eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی 🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش دوم از پرونده ویژه ⭕️یادداشت نخست را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5620 ❄️متن کامل یادداشت نخست را در روزنه بخوانید: 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی بخش دوم [صفحه 1 از 2] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 روزنامه آیندگان و واحدی پور واحدی پور درباره فعالیتش در می گوید: " به اتفاق ، تحریریه شهرستان‌های روزنامه آیندگان را در تهران راه اندازی کردیم و ویژه نامه های مختلفی برای استان های خوزستان، مازندران و فارس منتشر نمودیم که در مدت زمان کوتاهی تعداد اعضای تحریریه و همکاران این قسمت از تعداد پرسنل روزنامه بیشتر شد، ویژه نامه ها همه گیر شد و کار به جایی رسید که آن را برای همه استان ها چاپ می کردیم." (روزنامه خبر جنوب، شماره 10000، 21/6/94، ویژه نامه، ص 5) این دوره فعالیت او باید بعد از سال 1339 باشد. چرا که او متولد 1329 است و کلاس چهارم بوده که به شیراز برگشته است. در اسناد ساواک درباره چنین آمده است: " فیروز گوران فرزند محمد علی در سال 1320 ه ش ، در سواد کوه قائمشهر به دنیا آمد ... وی همچنین به عنوان مصحح ، خبرنگار و نویسنده با روزنامه های کیهان، اطلاعات ، مهر ایران و آیندگان همکاری داشت. وی به دلیل گرایش تند چپی و عضویت در سازمان های مختف مارکسیستی از جمله انقلابیون مارکسیستی ایران( ) و سازمان انقلابی کمونیست‌های ایران( ) در سال 1350 توسط ساواک دستگیر شد و به چهار سال حبس محکوم گردید. فیروز گوران طی مکاتبات مختلف با مسئولین ساواک با ابراز تنفر از گروه های چپی درخواست مساعدت جهت آزادی از زندان را داشت که در یکی از نامه های به پرنیان‌فر می نویسد: اینجانب فیروز گوران نویسنده و خبرنگار روزنامه کیهان به اتهام مسائل امنیتی در دادگاه به زندان محکوم شدم. اکنون نزدیک به یکسال که در زندان به سر می برم در این مدت طی چند نامه به دادرسی ارتش و سازمان محترم اطلاعات و امنیت کشور ضمن ابراز ندامت از مسئله ای که پیش آمده بود به عنوان ایرانی وطن پرست و تقاضا کردم بنده را مورد عفو قرار دهند... در پی این مکاتبه در سال 1352 ساواک به مناسبت ساگرد 28 مرداد با آزادی وی موافقت نمود. فیروزگوران در سندیکای نویسندگان و خبرنگاران عضویت داشت."( مطبوعات عصر پهلوی...، کتاب ششم، ص 399) 🎞عکس8 واحدی پور در مصاحبه دیگری می گوید: " قبل از انقلاب و پیش از حزب رستاخیز، سه حزب ، ، فعالیت داشتند به واسطه علاقه به کار مطبوعاتی همزمان با هر سه ارگان این حزب ها روزنامه ایران نوین، روزنامه مردم و روزنامه خاک و خون همراه با درس خواندن همکاری می کردم، پس از این که به واسطه بیماری آسم پدرم به شیراز آمدیم مدتی با و بعد هم به عنوان سرپرست نشریات جانبی در فارس کار می کردم " ( پایگاه "خبر پارسی" ، 23 سپتامبر 2013 مصادف با 1 مهر 1392) روزنامه آیندگان اولین روزنامه ای بود که بعد از انقلاب توسط آقای ، دادستان وقت توقیف شد(روزنامه کیهان، شماره 10789، 01/06/. 