eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
Kef1_2591575377846.mp3
1.23M
💥سخنان جناب آقای از اساتید مشهور سطوح عالی حوزه پیرامون دیدگاه های انحرافی برخی جریان های داخلی پیرامون (ص) @rozaneebefarda
یوسف صانعی درگذشت وی اخوی شیخ حسن صانعی و از شاگردان امام بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدت زیادی عهده دار مناصب قضایی بود و بعد از آن مدتی خود را به عنوان مرجع تقلید معرفی نمود که به دلیل صدور برخی فتاوای شاذ و احیانا خروج از ضوابط استنباط، جامعه مدرسین رسما او را فاقد صلاحیت لازم برای تصدی مرجعیت معرفی کرد. پس از آن همچنان جریان های غرب اندیش داخلی(اصلاح‌طلبان و اعتدالی ها) همچنان بر مرجعیت وی اصرار ورزیده، به استفاده ابزاری از او برای توجیه فقهی عقاید روشنفکرمآبانه خود ادامه دادند. @rozaneebefarda
رستاخیز ایران اسلامی در دفاع از ساحت پیامبر اعظم(ص) گفتاری از محمدحسین @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️ به‌رغم برتری ظاهری تمدن غرب، غربی‌ها احساس شکست سنگینی در عرصه ایدئولوژیک می‌کنند و به شدت نگران این موضوع هستند که این شکست برای آن‌ها در عرصه تمدنی هم رقم بخورد؛ بدون‌تردید چنین احساسی ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی و گفتمان آن در جهان اسلام است. ⭕️ پیش از انقلاب، نقد غربی‌ها درمورد اسلام، تقریباً به مندرجات کتاب‌های برخی از خاورشناسان محدود بود، چراکه غرب، در پی تحولات رنسانس و بعدها غلبه استعماری و چپاول سرزمین‌های اسلامی، دیگر نسبت به ایدئولوژی و تمدن پیشرو اسلام، نمی‌کرد؛ اما موجب شد که اسلام دوباره آن به عنوان هدف انقلاب اسلامی ایران مطرح شود و غرب از همین مسئله، به افتاده‌است. ⭕️ این همه اقتصادی و که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع می‌شود، در واقع نوعی در مسیر تشکیل است؛ همان مسئله‌ای که رهبر انقلاب بارها از آن صحبت کرده‌اند. ⭕️ باید مانند توهین نشریه فرانسوی را در چنین جُست و در واقع باید این رفتار را از همان سنخ رفتارهایی دانست که قرن‌ها قبل، زمان در برابر قرون نخستین، اتفاق افتاد. ⭕️ متن کامل را اینجا بخوانید: 👇 https://www.pishkhan.com/news/194762/ @rozaneebefarda
💥هفتمین همایش بین المللی جبهه جهانی شباب المقاومة با حضور جوانان ملیتهای مختلف جهان 🔶همزمان با عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم غاصب صهیونیستی و اهانت رسانه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر(ص) 🔷با موضوع راهکارهای نابودی اسرائیل 🔶سخنرانان: شیخ نعیم قاسم؛ جانشین دبیرکل حزب الله لبنان آیت الله اراکی؛ عضو شورای عالی حوزه های علمیه آیت الله کعبی؛ عضو جامعه مدرسین آیت الله معتوق؛ از علمای برجسته کویت دکتر اکبری؛ معاون دبیرکل مجمع بیداری اسلامی و یکی از فرماندهان ارشد لشکر فاطمیون 🔻قم مقدسة، دوشنبه ۲۴ شهریور، ساعت ۱۷:۰۰، سالن همایشهای مدرسه علمیه دارالشفا @rozaneebefarda
💥ماجرای عذرخواهی آقای از به روایت 🔸برخی از (خاصه شاگردان منتظری) با علم و اطلاع از این موضوع، به دست زده، آقای آذری را از جمله مخالفان مادام العمر انقلاب اسلامی معرفی کرده اند. جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۶۵۳. @rozaneebefarda
روزنه
یوسف صانعی درگذشت وی اخوی شیخ حسن صانعی و از شاگردان امام بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدت ز
