eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
10.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙🚨شما رهبر بشوید...‌ 🔻صدایی که برای اولین بار منتشر می‌شود؛ این فایل صوتی، حاوی سخنانی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یک محفل خصوصی، از دیدار محرمانه با حضرت امام خمینی در سال آخر عمر امام بیان میکنند؛ جایی که امام برای اولین بار در حضور سران قوا به ایشان میگویند «شما رهبر بشوید». 🔻حضرت امام خمینی در مهرماه ۶۷، یعنی قریب به شش ماه مانده به رویدادهای فروردین ۶۸ که به عزل آقای منتظری از رهبری آینده نظام و انقلاب انجامید، در جلسه‌ای با سران قوا (آقایان خامنه‌ای، هاشمی، موسوی، موسوی اردبیلی) و حاج سید احمد خمینی، ضمن تاکید مجدد بر کنار گذاشتن آقای منتظری، رهبری آیت‌الله خامنه‌ای را پیشنهاد داده بودند.‌ 🔸وقتی امام آقای موسوی اردبیلی را از گزینه‌های رهبری حذف می‌کند! @rozaneebefarda
اعتراضات آمریکا و انگاره‌های انحرافی تقی‌زاده های زمان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با شدت گرفتن اعتراضات خونین در آمریکا، و انعکاس گسترده آن در رسانه‌های مختلف دنیا، در داخل کشور با جریان‌هایی مواجهیم که همچنان به بزک کردن شیطان بزرگ مشغول اند. اینان برخی شان به جای تمرکز بر کشتار و سرکوب خونین در آمریکا و اعتراض به آن، همچنان افکار عمومی را به مسائل داخلی می‌کشانند و در تلاش برای القای این همانی بین ایران و آمریکا در مواجهه با اعتراضات هستند. از فتنه‌گران سبز گرفته تا برجامیان بنفش، از مزدوران ارتجاع عرب گرفته تا مواجب بگیران ارتجاع نجف، همه این جماعت بلندآوازه میان تهی و غیرمردمی، امروز در این مسأله اجماع دارند و با اعتماد به نفس کاذب، به این بسنده نکرده، در پی اجماع سازی نخبگانی و عمومی اند. زهی خیال خام! رهبر حکیم انقلاب اسلامی اما، روایت دیگری از ماجرا دارند. روایتی که در آن، حوادث خونین این روزها، معیاری است برای رسوایی شیطان بزرگ و همه عاشقان داخلی و خارجی این حکومت جانی و جائر. خوشبختانه اعاظم قم و مرجع اعلای نجف، هم البته با همین نگاه همراه اند و بزک گران آمریکا بی پشتوانه مانده‌اند. @rozaneebefarda
مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی گزیده ای از پیرامون بررسی «فعالیت رسانه‌های حوزوی در مبارزه با شبهات و شایعات الاهیاتی در ماجرای در ایران [صفحه 1 از 3] 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 چندی پیش گزارشی تفصیلی پیرامون فعالیت رسانه های معاند در گسترش شبهات الاهیاتی مربوط به کرونا به منظر مخاطبان ارجمند ارائه شد. در آن متن دیدیم که رسانه های دشمن با کیفیت پیچیده و کمیت فراوان به الاهیات کرونا پرداخته اند و شواهد حاکی از آن است که برنامه مفصلی برای این مباحث دارند. از همان زمان این سؤال مطرح بود که با برخورداری از امکانات فراوان و نیروی متخصص متراکم، تا چه اندازه توانسته در مقابل این هجمه معرفتی و فکری ایستادگی کند و آیا از نظر کمی و کیفی، کارنامه و عملکرد نهادهای حوزوی در این مبارزه پیچیده و چند وجهی، قابل قبول است یا آنکه ضمن صحه بر نقاط قوت، باید عاجلا برای پوشش دادن نقاط ضعف برنامه ریزی گسترده ای شکل بگیرد؟ - این نوشتار به کیفیت و کمیت فعالیت نهادهای حوزوی (که ذاتا متولی دفاع از دین و مکتب تشیع هستند) پرداخته است و در اینجا سعی داریم گزارشی اجمالی از کمیت و کیفیت فعالیت این نهادهای حوزوی ارائه دهیم تا در عین حال که زمینه تقدیر از زحمات را فراهم می کند، تلنگری باشد نسبت به کاستی‌های موجود و اندیشیدن برای مواجهه بهتر با حمله های فکری فرهنگی تمام عیار دشمنان اسلام ناب محمدی. - بنابر فرمایش مسئولیت دین داری مردم به عهده حوزه علمیه است. صد البته نهادهای حوزوی مربوطه مسئولیت بسیار سنگینی در این امر به عهده دارند. شیوع کرونا باعث شد که هجمه سنگینی به مرز های اعتقادی، سیاسی و اجتماعی انجام شود. به اهم نهاد های حوزوی که می توان از آنها به عنوان مسئول مرزداری در برابر این هجمه ها دانست ، در ذیل اشاره می‌کنیم: - شورای عالی حوزه علمیه - ( و نهادهای وابسته مثل پژهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و ...) - سازمان تبلیغات اسلامی - مجمع جهانی اهل بیت(ع) - جامعة المصطفی - حوزه علمیه خواهران - مؤسساتی مثل موسسه امام خمینی(ره)، موسسه امام صادق علیه السلام، موسسه امامت، موسسه حکمت اسلامی ، انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم، موسسه قائمیه اصفهان، و... - خبرگزاری های حوزوی مثل خبرگزاری حوزه، رسا و... - درگاه‌های جواب به شبهات اعتقادی وابسته به بیوت مراجع و فضلاء - شبکه جهانی اهل بیت(ع) - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - بیوت و رسانه های حوزه علمیه نجف و غیره. @rozaneebefarda ادامه👇
مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی [صفحه 2 از 3] بررسی چگونگی مواجه نهاد های حوزوی در این بحث را به بررسی کمی و کیفی تقسیم می کنیم: بررسی کمی بررسی کمی دو مرحله دارد. در ابتدا اصل ورود ویژه و رسانه ای بررسی می شود. مرحله بعدی بررسی میزان جذابیت و بازدید رسانه های مختص به این نهاد ها است. بررسی ها نشان می دهد که از لیست آدرس هایی که در بالا آوردیم فقط نهاد های زیر وارد این عرصه شده اند: - به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی - وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی - مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه وابسته به شورای عالی حوزه علمیه قم - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - - شبکه ولایت - انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه بررسی های آماری انجام شده تمامی این مراکز بر اساس سایت الکسا و تعداد اعضای کانال های این رسانه های در شبکه های اجتماعی، نشان می دهد که از بازدید و جذابیت پایینی برخورد هستند. بهترین آمار در این بین به مرکز ملی پاسخگویی و مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات اختصاص دارد که به تفصیل به آمار های آن در زیر می پردازیم. در کنار این دو مرکز، یک سایت و یک کانال تلگرامی را نیز اضافه می کنیم تا با مقایسه آنها به نتایج واقع بینانه تری برسیم: 1-سایت تحلیلی " " که به شاخه روشنفکران دینی ضد انقلاب اختصاص دارد که ظاهرا از پرسنل بالایی برخورد دار نیست. این سایت فیلتر بوده و در بین عموم مردم شناخته شده نیست و جنبه تخصصی دارد.. 2-کانال تلگرامی "قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات" این کانال، به گفته ادمینش به طور مستقل و آتش به اختیار فعالیت می کند و با وجود کانال های مشابه اش اعضای قابل توجهی دارد. مرکز ملی و مرکز مطالعات با پرسنل و بودجه فراوان نسبت به دو مورد دیگر از جهت محبوبیت و بازدید، برابر و حتی پایین تر از آن دو قرار گرفته اند. جالبتر اینکه مرکز ملی پاسخگویی که اصلی ترین نهاد حوزوی در پاسخ به شبهات و سوالات دینی است از لحاظ رتبه بندی بین سایت روند کاهشی داشته است و بنابر اعلام مسئولان فضای مجازی مرکز، 4 سال قبل رتبه الکسای درگاه " اسک دین" وابسته به مرکز ملی رتبه 346 را داشته است و هم اکنون رتبه 2900 رسیده است. دیگر رسانه های حوزوی نام برده - به جز خبرگزاری ها - وضعیت بهتری از این ندارند. در مقایسه ساده بین کانال های پاسخگویی به شبهات که مستقلا کار می کنند با کانال های نهاد های گفته شده می توان بالا بودن یا برابری کردن بازدید و اعضای کانال های مستقل پی برد. بعضی از وب سایت ها به