دیدگاه متفاوت امام خمینی و آقای منتظری پیرامون مسئله بازگشت ایرانیان خارج از کشور
درنگی در مواضع اخیر مسئولان نظام
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ولع عجیب برخی اعضای کابینه دولت سیزدهم و بعضی دیگر از مسئولان ارشد کشور نسبت به بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران _خصوصا بدون ارائه برنامه مشخص و پیوستهای فرهنگی و اجتماعی_ جای تعجب و تأمل دارد.
چالشهای دستگاه محاسباتی برخی مسئولان کشور باعث شده است که با استدلال به استفاده از ظرفیتهای ایرانیان خارج از کشور – که در جای خود درست و مهم است – بسیاری از آسیبهای مسئله بازگشت ایرانیان نادیده گرفته شود.
آسیبهایی که قبل از اجرای آن خبرساز شدند و روشن شد که در پوشش استفاده از دانش و سرمایه ایرانیان خارج از کشور، توسط برخی بدخواهان لایهای ضدفرهنگی نیز برای این ماجرا دیده شده است.
مع الاسف صحبت از بازگشت بازیگران و خوانندگان طاغوتی است که روزگاری چاپلوس شاه مخلوع بودند و در فساد و فحشای روزگار سیاه پهلوی نقش مهمی بازی کردند!
از اینها گذشته باید به پیشینه این پیشنهاد پرمخاطره توجه شود که شاید برای اولین بار بطور رسمی توسط آقای منتظری مطرح شد!
مواضع دیکته شده از سوی لیبرالها موجب شد که آقای منتظری در سخنرانی جنجالی خود در 22 بهمن 1367 بازگشت ایرانیان خارج از کشور را اینچنین به زبان آورد:
«ما در جنگ خیلی اشتباه کردیم و خیلی جاها لجبازی کردیم و شعارهائی دادیم که میدانستیم نمیتوانیم آن را انجام دهیم. شعارهای دادیم که که دنیا را از خودمان ترساندیم و فکر کردند که در ایران ما مردم را میکشیم. در خارج از کشور ما افرادی داریم که نه ضد انقلابیند و نه مخالف هستند وروحشان برای ایران پر میزند و اهل ایران هم هستند اما میترسند به ایران بیایند.
... موضوعی که چهار پنج سال است من مطرح میکنم و خدمت امام هم گفتهام و در مورد آن نامه هم زیاد داشتهایم اینست که افرادی که در خارج هستند و وحشت زدهاند و نیرهای خوبی هستند. البته نه همه آنها اما حداکثر از این سه چهار میلیون نفر ایرانی، سیصد هزار نفر ضد انقلابیند. اما اکثر نیروهای خوبی هستند و بعضی سرمایه هم دارند و میتوانند به کشور بیایند و کمک کنند.
... افرادی که مایلند بیایند و به سفارتخانهها مراجعه کنند وقتی آنها بررسی کردند و متوجه شدند واقعا میخواهند به ایران بیایند و زندگی کنند یک تعهد هم بگیرند و از فرودگاه به خانه برود ... اگر بگوییم کسی با شما کاری ندارد اما بعدا آنها را آزاد نگذاریم مسلما نمیآیند ... ما در آمریکا چهار هزار پزشک داریم ... شاید سه هزار نفرشان علاقه دارند که به اینجا بیایند ... اگر به کشور بیایند موجب امن و آرامش و دلگرمی همه است و انشاالله یک تحولی بعد از ده سال پیدا شود.»
(روزنامه کیهان، 23 بهمن 1367، ص2)
امام خمینی در پاسخ به مواضع جنجالی آقای منتظری متن تاریخی «منشور روحانیت» را صادر کردند و در بخشی از این متن، چارچوبها و خطوط قرمز پیشنهاد مرموز آقای منتظری را مشخص کردند. ایشان در این اعلامیه میآورند:
«ما چرا خودمان و ملت و مسئولین کشورمان را دست کم بگیریم و همه عقل و تدبیر امور را در تفکر دیگران خلاصه کنیم؟
... انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و لیبرالها میخوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول، که چرا مرگ بر امریکا گفتید! چرا جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضد انقلابیون حکم خدا را جاری میکنید؟ چرا شعار نه شرقی و نه غربی دادهاید؟ چرا لانه جاسوسی را اشغال کردهایم و صدها چرای دیگر. و نکته مهم در این رابطه اینکه نباید تحت تاثیر ترحمهای بیجا و بیمورد نسبت به دشمنان خدا و مخالفین و متخلفین نظام، به گونهای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سئوال بروند.»(صحیفه امام، ج21، صص273-293)
ساده لوحی در عرصه فرهنگ و سیاست چیزی نیست که عوارض آن به آسانی قابل جبران باشد بلکه گاهی برخی بیفکریهای فرهنگی و یا ناکارآمدی دستگاههای متولی فرهنگ آنچنان مخاطرهآمیز شده که کشور را در معرض ولنگاری فرهنگی قرار داده و رهبری حکیم انقلاب برای مقابل با این پدیده شوم، دستور آتش به اختیار دادهاند؛ فرمانی که همچنان پابرجاست!
از مسئولان دولت انتظار این بود که پیشنهادهای منسوخ و سادهاندیشانه آقای منتظری را روی میز اولویتهای خود قرار ندهند و طوری القا نشود که نظام و ملت قهرمان دست التماس به سوی ایرانیان خارج از کشور دراز کردهاند؛ کسانی که بسیاریشان از سر بیوفایی سرزمین مادری خود را رها کردند! آیا رواست بدون ضابطه مشخص، مسئله بازگشت ایرانیان بعنوان یک شعار در لسان برخی مسئولان ارشد مشور مطرح شود؟!
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نهی از منکر در دربار
زندگی پرماجرای شهید بهمن حجت کاشانی و همسرش؛ قسمت چهارم
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📚1.6
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز صدور نامه تاریخی ۶۸/۱/۶ امام خمینی(قدس سره الشریف) در عزل آقای منتظری
روایتی از شگردهای مخدوشسازی اسناد تاریخی توسط بیت منتظری
مواجهه امام خمینی با منتظری/بخش اول
مواجهه امام خمینی با منتظری/بخش دوم
مواجهه امام خمینی با منتظری/بخش سوم
ماجرای نامه اعتراضی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، امام جمارانی و مهدی کروبی به منتظری+متن نامه
نامه عزل آقای منتظری
نامه هفت فروردین منتظری به امام
نامه تاریخی 8فروردین امام خمینی به منتظری
گذری بر روزگار قائممقامی منتظری
قائم مقام و حمایت از جلاد
مخالفت منتظری با اعزام هیئت تحقیق پیرامون ربایش سیدموسی صدر
نقش باند سیدمهدی هاشمی و بیت منتظری در آشوب دهه شصت افغانستان
حذف آیتالله ربانی املشی، هزینهای که بیت آقای منتظری به انقلاب تحمیل کرد
🎥روایت مرحوم آیتالله ریشهری ازحمایتهای خلاف قانون آقای منتظری از فامیل خود و توصیه هاشمی رفسنجانی به اغماض در برخورد با جنایات سیدمهدی هاشمی
پاسخ حکیمانه امام به درخواست عفو مشروط داماد آقای حسینعلی منتظری
هشدار آیتالله مشکینی به آقای منتظری
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش اول
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش دوم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش سوم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش چهارم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش پنجم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش ششم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش هفتم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش هشتم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش نهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش دهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش یازدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش دوازدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش سیزدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش چهاردهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش پانزدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش شانزدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش هفدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش هجدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش نوزدهم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش بیستم
تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری/بخش بیست و یکم
برآمده از سیاست؛ مرجعیت آقای منتظری محصول کار سیاسی
#منتظری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از بیداری ملت
❌️بهروز وثوقی با انتشار عکس خود با رضا پهلوی پاسخ رئیس سازمان سینمایی و وزارت ارشاد رو داد!!
