آیتالله العظمی سیستانی و انتخابات
نکتهها و ناگفتههایی از سیره سیاسی #آیتالله_سیستانی
[صفحه 3 از 3]
💥اختصاصی|| #پرونده_ویژه #علما_و_انتخابات/۵
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
موضع آیتالله سیستانی نسبت به انتخابات پارلمانی 2018
دفتر آیتالله سیستانی در آستانه انتخابات 2018م. بیانیهای تفصیلی در تاریخ 14اردیبهشت1397 صادر کرد و با تشریح تاریخ 15ساله برگزاری انتخابات آزاد در عراق و نقش آیتالله سیستانی در آن، تنها راه پیشرفت کشور را تغییر از راه انتخابات دانست و اضافه کرد صرف برگزاری انتخابات کشور را به نتیجه مطلوب میرساند و در کنار آن، شرایط دیگری نیز لازم است.
ایشان در این بیانیه شرکت در انتخابات را حق شهروندی دانستند و تنها وجه الزام مشارکت را مشاهده مقتضیات مصلحت کشور دانستند و تصریح کردند که اگر مردم از انتخابات کناره بگیرند افرادی که از مصالح کشور دور هستند تصمیم خواهند گرفت.
ایشان در بند سوم بیانیه انتخاباتی خود تصریح کردند که از هیچ شخص یا گروهی حمایت نخواهند کرد و ملاک نامزد اصلح را درج کردند.
مخالفت قاطع آیتالله سیستانی با انتخاب نخستوزیری از میان مسئولین دولتهای سابق-19شهریور1397(2018م.)
دفتر آیتالله سیستانی در تاریخ 19شهریور1397 در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر مخالفت ایشان با نخستوزیری برخی شخصیتهای سیاسی اعلام کرد:
این خبر دقیق نیست چراکه انتخابت نخستوزیر طبق قانون اساسی از شؤون گروهی است که اکثریت کرسیهای مجلس را در اختیار داشته باشد و هیچکس نمیتواند این انتخاب را رد کند اما در عین حال ایشان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به طرفهای تصمیمگیر فرمودهاند که اگر نخستوزیر از بین شخصیتهای سیاسی که در دولتهای سابق بودهاند انتخاب شود مورد تأیید ایشان نخواهد بود چراکه بیشتر مردم امیدی به این شخصیتها ندارند. بنابراین اگر فردی از غیر این افراد انتخاب شود امکان ارتباط با آیتالله سیستانی و دریافت نصایح ایشان را خواهد داشت و الا مرجعیت دینی کما فی السابق ارتباط خود با مسئولین حکومتی را تحریم خواهد کرد و صدای محرومین و مدافع حقوق آنان باقی خواهد ماند.(تارنمای رسمی آیتالله سیستانی)
تأثیر آیتالله سیستانی در سقوط دولت عادل عبدالمهدی
انتخابات پارلمانی در عراق در سال 2018برگزار شد. نتایج اعلام شده این انتخابات با ادعای تقلب روبرو شد و اعتراضات را برانگیخت.حرکتهای اعتراضی پس از انتخابات با نارضایتی شهروندان از اوضاع نابسامان اقتصادی، بیکاری و تورم همراه شد و با اوج گرفتن تظاهرات نخستوزیر پیشین، عادل عبدالمهدی مجبور به کنارهگیری شد.(دویچهوله 2020.9.13)
پیش از این، نماینده آیتالله سیستانی در کربلا، طی خطبهای مجلس نمایندگان عراق را به سلب پشتیبانی از دولت عادل عبدالمهدی دعوت کرد. عبدالمهدی نیز در پی این خطبه استعفای خود را اعلام کرد.(ایندیپندنت عربی-29نوامبر2019/بی.بی.سی فارسی 8آذر1398) بر اساس سند منتشر شده از استعفای عبدالمهدی، اجابت دعوت مرجعیت دلیل اول او بود. (العالم 1دسامبر2019)
حمایت از برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در سال 2021
آیتالله سیستانی پس از دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل اعلام کرد از برگزاری زودهنگام انتخابات در عراق پشتیبانی میکند.پیش از این مصطفی کاظمی اعلام کرده بود انتخابات پارلمانی عراق یک سال زودتر و ششم ژوئن سال آینده (میانه خرداد ۱۴۰۰) برگزار میشود. گفته میشود انتخابات زودهنگام یکی از خواستههای معترضان عراقی بود.(دویچهوله 2020.9.13)
▫️جمعبندی
بازخوانی سیره سیاسی علمای معاصر نشانگر اجماعی بودن اصل دخالت در امر سیاست و نیز اتفاق نظر بر اصل انتخابات و مشارکت سیاسی مردم است.
امری که گاه و بیگاه از سوی #سکولارهای_حوزوی و #سکولارهای_غربگرای_عرفی و رسانههای معاند، مورد خدشه قرار میگیرد.
دعوت ملت برای حضور در انتخابات و مشارکت سیاسی حداکثری و پرشور، امری است مورد اتفاق در میان علمای معاصر که قابل تردید نیست.
حاشیهپردازی، تحریف، دروغ، تمرکز بر بعضی اختلافنظرهای جزئی(که از ملزومات طبیعی اجتهاد سیاسی است)، حربههای نخنمایی است که دشمنان دانا و بعض دوستان نادان بدان تمسک میکنند برای فاصلهگذاری بین بزرگان تشیع و القای انگارههای غلط در مورد آنان.
پیوند سیاست و روحانیت، عمیقتر از آن است که با تحریف قابل کتمان باشد یا با دروغ قابل وارونهنمایی!
