eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
اعلان در و ایجاد ناآرامی های سراسری بعد از ناکامی دولت ترکیه در مخفی کاری در مورد آمار مبتلایان و فوتی های کرونا، اکنون با افزایش دامنه بیماری، آنان مجبور به علنی کردن بخشی از واقعیت ها و اعلان حکومت نظامی شده اند! مردم ترکیه بعد از انتشار این خبر، دچار تشویش شده، برخی شهرهای این کشور به سمت ناآرامی های گسترده پیش می روند. مردم ترکیه برای بدست آوردن مایحتاج ضروری زندگی به یکدیگر هجوم می آورند و کاری از دولت اردوغان پرمدعا در کنترل این اوضاع برنمی آید. بیچاره غرب زده های ایرانی که تا دیروز، ترکیه را الگوی موفق برای ایران معرفی می کردند! حالا که وقت بحران سراسری فرا رسیده معلوم می شود ایران در مقام عمل چقدر از سایر کشورهای پرمدعا جلوتر است. در حال حاضر یک دولت خسته و غربگرا در ایران بر سر کار است که آب و نان و سلامت و امنیت مردم را به گره زده است، فرض بکنید اگر یک دولت جهادی و انقلابی بر سر کار بود، چقدر توفیقات جمهوری اسلامی در مهار این ویروس منحوس بیشتر می بود. @rozaneebefarda
مواضع جریان مقاومت عراق پیرامون نخست وزیری /1 سران سیاسی جریان مقاومت و برخی سران نظامی آن، علیرغم انتقادات جدی بدنه نظامی مقاومت، به نخست وزیری الکاظمی روی خوش نشان داده اند 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 توئیت معنادار و جنجالی دبير كل كتائب امام على 🔻در طول مدت زمانی که فرآیند سياسى موجود ظهور كرده است، به عنوان يكى از نيروهاى مقاومت، جزئى از اين فرآيند نبوده ايم ولى به رغم ملاحظاتى كه نسبت به ساختار آن (سياستمداران و دولت ها) داشته ايم، توجه اصلى ما تقويت و پشتيبانى از فرآيند سياسى و عدم تحريم آن بوده است. همچنين توجه اصلى ما محافظت از منافع اكثريت و فرآيند دموكراسى در چارچوب قانون اساسى براى عزت و سربلندى عراق بوده است. امروز تأكيد مى كنيم كه ما به گزينه هاى نيروهاى سياسى درصورت حفظ وحدت و سياست كشور و بيرون راندن اشغالگران احترام گذاشته و از آنها حمايت مى كنيم چرا كه سياست اتهام به خيانت و تكفير و مقابله به مثل، در راستای سازندگی کشور نیست و ما نبايد مانعى در برابر چرخ توافق و سازندگى كشور باشيم و نبايد خود را وارد امورى كنيم كه به ما تعلق ندارد. همچنين نيروهاى سياسى نيز بايد از مقاومت پاسدارى كرده و به آن احترام بگذارند چرا كه مقاومت همچون سپرى برای محافظت از کشور است. @rozaneebefarda
💥پاسخ صریح به /1 @rozaneebefarda
💥پاسخ صریح به /2 @rozaneebefarda
مواضع جریان مقاومت عراق پیرامون نخست وزیری #الکاظمی/2 سران سیاسی جریان مقاومت علیرغم انتقادات جدی بدنه نظامی آن، به نخست وزیری الکاظمی روی خوش نشان داده اند اما در میان سران نظامی نیز، برخی به شدت مخالف اند و این اوضاع ممکن است در آینده به اختلافی خطرناک مبدل شود 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 توئیت معنادار #ابوآلاء_الولائی دبیرکل کتائب سیدالشهدا 🔻وقتی #فروختن_خون_شهید جواز عبور برای رسیدن به صندلی قدرت است، انتقام خون او نشان کرامت وفاداران می شود. 🔻و وقتی سردرگمی دلیلی بر ناتوانی و فروپاشی است، ثبات نشانه وفاداری به خون فرماندهان شهید است. منتظر می مانیم و منتظر بمانند... @rozaneebefarda
