مقاومت و سازش» هنوز هم زنده است و جا دارد که بر اساس اندیشه و سیره امام خمینی(ره)، تجارب ملت ایران در اعتماد به غرب و هزینه سازش، تبیین گردد. 💥 رهبر معظم انقلاب، مولفه‌های را مبتنی بر معنویت، عدالت و عقلانیت، بیان کرده و و سازش ناپذیری امام را برآمده از امام می‌داند. تفاوت با چیست که از یکی مقاومت و از دیگری سازش تئوریزه می‌شود❓ دوستانی که رسانه‌ دارید، بسم الله🌹 کانال «مدرسه انقلاب» @darseenghelab @rozaneebefarda
💥تحریف روی تحریف! 🔻تیم رسانه‌ای لاریجانی از این اقدامات عجولانه و خلاف اخلاق، چه هدفی را دنبال می‌کند؟! پس از روشنگری روزنه پیرامون در صفحه رسمی لاریجانی، تیم رسانه‌ای وی در اقدامی عجیب، به تغییر متن قبلی پرداخت اما در متن جدید نیز مرتکب تحریفی گردیدند! آنان در متن جدید، با یک «،» و جایگزین کردن یک «واو»، ساختار پیام این مرجع تقلید را به کلی دگرگون کرده اند. در ساختار تحریف شده، جمله شرطیه پیام بار دیگر به عنوان جمله خبریه درج شده است! در جمله تحریف شده، واژه «هر زمان»، که خدمات لاریجانی را مشروط به حرکت در مسیر منویات رهبری و دغدغه مردم کرده بود، بدون ذکر شده است! با مقایسه متن اصلی و متن تحریف شده، توضیحات کاملا روشن خواهد شد. قضاوت با خودتان! متن پیام تحریف شده به پیوست آمده است. متن کامل پیام به شرح ذیل است:👇 جناب مستطاب آقای دکتر علی لاریجانی زید عزه سلام علیکم ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مرقومه جنابعالی واصل گردید. شکی نیست هر زمان که مجلس شورای اسلامی با هدایتهای جنابعالی در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری و حل دغدغه های مردم شریف ایران گام برداشته، توانسته است باری را از دوش نظام و ملت کم کند و خدمت صادقانه ای را انجام دهد. از زحمات جنابعالی در طول مدت مدیریتتان تشکر میگردد و آرزوی توفیق برای شما را دارم. و من الله التوفیق ▫️مشاهده سند دستخط پیام آیت الله علوی گرگانی: 👇 https://eitaa.com/alavigorgani/965 🔸مایه تعجب آنکه جناب و معدود حوزویان حامی او، گرفته‌اند! @rozaneebefarda
💥زائری( همان ) از قدیم با ، آشنا بوده است! ما که قبلا می‌گفتیم این جماعت در قالب یک دورهمی کوچک باید تحلیل شوند و نه بیشتر! این ژست‌های توخالی مثلا مردم داری و آزاداندیشی هم برای آنان که اینان را از نزدیک می‌شناسند، هیچ است هیچ؛ اقلا چیزی بیش از جنگ زرگری رایج در عالم سیاست سکولار نیست. @rozaneebefarda
💥بازنشر متن تحریف آمیز در سایت رسمی مجلس طبق اطلاع واصله، ظاهرا روابط عمومی مجلس متن تحریف شده را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و از این جهت موجب سرایت تحریف در رسانه‌های رسمی مانند سایت صدا و سیما شده است! این قبیل مسائل جای تأسف شدید دارد و از عوامل و متولیان این تحریف سخیف و زننده، سلب اعتماد می‌کند. از این رو از نمایندگان محترم مجلس یازدهم درخواست می‌شود در اسرع وقت نسبت به پالایش این عناصر بدسابقه اقدام فرمایند تا زمینه در برای همیشه از بین برود. 🔶حاشیه هم‌اکنون به واسطه تذکار روزنه، تقریبا تمام خبرگزاری ها خبر تحریف شده را تصحیح کرده‌اند اما همچنان منتظر توضیحات تیم رسانه‌ای لاریجانی و عذرخواهی شخص او از مراجع عظام و روحانیت هستیم. اگر لاریجانی لازم برای عذرخواهی از این اقدام زننده را نداشته باشد، باید نسبت به شناخت فعلی حوزه از شخصیت وی تجدیدنظر جدی صورت گیرد. چطور ممکن است پیام مراجع در صفحات شخصی وی و سایت رسمی مجلس، شود ولی او نسبت به این اقدام بی اعتنا باشد؟! @rozaneebefarda
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن.pdf
16.45M
