🔳پویش آموزشی - پژوهشی کتاب🔳
«غناء و موسیقی» مقام معظّم رهبری(مدظلّهالعالی)
🔘با هدفِ آشنایی با:
۱- شیوهی اجتهاد جواهری با تأکید بر روش فقهی حضرت آیتاللهالعظمیٰ خامنهای (مدّظلّهالعالی)
۲- ویژگیهای اختصاصی روش فقاهت معظّمٌله
🔘مزایای دوره:
۱- بهرهمندی از اساتید مبرّز و استادیاران فاضل
۲- بهرهمندی از محتوای مکمّل و جانبی
۳- ارائهی موضوعات پژوهشي و حمایت از آثار
۴- احتساب اتمام دوره، معادل یک سال حضور در درس خارج فقه
۵- معرّفی ممتازین به دفتر امور نخبگان مرکز مدیریّت
۶- اختصاص بن تخفیف ویژه برای شرکتکنندگان دوره جهت تهیّه آثار معظّمٌله
۷- تقدیر از برگزیدگان دوره
۸- اختصاص ۴ نمره به مصاحبه شفاهی درس خارج(مشروط به انجام فعّاليتهای پژوهشی)
۹- ثبت تقریرات طلاب محترم در سامانه تقریرات معاونت پژوهش حوزه
🔘شرایط ثبتنام :
اتمام امتحان کتبی و شفاهی پایهی ۱۰
معدل ۱۶ به بالا
حداکثر سن ۳۵ سال
تأییدیه یکی از اساتید سطح
التزام به آییننامهی انضباطی و اتمام دوره
🔘مهلت ثبت نام: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
⛔ظرفیت محدود
🔘پیوند ثبت نام: b2n.ir/w45864
@rozaneebefarda
فاجعه غربگرایی در عرصه عملی و نظری!
نقدی بر #ناگفتمان_اقتصادی عناصر غربگرا در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری
[صفحه ۱ از ۳]
اختصاصی|| علی صادقپور
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸 مناظرات اول انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ نیز برگزار شد و متاسفانه این مناظره همچون چند دوره اخیر، به بیاخلاقیهای بسیاری از سوی جناح پر مدعا و پرهزینه غربگرا آلوده شد.
🔸 عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده، به عنوان نمایندگان وضع موجود، از همان ابتدای مناظره نشان دادند که هیچ رویکرد ایجابی برای نشان دادن برنامه یا صلاحیت خود برای تصدی ریاست جمهوری ندارند بلکه تنها آمدهاند تا با نفی صرف، به پیش بروند.
🔸 عبدالناصر همتی در این مناظره به صراحت نشان داد که برخلاف ادعاهای بسیارش در مورد اقتصاددانی، هیچ چیزی تحت عنوان برنامه اقتصادی برای عرضه ندارد. او در پاسخ به سؤال مهمی که از قضا دقیقا به حیطه کاری او در بانک مرکزی مربوط میشد، سخنانی بر زبان راند که کمترین ارتباطی با این پاسخ داشت به گونهای که مجری مناظره، به صراحت خواستار پاسخ به سؤال مربوطه شد. او در پاسخ به موضوع مهم ابربدهکاران بانکی سراغ این مطلب رفت که نمایندگان بسیاری از مردم در این جا حضور ندارند مثلا زنان! و سپس گفت که عدم تصویب FATF در مجمع، به عنوان مقصر اصلی وضعیت موجود میباشد! همچنانکه قبلا نیز در مورد اشتغال از او پرسیده شد اما او از پیامک هشدار بدحجابی گله کرد!
🔸 در حالی که سخن اول او در باب عدم حضور نمایندگان مردم در جلسه مناظره، به خصوص زنان، به عنوان یک اعتراف از سوی او قابل استفاده است. او، شاید بدون آنکه متوجه باشد، اعتراف کرد که نماینده بسیاری از گروههای جامعه، به عنوان مثال زنان نیست! در حالی که فرد نامزد شده برای ریاست جمهوری، قاعدتا باید خود را واجد این صلاحیت بداند که میتواند از سوی همه افراد جامعه، حتی آنانی که به او رأی ندادهاند، نمایندگی کند! جناب آقای(!) همتی از همین ابتدای کار اقرار کرد که نماینده بسیاری از مردم نیست و بنابراین این پرسش مطرح میشود که اساسا او به چه حقی، با اذغان به عدم صلاحیت برای نمایندگی همه مردم ایران، وارد کارزار ریاست جمهوی شده است؟!
🔸 او و مهرعلیزاده مدام بر این مطلب تاکید کردند که تحصیلات کلاسیک آنان به حوزه اقتصاد معطوف بوده و آنها مناسبترین گزینه برای تغییر اوضاع اسفناک فعلی میباشند. این ادعا از سوی همتی با تاکید بیشتری مطرح میشد و او برای از میدان خارج کردن محسن رضایی از دایره اقتصاددانان موجود در این مناظرات، اتهامات عجیبی را به او نسبت داد که اتفاقا توسط یکی از اساتید خود همتی که بسیار نیز در میان اقتصاددانان ایرانی شناخته شده و بزرگ است، تکذیب شد. دکتر مسعود درخشان، استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در نامهای خطاب به وزیر علوم، ضمن تکذیب ادعاهای سست همتی در اجبار اساتید به تدریس و دادن نمره قبولی، تقاضا کرد تا اکاذیب وی، توسط وزارت علوم در محاکم قضایی ویژه پیگیری شود. (https://www.farsnews.ir/news/14000316000137/)
🔸 همتی عملکردی به شدت فاجعهبار در دوران تصدی خود بر مسند ریاست بانک مرکزی دارد. او در صدر فهرست رؤسای بانک مرکزی در افزایش تورم، خلق پول و در نتیجه افزایش نقدینگی است و برای اولین بار در تاریخ نهادهای رسمی اعلام کننده آمارهای اقتصادی، از آبان ۱۳۹۷ به بعد، نرخ تورم را اعلام نکرده است! او با تصمیماتش در زمینه ارز و تامین مالی، باعث سقوط ارزش پول ملی، سقوط بورس، عدم تامین ارز لازم برای واردات کالاهای اساسی از جمله نهادههای دامی و .. شد و چنین چیزی به هیچ وجه نمیتواند با ادعای دانش اقتصادی پوشانده شود.
@rozaneebefarda
فاجعه غربگرایی در عرصه عملی و نظری!
نقدی بر #ناگفتمان_اقتصادی عناصر غربگرا در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری
[صفحه ۲ از ۳]
🔸 در واقع دغدغه اصلی این است؛ زمانی که همتی در ریاست بانک مرکزی، تصمیماتی به شدت مغایر با رفاه و معیشت مردم میگیرد، چه تضمینی وجود دارد که در قامت ریاستجمهوری، تصمیماتی به مراتب فاجعهبارتر نگیرد؟! اساسا وقتی دانش اقتصاد، برای او در بانک مرکزی فایدهای نداشته، چه کارکردی برای او در منصب ریاستجمهوری خواهد داشت؟!
🔸 ادعای کنار گذاشته شدن و اختلاف با حسن روحانی در تصمیماتی که منجر به وضع فعلی شدهاند، بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه است. اگر حقیقتا اختلافی مؤثر میان او و روحانی وجود میداشت، او باید ترک سمت را به تحمیل چنین فاجعهای در اقتصاد برمیگزید! اما او حتی تا چند روز پس از اعلام تایید صلاحیتش در رقابتهای ریاستجمهوری بر مسند ریاست بانک مرکزی باقی ماند و پس از آن با یک سناریوی غیر قابل باور،عنوان شد که کنار گذاشته شده است!
🔸 مهرعلیزاده نیز در پاسخ به اولین پرسش، همچون همتی، متنی از پیش آماده شده را بدون آنکه ربطی به محتوای سؤال مجری داشته باشد خواند! اساسا این یک افتضاح بزرگ برای همتی و مهرعلیزاده بود که برای حمله به دیگر کاندیداها، دیالوگهایی از پیش آماده شده را به ناشیانهترین شکل ممکن قرائت میکردند. چنین چیزی به وضوح پرده از عدم صلاحیت آنها برمیدارد زیرا نشان میدهد آنها اولا ارتکازی ذهنی از مسائل و مشکلات اصلی کشوری که قرار است آن را اداره کنند ندارند چون مجبور به خواندن متنی از پیش تهیه شده هستند! ثانیا بیربط بودن این نوشتارها نسبت به سؤالات مهم اقتصادی مطرح شده، نشان میدهد مسئله اصلی تمامی مردم ما یعنی اقتصاد، برای آنها اهمیتی ندارد و چنین چیزی برای یک اقتصاددان مدعی ریاست جمهوری، چیزی ورای فضاحت است!
🔸 مهرعلیزاده در پاسخ به معضل فرارهای مالیاتی، از شائبه مهندسی انتخابات با حذف افراد صالح و میزان سواد آقای رئیسی در حد شش کلاس ابتدایی سخن گفت! حقیقتا مایه شرم است که او از سطح تحصیلات کلاسیک آقای رئیسی مطلع نیست و بنابراین بدون اطلاع سخن میگوید و در نتیجه صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد و یا آنکه از دروغ بودن این ادعا باخبر است و کماکان آن را بر زبان میآورد. در این صورت نتیجه بسیار فجیعتر بوده و نشان میدهد که او تعهدی به اخلاق، شرع و قانون نداشته و حقیقتا همانند حسن روحانی است.