بازنشر محکمات اندیشه و سیره سیاسی اعاظم شیعه در دوران معاصر، و تمرکز بر اشتراکات فکری و سیاسی، در تشویق آحاد مردم متدین و مسلمان به مشارکت سیاسی، نقشی بیبدیل خواهد داشت. انشاالله پیامرسان حق و حقیقت باشیم.
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اولویت شرکت در #انتخابات بر #زیارت_اربعین از نگاه آیتالله العظمی #سیستانی
💥اختصاصی|| #پرونده_ویژه #علما_و_انتخابات/۶
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ترجمه استفتای اهالی بصره از آیتالله العظمی سیستانی حفظهالله در خصوص تکلیف در فرض تزاحم میان زیارت اربعین و شرکت در انتخابات
«ما از استان بصره هستیم و میخواهیم به پیادهروی اربعین بپردازیم ولی زمان انتخابات مصادف است با 2009.1.31 (4صفرالمظفر1430) و در این زمان ما در نیمه یا کمتر از نیمه راه هستیم و به دلیل طولانی بودن مسافت و عدم امکان بازگشت به استان بصره و همچنین فراوانی تدابیر امنیتی و حکومت نظامی در روز انتخابات نمیتوانیم در انتخابات شرکت کنیم.
بر این اساس فتوای شما چیست؟ آیا به زیارت اربعین برویم یا در بصره بمانیم و در انتخابات شرکت کنیم؟
پاسخ:
بسمه تعالی
ابتدا در انتخابات شرکت کنید سپس به زیارت امام حسین علیهالسلام بروید. از شما مسئلت دعا و زیارت دارم.»
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
متن کامل بیانیه حمایت #جریان_منتظری از #حسن_روحانی در سال ۹۶
#بانیان_وضع_موجود را بشناسیم!
@rozaneebefarda
بیانیه جمعی از روحانیون و طلاب انقلابی نجفآباد پیرامون #انتخابات۱۴۰۰
#انتخابات۱۴۰۰
#بانیان_وضع_موجود
#مشارکت_حداکثری
#جهاد_سیاسی
@rozaneebefarda
💥مهم
حمایت جامعه مدرسین از رئیسی
#جامعه_مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیهای، رسما از جناب آقای سیدابراهیم #رئیسی در انتخابات۱۴۰۰ حمایت کرد.
@rozaneebefarda
حضور آیات عظام گلپایگانی و مرعشی نجفی در انتخابات مجلس دوم(سال۶۳)
💥اختصاصی|| #پرونده_ویژه #علما_و_انتخابات/۷
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بیانیه سیاسی آیات عظام گلپایگانی و مرعشی نجفی در رابطه انتخابات ریاستجمهوری و همهپرسی قانون اساسی در سال۶۸
💥اختصاصی|| #پرونده_ویژه #علما_و_انتخابات/۸
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#مرجعیت_و_انتخابات
#مشارکت_حداکثری
#جهاد_سیاسی
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پیام انتخاباتی آیتالله العظمی گلپایگانی و دعوت مردم به مشارکت فعال در انتخابات مجلس چهارم(سال ۷۱)
💥اختصاصی|| #پرونده_ویژه #علما_و_انتخابات/۹
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#مرجعیت_و_انتخابات
#مشارکت_حداکثری
#جهاد_سیاسی
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بیانیه انتخاباتی آیات عظام گلپایگانی و اراکی جهت دعوت مردم به مشارکت گسترده در ششمین دوره انتخابات ریاستجمهوری(سال ۷۲)
💥اختصاصی|| #پرونده_ویژه #علما_و_انتخابات/۱۰
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#مرجعیت_و_انتخابات
#مشارکت_حداکثری
#جهاد_سیاسی
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
خدشه خبرنگار اعتدالی و عضو ارشد تیم رسانهای #لاریجانی در بیانیه #جامعه_مدرسین!
▫️این در حالیست که رأی آوری جناب آقای لاریجانی در قم، مرهون حمایت جامعه مدرسین بوده است.
▫️ #برجامیان دیدگاه نهادهای معتبر نظام و حوزه را تنها در صورتی معتبر میشمارند که متضمن انتفاع سیاسی برای آنان باشد. این حد از عملگرایی و سیاستزدگی، اصلاً قابل قبول نیست!
🔻اعتراض جناب لاریجانی به تصمیم شورای نگهبان نیز به این اشکال مبتلاست که در ادوار قبل که ردصلاحیت ایشان مطرح نبود، چرا ایشان به رویه شورا در عدم اعلان مکتوب ادله، اعتراض علنی نکرده است!
@rozaneebefarda
اقدام زننده دولت روحانی در تخریب انتخاباتی سازمانیافته!
سخنگوی دولت روحانی پس از افشای این رسوایی سیاسی، تلاش کرده با یک عذرخواهی ساده، ماجرا را جمع و جور کند!
@rozaneebefarda
47.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #ببینید|| فیلم کامل قسمت سوم #مستندغیر_رسمی
▫️روایتی از دیدارهای پنجشنبهای فعالان حوزهی علم و فناوری با حضرت آیتالله خامنهای
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعوت آیت الله ناصری از مردم برای #مشارکت_حداکثری
@rozaneebefarda
امام خمینی و توصیه به تشکیل #زنجیره_تواصی
#امام_خمینی_و_تکلیف_خواص
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره
حضرت امام در 28 آبان 1348 از شهر نجف در نامهای خطاب به جناب آقای محمدرضا حکیمی نوشتند که در آن تذکرات جالبی پیرامون آگاه ساختن جامعه بیان کردهاند که بازخوانی بخشهایی از آن در شرایط سرنوشتساز انتخاباتی کنونی، دارای اهمیت ویژه است.