1358. ص12). حضرت در پاسخ به چرایی توقیف آیندگان در مصاحبه با فالاچی در تاریخ 2 مهر58 فرمودند: 🎞عکس9 " همان بود که با دشمن‌های ما روابط داشت. توطئه بود در کار و با روابط داشت. از آن‌ها الهام می‌‏گرفت و بر ضد منافع مملکت و کشور می‌‏نوشت. و در تمام آن روزنامه‏‌هایی که توطئه‌‏گر بودند و می‌‏خواستند رژیم سابق را دوباره برگردانند به اینجا. این روزنامه‏‌ها جلوشان گرفته شد تا بفهمند به این‌که چطورند این‌ها و بعد از این‌که فهمیدند هر کدام که [توطئه‏‌گر] نیستند، نه، آزاد باشند. همه روزنامه‏‌هایی که بودند، به اعتبار این‌که دادستان آن طوری که فهمیده است این‌ها ‏گر بودند و بودند و این‌ها الهام از و از دستگاه می‌‏گرفتند، از این جهت این‌ها را توقیف کردند موقتاً، تا این‌که رسیدگی کنند. این خلاف نیست. این جلوگیری از است که همه دنیا بوده است که جلوی این توطئه را بگیرند."(صحیفه امام، ج10، ص93.) در برخی اسناد و منابع تاریخی، به تفصیل به روزنامه آیندگان، صاحب امتیازش و سردبیرانش و یار پرداخته شده است. 🎞عکس10 در سال 93 درباره وابستگی واحدی پور به مطبوعات زمان شاه مخلوع می نویسد: " جزو مدیران روزنامه نیز بوده است. فیروز گوران سردبیر این روزنامه در ابتدای انقلاب و هنگام توقیف، به جرم ارتباط با ، از دوستان نزدیک واحدی‌پور بوده است. گوران به عضویت در « » معروف است. گوران و بازماندگان این کارتل بعد از انقلاب «ماهنامه جامعه سالم» را منتشر کردند." @rozaneebefarda ادامه 👇
از آیندگان تا خبرآنلاین! بخش دوم [صفحه 2 از 2] 🔹در گزارش اختصاصی در سال 93 همچنین آمده: " نکته قابل تامل در دور جدید فعالیت باقیمانده‌های جریان روزنامه آیندگان این بود که آنان ترجمه فارسی کلمه « » را که همین عبارت « جامعه سالم » بود، برای نام‌گذاری نشریه خود انتخاب کرده بودند. پس از توقیف و بازداشت عده‌ای از عوامل موسسه آیندگان، اداره روابط عمومی دادستانی کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران، در دو اطلاعیه که در 17 مرداد 58 منتشر شد، دیدگاه و علل اقدام خود را به مردم و رسانه‌ها اعلام کرد که در بخشی از آن آمده بود: «چون مدارک به دست آمده حاکی از آن است که روزنامه آیندگان با کمک‌های و و به وجود آمده و هدفش در رژیم قبلی حمایت از سیاست در مقابل اعراب و در رژیم فعلی تخطئه انقلاب اسلامی ایران می‌باشد، لذا به این وسیله مزبور توقیف و مدیران آن تحت تعقیب می‌باشند.» 🔻 در بخش پایانی یادداشت کیهان درباره واحدی پور چنین آمده است: "خلاصه سخن آن که توهین سایت به انقلاب اسلامی و نهادهای مردمی این انقلاب چون و با توجه به حضور مدیرانی چون حسین واحدی‌پور در این سایت، دور از انتظار نبوده و نیست بلکه سخن آن است که ته‌مانده‌های احزاب طاغوتی پیش از انقلاب و رسانه‌هایی چون آیندگان که از سوی عوامل رژیم صهیونیستی اداره می‌شده است، هنوز در کشور فعال هستند؟!"(کیهان، 19/10/1393) و واحدی پور خبرگزاری خبرآنلاین در 21 مرداد 1398 به نقل از وب سایت به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 58 درباره مطبوعات اشاره می کند و می نویسد: «به موجب تبصره یک ماده ۲ لایحه مزبور ۱۰ روزنامه و مجله کشور به علت صاحبان امتیازشان به رژیم گذشته تعطیل شدند. توقیفی‌ها عبارت بودند از:«تاج ورزشی» به صاحب امتیازی تیمسار پرویز خسروانی، «اندیشه‌های رستاخیز» منوچهر تسلیمی، «» عبدالله والا، مجله «سخن» پرویز ناتل خانلری، هفته‌نامه «کشور» محمدرضا جلایی نایینی، مجله «امید ایران» علی‌اکبر صفی‌پور، روزنامه «آذرآبادگان» محمد دیهیم، روزنامه «خاک و خون» محسن پزشکپور." پس علاوه بر روزنامه تاج ورزشی ، امید ایران و خاک و خون ، مجله تهران مصور نیز به علت وابستگی صاحب امتیازانش به رژیم گذشته توقیف شدند. همانطور که در جدول «شماره 1» مشخص شد حسین واحدی پور سابقه کاری جدی در همه این روزنامه ها داشته است از جمله مجله تهران مصور. 