همینو میخواستین ؟!
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
کوتاهنوشت
#جماران_نشنال رسوا و سایر شرکا
خصوصا #سکولارهای_حوزوی
در حوادث واقعه رسواتر از دیروز میشوند
این جماعت دلشان به حال دین و روحانیت و مردم نسوخته
تابع هشتکسازی های سفارشی اند
این روزها را خوب یادمان بماند....
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
پرونده ویژه روزنه پیرامون ماجرای پایان قائممقامی آقای منتظری
انتشار به مناسبت سالگرد نامه ۱/۶ امام به آقای منتظری
[صفحه ۱ از ۲]
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️متن کامل نامه ۶۸/۱/۶ امام خطاب به آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7579
▫️پایان قائممقامی منتظری؛ عزل یا استعفا؟
بازخوانی متن نامه منتظری به امام ۶۸/۱/۷:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7581
▫️متن کامل نامه دوم امام خمینی به منتظری(۶۸/۱/۸):
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7582
▫️تاکتیکهای سهگانه جریان منتظری در مواجهه با نامه ۱/۶ امام به منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7580
▫️ماجرای پایان قائممقامی منتظری به روایت آیتالله ابراهیم امینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7563
▫️مروری بر مواجهه بی لکنت آقا سیداحمد خمینی با آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7566
▫️متن کامل رنجنامه حاج سیداحمد خمینی خطاب به منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7567
▫️متن کامل رنجنامه آقایان سیدحمید روحانی، امام جمارانی و کروبی خطاب به آقای منتظری، یک هفته بعد از سخنرانی جنجالی او در ۲۲بهمن ۶۷:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7575
▫️متن کامل رنجنامه محمد جعفری گیلانی(رئیس هیئت امنای #دفتر_تبلیغات) خطاب به منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7576
▫️متن کامل نامه منتظری در حمایت از سازمان مجاهدین خلق در فروردین ۵۱:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7577
▫️سند زندانی شدن منتظری بخاطر حمایت از سازمان مجاهدین در عصر پهلوی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7578
▫️مخالفت امام با انتشار دروس نهجالبلاغه منتظری در یک مجله حوزوی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7565
▫️ماجرای پایان قائممقامی و مرور تناقضاتی بیپاسخ در اندیشه و کارنامه سیاسی منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7578
▫️سخنرانی سیاه منتظری در ۲۲بهمن ۶۷ سبب صدور منشور روحانیت امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7586
▫️سادهلوحی در سیاست؛ مروری بر سادهاندیشی های منتظری در عرصه سیاسی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7588
▫️ارتباط اطرافیان #منتظری با BBC و تأثیرگذاری بر فرایند #عزل:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7589
▫️تناقضات منتظری از نگاه سیداحمد خمینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7590
▫️فریب خوردن منتظری در ماجرای منافقین به روایت رازینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7591
▫️موضع متصلبانه منتظری پیرامون کتاب شهید جاوید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7592
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
پرونده ویژه روزنه پیرامون ماجرای پایان قائممقامی آقای منتظری
انتشار به مناسبت سالگرد نامه ۱/۶ امام به آقای منتظری
[صفحه ۲ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️ماجرای عزل آقای منتظری به روایت مقام معظم رهبری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7603
▫️پنهانکاری عجیب هاشمی در ماجرای قائممقامی آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7604
▫️ماهیت مخوف برخی اعضای بیت منتظری از زبان مقام معظم رهبری/ از فحاشی به شهیدان مطهری و بهشتی تا تلاش برای نابودی جامعه مدرسین:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7606
▫️منتظری فاسق و فاجر و فاسد است!
روایت اسدالله بادامچیان از حاج احمد خمینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7607
▫️امام مدتها قبل از عزل، منتظری را از عدالت ساقط میدانست!
روایت شنیدنی مقام معظم رهبری از یک جلسه خصوصی با امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7609
▫️خاطرات شنیدنی مرحوم حسینیان از آقای منتظری/ بخاطر دعانکردن به منتظری تهدید به مرگ شدم!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7608
▫️خاطره خواندنی آیتالله یزدی از جلسه دو نفره با آقای منتظری/ به او گفتم اصلا امام را نشناختید!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7598
▫️لیچارگویی هم حدّی دارد!
روایت صادق طباطبایی از مواجهه حسن حبیبی با آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7599
▫️نامه سرگشاده حجتالاسلام جعفری گیلانی به آقای طاهری اصفهانی و افشاگری در موضوع آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7597
▫️یک نمونه از کتابسازی طرفداران منتظری در دهه شصت برای ترویج او:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7600
▫️وقتی آیتالله یزدی، شهریه آقای منتظری را تحریم کرد!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7601
▫️توصیه منتظری نسبت به سازش ناپذیری با آمریکا و حفظ عظمت مقام رهبری!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7602
▫️نامه امام به نمایندگان مجلس و وزرا در مورد پایان قائممقامی آقای منتظری/ دفاع از اسلام و نظام، شوخی بردار نیست!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7610
▫️اتمام حجت امام با منتظری در ماجرای مهدی هاشمی/ از حمایت مجرم دست بردارید!/ زود از دیگران متاثر میشوید/ آزادی بیرویه منافقین توسط شما، آمار انفجارات را بالا برد!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7626
▫️بی اعتنایی عجیب آقای منتظری به فرمان امام و عتاب صریح آیتالله خامنهای به او:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7628
▫️دستخط میرحسین برای به زیر کشیدن تصاویر آقای منتظری از ادارات دولتی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7630
▫️دستور عبدالله نوری و محسن رضایی نسبت به جمع آوری فوری تصاویر منتظری از مراکز سپاه پاسداران:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7629
@rozaneebefarda
هدایت شده از مهدوی زادگان
🔸 عزل پر خیر و برکت قائم مقامی
۶ فروردین سال ۶۸ سالروز عزل آقای منتظری از قائم مقامی است. بدون شک این واقعه در تاریخ انقلاب اسلامی بسیار مهم و فراموش نشدنی است و برنامه های مطالعاتی و پژوهشی زیادی را می طلبد. لذا در این باره چند نکته را عرض می کنم:
۱. برخی ها که با معیارهای مدرن قادر به فهم حکمرانی امام خمینی ره نیستند عمدتاً ایشان را بر مبنای سیادت کاریزمایی تحلیل می کنند. در حالی که امام راحل در طول دوران ولایت فقهی شان بر مبنای سیادت قانونی/ شرعی عمل کردند مگر در دو جا؛ یکی در پذیرش قطعنامه 598 و دیگری عزل آقای منتظری از قائم مقامی. چون این دو واقعه بویژه دومی از توان و جرأت نهادهای قانونی خارج بود. این کار تنها با تکیه بر قدرت کاریزمایی امکان پذیر بود. خصوصاً عزل آقای منتظری بدون امداد غیبی میسر نبود.
اکنون بعد گذشت سالها و مشاهده میراث ناصواب و انحرافی آقای منتظری بهتر می توان عمق بصیرت امام خمینی ره را درک کرد و فهمید.
۲. اساساً اقدام برخی از خبرگان برای تعیین قائم مقام رهبری که با حمایت گروه های فشار بیرونی انجام شده بود، حرکتی غیر قانونی بود. چون چنین منصبی در قانون اساسی جمهوری اسلامی منظور نشده بود. و این نکته ای است که مریدان آقای منتظری سعی در کتمان آن دارند. لذا امام خمینی ره می توانستند با آن مخالفت کنند؛ لکن ایشان بخاطر مصالح مهمه سکوت اختیار کردند تا وقتی که خود را مکلف به عزل ایشان دیدند.