🔘جناب مستطاب ثقةالاسلام آقای حکیمی - دامت افاضاته
... اینجانب روزهای آخر عمر را می گذرانم، و معالأسف نتوانستم خدمتی به اسلام عزیز و مسلمین بنمایم!
ملتهایی که با جمعیت بسیار انبوه و اراضی بسیار وسیع و ذخایر بسیار گرانبها و سوابق بسیار درخشان و فرهنگ و قوانین آسمانی در تحت اسارت استعمار با گرسنگی و برهنگی و فقر و فلاکت و عقب ماندگی دست به گریبان و در انتظار مرگ نشسته اند، [و] دولتها که به دست استعمار تشکیل می شوند، جز در خدمت آنها نمیتوانند باشند.
اختلافات موجوده در بین سران دُوَل اسلامی -که میراث ملوک الطوایفی و عصر توحش است و با دست اجانب برای عقب نگاه داشتن ملتها ایجاد شده است- مجال تفکر در مصالح را از آنها سلب نموده است.
روح یأس و ناامیدی که به دست استعمار در ملتها حتی در رهبران اسلامی دمیده شده است آنها را از فکر در چاره جویی بازداشته است.
امید است طبقه جوان که به سردیها و سستیهای ایام پیری نرسیده اند با هر وسیله ای که بتوانند ملتها را بیدار کنند؛ با شعر، نثر، خطابه، کتاب و آنچه موجب آگاهی جامعه است؛ حتی در اجتماعات خصوصی از این #وظیفه #غفلت_نکنند!
باشد که #مردی یا #مردانی_بلند_همت و #غیرتمند پیدا شوند و به این اوضاع نکبت بار خاتمه دهند.
باید جوانهای تحصیلکرده از این #هیاهوی_اجانب #خود_را_نبازند، و سرگرم بساط عیش و نوشی که به دستور استعمار برای آنها و عقب نگه داشتن آنها فراهم شده است نگردند.
باید #اشخاص_بیدار، تولید مثل کنند و هر چه بیشتر #همفکر و #همقدم پیدا کنند و صفوف خود را فشرده کنند، و در #ناملایماتْ #پایدار و #جدی و #قوی_الاراده باشند
و از #تواصی_به_حق و #تواصی_به_صبر، که دستوری است الهی، غفلت نکنند.
از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین را خواهانم.
سلام این جانب را به آقای [...] و هر کس که در فکر چاره است، ابلاغ نمایید.
▫️صحیفه امام؛ ج 2، صص 253 - 254
@rozaneebefarda
رمز پیروزیِ جبههی انقلابی در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟
سیدمحمدحسن صدری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
✅به فرمودهی امام خامنهای رمز موفقیت جبههی انقلاب و کلیدواژهی طلایی انتخابات امسال، 👈«تواصی به حق» است.
🔵 در سخنرانی عید مبعث امام خامنهای با اشاره به این فرمایش حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در نهجالبلاغه «وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلّا اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبرِ وَ العِلمِ بِمَواضِعِ الحَقّ» از «صبر» و «بصیرت» به عنوان دو عنصر مهم برای مواجهه با دشمنان یاد میکنند.
ایشان در ادامه میفرمایند:
((اگر این دو خصوصیّت وجود داشته باشد، دشمن غالب نمیشود. یکی از راههایی که این دو خصوصیّت را بتوان در جامعه حفظ کرد، عبارت است از «تواصی»، همان که در سورهی والعصر هست: وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ مردم یکدیگر را تواصی کنند؛ این زنجیرهی تواصی و توصیه کردن به یکدیگر [برقرار باشد]؛ هم توصیه به حق کنند، راه حق را تأکید کنند، هم توصیهی به صبر بکنند؛ این، همه را نگه میدارد. اگر چنانچه تواصی به صبر و تواصی به حق و بصیرت در جامعه وجود داشته باشد، این جامعه بهآسانی دستخوش تحرّکات دشمن نخواهد شد؛ امّا اگر چنانچه این جریان تواصی که زنجیرهی محافظت مؤمنان است، قطع بشود قطعاً خسارت خواهد رسید: اِنَّ الاِنسانَ لَفی خُسر، اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحٰتِ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ اگر این تواصی نباشد، خسارت تحقّق پیدا خواهد کرد. خب، دشمن همین عامل مهم را هدف قرار میدهد.))
🔵 ششم خرداد ماه در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس، ایشان دربارهی «تواصی» میفرماید:
((کسانی که صاحبان سخن نافذ هستند و میتوانند روی مردم اثر بگذارند، وظیفهشان این است که از این نفوذ سخن استفاده کنند در جهت ترویج انتخابات؛ همه، اصناف مختلف مردم، هر کسی که سخن نافذی دارد باید حتماً از این استفاده کند انشاءالله تا خدای متعال را راضی کند.))
🔵 در روز ۱۴ خرداد ماه امام خامنهای هنگام سخنرانی به مناسبت ارتحال امام خمینی قدسسره یک بار دیگر این امر مهم (تواصی) را تأکید میکنند و دربارهی انتخابات آنرا به همهی ملت تعمیم میدهند:
((من حالا میخواهم علاوهی بر آن عرض بکنم که این مخصوص افراد دارای سخن نافذ نیست؛ [بلکه] همهی آحاد مردم، تکتک آحاد مردم خودشان را موظّف بدانند که علاوه بر اینکه در انتخابات شرکت میکنند دیگران را هم به شرکت در انتخابات دعوت کنند؛ این، تواصی به حق است: «وَ تَواصَوا بِالحَق» که در قرآن کریم هست؛ این، توصیه کردن به حق است؛ این وظیفه است و این کار را انجام بدهند؛ افراد خانواده، دوستان، همکاران، معاشرین، آحاد مردم و کسانی که با آنها سر و کار دارید را به [شرکت در انتخابات] دعوت کنید.))