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت مرحوم صانعی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح ذیل است: بسم‌الله‌الرحمن الرحیم درگذشت مرحوم مغفور آیت‌الله آقای حاج شیخ یوسف صانعی رضوان‌الله‌علیه را به فرزندان و خاندان مکرّم و به برادر معززّ و محترم ایشان و نیز به شاگردان و علاقمندان و دوستان آن عالم بزرگوار تسلیت عرض میکنم. آن مرحوم از شاگردان پر تلاش درسهای فقه و اصول و از نزدیکان حضرت امام خمینی اعلی‌الله‌مقامه بودند و پس‌از پیروزی انقلاب در مسئولیتهای مهمّ قضائی و غیره به خدمت اشتغال داشتند و امید است این همه مقبول درگاه احدیّت و موجب اعتلای مقامات اخروی ایشان باشد. رحمت و مغفرت حضرت حق را برای آن مرحوم مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ @rozaneebefarda
روزنه
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت مرحوم صانعی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 متن پیام رهبر انقلاب
و توضیح پس از انتشار متن پیام کریمانه مقام معظم رهبری، برخی مخاطبان محترم روزنه (از طیف های مختلف) نقد و نظرهایی را در باب تفاوت ادبیات خبر روزنه و متن پیام ارسال فرمودند که بدین جهت، نکاتی قابل ذکر است: ۱) در هر حال نقد مخاطبان، خاصه مخالفان، محترم است و حتمن قابل استفاده. ۲) در همه حال، امام الکلام، کلام الامام است و بس. ۳)کاربست عناوین و القاب دینی(آیت‌الله‌، حجت الاسلام و...) و همچنین طلب غفران برای افراد، مستلزم مراعات ضوابط و شرایطی است که در ادله شرعی و سلوک سلف صالح آمده است و از این باب نمی توان بدون قاعده از آن استفاده کرد و طبعا در هنگام تردد و شبهه(به واسطه کارنامه افراد) اصل بر است تا هنگام وصول به حجت. ۴)در مقام جری و تطبیق ادله و ضوابط بر مصادیق، احتمال اختلاف در تشخیص و کاربست ادبیات متفاوت، طبیعی است. ۵)قالب خبر که اقتضای آن توصیف بی پیرایه وقایع است با قالب پیام تسلیت از جهاتی متفاوت است. ۶)تقدیر از خدمات افراد و اغماض از عملکردهای غیرقابل دفاع رجال دینی، از عناصر ثابت در سیره سیاسی امام خمینی و مقام معظم رهبری است که ریشه در کرامت و بزرگواری آنان دارد. امری که در سلوک و ادبیات مخالفان ایشان کمیاب است. ۷)تمجید از خدمات و یادکرد احترام آمیز از افراد، ملازمه ای با عدم بازخوانی (ولو منتقدانه) کارنامه سیاسی آنان ندارد. ۸)خداوند خدمت گذاران نظام اسلامی را غریق رحمت کند. ۹) ولی فقیه، میزان و معیار است؛ انقلابیون اصیل در تنظیم رفتار و گفتار خود با سیره و سخن امام و رهبری لکنتی ندارند و با افتخار به این میزان متمسک اند. ۱۰)از همه عزیزان طلب دعا برای داریم که دعای دائمی امام و شهیدان بوده است. @rozaneebefarda
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸تخصص ندارید نظر ندهید حجت الاسلام والمسلمین دکتر : 🔹در مورد برخی از اساتید دانشگاه و حوزه مانند آیت الله معتقدند اقتصاد علم است و ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم. عمده دلیل ایشان این است که «اقتصاد علم است». 🔹می‌گویند ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم! در حالی که وقتی به کتاب و سنت مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که اسلام در تمام عرصه‌های اقتصاد حرف برای گفتن دارد. 🔹سیاست‌های تعدیل که ۱۶ سال بر اقتصاد ایران حاکم بود، سیاست‌هایی بود که صندوق بین المللی پول بر ما دیکته کرده بود که منبعث از اقتصاد و تفکرات رایج است. 🌐 rasanews.ir/002mUN 🆔 @rasanewsagency
به سبک ! 🔸یکی از دولتمردان اعتدالی در نامه نگاری های سریالی، به طرح برخی ادعاها و مسائل اقتصادی پرداخته که در جای خود قابل بررسی است اما فارغ صحت و سقم محتوای این نامه ها و نامعلوم بودن انگیزه انتشار آن در این زمان، کاربست تعابیر خاص برای یکی از سران ، امری عجیب و محل سوال است. 🔸او از تعابیری چون 《مرجع معظم تقلید شیعیان جهان》،《آیت‌الله العظمی》و 《زعیم فرزانه》و 《مرجع گرانقدر》استفاده کرده است. 🔸این در حالیست که در سالهای گذشته، و سران آن از سوی حوزویان با انتقادات فراوانی در باب نقض سلوک سلف صالح در باب مرجعیت گریزی روبرو شده است. همچنین تا کنون از سوی برخی حوزویان بارها نسبت به اقدامات مشکوک بعضی جریان های سیاسی غربگرا برای دست اندازی در روند طبیعی و سنتی مرجعیت شیعه، هشدار داده شده است. @rozaneebefarda
