eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
سلسه نشست های مجازی بزرگداشت از ۱۸ الی ۲۲ بهمن ۹۹ هر شب ساعت ۱۹ تا ۲۱ 🔶حاشیه روزنه بدین وسیله به سهم خود، از زحمات برگزارکنندگان جلسه تشکر می کنیم. @rozaneebefarda
4_5787346488648533989.mp3
14.48M
💥سخنرانی در تبیین اندیشه سیاسی و الگوی انتخاباتی مطلوب 🔹آیا می‌توان پذیرفت چنین شخصیتی مخالف انتخابات و رأی مردم بوده است؟ 🔻پاسخ به تهمت هایی که سال‌ها نقل محافل ضدانقلاب بود. @rozaneebefarda
نقش ممتاز در مبارزات انقلاب اسلامی به روایت مقام معظم رهبری امام هم تئوریسین انقلاب بود هم رهبر [ص ۱ از ۳] روحانیت و انقلاب اسلامی/۳ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 در نظر دارم آن درکی را که در طول زمان به عنوان یک و این مرد بزرگ احساس کردم و دیدم و لمس کردم، به شما عزیزان -بخصوص جوانان- منتقل کنم. 🔹درباره امام خیلی حرف زده‌ایم. همه، از دوستان، از دشمنان، از ایرانی و غیر ایرانی و مسلمان و غیر مسلمان، از این مرد بزرگ تجلیل کردند. در اینها هیچ حرفی نیست. 🔻عظمت و جلالت و شأن او برای همه مسلّم است؛ اما این یک است. من فکر میکنم نسل جوان ما - که امروز با قدرت و نشاط راه افتخار و عزّتی را که این مرد بزرگ در مقابل ما باز کرد، طی میکند - مایل است از . 🔹من دریافتهای خودم را عرض میکنم؛ یعنی آنچه را که به مرور زمان در طول حدود سی سال که  در او دیدیم و در هر برهه، مظهری و بُعدی از ابعاد این شخصیت عظیم را مشاهده کردیم. از این سی و یک سال - که از دوران جوانی بنده تا رحلت آن بزرگوار طول کشید - البته چهارده سال ایشان در تبعید بودند و ما به ظاهر از ایشان دور بودیم؛ اما در و  بودیم و از او جدا نبودیم. همان چهارده سال هم در واقع با امام بودیم.   🔹یک نکته را به شما عزیزان عرض کنم. درست است که شاگردان امام و آشنایان با امام، امام را در حدّ بالایی با عشق و محبّت دوست میداشتند؛ اما آنچه درباره امام گفته شده است، منشأش محبّت نیست؛ محبّت منشأش آن خصوصیّاتی است که در امام بود. 🔹نکته دوم این است که این شخصیتِ دارای ، اصرار و که آن زیباییها و درخشندگیهای وجود خود را . هر وقت هر جا او را وادار به حرکتی کرد، بُعدی از ابعاد او آشکار شد. 🔻من از سال ۳۷ شروع میکنم؛ سالی که خودم به قم رفتم و اوّل‌بار امام را از نزدیک دیدم؛ البته قبل از آن در مشهد شنیده بودیم که در قم یک مدرّس و استاد بزرگی هست که جوان‌پسند و برجسته است. طلبه جوانی که به قم وارد میشود، دنبال استاد میگردد. در حوزه‌های علمیه، انتخاب استاد، اجباری نیست و هر کس طبق پسند و سلیقه خود، استاد را انتخاب میکند. استادی که طلّاب جوان و مشتاق را در وهله اوّل به خود جلب میکرد، همین مردی بود که آن روز در میان شاگردانش به عنوان «حاج‌آقا روح‌اللَّه» شناخته میشد. مجموعه جوانان فاضل و درسخوان و پُرشوق در محفل درس او جمع بودند. ما در چنین فضایی وارد قم شدیم.   🔹او مظهر و بود. بنده قبل از ایشان استاد بزرگی را در مشهد دیده بودم - یعنی مرحوم آیةاللَّه میلانی- که از فقهای برجسته بود. در قم هم همان وقت رئیس حوزه علمیه قم -که استاد امام هم بود؛ یعنی مرحوم آیةاللَّه العظمی بروجردی- حضور داشت؛ بزرگان دیگری هم بودند؛ اما آن محفل درسی که دلهای جوان و مشتاق و کوشا و علاقه‌مند به استعدادهای خوب را جذب می‌کرد، درس فقه و اصول امام بود. یواش یواش از قدیمیترها شنیدیم که این مرد، بزرگی هم هست و در قم درس فلسفه او، درس اوّل فلسفه بوده است؛ لیکن حالا ترجیح میدهد که فقه تدریس کند. شنیدیم که این مرد، معلّم اخلاق هم بوده است و کسانی در درس اخلاق او شرکت میکردند و او به تقویت فضایل اخلاقی در جوانان همّت می گماشته است. در خلال درس در طول سالها، این را ما از نزدیک هم مشاهده کردیم.اما تا این‌جا شخصیت این مرد بزرگ -که باطن او سرشار از خصوصیات ناشناخته بود- برای اکثر مردم در آن روز فقط به عنوان یک استاد عالم و شاگردپرور و یک تهذیب‌کننده اخلاق طلّاب و شاگردان شناخته میشد.   🔹در سال۱۳۴۰ مرحوم آیةاللَّه بروجردی - مرجع تقلید- درگذشت.مراجع بزرگواری بودند که مطرح شدند و . این‌جا صحنه‌ای شد برای این‌که این مرد -امام بزرگوار- به همه نشان دهد این درس اخلاقی که میگفته است، فقط زبانی و به قصد یاد دادن به دیگران نبوده است؛ بلکه خود او اوّلین عامل به درسهای است.همه دیدند، همه فهمیدند و تصدیق کردند که این مرد از مقام و از مطرح شدن برای -حتّی اگر آن ریاست، مرجعیّت باشد که یک ریاست روحانی و معنوی است- است و برای مقام و منصب و رتبه و شخصیت، هیچ‌گونه تلاشی نمیکند؛ بلکه اگر دیگران هم بخواهند برای مطرح‌کردنش تلاش کنند، تا آن‌جایی که بتواند، مانع میشود. ⭕️بعد از گذشت حدود یک سال‌ونیم از فوت مرحوم آیةاللَّه بروجردی، شروع شد. در نیمه دوم سال۱۳۴۱، بُعد دیگری از ابعاد این شخصیت آشکار شد و آن، و و توجّه به نکاتی که غالباً به آن توجّه نمیکردند، از یک طرف، و از طرف دیگر بود. ص۲ https://eitaa.com/rozaneebefarda/7016 @rozaneebefarda ادامه👇
