💥قابل تأمل/فوری
دیدار جمعی از روحانیون با حسن روحانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
امشب جمعی از چهره های حوزوی متمایل به دولت میهمان آقای حسن روحانی بودند.
آقایان نواب، غروی، غرویان، دعایی، انصاری، مدنی، یونسی، زارع فومنی و برخی دیگر در این دیدار حضور داشتند.
هنوز محتوای مطالب این جلسه انتشار نیافته اما به احتمال زیاد مطالب بسیار مهمی رد و بدل شده است که در روزهای آتی باید به تحلیل متن و حواشی آن پرداخت.
تصاویر مربوطه را در لینک ذیل بنگرید؛👇
http://www.president.ir/fa/109696
🔶حاشیه
شرکت جمعی معمم در ضیافت رییس جمهوری که در عمل به منویات رهبری معظم و مراجع معزز، قصور و تقصیرش عیان است(سازشکاری با دشمنان اسلام، اینترنت ملی، اف ای تی اف، سند منحوس ۲۰۳۰ و...)، موجب وجهه تراشی بی وجه و نا امیدی مردم از روحانیون خواهد شد.
باید معلوم شود که این دیدارها مقبول عموم طلاب و روحانیون مردم مدار و انقلابی نیست.
@rozaneebefarda
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🖇 #اخبار_کشور
🔹 به نام امام(ره) به کام دشمنان امام!
🔸 تارنمای جماران وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) که قرار است پایگاهی برای ترویج و انتشار افکار و آراء امام راحل باشد به حمایت از تشکیلات فردی ضد انقلاب و هتاک به ساحت امام راحل(ره) پرداخت.
پس از آنکه انتقادها به فعالیتهای مشکوک جمعیت شارمین میمندینژاد در مناطق سیل زده بالا گرفت و اقدامات این تشکیلات در ترویج خرافات، سیاهنمایی علیه انقلاب، هتک حرمت شهدا و امام(ره)، تحریف تاریخ اسلام، بدعت گذاری در مناسک دینی و نشر افکار التقاطی که با الگوگیری از جریان استعماری میسیونری انجام میشود، مورد اعتراض شدید مردم قرار گرفت. تارنمای جماران بدون توجه به سوابق سوء این جریان ضمن انتشار بیانیه جمعیت شارمین به حمایت از این تشکیلات پرداخت.
تارنمای وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) در حالی به دفاع از تشکیلات شارمین میمندینژاد پرداخته که این فرد نه تنها انقلاب اسلامی ایران را «جرياني بيرون زده از عقده و كج فهمي و خرافه که فقط خون میخواهد» توصیف میکند بلکه همسو با مقاله موهن «استعمار سیاه و سرخ» که در 19 دی 1356 به امضای احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات منتشر شد؛ رهبر کبیر انقلاب را «هندی زاده» خطاب و به ساحت آن پیر سفر کرده توهین میکند. البته این تنها یکی از توهینهای خانواده شارمین میمندینژاد به مظاهر دینی و مذهبی است. پیش از انقلاب پدرش علمای مبارز و استعمارستیزی نظیر امام خمینی(ره) را عامل انگلستان معرفی میکرد، امام زمان را انکار کرده، واقعه غدیر را زیر سؤال میبرد و دعای ندبه را نیز مهملات میخواند. حتی امروز نیز برادرش با توهین به قرآن مجید مدعی الهامات و مکاشفات میشود. همچنانکه شخص شارمین نیز خود را جلوهای از مولا علی(ع) در عصر حاضر میداند و مدعی حلول روح آن حضرت در کالبدش میشود و نام تشکیلات خود را نیز بر همین اساس انتخاب کرده است. الفاظ رکیک و هتاکانه شارمین در بیان تاریخ اسلام و مظاهر و مناسک مذهبی آنقدر زننده است که قلم از بیان آن شرم دارد.