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 شمشیری که بار‌ها اندوه از چهره پیامبر (ص) زدود! 📝 تحلیل پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درباره آیت‌الله صانعی 🖋 علی مهدوی 🔹 برخی انتظار نداشتند امام خامنه‌ای در پیام تسلیت خود درباره آیت‌الله صانعی اینچنین با ملاطفت و بزرگواری برخورد کنند و برخی هم این پیام تسلیت را حمل بر «تطهیر کامل عمر سیاسی» هشتاد و اندی ساله‌ی این فقیه کردند و بدان وسیله افرادی که نقدی بر سیره و رفتار سیاسی سال‌های اواخر عمر ایشان دارند را «منکوب» کردند. عده‌ای اما طبق معمول این روزها، پیام رهبری را حمل بر «تقیه» می‌کنند و عده‌ای دیگر حمل بر «اخلاق شخصی»! لذا منتقدان را سفارش به فروبستن دها‌ن‌ها و رعایت اخلاق فردی می‌کنند! 🔹 حال آنکه اگر از زاویه‌ی درستی به این موضوع نگاه کنیم، گرفتار تحلیل‌های غلط و آلوده به افراط و تفریط نخواهیم شد. یک. 🔸 خوشحالی از مرگ دیگران بخصوص اگر دارای سوابق انقلابی باشند، مذموم و ناپسند است تا حدی که ممکن است انسان را به همان عاقبت دچار نماید. لذا درخواست مغفرت برای چنین افرادی ممدوح و حتی لازم است. در پیام تسلیت حضرت آقا مطابق معمول پیام‌های تسلیت علمای أعلام، خبری از درخواست «علو درجات» و یا تسلیت به عموم مؤمنین نبود، و صرفا تسلیت به شاگردان و ارادتمندان و درخواست «رحمت و مغفرت» برای آیت الله صانعی بود. برای نمونه پیام تسلیت حضرت آقا درباره مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی (دیگر شاگرد امام راحل) را مراجعه کنید. دو. 🔹 همه‌ی آنچه در پیام امام خامنه‌ای مورد مدح و تمجید قرار گرفته است؛ تماما سوابق مبارزاتی و خدماتی است که آیت‌الله صانعی در زمان حیات امام خمینی (ره) به انقلاب داشته است. بد نیست پیام امام خامنه‌ای درباره آیت‌الله منتظری را با پیام ایشان درباره آیت‌الله صانعی مقایسه کنیم؛ در پیام آیت‌الله منتظری به امتحانی که وی شد و مردود شد اشاره کردند و ابراز امیدواری کردند که ابتلائات دنیوی وی کفاره‌ی آن شود؛ چرا که وی در زمان حیات حضرت امام(ره) گرفتار لغزش سیاسی-اجتماعی شد. ولی از آنجا که آیت‌الله صانعی تا پایان عمر امام راحل (ره) بر صراط مستقیم بود، رهبری هیچ اشاره‌ای به لغزش‌های بعدی وی خصوصا «فتنه ۸۸» نداشتند؛ فتنه‌ای که بارها آن را «خط قرمز» خود معرفی کرده‌اند. سه. ❓اینکه چرا امام خامنه‌ای جفاهایی که برخی مبارزین انقلابی به ایشان کردند را مورد اشاره قرار نمی‌دهند، جهات مختلفی دارد: 🔺 اولا این «رأفت امام امت» است که از حق خود سخنی به میان نمی‌آورد و بیشترین عنایتش به خدمات سابق مجاهدین انقلابی در زمان حیات امام است. 🔺 ثانیا «الگوگیری» از سیره حضرت امیرالمومنین (ع) در رأفت با سابقین مجاهد صدر اسلام، چراغ راه این سیره رهبر معظم و گواه صدق کلام فرزند امیرمؤمنان است؛ «آنگاه که امیرالمومنین علیه‌السلام شمشیر زبیر را پس از مرگش دید، با یادآوری دلیری‌های وی در جنگ‌های صدر اسلام فرمود: این شمشیر بار‌ها اندوه را از چهره رسول خدا زدوده است.» (طبقات الکبری، ج۳، ص۷۸) ❓مگر نه این است که همین شمشیر زبیر در آوردگاه جمل، به «مقابله» و فتنه‌انگیزی علیه امیرالمؤمنین علیه‌السلام برخاسته بود؟ آری اما نه آن رفتار امام علی علیه‌السلام و نه این رفتار امروز فرزندش، هیچ‌یک به معنای تقیه و یا حتی «ندیدن و چشم بستن بر واقعیت» نیست. بر عاقبت هر دو مجاهد مبارز با سوابق انقلابی سخت باید گریست، همانطور که امیرالمؤمنین با شنیدن خبر قتل او گریستند. 