فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ چرا بزرگداشت پانزدهم خرداد مهمّ است؟
👈 #بازخوانی ماجرای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ از زبان رهبر معظّم انقلاب اسلامی
🗓 تاریخ بیانات: ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
@rozaneebefarda
📝 سخنرانی تحلیلی حضرت آیتالله خامنهای درباره قیام پانزده خرداد
🔍 بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1518
@rozaneebefarda
نخستین دور مناظرات کاندیداهای ریاستجمهوری در ساعت ۱۷ برگزار میشود.
نقد و نظرهای مرتبط با حوزه اندیشه دینی و روحانیت را جهت بازنشر در روزنه برایمان بفرستید.
@rozaneebefarda
مناظرات انتخابات ۱۴۰۰ به تناسب ادوار قبل، از حیث برنامهمحوری و مراعات برخی ضوابط اخلاقی، ترقی خوبی کرده است
گرچه همچنان جریان غربگرا، بجای برنامه مستدل و نقد مستند، راه تهاجم و طعنه و بعضا توهین را پیش گرفته است و این ویروس بعضا به دیگران هم سرایت کرده، اما مجموعا نمره قابل قبولی به مناظرات میتوان داد.
سیاهنماییهای اکانتهای همیشه مهاجم و بیمنطق را نباید ملاک قرار داد.
@rozaneebefarda
شهادت شیخ الائمه و رئیس مذهب محقه، حضرت امام صادق علیه السلام تسلیت باد.
@rozaneebefarda
تحلیلی بر مناظره اول انتخابات۱۴۰۰
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| داوود مهدوی زادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بالاخره روز مناظره اول انتخابات 1400 فرا رسید و مردم در عصر پانزدهم، تماشاگر مناظره هفت نامزد انتخاباتی در ساختمان پخش سیما شدند. نحوه برگزاری مناظره سه ساعته، گواهی می داد که دستاندرکاران برنامه برای خوب برگزار کردن آن وقت زیادی گذاشته اند و خوب تدارک دیدند.
بویژه که پرسش های طرح شده با محوریت مسایل اقتصادی، دقیق و اندیشه ورزانه بود و مسایل اقتصادی واقعی روایت شده بود. مجری مناظره نیز در کمال ادب گزاری در زمان بندی پاسخ نامزده به عدالت رفتار می کرد.
کاملا پیدا بود که دو جبهه مقابل هم قرار گرفته بودند. در یک سو،گروهی که منسوب به دولت مستقر و مدافع وضعیت موجود بودند، قرار داشتند و در دیگر سو، گروهی که منتقد وضع موجود بودند. گرچه دکتر همتی سعی داشت خود را مستقل از روحانی نشان دهد و استناد به برکناریش توسط روحانی از پست ریاست بانک مرکزی کرد ولی همزمان مدیریت روحانی را موفق می دانست.
مضافاً اینکه اصلاً سعی نکرد وارد نقد مدیریت دولت مستقر شود بلکه در چند جای سخنانش عاملیت وقوع مشکلات را به منتقدان نسبت می داد. می گوید چرا قاضی حکم به بستن کارخانه داده است ولی نمی گوید که شاکی تعطیلی کارخانه، بانک ها بودند.
بطور کلی، گروه مدافعین حرفی برای گفتن نداشتند. مهم ترین امتیاز یا برگ برنده ای که آنان می توانستند برابر نامزدهای منتقد ارائه و رو کنند، کارنامه هشت ساله دولت مستقر بود. زیرا آنان از ارکان این دولت هستند. چه پستی بالاتر از ریاست بانک مرکزی وجود دارد. اما وضعیت عملکرد هشت ساله آنچنان نا کارآمد بود که نتوانستند بر آن تکیه کنند و افتخار بورزند.
هیچ نمونه ای از کار موفق ارائه نکردند. به همین جهت بود که یکی از منتقدان خطاب به گروه مدافعین گفت که شما برای پوشش عملکرد دولت روحانی اینجا آمده اید.
اینان حتی برای نشان دادن موفقیت دولت روحانی موضوع برجام را هم نتوانستند پیش نکشیدند. در حالی که روحانی در سال 96 برجام را به عنوان برگ برنده روی دست گرفته بود. و این نشان می دهد که برجام هیچ نقشی در چرخیدن چرخ اقتصاد و هسته ای نداشت.
همین دست خالی بودن از کارنامه اقتصادی کارآمد موجب شده بود که گروه مدافعین برای جلب توجه مردم به راه های انحرافی و نا پسند و بعضاً غیر اخلاقی رو بیاورند. به شکل چندش آوری به دانایی شان در اقتصاد تفاخر می کردند. همتی مدام خود را اقتصاد دان معرفی می کرد. مدعی بود که من اقتصاد می دانم ولی شما بلد نیستید. به حدی که گمان کردم با آدام اسمیت ایران مواجه شده ایم. ولی چه کسی این دعوی را باور نمی کند. چون می گویند اگر تو اقتصاد دانی، چرا وضع اقتصاد تا این اندازه خراب است. در مثل گویند که « تو اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی».
همتی برای اینکه از گفتن حرف جدید باز نماند، تاکید داشت که من می خواهم حکمرانی اقتصاد را حاکم کنم و سیاست را به تبعیت از اقتصاد در آورم. در حالی که سخنانش را با مواضع و بیانیه خواندن سیاسی آغاز کرد و در ادامه ی مناظره هم مطالبی که بیانگر حکمرانی اقتصادی باشد، ارائه نکرد. مضاف بر اینکه در درستی حکمرانی اقتصاد هم جای بحث است و معلوم نیست که بر اساس کدام تحقیق و مطالعه ای به چنین تفطنی رسیده است.
بخش دیگر از رفتار گروه مدافعین، اتهام زنی و دروغ و تخریب شخصیت گروه منتقدان بود. بی سوادی، بی مدرک بودن، امان نداشتن و نامزد پوششی بودن، مهندسی انتخابات، انتخابات از پیش تعیین شده، بخشی از بد اخلاقی های گروه مدافع دولت مستقر بود. ولی به راستی چه نیازی به اینگونه تهمت زدن ها است. دستی که پر باشد، جا برای اتهام زنی باقی نمی گذارد. همتی با وجودی که آغازگر تهمت زدن به نامزد منتقد بود، معترض اتهام زنی طرف مقابل بود. در حالی که این حق برای نامزد منتقد مفروض است که از خود دفاع کند.
مضاف بر اینکه اگر این انتخابات مهندسی شده و از پیش تعیین شده است؛ چرا در آن مشارکت کرده اند. یا شاید هم آمده اند ناسزا گویی کنند و بروند. همچنین مدافعین از پاسخ به برخی از پرسش ها طفره می رفتند و حوالت به بحث دیگری می دادند مثل پرسش از ابر بدهکاران که بدون پاسخ ماند و یا پرسش از مصرف آب که بحث اصلاح توزیع محصولات کشاورزی را پیش کشیدند و یا مساله فرار مالیاتی.
به هر روی، در گفتار دو نامزد مدافع وضع موجود، هیچ پیام اثباتی که مستند به هشت سال کار موفق شان باشد، دیده نمی شد بلکه اساساً حرفی برای گفتن نداشتند. و همین امر، مردم را نسبت به نامزدهای دولت روحانی نا امیدتر می کند.
@rozaneebefarda
تحلیلی بر مناظره اول انتخابات۱۴۰۰
[صفحه ۲ از ۲]
اما گروه منتقدین وضعیت موجود، بر خلاف مدافعین، با دستی پر وارد میدان مناظره شده بودند. هر پنج نامزد منتقد نشان دادند که از روی مطالعات کارشناسانه و آگاهی دقیق و عمیق به مسایل اقتصادی کشور سخن می گویند و برای گفته های خود شواهد و مستندات زیادی دارند و برنامه های زیادی برای عبور از این مسایل در نظر دارند. گرچه گروه مدافع از طریق اتهام زنی و بد اخلاقی سعی در منحرف کردن بحث از وضعیت موجود را داشتند، لکن منتقدین اصل را بر نقد وضعیت موجود و پاسخ به سوالات مجری برنامه گذاشته بودند. هر قدر که طرف مقابل به تخریب شخصیت منتقدین می پرداختند، آنان به نقد عملکرد نا موفق مدافعین می پرداختند و از این جهت مطالب گفتنی زیادی داشتند. آنان تخریب های شخصیتی را اخلاق مداران پاسخ می دادند.