۳. هنر حکمرانی فضیلتی است که در توان هر دانش آموخته ای اعم از فقیه و غیر فقیه، دانشگاهی و حوزوی نیست. فقیهان بزرگی در گذشته بودند که قدرت بالایی در امر مدیریت بویژه در تعامل با پادشاهان داشته اند. مرحوم آیت الله شیخ عبد الکریم حائری یزدی و مرحوم آیت الله بروجردی از جمله فقیهان مدیر و مدبر بودند. اما آقای منتظری جزو این دسته از فقیهان نبود. گرچه ایشان مبارز انقلابی نستوهی بود ولی از فضیلت حکمرانی بهره ای نداشت. و امام خمینی ره به ظرافت این مساله را در ایشان فهمیده بود.
۴. امام خمینی ره با عزل آقای منتظری از قائم مقامی دو خدمت بزرگ تاریخی از خود بر جای گذاشت. یکی خدمت به شخص آقای منتظری است که ایشان را به دلیل نا توانی در امر حکمرانی از در غلطیدن در عاقبت سوء مدیریت نابخشودنی نجات داد. اما افسوس که ایشان به توصیه های حکیمانه استاد و ولی امر خود عمل نکرد و با کارنامه ای نا مطلوب از این دنیا رفت. غفر الله لنا و له
دومین خدمت بزرگ امام راحل در تدبیر عزل قائم مقامی مربوط به جامعه انقلابی است. بدون تردید اگر آقای منتظری بر کرسی ولایت می نشست، فرآیند عادی سازی و عرفی شدن انقلاب اسلامی با سرعتی سرسامآور به وقوع می پیوست و هیچ کاری هم از دست کسی بر نمی آمد. چون جریان اقتدارگرا و گروههای فشاری که هدایت گر مساله قائم مقامی بودند برای دوره جانشینی برنامه سنگینی را تدارک دیده بودند.
جریان سید مهدی هاشمی و اصلاح طلبان دوم خردادی و خوارجی مسلکان امروز از جمله این جماعت عرفی گرای اقتدار طلب بودند. اینان فقه صاحب دراسات ( منتظری ) را خیلی مستعد عرفی سازی فقه شیعه می دانستند ( بنگرید به مقاله " امام خمینی ره فقیه دوران گذار"، نبشته سعید حجاریان در کتاب از شاهد قدسی تا شاهد بازاری ).
۵. جریان عرفی گرای اقتدار طلب بعد آنکه راه عادی سازی و عرفی شدن را خصوصاً با جانشینی آیت الله خامنه ای از درون فقه ولایی بسته و نا امید کننده دید سراغ به کارگیری مفاهیم و نمادهای مدرن مانند جامعه مدنی و دموکراسی و حقوق بشر و آزادی های فردی رفتند. در نتیجه این مفاهیم و انگاره های مدرن توأم با تفسیرهای مخدوش اقتدارگرایانه وارد ایران پسا انقلابی شد. بطوری که بدفهمی های ناشی از آن تا به امروز همچنان برجای مانده است.
بدین ترتیب، امام خمینی ره خطر عادی سازی را برای مدت مدیدی از انقلاب و نظام اسلامی دور ساخت. بحمدالله این دفع خطر توسط جانشین بر حق ایشان با صلابت و اقتدار قدسی همچنان تداوم دارد. انشالله
✍داود مهدویزادگان
👉 @mahdavizadegan
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔸۶ فروردین ۱۳۶۸ سالروز عزل آقای منتظری از قائم مقامی رهبری توسط امام خمینی ره است.
🔹امام در بخشی از نامه خود خطاب به آقای منتظری مینویسد:
«از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال ها و از کانال آنها به منافقین می سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آیندۀ نظام را از دست داده اید. شما در اکثر نامه ها و صحبت ها و موضعگیری هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می گفتید دیکته شدۀ منافقین بود که من فایده ای برای جواب به آنها نمی دیدم. ... نامهها و سخنرانیهای منافقین که به وسیلۀ شما از رسانههای گروهی به مردم میرسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان ـ روحی له الفداء ـ و خون های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند. ...» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۳۳۰ - ۳۳۲)
🔻از نظر #امام_خمینی(ره) عامل اصلی سقوط آقای #منتظری و فرو افتادن او به قعر جهنم، همدلی و همراهی و همسخنی با منافقین بود.
🔸متأسفانه هنوز هم عدهای از مریدان ایشان و عدهای از عمامه به سرها، همین رویه را با «اینترنشنال» و «من و تو» و «صدای آمریکا» و بیبیسی» و ... دارند. و در همین حوادث اخیر درمانگاه قرآن و عترت قم دیدیم که خبر چنان فاسقان و معاندانی را به عنوان منبع فتوای فقهی خود قبول کردند و خواسته آنها را در قالب حکم فقهی صادر کردند!
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
دوگانههای ناتمام #سکولارهای_حوزوی در جاده نجف قم!
#کوتاهنوشت
شیخ برجامی محمد سروش محلاتی در سلسله یادداشتهای فریبنده پیرامون حوزه نجف تلاش کرده وضعیت فعلی حوزه مقدسه قم را سیاه نشان دهد!
او به سبک #حیرتنامهنویسیهای_قاجاری به ستایشگری از #استقلال و #آزادی در #حوزه_نجف پرداخته است!
شیخ محلاتی اما در همین نوشتارهای کوتاهش دچار #تناقض_بزرگ شده و نوشته اگر طلبهای در عتبه کار پژوهشی کند شهریهاش قطع میشود! او قطع شهریه طلاب پژوهشگر را نماد حفظ استقلال حوزه دانسته و آن را به شخص آیتالله العظمی سیستانی نسبت داده است! موضوعی که معلوم نیست تا چه اندازه صحت دارد و اساسا آیا این قبیل تصمیمات مربوط به شخص ایشان است یا توسط دفتر و متولیان شهریه اعمال میشود.
شیخ محلاتی چنین نوشته است:
"...سیاست مرجعیت، سیاست حفظ کیان حوزه به قیمت تحمل سختی هاست تا جایی که اگر طلبه ای در یکی از موسسات تحقیقاتی مانند عتبه حسینیه ولو بصورت پاره وقت مشغول بکار شود، آیت الله سیستانی شهریه او را قطع میکند!
زعمای نجف در حالی بر این سیاست پافشاری میکنند و ناراحتی طلاب را متحمل میشوند که کاملا از وضع حوزههای علمیه در ایران و پیامدهای دخالت و نفوذ در حوزه آگاهی دارند و همان تجربه بر هوشیاری و بصیرتشان افزوده است."
خب کسی نیست به این شیخ حکیم برجامی بگوید که آخر این چه استقلالی است که حتی با کار پژوهشی در اعتاب مقدسه هم منافات دارد!
یعنی اگر طلاب بر اساس وظیفه ذاتیشان به نشر معارف اهل بیت علیهم السلام بپردازند و در مقابلش وجوهی که منشا و منبعش از نذورات و هدایای مردم مؤمن است دریافت کنند، استقلال حوزه هزار ساله را به خطر انداختهاند؟!
از این گذشته؛ مگر نه اینکه این اعتاب مقدسه زیر نظر #نهاد_مرجعیت و خصوصا مرجع اعلای نجف اداره میشوند(البته با خصوصیات و جزئیاتی که جای شرحش اینجا نیست)
خب پس طلبه اگر از دست راست شهریه بگیرد مستقل است و از دست چپ کارانه پژوهشی را از وجوه شرعی اعتاب دریافت کند ضد استقلال است و مستوجب قطع شهریه؟!
