قصه پرغصه تحریم
نگاهی گذرا به سخنان #جناب_آقای_همتی در گفتگوی ویژه خبری
[صفحه ۲ از ۲]
نکته پایانی: جوانان عزیز مطالبی که #جناب_آقای_همتی در گفتگوی ویژه و مناظره و سایر تبلیغاتشان بیان می کنند در واقع شعار #ما_نمی_توانیم است چون عمده برنامه هایشان را به رفع تحریم گره زده اند و رفع تحریم در دست دشمن است نه در دست آقای همتی و اشک کباب موجب طغیان آتش است. دشمنی که این همه اظهار ضعف و نیاز را در اظهارات امثال آقای همتی مشاهده می کند با ایشان هم همان کند که با آقایان روحانی و ظریف کرد و هشت سال با دو شیوه در ظاهر متفاوت (شیوه اوبامایی و ترامپی) آنها را سر کار گذاشت و وضعیت این شد که می بینید. فراموش نکنیم بایدن همان معاون اوباما است.
عزیزان ممکن است دولتی #ضعف و زبونی و ذلت را با عنوان واقع نگری و عقلانیت #بزک کند، شعار مذاکره و رفع تحریم بدهد از زمین و زمان و حتی از امام حسین علیه السلام هم برای آن هزینه کند و ایشان را مرد مذاکره بنامد و در نهایت هم ناکارآمدی و عدم موفقیت خود را به عوامل بیرونی منتسب کند. چنین دولتی را تجربه کرده ایم و مَن جَرَّبَ المُجَرَّب حَلَّت بِه النَّدامَة، آزموده را آزمودن خطاست. بیایید نسبت به سرنوشت کشورمان حساس باشیم، در انتخابات با چشم باز نه از سر لج شرکت کنیم و به کسی رأی دهیم که #کارنامه و #برنامه دارد و فعالیت و موفقیتش را وابسته به رفع تحریم نمی کند بلکه با صدای رسا اعلام می کند که «برای برداشته شدن تحریم های ظالمانه تلاش می کنیم ولی در شرائط تحریم هم نه تنها می توانیم کشور را اداره کنیم وبه روز مرگی نیفتیم بلکه توان جهش داریم، آری می توانیم، می توانیم با #تکیه بر #خداوند متعال، با تأکید بر #امکانات_داخلی، با اعتماد بر #جوانان پرشور و در نهایت با رفع تحریم و استفاده از ظرفیت های بین المللی».
@rozaneebefarda
وقتی که ساختار آموزشی تمدنساز فدای قدرتطلبی می شود!
اختصاصی|| مرتضی توکلی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در روز های گذشته شاهد بودیم که از جانب یکی از نامزدهای انتخاباتی، مساله ای مطرح شد که لازمه اش القا بی اعتباری و ناکارآمدی حوزویان در مدیریت های کلان و سیاسی کشور بود.
این مساله چندی است که توسط رسانه های معاند و غیر انقلابی مطرح می شود که حل مشکلات معیشتی مردم با فقه و حقوق حل نمی شود و فقه حوزه ،قابلیت رفع موانع موجود را ندارد.
متاسفانه رسانه های داخلی اصلاح طلبان نیز به نشر این موهوم و مغلله پنهان دامن می زنند و کاندیدای اقتصاددان خود را منجی این دوره خوانده و برخی از قشر عمومی را نیز نسبت به این نکته کاملا اقناع می کنند.
در تحلیل و تبیین واقعیت موضوع اشاره به 2 نکته ضروری است:
اولا اینکه در نظر بسیاری از کارشناسان ، مشکل عمده امروز کشور که مساله اقتصاد و فرهنگ را هم تحت الشعاع قرار داده است خلا تسلط مدیرتی رئیس جمهور در کشور و بی توجهی دولت نسبت به ظرفیت های درونی و همچنین عدم عملکرد جهادی در بدنه دولت می باشد نه صرفا برنامه ریزی های اقتصادی که قطعا آنها هم بی تاثیر نیستند.
ثانیا حوزه های علمیه و حوزویون در طول تاریخ این سرزمین ثابت کرده اند که در راس کارآمدی نسبت به حل مشکلات مردم قرار دارند که به هیچ وجه قابل انکار نیست. بزرگان تمدن ایران اسلامی همچون فارابی و بوعلی و خواجه نصیرالدین و شیخ بهایی و ملاصدرا و امام خمینی و #رهبر_معظم_انقلاب و سایر مراجع عظام که فتح الفتوح انقلاب اسلامی و مدیریت پس از آن در بحران ها توسط ایشان در این عصر اتفاق افتاده است.
رهبر معظم انقلاب در دیدار بااعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی بیان کردند که:
"حوزه ی علمیه توانایی برطرف کردن همه ی نیاز های جامعه ی اسلامی را دارد." 1397/12/13
این مطلب خود دلالت بر ظرفیت حوزویان در مدیریت های کلان سیاسی اجتماعی دارد.
تذکر پایانی این که ناکارآمدی برخی مسئولین که با وجود تلبس به لباس روحانیت، توانایی حل مشکلات مردم را نداشته اند دلیل بر انکار خدمات ارزشمند حوزویان نمیشود. بگذریم از این هم که خود این آقایان بیشتر ترجیح بر مدرک آکادمیکشان دارند تا مدرک حوزوی.
@rozaneebefarda
متن کامل اعلامیه آیتالله العظمی گلپایگانی به مناسبت انتخابات ریاستجمهوری سال ۵۸
اختصاصی|| #پرونده_ویژه #علما_و_انتخابات/۴
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#مشارکت_حداکثری
#جهاد_سیاسی
@rozaneebefarda
#مناظره دوم
نکته ۱:
چوب خدا صدا ندارد
آبروی آدمها در دست خداست.
آقای مهرعلیزاده کاش عبرت بگیرد؛ گاهی یک اشتباه لفظی میتواند بافتهها را پنبه کند.
اعاذنا الله من شرور انفسنا
@rozaneebefarda
35.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تبیین ضرور مشارکت حداکثری به روایت حجتالاسلام والمسلمین #مجتبی_مصباح
🔸 حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح یزدی در تریبون آزاد فلکه شهید دستغیب قم و صحبت در جمع مردم(١۴٠٠/٣/١۷)
#مشارکت_حداکثری
#جهاد_سیاسی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیلی ناگهانی بر صورت مکرون!
چوب خدا صدا ندارد
🔹هنگام خوش و بش کردن مکرون با رایدهندگان در منطقه Drome، فردی سیلی محکمی را به گوش وی زد.
🔹محافظان به سرعت وی را بازداشت کردند.
▫️مکرون پیشتر در ماجرای اهانت به ساحت مقدس رسول الله(ص) ماهیت خبیث خود را رو کرده بود.