🔴 اینک و در روزهای آخر انتخابات که تبلیغات به روزهای پایانی خود نزدیک میشود و تخریبهای دشمنان دربارهی نامزد اصلح به اوج خود میسد وقت آن است که ما ملت ایران با عملمان نشان بدهیم که «ما اهل کوفه نیستیم» و با فعالیت جهادی خود ثابت کنیم «ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد».
🔰یکی از سادهترین راهکارها برای انجام این «حکم جهاد»، ارتباط با دوستان، بستگان، اقوام و نزدیکانِ هر کدام از ماست؛ این آشنایان اعم از فامیل، همسایه، همکار و هر کسی است که میتوان به صورت حضوری، تلفنی و پیامکی یا از طریق سایر وسایل ارتباط جمعی است.
🔗 پیشنهاد:
📖 به دفترچهی مخاطبین خود (چه دفترچهی کاغذی، چه دفترچههای تلفن همراه و پیامرسانها) مراجعه کنید و به همهی آنها یا حداقل به کسانی که فکر میکنید در انتخابات یا شرکت نمیکنند یا شرکت فعالی ندارند و از سویی احتمال تأثیر گفتارتان بر آنان (ولو اندک) وجود دارد، زنگ بزنید و ضمن تشویق به مشارکت فعال و انتخاب اصلح از او قول بگیرید که او هم حداقل به ۵ نفر دیگر این توصیه را داشته باشد.
💠 خداوند متعال به همهی ما توفیق انجام دقیق و آگاهانه به توصیههای دین مبین اسلام مخصوصاً «تواصی به حق» عنایت بفرماید.
💢لطفاً رسانه باشید💢
@rozaneebefarda
اُمّتِ رشید، لبیک به امام جامعه و جامعهپردازی
یادداشت وارده/ عباس حمیداوی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 چرا کار هیئت روی زمین نمی ماند و روز به روز هیئات با شکوه تر می شوند؟
جلسات خانودگی با همه تفاوت سلیقه ها و اختلاف مشارب فکری و سیاسی و ... چرا این قدر گیرایی دارد؟
هشت سال دفاع مقدس که مقتضی یک حالت نظامی خشک بود چرا مشکلات بوروکراسی اداری ما را نداشت؟
چرا کشور در مسائلی مثل هسته ای، صنعت موشکی، خودکفایی در بنزین، دفاع برون مرزی و از این دست مسائل موفق بوده است؟
🔹 تشکیلاتی که در هیئات مذهبی، جلسات خانوادگی، برخی از باشگاه های ورزشی، مساجد و گروه های فرهنگی وجود دارد با تشکیلاتی که در اداره جات با هم همکاری می کنند تفاوت دارد.
تفاوت این دو دسته را می توان از ممیّزهای دیوانسالاری و نظام امام و امت دانست. تقابلی که فهم و تدوین وجوه افتراق آن مقدمه ای اساسی برای اصلاح ساختار کشور به سمت مردمی شدن امور است.
🔸 وقتی کار خودجوش باشد افراد قبل از همکاری و حتی همفکری، همدل اند. قطب بندی و نزاع معنا ندارد. نماینده ی منتخب، نماینده همه است و همه آن را مدیر خود می دانند، و لو این که از جریان مقابل باشد. همه با هم اند.
افراد نسبت به هدف مشترک گروه، محرک درونی دارند نه بخش نامه دستوری که تحقق آن، کاری در حد رفع تکلیف، تعریف می شود.
فضای اخلاقی به جای احقاق حق های حقوقی مستقر شده و افراد به فکر سبقت در خدمت اند نه انجام تکلیفی که پایین ترین سطح خدمت است.
مثلا در هیئت امام حسین علیه السلام هدف رضایت مولی است و این منطق حاکم است که اگر شخص وظیفه خودش را انجام نداد بی توفیقی خودش بوده و الا کار روی زمین نمی ماند.
🔸 این که کشور در زمینه های هسته ای، صنعت موشکی، خودکفایی در بنزین، دفاع برون مرزی و از این دست مسائل موفق بوده است به خاطر فاصله از فضای بخشنامه ای به سمت همدل بودن افراد تشکیلات با امام است. ایمان به امام که علاوه بر جنبه شناختی صبغه گرایشی و دلی نیز دارد از دیگر مولفه های تشکیلات غیر دیوانسالار است.
🔸 به هر مقدار جامعه رشید باشد به همان میزان امام جامعه فضای دستوری را به فضای آتش به اختیار ارتقا می دهد. چرا که صبغه اخلاقی امت رشید باعث می شود نه تنها افراد به تکلیف حداقلی حقوقی خود عمل کنند بلکه مسابقه رشد حاکم باشد. پس رشید بودن جامعه را نیز می توان یکی از مقدمات تفویض امور به مردم دانست.
ارتقای رشد جامعه در این راستا را می توان بخش قابل توجهی از جامعه پردازی دانست. واژه ای که در بیانیه گام دوم به آن اشاره شده است.
✅ امت، همدلی و رابطه اخلاقی بین افراد آن، امام و ایمان عقلانی افراد جامعه به او و رشید بودن و بلوغ افراد جامعه را می توان به عنوان مولفه های اساسی نظام امام و امت نام برد.