وانگهی! حتی اگر بر فرض محال قطع شهریه طلاب پژوهشگر در نجف نماد و مصداق استقلال حوزه باشد، آیا این با #آزادی و #حریت_طلاب منافات ندارد؟
آیا طلبه نجف حق ندارد تشخیص دهد و تصمیم بگیرد که در کنار طلبگی، فعالیت پژوهشی انجام دهد؟
چطور است همکاری پژوهشی طلاب نجف با اعتاب مقدسه مصداق ضدیت با استقلال حوزه نجف شمرده میشود و توسط #شیوخ_برجامی ستایش میشود اما همکاری های گسترده برخی همپالگیهای شان با مراکز وابسته به اعتاب مقدسه در #قم نه تنها هیچ اشکالی ندارد که عین استقلال حوزه است!
جزئیات جالبی از به کارگیری طلاب قم در مراکز وابسته به اعتاب مقدسه عراق وجود دارد که در جای خود باید بدان پرداخت؛ از جمله #انحصارگرایی_پژوهشی یک حلقه خاص از همفکران شیخ محلاتی و نارضایتیها و حرفهای ناگفتهای که برخی پژوهشگران مظلوم طلبه در این جهت دارند!
از همه اینها که بگذریم! کاری به قیاس معالفارق شیخ محلاتی میان نظام اسلامی ایران و نظام عرفی عراق، نداریم ولی آخوندی که روزگار طولانی نان و نامش در گرو کار ژورنالیستی بوده و بیش از ۳ دهه عضو حلقه حوزوی روزنامه جمهوری اسلامی بوده است و نانِ دبیرخانه مجلس خبرگان را خورده و کتابش را دفتر تبلیغات چاپ میکرده، این ژستها به همچین فردی نمیآید!
حالا خود دانند....
🔶حاشیه روزنه
از وسعت مشرب کمنظیر و آزادفکری حقیقتا ستودنی شخص آیتالله العظمی سیستانی که بگذریم، در مورد فضای بسته حاکم بر حوزه نجف گفتنیهای فراوانی هست و از آن جمله نکات جالبی وجود دارد که نشان میدهد شخص مرجع اعلای عراق نیز در این فقره در حوزه نجف مظلوم است تا چه رسد به دیگران!
@rozaneebefarda
اجتماع قرآنی در ورزشگاه آزادی؛ خار چشم دشمنان و روشنی چشم دوستان!
اجتماع دشمنشکن ورزشگاه آزادی هزار و یک حرف و پیام داشت؛
صهیونیستها و پیادهنظام رسانهای دشمن خبیث را عصبانی و آشفته کرد و دنبالههای داخلی مزدور و مقلدان بیمواجب دشمن را هم لال!
روزه سکوت #سکولارهای_حوزوی هم بسیار معنادار است؛ این جماعت بلندآواز و میانتهی _که گاه به صرف یک مطلب حاشیهای آنچنان رگ گردنی میشوند_ اگر در ترویج شعائر شیعی صداقت داشتند فارغ از دیدگاه سیاسی و رویکرد سیاستزدهشان باید وارد میدان میشدند و از این حرکت عظیم متدینان حمایت و ستایش میکردند!
این اتفاقات نشان میدهد نه فقط در میدان مبارزه و سیاست با ملت همراه نیستند که در میدان دیانت(در همان معنای حداقلی و سکولارش) هم حاضر به همراهی و حضور و حمایت از دین خدا نیستند!
@rozaneebefarda
محفل مقاومت!
▫️محفل قرآنی امام حسنیها در ورزشگاه صدهزار نفری آزادی از جهات متعدد برکاتی داشت:
١.انگارهی «متدینها همیشه عزادارند» را برای چندمین بار شکست.
٢.انگارهی «متدینها در اقلیتند» را از بین برد.
٣.انگارهی «جمهوری اسلامی کار فرهنگی ایجابی نمیکند» را زیر سؤال برد.
۴.یک جشن مذهبی را با مفاهیم دینی-سیاسی همچون مقاومت گره زد و الگوی هیأتداری سکولار را به چالش کشید.
۵.یاد فلسطین را هنرمندانه در ذهن مخاطب ایرانی پررنگ کرد.
۶.زمینهای برای تقویت وحدت اسلامی فراهم کرد.
٧.گامی برای رفع مهجوریت از قرآن کریم برداشت.
٨.با پذیرایی از سران جبهه مقاومت به فلسطینیان قوت قلب داد.
٩.بعد از مدتها ایران را در رسانههای فلسطینی-عربی برجسته کرد.
١٠.امنیت داخلی جمهوری اسلامی و ناتوانی نیروهای جاسوسی-خرابکاری اسرائیلی و آمریکایی را از انجام عملیات مؤثر علیه نیروهای مقاومت در فضایی باز، در حضور بیش از ١٠٠.٠٠٠ نفر از مردم عادی در قلب تهران اثبات کرد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| مواضع صریح نماینده ولی فقیه استان فارس و امامجمعه محترم شیراز، در خصوص حرمتشکنی گردشگران نسبت به مسجد نصیر الملک شیراز
▫️اگر مدیریت مساجد را بلد نیستند خودم مسجد را با حزباللهیها اداره میکنم.
▫️شنیدم یک گردشگر به یک خانم محترم در اینجا فحش داده است! اگر چنین چیزی ثابت شود میدانید چه بر سر همهشان درمیآورم!
🔶حاشیه روزنه
جایگاه حقوقی ائمه جمعه در مناسبات استانی دقیقا مشخص نیست لذا بسیاری از شؤون دینی و فرهنگی عملا به دست دستگاههای دیگر است و برخی #مسئولان_صورتی از این خلا سیاسی و حقوقی سواستفاده کرده، با ترک فعلهایشان عملا زمینه را برای فسق و فجور یک عده معدود ارازل و اوباش و عناصر لاقید متجاهر فراهم میسازند.
در عین حال اگر یک امام جمعه قدر و منزلت خود را بداند میتواند از همین میزان بسط ید نیز در جهت بسط حداکثری فرهنگ دینی استفاده کند و فضای فرهنگی و دینی شهر و استان را اداره کند.
یک امام جمعه اگر واقعا #آخوند باشد، به جای #شعاربسندگی، از شعاع شخصیت حوزوی و محبوبیت مردمی و سرمایه اجتماعی خود برای اداره فضای فرهنگی منطقه تحت مدیریت خود استفاده خواهد کرد و همین برای پیشبرد امورش کاملا کافی است.
مردم، متدینین و حزبالهیها پشتیبان چنین مسئولان غیور و شجاع و مدبری خواهند بود.
برخی مسئولان بالادستی نیز در این مواقع باید در چارچوب شرع و قانون و مبانی امام و رهبری، حامی حداکثری #امامانجمعه_غیور_و_انقلابی باشند، نه آنکه مدام با حالت خائفا یترقب، #ترس و #محافظهکاری توصیه کنند!
🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از مهدوی زادگان
🖌 ارزش حق انتخاب مطلق نیست
هر انتخابی پیامد های مثبت یا منفی می تواند داشته باشد. لذا وظیفه امام عادل تنها این نیست که مردم را متوجه حق انتخاب کند بلکه وظیفه مهم تر او آن است که اگر پیامد انتخاب، بدفرجام و ناگوار باشد مردم را آگاه کند و هشدار دهد و آنها را به قدر توان از چنین انتخابی منصرف سازد.
مفهوم قرآنی چنین وظیفه ای در واژه " وال " نهفته است که وصفی از اوصاف الله است. اگر خدا قومی را بخاطر اعمال زشت شان عذاب کند کسی جز خدا نمی تواند آن قوم را از راه انتخاب شده عذاب آور بازگرداند: " وَ إِذَا أَرَادَ اللهُ بِقَوْمٍ سُوءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ مَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ " ( رعد: ۱۱ ).
واقعه حکمیت در جنگ صفین و صلح امام حسن علیه السلام دو نمونه تاریخی عبرت آموزی است که برای دو امام معصوم علیهما السلام اتفاق افتاد.