@rozaneebefarda
پاسخ جدلی #جعفریان به یادداشت روشنگرانه روزنه در واکاوی علل اصلی کاهش مشارکت
▫️جناب جعفریان(البته بدون ذکر نام) تلاش کرده یادداشت استدلالی روزنه در واکاوی #علل_واقعی کاهش مشارکت را #شعر بنامد!
قطعا عملکرد دولت روحانی، علت اصلی کاهش مشارکت است.
🔹تحلیل روزنه البته ریشه در سخنان حکیمانه رهبری معظم انقلاب اسلامی داشت که فرمودند:
🔘امّا در مورد مسئلهی مشارکت، که بعضی نگرانند مشارکت کم خواهد شد. بنده به نظرم این جور میرسد که در مشارکت مردم -حالا گروههای خاص را کار نداریم؛ یک گروه ممکن است دنبال فلان اسم یا فلان جناح یا فلان عنوان باشند؛ اینها را کار نداریم- عامّهی مردم و عموم مردم دنبال اسم این و آن نیستند؛ عامّهی مردم دنبال این هستند که ببینند چه کسی دارای یک مدیریّتی است، [دارای] یک قوّت عمل یا قوّت ارادهای است، [دارای] یک کارآمدیای است که میتواند مشکلات کشور را از میان بردارد؛ دنبال این هستند.
اینکه حالا چه کسی با چه نامی، با چه عنوانی و از چه جناحی وارد میدان بشود، برای عموم مردم مطرح نیست؛ برای گروههای خاص چرا، امّا برای عموم مردم نخیر.
اگر نامزدهایی که امروز در صحنهاند بتوانند بیان کنند و به مردم نشان بدهند که دارای این کارآمدی هستند، مردم پای صندوقها هم میروند و مشارکت بالایی هم خواهد بود انشاءالله به توفیق الهی.
🔶حاشیه روزنه
وقتی دستگاه محاسباتی کسانی بهم بریزد بهتر از این نتیجه نمیدهد؛
ناکارآمدی در کاهش مشارکت مؤثر است، اگر نه، چرا قبل از ثبتنامها در تمام نظرسنجیهای رسمی، به کاهش مشارکت تصریح شده بود؟
انتخابات آمریکا نتیجه #دوقطبی بود!
@rozaneebefarda
روزنه
پاسخ جدلی #جعفریان به یادداشت روشنگرانه روزنه در واکاوی علل اصلی کاهش مشارکت ▫️جناب جعفریان(البته
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۱
🔹سید مجید:
جناب رسول جعفریان میگوید
اگر عمل کرد دولت در مشارکت مردم تاثیر گذار است باید شاهد اثر عکس باشیم یعنی باید عملکرد بد دولت روحانی، موجب مشارکت بیشتر برای تغییر رویه باشد!
باید گفت با آنکه تغییر رویه محصول مشارکت است اما ارتباط مستقیمی با کثرت وقلت آن ندارد.
کم و.زیاد شدن مشارکت محصول عوامل مختلفیست که مهمترین عامل آن امید است؛
دولتی که در ابتدای امر با شعارهای فریبنده برای مردم توقعات کهکشانی ایجاد می کند اما وضعیت اقتصادی و فرهنگی آنان را از چاله به چاه می کشاند چیزی جز یأس و نا امیدی به بار نمی آورد و این خسارت بزرگیست که دامن مشارکت را می گیرد.
و ناگفته نماند ظاهرا آن چیزی که خوشایند جریان غربگرا است مشارکت پایین و حتی صفر شده است تا در هوای این کاشته مسموم، در قامت مدعیان طلبکار سلوک انگلگونه را ادامه دهند.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواب کوبنده آذریهای غیور به کاندیداهای برجامی!
برخی کاندیداهای خاص تلاش دارند با ترفندهای نخنما و فعال کردن گسلهای قومی، رأی آذریزبانان عزیز را به دست آورند.
@rozaneebefarda
آیا ما میخواهیم کاخ سفید را حسینیه کنیم؟
دیدگاه مخاطبان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
رحمت و رضوان خدا بر شهدا که ای کاش بودند و این روز ها را می دیدند
در زمان جنگ یکی از رجز های برخی رزمندگان ما این بود که ((ما کاخ سفید را حسینیه خواهیم کرد))
امروز غرب پرستان که در مقابل جریان انقلاب حرفی برای گفتن ندارند این "رجز میدان جنگ" را "راهبرد جریان انقلاب" جا می زنند.
اگر کسی منصفانه به راهبردهای سیاست خارجی ما نظر کند می بیند این راهبردها "مبتنی بر آرمان" اما "واقع بینانه" اتخاذ شده است.
اکنون راهبرد ما "اخراج امریکایی ها از منطقه" است نه "ساخت حسینیه در کاخ سفید"
جریان غرب زده که بعد از دفاع مقدس سه دولت ۸ ساله را به دست گرفت هنوز با این فریبکاری ها قصد آلوده کردن آب را دارد... .
@rozaneebefarda
تحلیل مناظره دوم انتخابات 1400
اختصاصی || داوود مهدوی زادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری 1400 در عصر 18 خرداد برگزار شد. با وجودی که محور بحث، مسائل فرهنگی و اجتماعی بود، مشکلات اقتصادی بر مباحث سایه افکنده بود. زیرا ریشه بسیاری از مسائل فرهنگی به نابسامانی اقتصاد باز می گشت. پرسش های مناظره، گسترده و دقیق و انتقادی تر بودند.
🔺آرایش نامزدها مانند مناظره اول در دو جناح مدافعان و منتقدان وضعیت موجود شکل گرفته بود. دو نامزد دولتی مدافع همچنان دست خالی وارد صحنه شدند و به حرف های کلی و اینکه ما برنامه داریم بسنده کردند. از سویی می کوشیدند خود را مستقل نشان دهند و سوی دیگر، سعی جدی در انتقاد از وضعیت موجود هم نداشتند بلکه بیشتر فرافکنی می کردند و مقصر اصلی را مخالفان دولت مستقر معرفی می کردند. مثلا یکی از دلایل مشکلات را به این بر گردانند که چرا می گویید کاخ سفید را حسینیه خواهیم کرد. بخش زیادی از زمان پاسخ را به تهمت زنی علیه نامزد رقیب اختصاص دادند و البته مهرعلیزاده بی نزاکتی را از حد گذرانده بود. وی دلیل مهاجرت نخبگان را پیامک حجاب می دانست. مساله فن آوری هسته ای را هم به گشت ارشاد و محدودیت بانوان بر می گرداند. خلاصه همچنان شعارهای عوام فریب نخ نما شده سال های گذشته را تکرار می کردند. جناب همتی سطح پرسش ها را پایین می دانست. به نظر وی پرسش ها باید معطوف به مسائلی چون فیلترینگ و آزادی و محدودیت حجاب باشد. این امر در نظر مردم تنفر آمیز است. با این حال، جناب همتی تاکید دارد که این گونه مسائل را با اقتصاد می خواهد حل کند. البته تحویل بردن مسائل فرهنگی و اجتماعی به مسائل اقتصادی در نظر اندیشمندان علوم اجتماعی چالش بر انگیز است. آنان کرونا را مساله اجتماعی می دانند تا چه به مساله پیامک حجاب. و حالا جناب همتی رودست آنان بلند شده می گوید پیامک حجاب، مساله اقتصادی است. به هر روی، چشم انداز امیدوار کننده ای از گفته های این دو نامزد دولتی در نمی آید و ذهنیت امتداد وضع نابسامان موجود بیشتر تقویت شد.