@rozaneebefarda
روزنه
📹 #ببینید|| فیلم کامل قسمت سوم #مستندغیر_رسمی ▫️روایتی از دیدارهای پنجشنبهای فعالان حوزهی علم
مستند غیر رسمی؛ روایتی از مجاهدتهای خاموش ۳۰ساله آیتالله خامنهای در حمایت از تولید علم و فنآوری بومی
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸 قسمت سوم از مستند زیبای غیررسمی نیز منتشر شد و نشان داد دیدارهای مداوم رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) با اقشار مختلف متضمن چه پیوند و شمول زیبا، مدبرانه و متواضعانهای از سوی ایشان بوده است. این مستند به پخش دیدارهای ایشان با کارآفرینان عرصه علم و فناوری اختصاص داشت و مطالب بسیار مهمی از پیشرفتهای حیرت انگیز ایران پس از انقلاب را نیز به نمایش گذاشت.
🔸 پیشرفت و حرکت رو به جلو در هر کشوری، نیازمند یک پیشران بسیار اساسی درگرو پیشرفت علمی است و بدون برخوداری از دانش بومی یعنی جابجایی مرزهای دانش در داخل مرزهای جغرافیای سیاسی یک کشور، پیشرفت حقیقی و قدرتآفرین، تقریبا ناممکن است. چنین چیزی را میتوان از توسعه پفکی، کاریکاتوری و لرزانی دید که در برخی از کشورهای همسایه شاهد آن هستیم.
🔸 ایرانِ پس از انقلاب باپشت سر گذاشتن ۴ دهه از عمر خود، پیشرفتهایی حیرتانگیز را به خصوص در زمینههای علمی و فنی شاهد است به گونهای که هیچ مجالی برای انکار این تفاوت بسیار ملموس وجود ندارد هرچند جبهه رسانهای استکبار، همواره در صدد القای ناامیدی و نشان دادن یک چهره بزک شده از دوران پهلوی و برعکس ترسیم چهرهای سیاه از سیمای درخشان جمهوری اسلامی میباشد. در ایران پیش از انقلاب، هیچ صنعتی بدون ماشینآلات تهیه شده از خارج به همراه کارشناسان اجیر شده خارجی و به شدت بخیل در انتقال تجربیات و فنآوری دیده نمیشود در حالی که در ایران پس از انقلاب شاهد جهش علمی و فنی در حوزههایی هستیم که بسیاری از افراد، آن را در خواب هم نمیدیدند مانند هستهای، نانو، پزشکی، موشکی، زیستفناوری، پتروشیمی و ... .
🔸 این پیشرفت عظیم و غیر قابل انکار را بدون هیچ اغراقی، مدیون دو امام بزرگواری هستیم که خودباوری را به جامعه علمی کشور تزریق کرده و همواره از روند رو به رشد آن حراست کردهاند. هیچ گاه از یاد نمیبریم که چگونه در فضای سمّی بر جای مانده از دوران طاغوت، تفکر خفتبار «ما نمیتوانیم» بر اذهان بسیاری از مردم و مسئولین مستولی شده و اجازه حرکت صحیح به کشور را نمیداد.
🔸 از قضا این تفکر کماکان پابرجا بوده و عامل اصلی نابسامانیهای امروز است. مدیرانی که نمیتوانند سراب التماس از بیگانه را رها کرده و به جوانان داخل کشور اعتماد کنند حتی اگر محصولات تولیدی آنها، از انواع خارجی نیز کارآمدتر باشد. هیچ چیز دردناکتر از این نیست که کارآفرینان و نخبگان عرصه علمی و فنی، برای جهش کشور در مشکلاتی غوطهور شوند که تا حد زیادی ناشی از عدم اعتماد مدیران عموما دولتی به آنهاست. از این دردناکتر این است که گویا برخی از مقامات خواسته یا ناخواسته، عامدانه یا جاهلانه در فرایند تضعیف و بعضا سرکوب تولیدات علمی و فنآوری کشور سهیم هستند.
🔸 گلایههای به حق بخش تولید به خصوص در عرصه فناوریهای نوین، شاهد تمام عیاری است از چگونگی تلاشهای ناآگاهانه و بعضا آگاهانه برای توقف پیشرفت ایران و حتی فروپاشی آن، آن هم از سوی مغزهای زنگزدهای که جز وابستگی به غرب چیزی نمیفهمند و از قضا سیطره طولانی مدتی نیز بر بخشهای بسیار مهم اجرایی کشور داشته و دارند.
🔸 امروز از هر زمانی بیشتر مسلم شده که تنها راه برای شکستن موانع پیشرفت جهشی ایران، مرگ تفکر غربگرایی در ساحتهای سیاسی، علمی و رسانهای است و از همین رو، برآمدن یک دولت انقلابی، جوان و پرتلاش در این راستا، یکی از قدمهای مهم در این زمینه خواهد بود و همگی باید تلاش کنیم تا وظیفه خود را در رقم خوردن این امر بنیادین به نحو احسن انجام دهیم.
#زنجیره_تواصی
#دولت_جوان_و_حزباللهی
#مشارکت_حداکثری
#جهاد_سیاسی
@rozaneebefarda
مشارکت مراجع تقلید و علما در انتخابات هفتمین دوره انتخابات ریاستجمهوری(سال ۷۶)
💥اختصاصی|| #پرونده_ویژه #علما_و_انتخابات/۱۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#مرجعیت_و_انتخابات
#مشارکت_حداکثری
#جهاد_سیاسی
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بیانیه انتخاباتی آیتالله عبدالخالق عبداللهی از اساتید اخلاق
#انتخابات۱۴۰۰
#مشارکت_حداکثری
#جهاد_سیاسی
@rozaneebefarda
دیدگاه آیةالله تحریری پیرامون انتخابات۱۴۰۰
▫️ایشان از عموم طلاب و مؤمنین خواستند تا جهت سرافرازی نظام اسلامی و تشکیل دولت توانمند و انقلابی #شرکت_حداکثری در انتخابات پیش رو را مدنظر قرار دهند.
