مرجعیت گریزی آیت الله بروجردی در بیان آیت الله صافی گلپایگانی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
او فارغ از تعلقات دنيايى بود. يك وقت مىفرمود:
«من يك قدم هم براى رسيدن به اين موقعيت برنداشتهام.»
بعد از فوت مرحوم آيت الله نائينى، از تبريز براى ايشان نامه نوشتند و رساله خواسته بودند. ايشان در جواب، به اين مضمون نوشته بودند:
«به آيت الله اصفهانى مراجعه كنيد، با شرايطى كه من دارم و در بروجرد ساكن هستم، ارسال رساله موجب تفرقه مىشود.»
منبع: فخر دوران; صفحه104
@rozaneebefarda
🔹در حالی که همه حواسها به سیلهای اخیر کشور بوده، مولوی عبدالحمید در چچن به دیدار مفتی آنها رفته است!
جنگجوهای چچنی مخوفترین فرماندهان داعش در سوریه بودند.
درحالی که بحران تا ۹۰%از گلستان دورشده، بتازگی و با گذشت ۲هفته ازسیل این شهر، سروکله ماشینهای ارسال کمکِ جریان مسجد مکی زاهدان درگلستان پیدا شده
گویا جریان مکی به اهالی شیعه و سنی گلستان، نگاه بازاری دارد و بعد از جمعوجور شدن بحران توسط نیروهای مسلح، خواسته از قافله جا نماند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
سه استاد 2.mp3
33.14M
میزگرد
🚀جنگ رسانه ای اقتصادی💰
با سخنرانی
1⃣ استاد فرج نژاد
پژوهشگر اقتصاد مقاومتی و جنگ اقتصادی، عضو گروه علمی ارتباطات جامعه المصطفی العالمیه
2⃣ استاد موسوی
پژوهشگر اقتصاد سیاسی و فعال و محقق جنگ سایبری - رسانهای – اقتصادی
3⃣ استاد رفیعی
پژوهشگر اقتصاد سیاسی و جنگ اقتصادی، مستندساز اقتصادی و مدیر موسسه فرهنگی - رسانهای ثائر
1_57990922.docx
808.4K
متن جوابیه آقای توکلی به یادداشت کانال روزنه
https://eitaa.com/rozaneebefarda/878
پاسخ روزنه را در لینک ذیل ببینید؛👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/926
نقدی بر روایتهای مخدوش از سیره سیاسی آیتالله العظمی بروجردی.کانال حوزوی روزنه.pdf
333.5K
نقدی بر روایت های مخدوش از سیره سیاسی آیت الله العظمی
بروجردی
به بهانه نقد اظهارنظرهای برخی اعضای گروه واتساپی #شمیم_فقاهت
💥اختصاصی روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹اشاره
پیرامون سیره سیاسیآیتالله العظمی بروجردی نقلهای مختلفی در محافل حوزوی مطرح میشود که در برخی موارد منجر به برداشتهای کاملاً غلط و دور از حقیقت نسبت به سلوک سیاسی و فکری آن زعیم فقید در اذهان برخی حوزویان شده و میشود.
طرح این بحث در برخی گروهها و کانالهای حوزوی، بهانه خوبی شد برای مطرح کردن برخی اقوال کمتر شنیده شده پیرامونآیتالله العظمی بروجردی.
پیشتر در یادداشتی با عنوان «یادکردی از زعیم عظمای قم»، ضمن پرداختن به مسئله ریاستگریزی آیت الله بروجردی و عدم تمهید مقدمات برای رسیدن به مقام مرجعیت و زعامت و مقایسه آن با برخی دیگر از رجال حوزوی مانند مرحوم سیدکاظم شریعتمداری، نسبت به ظهور پدیده #نوشریعتمداریها در حوزه مقدسه قم نکات و تذکراتی داده شد.