🎞عکس11 کتاب مطبوعات عصر پهلوی به روایت ساواک می نویسد: " دوره سوم انتشار تهران مصور از سال 1330 با صاحب امتیازی آغاز شد و تا سال 1353 ادامه یافت. در این دوران عبداله والا با ایجاد تغییرات محتوایی ولی با همان سبک و شیوه گذشته مجله به درج مطالب و صور قبیحه پرداخت و می توان تهران مصور را در این زمینه پیشگام دانست البته مقامات امنیتی و متولیان امور مطبوعاتی کشور بصورت کج دار مریز با تهران مصور برخورد می کردند و گاه و بیگاه مجله به محاق توقیف گرفتار می شد. ولی عبدالله والا با ترفند های گوناگون به انتشار مجله ادامه داده تا زمانی‌که در دام سیاست های مطبوعاتی رژیم پهلوی در سال 1353 گرفتار شد و تا سال 1357 یعنی ایام پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به طور کلی تعطیل شد. دوره چهارم انتشار تهران مصور مربوط به سالهای 1357 و 1358 می باشد که این دوران با صاحب امتیازی عبدالله والا و سردبیری همراه بود."(مطبوعات عصر پهلوی، ج۱، ص نوزده) 🎞عکس12 🔹جمع بندی 🔹 حسین واحدی‌پور یکی از فعالان رسانه‌ای پرکار و سال‌های منتهی به پیروزی است که ظاهراً در همکاری با ارگان‌های مطبوعاتی درباری و طاغوتی محدودیتی برای خود قائل نبوده و از این رو طبیعی است که نتیجه کارآموزی و همکاری طولانی مدت با چنین رسانه‌هایی در جهت‌گیری فکری و سیاسی و همچنین رویه کاری او تأثیرگذار باشد. به تعبیر دقیق‌تر، را نمی‌توان در فضایی انتزاعی و بریده از عقبه سیاسی و پیشینه مطبوعاتی وی تحلیل کرد؛ خصوصاً که او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نشانه‌های روشنی از تغییرات اساسی در حوزه فکری، سیاسی و مطبوعاتی وی مشاهده نمی شود. 💥همه چیز در مورد مهم ترین بنگاه رسانه ای و را در پرونده ویژه روزنه بخوانید. این پرونده ادامه دارد.... روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
یا فاطمه معصومه @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥: نکوهش اعتماد سیاستمداران مسلمان به کفار در بیان آیت‌الله بهجت ⭕️واضح و آشکار شد که نباید به کفار هیچ‌گونه اعتمادی کرد. 🔻 اما الان؛ دیگر واضح و آشکار شد که کفار؛ نباید به اونها هیچ‌گونه اعتماد کرد! 🔻هیچ‌گونه[نباید] به وفای اونها آدم ترتیب اثر بدهد! ⚠️ نه! نخواهند وفا کرد! 📚 بیانات در درس خارج فقه، کتاب جهاد، ٢١ آبان ١٣٨٧ ! @rozaneebefarda