وضعیت پیچیده عراق؛ آینده ای مبهم و خطر استیلای خط سازش در چه می گذرد؟ 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 افراد مطلع در امور عراق حداقل در یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن، پیچیدگی فوق العاده مسائل سیاسی/اجتماعی در عراق است. حضور اقوام مختلف از ترکمان ها تا کردها و عرب زبان ها و گروه های کوچک متعلق به خرده زبان ها و خرده فرهنگهای دیگر از یک سو، پررنگ بودن مسئله مذهب و دین در عراق و با حضور پیروان اسلام، مسیحیت، یهودیت و برخی فرقه ها (از صوفیه گرفته تا شیطان پرست ها و بعضی فرقه های نوظهور دیگر رشدیافته دامنه مذاهب و ادیان) و در میان مسلمانان، دو گروه بزرگ شیعه و سنی، و در میان شیعیان، گرایشات به شدت متشتت، وضع عراق را پیچیده کرده است. فرضش را بکنید در این اوضاع، بین سران احزاب شیعی و مرجعیت نجف هم اختلاف نظرهای جدی وجود داشته باشد. و در میان مراجع مطرح نجف و مرجعیت اعلا هم همینظور و در میان سران سیاسی و سران نظامی جریان مقاومت نیز! در چنین وضعیتی، برخی چهره های سیاسی که ظرفیت ایجاد وحدت را داشته اند با خدعه های سیاسی پیچیده آمریکایی ها حذف شده اند؛ از نوری مالکی گرفته تا عادل عبدالمهدی و از سردار سلیمانی گرفته تا ابومهدی. شهادت سردار سلیمانی به عنوان عنصر محوری در ایجاد وحدت در عراق، این کشور را به یک خلأ سیاسی بزرگ مواجه کرد که در کوتاه مدت مرتفع نخواهد شد و آمریکایی ها با سوءاستفاده از همین خلأ سیاسی، به منهدسی صحنه و ایجاد عراق جدید پرداخته اند. تکاپوی حداکثری دولت روحانی از یک سو، همراهی حوزه سیاست ستیز نجف (منهای شخص مرجعیت اعلا) از دیگر سو و عاملیت جریان صدر و شخص مقتدی در میدان و به خط شدن در سراسر عراق، وزنه را به سمت آمریکا سنگین کرده است. در چنین شرایطی سران مقاومت چاره ای جز عقب نشینی تاکتیکی ندارند و پذیرش نخست وزیری عنصر مرموز و مشکوکی چون در چنین وضعی تحمیل شده است. اظهارات اعتراضی دقیق برخی سران نظامی مقاومت، که صدالبته تأثیر ویژه ای در گزینش نخست وزیر آتی عراق ندارد، در حقیقت عامل مهمی است برای آنکه خط اصیل مقاومت در کوران عمل گرایی ها و شرایط تحمیلی فعلی گم نشود. از این رو، این عزیزان نه تنها شایسته ملامت نیستند، که باید بر این غیرت و همیت و شجاعت سیاسی آنان درود بفرستیم که با پذیرش همه هزینه های احتمالی(از حذف فیزیکی گرفته تا ترور شخصیتی، یا انزوای اجتماعی و حتی تنزل مقام و...)، برای صیانت از خط اصیل مقاومت، با درایت و هوشمندی تمام، و بدون کاربست تعابیر غیردقیق و تنش زا، به میدان آمده اند و نشان دادند که حتی اگر امثال الکاظمی بر سر کار بیاید، چشمان بیدار مقاومت همواره بر او نظارت خواهد داشت و خیانت به منافع ملی عراق و مصالح عالیه جریان مقاومت در منطقه، برای امثال او چندان هم آسان نیست. بهترین راهبرد جریان مقاومت اسلامی عراق از این پس، تمرکز بر فعالیت رسانه ای و خدمات اجتماعی است؛ تا هم به بازسازی وجهه سیاسی خود که در ماه های گذشته