نکته مهم این بود که منتقدین با افتخار به کارنامه کارگزاری خود ارجاع می دادند. در این میان، آقای رئیسی بیشتر از بقیه به سوابق کاری خود ارجاع می داد و حتی با گروه مدافعین محاجه می کرد. رئیسی خطاب به نامزد دولت مستقر گفت که ما بیش از دو هزار کارخانه بزرگ و کوچک را از متروکه بودن و تعطیلی نجات دادیم، شما چند تا را نجات دادید. ایشان برابر تخریب های شخصیتی بزرگوارانه و اخلاق مدار رفتار کردند و این سوال را طرح کردند که از این تهمت زنی ها چه چیزی عایدتان می شود. اینگونه رفتار ها تکرار کار زشت سال 96 است.
شاید این پرسش طرح شود که چرا نامزدهای منتقد به مثل طرف مقابل، وارد کنش تخریب شخصیتی نشده و نمی شوند. پاسخ این است که شخصیت اخلاقی شان، چنین اجازه ای را به آنان نمی دهد.
روحیه جوانی را در گروه نامزدهای منتقد می توان مشاهده کرد. هر قدر که مدافعین وضعیت موجود از نمی توانیم و نمی شود و نداریم سخن می گفتند، منتقدین از توانستن و می شود و داشتن ها سخن به میان می آوردند.
نقد سنگین منتقدان بر مدافعین این بود که شما مردم را فقط در وقت انتخابات مشاهده می کنید و بعد رای آوردن، مردم هیچ حضوری در برنامه هایتان ندارند و به همین خاطر، سفره مردم در هشت سال گذشته کوچک و کوچکتر شده است.
در مقابل، منتقدین در برنامه های اقتصادی شان بر روی همکاری و مشارکت های مردمی خیلی حساب باز کرده اند. به هر روی، کاملاً پیدا بود که نامزدهای منتقد برای تغییرات اساسی آمده اند و در این راه، برنامه دارند.
@rozaneebefarda
13921026_7971_128k.mp3
3.68M
📡 كليپ صوتی || امام صادق و داعیه تشکیل حکومت اسلامی
🏴رهبر معظم انقلاب اسلامی: امام صادق علیهالصلاةوالسلام، ماهیت مبارزهاش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود.
@rozaneebefarda
چند نکته مهم پیرامون مناظره اول
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
1. باید دعاوی پرطمطراق شان را با عرضه داشتن به کارنامه ناکارآمد شان نقد کرد. جمهوری خواهی و مردم گرایی شان را به عملکرد مردم ستیزانه شان ارجاع داد. اقتصاد دانی شان را به نا بسامان اقتصادی شان. برنامه داشتن شان را به هشت سال بی برنامگی و استمرار آن، ارجاع داد.
2. در مقابل بد اخلاقی شان، دولت اخلاق مدار را پیش کشید. و اینکه چگونه در این هشت سال، دولت بداخلاق را بر مردم حاکم کردند.
3. باید ملت را خطاب قرار داد که بنگرند شاهد امتداد چه دولتی خواهند بود. بویژه مساله جمهوری خواهی پوشالی شان را آشکار کرد که چگونه جمهوریت و مردم، لق لق زبان شان شده است.
4. بر مدافع وضعیت موجود بودن رقیب و ضرورت تغییر تاکید شود. باید گفت که امتداد وضعیت بی برنامه و نا بسامان اقتصادی مساوی است با نابودی هویت ملی.
5. باید گفت که آری، فرصت تمام شده است ولی نه برای طرفداران تغییر وضع موجود بلکه فرصت برای بانیان آن تمام شده است.
6. باید گفت که نا کارآمدی گفتمان قدرت در مدیریت دولتی آشکار شده است. اکنون وقت جایگزینی آن با گفتمان خدمت است.
7. باید اقوام و مذاهب را با نام و خصوصیات ملی شان به همراه مشکلات شان خطاب قرار داد تا از سویی فهماند که آنان را می بینند و از سوی دیگر، ارتباط دلی برقرار کنند.
8. مسأله تعاونی ها و نقش آن در توسعه اقتصادی مغفول ماند.
9. شعار کوچک سازی دولت و راهکارهای عملی تحقق آن مغفول ماند.
10. نباید گذاشت نامزدهای دولت مستقر از پاسخگویی نسبت به کارنامه سیاه شان طفره روند. باید برابرشان پرسش های کلیدی نهاد. وعده هایی که داده بودند را به رخ شان کشید و مطالبه گری کرد.
11. سابقه نامزد پوششی به خوبی اشاره شد و در ادامه باید سوال کرد که کدامیک از دو نامزد دولتی پوششی هستند.
12. باید معلوم کرد که اگر برکناری، سیاسی و نمایشی نبوده است، لاجرم به دلیل بی کفایتی است. آن گاه، چگونه نامزد بی کفایت می تواند رئیس جمهور موفقی شود.
13. باید تاکید کرد که با توجه به نابسامانی موجود، ملت به وزیدن نسیم امیدواری از ناحیه دولت، نیاز دارد تا نفسی تازه کند و این وزیدن و تازه کردن نفس، با امتداد دولت مستقر نا ممکن است. باید دولت را نو کرد. دولت اقتدارگرای موجود پیر شده است.
14. تنها دولت جوان انقلابی است که می تواند، دولت را نو کند و رخوت و سستی را از آن دور سازد.
15. از ابتدای ثبت نام گفتیم که رقیب ما فساد و اشرافی گری است و لذا مایل نیستیم که نامزد دولتی خود را رقیب ما بداند.
16. پنج نامزد، نمایندگی 80 میلیون مردم رنج کشیده را بر عهده دارد در مقابل دو نامزدی که 4 درصد مردم ( طبقه اشراف) را نمایندگی می کند. و چنین سهمیه بندی عادلانه نیست.
17. باید گفت که شما صدای بی قدرتان نیستید بلکه صدای دلواپسان قدرت هستید. کی شده که شما از قدرت دور مانده باشید. بی قدرت تان همان ملت رنج دیده ای است که شما رها یشان کرده اید.
18. از ضرورت حکمرانی اقتصاد سخن می گویید ولی شعارها و بیانیه ها و مواضع سیاسی طرح می کنید. و این یعنی مظلومیت اقتصاد. دولت جوان انقلابی برای نجات اقتصاد از سیاست مردم فریب برنامه دارد.
@rozaneebefarda
منتظری علیه منتظری!
مروری بر مواضع و عملکرد متناقض #بیت_منتظری پیرامون ریاستجمهوری و قانون اساسی
ویژگیهای رئیسجمهور از دید منتظری که این روزها #سانسور و #بایکوت میشود!
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مواضع جنجالی و دشمنشادکن جریان منتظری در سالهای اخیر، یکی از ابزار مهم تهاجم سیاسی رسانههای معاند و براندازان داخلی علیه انقلاب و نظام اسلامی بوده است.
آنان در کوران انتخابات سال ۹۶، منشأ گفتمانی شدند که نهایتا پیوستگی سیاسی آن با منافقین و ضدانقلاب را علنی کرد و پژواک این گفتمان سیاه در نطقهای انتخاباتی #حسن_روحانی هم نمود یافت.
بعد از اعلان نتایج احراز صلاحیتها، بیت منتظری بار دیگر با صدور بیانیهای تند، با تکیه بر برخی مواضع منتظری بعد از عزل، تلاش کرد آتش تهیه دیگری علیه شورای نگهبان و ارکان قانونی نظام فراهم آورد که البته به دلیل عدم اقبال مردم، تاثیر چندانی بر جای نگذاشت.
▫️بازخوانی برخی مواضع منتظری در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، نشانگر نوعی تناقض درونی در جریان منتظری است و مخاطب را با دگردیسیهای موسمی این جماعت، آشنا میسازد!