حقیقت دموکراسی آمریکایی از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادداشتی که داد را به آسمان بلند کرد! 🔹 به به دلیل انتشار یک یادداشت صریح و روشنگرانه پیرامون وضعیت آشفته لیبرال دموکراسی آمریکا! ⭕️متن کامل یادداشت را در روزنه بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حقیقت دموکراسی آمریکایی از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی || دفتر معظم له @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱از ۳]   ⭕️دموکراسی چیست؟ / آفت های پنهان نظام دموکراسی / استبداد در لباس دموکر اسی / دموکراسی دوگانۀ آمریکا / انتخابات آمریکا رسوایی دموکراسی غربی است‌ 🔹یکی از مسائل جاری در دنیای سیاست امروز غرب، ادعای دموکراسی است؛ مسئله دموكراسى، حقوق بشر و آزادى انسانها، امروزه شعارى رياكارانه در تمام دنياى غرب است؛ غربيها مصداق واضح ريا كارى هستند و از همه آنها است. 🔹سخن‏ در اين زمينه بسيار است، لذا واکاوی حقیقت دموکراسی در آمریکا و دیگر جوامع غربى يا آن ها كه راه غرب را در دموكراسى‏ می پيمايند ضروری است. دموکراسی چیست؟ دموكراسى كه به اصطلاح عالى ‏ترين و كامل‏ ترين حكومت در دنياى امروز است، يك نوع قرار داد اجتماعى ناشى از ضرورت است؛ چرا كه جامعه، حكومت می خواهد، و از آنجا که اتفاق نظر مردم در اين مسأله امكان‏پذير نيست؛ پس بايد به سراغ رأى اكثريت رفت و بايد اقليت در برابر اكثريت تسليم باشند. 🔻در حقیقت در نظام دموکراسی، اصل بر اين است كه تمام مردم از هر گروه و هر قشر با آزادى كامل به پاى صندوق هاى رأى بروند و نمايندگان واقعى خود را انتخاب كنند و سرنوشت ملت خويش را براى سال هاى معين تحت ضوابط خاصى به دست آن ها بسپارند و آن ها نيز با تبادل نظر و مشورتى كه ظاهرا آزادانه صورت می گيرد، قوانين و مقرراتى كه به عقيده آن ها حافظ منافع مردم است و وضع و مقرر كنند و هيئتى براى اجراى آن تعيين نمايند كه رئيس اين هيئت، گاه به وسيله اين نمانيدگان انتخاب می شود و گاه مستقيماً به وسيله مردم، تحت عنوان نخست وزير يا رئيس جمهورى، و آن را حكومت دموكراسى يعنى حكومت مردمى يا حكومت مردم بر مردم می نامند. 🔹البته زمانی که اکثریت قاطع مردم در انتخابات شرکت کنند و اکثریت قاطع به شخص خاصی رای دهند، این نوع دموکراسی که حاکمیت اکثریت مطلق است ایده آل است. ولی بسیار شده که اینچنین نیست، مثلاً نصف مردم در انتخابات شرکت می کنند و نصف شرکت کنندگان به شخصی رای می دهند و در نتیجه آرای یک چهارم مردم بر کل جامعه حاکم است، این دموکراسی ایده آل نیست هر چند در شرایط فعلی راهی برای حاکمیت جز این وجود ندارد. آفت های پنهان نظام دموکراسی با تمام امتيازاتى كه در اين طرز حكومت به چشم می خورد، هنگامى كه به عمق و محصول نهايى ‏اش می انديشيم مى ‏بينيم، دموكراسى از جهات زيادى توأم با نارسائى ها بلكه ظلم و ستم و بيدادگرى است، و آفت های متعدد بر نظام دموكراسى سايه افكنده است. 🔻به عنوان نمونه در غالب كشورهايى كه ظاهراً يا واقعاً چنين حكومتى را دارند، بسيارى از مردم عملاً در انتخابات شركت نمی کنند؛ مثلاً تنها شصت يا هفتاد درصد و يا حتى كمتر از آن در انتخابات شركت می کنند، با اين حال گاه جمعى از مردم اكثريت آراء مى ‏برند كه هرگز اكثريت در جامعه را ندارند. مثلا سى و يك درصد در مقابل بيست و نه درصد(از مجموع شصت درصد مردمى كه در انتخابات شركت كرده ‏اند.) در نتیجه در اين نوع حكومت، غالباً «اقليّت ها» در چهره «اكثريّت» ظاهر می شوند، و عقائد خود را بر آن ها تحميل می کنند؛ به اين ترتيب كه صاحبان «زر» و «زور» با در دست داشتن وسائل ارتباط جمعى، و با تغذيه اهداف و مقاصد و برنامه‏ ها و اشخاص مورد نظر خويش، به طور مستقيم و غير مستقيم، از طریق رسانه ها، چنان اكثريّت را شستشوى مغزى می دهند و افكار محيط را در مسير خواسته‏ هاى خود منحرف می سازند و عملاً حكومتى روى كار می آيد كه تنها در مسير منافع اين اقلّيّت متكاثر (افزون طلبان قدرت و پول) گام بر می دارد. 