🔺اما جناح منتقدین مثل مناظره اول با دست پر آمده بودند. آنان حرف های سلبی و ایجابی را توامان به همراه داشتند. نقدهای جدی و عینی بر کارنامه هشت ساله دولت مستقر طرح می کردند و دو نامزد مقابل را از این قضیه مستثنی نمی دانستند. بعضاً آن دو را کارمند یا روکش دولت مستقر می دانستند. نقدشان آنقدر قوت داشت که نگذاشتند آن دو نامزد دولتی کرسی انتقاد را اشغال کنند. حتی نسبت به موضوعاتی مثل پیامک حجاب و گشت ارشاد و مهاجرت جوانان پاسخ های محکمی می دانند. بیشتر پاسخ ها را به مسائل اقتصادی باز می گرداندند. مثلاً گفته شد که آیا پیامک حجاب دردناک است یا پیامک موجودی کافی نیست. و یا ریشه مهاجرت ها را در بیکاری نخبگان می دانستند و نه پیامک حجاب و دیگر اینکه گشت ارشاد برای مدیران لازم است. این پاسخ ها دعوی جناب همتی که می گفت می خواهد مسائل را با اقتصاد حل کند به چالش می کشانید.
اما پاسخ های ایجابی منتقدان هم امیدوار کننده بود و معلوم بود که مطالعات مفصلی در این زمینه به عمل آورده اند. نکته مهم آن، حاضر جواب بودن آنان بود. در هیچ سوالی کم نمی آوردند و بر خلاف جناح مدافع که زمان را با طرح حرف های حاشیه ای هدر می دادند، اینان در چارچوب سوالات سخن می گفتند و وقت هم کم می آوردند. در این میان، پاسخ های آقای رئیسی از جهت غیر انتزاعی و عرشی بودن رجحان بیشتری داشت. ایشان خیلی ملموس تر سخن می گفت و به تجربیات کاری خود، بیشتر ارجاع می داد. با اینکه مهرعلیزاده از ابتدا تا انتها مناظره نسبت به آقای رئیسی بی نزاکتی میکرد ولی ایشان کریمانه برخورد کرد. حتی از حق پنج دقیقه دفاعیه که کميسيون تبلیغات انتخابات برای او مقرر کرده بود، گذشت کرد.
✅ به هر روی، نامزدان منتقد چشم انداز آینده را امیدوار کننده نشان دادند. به عقیده ایشان نابسامانی های امروز حل شدنی است و می توان وضعیت نامطلوب موجود را تغییر داد.
به امید روزگاری درخشان تر
18 خرداد 1400
@rozaneebefarda
اهانت شرمآور #روزنامه_جمهوری_اسلامی به روحانیت و #فقه_شیعه
در صفحه نخست روزنامه جمهوری اسلامی به سردبیری #مسیح_مهاجری، یادداشت موهنی با عنوان خطر اشاعه فقه داعشی درج شده که گرچه به ظاهر در نقد سخنان آیتالله #محسن_اراکی نوشته شده اما به واقع در آن به فقه و فقهای شیعه اهانت شده است.
طبق معمول خبرگزاری اجارهای #خبرآنلاین که از آن بعنوان ارگان آقای #علی_لاریجانی یاد میشود، مطلب موهن روزنامه رادیکال برجامی را با آب و تاب پوشش داده است!
روزنامه جمهوری و برخی پایگاههای خبری مانند انتخاب و خبرآنلاین مدتهاست که به طور سریالی، مطالب جنجالی و حاشیهساز علیه حوزه و روحانیت منتشر میسازند و معالاسف تا کنون برخورد قانونی مقتضی با این جماعت صورت نگرفته است.
امید است نهادهای عالی حوزوی، بیش از این در برابر این هتاکیها سکوت نکنند و با عوامل هتک حرمت علما و فقهای شیعه برخورد نمایند.
مسیح مهاجری پیش از این در روزهای پایانی اسفند۹۹، به مراجع تقلید شیعه نیز اهانت کرده بود که به بهانه یادداشت موهن امروز، به بازخوانی و نقد آن سخنان موهن میپردازیم.
▫️مواضع موهن مسیح مهاجری علیه مراجع تقلید در اسفند ۹۹:
ص ۱: https://eitaa.com/rozaneebefarda/8991
ص۲: https://eitaa.com/rozaneebefarda/8992
@rozaneebefarda
اهانت مسیح مهاجری به مراجع تقلید و نظام اسلامی
برخی حوزویان هم از نظام پول میگیرند و هم به نظام، دولت، رهبری و انقلاب بد و بیراه میگویند!
مراجع تقلید ما جرأت حرف زدن ندارند!
بازخوانی مواضع موهن شیخ اعتدالی علیه مراجع و روحانیت شیعه/ بهبهانه انتشار یادداشت زننده با عنوان خطر اشاعه فقه داعشی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
🔹 #گزیده سخنان #مسیح_مهاجری در دیدار جمعی از اعضای انجمن اندیشه و قلم(اسفند۹۹):
🔸در زمان امام حوزه هیچ ردیف بودجهای نداشت و ایشان میگفتند خودتان باید حوزه را اداره کنید. بعداً با تعریف بودجه برای حوزه، ردیفهای مفصل و میز و ساختمانها و حقوقهای آنچنانی ایجاد شد و همین روش، به استقلال حوزه لطمه وارد کرده است.
🔹عجیب اینکه عوارض منفی در داخل خود حوزه هم دارد. من خبر دارم برخی از اینها هم پول میگیرند و هم به نظام، دولت، رهبری و انقلاب بد و بیراه میگویند.
🔸نمونه استقلال حوزه را فعالیت امام خمینی(ره) در قبل از انقلاب بود.
حوزه توانست با تحت تأثیر قرار دادن همه مردم، حکومت مورد حمایت غرب و شرق آن زمان را هم از پا دربیاورد.
🔸بنابراین، استقلال بهمعنای حفظ هویت ذاتی حوزه است، منهای هر گونه حاشیه نسبت به حکومت و دیگران. یعنی حوزه هر حرفی را حق میداند، بدون ملاحظه اینکه حکومت و مقامات آن خوششان بیاید یا نه، بزند و این منافاتی ندارد که علاوه بر اینکه حرف خودش را میزند، در مواردی با حاکمیت هم همراهی کند.