🔸 اساسا حتی اگر رئیسی هیچ مدرک کلاسیک نمیداشت، اجتهاد تایید شده و درس خارجی که ارائه میداده نشان میدهد از بسیاری از سیاسیون حوزوی جلوتر است. در حالی که مهرعلیزاده در کارنامه خود تصدی معاونت ریاست جمهوری در دولت دوم خاتمی را برعهده داشته و خود او نیز در این مناظره تاکید کرد که قصد دارد دولت سوم خاتمی را ایجاد کند. چنین چیزی به معنای نگاه ایدهآلگرایانه به شخص خاتمی و دولت اصلاحات است با آنکه شخص سید محمد خاتمی به جز تحصیلات حوزوی، هیچ چیز دیگری در چنته نداشت و چنین چیزی باعث نشد که مهرعلیزاده، از سپردن فرمان اقتصاد به خاتمی نگران شود! این استاندارد دوگانه، حقیقتا نفرت انگیز است.
طبق اخبار منابع رسمی، تحصیلات خاتمی در دانشگاه تهران در مقطع کارشناسیارشد ناتمام مانده است:👇 (http://www.khatami.ir/index.php/biography.html)
🔸 او چندین بار تاکید کرد که در رشته «مهندسی اقتصاد» تحصیل کرده در حالی که اساسا رشتهای تحت عنوان «مهندسی اقتصاد» وجود خارجی ندارد! آنچنان هم که در رزومه مهرعلیزاده آمده او دکترای اقتصاد مهندسی و نه مهندسی اقتصاد دارد. رشته اقتصاد مهندسی(Engineering Economics)، زیر شاخهای از علم اقتصاد بوده و صرفا به کاربرد قواعد اقتصادی در تحلیل تصمیمات مهندسی پرداخته و نگاهی از سنخ اقتصاد خرد به آن دارد در حالی که آنچه بیشتر با کلیت یک اقتصاد در ارتباط است، قاعدتا در اقتصاد کلان مطرح میگردد. هیچ زمینهای در این رشته وجود ندارد که باعث شود فارغ التحصیلان آن، برای چیزی به نام مهندسی یک اقتصاد، صلاحیت ویژه داشته باشند! اساسا واژهای به نام «مهندسی اقتصاد» در ادبیات آکادمیک این رشته نامأنوس و در نتیجه غیرعلمی است و بسیار خوب است مهرعلیزاده پرده از معنای این ابداع خلاقانه خود برداشته و دانشجویان اقتصاد را از مقصود خود در این رابطه باخبر سازد!
@rozaneebefarda
فاجعه غربگرایی در عرصه عملی و نظری!
نقدی بر #ناگفتمان_اقتصادی عناصر غربگرا در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری
[صفحه ۳ از ۳]
@rozaneebefarda
🔸 به هر حال، باز هم ماجرا از دو حالت خارج نیست؛ با توجه به دفعات تکرار این واژه توسط وی، یا او تفاوت میان دو اصطلاح «مهندسی اقتصاد» و «اقتصاد مهندسی» را نمیداند که در نتیجه این امر نشان میدهد به هیچ وجه سواد اقتصادی ندارد! یا آنکه میداند و تعمدا چنین مغالطهای را مطرح میکند که در نتیجه صلاحیت وی از ناحیه تعهد به موازین شرعی، اخلاقی و قانونی زیر سؤال میرود.
🔸 علاوه بر این، مهرعلیزاده نشان داده که گویا با آمارهای اقتصادی سر و کاری نداشته است! او مدعی شد که دولت خاتمی تورم ۵۰ درصدی زمانه هاشمی رفسنجانی را به تورم تک رقمی رساند هرچند تورم قریب به ۵۰ درصدی هاشمی رفسنجانی، به عنوان یک افتضاح در کارنامه سیاستهای تعدیل اقتصادی غربگرایانه تا ابد خواهد ماند اما ادعای مهرعلیزاده نیز صحیح نیست.
▫️ اولا طبق آمارهای ارائه شده توسط تارنمای بانک مرکزی، تورم ۴۹.۴ درصدی در دولت دوم هاشمی رفسنجانی مربوط به سال ۱۳۷۴ میباشد و آخرین تورم سالیانه دولت هاشمی ۲۳.۲ درصد میباشد. به عبارت دقیقتر تورم ماهیانه مرداد ماه یعنی زمانه تحویل دولت هاشمی به خاتمی ۱۹.۲ درصد بوده است.
▫️ ثانیا اساسا هیچگاه تورم در دو دولت خاتمی تک رقمی نشده است! (https://cbi.ir/Inflation/Inflation_FA.aspx)
▫️ بنابراین شایسته است این سؤال مطرح شود که آیا دیگر اطلاعات اقتصادی مهرعلیزاده نیز به همین میزان دقیق است؟!
🔸 از این گذشته محسن مهرعلیزاده در دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد، در رشته مهندسی مکانیک تحصیل نموده و در سال ۱۳۸۸، در رشتهای غیر مرتبط با تحصیلات پیشین خود، یعنی مدیریت مالی، از رساله خود را دفاع کرد. مهرعلیزاده اساسا برای اثبات دانش اقتصادی خود هیچ اشارهای به این رشته در مناظره نکرد که البته حق داشت! از این جالبتر اینکه فرزند او در همین ایام انتخاباتی با صدا و سیما مصاحبه کرد و بیان داشت،پدرش به دلیل مشغولیتهای فراوان، حتی نتوانست از رساله دکتری خود در رشته «اقتصاد مهندسی» دفاع کند! (https://b2n.ir/y69138)
▫️ حقیقتا مایه آبروریزی است که یک نامزد ریاست جمهوری با حمله به نامزد دیگر، وی را فاقد مدرک تحصیلی لازم برای اداره اقتصاد بداند اما خود فاقد همان باشد!
▫️ آبروریزی بزرگتر آن است که مدعیان پرگویی همچون همتی و مهرعلیزاده، مدام به داشتن این تحصیلات مباهات کنند اما هیچ چیزی برای عرضه در این رابطه نداشته باشند!
▫️ از این بدتر آن است که عملکرد آنها و جریان وابسته به آن(یعنی غربگرایی) کارنامهای به شدت مفتضح را در عمل به دانش اقتصادی نشان دهد.
▫️ و از این نیز بدتر آنکه نامزدهای رقیب آنان که برخیشان فاقد تحصیلات کلاسیک اقتصادی هستند، درک بسیار بهتری از مقولات اقتصادی و برنامههای لازم برای حل مشکلات اقتصادی داشته باشند.
🔸 به نظر میرسد اساتید و دانشجویان رشته اقتصاد، برای آبروی خود هم که شده، باید از همتی و مهرعلیزاده برائت بجویند زیرا این افراد نه به لحاظ نظری چیزی برای ارائه دارند و نه با توجه به سابقه پر خسارت خود، میتوانند خود را به لحاظ عملی به عنوان ناجیان تکنوکرات اقتصادی جلوه دهند! ریاستجمهوری نیازمند یک مدیرِ حقیقتا مدبر است که با مشورت متخصصان اقتصادی و مؤمن، فاجعه غربگرایی را جمع کند نه مشتی بازیگرِ ناشی که حتی عرضه اجرای یک نمایش از پیش تعیین شده را در صحنه مناظرات ندارند و باید از روی یک متن،دیالوگخوانی کنند!
روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر
🔻🔻🔻
@rozaneebefarda
ادب مرد به ز دولت اوست!
حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اگر دستاورد تمام کوشش و تلاش پیامبران، اصفیاء و اولیاء پس از دعوت به توحید را در یک کلمه خلاصه کنیم، ضرورت تمشی بر مدار و محور اخلاق الهی بدست می آید.
ما پر از اخلاقیم و تاریخ پر از اخلاق است و اخلاق آن هم اخلاق الهی و قرآنی باید سرخط و سرلوحه همه امور ما باشد؛ به ویژه کسانی که جزو شمار نخبگان و سلسله جنبانان جامعه به حساب می آیند.
متاسفانه در کنار ظهور بخشی از ارزش ها و مکارم اخلاق در گوشه و کنار کشور، روند کلی روش ها و منش ها در سطح جامعه بر عکس منش اخلاقی قابل ارزیابی است.
یکی از بسترهایی که تنازل ارزش های اخلاقی آن هم در سطح چهره های ملی را به تصویر کشیده است، برگزاری مناظره و گفت و شنود مستقیم در عرصه انتخابات است که حداقل در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری خودنمایی کرد.
در عین اذعان به مفید بودن و راهگشایی مناظره های رو در رو، باید پذیرفت که این مناظره ها گاه چون آیینه واقع نما شدت میزان کژتابی از صراط قویم را به خوبی نشان می دهد.
باید بر این همه انحطاط و قهقرای اخلاقی خون گریست!
نه چهره های اصلاح طلب چندان بر مدار اخلاق پایبند ماندند که به عکس بسیار لغزیدند و نه برخی از چهره های اصول گرا اخلاق مدارانه برخورد کردند.
تعابیر تند، گزنده، اهانت آمیز، درشت گویی، تحقیر و تخریب، چنگ اندازی بر چهره یکدیگر و روان آزاری بارها به چشم آمد و به گوش رسید!