🔹به همين دليل، جاى تعجّب نيست كه در كشورهايى كه با اين سيستم اداره می شود، حكومت ‏ها «معمولاً» نماينده و حافظ منافع بورژواها و سرمايه داران بزرگ هستند؛ هر چند ظاهراً انتخابات آزاد با مشاركت عموم مردم و مداخله كتبى در صندوق ‏هاى رأى صورت می گيرد. و اين ضربه ‏اى است بزرگ بر عدالت و آزادى در جهان انسانيّت كه تحت عنوان مترقى ‏ترين نوع حكومت انجام می گيرد. 🔹همچنین در نظام دموکراسی، مسأله رهبرى، عملاً جاى خود را به دنباله‏ روى می سپرد و مفاسد و مظالم و انحرافات و آلودگي هاى اجتماعى از هر نوع و هر قبيل كه مورد علاقه اكثريّت باشد، نه تنها دنبال، بلكه تشديد می شود. مثلاً هم جنس بازى در انگلستان و آمريكا قانونى می شود! و سقط جنين و مفاسد ديگرى در بسيارى از كشورهاى غربى به حكم قانون مجاز می گردد؛ چرا كه همجنس‏گرايان در آنجا نماينده بلكه نمايندگان دارند! و نمايندگان مردم در اين گونه نظام ها فارغ از مصالح مردم، خود را ملزم به رعايت خواسته‏ هاى اكثريت (بى ‏هيچ قيد و شرط) می دانند. @rozaneebefarda ادامه👇
حقیقت دموکراسی آمریکایی از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی [صفحه ۲ از ۳] با این تفاسیر می توان دریافت در محيطى كه تمام ارزش ها طبق مقياس هاى «اومان یستی» تعيين می گردد، موضوع «عدالت» به شدت بی معناست و توجّه به معنویات و ارزش هاى انسانى و اخلاقى در راستای صلح و امنیت به قهقرا سوق داده می شود، در نتیجه عدم کنترل حس افزون‏طلبى انسان و «تضاد خواسته‏ ها و امكانات» در نظام های مدعی دموکراسی، جنگ را به يكى از لوازم هميشگى زندگى مادى مبدل می سازد. استبداد در لباس دموکر اسی در جوامع غربی به ويژه آمريكا، حكومت در واقع نوعى استبداد و ظالمانه است كه در لباس دموكراسى و حكومت مردمى عرضه می شود. يعنى همان حكومت خودكامه، فردى خونخوار و جبارى كه لباس دموكراسى را در بر می کند، و عنوان آن را يدك می کشد، و با راه انداختن «حزب و مجلس ساختگى» اداى دموكراسى را در می آورد. همان حزب و مجلسى كه ليست مقامات و نمايندگان و رهبرانش قبل از تشكيل نوشته و آماده شده و بازيگرانش به ترتيب در پشت صحنه لباس در تن كرده و آماده كار می شوند و به نوبت نقش خود را با ظاهر شدن در صحنه ايفا می کنند. در پشت صحنه با هم بر سر يك سفره مى ‏خورند و مى‏ نوشند و مى ‏خندند و مسخره می کنند اما روى صحنه كه آمدند يكى موافق و ديگرى مخالف، يكى در جناح پيشرو و ديگرى در جناح سازنده، يكى‏ هماهنگ کننده اين جناح و ديگرى هماهنگ کننده آن جناح، جنگ هاى زرگرى مضحكى براى فريب عوام، ... راه می اندازند؛ حتى گاه براى تكميل اين صحنه با مشت هاى گره شده و قيافه درهم كشيده به يكديگر حمله می کنند! اين نوع حكومت در تاريخ گذشته وجود نداشت؛ چرا كه مردمش و حتى ديكتاتورهايش رك و راست بودند، و يا شايد عقلشان نمی رسيد كه می توان استبداد را در قالب دموكراسى ارائه داد. اين نوع حكومت، پديده عصر ما است، عصر نفاق ها، دوروئي ها