eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از وعده صادق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقتدار مقاومت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی ▫️دبیرکل حزب‌الله لبنان : «فاصله زیادی وجود دارد بین حق مقاومت و قدرت برنامه مقدس آن و باطل و نامشروع بودن اشغالگری و خصومت ورزی حق به گونه‌ای است که بر باطل پیروز می شود حق قوی تر از باطل است. در نتیجه ما [در جنگ با رژیم صهیونیستی] دو صحنه داریم: صحنه برتری نظامی اسرائیل و صحنه برتری حق مقاومت و اراده مقاومت در مقابل بطلان اشغالگری ما قوی‌تر هستیم با ایمان و انتخاب و حقوقمان در برابر دشمنی و اشغالگری‌شان این اشتباه است که در مقایسه بر نیروی نظامی تمرکز کنیم بلکه باید تمرکز کنیم بر:‌ قدرت ایمان،‌ التزام به آن،‌ اراده،‌ مقاومت مواجه شدن با دشمن،‌ فداکاری و قدرت تحمل تمام سختی‌ها مواجه شدن با دشمن،‌فداکاری و قدرت تحمل تمام سختی‌ها در مواجهه با اسرائیل این را نزد خودتان بنویسید:‌ این پیروزی است.» 🔻 وعده صادق؛ گذری بر تاریخ تحولات جبهه مقاومت 🔻 ایتا |تلگرام | اینستاگرام | آپارات |یوتیوب
فعال‌سازی گسل‌های قومیتی و مذهبی؛ رویه خطرناکی که برخی عناصر در داخل دنبال می‌کنند! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در سال‌های اخیر جریان غربگرا برای جبران فقدان پایگاه اجتماعی، بر جلب آرای اقلیت‌های مذهبی و تاکید بر مسئله قومیت تمرکز کرده است. مسئله‌ای که در بلندمدت تبعات امنیتی و سیاسی و اجتماعی خطرناکی در پی خواهد داشت! در ابتدای دولت جدید، در رسانه ملی تحت عنوان تبعیض مثبت به تضعیف تشیع پرداخت و حساست‌هایی را برانگیخت! حالا هم انتشار خبر تخصیص وام‌های نجومی به برخی اقلیت‌ها و اقوام، موجب حرف و حدیث‌هایی شده است! در داخل کشور و حتی در میان مسئولان برخی سطوح ارشد اجرایی، مسئله به طور جدی دنبال می‌شود! همگام با فعالیت‌های گسترده عناصر تجزیه‌طلب در خارج کشور! نهادهای نظارتی و حاکمیتی کشور البته کاملا به ماجرا واقف هستند اما چنانچه حوزه علمیه و حلقه‌های میانی و نهایتا عموم مردم ایران نسبت به این خطر آگاه نشوند، ممکن است و با ارتکاب برخی خبط و خطاهای مخاطره‌آمیز، زمینه فتنه مذهبی و قومیتی را فراهم سازند و آن وقت برای دفع آن باید هزینه‌های گزافی بپردازیم! چشم فتنه را باید هم‌اکنون دربیاوریم و هر گونه اقدامی که موهم این قبیل معانی است را در گام اول منهدم سازیم. فردا دیر است و مسئله امنیت ملی و جان و معیشت ملت عزیز ایران جای تعارف و تسامح ندارد. جمعه ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ @rozaneebefarda
یوم الله ۱۲ بهمن روز ورود شکوهمند به خاک پاک ایران مبارک باد @rozaneebefarda
امام خمینی؛ بزرگ‌مردی که تاریخ را تغییر داد... ‌امام خمینی در زمانه‌ای طلوع کرد که جهان در سیاه‌چاله‌های نهتوی عصر مدرن گم شده بود او راهی نو در مقابل بشر متحیر دوران گشود و جامعه جهانی را از سیر قهقرایی مذهب‌ستیزی نجات داد و به مدار آموزه‌های وحی و عقلانیت بازگرداند. آن مرد بزرگ و آن روح خدا آنچنان قلوب را منقلب کرد که برخی جوانان از خانه‌های فساد به سنگرهای جهاد تعالی یافتند... نه فقط ایران و دنیای اسلام بلکه جهان و انسان مدیون امام خمینی است... @rozaneebefarda
روح خدا.... امام جان‌ها آمد... @rozaneebefarda