از همه تلخ تر تعبیر یکی از چهره های اصلاحطلب خطاب به آقای رئیسی بود که در برابر چشم میلیونها بیننده گفت که شما دروس کلاسیک را تنها تا کلاس ششم گذراندهاید!
ما با چنین رفتار و رویه ای پر خبط و خطا میخواهیم جامعه ای آرام، مودب و متخلق را بسازیم؟!
حتی اگر طرف مقابل ما چنین نقطه ضعفی داشته باشد، انصاف نیست که این گونه به دنبال تخریب و تمزیق او برآییم! این در حالی است که اصل اشکال پایه درستی ندارد.
زیرا چه در گذشته و چه در حال حاضر حوزههای علمیه به درستی راه ورود نوجوانان با گذار از دوره مکتب خانههای قدیم یا گذار از مقطع راهنمایی یا متوسطه را باز گذاشته و می گذارند.
پرواضح است که فرآیند، روش و متون آموزش حوزه به گونه ای است که اگر کسی فقط خواندن و نوشتن را بداند، میتواند به عالی ترین مراتب کمال دست یابد؛ چنان که تا پیش از رواج نظام جدید آموزش در کشور و بسیاری از کشورهای جهان که در صد سال اخیر رخ داده، روند همین گونه بوده است.
تقریبا همه عالمان برجسته حوزه، فقهاء، فلاسفه، متکلمان، مفسران و محدثان تنها با پیشینه مکتب خانه یا تحصیل تا پایان مقطع ابتدایی (از۱۰۰سال اخیر) به مدارج عالی علمی رسیدند.
البته قابل انکار نیست که در دوران ما اگر کسی در کنار تحصیلات حوزوی دارای تحصیلات کلاسیک و دانشگاهی باشد، چه بسا می تواند نقش آفرینی بیشتری داشته باشد.
چنان که اگر کسی دارای تحصیلات دانشگاهی باشد، با داشتن تحصیلات حوزوی در عرصه مدیریت کشور موفق تر خواهد بود؛ شرطی که ناقد محترم خود از آن بهره ندارد!
از سویی دیگر، اگر تصور می شود که شرط توفیق در اداره کشور اقتصاد دانی است، باید پرسید که چند درصد از رؤسای جمهور کشورهای موفق کنونی دنیا دارای دکترای اقتصاداند؟!
از دیگر سو، اگر برای ریاست جمهوری اقتصاد دانی لازم است، چرا سیاست دانی، فرهنگ دانی، جامعهشناسیدانی، حقوقدانی و صنعتدانی و.. لازم نباشد؟!
در این صورت باید کسی سکان اداره کشور را بر عهده گیرد که در تمام رشته های پیشگفته دارای تخصص آن هم از نوع دکترای دانشگاه باشد؟!
آیا چنین درخواستی عملی و واقع بینانه است؟!
باری، آن چه برای اداره موفق کشور لازم است در کنار برخورداری از حداقل تخصص در یکی عرصه های علمی در حوزه یا دانشگاه، داشتن قدرت مدیریت، به خدمت گرفتن صاحب نظران عرصه های مختلف علمی، پرهیز از استبداد به رأی و استشاره مستمر و میدان دادن به همه اندیشه ها و ایده های مفید و راهگشا و در کنار همه آنها عزمی جزم و استوار در خدمت مجاهدانه و مخلصانه و تلاشی طاقت سوز برای بالندگی و تعالی کشور در همه زمینه ها است.
باید بنگریم که آیا حضرات مدعی تخصص و اقتصاد دانی در هر دو سوی اصلاح طلب و اصولگرا واجد چنین سعه روحی و منشی مجاهدانه هستند یا نه؟!
شاید به مصلحت دنیا و عقبای نامزدهای محترم انتخابات ریاستجمهوری آن باشد که با چنگ انداختن به صورت یکدیگر، جانهای خسته و سوده ملت را بیش از این خسته و مکدر نسازند و تا این حد زشتی و پلشتی در کارنامه آنان ثبت نگردد!
بیاییم پیام آیاتی همچون: «لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقتُلَني ما أَنا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيكَ لِأَقتُلَكَ ۖ إِنّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ العالَمينَ» آویزه گوش خود قرار داده و آن را با جان دل بنیوشیم!
به جان زنده دلان سعدیا که ملک وجود
نیارزد بدان که خاطری ز خود بیازاری
@rozaneebefarda
قصه پرغصه تحریم
نگاهی گذرا به سخنان #جناب_آقای_همتی در گفتگوی ویژه خبری
[صفحه ۱ از ۲]
حجة الاسلام والمسلمین محمدابراهیم کفیل/ استاد سطوح عالی حوزه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
از آنجا که یکی از محورهای اصلی صحبتهای آقای همتی، بحث #تحریم بود و تأثیری که بر اقتصاد گذاشته و این که برای #بهبود_وضعیت_موجود حتما باید تحریم برداشته شود، چند نکته در همین رابطه بیان می شود:
نکته اول: #عامل_اصلی_تشدید_تحریم_ها و طمع ورزی دشمن به ساقط کردن نظام از طریق تحریم های فلج کننده همین آقایان به اصطلاح اصلاح طلب بودند وقتی که در سال 1388 به رأی مردم تمکین نکردند. یعنی همین افرادی که از #جمهور سخن می گویند و خود را «صدای جمهور» معرفی می کنند بزرگترین خیانت را به جمهور مردم نمودند و انتخاب همین جمهور را زیر سؤال بردند و مشارکت حداکثری و سند افتخار و اقتدار ملّت را به عامل فشار حداکثری تبدیل نمودند. اگر کسانی در این مسأله تردید دارند حتما وقایع سال 88 را مجددا مطالعه و مرور کنند.
نکته دوم: سخنان جناب آقای #همتی نظیر سخنان هشت سال قبل جناب آقای #روحانی بود که از صندوق خالی دولت خبر دادند و از نیاز مبرم کشور به رفع تحریم و بعد هم در ظاهر همه همّشان را برای رفع تحریم گذاشتند ولی عملا تحریم را شدیدتر، طولانی تر و پر هزینه تر نمودند؛ چرا که وقتی رئیس دولت از خالی بودن صندوق کشور صحبت می کند و همه امور حتی آب خوردن مردم را منوط به رفع تحریم می کند قدرت چانه زنی دشمن را بالا می برد و دشمن را بر ادامه تحریم و اعمال تحریم های بیشتر مصمم می کند. با این کار اعلام می کند تحریم های تو کارگر افتاده و ما شدیدا نیازمند رفع تحریمیم و هر بهایی را برای آن می پردازیم؛ در چنین حالتی دشمنی که به فرموده خداوند متعال برای مسلمانان جز مشقت و سختی چیزی نمی خواهد (ودّوا ما عنتّم) و از هیچ کوششی برای ساقط کردن نظام اسلامی دریغ نمی ورزد (لا یألونکم خبالا) همه تلاشش را برای فروپاشی جامعه اسلامی به کار می گیرد و #مذاکرات را #فرسایشی می کند و تلاش برای رفع تحریم نتیجه معکوس می دهد.
نکته سوم: وقتی مذاکرات فرسایشی شد دشمن که #علاقه_شدید مسئولین را به #مذاکره و پرداخت هزینه آن مشاهده می کند اقدام به ترور و خرابکاری می کند. سردار سلیمانی را ترور می کند چون می داند که در شرایط مذاکره طرف مقابل به تعبیر خودش #خویشتنداری!! می کند و در دام صهیونیست ها که خواهان برهم زدن مذاکره اند نمی افتد و بنای بر جبران ندارد؛ پس از آن هم به ترور دانشمند بزرگ هسته ای سردار فخری زاده اقدام می کند و مشتاقان مذاکره حتی تلاش می کنند دانشمند هسته ای بودن او را منکر شوند و همگان حتی مسئولان ارشد نظامی را از به کار بردن واژه دانشمند هسته ای در پیام تسلیت برای شهادت ایشان منع می کنند و در مصاحبه حتی به انکار هسته ای بودن او می پردازند (و تنها رهبر و سکاندار بیدار نظام اسلامی است که این دروغ بزرگ را برنمی تابد و کاسه و کوزه دروغگویان را به هم می ریزد) دشمن که شرائط را اینگونه می بیند و اقدامات خرابکارانه اش را بی هزینه یا کم هزینه می بیند باز هم به خرابکاری ادامه می دهد و تأسیسات نطنز را مورد حمله قرار می دهد و دولت باز هم #خویشتنداری!! می کند مبادا مذاکرات تحت الشعاع واقع شود. یعنی بدون اغراق شهادت سرداران بزرگ و خسارات هسته ای و طولانی شدن مذاکرات و ادامه یافتن تحریم ها و ... همه به خاطر همین سیاستهای غلط است. سیاست های کسانی که فکر می کنند زبان دنیا را بلدند و فقط هم خودشان زبان دنیا را می فهمند در حالی که از #فهم_اولیات_سیاست_خارجی و مذاکره با دشمن #عاجزند.