رهبر و تئوریسین! [ص۲ از۳] 🔹خیلیها شنیدند که تصویب‌نامه دولت در آن زمان، قید مسلمان بودن و سوگند به قرآن برای فرد منتخب را حذف کرده است؛اما خیلی توجّه نکردند که این چقدر اهمیت دارد! درعین‌حال خیلی اهمیت داشت؛ دلیل هم این بود که با آن‌که مجلس شورای ملىِ آن زمان، مجلس فرمایشی بود -خودشان آن را تشکیل میدادند و فقط نامزدهای مورد قبول خودشان به آن‌جا میرفتند؛ در واقع انتخاب مردم وجود نداشت و انتصاب بود- با وجود این، آن رژیم جرأت نکرد آن مقرّرات مربوط به انجمنها و این مسأله اسلام را در وقتی که مجلس سرِپا بود، مطرح کند. ترسیدند منعکس شود؛ گذاشتند در غیاب مجلس! مجلس را در آن وقت منحل کرده بودند؛ مجلس نبود؛ در محیط دربسته‌ای آن را تصویب کردند! این نشان میداد که پشت سرِ این قضیه، حرفهای فراوان و مقاصد زیادی هست. این را کسی نمیفهمید؛ اما امام این را فهمید و ایستاد. غیرت دینی او، او را وادار کرد که در این مسأله شود و مبارزه برای این زاویه علی‌الظّاهر کوچکِ ضدّ اسلامی را شروع کند و این کار را هم کرد.   🔹در همین‌جا یک نکته مهم وجود دارد: امام بزرگوار حتّی در هم . خود ایشان برای ما نقل کرد که در اوّل شروع نهضت، در منزل مرحوم آیةاللَّه حائری، با یک نفر از مراجع معروفِ وقت آن زمان، و از همدوره‌های خودشان صحبت میکرد و به ایشان گفته بود شما جلو بیفتید، ما هم دنبال شما حرکت میکنیم. امام مقصودش این بود که تکلیف انجام بگیرد؛ آن فریضیه‌ای را که بر دوش خود احساس میکرد، انجام دهد؛ جلو افتادن مطرح نبود. البته دیگران آن‌قدر توانایی و جرأت ورود در این میدان را نداشتند و به امام نمیرسیدند. امام به طور طبیعی رهبری و سررشته‌داری این حرکت را برعهده داشت؛ این مبارزه را شروع کرد و به مردم تکیه نمود. 🔻تا آن روز حوزه‌های علمیه و که یک حرکت دینی، آن هم در آن دوران اختناق، این‌گونه بتواند پشتیبانی مردم را جلب کند؛ اما امام در همان روز گفت من به پشتیبانی این مردم حرکت میکنم؛ مردم را به این بیابان قم دعوت میکنم. او میدانست که اگر مردم را دعوت کند، از همه ایران جمع میشوند و یک اجتماعِ عظیمِ غیرقابل علاج برای دولت آن وقت و رژیم فاسد به وجود می‌آورند.  🔻در این‌جا بُعد جدیدی از شخصیت این مرد آشکار شد؛ بعد قدرت رهبری، شجاعت سیاسی، آشنایی با ریزه‌کاریهای کارهای دشمن، هوشیاری نسبت به هدفهای دشمنان؛ این بُعد در عمل آشکار شد. ⭕️ سال۴۲ -یعنی سال دوم مبارزه- رسید که سال شدّت عملها و فشارها و کشتارها بود. آن‌جا امام مثل خورشیدی در آسمانِ امیدهای ملت ایران ظاهر شد. در موضع یک مرد فداکار و یک آتشفشان؛ کسی که همه احساسات لازم برای یک مرد جهانی، یک مرد میهنی، یک مرد اسلامی در او جمع است؛ شجاعت لازم را دارد، قدرت بسیج عظیم مردم را دارد، صراحت لازم را دارد؛ چه در اوّل سال۴۲ که ماجرای حمله کماندوها به مدرسه فیضیه و حوزه قم پیش آمد و چه در پانزده خرداد سال۴۲ که عظمت امام در آن‌جا آشکار شد. ملت ایران ناگهان احساس کرد که پشت و پناهی دارد؛ قلّه عظیمی وجود دارد که میتواند به او چشم بدوزد و به آن توجّه کند.  امام در ۱۵خرداد این‌گونه در صحنه ظاهر شد. بعد از این ماجرا، زندان و تبعید و فشارهای فراوان وجود داشت و امام در آن روز جوان نبود. برای ما که آن روز جوان بودیم، زندان رفتن و ماجراهای مشکلی که پیش میآمد، خیلی سخت نبود؛ بیشتر شبیه یک سرگرمی بود؛ اما امام در آن سال -در سال شروع مبارزه- ۶۳ساله بود. در شصت‌وسه سالگی، این مرد با جوشش احساس خود میتوانست احساسات یک ملت را به جوشش آورد. زندان رفتن و تبعید شدن برای کسی در آن سنین، کار آسانی نبود؛ اما این فداکاری و از خودگذشتگی و خطرپذیری در این مرد آشکار شد. این هم بُعد جدیدی بود؛ یعنی مردی که در راه آرمانهای بزرگ و در راه تکلیف شرعی، هیچ مشکلی نمیتوانست مانع راه او بشود. این جریان، در سال۴۲ و ۴۳ به تبعید چهارده ساله امام، اول به ترکیه و بعد هم به عراق منتهی شد.   ⭕️در دوران تبعید امام، ابعاد تازه‌ای از شخصیت این مرد کم‌نظیر و حقیقتاً استثنایی در زمان ما بروز کرد؛ چیزهایی که انسان در زندگی شخصیتهای بزرگ، بعضی از آنها را به‌ندرت مشاهده میکند. 🔻اوّلاً او در موضع یک - و به قول معروفِ مذاکراتِ سیاسی، یک - قرار میگیرد که طرح یک حکومت را، طرح یک نظام را، طرح یک بنا و دستگاه جدید را میریزد؛ آن هم طرحی که هیچ‌گونه سابقه موجود و محسوسی در مقابل چشم ندارد. بنای اسلامی، با توجّه به نیازهای دنیای جدید و مسائلی که در دنیا مطرح است؛ ترکیب این مسائل، میشود طرّاحی یک نظام. 🔻ثانیاً این مرد با این‌که در ایران نبود، اما از راه دور، مدت چهارده سال قضایای مبارزات اسلامی و نهضت اسلامی در ایران را به معنای واقعی کلمه کرد. @rozaneebefarda ادامه👇
امام هم تئوریسین انقلاب بود هم رهبر [ص ۳ از ۳] 🔹در طول این مدت چهارده سال و بخصوص چند سال اخیر - یعنی از سالهای ۵۰ و ۴۹ تا ۵۴ و ۵۵ - شدّت اختناق و فشار زیاد بود. گروهها، گروهکها، احزاب سیاسی گوناگون، مخفی، مبارز، سیاسی، غیرسیاسی به‌وجود میآمدند و همه در زیر فشارهای رژیم مضمحل می‌شدند و از بین می‌رفتند و یا بی‌خاصیت می‌شدند. با این که بعضی از آنها پشتیبانهای سیاسی بین‌المللی هم داشتند؛ به بلوک شرق و غرب - بخصوص به شرق - متّصل بودند و از آن جا هدایت و کمک میشدند، اما نهضت امام متّکی به تشکیلات حزبی نبود. 🔹 امام هیچ تشکیلات حزبی در داخل کشور نداشت؛ عدّه‌ای شاگردان و دوستان و آشنایان به فکر او و متن مردم بودند. امام هم وقتی در اعلامیه‌ها پیام میداد، مخاطب او، آن عده دوستان و آشنایان مخصوص او نبودند؛ مخاطب او، بودند. او با متن مردم و توده مردم حرف میزد و آنها را هدایت میکرد و توانست در طول چهارده، پانزده سال، از راه دور این مایه فکر اسلامی و نهضت اسلامی را اوّلاً در ذهنها عمیق کند، ثانیاً در سطح جامعه توسعه دهد؛ دلهای جوانان و ذهنها و ایمانها را به آن متوجّه کند، تا زمینه برای آن انقلاب عظیم آماده شود. ⭕️خیلیها در داخل کشور و مخلصانه و فداکارانه‌ای انجام میدادند، اما اگر  نبود، از این کارها نبود؛ همه این تلاشها شکست میخورد و همه این انسانها از نفس می‌افتادند. آن کسیکه از نفس نمی‌افتاد، او بود و دیگران هم به نیروی او قوّت و نیرو می‌گرفتند. بعد هم هدایت حقیقی یک حرکت انقلابی و یک نهضت بزرگ در طول مدت چهارده سال و عبور دادن آن از آن همه عقبات گوناگون توسط آن بزرگوار بود. طوری شد که افکار غیراسلامی و ضدّ اسلامی به انزوا گراییدند و به حاشیه رانده شدند؛ روزبه‌روز فکر اسلامی و این تفکّر منطقی و مستحکم و قوی، غلبه خود را بر افکار دیگر ثابت و آشکار کرد. در همه قضایای مهم، حضور امام محسوس بود. 🔹در سال ۱۳۴۸، امام در نجف - مرکز فقاهت - فکر «ولایت فقیه» را با اتّکاء به مایه‌های محکم فقهی از آب درآورد.   🔹البته «ولایت فقیه» جزو مسلّمات فقه شیعه است. این که حالا بعضی نیمه‌سوادها میگویند امام «ولایت فقیه» را ابتکار کرد و دیگر علما آن را قبول نداشتند، ناشی از بی‌اطّلاعی است. کسیکه با کلمات فقها آشناست، میداند که مسأله «ولایت فقیه» جزو مسائل روشن و واضح در فقه شیعه است. کاری که امام کرد این بود که توانست این فکر را با توجّه به آفاق جدید و عظیمی که دنیای امروز و سیاستهای امروز و مکتبهای امروز دارند، مدوّن کند و آن را ریشه‌دار و مستحکم و مستدل و باکیفیت سازد؛ یعنی به شکلی درآورد که برای هر انسان صاحب نظری که با مسائل سیاسی روز و مکاتب سیاسی روز هم آشناست، قابل فهم و قابل قبول باشد.   🔹عزیزان من! در ایران، در آن دوران چهارده ساله - بخصوص در این سالهای آخر - مبارزان اسلامی احساس تنهایی نمیکردند؛ همیشه احساس میکردند که امام با آنها مرتبط و متّصل است. در ماجرای درگذشت فرزندش، یک بُعد دیگر از ابعاد این شخصیت عظیم آشکار شد. 🔹خیلیها بزرگند، عالمند، شجاعند؛ اما آن کسانیکه این عظمتها در درون عواطف و در زوایا و اعماق دل آنها امتداد داشته باشد، خیلی زیاد نیستند. مرد مسنّی در سنین نزدیک به هشتاد سال در آن زمان، وقتی که فرزند فاضل و برجسته‌اش از دنیا رفت - که در واقع پسر او هم یک پسر برجسته و یک فاضل و یک عالم ممتاز و یک امید آینده بود - جمله‌ای که از او نقل شد و شنیده شد، این بود که «مرگ مصطفی از الطاف خفیه الهی است»! او این را مهربانی الهی و لطف پنهانی خدا تلقّی کرد؛ این‌طور فهمید که خدا به او لطف کرده است؛ آن هم لطفی پنهانی! 