هر دو امام عادل تمام تلاش مشفقانه و سوزناک خود را کردند تا بیعت کنندگان از یک انتخاب نامیمون؛ یعنی کنار آمدن و صلح با معاویه ملعون، منصرف شوند و به ضرر و زیان خود عمل نکنند. مع الأسف، هر دو امام ناچار از تن دادن به انتخاب شوم و پذیرش توافقنامهای شوم تر شدند.
پیامد این دو واقعه ناگوار برای مسلمانان جز خفت و خواری و ترکتازی و غارتگری دشمن و تضعیف قدرت امیر المومنین علی علیه السلام از یک سو، و نجات معاویه از شکست حتمی و استیلای نامشروع وی بر کیان اسلامی و تبدیل شدن حکومت نبوی به سلطه استبدادی اموی از سوی دیگر، چیز دیگری نبود.
❗️اکنون بنگرید به گفتار برخی از عالمان فاسد العقیده و قلم بدستان سکولار که چگونه این دو واقعه تاریخی را که هر دو امام معصوم از آنها با نا رضایتی و نامیمونی یاد کرده اند، اینان به نیکی و الگوی سیاسی مطلوب یاد می کنند.
ناشایسته ترین بخش گفتار جماعت فاسد العقیده این است که انتخاب رخ داده در هر دو واقعه ( حکمیت و صلح ) را به امام علی و امام حسن علیهما السلام نسبت می دهند و می گویند آن دو حضرت علیرغم مخالفت شان ولی بخاطر اصل حق انتخاب، با تصمیم جمعیت بر توافق با معاویه راضی شدند!!
فاسد اندیشان اینگونه دو واقعه تاریخی عبرت آموز را به مثابه دو الگوی درس آموز معرفی می کنند. می گویند هر انتخابی حتی اگر پیامد ناصواب و ناگواری داشته باشد به دلیل حرمت حق انتخاب، مطلوب و مقبول است. و این گفتاری است که با عقل سلیم و آموزه های وحیانی سازگاری ندارد.
ارزش اصل حق انتخاب مطلق نیست بلکه این اصل توأم با پذیرش مسئولیت، ارزش و احترام دارد. مشکل امام علی و امام حسن با عوامل تحمیل توافقنامه با معاویه در همین عدم پذیرش مسئولیت پیامدهای بد فرجام آن از سوی آنها بود.
اسفبارتر آنکه اهل خوارج و کج اندیشان مسئولیت این بد فرجامی را به آن دو حضرت نسبت می دهند. مانند برجام که دنبال کنندگانش آن را به عنوان خواست نظام معرفی می کنند
✍ داود مهدوی زادگان
@mahdavizadegan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید|| اعتراض صریح حجتالاسلام و المسلمین حامدی امام جمعه پردیسان قم به مصاحبه ذلتبار سفیر ایران در آذربایجان با خبرنگاری که حداقلهای شرعی و عرفی در پوشش را رعایت نکرده بود!
🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
امروز دهم فروردین مصادف است با سالگرد ارتحال زعیم عالیقدر حوزه علمیه قم #آیتالله_العظمی_بروجردی
به همین مناسبت نکاتی در مورد اندیشه و سیره ایشان درج خواهد شد
@rozaneebefarda
📄یک سند ویژه: تهدید آیتالله بروجردی به مهاجرت از ایران بخاطر حجابستیزی پهلوی
🔹ماموران #رژیم_پهلوی در گزارشی خیلی محرمانه اعتراضات #آیتالله_بروجردی به وضعیت دینی جامعه را چنین گزارش میکنند:
🔸«راجع بفرهنگ بطور کلی که دولت توجه به بهبود وضع #فرهنگ از حیث تعلیم و تربیت اخلاقی اطفال و جوانان مردم ندارد و از تمام ولایات نامههائی از معاریف مردم رسیده و میرسد و بیشتر از فساد اخلاق مربیان و معلمین شکایت دارند حتی مرا توبیخ کردهاند که اگر حرف تو در حمایت از این و نوامیس مردم اثر ندارد چرا در ایران مانده و بهتر است که از ایران هجرت کنی
🔹... نامههائی از #بندرعباس نوشتهاند که مامورین دولت، زنها را اجبار به رفع حجاب و برداشتن چادر مینمایند
🔸... به غیر از این مطالب که بطور مفصل و با تاثر شدید اظهار داشتند و بطور فهرست به عرض رسید اظهاراتی راجع به فساد اخلاق عمومی و اشاعه فحشاء و انتشار عکس زنهای نیمه عریان در روزنامهها و مجلات و در معابر عمومی و نمایش شخص آنها در سینماها بیان کردند ... بعد از بیان این مطالب اظهار داشتند ... مسئولیت حقیقی این مملکت و ملت بر عهده ذات مقدس ایشان است و اگر نسبت به امور مربوط به احکام و اخلاقی دین توجه نفرمایند و اوضاع بدین نهج بگذرد برای رفع تکلیف از خود ناچار به مهاجرت از ایران هستم»
🔶حاشیه روزنه
امروز در حوزه مقدسه قم برخی مدعیان دروغین پیدا شدهاند که داعیهدار پیروی از مرام آیتالله العظمی بروجردیاند اما در عمل همواره در حمایت از زنان مکشوفه و مخالفت با آمران به معروف موضع میگیرند!
#سکولارهای_حوزوی مخالف بزرگاناند!
@rozaneebefarda
خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
#مرجعیت_گریزی آیت الله بروجردی؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیت الله شیخ محسن حرم پناهی: طلبه نباید هدفش از تحصیل علوم دینیه٬ #کسب_مقام و #ریاست باشد که #ضرر می کند.
استاد ما مرحوم #آیتالله_بروجردی رضوان الله تعالی علیه که در زمان خود تقریبا #مرجع_مطلق بود٬ در درس به ما فرمود:
🔻ای آقایان هرکس هدفش از درس خواندن این باشد که به موقعیت من برسد٬ در #سفاهتش تردید نکنید.
🔻خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
(حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص۴۶۵)
@rozaneebefarda
امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله اصفهانی است٬ بروجردی را رها کن!
پرهیز از #تضعیف_مرجعیت و #تقویت_علمدار_شیعه؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥مهم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مرحوم حاج محمدحسین احسن نقل می کند:
در بروجرد بعد از نماز حضرت آیت الله العظمی بروجردی٬ از رساله آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی برای مردم مسأله می گفتم٬ ایشان هم در محراب بین دو نماز نشسته بودند.
یک روز فقط یک مسأله را که گفتم در ضمن فتوای آیت الله العظمی بروجردی را نقل کردم٬ معظم له از محراب برگشتند و حرف مرا قیچی کردند و فرمودند:
🔻آقای حاج محمدحسین٬ امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله العظمی اصفهانی است٬ حسین بروجردی را رها کن٬ #تفرقه در امت نیانداز!
با خدا زندگی کردن همین است.
🔸وقتی حاشیه بر عروةالوققی آیت الله العظمی حاج سید محمدکاظم یزدی پخش شد٬ یکی از علمای تبریز به آقای بروجردی نوشت برای من ثابت شده٬ شما اعلمی و می خواهم آذربایجان را از تقلید دیگران برگردانم به شما؛ ایشان نوشتند:
🔻 راضی نیستم یک نفر را به تقلید من برگردانی٬ امروز #مرجع_شیعه آیت الله العظمی اصفهانی است٬ #راضی نیستم.
برگرفته از سخنرانی جناب استاد حسین انصاریان در سالگرد زعیم عظمای قم در مسجد اعظم. ر.ک: حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص ۴۱۰.