نکته چهارم: #مغالطه یکی از شیوه های رائج برخی از این جماعت است مثلا وقتی می گویی بایدن هم همان اهداف ترامپ را دنبال می کند می گویند: اینها طرفدار ترامپند. در امر مذاکره هم وقتی مطالبی که گفته شد بیان می شود بلافاصله می گویند: اینها طرفدار تحریم یا کاسب تحریمند. بنابراین با صدای رسا فریاد می زنیم #خدا_لعنت_کند کسانی را که با عملکردشان حتی یک ساعت لغو تحریم را به عقب بیندازند. تردیدی در لزوم رفع تحریم و لزوم تلاش برای رفع تحریم نیست سخن بر سر این است که #رفع_تحریم #راه_روشن_و_عاقلانه ای دارد که این آقایان نمی خواهند و یا نمی توانند آن را دنبال کنند و آن همان راهی است که رهبر فرزانه انقلاب از اول بر آن تأکید داشتند یعنی تلاش برای خنثی سازی و بی اثر کردن تحریم.
ما امروز به دولتی نیاز داریم که ضمن تلاش برای رفع تحریم، شعار اصلی و برنامه عمده اش ناظر به #خنثی_سازی_تحریم باشد. اگر دشمن با دولتی مواجه شود که به دنبال خنثی سازی تحریم با تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و اعتماد به توان داخل و جوانان این مرز و بوم است احساس خطر خواهد کرد و به مذاکره راحت تر تن خواهد داد.
@rozaneebefarda
قصه پرغصه تحریم
نگاهی گذرا به سخنان #جناب_آقای_همتی در گفتگوی ویژه خبری
[صفحه ۲ از ۲]
نکته پایانی: جوانان عزیز مطالبی که #جناب_آقای_همتی در گفتگوی ویژه و مناظره و سایر تبلیغاتشان بیان می کنند در واقع شعار #ما_نمی_توانیم است چون عمده برنامه هایشان را به رفع تحریم گره زده اند و رفع تحریم در دست دشمن است نه در دست آقای همتی و اشک کباب موجب طغیان آتش است. دشمنی که این همه اظهار ضعف و نیاز را در اظهارات امثال آقای همتی مشاهده می کند با ایشان هم همان کند که با آقایان روحانی و ظریف کرد و هشت سال با دو شیوه در ظاهر متفاوت (شیوه اوبامایی و ترامپی) آنها را سر کار گذاشت و وضعیت این شد که می بینید. فراموش نکنیم بایدن همان معاون اوباما است.
عزیزان ممکن است دولتی #ضعف و زبونی و ذلت را با عنوان واقع نگری و عقلانیت #بزک کند، شعار مذاکره و رفع تحریم بدهد از زمین و زمان و حتی از امام حسین علیه السلام هم برای آن هزینه کند و ایشان را مرد مذاکره بنامد و در نهایت هم ناکارآمدی و عدم موفقیت خود را به عوامل بیرونی منتسب کند. چنین دولتی را تجربه کرده ایم و مَن جَرَّبَ المُجَرَّب حَلَّت بِه النَّدامَة، آزموده را آزمودن خطاست. بیایید نسبت به سرنوشت کشورمان حساس باشیم، در انتخابات با چشم باز نه از سر لج شرکت کنیم و به کسی رأی دهیم که #کارنامه و #برنامه دارد و فعالیت و موفقیتش را وابسته به رفع تحریم نمی کند بلکه با صدای رسا اعلام می کند که «برای برداشته شدن تحریم های ظالمانه تلاش می کنیم ولی در شرائط تحریم هم نه تنها می توانیم کشور را اداره کنیم وبه روز مرگی نیفتیم بلکه توان جهش داریم، آری می توانیم، می توانیم با #تکیه بر #خداوند متعال، با تأکید بر #امکانات_داخلی، با اعتماد بر #جوانان پرشور و در نهایت با رفع تحریم و استفاده از ظرفیت های بین المللی».
@rozaneebefarda
وقتی که ساختار آموزشی تمدنساز فدای قدرتطلبی می شود!
اختصاصی|| مرتضی توکلی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در روز های گذشته شاهد بودیم که از جانب یکی از نامزدهای انتخاباتی، مساله ای مطرح شد که لازمه اش القا بی اعتباری و ناکارآمدی حوزویان در مدیریت های کلان و سیاسی کشور بود.
این مساله چندی است که توسط رسانه های معاند و غیر انقلابی مطرح می شود که حل مشکلات معیشتی مردم با فقه و حقوق حل نمی شود و فقه حوزه ،قابلیت رفع موانع موجود را ندارد.
متاسفانه رسانه های داخلی اصلاح طلبان نیز به نشر این موهوم و مغلله پنهان دامن می زنند و کاندیدای اقتصاددان خود را منجی این دوره خوانده و برخی از قشر عمومی را نیز نسبت به این نکته کاملا اقناع می کنند.
در تحلیل و تبیین واقعیت موضوع اشاره به 2 نکته ضروری است:
اولا اینکه در نظر بسیاری از کارشناسان ، مشکل عمده امروز کشور که مساله اقتصاد و فرهنگ را هم تحت الشعاع قرار داده است خلا تسلط مدیرتی رئیس جمهور در کشور و بی توجهی دولت نسبت به ظرفیت های درونی و همچنین عدم عملکرد جهادی در بدنه دولت می باشد نه صرفا برنامه ریزی های اقتصادی که قطعا آنها هم بی تاثیر نیستند.
ثانیا حوزه های علمیه و حوزویون در طول تاریخ این سرزمین ثابت کرده اند که در راس کارآمدی نسبت به حل مشکلات مردم قرار دارند که به هیچ وجه قابل انکار نیست. بزرگان تمدن ایران اسلامی همچون فارابی و بوعلی و خواجه نصیرالدین و شیخ بهایی و ملاصدرا و امام خمینی و #رهبر_معظم_انقلاب و سایر مراجع عظام که فتح الفتوح انقلاب اسلامی و مدیریت پس از آن در بحران ها توسط ایشان در این عصر اتفاق افتاده است.
رهبر معظم انقلاب در دیدار بااعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی بیان کردند که:
"حوزه ی علمیه توانایی برطرف کردن همه ی نیاز های جامعه ی اسلامی را دارد." 1397/12/13
این مطلب خود دلالت بر ظرفیت حوزویان در مدیریت های کلان سیاسی اجتماعی دارد.
تذکر پایانی این که ناکارآمدی برخی مسئولین که با وجود تلبس به لباس روحانیت، توانایی حل مشکلات مردم را نداشته اند دلیل بر انکار خدمات ارزشمند حوزویان نمیشود. بگذریم از این هم که خود این آقایان بیشتر ترجیح بر مدرک آکادمیکشان دارند تا مدرک حوزوی.
@rozaneebefarda
متن کامل اعلامیه آیتالله العظمی گلپایگانی به مناسبت انتخابات ریاستجمهوری سال ۵۸
اختصاصی|| #پرونده_ویژه #علما_و_انتخابات/۴
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#مشارکت_حداکثری
#جهاد_سیاسی
@rozaneebefarda
#مناظره دوم
نکته ۱:
چوب خدا صدا ندارد
آبروی آدمها در دست خداست.
آقای مهرعلیزاده کاش عبرت بگیرد؛ گاهی یک اشتباه لفظی میتواند بافتهها را پنبه کند.
اعاذنا الله من شرور انفسنا
@rozaneebefarda
35.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تبیین ضرور مشارکت حداکثری به روایت حجتالاسلام والمسلمین #مجتبی_مصباح
🔸 حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح یزدی در تریبون آزاد فلکه شهید دستغیب قم و صحبت در جمع مردم(١۴٠٠/٣/١۷)
#مشارکت_حداکثری
#جهاد_سیاسی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیلی ناگهانی بر صورت مکرون!
چوب خدا صدا ندارد
🔹هنگام خوش و بش کردن مکرون با رایدهندگان در منطقه Drome، فردی سیلی محکمی را به گوش وی زد.
🔹محافظان به سرعت وی را بازداشت کردند.
▫️مکرون پیشتر در ماجرای اهانت به ساحت مقدس رسول الله(ص) ماهیت خبیث خود را رو کرده بود.
@rozaneebefarda
پاسخ جدلی #جعفریان به یادداشت روشنگرانه روزنه در واکاوی علل اصلی کاهش مشارکت
▫️جناب جعفریان(البته بدون ذکر نام) تلاش کرده یادداشت استدلالی روزنه در واکاوی #علل_واقعی کاهش مشارکت را #شعر بنامد!
قطعا عملکرد دولت روحانی، علت اصلی کاهش مشارکت است.
🔹تحلیل روزنه البته ریشه در سخنان حکیمانه رهبری معظم انقلاب اسلامی داشت که فرمودند:
🔘امّا در مورد مسئلهی مشارکت، که بعضی نگرانند مشارکت کم خواهد شد. بنده به نظرم این جور میرسد که در مشارکت مردم -حالا گروههای خاص را کار نداریم؛ یک گروه ممکن است دنبال فلان اسم یا فلان جناح یا فلان عنوان باشند؛ اینها را کار نداریم- عامّهی مردم و عموم مردم دنبال اسم این و آن نیستند؛ عامّهی مردم دنبال این هستند که ببینند چه کسی دارای یک مدیریّتی است، [دارای] یک قوّت عمل یا قوّت ارادهای است، [دارای] یک کارآمدیای است که میتواند مشکلات کشور را از میان بردارد؛ دنبال این هستند.