به شدت آسیب دیده بپردازد و هم در نفوذ هرچه بیشتر بر مخاطب عراقی، توفیق یابد. فعالیت رسانه ای هوشمندانه و حرفه ای، همواره به عنوان پاشنه آشیل خط سازش و خیانت کاران، عمل می کند و به مرور، مثل سیلابی سهمگین، زوائد فکری و سیاسی را از چهره سیاسی عراق پاک خواهد کرد. پیچیدگی فوق العاده این روزها، موجب نخواهد شد که بر آمریکا گرایی افراطی برخی جریان های حوزوی و احزاب سیاسی شیعی عراق، چشم بربندیم؛ آنان این روزهای تلخ را خوب به خاطر بسپارند، ما نیز خوب در ذهن خواهیم سپرد؛ زودا که این وادادگی و فروغلتیدن در آغوش کفار و دشمنان قسم خورده اهل بیت(علیهم السلام) و پای گذاردن بر خون شهیدان مظلوم، سیلی سخت خداوند متعال و رسوایی تاریخی آنان را در پی داشته باشد. آینده همه چیز را روشن خواهد کرد.... 99-1-24 @rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
📌چون غرض آمد، هنر پوشیده شد. «نقدی بر تحلیل های متعصبانه لیبرال ها در تحلیل انقلاب اسلامی» 💠 یکی از اتهام های همیشگیِ لیبرالها به انقلاب اسلامی، تفسیر مارکسیستی از انقلاب است. انقلابی که به زعم آنها مخالفتی با آمریکا نداشت اما کمونیست ها آنرا به سمت آمریکاستیزی سوق دادند. 🔹 لیبرال های مانند زیباکلام و بسیاری از ژورنال های جریان اصلاحات مانند قوچانی، پای ثابت تحلیل مارکسیستی از انقلاب اسلامی بوده اند. حسین بشیریه در کتاب ریشه های اجتماعی انقلاب ایران حتی قدم فراتر نهاده و تفسیری مارکسیستی از امام خمینی ارائه می کند! 🔻 ظاهرا نشریاتی مانند سازندگی، با توجه افتضاح کارنامه و ، یقین دارند که دولت آینده، دولتی انقلابی خواهد بود. بنابراین بازهم سراغ تحلیل متعصبانه سابق رفته و انگ مارکسیسم را بر دولتی که هنوز نیامده، می چسباند. تحلیل های ضدمارکسیستی این طیف، با سیاست چین و روسیه ستیزی شان همسو بوده است زیرا لیبرالها رویایی جز «غرب» ندارند. 🔹 جالب آنست که بخش زیادی از لیبرالهای موجود، جزء مارکسیست های سابق بوده اند و حالا با رویکرد فرار به جلو، انقلاب و دولت انقلابی آینده را متهم میکنند. ریشه چنین تحلیل هایی را باید در مبانی فکری وارداتی این طیف دانست. طیفی که بدلیل اصرار بر مبانی فکری وارداتی، همچون مارکسیست ها از درک حقیقت انقلاب عاجز ماندند. 🆔 @darseenghelab
عملیات مسئول دفتر حزب الله لبنان در عراق/1 @rozaneebefarda
عملیات مسئول دفتر حزب الله لبنان در عراق/2 @rozaneebefarda
ماجرای استفتائات جهت دار از مراجع تقلید در مورد ماه رمضان 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 پدیده استفتائات شرعی، سابقه دیرینه ای به اندازه تاریخچه نظام اجتهاد و تقلید دارد؛ و در تمان اعصار و قرون، همواره این متدینان بوده اند که برای عمل به شریعت به پرسش از فروعات و مسائل مستحدثه پرداخته اند و مجتهدین جائزالتقلید نیز بر اساس مبانی و منابع دینی نظر اجتهادی خویش را بیان کرده اند. مراعات جهات خاص و بعض مصالح اجتماعی دخیل در تعیین تکلیف برای مجتهدان، گاه موجب می شده که بین اجتهاد تا افتاء، فاصله و تفاوتهایی باشد. مراجع عظام گاه بنا به دلائلی از پاسخ به برخی پرسش ها امتناع ورزیده یا