🔶حاشیه
امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی و مرجعیت٬ احترام بزرگان اقدم و اسن و اعلم را نگه نداشته٬ علم مرجعیت بلند کرده اند.
امروز #علمدار_شیعه کیست؟ آیا اقدام برخی حضرات در تضعیف علمدار شیعه٬ منافی سیره قطعیه #آیتالله_بروجردی نیست؟؟!
تجربه تاریخی شیعه ثابت کرده که #دعوت_به_خود و #تمهید_مقدمات_مرجعیت نه تنها مؤثر نیست که #اثر_عکس دارد!
حکمت حفظ حریم و تقویت متقابل مرجعیت و زعامت آیات عظام خامنه ای و سیستانی را در همان سیره مستمره صلح صالح باید جست.
تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است.
آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟!
@rozaneebefarda
مروری بر دیدگاههای صریح آیتالله العظمی بروجردی در موضوع اسلام و سیاست!
💥اختصاصی/ #ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹حضرت آیتالله بروجردی درس صلاة خود را در تاریخ 28 فروردین 1327 (برابر با هفتم جمادى الثانى سال 1367)آغاز نمودند. اولین مبحث ایشان در این درس بحث «صلاة الجمعة» بود. از جمله تقریراتی که برای درس ایشان منتشر شده میتوان به «تبیان الصلاة» به قلم حضرت آیتالله شیخ علی #صافی_گلپایگانی و نیز «البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر» اشاره کرد که این تقریر دوم زمان حیات مرحوم بروجردی در تاریخ 5 اسفند 1337 (برابر با 15 شعبان 1378ق) منتشر شده است.
در ذیل بخشی از دیدگاههای آیتالله بروجردی پیرامون تکفل امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... توسط اسلام، از کتاب«البدر الزاهر» تقدیم مخاطبان ارجمند میگردد:
🔻«لا يبقى #شك #لمن_تتبع_قوانين_الإسلام و ضوابطه في أنّه #دين_سياسي_اجتماعي، و #ليست_أحكامه_مقصورة_على_العباديات_المحضة المشروعة لتكميل الأفراد و #تأمين_سعادة_الآخرة، بل يكون أكثر أحكامه مربوطة #بسياسة_المدن و #تنظيم_الاجتماع و #تأمين_سعادة_هذه_النشأة، أو جامعة للحسنيين و مرتبطة بالنشأتين، و ذلك كأحكام المعاملات و السياسات من الحدود و القصاص و الديات و الأحكام القضائية المشروعة لفصل الخصومات و الأحكام الكثيرة الواردة لتأمين الماليات التي يتوقف عليها حفظ دولة الإسلام كالأخماس و الزكوات و نحوهما.
🔻و لأجل ذلك اتفق الخاصة و العامّة على أنّه يلزم في محيط الإسلام وجود #سائس و #زعيم #يدبّر #أمور_المسلمين، بل هو #من_ضروريات_الإسلام و إن اختلفوا في شرائطه و خصوصياته و أن تعيينه من قبل رسول الله صلّى الله عليه و آله أو بالانتخاب العمومي.
🔻الثالث: لا يخفى أنّ سياسة المدن و تأمين الجهات الاجتماعية في دين الإسلام لم تكن منحازة عن الجهات الروحانية و الشؤون المربوطة بتبليغ الأحكام و إرشاد المسلمين، بل كانت السياسة فيه من الصدر الأوّل مختلطة بالديانة و من شئونها،
🔻فكان #رسول_الله صلّى الله عليه و آله #بنفسه #يدبّر_أمور_المسلمين و #يسوسهم و يرجع إليه فصل الخصومات و ينصب الحكّام للولايات و يطلب منهم الأخماس و الزكوات و نحوهما من الماليات، و هكذا كان سيرة الخلفاء بعده من الراشدين و غيرهم، حتى أمير المؤمنين عليه السلام، فإنّه بعد ما تصدى للخلافة الظاهرية كان يقوم بأمور المسلمين و ينصب الحكّام و القضاء للولايات.
🔻و كانوا في بادئ الأمر يعملون بوظائف السياسة في مراكز الإرشاد و الهداية كالمساجد، فكان إمام المسجد بنفسه أميرا لهم، و بعد ذلك أيضا كانوا يبنون المسجد الجامع قرب دار الإمارة، و كان الخلفاء و الأمراء بأنفسهم يقيمون الجمعات و الأعياد بل و يدبّرون أمر الحج أيضا، حيث إنّ العبادات الثلاث مع كونها عبادات قد احتوت على فوائد سياسية لا يوجد نظيرها في غيرها، كما لا يخفى على من تدبّر. و هذا النحو من الخلط بين الجهات الروحية و الفوائد السياسية من خصائص دين الإسلام و امتيازاته.»
(البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر، صص 75 و74)
معلوم نیست با وجود چنین تصریحاتی آنهم در عصر خفقان یک رژیم طاغوتی وابسته به اجانب، چگونه برخی افراد از منسوبین ایشان دیدگاههای صد درصد متضاد با مرحوم بروجردی را مطرح می کنند و در عین حال داعیه دار میراث داری آن زعیم فقید هستند. طبعا هر فردی می تواند دیدگاه خاص خود را داشته باشد اما #تحریف دیدگاه بزرگان شیعه، خطر بزرگی است که باید با تمام توان از آن پیشگیری کرد. طبعا تنها #فرزندان_معنوی و #مریدان_فکری مرحوم آیتالله العظمی بروجردی صلاحیت میراث داری فکری ایشان را دارند. آنان که از نظر فکری و سیاسی به ایشان نزدیک ترند و طبعاً امروز در خط ولایت فقیه و تقویت حکومت حق، مشغولِ خدمت به آرمان مهدویت و ولایت و مرجعیت هستند.
@rozaneebefarda
«جامعیت اسلام نسبت به امور سیاسی و اقتصادی» در بیان حضرت آیتالله بروجردی(ره)
💥اختصاصی/ #تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹حتما به خاطر دارید از جانب یکی از منسوبین بیت زعیم عظمای قم، مطالبی مطرح شد که با برخی مبانی دینی در تنافی بود و از این رو موجب تعجب و واکنش متقابل فضلای گردید.
فروکاهی جایگاه نبوت به #مرشد_معنوی، نفی اقتصاد اسلامی و مطرح کردن اتهامات مختلف نسبت به برخی علمای مجاهد شیعی، از جمله مسائلی بود که مورد اعتراض علمی و نقد حوزویان قرار گرفت.
بازخوانی دیدگاه های آیتالله العظمی بروجردی پیرامون برخی موضوعات سیاسی و اجتماعی، موجب روشن شدن هرچه بیشتر #فاصله_فکری عمیق برخی منسوبین و مدعیان، با سیره و اندیشه آن مرجع جامع نگر و هویت اندیش خواهد شد.
🔹 #آیتاللهبروجردی(ره) در تبیین ولایت و حکومت فقیه در عصر غیبت ابتدا به ویژگی جامعیت اسلام نسبت امور دنیوی و أخروی، سیاسی و غیر سیاسی زندگی انسان انسان پرداختهاند و اسلام را عهده دار تبیین آنچه بشر در شئون مختلف زندگی دنیوی و أخروی دانستهاند.
ایشان این #جامعیت را امتیاز اسلام نسبت به سایر ادیان آسمانی میدانند و اینکه در مقام مقایسه اسلام و مسیحیت چنین میفرمایند که در انجیلهای مسیحیت فقط به امور اخلاقی پرداخته شده و به قوانین اجتماعی و سیاسی و اقتصادی پداخته نشده است.
زعیم ففید قم در نهایت چنین می فرمایند که اسلام با یک #برنامه_جامع که راه سعاد بشر در دنیا و آخرت است، آمده و دینی است که 《 #سیاست و #عبادت》و 《عبادت و سیاست》را با هم ممزوج و یکی کرده است؛ به صورتی که برخی احکام اسلام در عین سیاست، عبادت و در عین عبادت، سیاست است!