اینکه حالا چه کسی با چه نامی، با چه عنوانی و از چه جناحی وارد میدان بشود، برای عموم مردم مطرح نیست؛ برای گروههای خاص چرا، امّا برای عموم مردم نخیر.
اگر نامزدهایی که امروز در صحنهاند بتوانند بیان کنند و به مردم نشان بدهند که دارای این کارآمدی هستند، مردم پای صندوقها هم میروند و مشارکت بالایی هم خواهد بود انشاءالله به توفیق الهی.
🔶حاشیه روزنه
وقتی دستگاه محاسباتی کسانی بهم بریزد بهتر از این نتیجه نمیدهد؛
ناکارآمدی در کاهش مشارکت مؤثر است، اگر نه، چرا قبل از ثبتنامها در تمام نظرسنجیهای رسمی، به کاهش مشارکت تصریح شده بود؟
انتخابات آمریکا نتیجه #دوقطبی بود!
@rozaneebefarda
روزنه
پاسخ جدلی #جعفریان به یادداشت روشنگرانه روزنه در واکاوی علل اصلی کاهش مشارکت ▫️جناب جعفریان(البته
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۱
🔹سید مجید:
جناب رسول جعفریان میگوید
اگر عمل کرد دولت در مشارکت مردم تاثیر گذار است باید شاهد اثر عکس باشیم یعنی باید عملکرد بد دولت روحانی، موجب مشارکت بیشتر برای تغییر رویه باشد!
باید گفت با آنکه تغییر رویه محصول مشارکت است اما ارتباط مستقیمی با کثرت وقلت آن ندارد.
کم و.زیاد شدن مشارکت محصول عوامل مختلفیست که مهمترین عامل آن امید است؛
دولتی که در ابتدای امر با شعارهای فریبنده برای مردم توقعات کهکشانی ایجاد می کند اما وضعیت اقتصادی و فرهنگی آنان را از چاله به چاه می کشاند چیزی جز یأس و نا امیدی به بار نمی آورد و این خسارت بزرگیست که دامن مشارکت را می گیرد.
و ناگفته نماند ظاهرا آن چیزی که خوشایند جریان غربگرا است مشارکت پایین و حتی صفر شده است تا در هوای این کاشته مسموم، در قامت مدعیان طلبکار سلوک انگلگونه را ادامه دهند.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواب کوبنده آذریهای غیور به کاندیداهای برجامی!
برخی کاندیداهای خاص تلاش دارند با ترفندهای نخنما و فعال کردن گسلهای قومی، رأی آذریزبانان عزیز را به دست آورند.
@rozaneebefarda
آیا ما میخواهیم کاخ سفید را حسینیه کنیم؟
دیدگاه مخاطبان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
رحمت و رضوان خدا بر شهدا که ای کاش بودند و این روز ها را می دیدند
در زمان جنگ یکی از رجز های برخی رزمندگان ما این بود که ((ما کاخ سفید را حسینیه خواهیم کرد))
امروز غرب پرستان که در مقابل جریان انقلاب حرفی برای گفتن ندارند این "رجز میدان جنگ" را "راهبرد جریان انقلاب" جا می زنند.
اگر کسی منصفانه به راهبردهای سیاست خارجی ما نظر کند می بیند این راهبردها "مبتنی بر آرمان" اما "واقع بینانه" اتخاذ شده است.
اکنون راهبرد ما "اخراج امریکایی ها از منطقه" است نه "ساخت حسینیه در کاخ سفید"
جریان غرب زده که بعد از دفاع مقدس سه دولت ۸ ساله را به دست گرفت هنوز با این فریبکاری ها قصد آلوده کردن آب را دارد... .
@rozaneebefarda
تحلیل مناظره دوم انتخابات 1400
اختصاصی || داوود مهدوی زادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری 1400 در عصر 18 خرداد برگزار شد. با وجودی که محور بحث، مسائل فرهنگی و اجتماعی بود، مشکلات اقتصادی بر مباحث سایه افکنده بود. زیرا ریشه بسیاری از مسائل فرهنگی به نابسامانی اقتصاد باز می گشت. پرسش های مناظره، گسترده و دقیق و انتقادی تر بودند.
🔺آرایش نامزدها مانند مناظره اول در دو جناح مدافعان و منتقدان وضعیت موجود شکل گرفته بود. دو نامزد دولتی مدافع همچنان دست خالی وارد صحنه شدند و به حرف های کلی و اینکه ما برنامه داریم بسنده کردند. از سویی می کوشیدند خود را مستقل نشان دهند و سوی دیگر، سعی جدی در انتقاد از وضعیت موجود هم نداشتند بلکه بیشتر فرافکنی می کردند و مقصر اصلی را مخالفان دولت مستقر معرفی می کردند. مثلا یکی از دلایل مشکلات را به این بر گردانند که چرا می گویید کاخ سفید را حسینیه خواهیم کرد. بخش زیادی از زمان پاسخ را به تهمت زنی علیه نامزد رقیب اختصاص دادند و البته مهرعلیزاده بی نزاکتی را از حد گذرانده بود. وی دلیل مهاجرت نخبگان را پیامک حجاب می دانست. مساله فن آوری هسته ای را هم به گشت ارشاد و محدودیت بانوان بر می گرداند. خلاصه همچنان شعارهای عوام فریب نخ نما شده سال های گذشته را تکرار می کردند. جناب همتی سطح پرسش ها را پایین می دانست. به نظر وی پرسش ها باید معطوف به مسائلی چون فیلترینگ و آزادی و محدودیت حجاب باشد. این امر در نظر مردم تنفر آمیز است. با این حال، جناب همتی تاکید دارد که این گونه مسائل را با اقتصاد می خواهد حل کند. البته تحویل بردن مسائل فرهنگی و اجتماعی به مسائل اقتصادی در نظر اندیشمندان علوم اجتماعی چالش بر انگیز است. آنان کرونا را مساله اجتماعی می دانند تا چه به مساله پیامک حجاب. و حالا جناب همتی رودست آنان بلند شده می گوید پیامک حجاب، مساله اقتصادی است. به هر روی، چشم انداز امیدوار کننده ای از گفته های این دو نامزد دولتی در نمی آید و ذهنیت امتداد وضع نابسامان موجود بیشتر تقویت شد.
🔺اما جناح منتقدین مثل مناظره اول با دست پر آمده بودند. آنان حرف های سلبی و ایجابی را توامان به همراه داشتند. نقدهای جدی و عینی بر کارنامه هشت ساله دولت مستقر طرح می کردند و دو نامزد مقابل را از این قضیه مستثنی نمی دانستند. بعضاً آن دو را کارمند یا روکش دولت مستقر می دانستند. نقدشان آنقدر قوت داشت که نگذاشتند آن دو نامزد دولتی کرسی انتقاد را اشغال کنند. حتی نسبت به موضوعاتی مثل پیامک حجاب و گشت ارشاد و مهاجرت جوانان پاسخ های محکمی می دانند. بیشتر پاسخ ها را به مسائل اقتصادی باز می گرداندند. مثلاً گفته شد که آیا پیامک حجاب دردناک است یا پیامک موجودی کافی نیست. و یا ریشه مهاجرت ها را در بیکاری نخبگان می دانستند و نه پیامک حجاب و دیگر اینکه گشت ارشاد برای مدیران لازم است. این پاسخ ها دعوی جناب همتی که می گفت می خواهد مسائل را با اقتصاد حل کند به چالش می کشانید.
اما پاسخ های ایجابی منتقدان هم امیدوار کننده بود و معلوم بود که مطالعات مفصلی در این زمینه به عمل آورده اند. نکته مهم آن، حاضر جواب بودن آنان بود. در هیچ سوالی کم نمی آوردند و بر خلاف جناح مدافع که زمان را با طرح حرف های حاشیه ای هدر می دادند، اینان در چارچوب سوالات سخن می گفتند و وقت هم کم می آوردند. در این میان، پاسخ های آقای رئیسی از جهت غیر انتزاعی و عرشی بودن رجحان بیشتری داشت. ایشان خیلی ملموس تر سخن می گفت و به تجربیات کاری خود، بیشتر ارجاع می داد. با اینکه مهرعلیزاده از ابتدا تا انتها مناظره نسبت به آقای رئیسی بی نزاکتی میکرد ولی ایشان کریمانه برخورد کرد. حتی از حق پنج دقیقه دفاعیه که کميسيون تبلیغات انتخابات برای او مقرر کرده بود، گذشت کرد.
✅ به هر روی، نامزدان منتقد چشم انداز آینده را امیدوار کننده نشان دادند. به عقیده ایشان نابسامانی های امروز حل شدنی است و می توان وضعیت نامطلوب موجود را تغییر داد.
به امید روزگاری درخشان تر
18 خرداد 1400
@rozaneebefarda
اهانت شرمآور #روزنامه_جمهوری_اسلامی به روحانیت و #فقه_شیعه
در صفحه نخست روزنامه جمهوری اسلامی به سردبیری #مسیح_مهاجری، یادداشت موهنی با عنوان خطر اشاعه فقه داعشی درج شده که گرچه به ظاهر در نقد سخنان آیتالله #محسن_اراکی نوشته شده اما به واقع در آن به فقه و فقهای شیعه اهانت شده است.
