|
🟥پدیدههای طبیعی با پدیدههای انسانساخته، در جغرافیا، درهمتنیدهاند. عاملهای انسانی و طبیعی، بسته به آمریتی که از خود بروز میدهند، در شکلدادن به مختصات یک
#فضای_جغرافیایی حضور دارند. بهمیزان توسعهیافتگی، سهم ساختار جامعه در ایجاد فضای جغرافیایی بیشتر شده و بر
#آمریت_محیطی غلبه میکند. دانشهایی همچون
#روابط_بینالملل و
#ژئوپلیتیک نیز از دل نیازها و در نسبت و تناسب با ایدئولوژیهای این جوامع برآمده است.
🔸بهدلیل دخالت
#ایدئولوژی در جغرافیا است که هومبولت (alexander von humboldt) (پدر جغرافیای نو) در رهیافت
#ژئوکراتیک (geocratic) بر تعیینکنندگی طبیعت بر کیفیت زندگی انسان تاکید میکند؛ ریتر (carl ritter) در رهیافت
#تئوکراتیک (theocratic)، روایتی از تحولات جغرافیایی ارائه مینماید که نشاندهنده کنترل آفریدگار بر پدیدههای سطح زمین باشد. ویدال بلاش (Vidal de La Blache) در رهیافت
#وی_اوکراتیک (we-ocratic) و مکتب امکانگرایی جغرافیا، متاثر از
#داروین بر این تفسیر تاکید میکند که اگرچه محیط، امکاناتی را در اختیار انسان قرار میدهد، اما حق
#انتخاب برای بهرهگیری از آنها همچنان وابسته به انسان است.
🔹باتوجه به تاثیر
#ایدئولوژی بر تفسیر یا
#روایت جغرافیا، این پرسش قابل طرح است که نگاه انسان موحّد به جغرافیا و
#رقابتهای_ژئوپلیتیکی چه تمایزات و امتیازاتی در مقایسه با دیگر رهیافتها دارد؟ این پرسش، هستهی سخت
#الهیات_جغرافیا را شکل میدهد.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐
https://eitaa.com/doranejadid
🌐
https://t.me/doranejadid