🔻 ببینید چقدر عظمت میخواهد در یک انسان! این مصیبتها و این سختیها و این شدّتهایی که در دوران انقلاب بر این مرد بزرگ وارد آمد و او مثل کوه استواری آنها را تحمّل کرد، ریشه‌اش در همین عظمت روحی است که در مقابل مرگ عزیزی این‌چنین، چنین برخوردی پیدا میکند. 🔹بعد هم قضیه تبعید ایشان از عراق و شروع هجرت آن بزرگوار به کویت و سپس به فرانسه بود؛ که فرمود اگر به من اجازه اقامت در کشوری ندهند، فرودگاه به فرودگاه خواهم رفت و پیامم را به همه دنیا خواهم رساند. آن عظمت، آن شجاعت، آن ، آن استقامت کم‌نظیر، آن قدرت رهبری الهی و پیامبرگونه، باز خودش را در این‌جا نشان داد. این هم بُعد جدیدی از ابعاد شخصیت آن بزرگوار بود. 🔹 بعد هم که جریانِ آمدن ایشان به ایران و مواجهه با آن قضایا و بود. ▫️خطبه‌های نمازجمعه‌ در دهمین سالگرد ارتحال امام_۱۳۷۸/۰۳/۱۴ @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
41.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مداحان به‌مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها. ۹۹/۱۱/۱۵ 💻 @Khamenei_ir
؛ سمپات گلزاده غفوری(آخوند حامی منافقین) و یک ضلع جنگ روانی جدید دشمن ⭕️این يادداشت حاوی نکات مهمی است در بازشناسی برخی ابعاد پنهان آشنا: 👇 mshrgh.ir/1176578 🔶حاشیه روزنه برخی ابعاد دیگر از این چهره مرموز، در این يادداشت مطرح نشده اما حائز اهمیت است. دنباله‌های آشنا در قم، به کدام مجموعه‌ها و حلقه‌ها و افراد نفوذی می‌رسد؟! با رفتن دولت اعتدال، فرصت کافی برای معرفی برخی روابط نهان و پیدای جریانی که در صدد در قم بود، به وجود خواهد آمد. البته این اژدهای هفت سر، از چند ماه قبل تلاش کرده سمپاتهایش را در برخی نهادهای موجه، وارد سازد تا عملا این حلقه مخوف در قم ادامه حیات دهد و به تخریب بزرگان حوزه و حذف جریان انقلابی و اختلاف افکنی و دوگانه‌سازی های کاذب ادامه دهد. حوزه مقدسه قم، خصوصا جریان انقلابی، از عدم شناخت خط نفوذ، ضربه‌های زیادی متحمل شده است. انشالله از گذشته عبرت بگیریم. @rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
📌مدعیان سیره سلف کجای مجلس نشسته‌اند❓ 🔻 آیت الله سید محمد کاظم طباطبائی (معروف به صاحب عروه) به سوال درباره واردات کالای خارجی چنین پاسخ دادند: 🔹 آنچه نوشته بودید، از ترتب مفاسد بر حمل اجناس از بلاد کفر به محروسه ایران - صانها الله تعالی عن حوادث الزمان - صواب و همیشه ملتفت به آنها و اصناف آن، که مایه خرابی دین و دنیای مسلمین است، بوده ام و از اقدام شما در تهیه دفع آنها، که باید از محض غیرت دین و خیرخواهی مسلمین باشد، زیاده مسرور شدم 🖋یک قرن پیش، عالمان شیعه نسبت به واردات کالاهای خارجی حساسیت داشتند و در مواردی که از جانب واردات کالای خاصی احساس خطر می‌کردند، نسبت به تحریم آن اقدام می‌کردند. با این‌حال سکوت بزرگان حوزه علمیه در قبال و که حتی حکم ولی امر نیز درباره آن صادر شده است، عجیب و قابل تامل می‌باشد. 💥محافلی مانند که مدعی پایبندی به سیره سلف هستند می‌بایست در تحریم چنین واکسن‌های پرخطری سبقت می‌گرفتند. آقای سیدمحمدجواد علوی که اتفاقا مورد علاقه گروه «دنیای اقتصاد» است، چرا در قبال سلامتی مردم سکوت کرده است؟ وی که سابقا نسبت به بی مسؤلیتی مسولین در قبال کرونا سخنان تندی بیان کرده بود، چرا در ماجرای واکسن پرخطر فایزر و سکوت کرده است؟ 📚 آیت اللهی، سید محمد تقی(1363)، ولایت فقیه زیربنای فکری مشروطه مشروعه، تهران، امیرکبیر، ص174. 💥ویژه ها در مدرسه انقلاب 🆔 @darseenghelab
💥احضار طلبه تندگو(شاگرد آقايان سروش محلاتی و سیدحسن مصطفوی) به 🔹وی قبلا چندبار به برخی بزرگان حوزه از جمله اهانت کرده بود و در روزهایی که آن عزیز در بستر بیماری بود، به تخریب ناجوانمردانه این فقیه مجاهد پرداخته بود. 🔹جالب آنکه این فرد، صرفا به خاطر احضار به دادگاه، اینهمه هیاهو در فضای مجازی به راه انداخته و به سیاه نمایی علیه نهادهای قضایی پرداخته است. 🔹او تلاش کرده احضار خود را سیاسی جلوه دهد و از دست های پشت پرده سخن به میان آورد که در قم رخنه کرده اند و اعتقادی هم به آیت‌الله مصباح ندارند! اما غافل از اینکه حوزویان امروز بیش از هر زمان دیگری، در شناخت جریان های قدرت طلب و ریاست طلب، توفیق یافته اند. دوست و دشمن بزرگان جبهه انقلاب مانند آیات یزدی و مصباح نیز کاملا روشن است! پس این حنا ها دیگر رنگی ندارد. او حرفهایی زده، حالا باید مثل مرد در مقابلش پاسخگو باشد. 🔹به راستی اگر ادبیات این طلبه، به صورت یک اپیدمی در بیاید و هر کسی به خود اجازه دهد بزرگان را مورد طعن و وهن قرار دهد، چه اتفاقی می افتد؟ فرض کنید امثال فرد مورد نظر، توسط هیچ نهاد صیانتی و قضایی مورد بازخواست قرار نگیرند؟ آیا راه برای تند شدن فضا و کاربست تعابیر خلاف ادب برای همه طرفین باز نمی شود؟ صد البته نقد مستدل و منصفانه و ابراز مخالفت با نظرات یا عملکرد و مواضع برخی بزرگان، حکمش با اهانت و تحقیر و اسائه ادب، کاملا متفاوت است. @rozaneebefarda