برای پیشگیری از سوءاستفاده های غیرمتشرعین، از علنی کردن برخی دیدگاه های فقهی خویش امتناع کرده اند در مواردی نیز، خاص بودن موضوع سؤال موجب شده، از علنی کردن پاسخ به برخی سؤالات، پرهیز داشته باشند. در سال های اخیر نیز در امور چالش برانگیزی مانند ریش تراشی، شادی شام عروسی، عقد معاطاة و اجازه باکره برای ازدواج، اعلان نظر مخالف در مورد اموری مانند قمه زنی در برخی کشورهای مسلمان که نوعی تعصب در این موضوع وجود دارد و...، مواردی از تفاوت دیدگاه های فقهی مجتهدین در مقام اجتهاد با مقام افتاء را شاهد بوده ایم. با رواج رسانه های جمعی و افزایش سرعت مهارناشدنی اطلاعات در فضای مجازی، به همان نسبت که احتیاطات بیوت و شخص مراجع عظام پیرامون پاسخ به استفتائات فزونی یافته، تلاش های سازمان یافته و بعضا شیطنت آمیز در سوء استفاده از فرایند استفتائات شرعی نیز فزونی یافته است. در یکی از آخرین نمونه از این شیطنت ها، حسین باستانی مستندساز ضدانقلاب، پیش از ساخت مستندی سیاه و موهن علیه انقلاب اسلامی و شخص امام، استفتائاتی را به دفاتر مراجع تقلید شیعه ارسال کرد تا دستمایه بافته های مغرضانه خویش قرار دهد عجیب آنکه از اکثریت بیوت پاسخ دریافت کرد! و البته با دفتر مقام معظم رهبری و معدود دفاتر دیگر با هوشمندی، از پاسخ به سؤال جهت دار او امتناع ورزیدند. از روزهای اول شیوع در کشورهای مسلمان، چالش های مذهبی و سؤالات الاهیاتی و فقهی زیادی ایجاد شد که با ورود بهنگام و دقیق مراجع عظام، اغلب پرسش ها در حوزه فقهی پاسخ داده شد. مسائلی چون حکم انتقال عامدانه ویروس به دیگران، نوع مواجهه با تصمیمات ستاد مقابله با کرونا، جایگاه شناسی دیدگاه متخصصین در مقام تعارض با برخی مناسک دینی، موضوع و تدفین اموات کرونایی، از جمله اموری بود که علی رغم برخی اختلافات در پاسخ ها، با کمترین چالش ممکن حل شد و نشان داد فقه شیعه در مقایسه با سایر نهادهای متولی شریعت، بسیار کارآمدتر و به روزتر است. با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، آنگونه که پیش بینی می شد، یکی از چالش های مهم فقهی در باب روزه داری در شرایط همه گیری کرونا بود که در این زمینه از ابتدای ماه مبارک شعبان، متن های خاصی بدون امضای افراد مشخص، به دفاتر مراجع تقلید ارسال گردید که جهت گیری مشخصی را دنبال می کرد. مراجع عظام تقلید بر اساس تکلیف شرعی پاسخ های خاص خود را داده و می دهند و مکلفان نیز به وظائف خویش عمل خواهند نمود اما عدم دقت نهادهای عالی حوزوی بر این عرصه ممکن است نوعی تبعات اجتماعی در جامعه به دنبال داشته باشد که به افزایش چالش ها دامن بزند. از یاد نبرده ایم که موضوع رؤیت هلال که اغلب فقهای عظام حکم حاکم را یکی از راه های تعیین تکلیف در این موضوع می دانند، چقدر موجب سرگردانی و چالش های اجتماعی در میان متدینین شد و چه حرف و حدیث هایی را در میان معاندین و شریعت ستیزان به دنبال داشت. برای پیش گیری از تکرار تجربه رؤیت هلال و بازی بدخواهان با فرایند مترقی و متعالی استفتائات، لازم است پیش از دست به کار شدن برخی جریان های خاص، متن های منقح با ذکر فروعات مبتلا به از سوی کمیه های علمی حوزوی طراحی و به دفاتر مراجع عظام ارسال گردد و پاسخ ها به صورت یک مجموعه کامل در اختیار عموم قرار گیرد. در موضوع مذکور، پاسخ های دقیق برخی مراجع عظام نشان از نکته سنجی فوق العاده آنان در پیش گیری از تبعات اجتماعی منفی برخی سؤالات جهت دارد دارد که مرور این استفتائات خود شاهد صدق مدعاست. 