eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
پیامبر خاتم(ص) و احیای تمام ادیان! اختصاصی|| جعفر بحرینی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹هر پیامبری برای اثبات نبوَّت خود معجزه‌ای می آورد. چه اینکه بدون معجزه، نبوَّتش برای مردم اثبات نمی شود. تمام کسانی که زمان یک پیامبر بوده اند، به واسطه مشاهده حسِّی معجزه آن پیامبر و یا تواتر در نقل مردم ، به اعجاز آن پیامبر می رسند و به آن پیامبر ایمان می آورند. ◽️حال اگر چند هزار سال از زمان آن پیامبر گذشته باشد، چگونه باید به آن پیامبر ایمان آورد؟ 🔻در پاسخ، چند فرض به نظر می رسد: 1-مشاهده حسّی معجزه ؛ این راه مقدور نیست ، چرا که آن حضرت اساسا در قید حیات نیستند که بخواهند برای ما معجزه بیاورند! 2-تواتر در نقل معجزه؛ این نقل به علَّت اینکه یک)مستقیم نیست ، دو) تعداد سلسله های در نقل بسیار زیاد است (بخاطر فاصله زمانی بسیار زیاد) و سه) ناقلان همه از یک کیش و آیین هستند! و چهار)استناد بسیاری از ناقلان نقل سینه به سینه نیست بلکه نقل مستند به کتب آسمانیشان می باشد! لذا با فرض تواتر در نقل هم نمی توان به این راه برای اثبات معجزه آن پیامبر استدلال کرد. 3-اعجاز علمی ؛ به این صورت که کسی مفاهیم آن ادیان را بخواند و بواسطه مفاهیم بلند آن کتاب آسمانی ، به آورنده آن کتاب ایمان بیاورد._ این مساله درباره ادیان و کتب الهی تحریف شده ، منتقی است زیرا با تحریف ، جامعیت آن کتاب آسمانی و اعجاز آن پیامبر به طریق اولی زیر سوال می رود؛ در نتیجه نمی توان نه اعجاز را ثابت کرد و نه حقانیَّت آن دین را! ◽️با توجه به فروض طرح شده ، ادیان الهی هیچ راهی برای اثبات حقانیت خود ندارند! و حتی حقانیَّت انبیای الهی آنها هم اثبات نمی شود. لذا در باب حجیَّت ادیان الهی و پیامبران الهی دچار انسداد عظیم خواهیم شد. 🔻مگر اینکه فرض دیگری را طرح کنیم. 4- اعجاز پیامبر ، امروز هم موجود باشد. اگر معجزه پیامبری به گونه ای باشد که امروز هم برای همه مردم در دسترس باشد ، آنوقت حقانیَّت آن پیامبر و دین او اثبات می شود. ▫️با توجه به جاویدان بودن اعجاز قرآن کریم ، حقانیَّت حضرت محمد صلَّی الله علیه و آله و سلَّم و دین او اثبات می شود. نکته مهم وحیاتی این است که تمام آنچه را که دین اسلام و قرآن کریم ، تصدیق و تایید کرده باشد هم اثبات می شود. حال ما شرح حال و معجزه پیامبران بزرگ الهی را در قرآن کریم می یابیم و بواسطه رسالت حضرت خاتم ، به تمام آن پیامبران و دینشان ایمان می آوریم. «چون که صد آمد، نود هم پیش ما است». ▫️پس ادیان الهی موجود حقانیت و حجیَّـت خود را مدیون اسلام و حضرت محمد صلَّی الله علیه و آله و سلَّم هستند. آری حضرت محمد صلَّی الله علیه وآله و سلَّم ، مویِّد و تکمیل کننده تمام ادیان الهی است و توهین به او، توهین به تمام ادیان الهی! (ص) (ص) @rozaneebefarda
روزنه
🔴 #قیام_قم علیه اهانت به رسول الله 🔴 ✳️ همایش مجازی فانبذ إليهم ✳️ شنبه ١٠ آبان مسجد سلما