▪️منتظری، انقلابی بودن و ضربتی بودن را از شرایط مهم ریاستجمهوری میداند و میگوید:
👇
شرایط کاندیدا هم ذکر شده که بایستی هم پایبند به مذهب و هم آشنا به مذهب و هم آشنا به مسائل سیاسی روز باشد و هم مدیر و مدبر باشد و مؤمن به مبانی جمهوری اسلامی و یکی از مبانی جمهوری اسلامی، قانون اساسی است.
و از همه مهمتر باید انقلابی و ضربتی باشد. کشور ما به افرادی که کارهای ضربتی انقلابی انجام بدهند، نیاز دارد.
(5بهمن 1358)
@rozaneebefarda
«جمهوری ایران»، نهضت جنگل و مینیاتوری از جمهوری اسلامی
بهبهانه سالروز تأسیس جمهوری ایران توسط شهید میرزاکوچک جنگلی
میثم عبدالهی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اهمیت جمهوری میرزا کوچک
درباره اهمیت جمهوری میرزا کوچک، لازم است نکاتی بیان شود. میرزا کوچک سالها مدل سلطنت استبدادی در ایران را به چشم خودش دیده بود و آن را با تمام وجودش لمس کرده بود. او ابتدا قائل به مدل «مشروطه سلطنتی» گردید و برای برانداختن مدل استبدادی و استقرار مشروطه تلاش زیادی کرد. او مشروطه خواه بود و برای تقویت مشروطه در کشور جنگیده بود و برای آن فداکاری کرد و حتی مجروح شد. اما بعد از گذشت حدود ۱۵ سال از اجرای آن مدل و دیدن ضعفها و اشکالات آن، به این نتیجه رسید که مدل مشروطه سلطنتی پاسخگوی نیاز مردم ایران نیست و از مشروطه عبور نمود و به مدل «جمهوری ایران» رسید. هر چند بعد از مشروطه، گاهی در گوشه و کنار مطبوعات، حرفهایی درباره جمهوری زده می شد ولی چندان جدی نبود. میرزا کوچک با مطرح کردن مدل جمهوری ایران، نشان داد که چگونه عمق نگاه راهبردی اش، بیش از نیم قرن جلوتر از زمان خودش را بوده است.
جمهوری ایران در روز ۱۷ خرداد ۱۲۹۹ (۱۹ رمضان ۱۳۳۸ق) به طور رسمی تاسیس شد، و طرح و اجرای مدل جمهوری ایران از سوی میرزا کوچک را باید از فرازهای مهم تاریخ معاصر به شمار آورد چرا که این موضوع در حالی صورت گرفت که هنوز کودتای انگلیسی سوم اسفند ۱۲۹۹ رخ نداده بود و رضاخان هنوز یک قزاق گمنام بود و هنوز سه سال مانده بود که رضاخان با شبکه نظامی خود، در پوشش «پروژه جمهوریت،» برای کسب حکومت و براندازی قاجار اقدام کند (عاصیان، ۱۳۹۷: ۶۳) و طبیعتا حرفی از جمهوری خواهی اش در سال ۱۳۰۲ش مطرح نبود، همچنین سایر نخبگان سیاسی و علما هم به این نتیجه نرسیده بودند که دوران انقضای مشروطه رسیده و به سمت جمهوری بروند. اکثرا بعد از دیکتاتوری خشن پهلوی اول در قامت مشروطه سلطنتی در ایران، به معایب آن پی بردند.
چند سال بعد، از جمله آرمان های ملت ایران تشکیل جمهوری گردید و در شعارهای شان در راهپیماییهای سال ۱۳۵۷، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بازتاب یافت. با تلاش های ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره)، رژیم مشروطه سلطنتی ساقط شد و مدل «جمهوری اسلامی ایران» به طور کامل اجرا شد. امام خمینی (ره) در روز ۳۰ تیر ۱۳۵۸ طی یک سخنرانی، نکته ای دال بر بهتر بودن مدل جمهوری، نسبت به مدل مشروطه سلطنتی برای ایران در دوره اواخر قاجار بیان کردهاند که تاییدی بر جمهوری خواهی میرزا کوچک در آن دوره است. امام درباره دوران اواخر قاجار که بحث خلع قاجاریه و جمهوری خواهی رضاخان در سال ۱۳۰۲ مطرح بود سخن گفتهاند و هر چند مواضع آیت الله مدرس در مقابل رضاخان را تایید کردهاند، ولی مخالفت ایشان با جمهوری رضاخانی را خلاف مصلحت دانستند و گفتند که اگر جمهوری در ایران ولو به دست رضاخان هم ایجاد می شد، مفیدتر از مدل مشروطه سلطنتی بود. امام فرمودند: «زمان رضا خان، یک مُدرّس بود که در مجلس بود، نگذاشت رضاخان آن وقت که جمهورى را مىخواست درست بکند، مُدرّس نگذاشت درست بکنند. و لو بر خلاف مصالح شد، و اگر شده بود، بهتر بود، لکن آن وقت اینها نظر سوء داشتند….»(امام خمینی، ۱۳۷۸: ج۹، ص۲۰۲)
البته جمهوریای که میرزا کوچک ایجاد کرد یک جمهوری عادی نبود، بلکه جمهوری اسلامی بود که در آن، اسلام رسمیت داشت و احکام اسلامی در آن اجرا میشد و هرگونه اجرای اصول مارکسیستی مانند مصادره اموال و… و نیز هر گونه تبلیغات مارکسیستی و الحادی و در آن، به طور جدی ممنوع بود، همان طور که اندیشههای لیبرالیستی در آن جایگاهی نداشت. حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در ۲۹ آبان ۱۳۹۱ جمهوری میرزا کوچک را ستودند و فرمودند:
«یک واحد مینیاتوری را ایشان، از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در رشت و در همان محدودهی خاصّ خودش، گیلان به وجود آورده.» (پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له، ۱۳۹۱٫
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ #هاشمی به #مهرعلیزاده پیرامون اوضاع آشفته عصر اصلاحات!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔘گزیدهای از فیلم تبلیغاتی هاشمی رفسنجانی برای انتخابات سال۸۴ پس از دو دوره ریاست جمهوری خاتمی!
▫️مهرعلیزاده دیروز وضع کشور در زمان خاتمی رو مطلوب ارزیابی کرده بود!
@rozaneebefarda
تأثیر #کرونا بر #کاهش_مشارکت به روایت آمار بینالمللی و داخلی
[ص۱ از۴]
💥اختصاصی/ پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️از مدتها پیش از آغاز ثبتنام کاندیداهای ریاستجمهوری، جبهه معاندین ملت ایران با همراهی برخی غربگرایان داخلی، تمام تلاش خود را جهت #کاهش_مشارکت در انتخابات به کار گرفته، به انحاء مختلف تلاش کردند چنین القا کنند که مردم ایران به دلیل نارضایتی از نظام سیاسی(و نه صرفا ناکارآمدی دولت غربگرا) با صندوق رأی قهر کردهاند! کمپین رأی بی رأی و نه به رأی، دقیقا در چنین فضایی شکل گرفت.
▫️بعد از اعلان نتایج احراز صلاحیتها و عدم تایید برخی بانیان وضع موجود، مخالفان داخلی و خارجی مشارکت سیاسی مردم، تلاش کردند اقدام قاطع و قانونی شورای نگهبان را به عنوان تنها علت برای کاهش احتمالی مشارکت در انتخابات آتی معرفی کنند. با این عملیات روانی، آنان به یک کرشمه دو کار کردهاند؛ هم به هدفگذاری اولیه خود مبنی کاهش مشارکت رسیدهاند؛ هم علت کاهش مشارکت را به عملکرد شورای نگهبان مرتبط دانسته و به تضعیف این نهاد قانونی پرداختهاند!
▫️بانیان مشارکت حداقلی به شدت به دنبال آن هستند تا نشان دهند که معنای کاهش مشارکت، نوعی ابراز رویگردانی نسبت به نظام جمهوری اسلامی از سوی مردم است حتی اگر کاهش مشارکت احتمالی، علتهای واقعی دیگری داشته باشد.