این تشکیلات با حمایت ویژه رسانههای بیگانه و ارتباط با برخی مجامع جهانی نفوذ خود را افزایش داده و متأسفانه در داخل کشور نیز ارائه خدمات رایگان نهادهای دولتی و عمومی مثل سازمان صدا و سیما؛ شورای شهر، شهرداری تهران؛ وزارت علوم و فناوری و... به این تشکیلات موجبات گسترش دامنه فعالیتهای آن را در اقصی نقاط کشور فراهم کرده است. در این میان نهادهای نظارتی با چشم بستن بر همه تخلفات و انحرافات این تشکیلات، منفعلانه به تماشا نشستهاند که چگونه دانشجویان و جوانان کشور در دام شارمین میمندینژاد افتاده و اسیر خرافات و افکار ضاله او شده و در قالب گروههای امدادی چون سربازان بیجیره و مواجب به نشر این خرافات در طبقات مستضعف مشغولند و به یارگیری از میان آنان میپردازند.
http://kayhan.ir/fa/news/158067
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا، گپ و بله
@kayhannewspaper
مروری بر اسامی و سوابق میهمانان حوزوی آقای #حسن_روحانی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در ضیافت افطاری حسن روحانی، طیفی از چهرههای سیاسی معمم نزدیک به وی حضور داشتند که مرور اسامی و سوابق اجمالی آنان خالی از لطف نیست.
آقایان سید محمود دعایی(از اعضای مجمع روحانیون و سمپات رسمی سازمان مجاهدین در دوران حضور در نجف، از چهره های نزدیک به سران اصلاحات و فعلا فعال در روزنامه اطلاعات)، منتجب نیا(معاون حزب مهدی کروبی و از فعالان فتنه ۸۸)، هادی غفاری(اصلاح طلب رادیکال فعال در فتنه ۸۸)، عسکری(چهره نزدیک به هاشمی، نماینده اسبق مشهد و معاون اسبق آستان قدس)، سید ابوالحسن نواب(ریاست دانشگاه ادیان، رییس سابق مرکز خدمات، از حامیان مالی ستاد میرحسین در سال۸۸)، سیدمحمد غروی(عضو شورای عالی که در مواردی علنا با برخی مواضع آقایان هاشمی و روحانی از جمله در ماجرای #برجام همگرایی بروز داده اند)، محمدرضا حسینی، مجید انصاری(دبیر اجرایی تشکل غیرقانونی مجمع روحانیون مبارز، معاون پارلمانی سابق و معاون حقوقی سابق روحانی و از حامیان سران فتنه۸۸)، هادی سروش(برادر کوچکتر #سروش_محلاتی) موسوی لاری(وزیر کشور اصلاحات)، یونسی(وزیر اطلاعات اصلاحات)، بطحائی(عضو خبرگان از لیست هاشمی)، محسن غرویان(دانش آموخته مؤسسه امام و شاگرد علامه مصباح که به دلیل تفکرات متمایل به اصلاحات از آنجا جدا شد، از حامیان دوآتشه هاشمی رفسنجانی که بدون هیچ سابقه اجرایی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود)، سید محمود علوی وزیر اطلاعات فعلی، علی جنتی وزیر ارشاد مستعفی که رفتنش حواشی زیادی به دنبال داشته(!!)، احمد مبلغی(استاد نواندیش بروجردی فعال در فضای فقه مقارن که در برخی زیرمجموعه های دفتر تبلیغات قم مسئولیت داشته)، حمیدرضا شهریاری (مسؤول مرکز نرم افزاری نور)، حسن نمازی(مشاور روحانی و کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات دوره اخیر مجلس خبرگان)، سیدمجتبی #نورمفیدی(فرزند امام جمعه گرگان، از اعضای ارشد #نشست_دورهای_اساتید) و برخی دیگر.
در این میان حضور افرادی چون
سید رضا تقوی(عضو روحانیت مبارز و رئیس سابق ستاد ائمه جمعه)، مصباحیمقدم(عضو روحانیت مبارز و نماینده سابق مجلس)، دکتر عباسی(رئیس جامعة المصطفی و عضو ارشد تشکل اساتید) و برخی دیگر از چهره های نزدیک به اصولگرایان، #سؤال_برانگیز و قابل پیجویی جدی است.