همزمان با عید سعید فطر منتشر شد 🔸️نظر به استقبال گسترده از کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» و محور قرارگرفتن آن در حلقات بحث و تدریس، فایل کامل این کتاب توسط منتشر شد. از ویژگی‌های این قالب، امکان بین بخش‌های کتاب و امکان و صوت‌های هر جلسه بصورت برخط است. @rozaneebefarda
بر مدار ریزش مقبولیت عمومی در قم! مروری بر آرای علی لاریجانی در سه دوره نمایندگی مردم قم 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸وضعیت آرای علی لاریجانی در سه دوره نمایندگی مجلس از قم، با اینکه رئیس مجلس هم بود، بهترین حکایتگر از یا عدم رضایت نسبت به او در این مدت دوازده سال نمایندگی مجلس شورای اسلامی از شهر قم هست. طبق آمار رسمی، میزان آرای آقای لاریجانی در هر دوره نسبت به دوره بعد، به نحو چشمگیری دارد که بدون هر گونه تحلیل یا توضیحی، درخواست می‌شود، این آمارها را با دقت ملاحظه بفرمایید.(آمار از سایت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نقل شده و در دسترسی همگان قرار دارد.)(1) 🔻دوره هشتم: تعداد آراء : 239,436 درصد آراء : 73.01 🔻دوره نهم: تعداد آراء : 270,382 درصد آراء : 65.17 🔻دوره دهم: تعداد آراء : 191,329 درصد آراء : 43.11 🔸در انتخابات مجلس یازدهم، علی لاریجانی با اطلاع از میزان فروکاهی شدید مقبولیت نیم بند قبلی وی در قم، کار هوشمندانه ای کرد که خود را برای دوره یازدهم کاندیدا نکرد چرا که با این میزان ریزش آرایی که در هر دوره نسبت به دوره قبل داشت، قاعدتا میزان آرای او به مقدار بیشتری ریزش می کرد و به احتمال زیاد در زمره سه نفر منتخبین قم قرار نمی گرفت. 🔸البته در این دوره مردم در سراسر کشور، به خاطر عملکرد بسیار ضعیف نمایندگان مجلس در دوره دهم که بخش قابل توجهی از این کارنامه متوجه شخص لاریجامی بعنوان رئیس مجلس می‌شود، پیام روشنی به نخبگان سیاسی فرستادند و متاسفانه در انتخابات مجلس یازدهم، کمترین مشارکت را در طول تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی رقم زدند تا اعتراض خودشان را به نمایندگان ضعیف و دولتی و فشل دوره دهم برسانند. 🔻مردم قم نیز در این انتخابات، همین روش را در پیش گرفتند و 43.02 در انتخابات شرکت کردند و رتبه 21 را در مجموع 31 استان کشور از حیث مشارکت در انتخابات به دست آوردند که برای مردم قم، کم سابقه و ناراحت کننده است.(2) 🔸با نگاهی به میزان مشارکت مردم مردم انقلابی قم و همیشه در صحنه این شهر، همواره حضوری پرشور پای صندوق‌های رأی داشته‌اند و این استان‌ همواره جزء استان‌های با درصد مشارکت بالا بوده است. با نگاهی به میزان مشارکت مردم قم در دوره‌های مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون؛ حداکثر حضور پای صندوق‌های رأی مربوط به دوره اول مجلس با مشارکت ۷۰ درصد واجدین شرایط و کمترین مشارکت مردم قم، مربوط به دوره‌های سوم و چهارم با ۵۱ درصد مشارکت بود.(3) 🔸در چنین وضعیتی که آقای علی لاریجانی با وجود حضور در کرسی ریاست مجلس، حتی نتوانسته مقبولیت اولیه خود را در قم ثابت نگه دارد، معلوم نیست معدود حامیان حوزوی او با چه مستمسکی به اسطوره‌سازی از وی مشغول اند و در چنین شرایطی کاملا مشخص می‌شود که چرا تیم رسانه‌ای وی، با تمسک به روش های خلاف اخلاق (از جمله ) به بازسازی چهره وی در رسانه‌ها مشغول شده‌اند! جناب لاریجانی و معدود اطرافیان اهل اطلاع وی بهتر می‌دانند که واقعیت‌ها چیست پس به جای فرار به جلو و فرافکنی، بهتر است صادقانه در پیشگاه ملت حاضر شوند و شجاعانه در برابر سؤالات صریح نخبگان سیاسی قرار گیرند و برای یکبار هم که شده، نسبت به کارنامه ۱۲ ساله خود پاسخگو