صورت تخصصی در فضای مجازی فعالیت می کنند. مثل :" اشراق" متعلق به معاونت فضای مجازی ، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و " تبیان" متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی. با اینکه این سایت ها ظرفیت بالایی دارند در این مسئله ورود نداشته اند. بررسی کیفی به طور کلی از بازدید کم این نهاد ها در فضای مجازی به ضعف کیفی آنها نیز می توان پی برد. البته ناگفته نماند بدنه کارشناسان حوزوی در مسئله الاهیات کرونا وارد شده اند و هر چه در توان داشته اند ارائه داده اند. این در پرونده ی ویژه ای که مرکز ملی پاسخگویی برای این مسئله ایجاد کرده است مشهود است. اما به نظر می رسد که از جهت مدیریتی مشکلاتی وجود دارد. اشکالات روشی و کیفی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد: - و تدافعی با هجمه های رسانه ای: این نهاد ها بیشتر آرایش تدافعی به خود می گیرند و با هجمه رسانه ای به عنوان یک سوال علمی یا شبهه اعتقادی برخورد می کنند. در حالی که در عرصه جنگ رسانه ای حالت تدافعی از ابتدا محکوم به شکست است. - به جای مسئله سازی: این نهاد منتظر هستند که دشمن برای دین مسئله سازی کند تا به آنها پاسخ علمی بدهند. در حالی که مسئله سازی از طرف نهاد های دینی علیه نهادی غیر دینی و ملحد باید صورت بگیرد. در واقع دین نباید در مقام پاسخگو قرار بگیرد بلکه باید از نهاد های فکری جهان غرب در قبال فرهنگ و مدیریت حاکم بر جهانی مطالبه و بازخواست کند. - رسانه‌های این نهاد ها در برابر رقبای سر سختی که به نشر افکار و سبک زندگی غربی می پردازند. - و عدم ارائه پاسخ‌های تخصصی: شیوه پاسخگویی این مراکز به سوالات و نیاز مندی های مخاطبان و شبهات فضای مجازی روند یکسانی دارد. شیوه پاسخگویی به صورت کتابی است و مخاطب احساس می کند که کتاب دینی دبیرستانش را با شکل و شمایل دیگر می شنود یا می خواند. در حالی که رسانه های حرفه جهان از شیوه ها و تکنیک های بسیار متنوع و پیچیده ای برای القای مفاهیم مورد پسند خود می کنند و شبیه آن را در هالیوود دیده ایم. @rozaneebefarda ادامه👇
مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی [صفحه 3 از 3] - تفاوت عرصه با عرصه گفتگو: میدان درگیری جهان غرب با اسلام صرفا میدان درگیری فکری نیست. بلکه درگیری رسانه ای شدیدی در این میان هست. حوزه علمیه و نهاد های مربوط آن حاضر نیستند به این درگیری رسانه ای تن بدهد و صرفا دوست دارند در عقب جبهه به تدارک چی بودن کفایت کنند و یا بصورت کج دار و مریض در میدان حضور داشته باشند. خط شکنی، عبور از میدان های مین خطرناک فرهنگی، هدف قرار دادن نقاط ضعف دشمن، طراحی عملیات مختلف رسانه ای و فکری و ... مسئولیت هایی است که باید حوزه علمیه به عهده بگیرد. چرا که غیر از حوزه علمیه هیچ نهادی نمی تواند این مسئولیت ها را درست انجام دهد. - توجه صرف به ابعاد علمی بحث: رسانه های دشمن مباحث در هم تنیده بیان می کنند. مسائل اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، فقهی، خبری و حتی اخبار روزمره زندگی را با بیانی شیوا، ژورنالیستی، جذاب و قابل فهم برای اقشار مختلف جامعه ارائه می کند. اما در مقابل، پاسخگویی ها صرفا جهت علمی و دینی آن را با ادبیات کتابی را بیشتر برجسته می کنند. - نبود و تاریخی به منابع تولید شبهه: جنگ روانی، جنگی است پیچیده که از اتاق فکر ها و جریان تاریخی ریشه دار بیرون می آید. دستگاه ها و تشکلات های تولید شبهه، تردید، ، سوال و ضد فرهنگ شناسنامه دار هستند. افشا کردن این جریان ها و دستگاه ها از جهت عملکرد، تاریخ شکل گیری و اهداف و انگیزه ها در پاسخ دادن به نیاز های مخاطبان تاثیرات زیادی دارد. اما می بینیم که نهاد های حوزوی متولی توجه کمی به این ابعاد از ماجرا دارند و یا کمتر