این یادداشت در محافل مختلف حوزوی (خاصه در فضای مجازی) مورد بحث واقع شد و در خلال بحثها، توسط برخی از فضلای جوان مورد نقد تاریخی قرار گرفت که تکیه و پایه تحلیل خود را نقل قولهایی از بعضی شخصیتهای علمی و عالیمقام حوزوی قرار داده بودند. گرچه آن نقدها میتواند به عنوان یک پیوست تکمیلی در بازکاوی ابعاد مختلف سیره سیاسی آیتالله العظمی بروجردی مفید فایده باشد، اما متأسفانه در دامن زدن به برخی تلقیهای ناصحیح نیز مؤثر است و لذا زمینه برای نگارش این یادداشت تفصیلی فراهم شد.
متن کامل را در فایل پیوستی بخوانید.
روزنه؛ دریچه ای به تحولات حوزوی؛👇
@rozaneebefarda
سیل و سکولاریسم
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سیل ویرانگر ۹۸ هموطنان عزیز را در بیش از بیست استان، در مخاطره قرار داد.
اکنون گرچه همچنان چند استان شدید درگیرند اما وضع در #خوزستان، در مرز #بحران است.
همه از خوزستان #حرف می زنند، خصوصا در فضای مجازی، اما در فضای واقعی فقط #جهادی_ها هستند که به دل سیل زده اند برای #دستگیری از سیل زدگان مظلوم.
پابرهنه ها بازهم به جبهه بازگشته اند؛ حمیدیه و سوسنگرد نباید از دست بروند.
آب شاهد است... خدا کند آبرویمان نرود.
اکنون هنگامه امتحان #دینمداری و #مردم_دوستی است. #سکولارهای_عرفی رفوزه شده اند که در این بحران، #مردم را رها کرده اند و به گوشه آسایش خزیده اند و به #شبهه و #شایعه و #تفرقه مشغولند.
#سکولارهای_مقدس اما وضع شان بدتر است؛ آنها که یک عمر از سیره #اهل_بیت(ع) دم زده اند و خود را حامی شیعیان امیرالمومنین(ع) نشان داده اند، اکنون به کنج #عافیت شان چسبیده اند و به گفته امام، هم شان علف شان است!
دوره دفاع مقدس هم چنین بود؛ هر اتفاقی هم که در این کشور شیعه بیفتد، #سکولارها آب توی دل شان تکان نمی خورد. هرگز در میدان ظاهر نمی شوند، هرگز به درد هیچ کس نمی خورند. مثل آن شاگرد لندن نشین قائم مقام معزول که هنگام جنگ، نعلین زرد بر پا و عرقچین سفید بر سر داشت مثلا سنگر علم را حفظ می کرد، حالا مواجب بگیر و مجیزگوی دشمنان درجه یک تشیع شده است.
صدالبته مخاطب این دردنامه، بزرگان و فضلای اصیل و عزیز قم نیستند که به هر دلیل اقتضا یا امکان حضور ندارند، مخاطب آنان اند که حتی دل شان هم با شیعیان سیل زده ایران نیست، اصلا این چیزها برای شان اهمیتی ندارد.
چه بد عاقبتی در انتظارشان است؛ این روزهای حادثه می گذرد، اما مثل همیشه روسیاهی به سکولارها می ماند!
۱۳۹۸/۱/۲۰_خوزستان/ سوسنگرد/دشت آزادگان
@rozaneebefarda
مشاهدات یک روحانی جهادی از وضعیت میدانی در #پلدختر
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
طلاب یزدی اولین گروه جهادی بودند که به مناطق آسیبدیده از سیل لرستان وارد شدند. چند تجربه از آن سفر:
شاید بزرگترین دستاورد سفر برای کسی چون من آن بود که تفاوت مدیریت میدانی و مدیریت پشت میز نشین در اطاق دربسته را درک کردم. شنیدن کی بود مانند دیدن. حتی از این منظر تنگ هم به همهی دوستان توصیه میکنم سَری به آن مناطق بزنند و بنگرند که درد مردم و راهکارهای واقعی را نمیتوان از قاب تلویزیون یا فضای کاریکاتوری مجازی و تنها بر اساس آمار و ارقام دریافت و سنجید. شاید در آینده، این تجارب موجب شود اگر مسئولیتی بر عهده مان قرار گرفت دقیق تر تصمیم بگیریم.