99/1/25 @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥سهم ناچیز نمازجمعه و زیارتگاه ها در انتقال کرونا بر اساس آمار تحلیلی متخصصان دولتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیا زمان بازنگری در تصمیم ستاد مبارزه با کرونا در بازگشایی حرم های مطهر فرا نرسیده است؟ نهادهای متولی امور دینی می توانند با ارائه راه کارهای ایمن سازی حضور مؤمنین در این اماکن مقدس، زمینه را برای تغییر تصمیم فراهم سازند. 🔶حاشیه چرا با وجود ارتباطات مستحکم برخی نهادهای حوزوی مانند با ، این مجموعه نتوانسته در ایجاد کمیته حوزوی ستاد مقابله با کرونا نقش ایفا کند؟ این دوستان اکنون به جای پاسخگویی در مورد عملکرد به شدت انتقادبرانگیرشان، پرچم طلبکاری و مطالبه گری بلند کرده اند! حوزه علمیه قم باید از این نهاد واسطه مطالبه کند چرا هیچ طرح و برنامه مشخصی در ایجاد ساختارهای لازم به منظور شنیده شدن صدای متولیان حوزوی در ستاد، ارائه نکرده است. صدالبته این به معنای آن نیست که امثال این مجموعه سخنگوی حوزه قم باشند، بلکه آنان باید صرفا زمینه ساز انعکاس دیدگاه های بزرگان حوزه قم، خاصه شورای عالی، جامعه مدرسین، مرکز مدیریت و رجال و نخبگان حوزوی باشند و مع الاسف در میدان عمل چنین نقشی از آنان ندیده ایم. @rozaneebefarda
؛ تلاشی برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی در چارچوب های سیاسی نظام [صفحه 1 از 2] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مرد روزهای سخت و پدیده ای فراتر از سینمای کاسب کار و زمان زده ایرانی است. او در مقاطع مختلف تلاش کرده از پشت دوربین مردم به چالش های سیاسی و اجتماعی نظام بپردازد. او با فراز و فرود جامعه خویش، افتان و خیزان به پیش رفته است؛ روزگاری در جبهه گرم خوزستان، روزگاری دیگر بر فراز آسمان، روزگاری دیگر در حاشیه های راین، زمانی در باب مسئله جمعیت، زمانی همصدا با حنجره گرفته شیمیایی ها و بغض فروخورده حاج کاظم ها، وقتی دیگر به دنبال نقد صریح دستگاه امنیت و در تکاپوی ایجاد امنیت برای ارغوان های ایرانی، زمانی در چالش بادیگارد و محافظ، روزگاری در دمشق و همقدم با مدافعان حرم، و اکنون پرداختن به مسئله ! او همان ابراهیم حاتمی کیاست که می شناسیم؛ صریح و ساده و البته به غایت سیاسی! پرتکاپو و پردرد و به شدت وفادار. کارگردانی که همنشینی اش با اصلاح طلبان عاشق آمریکا کم نیست، اما عاشق آمریکا نیست بلکه عاشق امام و شهداست. کسی که گاه بر چارچوب ها می شورد اما تمایلی به خروج از چارچوب ها ندارد، کسی که در گسل واقعیت ها و آرمان ها خانه ساخته است؛ این است حکایتی مردمی ناآرام و پرهیاهو و هنرمند و البته ! خروج حاتمی کیا، در آینده تبعات اجتماعی و سیاسی زیادی در پی خواهد داشت و اگر دقیق و درست تفسیر نشود، یک عده