باشد. منابع: 1. سایت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، صفحه علی اردشیر لاریجانی، به آدرس: https://rc.majlis.ir/fa/parliament_member/show/701758 2. «از سوی وزارت کشور؛ میزان مشارکت در انتخابات مجلس به تفکیک استان‌ها اعلام شد»، باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳. به آدرس: https://www.yjc.ir/fa/news/7266382/ 3. «درصد مشارکت مردم قم در ۱۰ دوره انتخابات مجلس +آمار»، سایت خبری مشرق، تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵. به آدرس: https://www.mashreghnews.ir/news/1042795/ @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به به صدا و سیما هم رسید! 💥 در اخبار سراسری ساعت 22:30 شبکه دوم سیما در 5 خرداد، بدون اینکه اشاره‌ای به نامه آقای لاریجانی به مراجع شود پیام مراجع پوشش داده شد. 🔴 انتشار خبر ارسال پیام علمای قم بدون هیچ اشاره به نامه اولیه لاریجانی، این را به مخاطبان القا نمود که علما و مراجع رأسا به نگارش چنین متنی مبادرت فرموده‌اند. ⚠️ متاسفانه این اقدام تیم رسانه‌ای رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، آن هم پس از تذکر مکرر برخی از رسانه‌های دلسوز، نشان دهنده عمدی بودن این پنهان‌کاری رسانه‌ای است و جای شکی در برای آینده سیاسی خود باقی نمی‌گذارد. نقل از: @tabalvor_andisheh 🔶حاشیه خط تحریف از تیم رسانه‌ای لاریجانی شروع شده و در روابط عمومی مجلس نیز امتداد یافته و آنان خبر تحریف شده را به سایر رسانه‌ها از جمله صدا و سیما داده اند. وقتی پیام مراجع تقلید به این آسانی تحریف می‌شود تکلیف امانت داری این جماعت در سایر موارد، معلوم است! @rozaneebefarda
👓 تبدیل جمله شرطیه به خبریه به صورت تضمینی، بدون به جا گذاشتن سرنخ، هم اکنون در صفحه شخصی 🔹 به نظرم همین پیام رو به مراجع معظم نشان بدهند، مشت نمونه خروار است! مثلا رهبری نامه زدند که اگر این ۹ شرط رعایت شود، من برجام را قبول می کنم؛ و لاریجانی برداشت کرده: من برجام را قبول می کنم!! 💬 ناصرالدین @HozeTwit
👓 چیزی که مراجع میفرمایند: هرگاه شما در خط رهبری بودید، باری از دوش مردم برداشتید و به نظام خدمت کردید. چیزی که می شنود: شما باری از دوش مردم برداشتید و خدمت کردید! 🔹 مثل معمول، آقا تبعیت از رهبری را نشنیده اند!!! 💬 محمد خادمی @HozeTwit
الویری و ستایش نامه نویسی به سبک نویسندگان قجری! متن ستایشگرانه در فراغ [صفحه۱از۲] 💥بازنشر و حاشیه‌نگاری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹دکتر لاریجانی ماند، اما ... یادآوری ـ این عنوان با الهام از یادداشت استاد گرامی جناب آقای جعفریان با عنوان: "علی لاریجانی رفت، اما ..." برگزیده شده است. پایان سه دوره ریاست آقای دکتر بر ، فرصتی برای تکریم ایشان از سوی مراجع بزرگوار تقلید و نیز پاره‌ای اظهارنظرهای دیگر در تجلیل از خدماتشان فراهم آورد. برای کسانی که انس بیشتری با تاریخ دارند، دلالت‌های این نشانه‌ها برای فهم و تبیین وضعیت کنونی و آینده روح یک جهان بی‌روح (تعبیر منسوب به میشل فوکو در باره انقلاب اسلامی در ایران) و مسیر و مصیر آن روشن و البته دارای اهمیت است. علیه السلام در بخشی از عهدنامه مشهور خود خطاب به در بیان برخی از ویژگی‌های کارگزاران شایسته می‌فرمایند: وَ تَوَخَ‏ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَ الْحَيَاءِ مِنْ أَهْلِ الْبُيُوتَاتِ الصَّالِحَةِ وَ الْقَدَمِ‏ فِي الْإِسْلَامِ الْمُتَقَدِّمَةِ فَإِنَّهُمْ أَكْرَمُ أَخْلَاقاً وَ أَصَحُّ أَعْرَاضاً وَ أَقَلُّ فِي الْمَطَامِعِ [إِشْرَافاً] إِشْرَاقاً وَ أَبْلَغُ فِي عَوَاقِبِ الْأُمُورِ نَظَراً کارگزاران خود را از بین کسانی اهل تجربه و حیاء از خاندان‌های صالح و پیشقدم در اسلام برگزین، زیرا آن‌ها خوش‌اخلاق‌تر و آبرودارتر و چشم و دل سیرتر و آینده‌اندیش‌ترند. تجربه مدیریتی آقای دکتر لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس و چگونگی تعامل ایشان با اقشار مختلف مردم به مثابه نماینده مردم در مجلس نشان داد که ایشان بحمدالله در کنار برخورداری از نعمت برخاستن از یک خاندان صالح (مفهوم ارزشی و ایجابی در فرهنگ دینی ما)، از دیگر نعمت‌های مورد اشاره در عبارت امیرالمؤمنین علی علیه السلام یعنی تجربه، حیاء، اخلاق خوش، آبروداری، چشم و دل سیر بودن، آینده‌اندیشی هم برخوردارند. افزون بر این وقار، متانت، پختگی، پرهیز از شتابزدگی در اظهار نظر، دلسوزی، چیرگی وجه فرهنگی بر وجه سیاسی، مورد اعتماد و مراجع بزرگوار تقلید و چهره‌های شاخص انقلابی‌گری مانند مرحوم شهید حاج بودن و به ویژه اعتدال (به مفهومی برابر با الطریق الوسطی، النمط الاوسط، النمرقه الوسطی، قصد و اقتصاد که در خطبه‌های ۱۶ و ۹۴ و ۱۲۷ و حکمت ۱۰۹ نهج البلاغه و  دعای ۲۰ و ۳۰ صحیفه سجادیه و صفحه ۷۵ جلد دوم الکافی آمده است) را باید به ویژگی‌های آشکار و غیرقابل انکار ایشان افزود. آقای دکتر لاریجانی از خداحافظی کرد اما به عنوان نماد یک جریان انقلابی عقل‌گرا و اخلاق‌محور باقی ماند. به نظر می‌رسد این جریان بیش از هر جریان و گرایش دیگر دلباخته واقعی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و آینده زمین و مکتب اهل بیت علیهم السلام و صاحب بصیرت نسبت به حکمت‌ها و مصلحت‌های آن است و لذا نقطه کانونی داوری در باره کارنامه آقای دکتر لاریجانی نیز میزان نقش او در زنده نگاه داشتن همین جریان است آقای توانست در دریای پرتلاطم رویدادهای یکی دو دهه اخیر انقلاب و کشور عزیزمان چراغی را روشن نگاه دارد که دست یافتن به آرمان‌های اصیل انقلاب جز به مدد آن میسور نخواهد افتاد. آقای دکتر لاریجانی ماند، اما نباید او را تنها گذاشت، به تعبیری دقیق‌تر نباید جریانی را که او خواسته یا ناخواسته نماد آن به شمار می‌رود و به کوشش او باقی ماند، تنها گذاشت. این سخن الزاما به این معنی نیست که این جریان در آینده نزدیک در همه ابعاد و ارکان انقلاب اثربخش خواهد شد، هیچ کس نمی‌تواند این را ضمانت کند، ولی صرف نظر از بازه زمانی و قلمرو اثربخشی این جریان باید برای مانایی و پویایی آن کوشید. در فاصله زمانی واگذاری خلافت از سوی امام حسن علیه السلام به معاویه در سال ۴۱ ق. تا برآمدن نظام جمهوری اسلامی سیزده قرن و حدود شش دهه فاصله افتاد، اگر علیهم السلام در این مدت طولانی با سخت‌کوشی‌های عالمان و مجاهدان زنده نمی‌ماند، چگونه می‌توانست در نیم قرن اخیر چنین تحولی پدید آورد؟ بنا بر این کمک کردن به جریان فکری و سیاسی مورد بحث، به مفهوم کمک کردن به روشن نگاه داشتن چراغی است که اگر خدای نا کرده روزی به خاموشی گراید، بسیار امیدها به نومیدی بدل خواهد شد. @rozaneebefarda
الویری و ستایش نامه نویسی به سبک نویسندگان قجری! متن ستایشگرانه در فراغ [صفحه۲از۲] علیه السلام خطاب به محمد بن ابی‌بکر که به دلیل تغییر حاکم مصر دیگر مسؤولیت سابق را نداشت، توصیه‌ای زیبا دارند: فَأَصْحِرْ لِعَدُوِّكَ وَ امْضِ عَلَى بَصِيرَتِكَ وَ شَمِّرْ لِحَرْبِ مَنْ حَارَبَكَ وَ ادْعُ إِلى سَبِيلِ رَبِّكَ، وَ أَكْثِرِ الِاسْتِعَانَةَ بِاللَّهِ يَكْفِكَ مَا أَهَمَّكَ وَ يُعِنْكَ عَلَى مَا يُنْزِلُ بِكَ، إِنْ شَاءَ اللَّهُ. برای رویارویی با دشمنانت بیرون برو و بر پایه روشن‌اندیشی خود حرکت کن و برای جنگیدن با کسانی که به جنگ تو