▫️تحلیلگران بسیاری به درستی بر این نکته تصریح کردهاند که عدم رغبت مردم به انتخابات، معمولا متاثر از ناکارآمدی جریانهایی است که نهاد مورد نظر در انتخابات را در سالیان اخیر اداره کردهاند و رویگردانی مردم از صندوق رأی، در واقع به معنای اعلام اعتراض به کارنامه آنانی است که پیشتر، از مردم رأی گرفته بودند اما آن را پاس نداشته و به رفاه و معیشت آنان لطمه زدهاند. از این منظر، مسئولیت اولیه و قطعی این بیرغبتی به صندوق رأی، بر عهده جریان سیاسی غربگرای حاکم بر قوه مجریه است.
این واقعیت البته قابل خدشه و یا انکار نیست، اگرچه اینان تلاش دارند با #تحریف و سوداگری رسانهای، بر آن سرپوش بگذارند!
▫️ چنین رویکردی به خصوص در مورد نتیجه انتخابات مجلس که در دوم اسفند سال ۱۳۹۸ به دست آمد، بسیار پررنگ بود و اینان تلاش کردند شکست سیاسی قطعی خود(که ناشی از رویگردانی مردم از عناصر ناکارآمد غربگرا بود) را #پنهان کرده و کلیدواژه مجلس حداقلی را در تضعیف مهمترین نماد مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی، به کار بگیرند!
▫️به راستی اگر رویگردانی مردم از نظام جمهوری اسلامی امری ریشهدار و واقعی میبود، هرگز نبایستی مردم ایران در بحبوحه اوضاع اقتصادی بغرنج خود، به خصوص پس از فتنه بنزینی، آن حضور حماسی بینظیر در تاریخ جهان را برای پاسداشت مقام و منزلت شهیدسردار سلیمانی (بعنوان یکی از کلیدیترین مردان نظام) خلق میکردند.
غیرقابل انکار است که دهها میلیون نفر از مردم ایران برای مردی سوگواری کردند که در خط مقدم دفاع از نظام و امنیت مردم، مشغول خدمت بود؛ خصوصا آنکه خناثان بسیاری در رسانههای داخلی و خارجی، این مسئولیت مهم و در واقع مؤلفه راهبردی در امنیت ملی را، ریشه تمامی مشکلات اقتصادی ایران معرفی میکردند و اخیرا نیز آن تحلیلهای خصمانه از زبان یکی از مسئولان ارشد دولت روحانی بازتکرار شد.
▫️امواج میلیونی مردم در تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی، عزاداری میلیونها فرد دیگر در شهرهای دور و نزدیک و ابراز احساسات بینظیر طیفها و اقشار مختلف مردمی حتی در رسانههای اجتماعیِ نظام سلطه، خود نوعی پاسخ مثبت به یک همهپرسی در تعهد به انقلاب اسلامی، آرمانها و شخصیتهای برجسته و خالص آن بود.
🔻بنابراین اگر رویگردانی از صندوق رأی، اعتراض به ناکارآمدی است، این اعتراض اولا وبالذات به مسببان وضعیت موجود باز میگردد. و ثانیا و بالعرض، به عوامل دیگر خصوصا #کرونا نیز مستقیما مرتبط است. اتفاقا بسیار جالب است که در این مورد، کرونا و ناکارآمدی دولت، به گونهای همافزا یکدیگر را تقویت کردهاند! یعنی هم شیوع کرونا و هم ادامه روند به شدت مشکوک آن، معلول ناکارآمدی دولت بود و هم از طرف دیگر، کرونا،زمینهای برای نمایش عمق فاجعه ناکارآمدی دولت بوده است.
◽️ادامه یادداشت:
🔻صفحه ۲:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8959
🔻صفحه ۳:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8960
🔻صفحه ۴:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8961
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تأثیر #کرونا بر #کاهش_مشارکت به روایت آمار بینالمللی و داخلی
[صفحه ۲ از ۴]
▫️وضعیت به گونهای است که ما کماکان در شرایط غیر عادیِ ناشی از همهگیری کرونا به سر میبریم و حتی مدتها پیش از تشخیص انتشار آن در ایران، رسانههای معاند و برخی دنبالههای داخلی آنها، جنگ روانی علیه امنیت و آرامش ملت ما را در رابطه با کرونا شروع کرده بودند.
جریان رسانهای متخاصم و پیادهنظام داخلی آن، به واسطه کرونا وضعیتی ویژه از زندگی در حالت ترس و نیاز به مراقبتهای همیشگی را به مردم ایران القا کرده و اکنون نیز(حتی پس از فروکش کردن موج ترس از کرونا) آرامش و احساس امنیت را نشانه گرفتهاند تا بلکه اعتماد عمومی را خدشهدار کنند و کاهش مشارکت را تشدید کنند.
▫️اعلان رسمی خبر ورود کرونا به ایران، آن هم تنها دو روز پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی، که نشانه صداقت سیاسی نظام اسلامی با مردم بود، مقارن شد با بمباران رسانهای علیه امنیت و آرامش ذهنی مردم ایران توسط بوقچیهای مزدور داخلی و خارجی در حجم وسیع، که محور اصلی آن در ابتدای کار، ترساندن مردم از حضور در پای صندوقهای رأی به دلیل احتمال سرایت کرونا بود.
این هجمه رسانهای به حدی شدید بود که گویا کرونا صرفا در پای صندوقهای رأی یافت میشد و نه در جاهای دیگر!
▫️مردم ما عوامل استرسزای زیادی را در برهههای انتخاباتی به خود دیده و به راحتی نیز بر آنها چیره شده بودند. همانند حملات و ترورهای کور منافقین در دهه شست و همچنین بمباران شهرها توسط رژیم بعث عراق. اما کرونا عاملی بسیار متفاوت در این عرصه بود. ترس از انتقال ویروسی ناشناخته که خطری عمومی و پایدار را برای سلامتی و جان مردم تشکیل میداد، در کنار انتشار برخی مباحث فقهی مبنی بر ضمان شرعی برای ناقل ویروس، با دیگر موانع فرق زیادی داشت و طبیعتا چنین چیزی مشارکت را در انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ به شدت تحتتأثیر قرار داد.
🔹مضافا بر آنکه اساسا انتخابات مجلس شورای اسلامی در قیاس با ریاستجمهوری، نوعا درصد کمتری از مشارکت در میان مردم را به دنبال داشته و از این گذشته، به دلیل کارنامه فاجعهبار مجلس دهم، کاهش مشارکت قابل پیشبینی بود اما در این میان هرگز نباید تاثیر متفاوت و قدرتمند ترس ناشی از شیوع کرونا را نادیده گرفت.
🔲 کرونا و کاهش مشارکت در جهان
🔹کاهش مشارکت در انتخابات در دوران همهگیری کرونا، صرفا مختص ایران نبوده و در این زمینه میتوان به تحقیقات سازمان IDEA (سازمان بینالمللی دموکراسی و کمک انتخاباتی)اشاره کرد.
طبق بررسیهای این سازمان بینالمللی، ۷۸ واحد سیاسی(اعم از کشور یا حکومت خودمختار) در دوران همهگیری کرونا تصمیم گرفتهاند تا انتخابات خود را به تعویق بیاندازند.
همچنین ۱۲۲ واحد سیاسی(اعم از کشور یا حکومت خودمختار) نیز اقدام به برگزاری انتخابات کردهاند.
🔹 با بررسی انتخابات برگزار شده در ۷۱ کشور دنیا، سازمان بینالمللی IDEA به این نتیجه رسید که ۳۰ کشور(یعنی ۴۲ درصد) با افزایش مشارکت با میانگین ۷/۷ درصد و ۴۱ کشور (یعنی ۵۸ درصد) با کاهش مشارکت با میانگین ۱۰/۴ در ایام همهگیری کرونا مواجه شدهاند.
🔹بنابراین اکثریت کشورهای برگزار کننده انتخابات در شرایط همهگیری کرونا، کاهش مشارکت در انتخابات را تجربه کردهاند که این میزان هم به لحاظ تعداد کشورها و هم به لحاظ میانگین کاهش مشارکت، نسبت به تعداد کشورها و میانگین افزایش مشارکت، کفه سنگینتری را به خود اختصاص میدهد. در این تحقیق بیش از ۲۰ کشور دنیا، کاهش مشارکت را از بازه ۱۰ درصد تا ۴۰ درصد(ونزوئلا) نیز تجربه کردهاند.