🔺 ثالثا رهبر نظام اسلامی هیچگاه عکس‌العملی نشان نمی‌دهند که دشمنان جمهوری اسلامی را به «طمع» اندازد تا دست به ایجاد تفرقه‌های بیشتر بزنند و «مانور رسانه‌ای» راه بیندازند و حتی از مرگ یاران قدیمی انقلاب، برای تضعیف انقلاب اسلامی «بهره برداری سیاسی» کنند. چهار. ❓آیا اگر امام جامعه مسلمین از حق خود سخنی به میان نیاوردند، ما نیز مأمور به سکوتیم تا نامردمان جای حق و ناحق، «ولایتمداری و ولایت‌گریزی» را در رسانه‌هایشان عوض کنند؟ 🔹 قطعا و بی‌هیچ تردیدی، وظیفه ما «تبیین» است؛ جهاد تبیینی امروز ما، روشنگری در خط مستقیم صراط ولایت است و این امکان‌پذیر نیست مگر با عبرت‌آموزی از سیره و خط مشی سلمان‌ها و زبیرها؛ همانقدر که سلمان‌های اسلام و انقلاب برای ما «درس‌آموز» اند؛ زبیرها هم برای ما «عبرت‌آموز» هستند. لذا بیان حقایق امور و تبیین خط مشی اجتماعی و سیاسی افراد با رعایت انصاف و ادب، امری لازم و ضروری است. گاهی سکوت ما در عدم تبیین صراط مستقیم، امر را بر عموم جامعه نیز «مشتبه» می‌سازد و «خواص تردید افکن» را به «پاشیدن بذر نفاق» امیدوار می‌سازد. ✅ شاید بهترین تحلیل برای این پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب این باشد که: «آقای صانعی رفت، اما کرامت آقای ما سید علی ماند.» غفرالله لنا و له @Manahejj
چهره در نقاب چه کسانی از مرحوم ، سود بردند!؟ مرتضی عبداللهی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ضعف مفرط علمی و جایگاهی جریان نواندیش دینی در ، دست‌اندازی آنان به چهره افرادی که خصوصا از شاگردان حضرت امام رحمت الله علیه بوده اند را همواره طلب میکند تا بازتاب چهره شخصیتهای حوزوی اولا موجبات مخفی ماندن رخِ در نقاب کشیده ایشان شود و ثانیا با ایجاد خطای دید، ضعف خود را در پناه نام ایشان ارتقا بخشند. در این میان، سادگی، اهداف سست و یا کمبود توجه و نگاه بیرونی به برخی از شخصیتهای حوزوی، موجبات بازیچه قرار گرفتن افراد را فراهم می‌آورد و دشمن نیز با استمرار طرح های به ظاهر مقدس، دمای دغدغه‌مندی ایشان را بالا می‌برد و کافی است به نقطه جوش برسد که دیگر با ایجاد خسارت و هزینه‌کرد سنگین باید آن را فرونشاند. که فرزندی بیرون جهیده از آغوش اند، برخلاف ادعایشان و با اقدامات زیر زمینی و هوایی خود، از سیاسی ترین عناصر موجود در حوزه هستند که به کرات نشان داده‌اند، شخصیتهای حوزوی فقط ابزاری هستند برای طرح نظرات ایشان و رسیدن به اهداف آنها و اگر این شخصیتها زبان اینان نشوند، خود گوش و چشم آنها خواهند بود تا این شخصیتها را بالاخره به آنچه که در ذهن خود دارند برسانند و کارنامه این جماعت نشان داده در این راه حاضرند به کذب، افترا، خبر ناصحیح و ... تمسک کنند و آنچه که از فتوا و رفتار نیاز دارند را به دست آورند. بعد از مرحوم منتظری، این جریان به آقای صانعی به عنوان ایشان رجوع کردند و البته مرحوم آقای ، هرگز در جایگاه علمی و سیاسی آقای نبود، ولی دستمایه شدن ایشان، این عبرت را برای همه دارد که عدم هوشیاری شخصیتهای حوزوی در برابر داخلی و خارجی و تکیه بر مبادی غلط اطلاعات و یک طرفه به قاضی رفتن، می‌تواند چگونه موجبات نزول از مقام دینی پیشین را باعث شود و احیانا به طرح دینی، سیاسی و اجتماعی بینجامد؛ چنان آواز دهل شنیدنی که فقط از دور خوش است. البته بعد از ارتحال آقای صانعی، جایگاه پایگاه فقهی دگراندیشان و نواندیشان دینی به مراتب در قم ضعیف تر میشود و آقایان اینبار به چهره هایی متوسل میشوند که یا از شیوخ درجه چندم به حساب می آیند و یا ناچارند ضعف ایمان، عقیده و ساختار فکری/سیاسی خود را با به دور از اخلاق و انصاف، در اموری چون عدم برخورداری از آزادی بیان به جامعه حقنه کنند. در هر صورت، برای دشمنان و دگراندیشان در مذهب، هنوز در قم به منتظری ها و صانعی هایی نیاز است که با سواستفاده یا استفاده ابزاری از آنان، شقاق های درونی را استمرار بخشند و گسل های اختلاف را فعال نگه دارند و هر از گاهی از آن به عنوان تیرهای سه شعبه مسموم بهره برند و در وقت مقتضی آن را بر چله کمان نهند و به ذبح اسلام ناب، نظام و رهبری، اقدام کنند و اگر چشم بیدار و دست یداللهی حزب الله عزیز و مردم غیور نباشد، آرزوی آن دارند که خنده کنان، پیروزی بر کلمه طیبه الهی را به جشن بنشینند. البته که اضغاث احلام، تعبیر ندارد. @rozaneebefarda