این ابعاد برجسته می کنند. در حالی که رسانه های دشمن به اینها بسیار توجه دارند و در پرداختن به مسائل دینی همیشه، ریشه های تاریخی و سیاسی و اجتماعی مسئله را برجسته می کنند. به طور مثال اعتقادات مذهبی را به شدت به مباحث سیاسی، جریان حاکم در جمهوری اسلامی و ریشه های تاریخی آن در انقلاب اسلامی می پردازند. البته در بین نهاد های حوزوی پاسخ ها و فعالیت هایی نیز دیده می شود که به پیچیده گی کار پی برده اند و تقابل متناسبی را در حد وسع خودشان انجام می دهند که می توان به فعالیت های اساتید موسسه امام خمینی(ره) در فضای مجازی اشاره کرد. اما این عزیزان نیز بیشتر به حیثیت تخصصی مسئله می پردازند و از حیثیت رسانه ای و جذابیت ضعیف عمل کرده اند. گذشته از که از نظر کثرت کارشناسان و سرعت در پاسخگویی، عملکرد خوبی داشت البته کیفیت پاسخ ها و وجهه استدلالی آن قابل نقد است و اشکالاتی که قبلاگفتیم به این مجموعه نیز وارد است. گذشته از موارد مذکور، دیگری نیز بودند که در حد وسع خود به تناسب بین جنگ روانی دشمن و مبارزه اعتقادی توجه داشتند و محصولاتی ارائه داده اند. در اینجا لازم است که به دو جزوه مهم و قابل تقدیر تولید شده توسط فضلای حوزه علمیه اشاره کنیم. گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی (ره) جزوه "باور های دینی و چالش های کرونایی" در 104 صفحه تهیه کرده است و نویسندگانی مثل حجت الاسلام دکتر جواد گلی دبیر آموزشی و پژوهشی فلسفه دین موسسه امام خمینی(ره) دست به قلم برده اند. جزوه دیگر توسط مرکز ملی مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه با عنوان " مهم‌ترین شگرد‌های خبررسانی در جنگ روانی دشمن، پیرامون « » " تهیه شده است. این جزوه حاوی 58 تکنیک عملیات روانی است که رسانه های معاند از آنها برای جنگ رسانه ای استفاده کرده اند. حال لازم است این نوع مواجهه با را با یک مواجهه تاریخی بین حوزه علمیه و روشنفکران عصر پهلوی مقایسه کنیم. امام خمینی(ره) در مقابله با انحراف افکنی‌های یکی از روشنفکران عصر پهلوی(که سابقه حوزوی نسبتا پررنگی نیز داشت) دست به انتشار کتابی زدند که در تاریخ ماندگار شد. سخن آخر شیوع کرونا مجال خوبی بود حوزه علمیه ظرفیت و کاستی های خود بشناسد. این گزارش در صدد این بود که با تصویر آرایش جنگی دشمنان دین حساسیت مسئله را نشان دهد و غیرت دینی نخبگان حوزوی را متوجه هجمه قریب الوقوع رسانه ای دیگری بکند. قسمت دوم گزارش به دنبال این بود که از عملکرد و کاستی های نهاد های حوزوی مسئول در قبال این هجمه بگوید و به بازنگری در شیوه ی مدیریت این نهاد ها کمک کند. این گزارش رسانه‌ای بر اساس داده‌هایی است که تا هنگام جمع‌بندی نهایی، در خروجی ارگان‌های حوزوی قرار گرفته است. بعد از فراخوان روزنه، برخی مجموعه ها تولیدات خود را برای ما فرستادند. با این‌همه هنوز هم احتمال مغفول ماندن برخی اقدامات، وجود دارد و از این رو در ویرایش های بعدی انشالله بدان خواهیم پرداخت. متن کامل این ‌‌پژوهش تفصیلی را در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
مروری بر تذکار تاریخی امام خمینی به جامعه مدرسین تأکید بر ضرورت پیوند با [صفحه 1 از 2] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔶20 خرداد 67 و به دنبال شکل گیری برخی اختلافات داخلی و وقایع تلخ(که بازخوانی آن فعلا ضرورت ندارد) که ناراحتی شدید امام را به دنبال داشت، نامه ای از طرف جامعه مدرسین به محضر امام نوشته شد و در آن بار دیگر بر ولایت پذیری این مجموعه و ارادت نسبت به امام، تأکید شده بود. 