برخاسته‌اند آستین بالا بزن و به راه پروردگار خود فرا بخوان و بسیار از خدا کمک بخواه، چه او تو را برای آن چه برایت مهم است، بسنده است، و همو تو را بر آن چه بر تو فرود آید کمک خواهد کرد، اگر خدا بخواهد. ان شاء الله که آقای دکتر لاریجانی به دلیل داشتن اخلاص و خداخواهی نیازی به مدح و ثنای بندگان خدا ندارند و راه خود را مطابق این توصیه امیرالمؤمنین علی علیه السلام خواهند پیمود، اما جریانی که ایشان آن را نمایندگی کردند برای ادامه حیات خود نیازمند جهد و وفای کسانی است که به آینده انقلاب می‌اندیشند. ای کاش سروران پیش‌کسوت صاحب قلم و بیان به دور از سیاست‌زدگی‌های روزمره و با قصد خدمت صادقانه به نظام، با برگزاری مجموعه نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها و همایش‌هایی و نیز گردآوری و تدوین مجموعه مقالاتی به تبیین هر چه بیشتر ابعاد، مؤلفه‌ها، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و بایدها و نبایدهای جریان انقلابی عقل‌گرا و اخلاق‌مدار و سهم آقای در زنده ماندن آن را برای همه دوست‌داران انقلاب به ویژه نسل جوان بپردازند. ۴ خرداد ۱۳۹۹ @rozaneebefarda
جریان افراطیِ «اعتدال»؛ رو به احتضار! به بهانه تمجیدهای تصنعی و تنفس مصنوعی معدود حامیان حوزوی لاریجانی و جریان اعتدال [صفحه۱از۳] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸بعد از رسول جعفریان، تاکنون دو متن تمجیدآمیز دیگر با ادبیات نویسندگان قاجاری در ستایش لاریجانی نوشته شده که یکی به امضای جمعی از دانش آموختگان حوزه است(که در آینده نزدیک نقد خواهد شد) و دیگری یادداشتی است به قلم که در اینجا به نقد آن پرداخته ایم. 🔸جناب آقای ، دانشجوی سابق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و دانشیار فعلی دانشگاه باقرالعلوم وابسته به است و هم‌زمان عضو هیئت امنای مدرسه اسلامی هنر (به ریاست حجت‌الاسلام سیدابوالحسن ) نیز هست. او به تبع دیگر اعضای شاخه حوزوی هم‌چون به سنت تمجیدنامه‌نویسی برای یکی از اعضای اجرایی جریان متبوعش پرداخت و تلاش کرد چهره سیاسی علی لاریجانی را در میان حوزویان و عموم مردم، به نوعی بازسازی کند؛ اقدامی که با شکست مطلق سیاست های دولت اعتدال و تمسک به برنامه های برجام گونه نافرجام، بعید است چندان به نتیجه دلخواه اعتدالگرایان حوزوی ختم شود! 🔸یادداشت آقای الویری دو جنبه داشت: جنبه ظاهری و سطحی که همان تعریف و از علی لاریجانی بود و بعد دیگر، که از جهتی عمیق‌تر و البته مهم‌تر است؛ تئوری‌سازی برای بازگرداندن نتیجه یک بازی باخته در دقیقه نود و تلاش برای زنده نگه‌داشتن شبه‌جریان اعتدال در هنگامه بود! 🔻الویری و دیگر ثناگویان علی لاریجانی برای سرودن شعر مداحی‌شان مشکل مضمون و قافیه داشتند(!!) هرچند الویری با قوت نفس مثال‌زدنی ویژگی‌هایی را برای علی لاریجانی برشمرد و از «تعامل لاریجانی با مردم، پختگی، پرهیز از شتاب‌زدگی در اظهار نظر، چیرگی وجه فرهنگی بر سیاسی، مورد اعتماد رهبری و مراجع و...» وی سخن به میان آورد! قهرا مواجهه با ردیف کردن یک مشت صفات حسنه برای شخصی چون علی لاریجانی و روئین تن جلوه دادن وی، نیاز به پاسخ و روشن‌گری ندارد (چراکه در مناقشه نیست و از قدیم گفته‌اند:«احسنها اکذبها») اما از آقای الویری باید پرسید که در میدان واقعیت ها (و نه عالم شعر و خیال) به گمان شما واقعاً تعامل آقای لاریجانی با مردم مثبت بوده است؟! آیا ایشان در آخرین روزهای دوران نمایندگی دوازده ساله، در شرایط دشوار ، یکبار حاضر شد در میان مردم قم حاضر شود و از آنان احوالپرسی نماید؟ آیا در این مدت ابتلا، یکبار در مناطق محروم قم، حضور یافت تا از نزدیک ببیند درد مردم چیست؟! شاید مراد از مردمی بودن، حضور در همان حلقه انحصاری و بسته معدود حامیان حوزوی جناب لاریجانی است؟! اگر چنین است که زهی انصاف! آقای لاریجانی 12سال رئیس مجلس بوده است و بنا به شواهد و گفته هم‌قطارانش از قدرت لابی‌گری بالایی نیز برخوردار بوده است اما آیا از این قدرت نسبتا پایدار برای بهبود وضع معیشتی مردم استفاده کرده است؟ اگر وضع اسف‌بار اقتصادی فعلی محصول تفکر پوسیده اعتدال و عمل‌کرد ضعیف ژنرال‌های رو به موت این جریان نیست، پس این وضع نتیجه چیست؟ اگر آقای علی لاریجانی به عنوان رئیس 3دوره مجلس؛ در به وجود آمدن بحران فعلی سهیم نیست پس چه کسی سهیم است؟ به علاوه؛ چه کسی است که نداند برجامِ نافرجام محصول شتاب‌زدگی و ذوق‌زدگی امثال علی لاریجانی است؟ آیا و دور زدن فراکسیون تخصصی برجام را فراموش کرده اید یا به غلط گمان می کنید حافظه تاریخی حوزویان و نخبگان سیاسی ایرانی مخدوش شده است؟ و‌ چه کسی است که نداند خسارتِ محضِ برجام و خسران هسته‌ای کشور به خاطر ناپختگی و ساده‌لوحی اعتدالی‌ها در اعتماد به طرف غربی بوده است؟ آقای الویری از رابطه حسنه علی لاریجانی با رهبری دم می‌زند اما قطعا می‌داند در مهم‌ترین اقدام 12سال اخیر آقای لاریجانی (یعنی برجام) خطوط قرمز رهبری زیر پا گذاشته شد. آقای الویری! از رابطه حسنه علی لاریجانی با مراجع عظام تقلید دم می‌زند در حالی که در زمان ریاست ایشان بر مجلس؛ توسط دولت دنبال شد و جالب آنکه نخستین بار با حضور دو تن از نمایندگان مجلس در یک کشور آسیای شرقی این سند منحوس امضا شد! 🔸ادامه یادداشت؛ صفحه دوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4344 صفحه سوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4346 @rozaneebefarda ادامه👇
جریان افراطیِ «اعتدال»؛ رو به احتضار! به بهانه تمجیدهای تصنعی و تنفس مصنوعی معدود حامیان حوزوی لاریجانی و جریان اعتدال [صفحه 2 از 3] 🔸بگذریم از خون دل‌هایی که مراجع بزرگوار تقلید از اجرایی نشدن بانک‌داری اسلامی خورده و می‌خورند. به راستی آیا علی لاریجانی به عنوان رئیس 12ساله مجلس در این خون دل شریک نبود یا شریک بود و گفتنش با مصالح سیاسی و جناحی آقای الویری و هم‌قطاران‌شان سازگار نیست؟! آری! باید گفت غزل آقای الویری در مدح جناب لاریجانی گذشته از تنگ آمدن قافیه، مشکل مضمون دارد و شاید خود ایشان هم به این ضعف ملتفت بوده و در نتیجه بر آن شده که مضمون «آقازادگی» را برای تمجید از لاریجانی انتخاب کنند و حیف و صدحیف که روایتی شریف از نهج‌البلاغه را دست‌مایه سیاسی‌کاری خود قرار دادند و صد البته اهل تفطن و اولوالالباب به عمق مخدوش بودن این سنخ تطبیقات، واقفند و نیاز به واکاوی بیشتر نیست. آقای الویری می‌نویسد: «امیرالمؤمنین علی علیه السلام در بخشی از عهدنامه مشهور خود خطاب به مالک اشتر در بیان برخی از ویژگی‌های کارگزاران شایسته می‌فرمایند: وَ تَوَخَ‏ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَ الْحَيَاءِ مِنْ أَهْلِ الْبُيُوتَاتِ الصَّالِحَةِ وَ الْقَدَمِ‏ فِي الْإِسْلَامِ الْمُتَقَدِّمَةِ فَإِنَّهُمْ أَكْرَمُ أَخْلَاقاً وَ أَصَحُّ أَعْرَاضاً وَ أَقَلُّ فِي الْمَطَامِعِ [إِشْرَافاً] إِشْرَاقاً وَ أَبْلَغُ فِي عَوَاقِبِ الْأُمُورِ نَظَراً کارگزاران خود را از بین کسانی اهل تجربه و حیاء از خاندان‌های صالح و پیشقدم در اسلام برگزین، زیرا آن‌ها خوش‌اخلاق‌تر و آبرودارتر و چشم و دل سیرتر و آینده‌اندیش‌ترند. تجربه مدیریتی آقای دکتر لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس و چگونگی تعامل ایشان با اقشار مختلف مردم به مثابه نماینده مردم در مجلس نشان داد که ایشان بحمدالله در کنار برخورداری از نعمت برخاستن از یک خاندان صالح (مفهوم ارزشی و ایجابی آقازادگی در فرهنگ دینی ما)، از دیگر نعمت‌های مورد اشاره در عبارت امیرالمؤمنین علی علیه السلام یعنی تجربه، حیاء، اخلاق خوش، آبروداری، چشم و دل سیر بودن، آینده‌اندیشی هم برخوردارند.» 