تویی که نمی شناختمت دلنوشته ای درباره‌ی آشنای غریب؛ شهید محمد ضیف امروز وقتی فیلم خانه و زندگی و گفتگوی همسر مکرمه شهید بزرگوار محمد ضیف را دیدم، بی اختیار گریستم دست خودم نبود. آخر من محمد ضیف را خیلی دوست داشته و دارم. مردی که با نبوغش خاطره اسطوره زندگی ام، حاج رضوان را برایم تداعی می کرد. مردی که آنچنان دل حاج قاسم را برده بود که آن نامه را برایش نوشته بود. مردی که تکیه گاه و عصای شهید یحیی سنوار بود. رزمنده و فرمانده افسانه‌ای حماس که سالها بود روزگار فرزندان صهیونیست آل یهودا را تیره و تار کرده بود و با نبوغ خدای خود همواره طعم تلخ شکست و ناکامی را به آنان چشانده و حداقل ۷ بار از تله های مرگ و ترور آنان گریخته بود. مردی که و مردی که و مردی که ... می توانم بسیار برایش بنویسم اما خانواده این مرد در خانه ای محقر زندگی می کند با حداقل ترین لوازم برای یک زندگی. یاد حاج سعید قاسمی افتادم که می گفت تمام زندگی همت بیشتر از یک وانت نمی شد. یاد شهدای خودمان افتادم که در زمان جنگ با بعث عراق وضعیت خانه و زندگیشان شبیه خانواده محمد ضیف بود. اشکهایم جاری بود که این سخن امام عزیز به یادم آمد که : «ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزشهای اسلامی هستند، به خوبی دریافته‌اند که مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست؛ و آنها که تصور می‌کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه‌اند. و آنهایی هم که تصور می‌کنند سرمایه داران و مرفهان بی‌درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه می‌شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می‌کنند آب در هاون می‌کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله‌ای است که هرگز با هم جمع نمی‌شوند. و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی‌بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلابها هستند.» و محمد ثابت کرد که از جمله مصادیق این کلام عزیز ماست. محمد یحیی سنوار ، همین و بسیاری از شهدای مقاومت فلسطین می گویند وقتی فیدل کاسترو در اردیبهشت ۱۳۸۰ به تهران آمد دیداری هم از خانه امام در جماران کرده بود و پس از تماشای زندگی ساده و محقر امام خمینی ره گفته بود: « خانه های کوچک و محقر و مردان بزرگ، معادله‌ای که همیشه جواب می دهد.» محمد ضیف اگر چه برایم عزیز بود اما با دیدن فیلم خانه و زندگی و زن و فرزندش، محبت و ارادت من به او بیش از دوچندان شد. فهمیدم که علیرغم ادعای بسیار هنوز او را نشناخته ام محمد نشان داد که مبارزه و مقاومت قبل از دست گرفتن سلاح، خود یک سبک زندگی است. سبکی از زندگی که مرگ را به سخره می گیرد چونکه دنیا و مافیها را به سخره گرفته است و دل به آن نبسته است. به قول آقا مرتضای آوینی: «و مگر از درون این خاک اگر نردبانی به آسمان نباشد، جز کرم هایی فربه و تن پرور بر می آید؟ پس اگر مقصد را نه اینجا، در زیر این سقف های دلتنگ و در پس این پنجره های کوچک که به کوچه هایی بن بست باز می شوند نمی توان جست، بهتر آنکه پرنده ی روح دل در قفس نبندد. پس اگر مقصد پرواز است، قفس ویران بهتر. پرستویی که مقصد را در کوچ می بیند، از ویرانی لانه اش نمی هراسد.» محمد! تو امروز با دل من چکار که نکردی. بزرگمرد غزاوی، بچه خان یونس و فرمانده افسانه ای حماس با خانه ای شبه کاهگلی با سقف و دیوارهایی که انگار در حال فروریختند است و همسری رنج دیده و زجرکشیده و بلاچشیده اما صبور و مقاوم و فرزندانی که تربیت شده چنین مادری هستند. گفته اند : هر که در این بزم مقرب تر است جام بلا بیشترش می دهند. امروز همه اش به این فکر می کردم که اگر در یوم الحساب بخواهند کارنامه اعمال مرا با محمد ضیف بسنجند و مرا به او احتجاج کمند، چه پاسخی خواهم داشت. قطعاً هیچ سلام علی یوم ولدت و یوم میت و یوم یبعث حیا ✍ علی عبدی
دفاع بازرگان از بسته شدن روزنامه‌های پس از انقلاب / بازرگان: روزنامه‌های تعطیل شده با شاه ارتباط داشتند / بستن روزنامه‌ها، به اراده مردم انجام شد. 💥 اختصاصی روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با وجود اینکه دولت ساز ناکوکی با انقلاب، مردم و دادگاه‌های انقلاب داشت و با اینکه و از آن‌ها انتظار حرکت انقلابی در صحنه اداره کشور داشتند و دولت از چنین اقداماتی سرباز می‌زد، در مورد بستن شدن روزنامه‌های ضد انقلاب، از اقدام دفاع کرد. مهدی بازرگان در تاریخ 58/6/26 به خبرنگار مشهور ایتالیایی می‌گوید: «آری آن روزنامه‌ها که تعطیل شدند ضدانقلابی بودند پس تعطیل شدند. چاپخانه‌هایی که در آن روزنامه‌ها را چاپ می‌کردند، مصادره شدند برای اینکه متعلق به سرمایه‌داران فراری بودند و برای این که با شاه همکاری داشتند. ... دادگاه‌های انقلاب، اراده توده‌ها را اعمال کردند.» مجموعه آثار مهندس مهدی بازرگان، ج31، ص21 @rozaneebefarda
ماجرای وعده آزادی‌های فراگیر در بیان امام خمینی / چه شد که وعده آزادی بیان کمونیست‌ها متوقف شد! 💥 اختصاصی روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسیاری از رسانه‌های ضد انقلاب و برخی از چهره‌های اشکال‌تراش داخلی در روزهای ، سخنان تقطیع شده امام خمینی را منتشر می‌کنند که امام تمامی گروه‌ها از جمله را وعده می‌دهند. اما با گذشت چند ماه از انقلاب آزادی‌های وسیع سیاسی و مطبوعاتی محدود می‌شود. از این رو این مسئله دست آویزی برای مخدوش کردن شخصیت امام و دستاوردهای انقلاب می‌کنند. غافل از اینکه خمینی به صراحت روند تغییر سیاست انقلاب و عوامل آن را در تاریخ ۵ آذر ۵۸ توضیح می‌دهند: «ما از اول که واقع شد تمام آزادیها در ایران بود. و مجال به تمام دستجات ما دادیم و هیچ ابداً جلوگیری از هیچ چیز نشد. لکن شروع شد. وقتی که دیدند آزادند توطئه‌ها شروع شد. توطئه قلمی که می‌خواستند مسیر ملت ما را منحرف کنند. و اینها همان اشخاصی بودند که جیره خوار سابق یا جیره خوار امریکا و امثال امریکا بودند و می‌خواستند که نهضت ما را به بکشند. و ما بعد از پنج ماه که به همه فرصت دادیم، توطئه گرها را پیدا کردیم، قلمهایی که توطئه‌گر بودند و می‌خواستند باز سلطه اجانب را بر مملکت ما مسلط کنند، آنها را گفتیم که نباید این کار را بکنند و باید محکمه ببیند که اینها چکاره هستند. و دیدیم که بعد از اینکه بررسی شد، اینها از اسرائیل خیلیشان ارتزاق می‌کردند. و بلندگوی بودند. بلندگوی بودند. منتها با صورتهای دیگر. و یک ملتی حق دارد که کسی که بخواهد ملتش را به تباهی بکشد و توطئه کند و باز همان مسائل سابق را برای او پیش بیاورد، از آن جلوگیری بکند. و الّا ملت ما طرفدار است. طرفدار همه جور آزادی است. و لکن طرفدار نیست. طرفدار تباهی نیست.» صحیفه امام، ج۱۱، صص۱۳۴-۱۲۳ @rozaneebefarda