🔸متن نامه جامعه مدرسین و پاسخ تاریخی امام خمینی، حاوی نکات مهمی است که هنوز و همیشه، راهگشاست. ◽️متن کامل نامه جامعه مدرسین به شرح ذیل است: محضر مبارك مرجع عاليقدر رهبر معظم انقلاب اسلامى امام خمينى- مد ظله العالى‏ پس از عرض تحيت و سلام، شاگردان مخلص شما جامعه مدرسين حوزه علميه قم كه سابقه اخلاص و خدماتشان قبل و بعد از انقلاب بر آن امام بزرگوار پوشيده نيست، در اثر ملاحظه نگرانيها احساس وظيفه شرعى نمودند مراتب را طى نامه‏اى به استحضار مقام معظم رهبرى ولايت امر و رهبرى برسانند كه از قرار معلوم كيفيت تعبير، موجب تكدّر خاطر مبارك گرديده و از طرفى مشاهده شده دستهايى بدون توجه به انگيزه نامه مزبور و بدون آگاهى از مضمون آن در كار شدند تا وانمود كنند كه جامعه مدرسين مى‏خواهند در برابر امام بزرگوار اتّخاذ موضع نمايند. بدين وسيله با عرض مى‏كنيم كه اميد ما و حوزه‏هاى علميه و همه مسلمين و مستضعفان جهان را در وجود شريف و عزيز شما متبلور مى‏دانيم و موضعى جز اطاعت نداشته و نداريم و از بابت تكدّر خاطر مبارك سخت متأثريم. در پايان متذكر مى‏گردد كه احساس مى‏شود توطئه شومى در حوزه علميه در شرف تكوين است تا بين مدرسين و طلاب و مراجع و بين انقلاب تفرقه و چند دستگى ايجاد شود كه جز با دست تواناى آن رهبر عظيم‏الشأن دلسوز خنثى نمى‏گردد. خداوند سايه مبارك حضرتعالى را در پرتو عنايات و الطاف حضرت بقيةاللَّه- عجل‏اللَّه تعالى فرجه- براى اسلام و مسلمين مستدام بدارد. جامعه مدرسين حوزه علميه قم- 20/ 3/ 1367 🔳پاسخ امام به جامعه مدرسین را در ذیل بخوانید:👇 بسم‏اللَّه الرحمن الرحيم‏ خدمت حضرات حجج اسلام آقايان اعضاى محترم جامعه مدرسين حوزه علميه قم- دامت افاضاتهم‏ با اهداى سلام، نامه آقايان محترم رسيد از اظهار لطفى كه كرديد متشكرم، خداوند شما و ساير خدمتگزاران اسلام و مسلمين را تأييد فرمايد. موقعيت مناسب شد تا مسائلى را تذكر دهم: 🔻هيچ كس نبايد در اينكه شما مى‏خواهيد از اسلام دفاع نموده و به مردم محروم و مستضعف كمك و رسيدگى نماييد شك كند. 🔻شما عمرى را در درس و بحث گذرانده‏ايد و در مبارزات هميشه يار و مددكار مردم بوده‏ايد، شما فشار رژيم گذشته را احساس كرده‏ايد و براى شكست طاغوت با كمك ساير اقشار تلاش نموده‏ايد. 🔻من به شما علاقه دارم و اميدوارم به آرمان اسلامى‏مان كه حكومت اسلام در جهان و شكست دشمنان آن است برسيم. 🔻شما بايد مطمئن باشيد كه قوى‏ترين بازوى شما، طلاب جوان حوزه‏ها مى‏باشند لذا نمى‏شود و نبايد آنها را به حساب نياورد. 🔻شما دوستان اگر خيال كنيد همه در مسائل اعتقادى بايد آنچه را شما قبول داريد قبول داشته باشند والا منحرف هستند، بدانيد كه راه درستى نمى‏رويد. 🔻بحمداللَّه در حوزه‏هاى علمى يكى از مسائل حل شده كه سابقه تاريخى بيش از هزار ساله دارد اختلاف آرا در زمينه‏هاى مختلف است. 🔻 داراى شور و شوقى مى‏باشند كه به واسطه آن انقلاب اسلامى پيروز شد؛ همان شور و شوقى كه سينه‏هاشان را در مقابل گلوله‏هاى شاه و صدام قرار داده است حال اگر آنان داراى اعتقاداتى باشند كه با آنچه شما بدان اعتقاد داريد جور نباشد اشكالى ندارد. @rozaneebefarda ادامه:👇
مروری بر تذکار تاریخی امام خمینی به جامعه مدرسین [صفحه 2 از 2] 🔻مسئله ديگر اينكه شما در قم مجموعه‏اى را تشكيل داده‏ايد كه هر كدام از شما هر حركتى بنمايد به عنوان آن مجموعه ثبت مى‏گردد، هوشيارانه به اين مسئله توجه كنيد كه ممكن است كسانى كه وابسته به گروه و حزب و سازمانى هستند بخواهند از طريق شما و زير پرچم شما مقاصد خود را پياده كنند، بايد بدون هيچ گذشتى آنان را در يكى از دو راه مختار نماييد يا جامعه مدرسين قم و يا حزب و گروه و سازمان وابسته به آن. 🔻چرا بايد به گونه‏اى حركت كنيم كه اجازه ندهيم طلبه‏ها در قتلگاه مقدس فيضيه، اين برجسته‏ترين سنگر مبارزات روحانيت، براى شهداى عزيز پانزدهم خرداد، آن هم در همان روز تاريخى، جلسه‏اى بگذارند. اين موضع‏گيرى غلط و تلخ در تاريخ ماند. 🔻حضرات مدرسين محترم، شما حاصل سالها تلاش حوزه‏هاى علميه مى‏باشيد. 