بیان مشکلات را سریعاً نباید حمل بر سیاهنمایی یا امیدزدایی کرد و برای مقابله با آن، صرفاً به ارائهی نکات مثبت پرداخت. بیان مشکلات را از باب بیان شدت و عمق حادثه و میزان نیازمندی آن مناطق و آن مردم به کمک باید بازگفت. برادران! بشتابید به آنچه ظاهراً بلا است، ولی میتواند باب وسیع رحمت الهی باشد. کار برای انجام دادن فراوان است و مشکلات هم بسیار. آنچه این حادثهی وسیع را ایجاد کرده، نیاز به یک بسیج «عمومی» و «مستمر» دارد.
متأسفانه تا یک هفته قبل٬ اولین چیزی که در ورود به پلدختر حس میشود، به هم ریختگی اوضاع و بیسامانی ستاد فرماندهی بود.
کسانی که متقاضی حضور در مناطقاند، حتماً با سازمانها و افراد فعال در مناطق هماهنگ کنند تا دچار سردرگمی نشوند. نیازهای خود و آسیبدیدگان را بسنجند، مناطق را بشناسند و حجم نیروی هر منطقه را بفهمند. و در نهایت، اولویتها را دریابند.
حجم تخریب در شهر پلدختر زیاد است ولی این نباید موجب غفلت ما از روستاهای آسیبدیده شود. روستاهایی که برق و آب و گاز ندارند و چاههای فاضلابشان هم پر شده است. اگر به آمار بنگرید، شاید چند خانه و چند ده نفر اهمیت چندانی نداشته باشند، ولی حضور در میان مردم به ما میفهماند که حتی نابودی زندگی و سرمایهی یک خانواده هم مصیبتی بزرگ است. باید به این چشم نگریست و به کمک مردم شتافت. اسبابی که هنوز در گل و لای است، و خانههایی که پر از رسوبات سیل اند.
گروهها، مساجد را مرکز فعالیت و کمکرسانی خود قرار دهند و با یک تیر چند نشان بزنند. با سرو ساماندهی به مسجد، آن را مرکز دریافت و توزیع کمکهای مردمی قرار دهید، و با رونق دادن به مسجد، چراغ محله یا روستا را روشن کنید تا «امید» و «معنویت» زنده شود.
برای شنیدن درد مردم گوش شنوا داشته باشید و وارد چالش سیاسی نشوید. شنیدن دردها و تسکین آلام توسط یک نیروی داوطلب بسیجی، بزرگترین دفاع از انقلاب است.
اگر خود را در جایگاه مردم بگذارید، به آنها حق میدهید که برخی حرفهای ناصواب را بزنند. همهی اینها نسبت به معممین مضاعف است. راستی، عمامه و چفیه را با خود داشته باشید. این فرصت تبلیغ، بینظیر است. دو صد گفته چون نیم کردار نیست.
@rozaneebefarda
روحانیون انقلابی٬ همواره در بحران ها در کنار مردم بوده و از حیثیت لباس پیغمبر(ص) دفاع کرده اند.
درست برعکس سکولارها که از سنت نبوی و سیره علوی٬ فرسنگ ها فاصله دارند....
#آق_قلا
۲۱فروردین۹۸
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
هدایت شده از تبلور اندیشه
⛔️ #سیل #فیلترینگ در #اینیستاگرام
⭕️ فیلترینگ یعنی از دسترس خارج کردن و مسدود کردن، دقیقا همین کاری که این روزها توسط صاحبان #غربی اینیستاگرام انجام میشود.
🙏 ای کاش #غربپرستان وطنی حداقل یک غربزده درست و حسابی و با شعور باشند(👍) که اگر چنین بودند حتما حالا که اینیستاگرام #طوفان_فیلترینگ بهراه انداخته است، کمی از آنها یاد میگرفتند و میفهمیدند که فیلترینگ یک روش غربی و بهروز و #خارجی برای مدیریت فضای مجازیست.