▫️در این میان صرفا کشورهای ایران، ونزوئلا و سوریه، شرایط تحریمهای سخت اقتصادی و جنگ رسانهای گسترده را به خود دیدهاند و کشورهایی متفاوت با آنها همچون الجزایر با حدودا ۲۵ درصد و قرقیزستان با حدودا ۲۷ درصد نیز کاهش مشارکتهای بسیار ملموسی داشتهاند
.(https://www.idea.int/news-media/multimedia-reports/global-overview-covid-19-impact-elections))
@rozaneebefarda
تأثیر #کرونا بر #کاهش_مشارکت به روایت آمار بینالمللی و داخلی
[صفحه ۳ از ۴]
▫️گذشته از سازمانهای بینالمللی، برخی مراکز رسمی داخلی نیز به نحوی بر تأثیرگذاری عامل کرونا بر کاهش مشارکت صحه گذاردهاند. به عنوان نمونه مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) طدر گزارشی بیان داشته که بیش از ۵۰ درصد از افراد مردد برای شرکت در انتخابات، بیان داشتهاند در صورت کاهش شیوع کرونا به میزان زیاد و یا تا حدودی، نسبت به شرکت در انتخابات ترغیب خواهند شد. ( http://ispa.ir/Default/Details/fa/2301/ )
البته شرکتکنندگان در این پیمایش، قادر به انتخاب دیگر عوامل ترغیبکننده نیز بودهاند که باید همینجا تاکید شود طبق این نظرسنجی، مسائلی همچون برنامه جدی برای مبارزه با فساد، رفع بیکاری و بهبود معیشت، به میزان بالاتری موجب ترغیب آنها به شرکت در انتخابات میشود. نکته مهم اینجاست که اولا این عوامل نشان میدهد ناکارآمدی دولت در ایران، در نظر مردم بسیار چشمگیر است و ثانیا تاثیر شیوع کرونا بر تردید مردم در شرکت در انتخابات نیز به سهم خود مؤثر بوده است.
البته سؤالاتی جدی نیز در مورد نظرسنجیهای ایسپا و ناظر به تاثیر پدیده کرونا در دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ وجود دارد. اولا آنکه هیچ پیمایشی در مورد سهم اثرگذاری کرونا در انتخابات ۱۳۹۸، توسط این مرکز منتشر نشده است؛ حال آنکه این امر عاملی بسیار مهم به لحاظ روانی در عدم شرکت در انتخابات بوده است.
ثانیا آنکه میزان تاثیر کرونا در مورد افرادی که با قطعیت از عدم حضور در انتخابات پرده برداشتهآند، مطلبی در ایسپا یافت نمیشود با وجود آنکه مسائل بسیار ریزتر دیگری در رابطه با انتخابات، به صورت مبسوط منتشر گردیده است.
مهمتر آنکه ایسپا، تولیدات خود در زمینه افکارسنجی در مورد اعتراضات دی ماه ۹۶ را نیز(با وجود حساسیتهای ویژه سیاسی/امنیتی) در جلسهای رسمی برای مرکز بررسیهای راهبردی ریاستجمهوری به ریاست حسام الدین آشنا، ارائه کرده است.
#حسامالدین_آشنا بارها در این مرکز حضور داشته و حتی بازداشتیهای فتنه امنیتی سال ۸۸ همچون محمدرضا جلاییپور نیز در جلسه شرکت داشته و در آن سخن گفتهاند. (http://ispa.ir/Default/Details/fa/1846/)
احتمالا باید ریشه عدم انتشار گزارشهای ایسپا پیرامون تأثیرگذاری کرونا بر کاهش مشارکت را در این واقعیت جستجو کرد که این مرکز به لحاظ ارگانی، واسبته به جهاد دانشگاهی و در نتیجه وزرات علوم است و این بدین معناست که این نهاد، یک مرکز تماما دولتی است و طبیعی است که دولت خط مشی آن را تعیین کند؛ چنانکه اعتدالگرایان در انتشار آمار رسمی اقتصادی نیز #پنهانکاری فراوانی در کارنامه دارند!
همه به خوبی میدانیم که این دولت نمیخواهد ناکارآمدیاش در کنار شیوع بیماری کرونا، به عنوان دلایل اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس در سال ۹۸ و احیانا در سال ۱۴۰۰، معرفی شود و از این رو متأسفانه جریان رسانهای دولت، در دامن زدن به نقش عوامل غیرموثر(مانند عملکرد انتخاباتی نهادهای قانونی نظام) در کاهش مشارکت اصرار دارند تا همچنان علل و عوامل اصلی، مغفول بماند.
به هر حال، تاثیر قابل ملاحظه کرونا در کاهش مشارکت در انتخابات پیشین، قابل انکار نیست و به همین دلیل میتوان توقع داشت که همین عامل، نقشی مهم در کاهش مشارکت در انتخابات پیش رو نیز داشته باشد. خصوصا آنکه خبرگزاری فارس نیز در گزارشی به نقل از یکی از منابع افکارسنجی کشور رسما اعلان کرد که ۲۱ درصد از مردم به دلیل کرونا در انتخابات شرکت نمیکنند. در عین حال نیز این نظرسنجی نشان میدهد که مشکلات اقتصادی پیشآمده، در نزد بسیاری از مروم بعنوان عامل عدم مشارکت یا تردید در مشارکت در انتخابات شناخته میشود. (https://www.farsnews.ir/news/14000230000436)
@rozaneebefarda
تأثیر #کرونا بر #کاهش_مشارکت به روایت آمار بینالمللی و داخلی
[صفحه ۴ از ۴]
▫️علاوه بر مطالب پیشگفته، بر اساس برخی قرائن و شواهد چنین به نظر میرسد که برخی جریانهای داخلی، آنچنان هم با ادامه روند این بیماری منحوس مشکلی ندارند!
چنین برداشتی با توجه به اقدامات مشکوک دولت در مواجهه پرتناقض با این بیماری و بلند شدن صدای اعتراض وزارت بهداشت در مورد مواجهه غیرتخصصی برخی اعضای هیئت دولت با این پدیده، آن چنان هم ناشی از یک توهم توطئه نیست! نمونه بارز آن، مخالفت بیمبنا و خطرآفرین رئیسجمهور با وضع محدودیتها در ایام عید امسال بود که به فاجعه پیک اخیر کرونا و مرگ روزانه چند صد نفر از هموطنانمان منجر شد و هنوز هم آثار منفی آن باقیست و بنا به تحلیل برخی کارشناسان متعهد، نشانه نوعی سیاسیکاری در مواجهه با بیماری خطرناک در این ماجرا وجود دارد که بیارتباط با سناریوی تعویق انتخابات نیز نبوده است!
▫️ از این گذشته عباس عبدی از عناصر بدسابقه غربگرا و از طراحان عملیات روانی نزدیک به دولت، با توجه به نتایج افکارسنجی ایسپا که در فروردین ۱۳۹۹ و در شهر تهران انجام گرفت، این گونه نتیجهگیری کرده که با القای نگرانی و ترس بیشتر در مورد کرونا، میتوان تلفات این بیماری را کمتر کرد! (http://ispa.ir/Default/Details/fa/2170/)
این در حالی است که متخصصین بارها اعلام کرده بودند که ترس، موجب کاهش ایمنی بدن انسان و در نتیجه افزایش آسیبپذیری در برابر بیماریهایی همچون کرونا خواهد بود که کشندگی آنها به شدت به میزان قدرت ایمنی بدن انسان وابسته است.
این مسئله کمی نیست که جریان ناکارآمد و منفور از منظر افکار عمومی، مایل به القای اضطراب و تشدید ترس و رسوخ آن در افکار عمومی مردم ایران باشد که طبیعتا یکی از نتایج آن، کاهش مشارکت در انتخابات است که طبعا باید بعنوان نماد و نمودی از اقتدار ملی و انسجام درونی باشد.