👈ایشان همچنین قرائت #دعای_توسل و دعای #سریع_الاجابة را جهت گشایش امر و پیروزی جبهه انقلاب سفارش نمودند.
ایشان همچنین از جناب آقای سیدابراهیم رئیسی اعلان حمایت کرد.
#مشارکت_حداکثری
#جهاد_سیاسی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضع صریح رهبری پیرامون مردمسالاری دینی و مسئله حجاب
مردمسالاری منشأ دینی دارد، امری وارداتی نیست.
#امام در مسائل دینی با کسی تعارف نداشت...
در مورد حجاب برخی نزدیکان امام با نظر ایشان مخالف بودند اما...
🔶حاشیه روزنه
اخیرا طیفی از #غربگرایان و #سکولارهای_حوزوی، در جنبه شرعی انتخابات خدشه میکنند!
این بیانات صریح، پاسخی است به این قبیل اظهارات.
همچنین برخی کاندیداهای ریاستجمهوری در دفاع از حریم حجاب، لکنت داشتند یا برخی، علنا مواضع منفی اتخاذ کردند که در مقام مقایسه با سیره امام فاصله آنان با مواضع اصولی انقلاب اسلامی مشخص میشود. همیشه فرصت برای #جبران هست. کاندیداها مواضع شبههبرانگیز خود را اصلاح کنند.
@rozaneebefarda
رمزگشایی از تحریف به نقیصه غربگرایان در خصوص دیدگاه امام نسبت به «جمهوریت»
نقدی بر سخنرانی محمد سروش محلاتی در تاریخ13خرداد1400
[صفحه 1 از 7]
💥اختصاصی|| پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
تحریف به نقیصه یکی از ابزارهای رایج تحریفگران است اما اینکه یک فرد یا مجموعه آنقدر حرفهای باشد که حتی عنوان بحثش هم تحریفآمیز باشد مهارت خاصی میخواهد. در محل بحث نیز عنوان «جمهوریخواهی در اندیشه امام خمینی» یک عنوان ناقص است چراکه در اندیشه امام خمینی نه «سلطنتخواهی» جایی داشت نه «مشروطهخواهی» و نه «جمهوریخواهی» و آنچه از اندیشه ایشان ظهور و بروز پیدا کرد تنها یک چیز بود:«جمهوریاسلامیخواهی» نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر. پس اینکه ما یک امامِ «جمهوریخواه» را ترسیم کنیم و با حذف «اسلامیت»، جمهوریخواهی او را پررنگ کنیم تحریفی جاهلانه یا مغرضانه است. البته آقای محلاتی در این عرصه چندان موفق نبود چراکه مواضع و بیانات محکم امام در پیادهسازی «جمهوری اسلامی» غیرقابل تحریف است بنابراین آقای محلاتی رندانه و غیرصریح عنوان «تزاحم و مقایسه میان استبداد و جمهوریت غیراسلامی» را باز کرد و در این خصوص سخن راند. فرضی که برای امروز مصداقی ندارد و ثمره و علت طرح این مسئله توسط محلاتی محل سؤال جدی است.
آقای محلاتی در بخش سخنرانی خود(پیش از پرسش و پاسخ) به صورت گزینشی به چند کلام از امام خمینی قدس سره الشریف اشاره کرد. متن این سخنرانیها به ترتیب تاریخ و به مقداری که سخنران به آن استناد کرد عبارتاند از:
سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج-22آبان1357:
«هرکسی، هر جمعیتی، هر اجتماعی حق اولیاش این است که خودش انتخاب بکند یک چیزی را که راجع به مقدرات مملکت خودش است... بنابراین اصل رژیم سلطنتی یک چیز غلطی است. رژیم «سلطنتی» چیست؟! باید مردم خودشان یک کسی را تعیین کنند. مثلاً ـ فرض کنید که ـ یک وکیلی را تعیین کنند برایشان کار بکند. باید مردم خودشان یکی را تعیین کنند که او دخالت کند در امورشان...
رژیم سلطنتی اصلش بی ربط است. باید اختیارْ دست مردم باشد. این یک مسألۀ عقلی [است]، هر عاقلی این مطلب را قبول دارد که مقدرات هرکسی باید دست خودش باشد...»(صحیفه امام ج4 ص494-491)
سخنرانی در جمع فرمانداران- 26تیر1358:
وضع رژیم سلطنتی اصلاً این است و از اول یک رژیم غلطی بوده. از اول یک رژیمی بوده است که بیمنطق بوده است. حالا من یک کلمهاش را برای شما میگویم: ما فرض میکنیم که تمام ملت ـ فرض است، و الاّ واقعیت که ندارد ـ تمام ملت جمع شده اند و یک کسی را برای خودشان مثلاً سلطان قرار داده اند. بسیار خوب، اختیار دارند مردم یک کسی را انتخاب کنند، انتخاب کردند. خوب، این ملتی که حالا هستند حق دارند، در حومۀ زندگی خودشان اختیار دارند که یک کسی را قرار بدهند. خوب، برای صدسال بعدی که این آقایان هیچ نیستند چه حقی دارند؟ شما چه حقی دارید که برای اولادتان و اولاد اولادتان که الآن نیستند سلطان انتخاب کنید؟ ...