هدایت شده از پونز
💠 وقتی تحلیل‌نویسان انقلابی را به عنوان آشوبگر جا می‌زنند 💢 شام انتخابات 96، دلمان آشوب بود، نفس‌ها تند تند می‌زد و زبان‌مان طعم تلخ به خود گرفته بود و تا صبح از اضطراب نتایج انتخابات چشم روی هم نگذاشتیم. 💢 اشک بود و لبخند! سفیدی در وسط سیاهی‌ها چشم امید ما را روشن‌تر می‌کرد و آرام آرام اندوه جایگزین این امید بود، صندوق به صندوق در خیابان‌ها می‌چرخیدم، تماس می‌گرفتند که تعرفه‌ها در فلان صندوق نرسیده است، اخلال در برگزاری انتخابات مشهود بود و نتیجه‌اش پیروزی حسن روحانی شد. 💢 دل بچه‌های انقلابی مضطرب بود، همه ناراحت و عصبانی از اتفاقات پیش رو و این همه تخلف یک جا نوبری بود که شاید برایمان دو دوتایش را چهارتا نمی‌کرد و همین فرصتی بود تا برای اعتراض در تکیه شاه خراسان جمع شوند. 💢 بچه‌های ولایتمدار و انقلابی محکم پای اعتقادات و آرمان‌هایشان بودند و مهر تایید رهبر انقلاب بر انتخابات سبب شد تا دوباره بر مسیر گذشته به کارهایمان مشغول شویم و باخت‌مان را بپذیریم، بنابراین نه سطل زباله‌ای آتش گرفت و شعاری! عقلانیت محض از همین بچه‌های انقلابی دیده می‌شد. 💢 از جاهای مختلف بچه‌های انقلابی را تحریک به اعتراضات مدنی می‌کردند اما حواسشان نبود که ما «آقا» داریم. هر چند تحلیل می‌کنیم اما داشتن فصل الخطاب به معنای این است که نظم سازمانی قوی بر این ساختار حکم‌فرماست و هیچ قرائت دیگری پذیرفته نیست. 💢 کسانی که برای فوت صانعی شهر را شلوغ کردند و از ولایتمداری گفتند و «امام» از دهانشان نمی‌افتاد، آنها باید پاسخگو باشند که سال 88 این جماعت بر طبل تفرقه و آشوب زدند یا چند بچه انقلابی که مقدادگونه دست به شمشیر داشتند و چشم در چشم امام تا به وقتش شمشیر از نیام بیرون کنند. 💢 ما از صانعی و فتنه‌گران خوب نخواهیم گفت که هنوز نشانی از 88 بر بدنمان مانده و رد تلخی بر جانمان نشسته است، به تلخی بسیجی که آتش زدند یا همان بچه بسیجی مظلومی که برهنه‌اش کردند و همین صانعی‌ها آنها را خداجو می‌خواندند. 💢 برای ما از تفرقه نگویید که آنکه بر طبل تفرقه کوبید، امروز در اردوگاه شما سرلیست انتخاباتی مجلس‌تان شد و حالا که شهر به لطف شهدای فتنه رنگ آرامش گرفته است، برایمان در شبکه چهار از حسین قصه‌سرایی می‌کند. 💢 برای ما از تفرقه نگویید که هنوز جای لگدهایتان در خیابان شهید منتظری بر پیکر بچه‌های حزب اللهی درد می‌کند که از نجف آباد و اصفهان و تهران و ... آوردید به قم تا در خیابان ارم و روبروی مدرسه کرمانی‌ها شعار «مرگ بر تو» بدهند. 💢 برای ما از تفرقه نگویید که بیت‌تان محفلی برای ضد انقلاب و مخالفان رهبر انقلاب است که لحظه‌ای شبث‌گونه از منبر و محراب‌تان پائین نمی‌آیید و حالا که جامعه دیگر قبول‌تان ندارد، برای ما از ولایتمداری سخن می‌گویید. 💢 واقعا سوال‌مان این است که اگر شما اینقدر حساسیت دارید و با یک کانال کوچک هم برخورد می‌کنید، پس تلخند سیاسی، اصلاحات نیوز و هزاران کانال دیگر که هر روز بر طبل تفرقه می‌کوبیدند و عکس با وزیر محترم اطلاعات هم دارند، از کجا ساپورت می‌شوند و چند بار طعم برخورد را چشیدند؟ 📌 @ponezs