🔻مرور بخش هایی از متن عبارات ایشان که در کرسی رسمی تدریس بیان شده، بسیار بایسته است:
«بأن شرع الاسلام حيث تكون شريعة تامة و روعي فيه كل الجهات بحيث لم يبق شيء من الأمور الدنيوية و الاخروية، سياسية و غير سياسية إلا و بيّن ما يحتاج إليه البشر و #لم_يعطّل أمرهم من الأمور الدنيوية و الاخروية في #شأن_من_الشئون.
و ليس شرع الاسلام مثل ساير الشرائع الّتي لم يكن فيها ما يرفع احتياج البشر من كل الجهات، كما ترى من شرع المسيح فليس فيه، كما ترى، في أنا جيلهم إلّا بعض الأمور الاخلاقية مع ما فيها من الخرافات، بحيث ليس لهم قوانين في جهاتهم الاجتماعية و السياسية و #الاقتصادية و غير ذلك.
بل إن مذهبنا جاء بجميع ما هو طريق سعادة البشر في الدنيا و الآخرة، و هو دين امتزجت السياسية بالعبادة، و العبادة بالسياسة، و لذا ترى أن بعض احكامها في عين السياسة عبادة، و في عين العبادة سياسة...»
(ر.ک: تبيان الصلاة، ج1، صص 93 و 92)
🔹با وجود چنین تصریحاتی در دهه ۲۰ و ۳۰(حدود ۷۰ سال قبل)، اکنون برخی در قم به نفی شوون سیاسی/اجتماعی اسلام پرداخته و پیامبر اسلام(ص) را صرفا یک مرشد معنوی معرفی کردهاند؛ دیدگاهی که به انگاره های #مسیحیت بسیار نزدیک است.
رویکرد ناصحیح اخیر که از جهات مختلف قابل ردیابی و واکاوی است، بیش از هر چیز با منظومه فکری مرحوم آیتالله العظمی بروجردی در تنافر است.
با وجود خطر #تحریف و وارونه نمایی اندیشه و سیره بزرگانی چون آیتاللهبروجردی، به نظر می رسد لازم است حوزه علمیه قم با استفاده از برخی فضلای متعهد، امر #صیانت و نشر گسترده افکار آن زعیم عالیقدر را برعهده بگیرد تا امکان بایکوت یا تحریف از برخی جریان ها گرفته شود.
پ.ن: تبيان الصلاة، تقریرات مرحوم آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی از درس آیت الله بروجردی است.(توسط گنج عرفان، در سال 1426ه ق منتشر شده است.)
@rozaneebefarda
گزیده خاطراتی از آیتالله العظمی #بهجت پیرامون #برخوردهای_حذفی برخی اطرافیان آیتالله العظمی #بروجردی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹آقای بروجردی اصرار داشتند که جزء اطرافیان ایشان باشم اما بنده دو مانع بزرگ داشتم:
یکی آنکه استادم در نجف نظر به آقای دیگری در علم و عمل داشت، لذا نمی خواستم با این نظر استاد که صحت آن را دریافته بودم، مخالفت کنم.
دوم آنکه در آن صورت، باید داخل در کشمکش اطرافیان می شدم که نه تنها توانایی آن را نداشتم، بلکه با طلبگی بنده منافات داشت؛ لذا نپذیرفتم.
🔻همچنین پیشنهاد دیگری از سوی آقای بروجردی برای حضور در جلسه استفتاء بود، که آنه را هم نپذیرفتم، ولی جوابی ندادم.
🔹حضرت آقای بروجردی دائم پیشنهاد جدیدی میدادند. حتی به آیت الله آقای حاج شیخ علی محمد بروجردی از بنده گلایه کرده بودند اما بنده حس می کردم بعضی اطرافیان ایشان، مثل اینکه مایل به نزدیکی بنده و ایشان نیستند، لذا نمیپذیرفتم.
🔻از طرف دیگر روزی یک نفر که با اصرار زیاد نظرم را راجع به اعلم مراجع پرسیده بود، بنده هم نظر استادم را راجع به #اعلمیت دیگری به صورت نقل به او گفته بودم اما متأسفانه این مطلب را منتشر و کار دستم داده بود.
🔹برای جبران همین ها شرکت در درس ایشان را برگزیدم و تا آخر عمر آقای بروجردی شرکت در درس را ادامه دادم.
🔹یکبار آقاشیخ عبدالجواد سدهی به بنده گفت: آقای بروجردی شما را جزء دسته بررسی و تشخیص و تأیید اجتهاد قرار داده اند. پرسیدم بقیه افراد دسته چه کسانی هستند؟ اسم برد، گفتم من معذورم، کار من نیست. آقای سدهی گفت: پس خودتان باید عذرتان را به ایشان برسانید، جواب ندادم. آخر بعضی از آن افراد را مناسب نمی دانستم.
🔹علت اینکه با آنهمه اصرار آقای بروجردی به اطرافیان ایشان نپیوستم، اول آنکه با وجود دیگر بزرگان طرف شبهه در همان سال های اولیه، نمیتوانستم در این بیت باشم و ایشان را به عنوان اعلم تعیین نکنم.
دوم آنکه، باتوجه به مذاق های مختلف اطرافیان ایشان، #اظهارنظر و #مخالفت با نظر اطرافیان برایم غیرممکن بود. چون اطرافیان به اندک بهانه ای طرد می کردند. سکوت هم علامت رضایت بود، آنهم نمی خواستم، هم ساکت نبودن، هم حرف نزدن.
لذا عدم قبول اطرافی شدن، ممتحن اجتهاد شدن و یا حضور در جلسه استفتاء، سبب کدورت ایشان از بنده شد. علاج آن را حضور در درس ایشان دانستم و تا آخر عمر هم مداومت کردم. حال آنکه نیازی نبود و خود ایشان هم مطلع بود و بحمدلله با این شیوه از اصطکاک جلوگیری شد.
🔹برخورد زننده اعضای بیت آیتالله بروجردی با آیتالله بهجت🔹
شیخ علی بهجت با واسطه نقل میکند:
یکبار آقای بهجت در بیت آقای بروجردی آمده بودند، در کنار ایشان قرار می گیرند. آیت الله بروجردی از آقای بهجت احوالپرسی نموده و میپرسند آخر معلوم هست کجایید؟ پیدا نیستید؟
پیش از آنکه آقای بهجت جواب دهند، یکی از اطرافیان با عجله و دستپاچگی میگوید همنجا هستند، همینجایند!
پس از اندکی شیخ فاضل را آوردند و بین آقای بروجردی و آقای بهجت نشاندند! پس از آن، دیگری را آوردند تا سه چهار نفر بین آقا و ایشان فاصله قرار دادند. به همین جهت والده ما هم معتقد بود که از اطرافیان آقای بروجردی کسانی بودند که از آقا همسازی و همراهی نمی دیدند و لذا مانع این ارتباط می شدند، حتی دور هم می کردند و البته آقا هیچگاه اظهار نمی کردند. لذا حدس و استنباط ما از مجموع بیانات آقا از علت فرار از همراهی، یکی وجود بزرگان علماء نجف در ابتدا بوده است، ولی پس از اندک زمانی با فوت آسیدابوالحسن و آقای قمی و بعد دیگران طرف شبهه، این عذر و مشکل برطرف گردیده بوده است.
🔹آیتالله بهجت و حفظ منزلت آیتالله بروجردی🔹
دیگر اینکه اجتناب مجدد آقای بهجت از همکاری، همین عدم توانایی معارضه و مقابله با اصحاب و نیز عدم هماهنگی با آنان، حتی با منصوبین در سمت های مختلف بوده است.