جمهوری یک مطلب صحیحی است؛ برای اینکه هر مملکتی وقتی قرار دادند، خود این تا چهار سال، پنج سال است، بعد از چهار سال و پنج سال، باز ثانیاً باید قرار بدهند. دیگر برای نسلهای آتیه ارثی نیست، که یک کسی چنانچه پسرش هم هر چه باشد باید بشود! حالا که رضاخان شد، بعدش محمدرضا باشد، و بعد هم باز «رضا»، و بعد هم باز محمدرضا، و بعد هم رضا و همین طور ادامه پیدا کند! و لهذا اصلاً منطقی نیست سلطنت به این معنایش؛ به این معنا که یک سلطنت میراثی. اگر جمهوری میراثی باشد. منطقی نیست، منطقی آن است که کار دست خود ملت باشد. ملت یک کسی را می آید انتخاب می کند، آن هم انتخاب آزاد می کند، و یک کسی را رئیس جمهور قرار می دهد، ملت اختیار دارد که یک کسی را برای خودش رئیس جمهور قرار بدهد، بعد که چهار سال گذشت، باز همین ملت است و همین بساط، باز یکی دیگر را قرار می دهند، ... همین را قرار می دهند. تکلیف صدسال بعد را من و تو نمی توانیم تعیین کنیم. ما حق داریم برای خودمان ... این اصلاً یک رژیم غیرمنطقی بوده است. حالا هم هر جا باشد غیرمنطقی است، ولو انگلستان باشد، انگلستان هم حالا سلطنتی است. البته آن سلطنتی که آنها می کنند سلطنت اینطوری نیست که ماها می کنیم؛ لکن مع ذلک یک مسئله غیرمنطقی است.(صحیفه امام ج9 ص121-120)
سخنرانی در جمع کارکنان رادیو دریا-30تیر1358:
«اینها دیدند که یک مُدرّس، در زمان رضاخان یک مُدرّس بود که در مجلس بود ـ نگذاشت رضاخان آن وقت که جمهوری را میخواست درست بکند، مُدرّس نگذاشت درست بکنند. ولو برخلاف مصالح شد، و اگر شده بود بهتر بود،...»(صحیفه امام ج9 ص202)
▫️دعوت به #روزنه👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
رمزگشایی از تحریف به نقیصه غربگرایان در خصوص دیدگاه امام نسبت به «جمهوریت»
نقدی بر سخنرانی اخیر سروش محلاتی
[صفحه 2 از 7]
آقای محلاتی میبایست به دلالتها و پشتوانههای تاریخی این سخنرانیها اشاره میکرد اما از سر ندانستن یا تجاهل هیچ تبیین و توضیح تاریخی ارائه نداد. البته برای مخاطب هوشمند و پرسشگر این سؤال به وجود میآید که اساسا چه لزومی داشت که امام در اوج مبارزات سیاسی خود به یکباره بحث «مقایسه سلطنت مشروطه و جمهوریت» را مطرح کنند و یکی را بر دیگری ترجیح دهند. اگر ایشان میخواستند نظام سیاسی مطلوب خود را تبیین کنند همین مقدار که فواید جمهوری اسلامی را بیان میکردند و توضیح میدادند کافی بود اما چرا به وادی مقایسه میان «جمهوری» و «سلطنت مشروطه» رفتند؟ به عبارت دیگر؛ چه افراد یا جریاناتی در آن ایام به دنبال حفظ سلطنت مشروطه بود که امام مجبور به مقایسه میان این نظام سیاسی با نظام جمهوری شدند؟
بر اساس پرسشهای فوق به تبیین متنی تاریخی هریک از سخنرانیهای مورد استناد میپردازیم.
تبیین متنی-تاریخی سخنرانی 22آبان1357
اسناد تاریخی نشان میدهد دبیرکل نهضت آزادی مهدی بازرگان که در آن زمان تلاش میکرد خود را پیشران انقلابیگری جلوه دهد تا ماههای آخر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال حفظ سلطنت مشروطه بود و به تصریح بازرگان تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اعتقاد داشت که مردم ایران آمادگی داشتن آزادی را ندارند!! و تنها به دلیل صلابت امام مجبور به همراهی با انقلاب شد. او نهایتا به اخراج محمدرضا پهلوی آن هم به تدریج و با جلب رضایت آمریکا !! اعتقاد داشت. مهدی بازرگان در مصاحبه با اوریانا فالاچی-1358.6.26 تصریح کرد:
«اولین مشکل وقتی بروز کرد که برای ملاقات با امام به پاریس رفتم، و میخواستم استراتژی صحیحی جهت مبارزه با رژیم [شاه] را مطالعه کنم، همه میدانند من معتقد به سیاست قدم به قدم بودم، معتقد بودم که برای رهایی از شاه فقط یک راه بود و آن اینکه آمریکا را مجبور کنیم که کمکم شاه را ول کند و کاری کنیم که او هرچه بیشتر ضعیف شود و ملت روز به روز قویتر شود...
تقریبا یک بحث و جدلی شد. ولی ایشان چنان مطمئن بودند که پیروزی با ملت است و چنان ایمانشان قوی و چنان محکم که مجبور به قبول شدم و گفتم: بسیار خوب بفرمایید. انقلاب را انجام دهیم...