اجتهاد مردود؛ اجتهاد مبتنی بر عرف قدرتهای مادی! مروری بر تذکار تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ♦️مسئله‌ مهم دیگری که مطرح است و در آن باب باید سخن روشن به میان بیاید، مسئله‌ی تحول در حوزه‌هاست. چند سال است که مسئله‌ی تحول در حوزه‌های علمیه، بخصوص در حوزه‌ی مبارکه‌ علمیه‌ی قم مطرح است. این تحول یعنی چه؟ حوزه میخواهد چه کار کند که اسمش تحول باشد؟ اگر تحول را به معنای تغییر خطوط اصلی حوزه‌ها بدانیم - مثل - قطعاً این یک است. تحول است، اما . ◾️شیوه‌ی اجتهادی که امروز در حوزه‌های علمیه رائج است و علمای دین به آن متکی هستند، یکی از قویترین و منطقیترین شیوه‌های اجتهاد است؛ اجتهاد متکی به یقین و علم، با اتکای به وحی؛ یعنی از ظن به دور است و استنباط ما استنباط علمی و یقینی است. ◽️این ظنون خاصه‌ای هم که وجود دارد، همه‌ی اینها حجیتش باید یقینی و قطعی باشد. حتّی اعتبار اصول عملیه‌ای که ما در فقه از آن استفاده میکنیم، باید اعتبار جزمی و قطعی باشد. تا وقتی که از دلیل قطعی به معتبر بودن این اصل عملی - استصحاب یا برائت یا اشتغال، هر کدام در مجاری خودشان - جزم پیدا نکنیم، نمیتوانیم از این اصل استفاده کنیم. بنابراین یا بیواسطه یا بواسطه، همه‌ی شیوه‌های استنباط ما در فقه منتهی میشود به قطع و یقین. 🔘اجتهاد در شیعه به معنای نیست؛ همینی که قدمای ما اصطلاح ، اجتهاد متکی به ظنون غیر معتبر، مثل قیاس، مثل استحسان و امثال اینها را به کار بردند و کتابها نوشتند؛ «الرّدّ علی اصحاب الاجتهاد فی احکام». اسماعیل بن ابوسهل نوبختی، سید مرتضی در «ذریعه»، شیخ در «عدةالاصول» و دیگران و دیگران این اجتهاد متکی به ظنون غیر معتبر را رد کردند. این است. 🔸 هم تحت هر نامی به اینجور اجتهادها روی بیاورند، است. اینکه حالا ، این حرف فقهی در دنیا خریدار ندارد، یا این را صریحاً بگویند یا نگویند، اما و اینها را به یک استنباط غلطی بکشاند، ! 🔹متأسفانه در در گوشه و کنار دیده شده که برای اینکه - که عمدتاً مادی است - رعایت شود، شرعی شده است! ⚫️حتّی بدتر از این، برای اینکه گاهی - نه حالا عرف دنیای مادی رائج، بلکه و استکباری رعایت شود - فتوا داده شده: تلاش صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی به دلیل اینکه موجب سوء ظن قدرتهای بزرگ است، ممنوع است! خوب، _کردند سوءظن دارند. 🔵اگر اجتهاد با همان شیوه‌ی درست و صحیح خود که تکیه‌ی به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حساب شده‌ی پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است. اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. 🔴مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند. شاگرد بر علیه نظر استاد، باز شاگرد او بر علیه نظر او حرفهائی زده‌اند، مطالبی گفته‌اند؛ هیچ اشکالی ندارد؛ این موجب بالندگی و پیشرفت است. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد. 🔘امروز حوزه نباید در صحنه‌های متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهای نوبه‌نو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ ...جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهائی که مکاتب و فرقه‌های گوناگون میدهند.اگر از جوابهای آنها غافل باشید، پاسخ شما نمیتواند کار خودش را انجام دهد. باید پاسخ قوی، منطقی و قانع کننده بیاورید وسط. باید پاسخها در دنیا مطرح شود.دائم بایستی صادرات قم -این قلب معرفتی دنیای اسلام- پمپاژ بشود. امروز خوشبختانه وسائل ارتباطىِ سریع در اختیار همه هست. شما میتوانید اینجا اقدامی بکنید، در آن طرف دنیا در همان ساعت از شما بشنوند و استفاده کنند. (بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌/۱۳۸۹/۰۷/۲۹) 🔶حاشیه روزنه بعد از گذشت یک دهه از تذکار تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی به فضلای حوزه قم، ردیابی مصداقی بیانات ایشان بسیار حائز اهمیت است. چه کسانی در قم به دنبال تغییر بوده و هستند؟ کدام مجموعه تولید بر اساس را در کارنامه دارد؟ @rozaneebe