طبق معمول خبرگزاری اجارهای #خبرآنلاین که از آن بعنوان ارگان آقای #علی_لاریجانی یاد میشود، مطلب موهن روزنامه رادیکال برجامی را با آب و تاب پوشش داده است!
روزنامه جمهوری و برخی پایگاههای خبری مانند انتخاب و خبرآنلاین مدتهاست که به طور سریالی، مطالب جنجالی و حاشیهساز علیه حوزه و روحانیت منتشر میسازند و معالاسف تا کنون برخورد قانونی مقتضی با این جماعت صورت نگرفته است.
امید است نهادهای عالی حوزوی، بیش از این در برابر این هتاکیها سکوت نکنند و با عوامل هتک حرمت علما و فقهای شیعه برخورد نمایند.
مسیح مهاجری پیش از این در روزهای پایانی اسفند۹۹، به مراجع تقلید شیعه نیز اهانت کرده بود که به بهانه یادداشت موهن امروز، به بازخوانی و نقد آن سخنان موهن میپردازیم.
▫️مواضع موهن مسیح مهاجری علیه مراجع تقلید در اسفند ۹۹:
ص ۱: https://eitaa.com/rozaneebefarda/8991
ص۲: https://eitaa.com/rozaneebefarda/8992
@rozaneebefarda
اهانت مسیح مهاجری به مراجع تقلید و نظام اسلامی
برخی حوزویان هم از نظام پول میگیرند و هم به نظام، دولت، رهبری و انقلاب بد و بیراه میگویند!
مراجع تقلید ما جرأت حرف زدن ندارند!
بازخوانی مواضع موهن شیخ اعتدالی علیه مراجع و روحانیت شیعه/ بهبهانه انتشار یادداشت زننده با عنوان خطر اشاعه فقه داعشی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
🔹 #گزیده سخنان #مسیح_مهاجری در دیدار جمعی از اعضای انجمن اندیشه و قلم(اسفند۹۹):
🔸در زمان امام حوزه هیچ ردیف بودجهای نداشت و ایشان میگفتند خودتان باید حوزه را اداره کنید. بعداً با تعریف بودجه برای حوزه، ردیفهای مفصل و میز و ساختمانها و حقوقهای آنچنانی ایجاد شد و همین روش، به استقلال حوزه لطمه وارد کرده است.
🔹عجیب اینکه عوارض منفی در داخل خود حوزه هم دارد. من خبر دارم برخی از اینها هم پول میگیرند و هم به نظام، دولت، رهبری و انقلاب بد و بیراه میگویند.
🔸نمونه استقلال حوزه را فعالیت امام خمینی(ره) در قبل از انقلاب بود.
حوزه توانست با تحت تأثیر قرار دادن همه مردم، حکومت مورد حمایت غرب و شرق آن زمان را هم از پا دربیاورد.
🔸بنابراین، استقلال بهمعنای حفظ هویت ذاتی حوزه است، منهای هر گونه حاشیه نسبت به حکومت و دیگران. یعنی حوزه هر حرفی را حق میداند، بدون ملاحظه اینکه حکومت و مقامات آن خوششان بیاید یا نه، بزند و این منافاتی ندارد که علاوه بر اینکه حرف خودش را میزند، در مواردی با حاکمیت هم همراهی کند.
اگر حوزه بدین معنا استقلال داشته باشد، اصلاً دچار مشکلاتی چون نداشتن پول یا قدرت نمیشود، چون قدرت معنوی خواهد داشت و مردم هم مثل قبل از انقلاب که با تواضع به مراجع وجوهات میدادند، عمل خواهند کرد و مراجع نه از نظر مالی و نه قدرت، محتاج دیگران نخواهند بود.
🔸متاسفانه برخی آقایان مراجع مستقل و حتی بعضی که مواضع انتقادی دارند، جرأت بیان مواضعشان را ندارند. در حالی که مرجع تقلید باید خیلی بالاتر از این حرفها باشد و مراجع هرچه را لازم میدانند، باید بگویند تا همه هم بدانند. وقتی حرفشان حق است، مردم، حامی و خدا پشتیبان آنها هستند. من طلبه و آن آقای کاسب یا دانشجو، ممکن است بترسیم، ولی مرجع تقلید نباید از کسی واهمه داشته باشد.
🔹صرف پول نگرفتن از دولت، حمایت و دیدار نکردن و اعلامیه ندادن، استقلال نیست؛ استقلال این است که شما آنچه میفهمید، بگویید و از هیچکس واهمهای نداشته باشید. البته نمیگویم خلاف حق بگویید یا با کسی در بیفتید، ولی حرفتان را بزنید و ملاحظات و مصلحتهای بیپایه را در نظر نگیرید. در این صورت اصلاً این مشکلاتی که الآن داریم، پیش نمیآید. مرجعیت جای خودش را حفظ میکند و کسی جرأت ندارد به آنها اهانت کند و مردم هم پشتیبانی می کنند.
🔸 من خدمت یکی از مراجع رفته بودم و از ایشان بابت زیاد سخن گفتن انتقاد کردم و گفتم در گذشته مراجع ما طوری بودند که اگر یک جمله میگفتند، مثل بمب صدا میکرد. میرزای شیرازی با یک جمله نهصت تنباکو به راه انداخت و ناصرالدین شاه را واداربه عقبنشینی کرد یا امروز آقای سیستانی بسیار کم سخن میگوید و آن همه نفوذ دارد. اما الان یک وزیر یا پایینتر از او به قم میرود و عصر از تلویزیون پخش میشود که پنج شش مرجع تقلید با او صحبت میکند. در حالی که نظر دادن مراجع در همه موضوعات، امتیازی برای آنها نیست.
وی با نقل خاطرهای از اعتراض امام راحل به مدیران مسئول روزنامههای کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی برای استفاده دائمی از عکس و اخبار ایشان در صفحه نخست مطبوعات، یادآور شد: امام قبل از انقلاب هم با مردم بودند و بعد هم با مردم بودند. شما هیچجا نمیبینید امام متکی شده باشند به دولت. در بهشت زهرا هم گفتند به اتکاء این مردم توی دهن این دولت میزنم و دولت تعیین میکنم و تا آخر هم اتکا به مردم را بعد از اتکا به خدا داشتند. استقلال یعنی این. حوزه باید اینطور استقلال داشته باشد.
@rozaneebefarda
اهانت مسیح مهاجری به مراجع تقلید و نظام اسلامی
بازخوانی مواضع موهن شیخ اعتدالی علیه مراجع و روحانیت شیعه/ به بهانه انتشار یادداشت موهن با عنوان خطر اشاعه فقه داعشی
[صفحه ۲ از ۲]
🔹 امام تا آخر حیثیت مرجعیت خود را از حکومت جدا میدانستند و در منشور روحانیت هم بهعنوان یک مرجع سخن گفتند؛ به آنها که در حوزه رسوب میکنند و بیرون نمیروند، نهیب زدند که بروید با مردم باشید و برای آنها کار کنید. یک نهیب دیگر هم به متحجرینی زدند که نمیخواهند قبول کنند که این لباس و علم رسالتی دارد. امام اصلاً از جایگاه حکومت با روحانیت و حوزهها حرف نزده است.
در نصب امامان جمعه که احکام آنها را امام امضا می کردند، به گلپایگان که رسیدند، گفتند اینجا را آقای گلپایگانی نصب کنند. با اینکه هم امام و هم آیتالله گلپایگانی معتقد بودند حاکم اسلامی باید اینها را نصب کند، امام به احترام مرجعیت، گفتند امام جمعه اینجا را آقای گلپایگانی نصب کنند. نظر امام را به آقای گلپایگانی گفتند و ایشان گفتند نه، امام باید تعیین کند. در نهایت آقای گلپایگانی با تشکر از امام گفت، پیشنهادم این آقاست، اما امام حکمش را امضا کنند که امام هم امضا کردند. می بینید که امام با اینکه حاکم اسلامی بودند، باز از جایگاه مرجعیت وارد عمل شدند و خودشان هم بهعنوان مرجع با یک مرجع دیگر اینگونه تعامل کردند.
🔻 آخر ماه رمضان برای اعلام عید فطر از امام میپرسیدند و ایشان میگفتند از مراجع بپرسید و بیشتر بر آقای گلپایگانی تکیه میکردند و هرچه آقای گلپایگانی میگفت، همان را اعلام میکردند. طبق رساله خود علما، یکی از راههای اثبات رؤیت ماه، حکم حاکم است، اما امام در تمام مدت این کار را نکردند.
🔸بعد از فوت آقای شریعتمداری، آقای گلپایگانی نامه تندی به امام نوشتند. ظاهراً بدون اینکه امام در جریان باشند، افراد تندرو در ماجرای تدفین و تشییع آقای شریعتمداری اقداماتی کرده بودند و آقای گلپایگانی به این واقعه اعتراض داشتند و همین را در نامه به امام نوشتند. یکی از اعضای دفتر امام می گفت اطرافیان، نامه را به امام ندادند، چون نگران بودند اگر امام آن را بخوانند ناراحت میشوند و برای قلبشان خوب نیست. البته بعدا متوجه شدیم امام آن نامه را در یک بولتن خواندهاند. او میگفت شب عید فطر آن سال از امام درباره هلال ماه و اثبات عید فطر پرسیدیم و در کمال تعجب دیدیم ایشان بازهم گفتند از آقای گلپایگانی بپرسید. این، از موضع مرجعیت است، نه حاکمیت و تمام موارد مربوط به حوزه این طور بود.