▫️ بنابراین همچنانکه دو روز مانده به انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۸، به ناگاه، شیوع کرونا در ایران اعلام شد و رسانههای غربگرای داخلی در موجسازی پیرامون آن گوی سبقت از رسانههای معاند ربودند، ممکن است در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات ریاستجمهوری، نمونه دیگری نیز از همین قبیل سناریوهای رسانهای برای تولید فشار اجتماعی جهت کاهش مشارکت، صورت پذیرد که از هماکنون باید نسبت بدان هوشیار بود. شبکه نفوذ داخلی و کانونهای توطئهگر علیه ملت ایران نشان دادهاند که در راه مبارزه با آرمانهای انقلابی و منافع ملی ایرانیان، از کاربست هیچ ابزاری دریغ نمیکنند!
خلاصه آنکه جریان نخبگانی متعهد ایرانی در مواجهه با چالش کاهش احتمالی مشارکت در انتخابات آتی، ضمن توجه به عملکرد دولت غربگرای روحانی بعنوان عامل اصلی دلسردی مردم، باید گوشه چشمی نیز به آمار بینالمللی پیرامون تأثیر کرونا بر کاهش مشارکت داشته باشد تا تحلیلگران مغرض غربی و غربزده نتوانند برای این امر، دلیلهای واهی بتراشند و ضمن تبرئه خود، چالشهای سیاسی جدید برای ملت و نظام تولید کنند.
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حجتالاسلام علیاکبر #محتشمیپور درگذشت.
او از روحانیان مبارز فعال در نهضت امام خمینی بود که در دوران تبعید امام در نجف، عضو فعال حلقه یاران امام بود.
در دهه شصت در جرگه جریان چپ فعالیت داشت و مسئولیتهای مهمی را متکفل بود.
مرزبندی با برخی جریانهای انحرافی مانند نهضت آزادی، جزو نقاط مثبت کارنامه سیاسی او بود. موضعگیری صریح وی علیه ابراهیم یزدی و افشای برخی دروغهای تاریخی وی، از آن جمله است.
مبارزه با صهیونیسم در لبنان که نهایتا به ترور وی انجامید، و نیز راهاندازی کمیته فلسطین در مجلس و مشارکت فعال در راهاندازی برخی مراکز مطالعاتی صهیونیسمپژوهی در ایران، نیز از جمله نقاط روشن کارنامه سیاسی اوست.
در سال 1991 ميلادي مصادف با 1369، در جریان جمله رژیم بعث به #كويت، آمریکایی به دفاع تمامقد از کویت برخاست.
همزمان در ايران برخی سیاسیون مانند آقای محتشمي پور، عضو شاخص مجمع روحانيون مبارز و نماينده مجلس سوم، ایده حمایت از صدام را مطرح کردند.
محتشمیپور در نطق پيش از دستور مجلس در 30 دي ماه سال 1369 در جمع نمايندگان، #صدام را #خالد_بن_ولید زمان و مستوجب حمايت و پشتيباني در تهاجم به كشور كويت دانست تا از اين باب در برابر آمريكا به عنوان استكبار جهانی قد علم كند! موضعی کاملا بیمبنا و عملگرایانه که به هیچ وجه با مبانی امام و رهبری سازگار نبود.
همزمان با آغاز فرآیند دگردیسی سیاسی جریان چپ که نقطه اوج آن در عصر اصلاحات نمود یافت، آقای محتشمیپور نیز عملکرد و مواضع غیرقابل توجیهی از خود بروز داد که نقطه اوج آن در ماجرای تلخ و عبرتآموز #فتنه۸۸ و تشکیل کمیته جعلی صیانت از آرا و سایر اقدامات بعضا ساختارشکنانه نمود یافت.
در سالهای اخیر وی در نجف اشرف و به برخی امور حوزوی از جمله اداره یک حوزه علمیه اشتغال داشت و اغلب از تحولات سیاسی برکنار بود.
امید است خداوند متعال عاقبت همه را ختم به خیر گرداند و باشد که سوابق جهاد و مبارزه، وسیله جلب رحمت و مغفرت الهی برای جبران برخی خطاهای سیاسی غیرقابل قبول و غلط، باشد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از فیلم جلسه دفاعیه دکترای جناب آقای سیدابراهیم رئیسی
🔶حاشیه روزنه
در کنار تبیین حقائق و پاسخ مستند به برخی #خلافگوییهای_برجامیان، توجه به اصالتهای حوزوی و ارزشهای طلبگی، نباید مغفول افتد.
تهذیب و فقاهت و عدالت، امری نیست که در سایه فلان مدرک دانشگاهی یا حتی حوزوی، فراهم آمده باشد، هرچند تحصیل در رشتههای تخصصی دانشگاهی، فضل است و در جای خود قابل احترام اما مدارج حوزوی و ملاک ارزشگذاری فضل و فقاهت و معنویت در حوزه مقدسه، حکایتی دیگر دارد.
@rozaneebefarda
روزنه
حجتالاسلام علیاکبر #محتشمیپور درگذشت. او از روحانیان مبارز فعال در نهضت امام خمینی بود که در د
پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت حجتالاسلام سیدعلیاکبر محتشمیپور
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔘متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت روحانی مجاهد جناب حجةالاسلام آقای سید علیاکبر محتشمی رحمةاللهعلیه را به خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم.
فعالیتهای مبارزاتی آن مرحوم که به خدمات انقلابی ایشان در دوران جمهوری اسلامی و مسئولیتهای مهم و آنگاه به جانبازی بر اثر اقدام تروریستی دشمنان منتهی شد، سابقهی ارزشمند و افتخارآمیزی است که مشمول تفضّلات الهی و ذخیرهی اُخروی برای ایشان خواهد بود. انشاءالله.
از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و سکینه برای بازماندگان محترم مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
@rozaneebefarda
نهضت آزادی از سازمان منافقین خطرناکتر است!
نامه تاریخی امام خمینی پیرامون کارنامه سیاه نهضت آزادی
بازنشر به مناسبت درگذشت مرحوم محتشمیپور
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام آقای محتشمی، وزیر محترم کشور ـ ایّده الله تعالی
در موضوع #نهضت #به_اصطلاح_آزادی مسائل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است.
آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پروندۀ این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت می دهد که نهضت به اصطلاح آزادی# طرفدار_جدی #وابستگی کشور ایران به #امریکا است، و در اینباره از #هیچ_کوششی فروگذار نکرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید امریکای جهانخوار را، که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملتهای تحت سلطۀ او دارند از ستمکاری اوست، بهتر از شوروی ملحد می دانند. و این از اشتباهات آنها است.
در هر صورت، به حسب این پرونده های قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا می زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می خورد که قرنها سر بلند نمی کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی #صلاحیت_ برای_هیچ_امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با# دخالت_بیمورد_در_تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و #تأویلهای_جاهلانه موجب #فساد_ عظیم ممکن است بشوند، از #ضرر گروهکهای دیگر، حتی #منافقین این #فرزندان_عزیز_ مهندس_بازرگان، بیشتر و بالاتر است.
«نهضت آزادی» و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کرده اند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولی الموالی امیرالمؤمنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که گاهی بر خلاف احکام اولیه و ثانویۀ اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را ـ نعوذبالله ـ تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همۀ این امور را از وحی الهی بدانند که آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است.
نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند.
والسلام علی من اتبع الهدی. توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی خواستارم.
روح الله الموسوی الخمینی/30 بهمن 1366
(صحیفه، ج۲۰، ص ۴۷۹)
🔶حاشیه
در قم اکنون کدام نحله را سراغ دارید که از بازرگان و اعضای نهضت آزادی با تمجید و تجلیل یاد میکند و با این تشکیلات فاسد به تعبیر امام، رابطه تشکیلاتی یا سمپاتی فکری دارد؟!
عجیب آنکه سمپاتهای نهضت آزادی که سازمان خونخوار منافقین از آن سربرآورده، عناصر انقلابی را متهم به تندروی می کنند!
وقتی تاریخ بازخوانی نشود، هفت تیرکش های سابق و هواخواهان فعلی جلادها، منادی آزادی و اسلام رحمانی می شوند!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دروغگوییهای_ابراهیم_یزدی به روایت #محتشمیپور!
🔹 اظهارات جالب علی اکبر محتشمی پور درباره ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی:
🔻 یزدی بسیار راحت، قاطعانه و محکم دروغ می گفت
🔻 به عمرم چنین آدم دروغگوی شارلاتانی ندید بودم.