🔲سؤالی که مطرح است آنکه آیا واقعا این تعابیر شایسته شخصی چون جناب آقای علی لاریجانی هست؟ به طور کلی؛ عطف به فرموده دقیق حضرت آیت‌الله جوادی آملی، آیا کسانی که زمینه استیلای بیگانه بر جامعه ایمانی ایران را فراهم می کنند و اغیار را به درون خانه راه می دهند و در هنگاتم امضای قراردادها از خطوط قرمز رهبری، که بر اساس غیرت دینی و ملی شکل گرفته، عبور می‌کنند، چه حکمی در مورد آنان جاری است؟ حد اقل آنکه چنین اشخاصی نه آینده‌نگرند و نه اخلاق کریمانه‌ای دارند و نه در پایان کار سیاسی آبرویی برایشان باقی می‌ماند! تقریبا طبیعی است که چنین افرادی کارشان به جایی می‌رسد که هم‌قطارانش برای استمرار حیات سیاسی روبه زوال خود مجبور می‌شوند برایش آبرو گدایی کنند. جناب آقای محسن الویری در بخش دیگری از یادداشت خود به تئوری‌سازی برای جریان غرب‌زده و سکولار اعتدال پرداخت و اساسا هدف وی تمجید از شخص لاریجانی نبود. لاریجانی یکی از چند نمادِ اعتدال است (که به اعتراف جعفریان تمام توان خود را برای تصویب برجام به کار بست) و اکنون دوره‌اش تمام شده و با بی‌اعتنایی مردم و نخبگان سیاسی مواجه شده و میدان سیاست را با شرمندگی ترک کرده است. آقای الویری «اعتدال» را یکی از ویژگی‌های برجسته علی لاریجانی عنوان می‌کند و در ادامه می‌نویسد: «آقای دکتر لاریجانی از مجلس شورای اسلامی خداحافظی کرد اما به عنوان نماد یک جریان انقلابی عقل‌گرا و اخلاق‌محور باقی ماند. به نظر می‌رسد این جریان بیش از هر جریان و گرایش دیگر دلباخته واقعی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و آینده ایران زمین و مکتب اهل بیت علیهم السلام و صاحب بصیرت نسبت به حکمت‌ها و مصلحت‌های آن است.» 🔻این بخش از یادداشت آقای الویری نمونه خوبی از دوگانه‌بازی کردن‌های موذیانه جریان اعتدال است. آقای الویری سعی می‌کند جریان اعتدال را انقلابی جا بزند و علی لاریجانی را به عنوان نماد این جریان معرفی کند. اما...: 1. آیا اعتدالی‌ها انقلابی‌اند؟ خلاصه باید گفت که اتباع جریان اعتدال از حیث تئوریک غرب‌زده و سکولارند اما از حیث عملی بی‌هویت‌اند و همین بی‌هویتی به آن‌ها اجازه می‌دهد یک روز چفیه بیندازند و با انقلابی‌ها بنشیند و دو روز بعد ژست دیگری بگیرند و با لیبرال‌ ها بچرخند. @rozaneebefarda ادامه👇
جریان افراطیِ «اعتدال»؛ رو به احتضار! به بهانه تمجیدهای تصنعی و تنفس مصنوعی معدود حامیان حوزوی لاریجانی و جریان اعتدال [صفحه3از3] 2. سؤال بعد این‌که آیا اعتدالی‌ها عقل‌گرا هستند؟ خیر. چراکه هر انسان عاقلی می‌فهمد که از دشمن خونی آبی گرم نمی‌شود اما اعتدالی‌ها(از شیخ حسن روحانی و ظریف گرفته تا همین آقای لاریجانی) با این‌که از مشت چدنی استکبار و کفار متنعم شده اند اما هنوز هم با سر و صورت خونین دنبال مذاکره برد-برد با آنان هستند! اگر این رفتار؛ دگرآزاری سیاسی نیست پس چیست؟ اگر این منش سیاسی، چوب حراج زدن به منافع ملی و ارزشهای انقلابی نیست پس چیست؟ این رفتار سیاسی، با کدام منطق و کدام الگوی عقلایی هزینه-فایده سازگار است؟ عجیب که حضرات با این سوابق سیاه، خود را به انقلابی گری و عقلانیت می چسبانند! 3. آیا اعتدالی‌ها هستند؟ باز هم خیر. اگر فهرست فحاشی‌های رئیس‌دولت اعتدال را ورق بزنید می‌بینید که این جریان نه تنها در ماده «اقتصاد» و «آمار» و «سیاست خارجه» نمره نیاورده بلکه در «انضباط» هم مردود شده است و شاید همین مردودی است که آقای الویری را نگران کرده است. ایشان به خوبی می‌داند با وضعی که جریان اعتدال برای مردم درست کرده؛ آقای لاریجانی پیش‌درآمدی است برای حذف طبیعی و تدریجی جریان اعتدال به دست مردم. او در یادداشت تمجیدآمیزش نیز نتوانسته نگرانی خود را پنهان کند. او می‌داند که امروز لاریجانی و جریان اعتدال در میان مردم و حتی نخبگان تنها و منزوی است و اثربخشی خود را در شرایط فعلی از دست داده است از همین رو می‌نویسد: « آقای دکتر لاریجانی ماند، اما نباید او را تنها گذاشت، به تعبیری دقیق‌تر نباید جریانی را که او خواسته یا ناخواسته نماد آن به شمار می‌رود و به کوشش او باقی ماند، تنها گذاشت. این سخن الزاما به این معنی نیست که این جریان در آینده نزدیک در همه ابعاد و ارکان انقلاب اثربخش خواهد شد، هیچ کس نمی‌تواند این را ضمانت کند، ولی صرف نظر از بازه زمانی و قلمرو اثربخشی این جریان باید برای مانایی و پویایی آن کوشید.» 🔸عجیب است که جناب آقای الویری و دوستان شان، در آخرین روزهای حاکمیت خرده جریان اعتدال بر قوای مقننه و مجریه کشور، به یاد برگزاری همایش و نشست علمی برای تبیین الگوی مطلوب خود افتاده اند! الگویی خسارت بار و شکست خورده، چه اهمیت و ارزشی دارد که کسی بخواهد در آخرین روزها، در تبیین آن قلم بزند! آری! اگر برخی از فرهیختگان مستقل و نخبه ایرانی به قصد عبرت آموزی به واکاوی کارنامه خرده جریان اعتدال بپردازند، البته بسیار بایسته و بجاست اما آنچه جناب الویری در ذهن می پرورانند، دیگر نه امکان وقوعی دارد و نه در صورت وقوع، نتیجه ای برای مترتب خواهد بود. 🔸در پایان باید گفت که امروز جریان سکولار و افراطی «اعتدال» رو به احتضار و مرگی قریب‌الوقوع است و اعتدالی‌هایی که تا دیروز با دهن‌دریدگی مخصوص خود جریان انقلابی را افراطی و بی‌شناسنامه و... می‌خواندند؛ امروز برای بقا مجبورند خود را به انقلابی‌ها بچسبانند. امید است جریان انقلابی با بصیرت و نفوذناپذیری و جریان‌شناسی، به مارهای خوش خط و خال اعتماد نکنند و زمینه را فراهم کنند. حتما در روزهای آتی تلاش های گسترده ای برای گرفتن یک پست جدید یا کسب آبرو از یک تعبیر تقدیرآمیز مقام معظم رهبری صورت خواهد گرفت و از هم اکنون باید بدانند که حتی اگر چنین شود، بازهم پیش از آقای لاریجانی افراد بیشماری از جمله آقای هاشمی، صدها بار بیشتر، واجد چنین عناوینی بوده اند اما مادامی که افراد پیوند خود را با انقلاب اسلامی، ولایت، مردم، روحانیت و مرجعیت، نخبگان سیاسی و خصوصا پیروان خط اصیل حزب الله و فرزندان معنوی حضرت روح الله مستحکم نکنند و بر عهد خود پایدار نمانند، ره به جایی نخواهند برد؛ اینجا ایران است؛ ایران انقلابی و ایران اسلامی! 99-3-7/قم المقدسه 🔸روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥بیانیه اعتراضی جمعی از طلاب و فضلای قم نسبت به تمجیدنامه نویسی های قجری برخی معممین در حمایت از لاریجانی 🔸جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم طی بیانیه‌ای عنوان کردند: در حالی‌که مراجع عظام تقلید حفظهم‌الله به پاسخی کوتاه و مؤدبانه به نامه علی لاریجانی اکتفا نمودند و به رسم ادب تقدیری اجمالی از وی به عمل آوردند، جمعی از شخصیت‌های حوزوی با گرایش‌های خاص سیاسی به تمجیدنامه‌نویسی‌های عجیب رو آوردند؛ گویی نمی‌دانند که وضع مردم از نظر معیشتی چگونه است و شاید تلاش دارند که نقش رئیس 12ساله مجلس را در این وضع نامساعد بپوشانند. متن کامل بیانیه را در ذیل بخوانید: 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053