وطن فروش و گرگ های در لباس میش و دستان پنهان دشمن در آستین دوست، بدشان نمی آید آن را نسخه ای ایرانی و مذهب مالی شده از تفسیر کنند و به عنوان پشتوانه رسانه ای گفتمان ناجنبش های اجتماعی جا بزنند! این مهم، ضرورت تفسیرهای درست و دقیق از فیلم را صد چندان می کند و این یادداشت کوتاه و البته نارسا، تلاشی است در این جهت. آنچه در پی می آید نکاتی است که شاید در رمزگشایی از خروج حاتمی کیا مؤثر افتد اما حتمن کافی نیست و هزارها حرف نگفته و بعضا ناگفتنی باقی مانده است! 1- حاتمی کیا قهرمان بازی دادن نمادهاست برای پیشگیری از بازی با نمادها. عدل آباد سرزمین شهداست، اعتراض برای خاک شروع می شود، مقصد مرکز قدرت اجرائی است که بدون اجازه در زمین رحمت فرود آمده، محصول دسترنج روستا به دست بی کفایتی یک مأمور دولتی از بین رفته، جوانان گروگان گرفته شده اند برای بستن دهان بزرگترها، تراکتور همزمان نماد زحمت و خشونت است، رجال دولتی همزمان از و و استفاده می کنند. حرکت اعتراضی را از مزار شهیدان آغاز می کنند به نشانه پیوند با اصالتها و ارزشها و که پی رنگ پررنگ داستان است. 2- صداقت و پرهیز از سالوس بازی، شاخصه بارز معترضین است اما کسانی در دل همین حرکت هستند که تخم می کارند یا برای کسب موقعیت، به دنبال معامله مطالبات با مقامات اجرایی هستند. 3- در 1400 گفتمان خروج، اهمیت فوق العاده می یابد؛ مردم اکنون بیش از هر زمان دیگری تشنه هستند، آنان بازگشت به آرمان های نسل اول انقلاب اسلامی را می خواهند و همان نسل اول دوباره برای نجات آرمان ها از زیر چرخ بروکراسی ، باید برخیزد و حتمن برخواهد خواست. 4- جریان اعتدال اکنون با این حجم از ناکارآمدی، ورشکستگی سیاسی اش را به عمق جان درک کرده و می داند که دوران و تمام شده و مردم آنان را پس زده اند و دنبال عدالت اند اما بدش نمی آید ریل سیاست را از اعتدال به عدالتخواهی عرفی شیفت کند و به جای پاسخگویی از ناکامی های غیرقابل انکار در عرصه اقتصادی و سیاسی، ژست مطالبه گری یا آزادی خواهی برای شنیدن صدای معترضان به خود بگیرد. تلاش برای مصادره گفتمان عدالتخواهی یا انحراف آن، تماماً در همین جهت سامان یافته است. حزب دولتی ، همان است که از یک سو تلاش دارد عدالتخواهی را به انحراف بکشاندف از دیگر سو مدام ایه یأس می خواند، از سوی دیگر نقش ایفا می کند، از طرفی ژست عقل کل به خود می گیرد و در نهایت تلاش دارد همه چیز را با حل و فصل کند و در واقع آرمان عدالتخواهی را به و تمام! 5- خروج شورش نیست، هشدار است؛ پس دنبال آشوب و تخریب نیست، می خواهد زبان سخن گفتن با قدرت اجرایی باز باشد. می خواهد راهی باز کند که یک کشاورز عادی، بدون لکنت دادش را به بالاترین مقام اجرائی کشور برساند. همین. لذا آرمان حاتمی کیا فعال سازی ظرفیت های قانونی کشور برای مبارزه با مظالم احتمالی دستگاه اجرائی است و بس. 6- ترکیب خاص معترضین نشانه گستره اقلیمی و زبانی و قومی معترضین است اما در این میان تمرکز ویژه ای بر آذری زبانان و بختیاری ها صورت گرفته است. تعداد نیز نمادین است؛ 12 نفر به خط می زنند و نهایتا تنها یک نفر به مقصد می رسد. @rozaneebefarda ادامه👇