اگر حوزه بدین معنا استقلال داشته باشد، اصلاً دچار مشکلاتی چون نداشتن پول یا قدرت نمیشود، چون قدرت معنوی خواهد داشت و مردم هم مثل قبل از انقلاب که با تواضع به مراجع وجوهات میدادند، عمل خواهند کرد و مراجع نه از نظر مالی و نه قدرت، محتاج دیگران نخواهند بود.
🔸متاسفانه برخی آقایان مراجع مستقل و حتی بعضی که مواضع انتقادی دارند، جرأت بیان مواضعشان را ندارند. در حالی که مرجع تقلید باید خیلی بالاتر از این حرفها باشد و مراجع هرچه را لازم میدانند، باید بگویند تا همه هم بدانند. وقتی حرفشان حق است، مردم، حامی و خدا پشتیبان آنها هستند. من طلبه و آن آقای کاسب یا دانشجو، ممکن است بترسیم، ولی مرجع تقلید نباید از کسی واهمه داشته باشد.
🔹صرف پول نگرفتن از دولت، حمایت و دیدار نکردن و اعلامیه ندادن، استقلال نیست؛ استقلال این است که شما آنچه میفهمید، بگویید و از هیچکس واهمهای نداشته باشید. البته نمیگویم خلاف حق بگویید یا با کسی در بیفتید، ولی حرفتان را بزنید و ملاحظات و مصلحتهای بیپایه را در نظر نگیرید. در این صورت اصلاً این مشکلاتی که الآن داریم، پیش نمیآید. مرجعیت جای خودش را حفظ میکند و کسی جرأت ندارد به آنها اهانت کند و مردم هم پشتیبانی می کنند.
🔸 من خدمت یکی از مراجع رفته بودم و از ایشان بابت زیاد سخن گفتن انتقاد کردم و گفتم در گذشته مراجع ما طوری بودند که اگر یک جمله میگفتند، مثل بمب صدا میکرد. میرزای شیرازی با یک جمله نهصت تنباکو به راه انداخت و ناصرالدین شاه را واداربه عقبنشینی کرد یا امروز آقای سیستانی بسیار کم سخن میگوید و آن همه نفوذ دارد. اما الان یک وزیر یا پایینتر از او به قم میرود و عصر از تلویزیون پخش میشود که پنج شش مرجع تقلید با او صحبت میکند. در حالی که نظر دادن مراجع در همه موضوعات، امتیازی برای آنها نیست.
وی با نقل خاطرهای از اعتراض امام راحل به مدیران مسئول روزنامههای کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی برای استفاده دائمی از عکس و اخبار ایشان در صفحه نخست مطبوعات، یادآور شد: امام قبل از انقلاب هم با مردم بودند و بعد هم با مردم بودند. شما هیچجا نمیبینید امام متکی شده باشند به دولت. در بهشت زهرا هم گفتند به اتکاء این مردم توی دهن این دولت میزنم و دولت تعیین میکنم و تا آخر هم اتکا به مردم را بعد از اتکا به خدا داشتند. استقلال یعنی این. حوزه باید اینطور استقلال داشته باشد.
@rozaneebefarda
اهانت مسیح مهاجری به مراجع تقلید و نظام اسلامی
بازخوانی مواضع موهن شیخ اعتدالی علیه مراجع و روحانیت شیعه/ به بهانه انتشار یادداشت موهن با عنوان خطر اشاعه فقه داعشی
[صفحه ۲ از ۲]
🔹 امام تا آخر حیثیت مرجعیت خود را از حکومت جدا میدانستند و در منشور روحانیت هم بهعنوان یک مرجع سخن گفتند؛ به آنها که در حوزه رسوب میکنند و بیرون نمیروند، نهیب زدند که بروید با مردم باشید و برای آنها کار کنید. یک نهیب دیگر هم به متحجرینی زدند که نمیخواهند قبول کنند که این لباس و علم رسالتی دارد. امام اصلاً از جایگاه حکومت با روحانیت و حوزهها حرف نزده است.
در نصب امامان جمعه که احکام آنها را امام امضا می کردند، به گلپایگان که رسیدند، گفتند اینجا را آقای گلپایگانی نصب کنند. با اینکه هم امام و هم آیتالله گلپایگانی معتقد بودند حاکم اسلامی باید اینها را نصب کند، امام به احترام مرجعیت، گفتند امام جمعه اینجا را آقای گلپایگانی نصب کنند. نظر امام را به آقای گلپایگانی گفتند و ایشان گفتند نه، امام باید تعیین کند. در نهایت آقای گلپایگانی با تشکر از امام گفت، پیشنهادم این آقاست، اما امام حکمش را امضا کنند که امام هم امضا کردند. می بینید که امام با اینکه حاکم اسلامی بودند، باز از جایگاه مرجعیت وارد عمل شدند و خودشان هم بهعنوان مرجع با یک مرجع دیگر اینگونه تعامل کردند.
🔻 آخر ماه رمضان برای اعلام عید فطر از امام میپرسیدند و ایشان میگفتند از مراجع بپرسید و بیشتر بر آقای گلپایگانی تکیه میکردند و هرچه آقای گلپایگانی میگفت، همان را اعلام میکردند. طبق رساله خود علما، یکی از راههای اثبات رؤیت ماه، حکم حاکم است، اما امام در تمام مدت این کار را نکردند.
🔸بعد از فوت آقای شریعتمداری، آقای گلپایگانی نامه تندی به امام نوشتند. ظاهراً بدون اینکه امام در جریان باشند، افراد تندرو در ماجرای تدفین و تشییع آقای شریعتمداری اقداماتی کرده بودند و آقای گلپایگانی به این واقعه اعتراض داشتند و همین را در نامه به امام نوشتند. یکی از اعضای دفتر امام می گفت اطرافیان، نامه را به امام ندادند، چون نگران بودند اگر امام آن را بخوانند ناراحت میشوند و برای قلبشان خوب نیست. البته بعدا متوجه شدیم امام آن نامه را در یک بولتن خواندهاند. او میگفت شب عید فطر آن سال از امام درباره هلال ماه و اثبات عید فطر پرسیدیم و در کمال تعجب دیدیم ایشان بازهم گفتند از آقای گلپایگانی بپرسید. این، از موضع مرجعیت است، نه حاکمیت و تمام موارد مربوط به حوزه این طور بود.
🔹حکمرانی مراجع و حوزه و روحانیت بر مردم، باید از جنسی غیر از حاکمیت حکمرانان سیاسی باشد. حکمرانی سیاسی از جنس قانون است ولی مرجعیت و روحانیت از جنس حکمرانی قلبی است که میتوانند این را داشته باشند. امام این را داشت و از این موضع و جایگاه وقتی حرف میزد، همه میگفتند چشم. البته کسانی هم بودند که قبول نداشتند ولی چون این نفوذ را امام داشت، آنها هم تبعیت می کردند. از آدمی که موضع حق دارد و درست میگوید طبعا باید تبعیت کرد، ولی اکثریت امام را با جان و دل قبول داشتند و چون امام بر قلب آنان حکمرانی میکرد، هرچه میگفت قبول میکردند.