🔻من به هيچ وجه خدمات ارزنده شما را فراموش نمى‏كنم ولى شما بايد خود را از گزند تبليغات سوء حفظ كنيد. مثلًا چه اشكالى دارد كه طلاب عزيز قم هم دو سه نفرى را در شوراى مديريت حوزه قم داشته باشند تا بدانند كه دستى از دور بر آتش دارند و بهتر از آنچه شوراى مديريت فعلى انجام مى‏دهد نمى‏توانند انجام دهند. 🔻شما بايد تمام سعى خود را بنماييد تا جوانان حوزه‏هاى علميه و دانشگاهها را جذب كنيد و مطمئن باشيد كه نه شما غير از اسلام چيزى را مى‏خواهيد و نه آنها. از اين درگيريهاى تلخ چه كسانى غير از دشمنان اسلام سود مى‏برند. 🔻چه كسى است كه نداند بسيارى از مشكلات در جمهورى اسلامى حل نشده است و دل شما و ما و هر صاحب دردى از آن دردناك است ولى نبايد صحنه را خالى گذاشت بايد دست در دست يكديگر نهيم تا اين بار را به سلامت به منزل برسانيم. بايد توجه كنيم تا زمانى كه شما اسلام سربازان انقلاب در حوزه‏ها و دانشگاهها را، اسلامى ماركسيستى بدانيد آنان اسلام سرداران خود را اسلام امريكايى مى‏دانند در حالى كه نه اسلام آنها التقاطى و ماركسيستى است و نه اسلام شما امريكايى؛ بلكه دو نحو برداشت از اسلام عزيز است و برداشتهاى گوناگون از اسلام سابقه تاريخى دارد. 🔻من در ملاقاتهاى مكرر به دوستان روحانى اين امر را گوشزد كرده‏ام كه بايد به صورتى حركت كنيد كه متهم به طرفدارى از فئودالها و سرمايه‏دارها نشويد. در بيش از بيست سال پيش خيلى از افراد بزرگوارى كه در رده‏هاى بالاى اين حكومت بودند و به خيل شهداى عزيزمان پيوستند و يا فعلًا مى‏باشند از منافقين با عناوين انقلابيون صدر اسلام و يا انقلابيون حافظ قرآن و نهج‏البلاغه به نيكى ياد مى‏كردند و پيغامهاى مكرر مى‏دادند كه اينجانب آنان را تأييد كنم بايد صريحاً بگويم از افرادى كه امروز دايه مهربانتر از مادر شده‏اند و شعار عمل به رساله عمليه را سر داده‏اند و مانند منافقين مى‏خواهند از روحانيون به نفع مقاصد خود استفاده كنند پرهيز كنيد. 🔻منافقين و اين گروه، دو روى يك سكه‏اند. امروز خطر هدم اسلام در جهان بسيار قوى است. بدون جذب جوانان دلسوخته حوزه‏ها و دانشگاهها و بازارها و خيابانها نمى‏شود اسلام ناب محمدى- صلى‏اللَّه عليه و آله و سلم- را در جهان مستضعفان و پابرهنگان پى‏ريزى كرد. 🔻بحث اينكه به من چه نوشتيد و يا متأثر از تأثر من شديد نيست، بحث بر سر اين است كه چگونه بايد جواب نسلهاى آينده را داد، بحث بر سر اين است كه اگر دير بجنبيم از جلسات سياسيون ظاهرالصلاح وابسته به امريكا و نيز از همين حوزه‏ها و دانشگاهها چنان زيبا براى جهان پابرهنگان تشنه عدالت ترسيم مى‏گردد كه همگى محكوم به فنا هستيم. 🔻 امروز روز اتحاد است، روز خروش عليه استكبار شرق و غرب است، با محبت و دوستى نور صفا و پاكى را در دلهاى نورانى عاشقان اسلام بپاشيد. من به شما بزرگان حوزه‏ها دعا مى‏كنم و شما را ياران باوفاى اسلام عزيز مى‏دانم و از خداوند متعال مى‏خواهم تا قلوب ما را به هم نزديك و نزديكتر گرداند. شما اميدهاى آينده هستيد. 🔻مردم و طلاب بايد قدر شما عزيزان را بدانند بايد آنها توجه كنند كه خداى نخواسته به دست آنان مقاصد سوء دشمنان اسلام اجرا نگردد. خداوند همه را در كنف حمايت خويش نگه دارد. اين نصيحتى بود از پدرى پير براى فرزندان واقعى اسلام. خدا يار و نگهدارتان باد. والسلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته. روح‏اللَّه الموسوى الخمينى‏_3 تير 1367 @rozaneebefarda
1399-03-19 مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی-کانال حوزوی روزنه.pdf
2.98M