@rozaneebefarda
روزنه
نهضت آزادی از سازمان منافقین خطرناکتر است! نامه تاریخی امام خمینی پیرامون کارنامه سیاه نهضت آزادی
متن کامل نامه محتشمیپور به امام پیرامون کارنامه و عملکرد سیاه #نهضت_آزادی!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسمه تعالی
محضرمقدس رهبرعظیم الشأن انقلاب اسلامی آیت الله العظمی امام خمینی ـ دام ظله العالی با عرض سلام و تحیات.
نهضت آزادی پس از استعفا و برکناری دولت موقت پیوسته در جهت اعلام مخالفت با دولت جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی، و حتی قوۀ قضاییه و مغشوش کردن اذهان بوده است.
مسئولین نهضت با سمپاشیهای خود نسبت به سیاستهای دولت، دفاع مقدس و جنگ، مسئلۀ برائت از مشرکین و فاجعۀ خونین مکۀ مکرمه، جهاد مالی و تصمیمات شورایعالی پشتیبانی جنگ و بالاخره فرمایشات اخیر حضرت امام ـ روحی فداه ـ راجع به حکومت و ولایت مطلقه، در جهت مبارزه و تضعیف نظام جمهوری اسلامی گام برداشته اند.
با توجه به اهمیت و نقش سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی نهضت آزادی در ماههای اخیر فعالیت گسترده ای را جهت به اجرا درآمدن قانون احزاب و آزادی فعالیت سیاسی آنان و نیز حرکت تبلیغاتی گسترده ای راجع به انتخابات و راه یافتن به مجلس را آغاز کرده است.
آقای دکتر یزدی در جلسۀ مورخ 5 / 10 / 66 نهضت آزادی راجع به شرکت در انتخابات و نقش نهضت آزادی چنین می گوید:
«... برگزاری انتخابات مستلزم وجود جامعۀ باز است، اگر رفتیم واقعاً مفید خواهیم بود و نخواهیم گذاشت این فتاوی را به زور بر مردم تحمیل کنند، شخصی که از طرف نهضت به مجلس برود مسلماً از این توپ و تشرها جا نخواهد زد، اگر قرار باشد مملکت را با «فتوا» اداره کنند، بنده پیشنهاد می کنم که، مجلس را ببندند و خوابگاه دانشجویان کنند».
دیدگاه نهضت آزادی راجع به جنگ و دفاع مقدس در بیانیه ای تحت عنوان «جنگ بی پایان» چنین است:
«... آنچه فعلاً دیده می شود جنگی است بی پایان که می تواند پایان دنیا باشد، پایان ایران و مردم ایران باشد...، گفته اند حتی اگر یک خانه هم در ایران سرپا بماند، باز به جنگ ادامه خواهیم داد و اگر یک نفر باقی بماند، آن یک نفر هم جنگ خواهد کرد، آیا این مترادف با چیزی جز «جنگ جنگ تا نابودی» هست؟».
نهضت آزادی راجع به «حکومت و ولایت مطلقه» اطلاعیه ای منتشر کرده که در آن آمده است:
«این چه فرمانی است و چه انقلابی در ایران و اسلام، که حکومت را در موضع بالاتر از فرستادۀ خدا قرار داده به او اختیار می دهد بر خلاف نصّ صریح و شاورهم فی الامر و بدون مشورت با امت تصمیم گیری در مصالح دولت و امور ملت نماید... الخ».
با عنایت به مراتب فوق خواهشمند است ارشاد فرمایید که:
1ـ آیا نهضت آزادی با چنین عقاید و تفکراتی می تواند به عنوان یک سازمان حزب و تشکیلات سیاسی در جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شود؟
2ـ در حالیکه مادۀ سی، قانون انتخابات از جمله شرایط تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی را:
الف) اعتقاد و التزام عملی به اسلام.
ب) اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران می داند.
آیا نهضت آزادی صلاحیت دارد که در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت نموده و نماینده ای در مجلس داشته باشد؟
در پایان از درگـاه خداوند متعال طول عمر آن وجود شریف و مقدس و پیروزی عاجل رزمندگان اسلام را مسئلت می دارم.
سیدعلی اکبر محتشمی ـ وزیر کشور
🔶حاشیه روزنه
در این نامه تاریخی، برخی دیدگاههای سیاسی جریان چپ دهه شصت پیرامون نهضت آزادی با صراحت بیان شده است که از جهت تاریخی حائز اهمیت ویژه است.
پرسش آنکه چه اتفاقی موجب میشود که این جریان سیاسی، از نیمه دوم دهه هفتاد تا کنون، در جهت تمایل به آمریکا و تقابل با نظام اسلامی و ولایت فقیه، با نهضت آزادی در جبهه واحد قرار میگیرند؟!
جالب آنکه برخی سمپاتهای معمم نهضت آزادی، هماکنون با بیتوجهی به مواضع صریح امام و رهبری و نیز مواضع صریح خودشان در دهه شصت، به این عناصر بدسابقه و عاشق آمریکا بعنوان الگوی فکری/سیاسی خویش مینگرند و به مثابه مقلدان فکری اینان شناخته میشوند!
تفاوت مرحوم محتشمیپور با برخی دیگر از چپهای چپ کرده دهه شصت آن بود که حرمت موضع صریح امام با این جریان لیبرال را نگاه داشت.
جالب آنکه چپهای چپ کرده دهه شصت از یک سو مرید فکری/سیاسی حزب طرد شده نهضت آزادی هستند و از دیگر سو به حوزه و روحانیت و مردم و نخبگان ایرانی درس #خط_امام میدهند! و البته معلوم نیست این جماعت از کدام امام سخن میگویند!
آیا پیروی از خط امام با تمایل افراطی به آمریکا و همپالکی با نهضت آزادی و مشروعیتزدایی از نهادهای قانونی نظام(خاصه شورای نگهبان) و شورش علیه جمهوریت و اسلامیت نظام، قابل جمع است!؟؟
زهی خیال خام!
@rozaneebefarda
شورش شاگرد روشنفکر و راديکال علیه مبانی آقای منتظری!
اختصاصی|| #جدال_احسن
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اخیرا یکی از شاگردان رادیکال منتظری متأخر(پساعزل) که در محافل رسانهای زاویهدار با عنوان آیتالله(!!) خطاب میشود، مدعی شده که:
شرکت در انتخابات امر عرفی و اجتماعی است و ربطی به شرع و دین ندارد.
بهترین پاسخ به این قبیل ادعاهای جریان منتظری که بطور یکپارچه از ریاستجمهوری روحانی حمایت کرده و در کارنامه سیاه او شریکند، استناد به مواضع صریح آقای منتظری در دوران پیروزی انقلاب اسلامی است.
برخلاف این شاگرد پرمدعا که به ادبیات رادیکال با لعاب فقهی اشتهار دارد، آقای منتظری شرکت در انتخابات را وظیفه شرعی میشمارد!
@rozaneebefarda
غربزدهها و مسئلهای به نام تردید در محکمات انقلاب اسلامی
یادداشت وارده
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
از ابتدای پیروزی انقلاب عظیم ملت بزرگ ایران بر ضد استبداد و استعمار، همواره شاهد عرضاندام برخی افراد در مقابل انقلاب اسلامی و البته با انگیزههای مختلف بودهایم.
تاریخ گواهی میدهد برخی از همین افراد هنگام جنگ تحمیلی با حملههای ناجوانمردانه خود علیه امام رحمتالله علیه چگونه قصد داشتند با هدف خالی کردن دل مردمِ راسخ در دفاع از انقلاب، آنان را از همراهی انقلابی که برایش جان و جوان داده بودند، پشیمان کنند.
هنوز به یاد داریم که آن شیخ که روزگاری افتخارش تفسير نظریه مترقی ولایت فقیه بود، چگونه با رفتار کذاییاش در سیاهنمایی علیه جنگ و جهاد، موجب گردید که امام مهربان انقلاب، برای دفاع از آرمان شهیدان، با این جریان زیادهخواه، برخورد کرد و منشور روحانیت را برای افشای ماهیت برخی از همین سادهلوحان متاثر از دشمنان ملت، به یادگار گذاشت.