AUD-20200914-WA0003.opus
1.98M
🎙صوت||توضیحات سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در مورد برگزاری امسال (حوزه نیوز) @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏💥گزیده ای از یک مناظره رادیویی در باب ◽️آقایان جبار رحمانی و محمدمهدی فاطمی صدر ▪️۱۲شهریور ۱۳۹۹؛برنامه‌ی جوان‌شهر/رادیو جوان. @rozaneebefarda
@pand_saadat-99-06-23.MP3
1.11M
🔈||صوت|| نکات شنیدنی جناب استاد پیرامون آثار و اقتضائات (99/06/23) @rozaneebefarda
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 در این چهل منزل امان ز شهر شام 🚩 مرثیه‌سرائی در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره). ۹۹/۶/۲۴ 🚩 صفحه ویژه مراسم‌های حسینیه امام خمینی 💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 امامت تو به طوفان گریه شد آغاز 🚩 مرثیه‌سرائی در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره). ۹۹/۶/۲۴ 🚩 صفحه ویژه مراسم‌های حسینیه امام خمینی 💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سلام حضرت سجاد علیه‌السلام 🚩 مرثیه‌سرائی در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره). ۹۹/۶/۲۴ 🚩 صفحه ویژه مراسم‌های حسینیه امام خمینی 💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 راوی نوشته است غروبی عجیب بود 🚩 مرثیه‌سرائی در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره). ۹۹/۶/۲۴ 🚩 صفحه ویژه مراسم‌های حسینیه امام خمینی 💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 لوح | خوش خط و خالِ سمّی 🔻رهبر انقلاب‌اسلامی: «فراعنه‌ عالَم اصرار دارند با مواردی مثل همین سند 2030 در آموزش و پرورش کشورها نفوذ کنند؛ چون کارهایی را که به وسیله نظامی به‌آسانی نمیتوانند انجام بدهند، با تأثیر آموزش و پرورش میتوانند انجام بدهند. متأسّفانه در کشور ما هم بعضی از اجزای 2030 به وسیله‌ آدمهای ناباب یا غافل اجرا میشود».۹۹/۶/۱۱ 💻 @khamenei_ir
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دلم پَر میزند سوی بقیع حضرت سجاد علیه‌السلام 🚩 مرثیه‌سرائی در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره). ۹۹/۶/۲۴ 🚩 صفحه ویژه مراسم‌های حسینیه امام خمینی 💻 @hoseinie_emamkhomeini
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بگذار بگریم، کمی از شام بگویم 🚩 مرثیه‌سرائی در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره). ۹۹/۶/۲۴ 🚩 صفحه ویژه مراسم‌های حسینیه امام خمینی 💻 @hoseinie_emamkhomeini
محتوای کتب درسی دانش آموزان و سخنی با جناب آقای 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آغاز سال تحصیلی جدید در شرایط کرونا، مصادف شد با چالش محتوای کتب درسی و حرف و حدیث های پردامنه در فضای مجازی. جالب و عجیب آنکه طیف های مختلف فکری و سیاسی به محتوای کتب درسی معترض بودند؛ از متدینین و انقلابیون گرفته تا لاقیدها و ضدانقلاب خارج نشین. برخی به حذف سریالی محتوای مبتنی بر جهاد و شهادت در سالهای اخیر اعتراض داشتند، برخی از حذف قرآن و برخی نمادهای دینی مانند حجاب و محاسن و... گلایه می کردند و برخی جریان های غرب اندیش داخلی و خارجی نیز با تمسک قرار دادن برخی موارد، مسئله عدالت جنسیتی را مطرح کردند. جالب تر آنکه از میان متولیان آموزش و پرورش، تنها شخص وزیر به طور جدی به میدان آمد و شوربختانه کاملا در زمین مخالفان نظام بازی کرد و ضمن پذیرش موضوع ناعدالتی جنسیتی، قول جبران داد! در این یادداشت مختصر با یادکرد برخی مواضع و مناصب اجرایی جناب حجت الاسلام علی ذوعلم، از ایشان درخواست می شود نسبت به حذف نمادهای دینی و محتوای