🔷 آنچه که تا به امروز شاهد آن بودهایم، نشان میدهد که مدیران غربزده دولتی، خواهان آن هستند که مسئله فیلترینگ بهطور #دائم جزئی از مسائل داغ و لاینحل کشور باقی بماند، تا بهترین دستاویز برای بازی دادن و پرت کردن حواسها قرار گیرد.
📝 در مورد فیلترینگ و علل عدم موفقیت آن در ایران بیشتر سخن خواهیم گفت.
✅@tabalvor_andisheh
دعای حضرت آیت الله وحید خراسانی برای مقام معظم رهبری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹آیت الله وحید خراسانی در دیدار اخیر با تولیت جدید آستان قدس رضوی از وی خواسته تا پیغامی را به رهبر انقلاب برسانند.
🔸آیت الله وحیدخراسانی فرمودهاند:
#سلام ما را به آقای خامنهای برسانید، ایشان واقعا مرد بزرگواری هستند و ایشان را خیلی دعا میکنم.
@rozaneebefarda
عبرتنگاری از یک اردوی جهادی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#یادداشت_وارده
از اردوی جهادی آققلا برگشتهایم و از نو مشغول کفایه و مکاسب و محشور با شیخ و آخوند شدهایم.
چند وقتی است که میخواهم بنویسم از جهادی که طلاب کردند و کاری که شد. دیدم قلمم نه حوصله سفرنامهنویسی دارد نه خاطرهنگاری. ضرورتی هم نداشت پس میشد به جای خاطرهنگاری کار ماندگارتری کرد: «عبرتنگاری» و اینکه از پل خاطرات و خیالات عبور کنی و به واقعیات برسی.
هر سفری پر از عبرت است و وقتی سفرت با جهاد توأم باشد پرعبرتتر. از میان گنجی که به لطف اخلاص دوستان در این سفر به دست آمد چندتایی را جدا میکنم تا زکاتش گردنم نماند و بیش از مدیون نباشم:
۱. عبرت اول: اخلاص و عمل؛ قویترین رسانه
جهادی که میروی صحنههایی میبینی که دلت نمیخواهد؛ مسؤولی که معمولا یا نیست یا اگر هست مثل بازیگرها جلوی قاب دوربین است. طبیعتا در این جهادی هم مسؤول دوربینی داشتیم که حرصمان را درمیآورد اما وقتی به صحنه واقعی نگاه میکردیم، چه در فضای حقیقی و شهر آققلا چه در مجازی و سطح کشور، میدیدیم که فعالیت چند طلبه سرتا پا گِلی و بیدوربین بیشتر دیده شده تا آن مسؤول خوشتیپ و خوشدوربین. چرا؟ چون رسانه اسلامی رسانهای مبتنی نرفتیم؟های حقیقی و ماورایی است و از دیدگاه اسلام اخلاص و عمل یکی از بهترین رسانههاست.
۲. عبرت دوم: فرهنگ جهاد ضامن کارآمدی
جهادی در مناطق سیلزده تنها جهاد علیه سیل و آب نیست که ورای آن جهاد و تقابلی دیگر در جریان است: تقابل اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی؛ تقابل انقلابیگری و غربگرایی؛ تقابل اراده و خمودی و این تقابل در میدان کار کاملا مشهود و تأثیرگذار است.
مدیر غربگرا که ابتکار و تلاشش زیر خروارها خودباختگی و تبختر دفن شده توان مدیریت میدانی را ندارد و در مقابل مدیر و شخصیتهای جهادی که مردمداری و همیاری و تلاش جهادی را در فرهنگ انقلاب و شهادت آموختهاند توان حل مسائل را دارند و پای کار از ابتدا تا انتها میایستند.
کم نبودند مسؤولینی که با کت و شلوار اتو کشیده میآمدند و میرفتند و عکسی هم میگرفتند ولی عملا کاری از آنها مشاهده نمیشد و خود به دردی مضاعف برای داغداران و مصیبتزدگان تبدیل میشدند.