🔹حکمرانی مراجع و حوزه و روحانیت بر مردم، باید از جنسی غیر از حاکمیت حکمرانان سیاسی باشد. حکمرانی سیاسی از جنس قانون است ولی مرجعیت و روحانیت از جنس حکمرانی قلبی است که میتوانند این را داشته باشند. امام این را داشت و از این موضع و جایگاه وقتی حرف میزد، همه میگفتند چشم. البته کسانی هم بودند که قبول نداشتند ولی چون این نفوذ را امام داشت، آنها هم تبعیت می کردند. از آدمی که موضع حق دارد و درست میگوید طبعا باید تبعیت کرد، ولی اکثریت امام را با جان و دل قبول داشتند و چون امام بر قلب آنان حکمرانی میکرد، هرچه میگفت قبول میکردند.
@rozaneebefarda
آقای مهاجری در این مملکت انقلاب شده!!!
نقدی بر مواضع موهن مسیح مهاجری علیه مراجع تقلید و نظام اسلامی
اختصاصی|| مرتضی محسنی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹اشاره:
آقای مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در روزهای پایانی اسفند ۹۹ در یک گفتگوی رسمی مواضع تندی علیه مراجع و نظام اسلامی بیان کرد که در این یادداشت به ارائه تحلیلی کلان از پشتوانههای پیدا و پنهان آن میپردازیم:
▫️شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه در کتاب پانزده گفتارصفحه 18 میفرمایند:
«بزرگترین پدیدهای که در عصر ما هست پدیده نفاق است و بزرگترین کارخانهای که در عصر ما اختراع شده است کارخانه قلب حقایق است» ایشان برای این فرمایش خود مثال می زنند که «از آن سر دنیا با هواپیمایش حرکت میکند و بمبهای آتش زا را روی سر مردم بیگناه میریزد، بعد میگوید تصمیم آمریکا در دفاع از آزادی راسخ است».
▫️این حقیقت شگفت همواره یک طنز تلخ را رقم میزند؛ طنزی که روزانه و بارها و بارها از گوشه و کنار دنیا می شنویم و می بینیم. به طور مثال آمریکا به عنوان سمبل خشونت و خیانت، کشوری که چند صد هزار کشته در چند سال اخیر در کارنامه دارد، داعش و طالبان را ایجاد کرده ، همپیاله خونخواران عالم است نگران حقوق بشر است یا اسرائیل به عنوان یک رژیم غاصب دغدغه دموکراسی دارد و عربستان سعودی به عنوان گاوشیرده استکبار در منطقه نگران دخالت ایران در منطقه است.
▫️این حقیقت و طنز تلخ به بیرون از مرزها محدود نمیشود و میتوان نمونههای متعددی را در داخل کشور و میان کنشگریهای جریانهای مختلف به وضوح مشاهده کرد:
فردی هشت سال رئیسجمهور کشور بوده و با ساختار آن ارتقا یافته اما در انتهای دوره ریاستش کل ساختار را به سخره میگیرد و یا فرد دیگری صدها سکه و امکانات و رانت بابت برجام گرفته است ولی منتقدان دلسوز را کاسبان تحریم میخواند، دیگری برادرش بابت قاچاق حرفهای ارز حکم گرفته است ولی از لزوم پاکدستی دولتها و انتقاد از فساد سخنپراکنی میکند و الخ.
🔹مع الاسف چند سالی است نوعی از این کنشگری سیاسی تحریفآمیز و #غیرصادقانه در میان طیفی از حوزویان، در قالب یک خردهجریان، با رابطههای پیدا و پنهان با منابع قدرت و ثروت، شکل گرفته است.
🔻جریانی که طی آن دولتیترین آخوندها و وابستهترین افراد به نظام مستقر که دغدغهی اصلی فعالیت به ظاهر حوزوی آنها سیاست به معنای میدانی کلمه است پرچم استقلال حوزه را برافراشتهاند!
پرچمی که یک روی آن دلسوزی برای حریت و قداست حوزهها و در قالب جدایی دین از سیاست است و سوی دیگر آن، عملی رندانه برای حاکمیت یافتن همقطاران خویش در عرصه حکمرانی.
▫️مسیح مهاجری کسی که مدیر مسئول روزنامه یک جناح سیاسی است، چهل سال است که از دولتهای مختلف ارتزاق میکند و در سالهای گذشته سینه چاک آخوندهایی بوده که عملا برای دستیابی به قدرت و سیاست قیام کردهاند اما او به یکباره نگران استقلال حوزه از حکومت شده است و در یک محفل مثلا «غیر وابسته به حکومت و صرفا علمی»(!) سخن در نکوهش ارتباط حوزه با حکومت رانده و با دلی سوخته و چاک چاک بر فاصله گرفتن از منهج امام در نسبت حوزه و حکومت مرثیهسرایی کرده و در این راستا با تبعیت از سیره مراد سیاسی خود آقای هاشمی، به خاطرهگویی، شرح بیانات و سیره امام راحل پرداخته است.
▫️فارق از این تناقض آشکار بین حرف و عمل و با عبور از شدت انزجاز از این طنز تلخ به بررسی اجمالی بخشهایی از این بیان سراسر ابهام و تناقض میپردازیم البته نه از این باب که این حرفها ارزش علمی و یا شبهه قویای دارند بلکه از این جهت که آقایان گمان نکنند حال که بهرهشان را از سفره انقلاب بردهاند و کارنامه سیاه همقطارانشان در سنگاندازی پیش پای آرمانهای انقلاب اسلامی خصوصا در دوره ۸ ساله اخیر عیان گشته؛ میتوانند ژست جدایی دین از سیاست یا جدایی روحانیت از نظام اسلامی بگیرند و اینک در قامت طلبکار به جان انقلاب بیفتند و خود را از محاسبه برهانند؛ خیر، «دوران بزن در رو» تمام شده است و کارنامه آنان در حمایتِ هشتساله در دفاع از مسببین وضع موجود پیش چشم همگان هست.
▫️آنچه به نظر میرسد گفتار آقای مسیح مهاجری جدا از پازل چیده شده این جریان در تقابل با انقلاب اسلامی نیست. پازلی که در چارچوب یک تئوری کلی یعنی تولید آنتیتز انقلاب اسلامی از قم طراحی شده است و در یک تقسیم کار پیچیده، افراد مختلف(دانسته یا نادانسته) عهده دار بخشی از آن شدهاند.
@rozaneebefarda
آقای مهاجری در این مملکت انقلاب شده!!!
نقدی بر مواضع موهن مسیح مهاجری علیه مراجع تقلید و نظام اسلامی
▫️ به نظر میرسد پازل پیچیده مذکور از سه راهبرد کلی تشکیل میشود که در پی آن، چهار هدف اصلی طراحی شده است.
عجیب آنکه در مواضع آقای مهاجری، این اهداف قابل ردیابی است. شاید از این جهت، پرداخت دقیق به این مواضع پیچیده، برای تمامی جریانهای انقلابی لازم و ضروری باشد.
اما آن سه راهبرد اصلی که این جریان پیگیری مینماید آن است که:
الف. تحریف امام در همه ابعاد و در پی آن تحریف همه جانبه انقلاب اسلامی
ب. نادیدهانگاری اسلام سیاسی و حکومت اسلامی و تفکیک بین حکمرانی و دینداری
ج. تصویرسازی همراه با غلو از فضای حوزهها علمیه و دینداری مردم پیش از انقلاب اسلامی و القاء ناکارآمدی انقلاب اسلامی و ولایت فقیه در گسترش دینداری و بهبود حرکت حوزه و روحانیت
▫️اهدافی که این جریان در پی این راهبردها با جدیت دنبال میکند از قرار زیر است:
1- دوگانهسازی بین امام و رهبری به منظور القای انحراف انقلاب از آرمانها و اهداف تعیین شده توسط امام راحل
2- دوگانهسازی دروغین بین امامت امت و مراجع معظم تقلید به منظور ایجاد اختلاف و برهم زدن وحدت کلمه و ایجاد گفتمان تقابل
3- ایجاد حس ناامیدی، بدبینی و انکار نسبت به ثمرات انقلاب اسلامی و مبانی آن به منظور منفعل کردن بدنه حوزه و روحانیت
4- منزوی و مهجور کردن اسلام سیاسی و مبانی انقلاب اسلامی و پیدایش گفتمان رقیب و ترویج اسلام منهای سیاست به منظور تهی کردن نظام و انقلاب اسلامی از عقبه معرفتی و فروپاشی تدریجی
سخن پایانی
آنچه که در مواجهه با این مواضع، ضروری به نظر میرسد آنکه صدای پای ایجاد فتنه در دل حوزه و روحانیت را جدیتر بشنویم؛
صدایی که هر روز بر شدت آن افزوده میگردد!
🔻تغافلهای ناثواب و خسارتبار و توجیههای تکراری که هر بار پوسیدگی آنها آشکار گردیده، آن حقیقتی را که امام راحل با تمام توان و پس از ایشان امام حاضر با مجاهدت در پی آن بودهاند نباید در معرض خطر قرار داد.