همیشه به بوتلر(رئیس حقوق بشر نیویورک) میگفتم که من هم خواهان یک انقلاب ناگهانی نیستم ولی شاه در هر صورت باید برود و باید در همین جهت عمل کرد، به آهستگی.»(مجموعه آثار بازرگان ج31 ص17)
جالب آنکه بر اساس برخی روایات تاریخی مهدی بازرگان حتی پس از فرار شاه نیز همراهی تامّ و تمامی با امام نداشته است.آقای توکلی بینا در این زمینه میگوید:
«امام گفت هرکسی که میخواهد با من دیدار کند باید سه جمله را بنویسد. اول نفی رژیم پهلوی کند. دوم مبارزات ملت ایران را تأیید کند و سوم بنویسد من که هستم و موضعش چیست؟ یکی از افرادی که درخواست ملاقات با امام را داشت مهندس بازرگان بود. چون بازرگان این جملات را ننوشته بود به او وقت ملاقات نداد.»(تارنمای رسمی مرکز اسناد انقلاب اسلامی 12بهمن1399، کد خبر: 6586)
ذکر این نکته مهم است که بازرگان حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان نخستوزیری دولت موقت نیز همان استراتژی غلط را ترویج و دیدگاه امام را تخطئه میکرد. همو در ادامه مصاحبه با فالاچی میگوید:
«اگر سیاست قدم به قدم را پیش گرفته بودیم، مسائلی را که امروز با آن دست به گریبانیم نداشتیم... همه چیز را خواستن یک عادت قدیمی ایرانیان است که یک دنیا مشکلات و خطرات به همراه دارد.» (مجموعه آثار بازرگان ج31 ص18)
علاوه بر مهدی بازرگان، امثال آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری نیز قائل به حفظ سلطنت مشروطه بودند و با استفاده از پوشش انقلابی، با رژیم پهلوی مذاکره میکردند و در خفا برای حفظ سلطنت تلاش میکردند. او در تاریخ 1مهر1357 کمتر از 5 ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی به مأموران ساواک گفت...
▫️دعوت به #روزنه👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
رمزگشایی از تحریف به نقیصه غربگرایان در خصوص دیدگاه امام نسبت به «جمهوریت»
نقدی بر سخنرانی اخیر سروش محلاتی
[صفحه 3 از 7]
«سلام مرا به پیشگاه اعلیحضرت برسانید و به عرض برسانید که اعلیحضرت اطمینان داشته باشند همان مشکلاتی که امروز ایشان دارند ما هم داریم. من آرزو دارم که اعلیحضرت در مقابل این مشکلات تحمل و شکیبایی بیشتری داشته باشند تا مشکلات بر وفق مراد ایشان و در جهت مصلحت مملکت حل شود. ... چند روز قبل که نمایندگان اعلیحضرت ملک حسن [پادشاه وقت مراکش] با من ملاقات داشتند، به من گفتند که در مقابل اعلیحضرت کوتاه بیا. من صریحاً به آنها گفتم تمام تلاش من برای حفظ مقام سلطنت است و از آنها خواستم که به ملک حسن پیغام مرا بدهند و بگویند که ملک حسن به شاهنشاه ما قوت قلب بدهند که در مقابل مشکلات مملکتی استقامت بیشتری داشته باشند...
من صریحاً می گویم که با خمینی و اعمال او مخالفم. تعدادی از علما به من مراجعه میکنند و با بحث راجع به روش من و خمینی، سؤال می کنند که آیا اختلافی داریم؟ من میگویم بلی. او مخالف شاه است درحالیکه من این طور نیستم. ... من معتقد به آزادی همه زندانیان نیستم. آنهایی را که اطمینان دارید بعد از آزادی تحریکات نمیکنند، آزاد کنید ولی بقیه را نگاه دارید، مخصوصاً کسانی را که اهانت به مقام سلطنت میکنند.» (آیتالله شریعتمداری به روایت اسناد ساواک، صفحات 921 تا 926)
طبیعی است که در این شرایط امام خمینی قدس سره الشریف نسبت به اندیشههای سلطنتزده امثال بازرگان و شریعتمداری موضع بگیرند و افکار عمومی را به وجوه برتری جمهوریت نسبت به سلطنت آگاه سازند. در این زمینه خواندن کامل کلمات امام نیز راهگشاست. امام در سخنرانی 22آبان1357 که یکی از استشهادات محلاتی است جملاتی دارند که نشان میدهد ایشان در مقام نقد قانون اساسی سلطنتی بودهاند که البته آقای محلاتی به عمد یا به سهو این جملات را ذکر نمیکند. امام در آن سخنرانی میفرمایند:
«در تمام ایران شما بگردید یک نفر را پیدا بکنید که بگوید من دخالت داشتم در انتخاب محمدرضاخان به سلطنت، پیدا نمی کنید. هیچ کس، هیچ کس دخالت نداشت. «موهبت الهی» بوده است! به قول خودشان. بدون اینکه مردم دخالت داشته باشند!خوب، در قانون اساسی غلط ما این است که سلطنت یک «موهبت الهی» است که ملت می دهند به یک شخصی خوب ما حالا قبول کردیم یک موهبت الهی است که ملت میدهند، کیْ ملت دادند این را؟! کیْ ملت اصلاً اختیار در این باب داشتند؟»
البته امام خمینی قدس سره الشریف در این سخنرانی تنها به تبیین امتیازات جمهوری بسنده نمیکنند و بلافاصله امتیاز ویژه «جمهوری اسلامی» بر «جمهوری» را نیز ذکر میکنند و عجیب آنکه آقای محلاتی با داعی تبیین «جمهوریخواهی در اندیشه امام خمینی» این بخش را نیز به تحریف این بخش از سخنان امام پرداخته که جای تأسف دارد و نشانگر آن است که وی امانت را در ساحت بحث علمی مراعات نکرده است.
▫️دعوت به #روزنه👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053