💥عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی روزنه/ ویرایش نخست(24 صفحه) ▪️شیوع مجال خوبی بود حوزه علمیه ظرفیت ها و کاستی های خود را بشناسد. این گزارش در صدد ارائه تصویری واقعی از روند اقدامات حوزویان در مواجهه با شبهات شایعات کرونایی است؛ بدان امید که ضمن حق شناسی از زحمات، با التفات به برخی ضعف ها، زمینه برای حضور مقتدرانه و منسجم در تحولات مشابه آتی، فراهم شود. ▪️ این گزارش رسانه‌ای بر اساس داده‌هایی است که تا هنگام جمع‌بندی نهایی(حدودا پایان اردیبهشت ماه)، در خروجی ارگان‌های حوزوی قرار گرفته است. بعد از فراخوان روزنه، برخی مجموعه ها تولیدات خود را برای ما فرستادند. با این‌همه هنوز هم احتمال مغفول ماندن برخی اقدامات، وجود دارد و از این رو در ویرایش های بعدی انشالله بدان خواهیم پرداخت. متن کامل این ‌‌پژوهش تفصیلی را در فایل پیوستی بخوانید. @rozaneebefarda
رویکرد امام خمینی قدس سره الشریف در روابط بین الملل بخش نخست: مسئله و نقش حوزه های علمیه [صفحه 1 از 2] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ایام سالگرد ارتحال امام خمینی قدس سره الشریف فرصتی است که منطق و سلوک سیاسی ایشان که جلوه‌ای دل‌انگیز از اسلام ناب محمدی است بازخوانی شود. با توجه به شرایط امروز و حضور برخی چهره‌های غرب‌زده در صدر امور و تئوریزه کردن سازش با غرب، بازبینی «رویکرد امام خمینی قدس سره الشریف در روابط بین‌الملل» ضروری می‌نماید. مسئله صدور انقلاب اسلامی به خارج از مرزهای ایران یکی از شاخصه‌های اصلی تفکر امام خمینی قدس سره الشریف در روابط بین‌الملل است. ایشان در تاریخ 8مهر1358 ملت‌های اسلامی را متوجه ایران دانستند و در صورت تحقق شرایط لازم؛ صدور انقلاب را حتمی دانستند: « اگر چنانچه اسلام به آن معنايى كه هست در ايران تحقق پيدا بكند، مطمئن باشيد كه كشورها يكى بعد از ديگرى همين رويّه را پيدا مى‏كنند. الآن هم نمونه‏هايش هست. الآن هم همان كارهاى خلافى كه در ايران واقع مى‏شد در بعضى كشورهاى ديگر شروع كرده‏اند و مشغول‏اند؛ از خوف اينكه مبادا از ايران به آنجا سرايت بكند، و بيخود دست و پا مى‏زنند؛ ناچار سرايت مى‏كند. يعنى الآن هر طايفه‏اى كه مى‏آيند اينجا از ملتشان وقتى ذكر مى‏كنند، مى‏گويند توجه دارند به ايران و همين معنا را مى‏خواهند تحقق بدهند، در عراق، در كويت، در مصر، همه جا.»(صحیفه امام ج10 ص180) البته ایشان شرط صدور انقلاب را پیاده‌سازی اسلام حقیقی در داخل کشور عنوان کردند: «اگر ما خوب اين نقش را بازى بكنيم و اسلام را به آن طورى كه هست در ايران پياده‏اش بكنيم، علاوه بر اينكه خودمان- ان شاء اللَّه- پيروز هستيم و تا آخر هم پيروز هستيم ان شاء اللَّه از ما به ساير بلاد [سرايت مى‏كند] كه نظر ما به اين است كه همه بلاد مسلمين اسلامى باشد، حكومت در دنيا حكومت اسلامى باشد، يا عدل اسلامى در همه جا باشد. اگر ما با هوشيارى و با امانت و با علاقه [باشيم‏] همان طورى كه علاقه ما را به اينجا رسانده. علاقه قشرهاى مختلف ملت به اين نظام اسلامى يك علاقه الهى بود كه در قلب مردم تحقق پيدا كرد. و با دست غيبى اين علاقه در قلوب مردم پيدا شد، به طورى كه از بچه‏هايى كه تازه زبان باز مى‏كردند تا پيرمردهايى كه نزديك مُردنشان بود، آنها همه با هم همصدا بودند و اسلام را مى‏خواستند.(صحیفه امام ج10 ص181-180) از منظر امام خمینی، و ناآشنا بودن سران حکومت‌ها با اسلام به عنوان مهم‌ترین مانع در برابر صدور انقلاب اسلامی مطرح است. ایشان در این زمینه چنین می‌فرمایند: «خبرنگار: گفته مى‏شود كه انقلاب اسلامى ايران به خارج هم صادر مى‏شود. ولى بعضاً دولتهاى اسلامى موافق‏ نيستند و حتى مخالف هم هستند. ولى دنياى اسلام تأييد خودش را كرده. آيا به نظر حضرت عالى اين علامتى نيست براى ايجاد يك امت قوى اسلامى در سراسر جهان؟» امام خمینی قدس سره الشریف: «...