البته رفتار این دست از سادهلوحان به یک یا دو مورد خلاصه نگردیده و در تاریخ چنین رفتارهای خسارتباری بارها تکرار شده است که در این ميان، برخی برای دیده شدن خدا را فراموش کردند و بر زبانشان چیزی آوردند که خوشایند خصم دین و ملت بود، تا همچون شیطانی که از طریق این گمراهان به مقصودش رسیده است برایشان کف و سوت بزنند.
باور داشته باشیم یا نه، جعفر کذابهای زمانه، با ژستهای نمایشی، در میان ما هستند و مدام با تحریف و دروغ در صددند که در ایمان مردم خلل ایجاد کنند.
جعفر کذاب با آنکه پسر امام معصوم علیهالسلام بود چنان در بند دنیا گرفتار شد که حق را ندید و در مقابل امام زمانش ایستاد و البته چه خوب اصحاب زیرک امام حسن عسگری علیهالسلام که با قرار دادن برخی محکمات مکتب اهلبیت علیهمالسلام توانستند او را افشا کنند و صدالبته نقش مردم نیز در عقیم ماندن این فتنه کثیف مؤثر بود که از همراهی وی امتناع کردند.
تاکنون بارها برخی افراد را دیدهایم که با عبارت پردازیهای شبههعلمی خود سعی داشته _و ای بسا در آینده نیز چنین شود_ که ملت عزیز ایران را نسبت به محکمات انقلاب اسلامی مردد نمایند.
خمینی کبیر رحمتالله علیه که حق بزرگی بر گردن ملت ایران در آزاد شدن از یوغ بندگی سلسله پادشاهی و ننگ وابستگی به استعمار دارد و ملت بزرگایران نیز انصافا بارها ثابت نمود که برای اهداف مقدس آن رهبر بیبدیل حاضر است از جانش بگذرد، هم در زمان حیات مبارکشان و هم در وصیتنامه حکیمانهشان، بر حفظ انقلاب تاکید ویژه داشتهاند.
جمله معروف آن پیر سفر کرده از یادها نمیرود که حفظ انقلاب را از واجبات عقلی و شرعی شمرده است:
"مسئلۀ حفظ نظام جمهوری اسلامی در این عصر و با وضعی که در دنیا مشاهده می شود و با این نشانه گیریهایی که از چپ و راست و دور و نزدیک نسبت به این مولود شریف می شود، از اهمّ واجبات عقلی و شرعی است که هیچ چیز به آن مزاحمت نمی کند.(صحیفه امام خمینی، ج۱۹، ص۱۵۳)
بر هر خردمندی واضح و مبرهن است که یکی از نکتههای مهم حفظ نظام در مقابل اجانب، بستن راه امید آنها و کندن دندان طمع دشمن از کشور است. و روشن است که حضور مردم در انتخابات نشانگر نقشآفرینی و احساس مسئولیت آنان به کشور را نشان میدهد و مسلم است که اگر مردم نسبت به وطنشان دلسوزی و احساس مسئولیت داشته باشند، در مقابل هرگونه تهدیدی نیز به مقابله با آن میشتابند.
در تاریخ انقلاب اسلامی نیز دشمن همواره تلاش نموده است پایگاه مردمی انقلاب را دچار خدشه نموده تا با استفاده از حربههای کثیف و دروغین مانند طرفداری از حقوق بشر که فقط ضد ملتهای ضعیف کارکرد دارد، علیه کشور اقدام حقوقی نموده و پای اجانب را به وطن باز نمایند.
حضور داشتن در انتخابات از آن جهت که میتواند توان دفاعی کشور را به رخ دشمن بکشد و پایگاه اجتماعی کشور را نشان دهد عقلا امریست ضروری.
گرچه مروجان شذوذات بیقاعده، همچنان در پی خدشه در محکمات انقلاب باشند اما واقعیتها تغییر نمیکند.
@rozaneebefarda
انتخابات و سوداگران دینی!
نقدی بر هجمات #جریان_منتظری به مشارکت مردمی در #انتخابات
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
«فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ»(بقره-۷۹)
در راستای تلاش گسترده جبهه مخالفان انقلاب اسلامی و همگام با دشمنان قسم خورده ملت ایران از انگلیس و آمریکا تا سعودی و اسرائیل، برای کاهش مشارکت عمومی در #انتخابات۱۴۰۰، شاهد این هستیم که طیفی از اشخاص به ظاهر معمم نیز دقیقا در همین راستا و البته با ادبیات دینی(!!) به مسأله مشارکت در انتخابات می تازند.
بعنوان نمونه، اخیرا یکی از شاگردان آقای منتظری در یادداشتی تحت عنوان «شرکت در انتخابات امر عرفی و اجتماعی است و ربطی به شرع و دین ندارد» مساله وظیفه دینی بودن شرکت در انتخابات را زیر سوال برده و میگوید:
«با صراحت ميگويم، چون الان نزدیک انتخابات است کسی نیاید بگوید که اسلام میگوید رأی دهید یا اسلام میگوید رأی ندهید، خير! رأي دادن و رأي ندادن ربطي به اسلام و دينداري ندارد. چونکه انتخابات و حکومت مسئله عقلی و عرفی و اجتماعی است و هیچ ربطی به اسلام ندارد. ما باید نگاه کنیم ببینیم شرکت در انتخابات نفعش بیشتر است یا ضررش»
فارغ از بررسی صحت ادعای نامبرده و تطابق آن با مبانی اسلامی، در جواب به وی به دو مورد نقیض این ادعا اشاره می کنیم:
اولا
این فرد که ادعای اجتهاد کرده و اجازه اجتهاد خود را منتسب به آقای منتظری می کند، باید بداند که استادش خلاف نظر وی را معتقد بوده است و بهطور صریح به شرکت در انتخابات بعنوان امر شرعی اشاره کرده است، بعنوان نمونه وی در سال ۱۳۶۳ و در دیدار با اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان همدان، صراحتا اذعان می کند:
«شرکت در انتخابات یک #وظیفه_شرعی است و همه باید در آن شرکت کنند»(روزنامه اطلاعات-۲۵فروردین ۱۳۶۳)
لذا مشخص میشود که فرد مزبور پیش از دیگران در واقع مبانی استاد خود را مردود شمارده و پس از آن به طرح ادعای خود پرداخته است.
ثانیا:
جای بسی شگفتی دارد که این جریان چگونه به راحتی رنگ عوض کرده و مع الاسف الشدید در این راستا با لعاب دینی، مواضع خود را توجیه می نمایند!
طیفی از این جماعت تعالیم اسلامی و قرآنی را ابزاری برای #دین_فروشی و #سوداگری_دینی بر اساس منافع جناحی و سیاسی خود قرار دادهاند.
باید به طیف منتظری و از جمله نویسنده آن یادداشت سست متذکر شویم که اگر به واقع شمایان انتخابات را امر شرعی نمیدانید، از چه رو در جریان انتخابات سال ۱۳۹۶ به همراه ۱۴۴ نفر از شاگرادن منتظری در قالب بیانیه حمایت از #حسن_روحانی بطور صریح با بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، اینطور مدعی شده بودید که:
«حضرت علی(ع) در سفارشات پایانی عمر خویش امر به معروف و نهی از منکر را مورد سفارش قرار داده، نتیجه ترک این دو مهم را مسلط شدن بَدان بر مردم جامعه می دانند؛ قطعا شرکت در سرنوشت و انتخاب رییس جمهور مطلوب، از مصادیق معروف می باشد.»
چگونه است که این جماعت در گذشته برای به مشارکت کشاندن مردم در انتخابات به ادله دینی استناد می کردند، ولی اکنون بر اساس همان ادله، خلاف آن را مدعی می شوند؟
آیا مشارکت سیاسی فقط وقتی مصداق امر شرعی است که جریان غربگرا در مظان رأی آوری باشد؟!!
جریان منتظری که در گذشته بطور قاطع از دولت حسن روحانی حمایت کردند، می بایست امروز پاسخگوی عملکرد خود و دولت ناکارآمدی که از آن حمایت کردند باشند، نه اینکه با فرافکنی و دستکاری در مفاهیم دینی، مشارکت ملت در انتخابات را مورد هجمههای پیدرپی قرار دهند.
@rozaneebefarda