💥فوری هم اکنون همایش فانبذ الیهم در حال برگزاری است. سخنان مهمی در این همایش مجازی، از جانب آیت‌الله سیفی مازندرانی مطرح می‌شود. بار دیگر نقطه آغاز یک نهضت حوزوی تازه می شود: نهضتی در راستای و مقابله فراگیر با کفار و استکبار و دنباله های داخلی آنان.... آیت الله سیفی مازندرانی با تمسک به آیات قرآنی، خصوصا سوره توبه، با توجه به کارشکنی ها و بدعهدی های طرف غربی، و خصوصا پس از اهانت به ساحت مقدس نبی اکرم(ص)، خواستار شد. متن و صوت کامل سخنرانی ایشان به زودی منتشر خواهد شد. 🔶حاشیه روزنه باتوجه به ضرورت اجماع گفتمانی و انسجام تشکیلاتی در میان نیروهای جبهه انقلاب اسلامی، به نظر می‌رسد مسئله ظرفیت لازم را برای ایجاد چنین اجماع نخبگانی و همصدایی همگانی، داراست. امروز کسی شک ندارد که و محصول خسارت بار آن ، و وضعیت معیشتی نامساعد فعلی است. وانگهی! برگشت از این مسیر خسارت بار، مثل عصر اصلاحات و در ماجرای پلمپ هسته ای، باید در همین دولت آغاز شود. @rozaneebefarda
14.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥واکنش عجیب و صریح به سخنان شبه الحادی ! ⭕️ملکیان: انسان فرهیخته نمیتواند متدین باشد! ⭕️دینانی: سخنان او سراسر تناقض است یعنی دین نداشته، دین را می فهمد؟! ! 🔶حاشیه ادبیات این فایل صوتی که در فضای مجازی به نحو گسترده منتشر شده، قابل دفاع نیست که البته ممکن است به اقتضای جلسه خصوصی، چنین تعابیری استفاده شده باشد اما فارغ از آن، اصل سخنان انکارآمیز ملکیان، آنهم در محافل رسمی، به شدت قابل پیگیری است. ملکیان از حامیان سرسخت بود که در حال حاضر نیز هر از گاهی تیتر صفحه نخست و جلد نشریات اصلاح‌طلب و اعتدالی می شود. حامیان حوزوی ، تحویل بگیرند! هر دم از این باغ بری می رسد! اعتدالی ها آیا از تئوری ضداسلامی و ضدایرانی ، به ملکیان رسیده اند؟! نظر به اینکه یکی از پاتوق های اصلی و بلکه سکوی پرش و یکی از عوامل اصلی شهرت ملکیان، بوده، انتظار میرود دفتر در راستای عمل به وظیفه ذاتی خود، به مقابله علمی بی لکنت با اندیشه های انحرافی و شبه الحادی امثال ملکیان بپردازد. صدالبته این مطالبه، همچنان نافی مسئولیت سایر مجموعه ها از جمله موسسه امام خمینی نیست. البته پرهیز از دامن زدن به شهرت بیشتر و داغ شدن چهره هایی مثل ملکیان، همواره به عنوان یکی از عوامل استنکاف از پاسخ به شبهات آنان مطرح میشود که در جای خود معقول و منطقی است اما باید توجه داشت این سخنان در فضای مجازی در سطحی گسترده در حال انتشار است و سکوت هم، عواقب خاص خود را دارد. @rozaneebefarda
🔻 مجمع بین‌اللملی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با همکاری شورای راهبردی روابط خارجی برگزار می‌کند: 🗓 زمان: یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹ 🕔 ساعت ۱۷ الی ۱۹ @rozaneebefarda
ayatoolah -seyfi-khoroj az-barjam990810.mp3
13.54M
💥فایل صوتی بیانات مهم آیت‌الله در همایش مجازی فانبذ إلیهم با موضوع: دفاع از ساحت‌ مقدس (ص) و ضرورت ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱ 🔹شهروزخواه: سلام علیکم معمولاً تقریظ رهبر معظم انقلاب از طریق دفت
تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر یکی از کتب طب اسلامی توسط مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای، شد. 🔹 فضائلی گفت: 🔻 با توجه به انتشار خبری با موضوع یادداشت رهبر معظم انقلاب اسلامی بر یکی از کتب مرتبط با طب اسلامی و ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، به اطلاع می‌رساند متن و دستخط منتشر شده جعلی بوده و فاقد اعتبار است. 🔻 یکی از ماموریت‌های این دفتر صیانت از آثار و اندیشه معظم له است، لذا انتظار می‌رود رسانه‌ها در انتساب مطالب به رهبر معظم انقلاب دقت نظر کافی داشته باشند. 🔶حاشیه این خبر ۹ آبان در سایت مشرق به نقل از یکی از نویسندگان کتاب مزبور منتشر شده بود. خبر مزبور را اینجا ببینید: mshrgh.ir/1136662 خبر تکذیبیه را اینجا ببینید: https://mehrnews.com/xT2Df @rozaneebefarda
قاتل واقعی ساموئل پتی ،چه کسی است؟ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در 16 اکتبر ، 2020 ، معلم فرانسوی «ساموئل پتی» مورد سوء قصد واقع شد و توسط جوانی سر بریده شد. همه ما این خبر را شنیده ایم! و تاسف خورده ایم. امَّآ آیا تاسف کافی است؟ آیا تاسف خوردن باعث جلوگیری از اقدامات مشابه می شود؟ باید به فکر چاره بود! اولین قدم این است که بدانیم چه کسی قاتل است؟ آری قاتل کیست؟ آن جوان نا اگاه که بخاطر توهین به مقدساتش و برای دفاع از آرمانش دست به این جنایت زده قاتل است؟ آیا او لحظه ای به اشتباه بودن کارش فکر کرده بود؟ یا مانند همه جوانان درگیر شور خامی جوانی شده بود؟ مسلم است که آن جوان را نمی توان قاتل واقعی دانست! قاتل کسی است که فرمان قتل را داده است. این جوان صرفا ابزاری برای قتل بود. داعش و تفکر داعش فرمان قتل را صادر کرده .اوست که می خواهد اسلام را خشن و بی منطق نشان دهد. اوست که بخاطر تفکرات اشتباهش به مسلمانان نیز رحم نکرده و دست به غارت و قتل در خاور میانه زده است. آری داعش آن قاتل واقعی است. قاتل واقعی پیدا شد؟! لحظه ای صبر! مسلمانان ، مسیحیان ، و دیگر ادیان قرن ها در کنار هم زندگی کردند و به یکدیگر محبَّت می کردند. هنوز هم در بسیاری از کشور ها ، این همزیستی مسالمت آمیز وجود دارد . پس داعش از کجا آمد؟ همه چیز بر میگردد به جریان افراطی در غرب آسیا ، این جریان افراطی با حمایت عربستان و آمریکا برای مقابله با شوروی درست شدند. بعدها با حمایت آمریکا و دولت های اروپایی ، از دل القاعده جریانی به اسم «داعش» درست شد. آنها همه مسلمانان را نیز کافر می دانستند و مستحق مرگ ، آنها هزاران نفر در عراق و سوریه را سر بریدند. چند میلیون مسلمان را آواره کردند! آن روز اروپا و فرانسه نه تنها نظاره گر بود بلکه برای از میان بردن کشورهای مسلمان مخالف خود از داعش حمایت کردند! آری پدر خوانده های داعش قاتلان واقعی اند! اگر فرانسه با داعش مخالف بود به او کمک نمی کرد. اگر او مخالف واقعی قتل شهروندانش بود به ایران کمک می کرد تا داعش را سرنگون کند. آمریکا به کمک دولت های اروپایی بزرگترین مخالف و دشمن داعش یعنی سردار سلیمانی را ترور کرد! حال چه کسی قاتل واقعی «ساموئل پتی» است؟! قاتل را بیابید! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نامه‌ای به جوانان خیابان شانزلیزه! اگر آزادی بیان دارید، این سوال‌ها را بپرسید @rozaneebefarda