و عصر تغيير چهره ‏ها! و ميوه تلخى است كه مغزش به گذشته تعلق دارد و پوشش اش به امروز، و تنها هدفش آن است كه تاريخ رهايى ملت ها و آزاديشان را چند روزى به عقب بيندازد و غير از آن كارى از آن ساخته نيست. دموکراسی دوگانۀ آمریکا غرب زمانی دموکراسی را می پذیرد که با منافع او هم خوانی داشته باشد، اما هر جا با آن ها موافق نیست، دموکراسی را تعطیل کرده اند. به عنوان نمونه در آمریکا كه همه چيز با معيار منافع شخصى سنجيده می شود، مسائل اخلاقى بسيار كمرنگ است، و غالباً در مواردى رسميت دارد كه در طريق همان منافع شخصى است. در نتیجه برخورد دو گانه و چند گانه با مسائل مربوط به‏ «دموکراسی» از سوى آمریکا، بسيار وحشت انگيز است، آنجا كه حقوق انسان ها گوشه ‏اى از منافع این کشور را به خطر می اندازد، بكلى فراموش می گردد و اين ارزش والا در پاى منافع دولتمردان کاخ سفید قربانى مى ‏شود. به همين دليل، آمریکا در زمان واحد، در يك گوشه ‏اى از دنيا، مدافع سرسخت دموكراسى‏ و حاكميت ملت ها است، و درست در همان زمان، در گوشه ‏اى ديگر مدافع سرسخت بدترين ديكتاتوري ها! همه اينها به خاطر آن است كه اصل اساسى براى دموکراسی آمریکایی چيزى جز منافع مادى و سود شخصى نيست، و اخلاق نزد سران این کشور تكيه گه روشنى ندارد. نکتأ تأمل برانگیز این است که دولت هاى استعمارى به ویژه آمریکا در پناه عنوان دموكراسى، گاه با صراحت می گويند بهترين گزينه براى ما حكومت هايى است كه حافظ منافع ما باشد. لذا اگر حكومتى در خدمتشان باشد از ليست سياه خارج است و اگر حكومتى در مقابل آن ها و مخالف برنامه ‏هاى آن ها باشد، در ليست سياه جاى دارد. و با تمام قوا سعى می کنند آن را ساقط كنند. در فلسطين اشغالى انتخابات آزاد برگزار گرديد، اما نتيجه آن بر خلاف خواسته آمريكا و اسرائيل شد. آيا آن‏ ها حكومت مردمى فلسطين را پذيرفتند؟ در عراق اشغال شده عليرغم تلاش هاى وسيع آمريكايي ها و اسرائيلي ها حكومت مردمى روى كار آمد، اما چون مطابق ميل غربي ها نبود با آن به مخالفت پرداختند. @rozaneebefarda ادامه👇
حقیقت دموکراسی آمریکایی از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی [صفحه ۳ از ۳] 🔹غربيان، حتّى «دموكراسى‏» را كه بنيان ادعايشان در حقوق بشر بر آن استوار است، با «دلار» معامله می کنند. مثلًا آراى مردم ستمديده الجزاير را در انتخابات آن كشور ناديده می گيرند و با يك كودتاى نظامى همه چيز را در هم می ريزند، چرا که آراء مردم بر خلاف منافع نامشروعشان بود. اين امر تنها به الجزاير منحصر نيست. در سراسر جهان، هر روند و رويدادى كه در مسير تأمين منافع آنان باشد و جريان به دست آوردن و افزايش دلارهايشان را به خطر نيندازد، بدترين نوع حكومت در يك كشور، حتّى حكومت های بدوى قبيله ‏اى و استبدادى همچون حکومت برخی کشورهای عربی، «خوب» شناخته می شود و نقش نداشتن مردم آن سرزمين در حكومت خود، «بد» تلقّى نمی گردد. ولى اگر در كشورى و حكومتى، منافع و دلارهاى آنان مورد تهديد قرار گيرد، بهترين نوع نظام حكومتى و مردمى ‏ترين اداره سياسى آن كشور، بد و مخالف ارزش‏هاى والاى انسانى معرّفى و شناسانده می شود! آن ها به عراق حمله می کنند تا حكومت ديكتاتورى صدام جنايتكار را ساقط نموده و دموكراسى ايجاد كنند. اما اين ظاهر قضيه