#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_میرزای_نائینی
✅
#محقق_میرزای_نائینی در
#فوائد_الأصول (ج۴/ص۳۳۴) در بیان ادلّهی نظریهی خود در بحث
#استصحاب -یعنی اعتبارِ
#استصحاب در خصوصِ
#شکّ_در_رافع- که همان نظریهی
#شیخ_انصاری است، میفرماید:
🔷️🔸️
۳- دلیل سوم: اَخبار (#صحیحه_اوّل_زراره)
📌 دلیلِ عمدهی استصحاب
#اخبار است.
📌 مضمرهبودنِ این صحیحه خدشهای به اعتبارِ سند وارد نمیکند، زیرا زراره جز از امام (علیه السلام) نقل حدیث نمیکند.
🔸️ ایشان نقطهی تمرکزِ استدلال بر این صحیحه را جنسبودنِ "ال" در کلمهی "الیقین" دانسته، و میفرماید:
استدلال به این صحیحه برای اثبات #استصحاب مطلقاً (یعنی در تمام ابواب و در تمام شبهات بدویه) متمرکز بر این نقطه است که بتوانیم اثبات کنیم "ال" در "الیقین" به معنای جنس است تا اطلاق مذکور از این صحیحه قابل برداشت باشد.
🔹️ ایشان در ادامه میآورد:
مراد امام (علیه السلام) در فقرهی "فإنه على يقينٍ من وضوءه" خصوصِ "یقین به وضو" نیست؛ یعنی "وضو" هیچ دخالتی در قاعده کلی (عدم نقض یقین به شکّ) نداشته، و تنها، موردِ سوالِ زراره است؛ پس باید خصوصیتِ وضو را -که در این فقره در متن کلام امام (علیه السلام) ذکر شده است- الغا کرد.
🔸️ روشن است که "ال" در "الیقین" اگر به معنای عهد باشد #استصحاب در آن اطلاق و دایرهای که مورد نظر ماست از این صحیحه قابل استفاده نخواهد بود.
ادامه دارد...
✴️
@fegh_osoul_rafiee