چنانچه این حضور با پشتوانه #ارتباط_ارگانیک صورت پذیرفته باشد، قابل #تسامح نیست و جریان انقلابی باید در تنظیم مناسبات با این حضرات دقت بیشتری به خرج دهد.
در این دیدار رییس جمهوری در سخنانی عجیب، از ضرورت اعطای #اختیارات_ویژه به خود سخن به میان آورد که یادآور #زیاده_خواهیهای_سیاسی #بنی_صدر بود و البته قبلا، با مطرح شدن طرح #مادام_العمری_ریاست_جمهوری در پایان دولت #هاشمی_رفسنجانی و با طرح #لوایح_دوقلو در پایان عصر اصلاحات، و زمزمه تغییر قانون اساسی در سال پایانی دولت #احمدی_نژاد نیز این موضوع با ادبیات مشابهی تکرار شده بود.
محتوای کامل این دیدار تا کنون انتشار نیافته تا مشخص شود حضار به چه محورهایی پرداخته اند اما حتما در آینده متن و حواشی این دیدار، موضوع بحث و گفتگوی فراوان خواهد شد.
تحولات حوزوی را از روزنه پی بگیرید
👇
@rozaneebefarda
رهبر انقلاب جنگ روانی برجامیان را برملا کرد!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
پاسخ رهبر انقلاب به دانشجویی که #تصویب_برجام را به رهبری نسبت داد چه بود؟
🔻 رهبر انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجویی:
🔹️ در صحبتها بود که تصویب #برجام را به رهبری نسبت دادهاند؛ خب شما چشم و گوش دارید و همهچیز را میبینید.
📩 نامهای که دربارهی برجام نوشته شد و شرایطی که ذکر شده که در این صورت تصویب میشود را ببینید. منتها اگر این شرایط اجرا نشده، وظیفهی رهبری این نیست که وارد بشود.
👈 نظر ما این است که #رهبری وارد #کار_اجرایی نشود، مگر جایی که به حرکت کل انقلاب ضربه میزند.
🔺️ اما آنطور که برجام عمل شد، من خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به #رئیس_جمهور و #وزیر_خارجه گفتیم و تذکر دادیم. ۹۸/۳/۱
@rozaneebefarda
#ناو_های_طلسم_شده آمریکایی ها در خلیج فارس
محمد کفاش
💥 اختــــصاصــــــــــے
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔰از دوران آیزنهاور ریس جمهور آمریکا طمع و دست اندازی این کشور به منبع انرژی جهان یعنی خلیج فارس وجود داشته است و آنان برای ازدست ندادن این موقعیت پایگاه های نظامی در بحرین ، کویت ، امارات و.. ایجاد کرده و برای کنترل این منطقه فرستادن ناوهای هواپیمابر مختلف از جمله ناو u.s.s در دستور کار دارند ، اما گویی در مورد ایران این ناوها راهی به جایی ندارد !