است، و هدف واقعى آن ها چاه هاى نفت عراق است. اينها در واقع از آثار ارزشمند دلار است؛ زيرا اين حوادث و رويدادها تأمين كننده منافع آنان است و حتّى خود با واسطه يا بى واسطه، عاملان آن ها هستند! در دموکراسی جدید آمریکا نیز شاهد این هستیم که از بیرون کشور عده ای را با پول آموزش می دهند تا در کشورهای دیگر، مردم و دولت ها را از بین ببرند، امروز اوضاع سوریه و عراق و یمن اینگونه است. در عراق گروه های تروریستی تکفیری داعش، مزدورانی را که بی اطلاع هستند تحریک می کنند تا به عراق بیایند و عراق را تجزیه کنند. همه این بحران ها از آن جهت است که شعار دموکراسی با منافع آمریکا در سوریه و دیگر کشورهای آزادی خواه سازگار نیست، بنابراین اصل دموکراسی در برابر خط قرمز منافع نامشروع، رنگ می بازد. انتخابات آمریکا؛ رسوایی دموکراسی غربی روزگاری بود که برخی در کشور ما آرزو می کردند همچون غربی ها و آمریکایی ها باشند و دموکراسی از نوع آمریکایی داشته باشیم، اما حالا پرده ها کنار رفته و واقعیات برای همگان روشن شده است. رسوایی های اخیر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تبلیغات و فرآیند رأی گیری انتخاباتی را باید رسوایی دموکراسی غربی نام نهاد؛ چرا که بسیاری از دروغ ها، خلاف اخلاق ها، تهمت ها، فحش های رکیک و … را شاهد بوده ایم که مایه تأسف بود. خوشبختانه با افتضاح و رسوايى اخير، كه در جريان انتخابات آمريكا پيش آمد، ماهيّت حقيقى اين نوع دموكراسى براى همگان روشن و هويدا شد. آنها كه تمام صنعت و ادارات و كشور خود را با سيستم‏ هاى الکترونیکی اداره می کنند بر سر شمارش ده الى پانزده هزار برگه رأى‏ دعوى دارند، كه آيا آن را به صورت دستی شمارش کنند یا به صورت الکترونیکی! اين دعوى چه معنى دارد! كارى كه به هر شكلى انجام دهند نهايتاً در يك روز به اتمام می رسد، چقدر دعوى و گفتگو و اختلاف بر سر آن به وجود آمده، به گونه ‏اى كه گوش جهانيان را كر كرده است! اينگونه امور نشانگر بی اعتمادى مدّعيان دموكراسى و مردم سالارى به خويشتن و صنايع خويشتن است! دنيا بايد بر اين دموكراسى و انتخابات بخندد! و محقّقان بايد اين حادثه را موشكافانه بررسى كنند تا ماهيّت مدّعيان دموكراسى براى همه، مخصوصاً براى كسانى كه آنجا را كعبه آمال خود می دانند، روشن تر شود. پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی/ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظلّه) makarem.ir 💢روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💢تیتر بی ادبانه سایت برجامی در بازتاب دیدگاه های صریح آیت‌الله العظمی مکارم پیرامون 🔹در این تیتر نام مرجعیت بدون هر نوع عنوان و القاب احترام آمیز مرسوم ذکر شده است. در حالی که انتخاب در یادکرد برخی روحانیان متمایل به جریان اعتدال و اصلاحات که در میان حوزویان جایگاه و پایگاه ویژه‌ای نیز ندارند، بارها از عناوینی چون《آیت‌الله》استفاده کرده است! ⭕️از این گذشته، تیتر انتخاب بسیار جهت دار انتخاب شده که در نگاه بدوی تبادر و قرینیت سازی نسبت به مسائل داخلی را به دنبال دارد. 