مناسبات حوزه علمیه و نظام اسلامی سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/11 💥اختصاصی|| مصطفی معمار @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 4] ▪️ده سالگی سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم بهانه ای است تا بیانات ایشان در ابعاد مختلف، مورد بازخوانی و بررسی قرار گیرد. قم و محسوب میشود. حضور مراجع معظم تقلید و حوزه های علمیه اهمیت این شهر مذهبی را دو چندان می کند. بی گمان حضور حکیمانه رهبری معظم در این شهر و بیانات شان در آن سفر، از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردار است که نباید از آن غفلت کرد. ▫️با گذشت ده سال وقت آن رسیده تا با بازخوانی بیانات و مطالبات ایشان، با نگاهی دقیق و موشکافانه، کارنامه نهادها، مسئولین و مخاطبین این مطالبات را بررسی کنیم تا مشخص شود چه مقدار از دغدغه های ایشان عملی شده و چه مقدار روی زمین مانده است. یکی از محورهای مهم سخنان رهبری معظم در سفر به قم، تبیین رابطه حکومت و حوزه بود. ایشان با مغالطه خواندن تعابیری چون و ، می فرمایند: 🔻«هدفشان از طرح این دو مفهوم انحرافی و غلط این بود که اولاً نظام اسلامی را از پشتوانه‌ی عظیم فکری و نظری و استدلالی و علمی علمای دین محروم کنند؛ ثانیاً روحانیت مسئول را، روحانیت انقلابی را، روحانیت حاضر در صحنه را که در مقابل دشمنیها سینه سپر کرده است، به خیال خودشان منزوی کنند، بدنام کنند. یعنی آخوند یک نوعش حکومتی است، که این بد است، منفی است، ضد ارزش است؛ یک نوعش غیر حکومتی است، که این مثبت است، این منزه است.»(بیانات در جمع طلاب قم 29/7/89) ◽️پس کسانی که به دنبال ها هستند بدانند که این جدایی حوزه از حکومت مفهوم غلطی است که در پازل دشمنان نظام تعریف می شود چرا که حوزه مادر انقلاب است و با حکومت و انقلاب اسلامی در هم تنیده است بطوریکه ضربه به یکی منجر به خسارت به دیگری خواهد شد. همانطور که حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: 🔻«نسبت روحانیت با نظام اسلامی، نسبت روشنی است. نسبت روحانیت و حوزه‌های علمیه با نظام اسلامی، نسبت حمایت و نصیحت است.»(همان) ▪️طبیعتا طرفین این نسبت، هر کدام در مقابل یکدیگر وظایفی دارند که وظیفه حوزه نسبت به حکومت، نصح و پشتیبانی فکری و علمی است و وظیفه حکومت نسبت به حوزه هم حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی است. ▫️بحث پیرامون وظایف حوزه نسبت به حکومت مجالی واسع می طلبد که نظریه پردازی اسلامی در عرصه های مختلف اعم از اقتصادی و سیاسی و ... از جمله مطالبات رهبری از حوزه است. بسیار بایسته است که عملکرد متولیان حوزه در این جهات مورد بررسی دقیق قرار گیرد که خارج از موضوع نوشتار پیش رو است. در این یادداشت، نکاتی پیرامون مسئله و به محضر مخاطبان ارجمند تقدیم می شود. ▫️پیش از ورود به بحث، این پرسش قابل طرح است که: آیا پشتیبانی دولت با و منافات خواهد داشت و اگر حوزه از دولت امتیاز در یافت کند، لازمه ای امر، دستوری شدن فعالیتهای حوزه خواهد بود؟ 