1⃣در اواخر سال ۱۹۷۸ هنگامی که مشخص شد شاه در وضعیت نابسامانی قرار دارد، رئیس جمهور کارتر؛ دستور داد یک ناوگان دریایی از سمت اقیانوس اطلس به سمت اقیانوس آرام حرکت کند. این دستور به سرعت فاش شد و جهانیان تصور کردند مشکل #شاه ایران به حدی بحرانی شده است که نیروهای نظامی آمریکا برای کمک به او وارد ماجرا شده اند!!. این دستور تنها در مشکلات شاه اغراق می کرد.. بدین ترتیب این #ناو طلسم شده نتیجه ای که برای آمریکایی ها نداشت هیچ ؛؛ وضع را برای آنها بدتر کرد »
2⃣،در ماجرای تسخیر #سفارت آمریکا در ایران استیفانلید ترنر ریس وقت سازمان سیا پیشنهاد کرد ناوگان دریایی u.s.s میدوی در سواحل ایران مستقر شود تا در صورت نیاز آمادگی حمله ی نظامی بر ضد آن باشد. ،، کارتر نظر ترنر را رد کرد و به تجربه بی نتیجه ماندن ناو در خلیج فارس در زمان شاه اشاره کرد ! و طبق تجربه ، اجازه نداد ناو به خلیج فارس اعزام شود
3⃣ اما حکایت به ریس جمهور فعلی آمریکا میرسد که در نظر داشت با فرستادن ناو آبراهام به خلیج فارس بر افکار و سیاست های ایران سوار شد و هشداری نظامی به آنها دهد اما با این حرکت به اصطلاح سیاسی با شیطنت روزنامه های نیوورک تایمز و واشنگتن پست و البته یک جمله رهبر ایران در مورد روی ندادن جنگ نظامی ، #ترامپ را گیج و وادار به حرف های لنگه به لنگه کرد ! ترامپ روزی از قدرت آمریکا و در صورت لزوم اعزام نیرو به خلیج فارس سخن میگفت و روز دگر عدم علاقه به جنگ با ایران ! تک ترامپ پاتکی شد برای خودش ،، تا آنجا که دیروز وزیر دفاع #انگلستان برای شکسته نشدن هیمنه ی غرب در خلیج فارس بخاطر این مساله مضحک ،گفت اگر تنش ها در خلیجـ فارس ادامه پیدا کند ما از آمریکا حمایت میکنیم ...
ظاهرا روند ناو های طلسم شده آمریکا ادامه دارد!
@rozaneebefarda
طرح آمریکایی ها برای نفوذ در حوزه نجف.pdf
4.06M
💥پست ویژه
طرح #آمریکایی ها برای #نفوذ در #حوزه_نجف
منبع: کانال رحا
🔶حاشیه
با توجه به برنامهریزی پیچیده آمریکایی ها، دقت و نظارت ویژه ای برای حضور طلاب عزیز در حوزه مقدسه نجف اشرف لازم است.
طبعا تذکر خطرات آتی احتمالی، هرگز به معنای نفی کلی زحمات نهادهای خدوم صیانتی و نظارتی و بخش بینالملل حوزه علمیه قم نبوده و نیست.
@rozaneebefarda
💥پیش نوشت
سرنوشت سمپاتهای سازمان مجاهدین در قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
تعدادشان زیاد نیست، اما کم شان هم زیاد است.
ردیابی شان وجهی نداشت اگر در خط تقابل با انقلاب اسلامی قرار نمی گرفتند
اما انگار حالا که از جبهه سازی علیه انقلاب اسلامی در دل حوزه دست برنمی دارند، چاره ای جز مرور تاریخ نیست
این ضرورت را باید پی گرفت؛ ولو بلغ ما بلغ...
@rozaneebefarda
روزنه
مروری بر اسامی و سوابق میهمانان حوزوی آقای #حسن_روحانی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در ضیافت افطا
روزنه:
#بازتاب/۱
🔹rasoul gh:
سلام
با دعای قبولی طاعات و عبادات
به نظر حقیر، این مطلب تان، درباره دیدار جمعی از روحانیون با رئیس جمهور، متن یادداشت بیش از حد تند است
این گزاره که هر دیداری به منزله تایید و ترویج دیدار شونده است، هیچ گاه کلیت نداشته و لذا نمی تواند صحیح باشد، چون ممکن است انگیزه های دیگری مانند نصیحت، اتمام حجت، رساندن پیام جامعه به سردمداران و غیره داشته باشد
دقت در عکس ها هم نشان میدهد، دیدار به صورت محفلی نبوده و مختص به گروه خاصی از روحانیون نیستند، لذا آقایانی مانند مصباحی مقدم و سید رضا تقوی که قطعا از روحانیون منتسب به جناح مخالف اعتدال و اصلاحات هستند، نیز حضور داشتند، البته روحانیون جناح اعتدلال (غروی، نواب و ...) و جناح اصلاحات بیشتر حضور داشته اند
وفقکم الله لمرضاته
@rozaneebefarda
💥پست ویژه
آیا میرزای شیرازی مخالف ورود روحانیت به سیاست بود؟
⚡️نقدی بر اظهارات آیت الله گرامی پیرامون دیدگاه سیاسی میرزای شیرازی
[صفحه ۱ از ۲]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸اخیرا بخش گزینش شده ای از مصاحبه سایت #مباحثات با #آیت_الله_گرامی با عنوان «فراز و فرود پایگاه مردمی روحانیت»(http://mobahesat.ir/15449)
(مربوط به تاریخ 21 آذر ماه 1396 که در همان زمان در سایت جماران بازنشر گردید؛https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-811605 ) در تاریخ 14 اردیبهشت98 در کانال تلگرامی #مصطفی_تاجزاده بازنشر گردید.