💥 دستخط جالب مقام معظم رهبری در تجلیل از مقام شامخ شهیدان 🔻خاک پای همه‌ی شهدا و آرزومند مقام آنها. سیدعلی خامنه‌ای @rozaneebefarda
من هم عدالتخوارم یادداشتی متفاوت در دفاع از عدالتخواهی! || علی مهدیان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 من هم عدالتخوارم 🔻عدالتخوار یعنی چی؟ اگر مرادتان این است که عده ای به نام عدالت نان میخورند و جایگاهی کسب میکنند و فالور جمع میکنند، خوب پس حتما عده ای هم ممکن است ولایتخوار باشند. عده ای هم آزادیخوار، عده ای اساسا دینخوار و انقلابخوار و دفاع مقدسخوار و بسیجخوار و حتی عده ای خمینیخوار و چه میدونم اساسا خداخوار باشند. 🔻این خوردن هم دو گونه است یکی کسانی است که عدالت برایشان ظاهر سازی است و نفاق است. نشانه ظاهرساز این است که اساسا با شفافیت مشکل دارد. خوب باید دید چه کسی از شفافیت آسیب میبیند، چه کسی تحمل مطالبه گری و تحقق عدالت را ندارد. چه کسی با شفافیت مشکل دارد. 🔻معنای دیگر هم که معنای خوبی است. اصل یار جمع کردن و جایگاه اجتماعی پیدا کردن از این مفاهیم که بد نیست. پیامبران و امامان و بزرگان همه با همین مفاهیم برخاستند و دیگران را همراه کردند. رزقشان هم اساسا «رزق کریم» بوده و رزق کریم یعنی نوشیدن و خوردن همین آرمانها و شعارها. أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ به این معنا من هم دوست دارم عدالتخوار باشم. 🔻شاید مرادتان عدالتخار است این هم دو معنا میتواند داشته باشد یک عده یعنی کسانی که عدالت را خار و خفیف میکند که خوب ببینید چه کسانی امروز ریشه عدالت و عدالتخواهی را میسوزانند. آنها میشوند عدالتخار. زدن ریشه شفافیت باعث از بین بردن زمینه عدالت است و خفیف کردن آن در جامعه. 🔻اگر مرادتان عدالتخار از ریشه خاریدن یا خاراندن است یعنی کسانی که تنشان برای عدالت میخارد یا جامعه را با عدالت میخارانند، یا ترکیب عدالت و خار مرادتان است که عدالت را خاری در چشم عده ای میکنند، همه اینها خوب است خواستنی است. کلمه منفی نیست. لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ وَأَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِيَعلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَيبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ به این معنا من هم عدالتخارم. 🔶حاشیه روزنه شکی نیست که عدالتخواهی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است که رهبری معظم هم بارها از اصل آن دفاع کرده‌اند اما در مقام تحقق، گاهی با طیفی مواجهیم که در عدالتخواهی، عدالت را مراعات نمی‌کنند یا اصلا خود را ملزم به مراعات چارچوب های شرعی و قانونی نمی‌دانند. آیا عدالتخواهی عرفی یا عدالتخواهی منهای ولایت و شریعت، قابل دفاع است؟ حتما نیست. احتمالا نویسنده محترم این یادداشت، هرگز از این سنخ عدالتخواهان دفاع نخواهد کرد؛ چرا که اینان اولین طیفی هستند که در زمین زدن آرمان ناب عدالتخواهی نقش دارند و اغلب به بهانه می‌دهند برای فرار از چنگال عدالت. توجه به آسیب شناسی جریان عدالتخواهی با تکیه بر بیانات صریح مقام معظم رهبری، در این امر حتما راهگشاست. @rozaneebefarda
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت حجةالاسلام‌والمسلمین جلالی خمینی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◼️ بسمه تعالی درگذشت عالم بزرگوار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ حیدرعلی جلالی خمینی رحمةالله‌علیه را به خاندان و فرزندان مکرم و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم. آن مرحوم از شاگردان قدیمی امام راحل و متکفل مسئولیتهائی از سوی معظم‌له پس از انقلاب بودند و نمونه‌ئی از یک روحانی فعال و پر نشاط محسوب میشدند. از خداوند رحمت و مغفرت و رضوان برای ایشان مسألت میکنم. سیدعلی خامنه‌ای ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ @rozaneebefarda