مرتبط با جهاد و شهادت روشنگری نمایند و از دیگر سو، دلیل عدم مواجهه فعال با بهانه تراشی های واهی ایده پردازان و مجریان یواشکی را توضیح دهند. طبعا این قبیل تذکرها و تلنگرها، تعریضی نسبت به خدمات پیشین و سوابق انقلابی یا جایگاه حوزوی ایشان نداشته، بلکه این سوابق، انتظارات ویژه ای از ایشان ایجاد می کند که مع الاسف تا کنون برآورده نشده است! آقای ذوعلم تا 27اردیبهشت99 در جایگاه «معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی» بود و لذا در مورد محتوای کتب درسی امسال مسئولیت مستقیم دارد: (http://pana.ir/news/1030872) و از این حیث، انتظار آن است در چالش های مرتبط با محتوای متون درسی، بسیار فعال و پرتکاپو به شبهات مرتبط پاسخ داده، در صورت بروز اشتباهات و خطاهای احتمالی، دلیل و عوامل آن را به طور شفاف با مردم در میان بگذارد تا مشخص شود کدام جریان فکری و سیاسی، در مسیر اصلاح متون درسی کارشکنی می کند. گفتنی آنکه جناب ذوعلم در دهه هشتاد و در جایگاه «مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی آموزش و پرورش» قرار داشت و در سال 85 وعده داده بود: «نظام تنظیم و تالیف کتاب های درسی را متحول می کنیم.»👇 (magiran.com/n1172218) اکنون با گذشت 14سال از آن وعده، خوب است مصادیق و میزان این تحول و جهتگیری آن به عموم مردم و نخبگان توضیح داده شود تا ضمن تقدیر از زحمات مجموعه، نواقص موجود علت یابی گردد و زمینه اصلاح و تکامل آن فراهم شود. جناب آقای ذوعلم از سال 93 تا کنون در جایگاه معاون پژوهشی و آموزشی مؤسسه پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی(نشر آثار مقام معظم رهبری) مشغول خدمت است و ضمنا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هم هست. آنگونه که ایشان در سخنرانی های مختلف عنوان کرده،هم با ضرورت تحولات بنیادین تربیتی آشناست و هم دغدغه نقش آفرینی موفق در گام دوم انقلاب اسلامی را دارد و آنگونه که خود فرموده؛«نخستین ویژگی یک فعال انقلابی تلاش برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است. یک فعال انقلابی باید اهل تدبر و آینده‌نگر باشد تا از این طریق بتواند در تحقق اهداف بلند انقلاب به صورت نظام مند نقش آفرینی کند.»👇 http://iict.ac.ir/zooelm طبعا در مواجهه با چنین چهره باسابقه ای، پیگیری منویات رهبری و بازتکرار شعارها و شعائر مذهبی و انقلابی، زیره به کرمان بردن است و لذا اکنون تنها این پرسش مطرح است که مجموعه تحت مدیریت ایشان در اصلاح متون درسی با این نگاه راهبردی، تا چه میزان توفیق داشته و اگر موانعی بر سر راه قرار دارد، دقیقا چیست؟ در شرایطی که ، در سایه عدم مواجهه قابل قبول نخبگان دانشگاهی و انفعال تعجب برانگیز متولیان عالی حوزه های علمیه، با پذیرش و اجرای دزدانه سند منحوس2030 به مواجهه مستقیم با آموزه های دینی و ملی نسل آینده ایران اسلامی برخواسته اند، و علیرغم تذکرات پرشمار و فرامین صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتظار آن است که امثال جناب ذوعلم اعتبار و موقعیت خود را زمینه ای برای اجماع سازی نخبگانی در حوزه و دانشگاه قرار داده، از ظرفیت نخبگان متدین و متعهد برای پیشبرد امور استفاده کنند. اگر طبق گفته اخیر جناب ذوعلم، باور داریم که «ماهیت سند ۲۰۳۰ را تقابل با ارزش‌های انقلاب اسلامی تشکیل می‌دهد»، چه جای تعارف و تساهل است؟ (https://rasanews.ir/002mZA) در شرایطی که ارزش های اسلامی و انقلابی نسل آینده ایران در معرض هجوم ناجوانمردانه عناصر بداندیش و بدعمل قرار گرفته و افرادی در درون نظام به طور جدی با این پروژه همراهی دارند، آیا اقدامات تقابلی صورت گرفته،کفایت می کند یا باید طرحی نو درانداخت؟! 🔶پی افزود جناب ذوعلم 99/2/27 از آ.پ خداحافظی کرد: mehrnews.com/xRSZL @rozaneebefarda