@rozaneebefarda
آقای مهاجری در این مملکت انقلاب شده!!!
نقدی بر مواضع موهن مسیح مهاجری علیه مراجع تقلید و نظام اسلامی
اختصاصی|| مرتضی محسنی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹اشاره:
آقای مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در روزهای پایانی اسفند ۹۹ در یک گفتگوی رسمی مواضع تندی علیه مراجع و نظام اسلامی بیان کرد که در این یادداشت به ارائه تحلیلی کلان از پشتوانههای پیدا و پنهان آن میپردازیم:
▫️شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه در کتاب پانزده گفتارصفحه 18 میفرمایند:
«بزرگترین پدیدهای که در عصر ما هست پدیده نفاق است و بزرگترین کارخانهای که در عصر ما اختراع شده است کارخانه قلب حقایق است» ایشان برای این فرمایش خود مثال می زنند که «از آن سر دنیا با هواپیمایش حرکت میکند و بمبهای آتش زا را روی سر مردم بیگناه میریزد، بعد میگوید تصمیم آمریکا در دفاع از آزادی راسخ است».
▫️این حقیقت شگفت همواره یک طنز تلخ را رقم میزند؛ طنزی که روزانه و بارها و بارها از گوشه و کنار دنیا می شنویم و می بینیم. به طور مثال آمریکا به عنوان سمبل خشونت و خیانت، کشوری که چند صد هزار کشته در چند سال اخیر در کارنامه دارد، داعش و طالبان را ایجاد کرده ، همپیاله خونخواران عالم است نگران حقوق بشر است یا اسرائیل به عنوان یک رژیم غاصب دغدغه دموکراسی دارد و عربستان سعودی به عنوان گاوشیرده استکبار در منطقه نگران دخالت ایران در منطقه است.
▫️این حقیقت و طنز تلخ به بیرون از مرزها محدود نمیشود و میتوان نمونههای متعددی را در داخل کشور و میان کنشگریهای جریانهای مختلف به وضوح مشاهده کرد:
فردی هشت سال رئیسجمهور کشور بوده و با ساختار آن ارتقا یافته اما در انتهای دوره ریاستش کل ساختار را به سخره میگیرد و یا فرد دیگری صدها سکه و امکانات و رانت بابت برجام گرفته است ولی منتقدان دلسوز را کاسبان تحریم میخواند، دیگری برادرش بابت قاچاق حرفهای ارز حکم گرفته است ولی از لزوم پاکدستی دولتها و انتقاد از فساد سخنپراکنی میکند و الخ.
🔹مع الاسف چند سالی است نوعی از این کنشگری سیاسی تحریفآمیز و #غیرصادقانه در میان طیفی از حوزویان، در قالب یک خردهجریان، با رابطههای پیدا و پنهان با منابع قدرت و ثروت، شکل گرفته است.
🔻جریانی که طی آن دولتیترین آخوندها و وابستهترین افراد به نظام مستقر که دغدغهی اصلی فعالیت به ظاهر حوزوی آنها سیاست به معنای میدانی کلمه است پرچم استقلال حوزه را برافراشتهاند!
پرچمی که یک روی آن دلسوزی برای حریت و قداست حوزهها و در قالب جدایی دین از سیاست است و سوی دیگر آن، عملی رندانه برای حاکمیت یافتن همقطاران خویش در عرصه حکمرانی.
▫️مسیح مهاجری کسی که مدیر مسئول روزنامه یک جناح سیاسی است، چهل سال است که از دولتهای مختلف ارتزاق میکند و در سالهای گذشته سینه چاک آخوندهایی بوده که عملا برای دستیابی به قدرت و سیاست قیام کردهاند اما او به یکباره نگران استقلال حوزه از حکومت شده است و در یک محفل مثلا «غیر وابسته به حکومت و صرفا علمی»(!) سخن در نکوهش ارتباط حوزه با حکومت رانده و با دلی سوخته و چاک چاک بر فاصله گرفتن از منهج امام در نسبت حوزه و حکومت مرثیهسرایی کرده و در این راستا با تبعیت از سیره مراد سیاسی خود آقای هاشمی، به خاطرهگویی، شرح بیانات و سیره امام راحل پرداخته است.
▫️فارق از این تناقض آشکار بین حرف و عمل و با عبور از شدت انزجاز از این طنز تلخ به بررسی اجمالی بخشهایی از این بیان سراسر ابهام و تناقض میپردازیم البته نه از این باب که این حرفها ارزش علمی و یا شبهه قویای دارند بلکه از این جهت که آقایان گمان نکنند حال که بهرهشان را از سفره انقلاب بردهاند و کارنامه سیاه همقطارانشان در سنگاندازی پیش پای آرمانهای انقلاب اسلامی خصوصا در دوره ۸ ساله اخیر عیان گشته؛ میتوانند ژست جدایی دین از سیاست یا جدایی روحانیت از نظام اسلامی بگیرند و اینک در قامت طلبکار به جان انقلاب بیفتند و خود را از محاسبه برهانند؛ خیر، «دوران بزن در رو» تمام شده است و کارنامه آنان در حمایتِ هشتساله در دفاع از مسببین وضع موجود پیش چشم همگان هست.
▫️آنچه به نظر میرسد گفتار آقای مسیح مهاجری جدا از پازل چیده شده این جریان در تقابل با انقلاب اسلامی نیست. پازلی که در چارچوب یک تئوری کلی یعنی تولید آنتیتز انقلاب اسلامی از قم طراحی شده است و در یک تقسیم کار پیچیده، افراد مختلف(دانسته یا نادانسته) عهده دار بخشی از آن شدهاند.
@rozaneebefarda
آقای مهاجری در این مملکت انقلاب شده!!!
نقدی بر مواضع موهن مسیح مهاجری علیه مراجع تقلید و نظام اسلامی
▫️ به نظر میرسد پازل پیچیده مذکور از سه راهبرد کلی تشکیل میشود که در پی آن، چهار هدف اصلی طراحی شده است.
عجیب آنکه در مواضع آقای مهاجری، این اهداف قابل ردیابی است. شاید از این جهت، پرداخت دقیق به این مواضع پیچیده، برای تمامی جریانهای انقلابی لازم و ضروری باشد.