💥حضور کروبی در منزل ⭕️حاشیه‌های روزنه! یکم: اگر این فرد فردا گرفت، تقصیر کسی نیست جز خودش و سایر فتنه‌گران ۸۸. نظام را متهم نکنند. دوم: کرباسچی در دوران حضور در شهرداری تهران متهم به بوده است. پرونده او هیاهوی زیادی در زمان خودش به پا کرد. سوم: نام همسر کرباسچی نیز در ماجرای به چشم می‌خورد که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدی گیلان را به تلی از خاک تبدیل کردند. چهارم: این جماعت جمع شان جور است! با این سیاسی و اقتصادی، حالا مدعی طرفداری از حقوق مردم هم هستند! پنجم: معرفی این طایفه به مردم، موجب خواهد شد در ۱۴۰۰ نتوانند مردم را بار دیگر فریب دهند. @rozaneebefarda
💥برگی از اسناد مربوط به شرکت که نام همسر هم در آن وجود دارد @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 || بغض رئیس دستگاه قضا از ناعدالتی ها در این سفر آقای رئیسی از کارخانه مخروبه بازدید کرد. @rozaneebefarda
همان هستند؛ مراقب نعل وارونه آنان در ۱۴۰۰ باشیم! اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️آنگونه که قبلا هم بدان تصریح شده بود، و با اطلاع از وضعيت اسفبار فعلی، بهتر از هر کسی می‌دانند که عملکرد به شدت ضعیف و انگاره‌های به شدت غربزده و غلط آنان تا چه اندازه و به بار آورده است. 🔹پیش بینی می‌شود آنان در آستانه انتخابات ژست به خواهند گرفت و به جای پاسخگویی، طلبکار نظام و مردم و جریان انقلابی خواهند شد. 🔹اگر در این امر توفیق نیابند، برای شیفت کردن از اعتدال به عدالتخواهی، سراغ طیف های عدالتخواه بدلی می روند! این معنا اجمالا قبلا در برخی مطبوعات راهبردی خرده جریان اعتدال، مورد اشاره قرار گرفته است. 🔻در این فرض، آنان همه کاندیداها را تخریب خواهند کرد و در عین حال، کاندیدایی عدالتخواه را برخواهند کشید؛ از مدتها قبل، چهره‌هایی برای اجرای این سناریو در نظر گرفته شده اند. 🔹تخریب آرمان عدالتخواهی، نفی یکپارچه عدالتخواهان و آغاز جنگ داخلی در دل جریان انقلابی، همه و همه خطای راهبردی است. درست آن است که انقلابی ها مثل همیشه پرچم دار شعار عدالتخواهی شوند و به تبیین شاخصه‌ها و مبانی صحیح عدالتخواهی بپردازند. در صحنه عینی نیز خوب است بین عدالتخواهی بدلی و بی ظابطه با عدالتخواهی اصیل و ناب، تفکیک صورت گیرد و نمادهای عدالتخواهی مطلوب، معرفی شوند. 🔹ممکن است برخی از انقلابی ها را گمان آن باشد که عدالتخواهی در ۱۴۰۰ اهمیت راهبردی ندارد یا تعیین کننده نیست؛ آنان شاید به نوعی از عملگرایی اسلامی کشیده شوند. بله، پیشرفت و کار و سازندگی حتما مهم است اما توام با عدالتخواهی باید باشد. وگرنه از چاله دوران سازندگی به چاه خواهیم افتاد. خوب است بار دیگر تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت هاشمی را به دقت مرور کنیم. 🔹نعل وارونه اعتدالی ها و برجامی ها و بازی با نام و شعار عدالت‌خواهی، فعلا از مهم‌ترین مسائل مبتلابه ۱۴۰۰ است. انشالله در آینده بیشتر در باب سخن خواهیم گفت. ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ @rozaneebefarda
خانواده و برخی درباریان پهلوی با چفیه و عگال هدیه ملک حسین!/۱۳۵۳ 🔶حاشیه روزنه پهلوی ها علیرغم شعارهای عرب ستیزانه، بیشترین مراوده را نسبت به سلاطین عرب‌ داشتند. هم از آنها دختر گرفتند، هم دختر دادند، هم هر دو پادشاه دست نشانده پهلوی در یک کشور عربی دفن شدند! هنوزهم این جماعت برای برانگیختن احساسات ملی گرایانه ایرانیان، از این ژست های دروغین به خود می‌گیرند. اما واقعیت آن است که آنان به نحو حداکثری نسبت به سلاطین خودکامه کشورهای عربی، منفعل و خودباخته بودند. @rozaneebefarda
روایت از نقش روحانیت در انقلاب اسلامی؛ از قيام ۱۵خرداد ۴۲ تا ۲۲بهمن ۵۷ مردم به صدای روحانیون لبیک گفتند/ آمریکا با حمله نظامی و حصر اقتصادی، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. روحانیت و انقلاب اسلامی/4 @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ‏🔹  15 خرداد... روزی است که ملت ما نباید از یاد ببرد و نمی برد. 15‏‎ ‎‏خرداد یک نقطۀ عطفی است در تاریخ کشور ما که از همان وقت شروع به فعالیت سیاسی‏‎ ‎‏شد و روحانیون از همان وقت خودشان را مجهز کردند. 🔻روز 15 خرداد آنطوری که من‏‎ ‎‏بعد از اینکه از حبس بیرون آمدم برای من نقل کردند، عمال شاه در بسیاری از شهرستانها‏‎ ‎‏که قیام کرده بودند دست به کشتار زدند، و آنطوری که به من گفتند حدود پانزده هزار‏‎ ‎‏شهید داشتیم در 15 خرداد، و ما این قلم را آن وقت خیلی بزرگ می شمردیم و بزرگ هم‏‎ ‎‏بود، لکن بعدها جنایاتی که از طرف شاه؛ شاه مخلوع به کشور ما وارد شد بیشتر از این‏‎ ‎‏معانی بود. ما نمی توانیم تصور کنیم این جنایاتی که از 15 خرداد تا رفتن بختیار‏‏ از این‏‎ ‎‏مملکت به دست عمال شاه، و به دست عمال امریکا در این کشور واقع شد، قدرت اینکه‏‎ ‎‏احصا‏‏ کنیم آنها را نداریم. 