۳. عبرت سوم: تکثر مانع تحول
یکی از اشکالات مشهود آن منطقه و سایر مناطق مشابه؛ تکثر مدیریت نشده بود. کثرت تصمیمگیران به حدی بود که برای یک کار مجبور میشوی به چندین نهاد و ارگان و مسوول مراجعه کنی و در نهایت کار یا پیش نمیرود یا کند پیش میرود و تحول مثبتی ایجاد نمیشود. وقتی مدیریت واحد نباشد کثرت نیروها سودی نخواهد داشت.
اما سؤال حاشیه اینکه: آیا همین وضعیت در حوزه علمیه قم در حال شکلگیری نیست؟ چرا عدهای بدون در نظر گرفتن سنتهای حوزوی و عقلانیت به دنبال احراز پست و مقام دنیایی و کسب مرجعیتاند؟ آیا مرجعیت متکثر کارایی و توان اداره حوزه علمیه و جامعه را دارد؟
۴. عبرت چهارم: سیلبند نفس
یکی از اولین کارها برای رفع مشکل مناطق سیلزده شناسایی ورودی آب و زدن سیلبندهاست تا سیل دیگری به شهر وارد نشود و آسیب بیشتری نزند.
به درون خودت که نگاه کنی میبینی کم از سیلزدهها نداری: سیل حسد، تکبر، غرور، حجاب علم و ...سیلهایی که به مراتب بدتر از سیلآب است چراکه توان تخریبش بیشتر از آب و گل است و اگر بیاید دنیا و آخرتت را یکجا با خود میبرد. پس اگر جهادی رفتیم بدانیم که سیلبندی بزرگتر و سختتری در نفسمان باید زد و اگر جهادی را نرفتیم به درونمان رجوع کنیم: آیا پشت سیلاب نفسمان گیر کردهایم و نرفتیم؟
@rozaneebefarda
مرجعیت گریزی آیت الله بهجت
درسی که فضلای حوزه نباید از یاد ببرند
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 حجتالاسلام و المسلمین علی بهجت می گوید:
🔸هفت بار رسالهاش را بیاسم چاپ کردیم. راضی نبود اسمش را بنویسیم. وقتی هم که با اصرار زیاد راضی شد، فقط اجازه داد بنویسند: «العبد، محمدتقی بهجت»؛ آن هم با اِکراه.
کتاب مناسک حج ایشان را که چاپ کردیم، نوشتیم: «آیتالله بهجت»؛ خیلی جدی در حضور بزرگان توبیخمان کرد.
🔸هنگامی که رسالهاش چاپ شد؛ یک روز مرا کنار کشید و فرمود: «علی آقا! تو هر کسی میخواهی باشی، باش! میخواهی حجتالاسلام باشی، باش! میخواهی آیتالله باشی، باش! میخواهی آیتاللهالعظمی باشی، باش! میخواهی مرجع تقلید باشی، باش! میخواهی اعلم فقها هم باشی، هیچ مانعی ندارد. پدرت یک طلبۀ معمولی بیشتر نیست!»
🔸میگفت: «راضی نیستم دربارهام سخنی بگویی یا خدای ناکرده، در فکر تبلیغ و جذب کسی باشی، رساله را هم به کسی نده...!
🔸آخر کار بعد از آنکه همه رساله دادند و همه گرفتند، اگر کسی طالب بود و اصرار کرد، مانعی ندارد.»
منبع: این بهشت، آن بهشت، ص٢١
🔶حاشیه
اکنون با طیفی از درس خارج گوهای نسل سومی مواجهیم که برخلاف سیره قطعیه سلف صالح٬ به طرز عاشقانه ای در پی تمهید مقدمات #مرجعیت خویش هستند و در این راه از انشقاق و افتراق در حوزه مقدسه قم هم ابایی ندارند و عجیب آنکه اینان خود را وارثان سلوک بزرگان شیعه معرفی می نمایند!
گرچه این سنخ ایرادات اساسی ممکن است در همه طیف های فکری و سیاسی حوزوی رسوخ کند اما سران (و نه همه اعضای محترم) تشکل موسوم به #نشست_اساتید٬ بیش از دیگران در معرض این چالش تاریخی اند و خوب است مدام انطباق سیره رفتاری خود با سلوک اعاظم شیعه را پایش کنند!
@rozaneebefarda