🔻در چند سال اخیر شاهد موضع گیری برخی از حوزویان بوده ایم که معتقد هستند وابستگی مالی حوزه به دولت لاجرم مانع از استقلال حوزه می شود. ▪️امام خامنه ای در پاسخ به این قبیل شبهات، با بیان اینکه حوزه های علمیه همیشه و حتی در زمانهایی که حکومتهای شیعی بر سر کار بوده و افرادی چون محقق کرکی و... صاحب مناصب حکومتی داشتند، در استقلال کامل بوده، در این باره می فرمایند: 🔻«استقلال حوزه‌ها به معنای عدم حمایت نظام از حوزه و حوزه از نظام تلقی نشود؛ یک عده‌ای این را میخواهند. بعضیها می خواهند به عنوان استقلال و به نام استقلال، رابطه‌ی حوزه را با نظام قطع کنند؛ این نمیشود. وابستگی غیر از حمایت است، غیر از همکاری است. نظام به حوزه مدیون است؛ باید به حوزه‌ها کمک کند.»(همان) پس باید توجه داشت که حمایت از حوزه اولا به معنای ادای دین نظام است و ثانیا اینطور نیست که این حمایت لاجرم منجر به وابستگی حوزه شود. حال نوبت به این می رسد که کیفیت تحقق این مطالبه رهبری، مورد بررسی قرار گیرد. صفحه دوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5557 صفحه سوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5558 صفحه چهارم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5559 @rozaneebefarda ادامه👇
مناسبات حوزه علمیه و نظام اسلامی [صفحه 2 از 4] ▪️واضح است نظام اسلامی در عرصه های مختلف(از نیروی انسانی تا تولید تئوری و معنویت و تربیت و...) نیازمند ظرفیت متراکم حوزه است و از بدو تاسیس نظام تا کنون از خدمات حوزه در زمینه های مختلف برخوردار بوده است. پس طبیعی است که باید از این نهاد مهم حمایت بکند. پر واضح است که اگر حوزه به وظایف خود در تربیت و دینداری و نظام سازی عمل نکند، کشور با مشکل مواجه خواهد شد و اگر دولت هم پشتیبانی لازم را از مجموعه های فرهنگی و مذهبی نداشته باشد، این مجموعه ها نخواهند توانست آنطور که باید، به وظایفشان عمل کنند. ▫️این حمایت طرفینی مختص به ایران هم نیست؛ در اغلب کشورهای دنیا بودجه هایی را صرف نهادهای فرهنگی و دینی می کنند. برای مثال با اینکه به عنوان حکومتی لائیک شناخته می شود، وزارت دیانت دارد و بودجه های کلانی را در این دستگاه عریض و طویل مصرف می کند. حتی در کشورهای آمریکایی و اروپایی هم برای حمایت از مراکز دینی بودجه های خاصی در نظر میگیرند؛ برای مثال (که این روزها به دلیل رئیس جمهورش به ساحت مقدس پیامبر(ص) با جهان مواجه است) در سال 2015 میلادی 29% بودجه های مناسبات فرهنگی خودش را افزایش داد. علت این کار اینست که آنها با نگاه کارکردی خودشان متوجه خدمات این مجموعه شده اند و با توجه به وظایفی که دولت ها در رفع مشکلات اخلاقی، بزهکاری ها، مسائل خانوادگی دارند، متوجه شدند با سرمایه گذاری روی این نهادهای مذهبی، به مقدار قابل توجهی از بار این مسولیت کاسته شده است. پس نگاه به حوزه حداقل اگر به همین مقدار هم باشد، در نظر گرفتن بودجه معنتنا به، مورد انتظار است. ◽️همانطور که با نگاه به مصالح یک