🔸این متن شامل خلاصه ای از بخش ابتدایی مصاحبه آقای گرامی و با تمرکز بر «عدم ورود روحانیون و علما در سیاست» و در پی اثبات این مدعاست که برکنارماندن از حکومت، روحانیت را در موضع انتقادی قرار می دهد و به نفع دین تمام می شود ولی ورود روحانیت به سیاست و تشکیل حکومت، به تضعیف آن می انجامد؛
ادعایی که مع الاسف با استناد به نقل قولی از #میرزای_شیرازی صاحب فتوای #تحریم_تنباکو بیان شده است. آقای گرامی در این گفتگو چنین می گوید؛
🔻🔺«مرحوم آقای آشیخ محمدتقی آملی در تهران از قول آشیخ عبدالنبی نوری نقل کرده بودند که هنگامی که میخواست به مکه برود، از طریق استانبول رفته بود. آقای آشیخ محمدتقی آملی به ایشان میگوید که اگر شما میخواهید به مکه بروید، خوب است از طریق استانبول که میروید ملاقاتی هم با سید جمال الدین اسدآبادی داشته باشید. ایشان این کار را انجام میدهند. سید جمال الدین هم به ایشان میگوید شما میخواهید به مکه بروید؛ بههرحال به سامرا هم میروید؛ نزد میرزای شیرازی بروید و ایشان را وادار کنید با ناصرالدین شاه مبارزه کند؛ این فرد ظالم و ستمگر است. ایشان میگویند که اگر من هم بگویم میرزا ترتیب اثری نمیدهد؛ اما من میگویم.
هنگامی که به سامرا و نزد میرزا میرود به ایشان هم مطالب را میگوید، میرزا میگوید تو که خودت این حرف را قبول نداری؛ اگر قبول داشتی تو را پیش خودم راه نمیدادم. سپس میرزا میگوید بالاخره ناصرالدین شاه هر خرابیای هم دارد سلطان شیعه است. بعد میگوید سه نفر هستند که اصرار دارند حکومت را خود من بگیرم؛ یکی خود ناصرالدین شاه که هوسش به قدری غالب است که از جمع بین اختین در ازدواج نگذشت؛ یعنی دو خواهر را با هم عقد کرده بود؛ چنین کسی چطور حکومت را به من میدهد؟ بنابراین او میخواهد آبروی ما را ببرد. دوم میرزا ملکمخان، متولد جلفا و متمایل به انگلستان است. او نیز اصرار دارد که من حکومت را بگیرم؛ او هم به این علت است که میخواهد آبروی من برود. سوم هم سید جمالالدین اسدآبادی است که او هم دوست دارد من حکومت را بگیرم که این هم از سادگی ایشان است. ادارهی حکومت به این راحتی نیست. اکنون ما در بین مردم وجهه و آبرو داریم. اگر بخواهیم حکومت کنیم کجا اینهمه گروه متدین داریم که کل مملکت را در اختیار بگیریم؟ اینها میروند و کارهای نادرستی انجام میدهند که به نام ما نوشته میشود.»