وگرنه حضرت والد به آقای بروجردی و جلالت قدر و زعامت حوزه ها و تشیع و عظمت و بزرگواری ایشان، دائما معترف بودند و حتی خود به شیوه ایشان متمسّک می شدند.
...همواره آقا در گفتار به اغلب کلمات و رفتار ایشان استناد می نمودند و با عظمت و احترام از ایشان یاد می کردند.
▫️حقیقتی پنهان، ج۱؛ صص ۱۱۰_۱۱۸/ خاطرات دستنویس حجتالاسلام علی بهجت.
🔶حاشیه روزنه
برخوردهای حذفی برخی اعضای بیت آیتالله بروجردی نهایتا موجب شد بعضی فضلای طراز اول حوزه به مرور از حلقه اطرافیان و نزدیکان ایشان حذف شوند که خسارتهای بزرگی را بدنبال داشت.
گذشته از حسادتهای رایج، ارتباط برخی اعضا با دربار نیز موثر بود.
تقلیل ارتباط #امام_خمینی با بیت زعیم قم و شکست طرح اصلاحات حوزه(در ۲ مرحله) و برکنار ماندن بزرگانی مانند حاج شیخ مرتضی حائری و شهید مطهری از دایره مرتبطان مؤثر و حامیان تحول حوزه، از نتایج این برخوردها بود.
@rozaneebefarda
نامه سرگشاده فضلای قم به آیتالله بروجردی در ماجرای تشکیل مجلس مؤسسان توسط پهلوی و پاسخ ایشان
▫️اختصاصی|| پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ماجرای مجلس مؤسسان
بعد از ترور ناموفق شاه در ۱۵ بهمن ۲۷، او برای اعمال فضای خفقان سیاسی بهانه لازم را پیدا کرد و ضمن تبعید آیتالله کاشانی بعنوان یکی از اصلیترین مخالفان سیاسی پهلوی، زمینه بازنگری در قانون اساسی و افزایش اختیارات و قدرت پادشاه را فراهم دید.
بدین منظور در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۲۷، مجلس در حمایت از لایحه شاه که خواستار تشکیل مجلس مؤسسان برای بازنگری قانون اساسی ۱۹۰۶ شده بود رأی داد و شاه در ۹ اسفند ۱۳۲۷ با پیشنهاد دولت محمد ساعد فرمان برگزاری انتخابات مجلس مؤسسان را صادر کرد. انتخابات فرمایشی در شرایط اضطراری و تحت قوانین حکومت نظامی در کشور برگزار گردید که نتایج آن با تردیدهای جدی همراه بود. سرانجام در نخستین روز اردیبهشت ماه ۱۳۲۸ این مجلس با سخنرانی شاه بازگشایی شد و مجلس مؤسسان آغاز به کار کرد، در حالی که اصل تشکیل و مصوبات آن، بدعتهای خطرناک حقوقی را در پی داشت و شاه را بعنوان قدرت فائقه فراتر از همه قوا، خصوصا مجلس، قرار میداد.
در چنین شرایطی امام و برخی دیگر از فضلای طراز اول حوزه قم، با مطرح شدن زمزمهها و شایعاتی مبنی بر موافقت آیتالله بروجردی با تشکیل مجلس مؤسسان، اقدام به انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به زعیم حوزه علمیه قم کردند.
متن این نامه تاریخی و پاسخ آیتالله بروجردی در ذیل تقدیم میشود:
متن نامه سرگشاده فضلای قم به آیتالله بروجردی
محضر مقدس حضرت مستطاب آیت الله العظمی آقای حاجی آقا حسین طباطبایی بروجردی ـ متع الله المسلمین بطول بقائه
چون منتشر است که راجع به تشکیل مجلس مؤسسان بین حضرت مستطاب عالی و بعض اولیای امور مذاکراتی شده و بالنتیجه با تشکیل مجلس مؤسسان موافقت فرمودهاید، نظر به اینکه تشکیل مجلس مؤسسان مؤثر در مقدرات آیندۀ کشور و مصالح دینی و ملی و اجتماعی است، به علاوه حدود اختیارات نمایندگان و نتایجی که ممکن است این اقدام داشته باشد معلوم نیست، مستدعی است حقیقت این انتشار را برای روشن شدن تکلیف شرعی اعلام فرمایید.
روحالله[کمالوند] خرم آبادی ـ مرتضی حائری ـ سید محمد یزدی[محقق داماد] ـ روحالله الموسوی [خمینی] ـ [سید] محمدرضا موسوی گلپایگانی
22 جمادی الاولی 1368 / 3 فروردین 1328
پاسخ آیتالله بروجردی به نامه سرگشاده
بسم اللّه الرحمن الرحیم
اولاً، از علمای اعلام انتظار می رود مواقعی که این قسم انتشارات مخالف واقع می شوند خودشان دفاع کنند.
البته علاقه مندی حقیر به حفظ دیانت و مصالح مملکت بر همه مشهود است و نهایت مقتضی نیست که هر اقدامی گوشزد عامه شود.
ثانیاً، موقعی که فرمان همایونی صادر شد، برای اینکه مبادا تغییراتی در مواد مربوط به امور دینیه داده شود به وسیله اشخاصی به اعلیحضرت همایونی تذکراتی مکرراً دادم با آنکه اخیراً جناب آقای وزیر کشور و آقای رفیع از طرف اعلیحضرت ابلاغ نمودند که نه تنها در مواد مربوطه به دیانت تصرفی نخواهد شد بلکه در تحکیم و تشیید آن اهتمام خواهد شد، مع ذلک در تمام مجالسی که در اطراف این قضیه مذاکره میشده که در بعض آن مجالس، عده ای از علمای اعلام حضور داشتند، کلمهای که دلالت یا اشعار به موافقت در این موضوع داشته باشد از حقیر صادر نشده، چگونه ممکن است در چنین امر مهمی اظهار نظر نمایم، با آنکه اطراف آن روشن نیست.
حسین الطباطبایی.
🔶حاشیه روزنه
۱.روش نامه سرگشاده به عالیترین مقام حوزوی، نشانگر اوج #آزاداندیشی_حوزوی و سیره سلف صالح در انتقادپذیری و انتقاد به رؤسای معنوی است.
در حال حاضر برخی افراد با فضاسازی کاذب، هر نوع پرسشگری و مطالبهگری از بزرگان حوزه را به معنای بیاحترامی تلقی میکنند که واکنشهای مربوط به نامه ناصحانه آیتالله یزدی یک نمونه از این فضاسازیهاست.
۲. ترکیب نویسندگان نامه سرگشاده جالب و از جهات مختلف قابل تحلیل است و نشان میدهد که مقدسترین رجال مذهبی مانند آیات گلپایگانی و حائری و نیز برخی چهرههای علمی مانند مرحوم محقق داماد(که تلاش شده از آنان چهرهای غیرسیاسی تصویر شود)، در حادترین مسائل سیاسی روز کنشگری سیاسی روشنی داشتهاند.
مرور این قبیل وقایع تاریخی، بافتههای #سکولاریسم_حوزوی حوزوی را بر باد میدهد و مروجان اندیشه جدایی دین از سیاست را با بحران تئوریک مواجه میسازد. آنان در سالهای گذشته بیشترین تلاش خود را برای بایکوت و سانسور این حقائق تاریخی به کار بستهاند!
۳. پاسخ صریح آیتالله بروجردی نشان میدهد که برخلاف روایتهای دروغین برخی سکولارها، ایشان چهرهای کاملا سیاسی و مخالف رژیم پهلوی بودهاند و هرگز گامی در جهت همراهی با آن رژیم طاغوت برنداشتهاند و بلکه مانع اصلاحات آمریکایی رژیم پهلوی بودند.
@rozaneebefarda