اما آن سه راهبرد اصلی که این جریان پیگیری مینماید آن است که:
الف. تحریف امام در همه ابعاد و در پی آن تحریف همه جانبه انقلاب اسلامی
ب. نادیدهانگاری اسلام سیاسی و حکومت اسلامی و تفکیک بین حکمرانی و دینداری
ج. تصویرسازی همراه با غلو از فضای حوزهها علمیه و دینداری مردم پیش از انقلاب اسلامی و القاء ناکارآمدی انقلاب اسلامی و ولایت فقیه در گسترش دینداری و بهبود حرکت حوزه و روحانیت
▫️اهدافی که این جریان در پی این راهبردها با جدیت دنبال میکند از قرار زیر است:
1- دوگانهسازی بین امام و رهبری به منظور القای انحراف انقلاب از آرمانها و اهداف تعیین شده توسط امام راحل
2- دوگانهسازی دروغین بین امامت امت و مراجع معظم تقلید به منظور ایجاد اختلاف و برهم زدن وحدت کلمه و ایجاد گفتمان تقابل
3- ایجاد حس ناامیدی، بدبینی و انکار نسبت به ثمرات انقلاب اسلامی و مبانی آن به منظور منفعل کردن بدنه حوزه و روحانیت
4- منزوی و مهجور کردن اسلام سیاسی و مبانی انقلاب اسلامی و پیدایش گفتمان رقیب و ترویج اسلام منهای سیاست به منظور تهی کردن نظام و انقلاب اسلامی از عقبه معرفتی و فروپاشی تدریجی
سخن پایانی
آنچه که در مواجهه با این مواضع، ضروری به نظر میرسد آنکه صدای پای ایجاد فتنه در دل حوزه و روحانیت را جدیتر بشنویم؛
صدایی که هر روز بر شدت آن افزوده میگردد!
🔻تغافلهای ناثواب و خسارتبار و توجیههای تکراری که هر بار پوسیدگی آنها آشکار گردیده، آن حقیقتی را که امام راحل با تمام توان و پس از ایشان امام حاضر با مجاهدت در پی آن بودهاند نباید در معرض خطر قرار داد.
نباید اجازه داد جداسازی خط انقلابزدایی و نفاق، خط تحجر و اسلام آمریکایی با اسلام ناب و اسلام سیاسی کمرنگ و بیرمق گردد و خدای نکرده روزی به خود آییم که دیگر دیر شده باشد که فرمود:«من نام لم ینم عنه».
@rozaneebefarda
بازار گرمی تحریفگران سیره امام، در سایه سکوت پیروان راستین مکتب امام
پاسخ به تحریفات آقای مسیح مهاجری پیرامون رابطه امام و حوزه
[صفحه 1 از 4]
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در تاریخ 27اسفند1399 آقای مسیح مهاجری بار دیگر مسائل اساسی کشور همچون: بیانضباطی مالی مسئولین دولتی، اشرافیگری سیاستمداران دولت متبوع وی، تورم سرسامآور، کمبود اقلام ضروری مثل مرغ و روغن و... را رها کرد و به دلایل نامعلومی به تبع #فشارهای_آشنای_سابق بودجه ناچیز حوزه علمیه را علم کرد و بدان تاخت.
همانطور که اشاره شد این هجمهها مسبوق به سابقه بود و از این حیث چندان اهمیتی نداشت اما نکته تأسفانگیز تحریف سیره امام بود که در سخنان مهاجری رخ داد. در ادامه به نقد سخنان وی خواهیم پرداخت.
الف) دولت و تأمین نیازهای مالی حوزههای علمیه
آقای مهاجری در دیدار جمعی از اعضای انجمن قلم و اندیشه، که ارتباطشان با جریان سکولاری در مجالی دیگر قابل طرح است، گفت:
«در زمان امام حوزه هیچ ردیف بودجهای نداشت و ایشان میگفتند خودتان باید حوزه را اداره کنید. بعدا با تعریف بودجه برای حوزه، ردیفهای مفصل و میز و ساختمانها و حقوقهای آنچنانی ایجاد شد وهمین روش، به استقلال حوزه لطمه وارد کرده است.»
طبق این ادعا هیچ نهاد حوزوی در زمان حضرت امام خمینی قدس سره الشریف از بودجه دولتی استفاده نکرده است اما باید دید این ادعا صحت دارد؟ ما برای ردّ این مدعا به طرح سه مورد اکتفا میکنیم:
1. تأمین بودجه جامعةالزهراء سلامالله علیها توسط بنیاد مستضعفان
در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ حضرات آیات فاضل لنکرانی، سیدمحمد ابطحی کاشانی و شرعی، احداث بنای مفصلی در زمینی به مساحت تقریبی چهار هکتار در حدفاصل سه راه سالاریه و رودخانه قم را آغاز کردند تا فضایی برای تحصیلات حوزوی خواهران فراهم کنند. در اواسط کار این مساله را خدمت حضرت امام خمینی (رحمتاللهعلیه) مطرح میکنند تا نظر ایشان را نسبت به این امر بدانند. حضرت امام با اطلاع از این قضیه، بسیار قوی وارد صحنه میشوند و با صدور فرمانی، تاسیس موسسهای برای تعلیم و تربیت اسلامی بانوان را مطرح و هیات مؤسسی مرکب از هفت نفر از علما برای آن منصوب میکنند. اعضای هیات مؤسس عبارت بودند از حضرات آیات محمد فاضل لنکرانی، علی مشکینی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، محمدعلی شرعی، احمد جنتی، شیخ حسن صانعی و محمدرضا توسلی.
نکته مهم آنکه امام خمینی قدس سره الشریف در تاریخ 30اردیبهشت1360 در پی درخواست جناب آقای موسوی اردبیلی امام دستور میدهند کلیه مخارج جامعةالزهراء توسط بنیاد مستضعفان تأمین شود. متن این درخواست و پاسخ امام قدس سره الشریف به شرح زیر است:
[آقای سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، عضو هیأت امنای «جامعة الزهرا»، مدرسۀ علمیۀ خواهران در قم، طی نامه ای به محضر امام خمینی، به تاریخ 28 / 2 / 1362، اعلام داشت:
«... احتراماً، دربارۀ مکتب جامعة الزهرای قم به استحضار می رساند، پس از دستور حضرتعالی هیأت مؤسس و مدیره تشکیل گردیدند و تشریفات قانونی ثبتی به انجام رسید هیأت مدیره مشغول تهیۀ مقدمات افتتاح جامعة الزهرا می باشند. فعلاً از نظر بودجه نیاز به تأمین اعتبار دارد ...» ایشان در ادامۀ نامه، درخواست نموده اند اجازه داده شود از محل امکانات در اختیار بنیاد مستضعفان جهت تأمین نیازهای جامعة الزهرا استفاده شود. امام خمینی در پاسخ مرقوم فرموده اند:]
بسمه تعالی
جناب آقای نخست وزیر، بنیاد مستضعفان کلیۀ مخارج جامعة الزهرای قم را تأمین نماید.
30 اردیبهشت 64
روح الله الموسوی الخمینی
2. جایگاه ویژه دفتر تبلیغات اسلامی در قانون بودجه
آقای مسیح مهاجری ادعا کرده در زمان امام حوزه هیچ ردیف بودجهای نداشت. در ردّ این ادعا کافی است نگاهی به قوانین بودجه دهه شصت نگاهی بیندازیم و در آنجا مشاهده میکنیم در سالیانی که کل کشور درگیر جنگ بود نهادی حوزوی همچون دفتر تبلیغات اسلامی جایگاه مشخصی در قانون بودجه داشته است.