بعضى از اين حكومتها هستند كه ترجيح مى‏دهند كه زير سلطه مثلًا كارتر باشند و به اسلام گرايش پيدا نكنند. براى اين است كه شناخت اسلام را ندارند. اينها از اولى كه متولد شدند، در يك محيط كه از اسلام خيلى خبر نبوده است زندگى كردند، و بعد هم هر كدام توانستند رفتند به خارج، به اروپا، به امريكا و آنجا هم تحصيلاتشان را كردند و بى‏خبر از احكام اسلام و اسلام. حكومت اسلام به گوششان نخورده است تا بدانند چى هست. اگر هم يك وقت به گوششان خورده نتوانستند بفهمند كه حكومت اسلامى چى هست و آيا اسلام چنانچه به آن طورى كه هست تحقق پيدا بكند، اين آيا براى آنها ضرر دارد؟ اين مطلب اصلًا طرح نشده تا حالا پيششان كه بتوانند بفهمند كه اسلام برايشان مفيد است يا ضرر دارد.»(صحیفه امام ج11 ص295-294) بر اساس مطالب پیش‌گفته مشخص می‌شود که در نگاه امام خمینی، منظور از صدور انقلاب اسلامی، صرفا استفاده از قوه قهریه و نیروی نظامی نیست بلکه منظور، روشن‌گری جهانی است که با عمل به اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله محقق می‌شود. با این نگاه، حضور نظامی در خارج از کشور نیز با تکیه بر نگاه فرهنگی و آرمانی عمیق شکل گرفت و از این رو، در جریانی که اکنون از آن به عنوان رزمندگان بدون مرز یاد می شود، عنصر عقیده و آرمان و شاخصه های نرم، بر مسائل فیزیکی و سخت، اولویت قطعی دارد. مأموریتی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آن را جهانی کرد. @rozaneebefarda ادامه👇
رویکرد امام خمینی قدس سره الشریف در روابط بین الملل بخش نخست: مسئله و نقش حوزه های علمیه [صفحه 2 از 2] بعد از مطرح شدن مسئله صدور انقلاب، دو نوع مواجهه انحرافی با این بیانات صورت گرفت؛ دسته نخست جریان های غربگرا و خودباخته ای بودند که به موازات دشمنان، در اصل صدور انقلاب خدشه جدی داشتند و علنا به نفی آن پرداختند.(نهضت آزادی و جریان های مشابه، از این دسته اند) دسته دوم نیز با فهم غلط و غیر عمیق از نگاه امام، مسئله را تقلیل داده، زمینه صدور انقلاب را منحصر در صدور سلاح و نیروی نظامی به سایر کشورها منحصر کردند. باند منتظری، خاصه سیدمهدی هاشمی یکی از مهم ترین جریان هایی است که با کج فهمی یا سوءاستفاده از صدور انقلاب، هزینه هایی را به انقلاب اسلامی تحمیل کرد و با برخورد امام مواجه شد. امام خمینی قدس سره الشریف با سیدمهدی هاشمی که یکی از منادیان این تفکر بود به شدت برخورد نمود. مسئول واحد اطلاعات وقت سپاه، جلسه فرماندهان سپاه در سال 61 با امام قدس سره الشریف را این‌گونه گزارش می‌دهد: « حضرت امام گزارش‌ها را شنیده، مطالبی را می‌فرمودند. مهدی هاشمی ضمن گزارش خود، به شیوه صدور انقلاب و... اشاره کرد. حضرت امام قدس رحمه‌الله پس از صحبت‌های مهدی هاشمی، مطالبی را عنوان فرمودند که عمدتا رد نظرات او بود. لحن حضرت امام رحمه‌الله در عدم تأیید و نارضایتی از او به حدی آشکار و صریح بود که سبب تعجب همگان و ناراحتی مهدی هاشمی شد.» امام خمینی قدس سره الشریف با مشاهده فهم ناقص یا نادرست از مسئله صدور انقلاب، بار دیگر به نقش حوزه در این زمینه تأکید نموده، و بر همین اساس به شورای عالی تبلیغات اسلامی می‌فرمایند: «وضع تبليغات بايد متناسب با نيازها و وضع حوزه‏ها باشد. بايد آقايان توجه داشته باشند، هميشه دنبال مسائل واقعى بروند. كتاب‏هايى را كه مى‏خواهيد منتشر كنيد، حتماً بدهيد عده‏اى از فضلا بخوانند و نظر دهند و خودتان دقيقاً بررسى كنيد. اعزام مبلّغ از امور بسيار لازم است كه بايد با دقت عمل شود. ما كه مى‏گوييم مى‏خواهيم انقلابمان را صادر كنيم، نمى‏خواهيم با شمشير باشد بلكه مى‏خواهيم با تبليغ باشد.»(2شهریور1362، صحیفه امام ج18 ص72) @rozaneebefarda
📌 | 📗 کتاب "سند انتخاب" (روایتی از برگزیدن رهبری انقلاب اسلامی پس از امام خمینی ۱۳۶۸-۱۳۶۲) توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. @rozaneebefarda