نباید اجازه داد جداسازی خط انقلابزدایی و نفاق، خط تحجر و اسلام آمریکایی با اسلام ناب و اسلام سیاسی کمرنگ و بیرمق گردد و خدای نکرده روزی به خود آییم که دیگر دیر شده باشد که فرمود:«من نام لم ینم عنه».
@rozaneebefarda
بازار گرمی تحریفگران سیره امام، در سایه سکوت پیروان راستین مکتب امام
پاسخ به تحریفات آقای مسیح مهاجری پیرامون رابطه امام و حوزه
[صفحه 1 از 4]
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در تاریخ 27اسفند1399 آقای مسیح مهاجری بار دیگر مسائل اساسی کشور همچون: بیانضباطی مالی مسئولین دولتی، اشرافیگری سیاستمداران دولت متبوع وی، تورم سرسامآور، کمبود اقلام ضروری مثل مرغ و روغن و... را رها کرد و به دلایل نامعلومی به تبع #فشارهای_آشنای_سابق بودجه ناچیز حوزه علمیه را علم کرد و بدان تاخت.
همانطور که اشاره شد این هجمهها مسبوق به سابقه بود و از این حیث چندان اهمیتی نداشت اما نکته تأسفانگیز تحریف سیره امام بود که در سخنان مهاجری رخ داد. در ادامه به نقد سخنان وی خواهیم پرداخت.
الف) دولت و تأمین نیازهای مالی حوزههای علمیه
آقای مهاجری در دیدار جمعی از اعضای انجمن قلم و اندیشه، که ارتباطشان با جریان سکولاری در مجالی دیگر قابل طرح است، گفت:
«در زمان امام حوزه هیچ ردیف بودجهای نداشت و ایشان میگفتند خودتان باید حوزه را اداره کنید. بعدا با تعریف بودجه برای حوزه، ردیفهای مفصل و میز و ساختمانها و حقوقهای آنچنانی ایجاد شد وهمین روش، به استقلال حوزه لطمه وارد کرده است.»
طبق این ادعا هیچ نهاد حوزوی در زمان حضرت امام خمینی قدس سره الشریف از بودجه دولتی استفاده نکرده است اما باید دید این ادعا صحت دارد؟ ما برای ردّ این مدعا به طرح سه مورد اکتفا میکنیم:
1. تأمین بودجه جامعةالزهراء سلامالله علیها توسط بنیاد مستضعفان
در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ حضرات آیات فاضل لنکرانی، سیدمحمد ابطحی کاشانی و شرعی، احداث بنای مفصلی در زمینی به مساحت تقریبی چهار هکتار در حدفاصل سه راه سالاریه و رودخانه قم را آغاز کردند تا فضایی برای تحصیلات حوزوی خواهران فراهم کنند. در اواسط کار این مساله را خدمت حضرت امام خمینی (رحمتاللهعلیه) مطرح میکنند تا نظر ایشان را نسبت به این امر بدانند. حضرت امام با اطلاع از این قضیه، بسیار قوی وارد صحنه میشوند و با صدور فرمانی، تاسیس موسسهای برای تعلیم و تربیت اسلامی بانوان را مطرح و هیات مؤسسی مرکب از هفت نفر از علما برای آن منصوب میکنند. اعضای هیات مؤسس عبارت بودند از حضرات آیات محمد فاضل لنکرانی، علی مشکینی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، محمدعلی شرعی، احمد جنتی، شیخ حسن صانعی و محمدرضا توسلی.
نکته مهم آنکه امام خمینی قدس سره الشریف در تاریخ 30اردیبهشت1360 در پی درخواست جناب آقای موسوی اردبیلی امام دستور میدهند کلیه مخارج جامعةالزهراء توسط بنیاد مستضعفان تأمین شود. متن این درخواست و پاسخ امام قدس سره الشریف به شرح زیر است:
[آقای سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، عضو هیأت امنای «جامعة الزهرا»، مدرسۀ علمیۀ خواهران در قم، طی نامه ای به محضر امام خمینی، به تاریخ 28 / 2 / 1362، اعلام داشت:
«... احتراماً، دربارۀ مکتب جامعة الزهرای قم به استحضار می رساند، پس از دستور حضرتعالی هیأت مؤسس و مدیره تشکیل گردیدند و تشریفات قانونی ثبتی به انجام رسید هیأت مدیره مشغول تهیۀ مقدمات افتتاح جامعة الزهرا می باشند. فعلاً از نظر بودجه نیاز به تأمین اعتبار دارد ...» ایشان در ادامۀ نامه، درخواست نموده اند اجازه داده شود از محل امکانات در اختیار بنیاد مستضعفان جهت تأمین نیازهای جامعة الزهرا استفاده شود. امام خمینی در پاسخ مرقوم فرموده اند:]
بسمه تعالی
جناب آقای نخست وزیر، بنیاد مستضعفان کلیۀ مخارج جامعة الزهرای قم را تأمین نماید.
30 اردیبهشت 64
روح الله الموسوی الخمینی
2. جایگاه ویژه دفتر تبلیغات اسلامی در قانون بودجه
آقای مسیح مهاجری ادعا کرده در زمان امام حوزه هیچ ردیف بودجهای نداشت. در ردّ این ادعا کافی است نگاهی به قوانین بودجه دهه شصت نگاهی بیندازیم و در آنجا مشاهده میکنیم در سالیانی که کل کشور درگیر جنگ بود نهادی حوزوی همچون دفتر تبلیغات اسلامی جایگاه مشخصی در قانون بودجه داشته است.
@rozaneebefarda
بازار گرمی تحریفگران سیره امام، در سایه سکوت پیروان راستین مکتب امام
پاسخ به تحریفات آقای #مسیح_مهاجری پیرامون رابطه امام و حوزه
[صفحه 2 از 4]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 2 از 4]
در آئيننامه اجرائی نحوه مصرف اعتبار رديف 114007 (سازمان تبليغات اسلامي ـ دفتر تبليغات قم ـ كمك) در سال 1365 میخوانیم:
«اعتبار رديف 114007 (سازمان تبليغات اسلامي - دفتر تبليغات قم ـ كمک) قانون بودجه سال 1365 توسط دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم كهدر اين آئين نامه دفتر ناميده میشود جهت انجام هزينههای پرسنلی و اداری و هزينههای تبليغاتی به منظور پاسداری از عقايد و فرهنگ اسلامي و نشر معارف قرآن كريم و بيان مواضع و اهداف متعالی انقلاب اسلامی مبارزه با خطوط انحرافی و نظارت و هدايت تبليغات اسلامی در كليه نهادها و ارگانهای دولتی وجذب و سازماندهی نيروهای مفيد و آموزش افراد متعهد و اعزام واجدين شرايط جهت تبليغات با رعايت قانون بودجه سال جاری و قانون نحوه هزينه كردن اعتبارات... مصوب 1364/11/6 و مفاد اين آئيننامه براساس موافقتنامه متبادله با وزارت برنامه و بودجه قابل مصرف بوده و صرفاً از شمول قانون محاسبات عموميمستثني است.»
مشابه همین متن در سال 1366 تکرار میشود همچنین د ر بخشی از قانون بودجه سال 1367 میخوانیم:
تبصره 15 -
الف - اجازه داده میشود حداکثر تا مبالغ مندرج در بندهای زیر حسب مورد بنا به پیشنهاد وزیر یا وزرای مربوط و تصویب هیأت وزیران بدون الزامبه رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانونمحاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند هزینه گردد...
30 - مبلغ پانصد میلیون (500000000) ریال اعتبار جاری ردیف 114007 (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) قسمت چهارم این قانون.
3. تأمین اعتبارات جاری و عمرانی مدرسه عالی قضائی و تربیتی طلاب
یکی از مراکز حوزوی که در بودجه دهه شصت جایگاه ویژهای داشت «مدرسه عالی تربیتی و قضائی طلاب» بود. متن قوانین بودجه سال 68-1365 در ادامه خواهد آمد:
سال1365:
اعتبارات سال 1365 شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد شهید و کمیته انقلاب اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، نهضت سوادآموزی، وکمک به حساب 100 امام در وجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم به ترتیب منظور در ردیفهای 113600 -131600 - 105005 - 114006 - 114007 - 128000 - 503047 - 108008 قسمت چهارم این قانون بر اساس تخصیص اعتبار و درخواست وجهاز طرف مقامات مجاز نهادهای مزبور به تدریج و حسب نیاز قابل پرداخت خواهد بود و میتواند بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و بارعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند هزینهگردد.
سال1366:
36-اجازه داده میشود حداکثر تا مبالغ مندرج در بندهای زیر حسب مورد بنا به پیشنهاد وزیر یا وزرای مربوط و تصویب هیأت وزیران بدون الزامبه رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانونمحاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند هزینه گردد...
مبلغ چهار صد و نود میلیون (490000000) ریال اعتبارات جاری و عمرانی ردیف 108008 (مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم، کمک)منظور در قسمت چهارم این قانون.
سال1367:
به همان ترتیب سال قبل...
27 - مبلغ سیصد و سی میلیون (330000000) ریال اعتبارات جاری عمرانی ردیف 108008 (مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم) قسمتچهارم این قانون.
سال1368:
به همان ترتیب سال1366...
27 - مبلغ سیصد و سی میلیون (330000000) ریال اعتبارات جاری عمرانی ردیف 108008 (مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم) قسمتچهارم این قانون.
@rozaneebefarda