@rozaneebefarda
بازار گرمی تحریفگران سیره امام، در سایه سکوت پیروان راستین مکتب امام
پاسخ به تحریفات آقای #مسیح_مهاجری پیرامون رابطه امام و حوزه
[صفحه 2 از 4]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 2 از 4]
در آئيننامه اجرائی نحوه مصرف اعتبار رديف 114007 (سازمان تبليغات اسلامي ـ دفتر تبليغات قم ـ كمك) در سال 1365 میخوانیم:
«اعتبار رديف 114007 (سازمان تبليغات اسلامي - دفتر تبليغات قم ـ كمک) قانون بودجه سال 1365 توسط دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم كهدر اين آئين نامه دفتر ناميده میشود جهت انجام هزينههای پرسنلی و اداری و هزينههای تبليغاتی به منظور پاسداری از عقايد و فرهنگ اسلامي و نشر معارف قرآن كريم و بيان مواضع و اهداف متعالی انقلاب اسلامی مبارزه با خطوط انحرافی و نظارت و هدايت تبليغات اسلامی در كليه نهادها و ارگانهای دولتی وجذب و سازماندهی نيروهای مفيد و آموزش افراد متعهد و اعزام واجدين شرايط جهت تبليغات با رعايت قانون بودجه سال جاری و قانون نحوه هزينه كردن اعتبارات... مصوب 1364/11/6 و مفاد اين آئيننامه براساس موافقتنامه متبادله با وزارت برنامه و بودجه قابل مصرف بوده و صرفاً از شمول قانون محاسبات عموميمستثني است.»
مشابه همین متن در سال 1366 تکرار میشود همچنین د ر بخشی از قانون بودجه سال 1367 میخوانیم:
تبصره 15 -
الف - اجازه داده میشود حداکثر تا مبالغ مندرج در بندهای زیر حسب مورد بنا به پیشنهاد وزیر یا وزرای مربوط و تصویب هیأت وزیران بدون الزامبه رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانونمحاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند هزینه گردد...
30 - مبلغ پانصد میلیون (500000000) ریال اعتبار جاری ردیف 114007 (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) قسمت چهارم این قانون.
3. تأمین اعتبارات جاری و عمرانی مدرسه عالی قضائی و تربیتی طلاب
یکی از مراکز حوزوی که در بودجه دهه شصت جایگاه ویژهای داشت «مدرسه عالی تربیتی و قضائی طلاب» بود. متن قوانین بودجه سال 68-1365 در ادامه خواهد آمد:
سال1365:
اعتبارات سال 1365 شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد شهید و کمیته انقلاب اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، نهضت سوادآموزی، وکمک به حساب 100 امام در وجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم به ترتیب منظور در ردیفهای 113600 -131600 - 105005 - 114006 - 114007 - 128000 - 503047 - 108008 قسمت چهارم این قانون بر اساس تخصیص اعتبار و درخواست وجهاز طرف مقامات مجاز نهادهای مزبور به تدریج و حسب نیاز قابل پرداخت خواهد بود و میتواند بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و بارعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند هزینهگردد.
سال1366:
36-اجازه داده میشود حداکثر تا مبالغ مندرج در بندهای زیر حسب مورد بنا به پیشنهاد وزیر یا وزرای مربوط و تصویب هیأت وزیران بدون الزامبه رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانونمحاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند هزینه گردد...
مبلغ چهار صد و نود میلیون (490000000) ریال اعتبارات جاری و عمرانی ردیف 108008 (مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم، کمک)منظور در قسمت چهارم این قانون.
سال1367:
به همان ترتیب سال قبل...
27 - مبلغ سیصد و سی میلیون (330000000) ریال اعتبارات جاری عمرانی ردیف 108008 (مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم) قسمتچهارم این قانون.
سال1368:
به همان ترتیب سال1366...
27 - مبلغ سیصد و سی میلیون (330000000) ریال اعتبارات جاری عمرانی ردیف 108008 (مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم) قسمتچهارم این قانون.
@rozaneebefarda
بازار گرمی تحریفگران سیره امام، در سایه سکوت پیروان راستین مکتب امام
پاسخ به تحریفات آقای مسیح مهاجری پیرامون رابطه امام و حوزه
[صفحه 3 از 4]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بنا بر مطالب پیشگفته این ادعا که حوزه علمیه در بودجهبندی زمان امام خمینی قدس سره الشریف هیچ جایگاهی نداشته ادعایی گزاف بیش نیست. به علاوه جناب آقای مسیح مهاجری در یک پیشفرض غلط تأمین بخشی از نیازهای مالی حوزه علمیه، که وظیفه دولت اسلامی است را مساوق وابستگی و ضربه خوردن استقلال حوزه علمیه میداند اما سؤال اینجاست که اگر تأمین مالی حوزه علمیه باعث وابستگی آن بشود، طبیعتا تأمین مالی سایر نهادها نیز مانع استقلال آنها خواهد بود.
به طور مثال دانشگاه یک نهاد علمی و نخبگانی است که وظیفه تأمین اندیشمندان جامعه را دارد و اندیشمندان یک کشور باید با استقلال و حریت توان نقد حکومت را داشته باشند بنابراین تأمین نیاز مالی دانشگاهها توسط حکومت امری قبیح و مایه وابستگی دانشمندان جامعه به حکومت خواهد بود و دولت اسلامی حق تأمین نیازهای مالی دانشگاه را نخواهد داشت. علاوه بر موارد پیشین، دولت حق تأمین مالی رسانهها و نشریات را هم ندارد چراکه نقد حکومت یکی از وظایف ذاتی رسانه است پس هیچ رسانه و مثلا روزنامهای حق دریافت کمک مالی از دولت را ندارد و البته؛ قلم چو بدینجا رسید سربشکست چراکه «روزنامه جمهوری اسلامی» به مدیر مسئولی جناب مسیح یکی از «یارانهبگیرترین» روزنامههای سطح کشور است که تسویه یارانه شش ماه اول سال 1399 آن : 1.497.000.000 و در نوبت بعد 1.725.000.000 بوده است.
بنابراین باید گفت که تأمین نیازهای مالی حوزه علمیه، وظیفه اصلی حکومت دینی است و در این راه هیچ کوتاهی نباید کرد و اساسا میان حوزه علمیه به عنوان تأمینکننده نظریات و معنویات دینی با دولت دینی دوگانهای نیست دولت اسلامی از دل حوزه علمیه برخواسته و متعلق به آن است و همانطور که یک فرزند نسبت به مادر خود وظایفی دارد دولت اسلامی نیز نسبت به او وظایفی دارد و باید به نحو احسن بدان تکالیف عمل کند.