🔹ما اجمالی از این جنایات را می توانیم بگوییم یا تصور کنیم.‏‎ ‎‏تفصیل این جنایات اصلاً قابل احصا نیست. ما چطور می توانیم 15 خرداد، معلولینش را‏‎ ‎‏بفهمیم چقدر بود، معدومینش و شهدا می گویند پانزده هزار بوده است. لکن مصدومین‏‎ ‎‏و معلولین، کسانی که اعضای خودشان را در آن گیرودار از دست دادند ما چطور‏‎ ‎‏می توانیم بیان کنیم یا تصور کنیم. لکن در عین حالی که 15 خرداد یک مصیبتی بود برای‏ ملت ما، لکن مبدأ جنبش بود. 🔹از همان وقت و جلوتر از آن وقت روحانیون قیام کردند و‏‎ ‎‏به دست روحانیون نهضت شروع شد، از قم شروع شد و 15 خرداد یک انعکاسی بود از‏‎ ‎‏همان قیام. روحانیت را گرفتند قریب تمام علمای تهران را گرفتند و حبس کردند، و شاید‏‎ ‎‏مدتی هم علمای تهران و وعاظ تهران در حبس بودند و بعد بتدریج رها شدند، و از آنجا‏‎ ‎‏شروع شد به نهضت و مخالفت. 🔹در عین حالی که 15 خرداد مصیبت برای ما بود لکن این‏‎ ‎‏موهبت هم خدای تبارک و تعالی، به ما عطا کرد که مردم بیدار شدند و ‏_ ‎‏صدای_روحانیون. و در همه جا، در همۀ مملکت این نهضت شروع کرد و مبدأش از‏‎ ‎‏همان 15 خرداد بود، و بعد کم کم تدریجاً ریشه گرفت. و بعد که در این آخری دیگر‏‎ ‎‏زیادتر شد و بیشتر شد نهضت مردم، پیشتر رفت نهضت مردم و قیام همگانی شد.‏‎ ‎‏بحمدالله ریشۀ اجانب از این مملکت کنده شد و شاه سابق از ایران رفت؛ گرچه امریکا او‏‎ ‎‏را پناه داد و الآن هم در پناه امریکاست، منتها در مصر یا در حوالی مصر به سر می برد که‏‎ ‎‏آنها هم در قبضۀ امریکاست. 🔻بنابراین 15 خرداد در عین حالی که مصیبت بود، لکن‏‎ ‎‏مبارک بود برای ملت که منتهی شد به یک امر بزرگی و آن استقلال کشور و آزادی برای‏‎ ‎‏همۀ مملکت.‏... 🔹ایران بحمدالله دولتش با ملتش موافق است، و که هم‏‎ ‎‏هستند عددی نیستند که قابل ذکر باشند. ما با آنها مسامحه می کنیم، و الاّ یک روز تمام‏‎ ‎‏آنها از بین خواهند رفت. 🔹 خیال نکند که با می تواند کاری بکند یا با‏‎# ‎‏حصر_اقتصادی می تواند کاری بکند. ملتی که روزه می گیرد، ملتی که را قبول‏‎ ‎‏کرده، از این چیزها دیگر نمی ترسد. بنابراین، این روز مبارک 15 خرداد را که در عین‏‎ ‎‏حال که شهیدهای زیاد ما داشتیم، لکن مبارک برای ملت ما بود، من به همۀ ملت تبریک‏‎ ‎‏می گویم. و امیدوارم که همان طوری که تاکنون از 15 خرداد تاکنون ملت ما ادامه داده‏‎ ‎‏است به نهضت خودش، از این به بعد هم بدهد و همۀ قدرتمندان را مأیوس کند از‏‎ ‎‏دخالت در کشور ما. خداوند ان شاءالله همه را توفیق بدهد و همه را سلامت و اسلام را‏‎ ‎‏قوّت بدهد. و امیدواریم که این نهضت به هم پیدا بکند. و این‏‎ ‎‏مکتب، مکتب همۀ مسلمین است بلکه همه مستضعفین. خداوند را از چنگال‏‎ ‎‏مستکبرین بیرون ببرد. و بحمدالله طلیعۀ اینکه مستکبرین به جای خودشان بنشینند، طلیعۀ‏‎ ‎‏این در دنیا پیدا شده است، فقط ایران نیست، همۀ دنیا تقریباً مستضعفین بیدار شده اند و‏‎ ‎‏جمعیت، اکثریت قاطع با آنهاست. و من امیدوارم که بزودی بساط ظلم برچیده بشود.‏‎ ‎‏خداوند همه را توفیق عنایت کند.‏ (صحیفه ج۱۲، صص ۳۹۶_۳۹۹/ ۱۴ خ‍رداد ۱۳۵۹)‭ @rozaneebefarda
full.pdf
10.82M
💥ویژه‌نامه بیست و دومین دوره کتاب سال حوزه @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
💥مراسم بزرگداشت و رحمهما الله با حضور خانواده این علمای مجاهد شنبه ۱۸ بهمن ماه. ساعت ۱۹ مدرسه حقانی قم 🚫جهت مراعات پروتکل های بهداشتی، حصور در جلسه مخصوص طلاب مدرسه است و سایر علاقمندان می‌توانند از طریق مجازی مراسم را پیگیری فرمایند. 🔸لینک جلسه مجازی: https://www.aparat.com/seraj_tv/live @rozaneebefarda
روزنه
💥برگی از اسناد مربوط به شرکت #رشت_الکتریک که نام همسر #کرباسچی هم در آن وجود دارد @rozaneebefarda
💥واگذاری کارخانه به همسران کرباسچی و عبدالله نوری! نوش جان تان... بخورید... بخورید... تشکر از روزنامه جوان و فارس به خاطر بازنشر شجاعانه این موضوع👇 http://fna.ir/f2hrbn @rozaneebefarda