نشر مفاسد اخلاقی در مطبوعات زمان پهلوی! 💥 اختصاصی روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻به روایت حاج مهدی سراج انصاری. ▫️منبع: ستاره‌ای درخشان در عرصه مطبوعات اسلامی، ص197. @rozaneebefarda
میلاد امام حسین علیه السلام مبارک باد روز پاسدار بر مجاهدان همیشه در صحنه سپاه مبارک باد @rozaneebefarda
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مولود مبارک امام خمینی و ثمره خون روحانیت انقلابی و ملت مجاهد 💥 اختصاصی روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 میلاد حضرت امام حسین علیه‌السلام با حسن سلیقه به‌عنوان روز پاسدار در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. سپاه پرافتخار جمهوری اسلامی را به‌حق باید مولود مبارک امام خمینی قدس سره الشریف دانست. این ابتکار در کنار سایر ابتکارهای امامِ عزیز همچون: بسیج، جهاد سازندگی، کمیته‌های انقلاب اسلامی و... نشان داد که جمهوری اسلامی خود را مقلّد الگوها و ساختارهای وارداتی نمی‌داند و به‌تناسب اهداف دینی و عقلانیت اسلامی توانایی رفع نیازهای خود را دارد. گفتنی است در تاریخ معاصر ایران به ویژه در جنگ‌های ایران و روس و در ادامه جنگ جهانی اول پیوندی وثیق میان «مرجعیت» و «نیروهای مسلح مردمی» برقرار بود چنانچه برخی از بزرگ‌ترین مجتهدان مجاهد عصر همچون سیدمحمد طباطبائی (فرزند صاحب ریاض) خود در صحنه نبرد با روس حضور داشت و فرزند صاحب عروه نیز در جنگ علیه انگلیس شرکت کرد به علاوه در برهه‌های مختلف عشائر ایران و عراق، که به‌عنوان قشری مسلح و در عین حال سلحشور و حاضر در صحنه سیاست شناخته می‌شدند، پیوندی وثیق با مراجع وقت داشتند به‌گونه‌ای که رژیم رضاخانی از همین ناحیه به دلیل ارتباط عمیقی که میان آیت‌الله بروجردی و عشائر بود احساس خطر می‌کرد. حکومت محلی سیدعبدالحسین لاری در جنوب و در ادامه برقراری حکومت میرزا کوچک‌خان در شمال شکل و هیئتی دیگر از ارتباط «روحانیت و نیروهای مسلح مردمی» بود که برکات آن در مقابله با عناصر استعماری در جنوب و شمال و تأمین امنیت و آرامش مردم این نواحی در تاریخ ثبت شده است. با در نظر گرفتن این نکات باید گفت «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» علاوه بر آن‌که ابتکار امام خمینی قدس سره الشریف است در حقیقت امتداد و تکاملی است از خون‌های ریخته شده از شهدای روحانیت و ملت از جنگ‌های ایران و روس تا جنگ‌های ضداستعماری شمال و جنوب. پیوند وثیق میان «روحانیت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» چیزی نیست جز «پیوند مدرسه و میدان» که در حقیقت یک پیوند اتحادی است و نه انضمامی از همین‌رو جداسازی روحانیت از سپاه شدنی نیست جز با استحاله ماهیت! روحانیت انقلابی و متعهد روح و قلب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازوی پرتوان ولی‌فقیه به عنوان زعیم و عصاره روحانیت است و دور شدن حوزه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اختلال نظام محاسباتی سپاه در ساحت بینش و ناتوانی حوزه علمیه در ساحت عمل خواهد انجامید و این چیزی نیست جز خسارتِ غیرقابل جبرانِ طرفینی که بحمدالله با هوشیاری حوزه علمیه انقلابی و سپاه پاسداران هوشیار این جدایی نامیمون رخ نداده و رخ نخواهد داد ان شاء الله . @rozaneebefarda