ساختمان می توان حدس زد که به چه منظور ساخته خواهد شد و چه کاربردی خواهد داشت، با نگاه به تسهیم بودجه کشور هم می توان سمت و سوی هدف گذاری آن کشور را حدس زد. بودجه در واقع عملیاتی ترین سند سیاست گذاری سالانه کشور محسوب می شود. فارغ از اینکه چه اتفاقی درباره درآمد و هزینه های دولت رخ می دهد، ما می توانیم از خلال سطوح لایحه بودجه و از آن بخش سفید نانوشته استنباط کنیم که جهت گیری های دولت در سال آینده درباره نحوه مواجه با بخش های مختلف به چه شکل خواهد بود. ▪️طبیعی است کشوری که با عقبه فرهنگی و مذهبی، داعیه دار ایجاد تمدن اسلامی است و قرار است بعنوان نمونه و الگوی کشورهای اسلامی معرفی شود، نیاز دارد تا سرمایه گذاری معتنابهی در زمینه فرهنگی و مذهبی داشته باشد. ▫️حکومتی که با انقلاب مذهبی روی کار آمده و نماد یک حکومت مومنانه در جهان است و دشمنانی که برای زمین زدن آن با پروژه اندلس سازی و با اختصاص بودجه های کلان در این رابطه، انواع و اقسام هجمه های فرهنگی را وارد می کنند، صد البته باید برنامه ویژه ای برای تقویت حوزه فرهنگی و مذهبی خود داشته باشد اما با اینهمه وقتی برنامه بودجه کشور مراجعه می کنیم با کمال تعجب می بینیم سهم عرصه فرهنگی کشور(اعم از حوزوی و غیر حوزوی) تنها یک و نیم درصد از بودجه 1700هزار میلیاردی کل کشور است. @rozaneebefarda ادامه👇
مناسبات حوزه علمیه و نظام اسلامی [صفحه 3 از 4] ▪️با توجه به اینکه شرکت های دولتی چیزی حدود 70 درصد کل بودجه کشور را می بلعند سهم نیم درصدی موسسات حوزوی با تکلیفی که به عهده دارند ناچیز محسوب می شود. ◽️دکتر یاسی، معاون برنامه‌ریزی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور در این باره می گوید: «حجم حمایت‌های دولت نسبت به اتفاقی که باید می‌افتاده بسیار کمتر از حجم مورد نیاز است. ما می‌بینیم که دولت‌ها برای حمایت از کارکنان تحت اختیار خودشان، حجم‌های ریالی بسیار بالاتری را هزینه می‌کنند. فرض بفرمایید بهای تمام شده حقوق یک کارمند معمولی در سال ۹۸ برای دولت بالغ بر ۶ تا ۷ میلیون تومان در ماه است. مدیران را عرض نمی‌کنم؛ کارمندان! در حالی که مثلاً مرکز خدمات حوزه علمیه با یک جامعه هدف ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفری، با میانگین حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه سالانه، چه حمایتی می‌تواند بکند؟ در خوشبینانه‌ترین حالت، می‌شود ۴ میلیون تومان در یک سال! یعنی در واقع حمایت ما از یک طلبه در طول یک سال از حمایت دولت از یک کارمند در طول یک ماه خیلی کمتر است!»(خبرگزاری رسا) ◽️جای سوال است که چرا دولت ها برای کارکردهای حوزه، ارزش چندانی قائل نیستند و در قبال خدمتی که حوزه علمیه مخلصانه برای نظام اسلام انجام می دهد، از وظایفشان شانه خالی میکنند؟ ◽️طبق دستور صریح مقام معظم رهبری، حمایت از حوزه، وظیفه نظام است؛ حتی سلاطین و پادشاهان جور هم به این مهم پرداخته، حمایتشان را از حوزه ها دریغ نمی کردند و بزرگان حوزه نیز در این جهات از ظرفیت های حکومت ها (با لحاظ جوانب شرعی و عقلی) در ارتقای دستگاه دیانت، استفاده می کردند. به راستی از جهت رسالت و جایگاه علمی و آموزشی، چه تفاوتی بین استاد حوزه علمیه با استاد دانشگاه وجود دارد که حقوق اساتید دانشگاه در بودجه سالانه حساب می شود اما استادان حوزه نمی شود؟ آیا جز این است که اساتید حوزه، غیر از وظیفه آموزش، مسئله تربیت و تهذیب شاگردان را نیز عهده دار هستند؟ آیا بین رسیدگی به امور معیشتی اساتید توسط دولت ها و زیرنظر مدیریت حوزه، با حریت و جایگاه استادی آنان، منافات دارد؟ 🔸بررسی مقایسه ای نهادهای آموزش عالی با دستگاه حوزه و روحانیت، نشانگر کم توجهی به بیانات راهبردی مقام معظم رهبری است. با یک مقایسه ساده بین سرانه دانشجویان در دانشگاه های مختلف و طلاب علوم دینی این اختلاف فاحش آشکار می شود. برای مثال بودجه مصوب شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با ۱۲۸۰۰۰ طلبه در سال ۹۷ معادل ۴۴۰ میلیارد تومان بود که برای سال ۹۸ معادل ۳۰۰ میلیارد تومان با شانزده درصد کاهش پیشنهاد شد. درحالیکه بودجه هزینه‌ای دانشگاه تهران با ۹۹۴۵ دانشجو در سال ۹۷ معادل ۵۹۶ میلیارد بود که برای سال ۹۸ معادل ۶۷۹ میلیارد با ۳۲ درصد افزایش روبه رو بود. با این حساب هزینه آموزش سالانه یک طلبه در دوره کارشناسی یک میلیون و هفتصد هزار تومان در نظر گرفته شده و برای یک دانشجوی کارشناسی رشته انسانی دانشگاه تهران ده میلیون و هشتصد هزار تومان، یعنی مابه التفاوت آموزش طلبه با دانشجوی دانشگاه تهران در دوره کارشناسی رشته علوم انسانی منفی ۹۱ است. همچنین هزینه آموزش سالانه یک طلبه در دوره ارشد دو میلیون و دویست هزار تومان در نظر گرفته شده و برای دانشجوی ارشد رشته انسانی دانشگاه تهران شانزده میلیون و چهارصد هزار تومان که مابه التفاوت منفی ۱۴۲ است.(برگرفته از سایت مشرق 20 دیماه 97) 🔻به گفته معاون برنامه ریزی مرکز خدمات حدود ۱۵ هزار نفر از روحانیانی که عمرشان را در خدمت به اسلام گذرانده‌اند چون از حداقل حقوق شهروندی محروم بودند و بیمه نداشتند، امروز به مرحله ۷۰ تا ۷۵ سالگی رسیده‌اند و دیگر توان کار ندارند. آیا این اجر سربازی ایست که یک عمر در سخت ترین جبهه ها مجاهد کرده؟ با سرانه 4 میلیون تومان در سال که نیمی از آن صرف بیمه پایه می شود از حوزه که به تعبیر مقام معظم رهبری مادر انقلاب است چه حمایتی می توان کرد؟ کشوری که از یک سو در مورد دشمن قرار دارد و همزمان میخواهد انقلاب مذهبی و فرهنگی اش را به دنیا صادر کند، و در هر دو سنگر، حوزه علمیه اش باید در خط مقدم باشد، سهم مهمترین نهاد مذهبی اش باید نیم درصد باشد؟ 🔸واقعیت، تلخ‌تر از این است. چرا که معمولا بین بودجه تعیین شده و بودجه‌ای که تخصیص پیدا می‌کند، تطابق وجود ندارد. 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با بیان این که متأسفانه، بودجه‌های درنظرگرفته‌شده برای جامعةالمصطفی فقط روی کاغذ است و تخصیص نمی‌یابد، گفت: «از ابتدای سال تاکنون، فقط ۳۷٪ بودجه جامعةالمصطفی تخصیص یافته است، در حالی که بیشتر مراکز مشابه، بالای ۶۰٪ تخصیص را تا این فصل از سال داشته‌اند.»(خبرگزاری حوزه) @rozaneebefarda ادامه👇