🇮🇷فراخوان مسابقه یادداشت نویسی گام دوم انقلاب 🌻دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصه ها با چشم تکریم و احترام می نگرد. قدر خود را بدانید و با قوت خداداد، به سوی آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید. ( بیانیه گام دوم) 💥 ستاد مردمی وظایف روحانیت در گام دوم انقلاب، مسابقه در سه محور ذیل برگزار می شود: 1⃣ نقش حوزه و روحانیت در تحقق بیانیه گام دوم 2⃣ نقش جوانان در تحقق بیانیه گام دوم 3⃣ تاثیر بیانیه گام دوم در فضای بین الملل ↩️ ریزموضوعات، مزایا و شرایط تحویل یادداشت را حتما در تصویربالا مشاهد کنید. 🏆 جوایز : 🥇نفر اول: یک میلیون تومان 🥈نفر دوم: هفتصد هزار تومان 🥉نفر سوم: چهارصد هزارتومان 🗓 مهلت تحویل یادداشت ها تا 20 بهمن ماه ♨️ جهت ارسال فایل ورد و نیز سوالات و نظرات و پیشنهادات خودتان، از طریق شناسه کاربری @h_azizi در پیام رسان ایتا اقدام کنید. ┅┅🍁✿❀🌺❀✿🍁┅┅ 📣 📝 @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
💥هجمه جدید علیه عضو ارشد مجلس خبرگان و جامعه مدرسین 🔶حاشیه روزنه در این روزها انتشار بی رویه خاطرات شفاهی، هر روز ماجرای تازه‌ای می‌آفریند و باب حاشیه جدیدی را باز می‌کند. منطق ندارد که یک فرد یا جریان، صرفا به واسطه سر تکان دادن یک فرد خدوم مثل آقای اقبالیان بتواند به خود اجازه دهد با حیثیت یک روحانی موجه بازی کند. فارغ از صحت و سقم ماجرا، این نحو هجمه به افراد، جوانمردانه نیست. امید است جناب آقای اقبالیان در اسرع وقت، توضیحات لازم را ارائه فرمایند تا معلوم شود که حضور شخصیت محترم نامبرده در جبهه، محدود و منحصر به واقعه مجهول که ایشان با سر تاییدش کرده، نبوده و نیست. @rozaneebefarda
روزنه
💥هجمه جدید علیه عضو ارشد مجلس خبرگان و جامعه مدرسین 🔶حاشیه روزنه در این روزها انتشار بی رویه خاطرا
پاسخ آقا سیداحمد خاتمی به یک شبهه ناروا پیرامون حضور ایشان در جبهه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️اشاره: اخیرا فردی به نام جواد موگویی در صفحه شخصی‌اش به نقل از آقای اقبالیان، مطالب نادرستی را پیرامون عدم حضور جناب آقای سیداحمد خاتمی در جبهه منتشر ساخت که در همان ساعات اولیه مورد نقد قرار گرفت اما جهت پاسخ تفصیلی و متقن، لازم بود که یکی از طرفین ماجرا(آقایان خاتمی یا اقبالیان) به ارائه توضیحات یا تکذیب اصل ماجرا بپردازند تا مسئله حل شود. لذا آن پست (جهت پیشگیری از دامن زدن بی وجه به موضوع شبهه) موقتا حذف شد و اکنون که تکذیبیه آقای خاتمی به همت برخی نزدیکان ایشان انتشار یافته، اصل شبهه و پاسخ آن بازنشر شده است. یکی از شاگردان ایشان پس از طرح شبهه، واقعیت ماجرا را در قالب سوال مطرح کرده و پاسخ ایشان را در ادامه می‌خوانید: 🔹آیت ا... خاتمی با تأسف سری تکان دادند و در پاسخ سئوالم گفتند: 🔻بنده پیش بینی می کردم در نبودم، بعد از مرگم های زیادی در موردم منتشر شود، ولی خوشحالم که این دروغ ها در زمان حیاتم منتشر شد تا پاسخگو باشم. 🔹من این دروغ های آشکار را و میبینم، من آن روزی که در خطبه جمعه قاطعانه و بدون ترس از کسی، علیه دشمنان ولایت موضع می گرفتم، این دروغ ها را پیش بینی می کردم. ⭕️اما باید بگویم: مطالب گفته شده مصداق این سخن است که، «امام زاده یعقوب» را در مصر بالای مناره گرگ پاره کرد. در حالی که: ۱. یوسف بود و نه یعقوب. ۲. یوسف امامزاده نبود، بلکه پیغمبر زاده بود. ۳.در مصر نبود بلکه در کنعان بود ۴. بالای مناره نبود بلکه در چاه بود ۵. از اصل دروغ بود تمام این مطالب که به زعم راوی دوم به من نسبت داده شده است هم است. حالا باید بگردید دنبال پرتقال فروش! چراکه: ۱. من ام قبل از عملیات فتح المبین در در زیر آتش دشمن بودم و به فضل خداوند مقاومت کردیم. ۲. اینکه «او گفت این وظیفه شان است و آقای منتظری چنین گفته...» است، خود راوی هم در خاطراتش و هم در مصاحبه های اختصاصی اش تکذیب کرده است. جبهه جای تضعیف روحیه رزمندگان نیست، فقط تقویت بخشی و دادن روحیه اساس کار همه روحانیون و علمای حاضر در صحنه بوده است. شگفت از این همه دروغ که اگر راوی تکذیب نکرده بود، بسیاری از فرماندهان که بعضی به شهادت رسیده اند شاهد اصرار فراوان همه روحانیون تبلیغی برای رفتن به خط مقدم بوده اند بنده نیز عرض کردم اولین اعزامم با مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین سعیدی به جبهه بود که خاطرات این عرصه ها محفوظ و قابل دسترسی است. ۵. امیدم به در است که تحت تاثیر این دروغ ها علیه بنده کمترین و و قرار نمی گیرند. ۶. یقین دارم این دروغ آخرین دروغ نسبت داده شده به من نیست آنچنان که اولین هم نبوده. هدف این القائات، سید احمد خاتمی نیست، هدف است که خاتمی در آن است، می خواهند آن را کنند و به یاری خداوند در که است، و بمانیم. ان شاءالله. https://hawzahnews.com/xb2Hc ⭕️روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر. @rozaneebefarda