🔹به پیوست برخی تیترهای انتخاب را مشاهده می کنید و مقایسه آنها نشان از تفاوت فاحش در استفاده از القاب دارد که به احتمال زیاد این اقدام خلاف ادب، ریشه در نقد صریح مرجعیت، بر وضعیت آشفته آمریکا(کدخدا و قبله آمال برجامیان) دارد! ⭕️امید است حضراتی که در مورد یادداشت ناصحانه و مودبانه حاج حسین شریعتمداری، آسمان را به زمین دوختند و فریاد وا اسلاما سر دادند، این بار نیز رگ غیرت شان بجنبد و نسبت به این اقدام زننده، اعتراض کنند. 🔹پرونده ویژه روزنه پیرامون عملکرد، پیشینه و شبکه حامیان پشت پرده انتخاب را اینجا بخوانید:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/4864 ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
قم؛ آشیانه اهل بیت(ع) و خاستگاه انقلاب اسلامی بازخوانی مطالبات رهبری در بازسازی جایگاه تمدنی و فرهن
۱۳ روز پس از انتشار یادداشت با عنوان: 《قم؛ آشیانه اهل بیت(ع) و خاستگاه انقلاب اسلامی//بازخوانی مطالبات رهبری در بازسازی جایگاه تمدنی و فرهنگی شهر مقدس قم》 ⭕️موضع گیری معاونت فرهنگی در باب ضرورت پیوست فرهنگی در توسعه قم! 👇 https://hawzahnews.com/x9T6L 🔻ایشان در این گفتگو فرموده اند: ما در دفتر تبلیغات اسلامی پس از دیدار با مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان، کمیته ویژه ای با بودجه و سازکار مشخص برای خود شهر قم تشکیل دادیم و اعتقاد داریم اگر همه نهادها و مجموعه ها با دغدغه و حمایت های مالی لازم ورود پیدا کنند در سایه همدلی و هم افزایی می توان تحولاتی را رقم زد. 🔶حاشیه روزنه جلوی ضرر و کم کاری هر زمان گرفته شود، منفعت است. لذا این گفتگو فی نفسه قابل تقدیر و نشانه مثبتی است اما: اولا مجموعه هایی مثل دفتر تبلیغات، که مخاطب بیانات صریح مقام معظم رهبری در سال ۸۹ بودند(چه اینکه بعدا برای همین امور بازخواست شدند)، نباید اجازه می دادند کار به تذکر صریح مجدد ایشان در جلسه با مدیران دفتر تبلیغات بکشد! بعد از گذشت ماه ها از آن گلایه و تذکر صریح، و علیرغم صرف بودجه و ساز و کار مشخص(به گفته معاونت دفتر)، مطلوب آن بود و هست که مسئولان دفتر و شخص آقای کارنامه مجموعه خود را در این موضوع مهم و راهبردی ارائه دهند، نه آنکه صرفا به تشریک مساعی و باز تکرار دغدغه ها و کلیات، بسنده کنند! 🔹روزنه با افتخار آماده انتشار کارنامه نهادهای حوزوی در لبیک به مطالبات و فرامین راهبردی مقام معظم رهبری در سفر به قم(۸۹) می باشد. طبعا قبل از برداشتن گام های تکمیلی در تحقق کامل فرامین رهبری در سفر به قم، بایسته است کارهای انجام شده به نحو جامع در گزارشات متولیان امور منعکس گردد. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
🔰 لوح | دو روی تمدن وحشی 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: دفاع فرانسه از وحشیگریِ فرهنگی یک کاریکاتوریست، روی دیگر سکّه‌ی دفاع از منافقین و صدّام است. این کارها به اسلام و پیغمبر صدمه‌ای نمیزند، امّا وسیله‌ای برای شناخت این تمدن وحشی است. ۹۹/۰۸/۱۳ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، لوح «دو روی تمدن وحشی» را منتشر میکند. @Khamenei_ir @rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی 🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش سوم از پرونده ویژه یادداشت نخست را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5620 یادداشت دوم را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5632