🔵بررسی تاریخی محتوای مصاحبه🔴
🔸با توجه به بازنشر هدفدار و شیطنت آمیز این مصاحبه توسط برخی از فعالان #فتنه۸۸، نوشته حاضر فارغ از دیگر اظهارات موجود در مصاحبه، به بررسی سندی و محتوایی نقل قول آیت الله گرامی از میرزای بزرگ خواهد پرداخت تا بطلان تالی فاسدهای سیاسی مترتب بر آن نیز آشکار گردد.
🔸در بررسی نقلی و سندی این مدعا باید گفت:
🔻۱) بر طبق اظهارات آیت الله گرامی ایشان این نقل قول را در تهران از شیخ محمد تقی آملی و ایشان هم از شیخ عبدالنبی نوری شنیده اند و اینطور بیان می دارند که شیخ محمد تقی آملی به شیخ نوری توصیه ملاقات با سید جمال را کرده اند.
با اندک بررسی تاریخی روشن می شود که این بیان به هیچ وجه با تاریخ سازگار نیست! چرا که شیخ محمد تقی آملی متولد سال 1304 قمری است و در زمان رحلت میرزای شیرازی در شعبان 1312 قمری کمتر از 8 سال سن داشته اند و با توجه به اینکه سفر شیخ عبدالنبی نوری در زمان حیات میرزای شیرازی بوده و تا زمان بازگشت ایشان میرزا در قید حیات بوده اند، حداکثر سن ایشان باید در زمان توصیه به شیخ نوری برای ملاقات با سیدجمال 7 سال باشد، درحالی که چنین توصیه ای از یک کودک 7 ساله به یک روحانی تقریبا 50 ساله بسیار بعید و غیرقابل باور است و در نتیجه به کلی این نقل قول را زیر سوال می برد.
عجیب تر آنکه آیت الله گرامی در پایگاه اطلاع رسانی خود در گفتگویی به تاریخ 26 اردیبهشت 1396درباره فتوای تحریم تنباکو (http://www.ayat-gerami.ir/data.asp?L=1&id=3672 ) با نقل این ماجرا فقط به نقل قول شیخ آملی از شیخ نوری اشاره می کند و سخنی از توصیه شیخ محمدتقی آملی به میان نمی آورد و جالب آنکه ایشان در ادامه ضمن نقل ماجرا، اظهاراتی متفاوت با محتوای مصاحبه متأخرشان بیان می دارند.
ادامه یادداشت👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1291
@rozaneebefarda
نقدی بر اظهارات آیت الله گرامی پیرامون دیدگاه سیاسی میرزای شیرازی
[صفحه۲از۲]
لینک صفحه نخست:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1290
🔻۲): علاوه بر اشکال پیشین، مصاحبه و نقل قولی از آیت الله سید رضی شیرازی در همین موضوع وجود دارد که با نقل قول آیت الله گرامی در تضاد است؛( http://jh.isca.ac.ir/article_3478.html )
آیت الله سید رضی شیرازی در آن مصاحبه به نقل از شیخ بهاء الدین نوری فرزند شیخ عبدالنبی نوری، ضمن بیان سفر مکه ایشان و ملاقات با سیدجمال در استانبول این طور بیان می دارند که سید جمال در این دیدار از شیخ نوری می خواهند که هنگام بازگشت، از میرزای شیرازی درخواست تکفیر و عزل ناصرالدین شاه را داشته باشند و نیز در جواب سوال شیخ نوری برای شخص جایگزین شاه، خودش را پیشنهاد داده و پشتوانه خود را سلطان عبدالحمید عثمانی معرفی می کند؛ در این نقل پس از رساندن پیغام سید جمال برای میرزای شیرازی توسط شیخ عبدالنبی نوری، میرزا بیان می کنند که:
«می دانى این پیشنهاد چه مفسده اى دارد؟ معنایش این است که تنها کشور مستقل شیعه استقلال خودش را از دست بدهد و تبعه دولت عثمانى گردد؛ این به مصلحت نیست. اگر ما ناصرالدین شاه را عزل نمى کنیم به خاطر حفظ این ظاهر است.»