جمهوری اسلامی یا جمهوری فرانسوی؟ / آیا در نگاه امام خمینی جمهوری اسلامی، جمهوری شرعی است یا جمهوری عرفی؟ 💥 اختصاصی روزنه / دهه فجر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻 اندیشه امام خمینی کارویژه تمامی گروه‌های فاصله گرفته از ارزش‌های انقلاب اسلامی است و یکی از محورهایی که همه گروه‌ها در آن مشترک هستند، تفکیک بین امام به قبل و بعد انقلاب است. یا به طور دقیق‌تر امام و امام . 🔻یکی از ریزمحورها در اینجا مسئله نوع جمهوریتی است که امام وعده داده بودند. برخی جمهوریت مد نظر امام را معرفی می‌کنند و منظورشان این است که تمامی نظام به رای مردم است و از این رو حتی مشروعیت شرعی مسئله را به رای مردم وابسته می‌دانند. بی‌شک در نگاه امام رای مردم از مهم‌ترین پایه‌های جمهوری اسلامی است اما آیا امام جنبه مشروعیت رهبری، انقلاب و جمهوری اسلامی را فقط بر پایه رای مردم قرار دادند؟ به نظر می‌رسد در نگاه امام جمهوری اسلامی با جمهوری‌های دیگر فقط دارد و نه . امام خمینی تعمدا در آستانه انقلاب چندین بار بر بودن انقلاب تاکید داشتند و آن‌ها را از همدیگر تفکیک نمودند و در تاریخ‌های مختلف بر آن تاکید کردند: 🔸«به موجب حق شرعی و بر اساس رای اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به این جانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، ... شروع به کار خواهند کرد.» صحیفه امام، ج5، ص426 (22 دی 1357) 🔸«اینجانب به واسطۀ رهبری مبتنی بر حکم شرع و آرای اکثریت قریب به اتفاق‏‎ ‎‏ملت، دولت موقت را برای تشکیل مجلس مؤسسان و دیگر امور مقدماتی معرفی می کنم» صحیفه امام، ج6، ص20 (12 بهمن 1357) 🔸«بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حَسَب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران ... مامور تشکیل دولت موقت می‌نمایم» صحیفه امام، ج6، ص55 (15 بهمن 1357) 🔸«... آن اینکه من که ایشان [مهندس بازرگان] را حاکم کردم، یک نفر آدمی هستم که به واسطه ولایتی که از طرف شارع مقدس دارم، ایشان را قرار دادم. وجوب اطاعت از دولت موقت ایشان را که من قرار دادم واجبُ الْاتِّباع است، ملت باید از او اتّباع کند. یک حکومت عادی نیست، یک حکومت شرعی است» صحیفه امام، ج6، ص59 (16 بهمن 1357) 🔸«ما دولت را تعیین کردیم؛ هم به حَسَب قانون ما حق داریم و هم به حسب شرع حق داریم. ما به حَسَب ولایت شرعی که داریم و به حسب آرای ملت که ما را قبول کرده است » صحیفه امام، ج6، صص70-68 (16 بهمن 1357) 🔸«این دولتی که تعیین شده است و به ولایت شرعی تعیین شده است و یک حکومت شرعی است، نه فقط حکومت قانونی باشد، یعنی حکومت شرعی لازم الاتّباع، همه کس واجب است بر او که از این حکومت اتّباع کند. نظیر اینکه مالک اشتر را که حضرت امیر- سلام الله علیه- می‌فرستاد یک جایی و منصوبش می‌کرد، حاکم واجب الاتّباع بود یعنی حاکم الهی بود، حاکم شرعی بود. ما هم ایشان را حکومت شرعیه دادیم و حکومت قانونی هم که هست، بنا بر این واجب الاتّباع است. » صحیفه امام، ج6، صص70-68 (16 بهمن 1357) 🔻با این وجود نباید تصور کرد که در اندیشه دولت پس از انقلاب، صرفا متکی به -مردم باشد که اگر اینگونه بود باید و مثل تمامی کشورها تلقی می‌شد در حالی که جنبه شرعی آن را امام خمینی از ابتدای انقلاب به صراحت تاکید فرمودند. @rozaneebefarda