#رسائل_شیخ_انصاری#فوائد_الأصول#محقق_ميرزاى_نائينى
✅ ۱۲-#محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۳۰۶) -بعد از بیان عدم دلالت تعریف #شیخ_انصاری (إبقاء ما کان) بر ارکان و حقیقت #استصحاب- میفرماید:
#استصحاب یعنی «عدم نقضِ یقینِ سابق»؛ البته ایشان دو مطلب را در داخل تعریف خود میآورد:
۱ـ "یقین سابق" گاه به حکم تعلّق میگیرد و گاه به موضوعی که دارای حکم است.
۲ـ "عدم نقض" در #استصحاب در حقیقت یعنی ترتیبندادنِ آثار شکّ و عملنکردن بر طبق آن.
🔶️🔸️ ایشان در ادامه سه نکته در مورد تعریف بیان میکنند:
🔸️این تعریف منطبق بر مفاد اخبار "لا تنقض" است؛ ایرادی نیز در این نیست، زیرا حقیقت #استصحاب همان چیزی است که در اخبار "لا تنقض" آمده است.
🔸️قیودی که در تعریف #استصحاب ذکر میشود به خاطر خارجکردن #قاعده_یقین و #قاعده_مقتضی_و_مانع است.
🔸️قیودی که در این تعریف ذکر شده است حتی صورت #شکّ_در_مقتضی را نیز خارج میکند، زیرا ما مانند شیخ انصاری معتقدیم #استصحاب در #شکّ_در_مقتضی جاری نیست.
✴️@fegh_osoul_rafiee