ب) دوگانه کاذب دولت-مردم
آقای مسیح مهاجری با رندی ژورنالیستی تلاش کرد دوگانهای کاذب میان «دولت اسلامی و مردم» ایجاد کند و نزدیک شدن مراجع عظام تقلید به حکومت اسلامی را مساوی با دور شدن از مردم بپندارد. او با ذکر مثالهایی از علما که جایگاه حاکمیتی نداشتند تلاش کرد مرجعیت غیرسیاسی را مردمی و در مقابل، مرجعیت سیاسی را غیرمردمی و به اصطلاح «حکومتی» عنوان کند.
او بر اساس همین دوگانه کاذب میان حکومت و مردم گفت:
«امام قبل از انقلاب هم با مردم بودند و بعد هم با مردم بودند. شما هیچجا نمیبینید امام متکی شده باشند به دولت.» این ادعا از عجیبترین گفتارهایی است که میشود از یک فرد به اصطلاح مطلع صادر شود. اگر امام هیچجا متکی به دولت نبود پس چرا اساسا حکومت تشکیل داد و خود نیز در رأس حکومت قرار گرفت؟ اگر امام هیچ اعتنایی به ساختارهای حقوقی اداره کشور از جمله «دولت» نداشت پس چرا دستور به تشکیل شورای انقلاب اسلامی داد؟
اگر هیچ اتکایی به دولت نداشت پس چرا یکی از مطالبات اساسی خود را تشکیل دولت موقت قرار داد؟ اگر امام بریده از دولت بود پس چه جایگاهی داشت که استعفای دولت موقت را بپذیرد؟ جناب آقای مهاجری، صاحب این نظریه بدیع باید به دو سؤال روشن پاسخ دهند: آیا امام خمینی قدس سره الشریف ولیفقیه بود یا خیر؟ اگر ولیفقیه بود سه حالت بیشتر متصور نیست: یا از دید ایشان ولایتفقیه مساوی با دیکتاتوری است که فرد بدون اتکا به دولت و رأسا امور را پیش میبرد، یا مساوی با هرج و مرج است و به این معناست که ولیفقیه امور را بدون هیچ نظام و ساختار مشخصی تمام کارها را به مردم بسپارد و خودش هم گوشهای بنشیند یا مساوی با ولایت در حیطه حقوقی مشخص است.
این مسلم است که شیوه حکمرانی امام از قسم سوم بود و ایشان پس از تشکیل نظام اسلامی با تکیه بر ساختارهای حقوقی کشور و سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه امور کشور را اداره میکردند.
بنابراین باید گفت که اولا در حکومت اسلامی میان مردم و حکومت فاصلهای نیست. دولت اسلامی بر پایه مردمسالاری دینی شکل گرفته است و مردم ایران نیز بیش از چهل سال است که صمیمیت و صداقت نظام را در مردمسالاری دینی حس کردهاند. هرچند سیاستمدارانی بودهاند که با طرح «ریاستجمهوری مادامالعمر» و پایبندی به تئوری «حکومت نخبهسالار» تلاش داشتند مردم را عملا از صحنه تصمیمگیریها و تصمیمسازیها حذف کنند.
@rozaneebefarda
بازار گرمی تحریفگران سیره امام، در سایه سکوت پیروان راستین مکتب امام
پاسخ به تحریفات آقای مسیح مهاجری پیرامون رابطه امام و حوزه
[صفحه 4 از 4]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در پاسخ به آقای مهاجری باید گفت در حکومت دینی و به صورت مشخص در جمهوری اسلامی ایران، حکومت و مردم در همتنیدهاند و بر اساس این معادله، هر مرجع تقلید یا شخصیت دینی که بیشتر به مردم نزدیک باشد بیشتر به حکومت نزدیک است و از سوی دیگر هر مرجع تقلیدی که بیشتر به حکومت نزدیک باشد، مردمیتر است و مقبولیت اجتماعی بالاتری دارد و یکی از مطالبات اساسی مردم از مراجع عظام تقلید این است که در مواجهه با مسئولینی که اعتقادی به اسلام و انقلاب اسلامی نداشته و با وعدههای دروغ بر سر کار میآیند و با وابستگی فکری و عملی به بیگانگان معیشت مردم را به روز سیاه نشاندهاند برخوردی قاطع و محکم داشته باشند و البته علمای بزرگوار و مراجع عظام تقلید همواره در عمل به تکالیفی که تشخیص میدهند قاطع و استوار و پراستقامت بوده و هستند.
نکته پایانی:
آقای مهاجری ادعا کرد امام در مواجهه با حوزه علمیه هیچگاه از جایگاه حکومت برخورد نکرد و در این زمینه شاهد مثالهایی آورد که سستی آشکاری داشت مثلا ادعا کرد انتصاب امام جمعه گلپایگان به پیشنهاد مرحوم آیتالله گلپایگانی یا ارجاع استهلال ماه مبارک رمضان به مراجع عظام تقلید از این باب بوده است. بر فرض که شاهد مثالهای وی از حیث تاریخی بلااشکال باشد، این موارد از باب احترام به مراجع تقلید بوده است و نسبت حاکمیتی داشتن با حوزههای علمیه منافاتی با احترام به مراجع تقلید ندارد.
به علاوه اگر امام «اصلاً از جایگاه حکومت با روحانیت و حوزهها حرف نزده است. » پس جناب مهاجری برخورد حاکمیتی و قاطع با آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری را چگونه تحلیل میکند؟ مصادره ساختمان دارالتبلیغ وی را چگونه تفسیر میکند؟
متأسفانه باید گفت که امروز در سایه غفلت جامعه انقلابی، تحریفهایی آشکار که با اطلاعات عمومی نیز قابل ردّ است نسبت به امام عزیز و البته مظلوم روا داشته میشود. امید است با عنایت بیشتر جوانان و فضلای حزباللهی، بازارِ گرمِ تحریفگرانِ امام و انقلاب، کساد و تعطیل گردد.
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فرزند #محمد_مهاجری سردبیر #خبرآنلاین، برای #محسن_رضایی از کلیدواژه #منافق استفاده کرد!
ادب سیاستورزی #برجامیان این روزها عجیب جلوهنمایی میکند!
@rozaneebefarda
یک نکته از اخلاقمداری برجامیان
آقای #حسن_روحانی امروز اندر خوبیهای اخلاقمداری در سیاست سخنها گفته است!
واقعا جام اخلاق #صداقت_سیاسی را جا دارد به او بدهند!
خیلی در این ۸ سال بنده خدا صادقانه با مردم سخن گفته است😂
@rozaneebefarda
📗 #معرفی_کتاب | چرا باید کتاب #رجل_سیاسی را خواند؟
👈 کتابی برای گم نکردن راه و اشتباه نگرفتن جبهه
🔍ادامه مطلب را از آدرس زیر بخوانید👇
Instagram.com/Khamenei_Book
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی آقای #مهرعلیزاده از پاسخ به سؤال یک استاد دانشگاه عاجز ماند!
@rozaneebefarda