🔸به روشنی مشخص است که در نقل آیت الله سیدرضی شیرازی، سیدجمال خود را برای تصدی حکومت پیشنهاد می دهد ولی در نقل آیت الله گرامی سیدجمال به میرزای شیرازی توصیه تصدی حکومت می نمایند، توصیه ای که در این مصاحبه، محور اصلی #اظهارات_منسوب_به_میرزای_شیرازی قرار گرفته است.
🔹در مقایسه این دو نقل قول باید گفت که ضمن وجود اضطراب در نقل آیت الله گرامی که فی نفسه اعتبار آن را #کاهش و مورد #چالش قرار داده، شاهدی در نقل قول آیت الله گرامی دال بر اصالت و صحت نقل آیت الله سید رضی شیرازی، وجود دارد و آن اینکه در نقل سایت شخصی آیت الله گرامی از قول میرزای شیرازی بیان می شود که:
«آیا مصلحت است که این کار را کنیم و برویم به دولت عثمانی پناه ببریم و خواه ناخواه سربازان عثمانی را داخل مملکت بیاوریم؟»
با توجه به این نقل که سیدجمال به میرزا پیشنهاد تصدی حکومت را می دهد بیان این عبارت از میرزا که به سمت عثمانی پناه ببریم و سربازانشان را در مملکت راه دهیم، بی معنا است چرا که در صورت تصدی حکومت توسط میرزای شیرازی، وابستگی به دولت عثمانی منتفی خواهد بود و این عبارت دلیلی بر اصالت نقل آیت الله سیدرضی شیرازی است و این گمان را قوت می بخشد که آیت الله گرامی هم همان نقل را شنیده اند ولی ظاهرا بخاطر عدم ضبط دقیق اینگونه بیان کرده اند؛ البته اگر عدم ضبط دقیق را هم نپذیریم، وجود این عبارت باز دلیلی دیگر بر اضطراب در نقل می باشد.
🔸در جمع بندی این بخش، می توان این طور نتیجه گرفت که در خوشبینانه ترین حالت، آیت الله گرامی با مسامحه در بیان، به نقل ماجرایی تاریخی پرداخته و در آخر فضای فکری ذهن خود را سهوا به نقل از میرزای شیرازی بیان نموده اند وگرنه با توجه به نقل آیت الله سیدرضی شیرازی، در بیان میرزای شیرازی درباره عدم ورود روحانیت به سیاست سخنی بیان نشده است.
با مقایسه متن این دو گفتگوی آقای گرامی در موضوع واحد که به فاصله هفت ماه از یکدیگر انجام شده، #اضطراب_در_نقل به خوبی بر خواننده نمایان می شود و با مقایسه مصاحبه ایشان با خاطرات آیتالله رضی شیرازی، شواهد سازگاری این نقل با واقعیتهای تاریخی، به شدت مخدوش می شود که البته مع الاسف از آسیبهای معمول در خاطرات شفاهی است.
تولید سرسام آور و بازنشر بی رویه خاطرات شفاهی توسط رسانههای کم اطلاع در دانش تاریخ، گاه به تحریف حقائق قطعی تاریخی منجر شده است. حتی اگر سهم انگیزههای سیاسی را نیز در بازنشر جهت دار گزارههای تاریخی تحریف شده نادیده بگیریم، صرف نقل مطالب مضطرب تاریخی، تحریف آفرین خواهد بود.
گذشته از اشکالات سندی و محتوایی اجمالی، که طریق نقل و انتساب سخن به میرزای بزرگ را مخدوش ساخت، در یادداشتهای آتی به ناهمخوانی محتوا و مضمون ادعایی راوی ارجمند با اندیشههای مترقی و متعالی آیتالله العظمی میرازی شیرازی خواهیم پرداخت تا از برداشت های ناروا از اندیشه و سیره الهی/سیاسی آن مجتهد مجاهد، پیشگیری گردد.
احمد هاشمی_۹۸/۲/۲
🔸روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر
👇
@rozaneebefarda