هدایت شده از امیر اویسی
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠فضائل امیر المؤمنین علی علیه السلام از کتب 💠 🍂🔹 ( 165)🔹🍂 اخبار به آيات شده در حق (ع) 🔸🔸🌸 (۲)📚 ابن بطريق در خصائص/ ۱۲۳- ۱۲۲ مى گويد: «خداوند با واژه «انّما» انذار را براى پيامبر (ص)، اثبات كرد. اين واژه، بى هيچ نزاعى براى تحقيق و اثبات است. سپس خداوند بدون فاصله به آن عطف كرده و فرموده: وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ، پس به همان شيوه اثبات نبوّت براى پيامبر (ص)، امامت را براى على (ع) به اثبات رساند، زيرا عطف براى معطوف همان حكمى را ايجاب مى كند كه بر آن عطف گرفته شده و اين سخن پروردگار بر روشنى آن افزوده است كه: وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ و اين همه مردم را فرا مى گيرد، پس در پرتو وحى، انذار براى او و نسلش تا پايان انقطاع تكليف ثابت مى شود، زيرا كه فرموده است: وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ. » علّامه مجلسى در 📚بحار الانوار ۳۵/ ۴۰۷- ۴۰۶ مى گويد: «بر پايه دلالت اين آيه و پس از رسيدن اين همه اخبار، ديگر پوشيده نيست كه هيچ زمانى از پيشوايى هدايتگر خالى نخواهد بود، و اين كه امير المؤمنين (ع) تنها هدايتگر و جانشين پس از پيامبر (ص) است كه اين نيز دلايل گوناگون دارد: اوّل: همرديف بودن او با پيامبر در اين كه حضرتش (ص) منذر و على (ع) هادى است و انسان خردمندى كه از شيوه هاى سخن، آگاه است به خود ترديدى راه نمى دهد كه همين دليل آن است كه پس از پيامبر (ص)، على (ع) به انجام امورى خواهد پرداخت كه پيامبر (ص) مى پرداخت و چه بسا بيش از پيامبر (ص)، چرا كه پيامبر (ص)، تنها انذار را به خود نسبت مى دهد در حالى كه هدايت را كه قوى تر است به على (ع) نسبت داده است. دوم: حصرى كه از اين سخن پيامبر (ص) به دست مى آيد: «انت الهادى»، زيرا تعريف خبر به «ال» دلالت بر حصر دارد. چنين است سخن على (ع): «و انا الهادى»، نيز اين سخن پيامبر (ص): «و الهادى علىّ»، زيرا تعريف مبتدا به «ال» نيز دلالت بر حصر دارد. سوم: تقديم ظرف: «بك يهتدى المهتدون» كه آن نيز دلالت بر حصر دارد. همچنين است الفاظى كه پيش تر گفته شد. با اين اخبار روشن مى شود كه حديث: «اصحاب من همچون ستارگانند، به هر كدام كه اقتدا كنيد ره يافته ايد» از بافته هايى است كه شارح الشفاء و ابن حزم و حافظ زين الدين عراقى به جعلى بودن و ضعف راويان آن اعتراف دارند. » سيد شبّر در 📚حق اليقين ۱/ ۲۶۸ مى گويد: «عامّه و خاصّه به طرق گوناگون از پيامبر (ص) روايت كرده اند كه فرموده: «انا المنذر و علىّ الهادى و بك يا على يهتدى المهتدون». پس على (ع) امام است، زيرا خداوند مى فرمايد: أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ [يونس/ ۳۵]. اين آيه بر حقّانيت بيش تر اماميه نيز دلالت دارد، زيرا بر پايه اعتقاد اماميه، هيچ زمانى خالى از حجّتى هدايتگر نيست. » بنگريد به: 📚دلائل الصدق ۲/ ۱۴۸ و ۱۴۷ و لوامع الحقائق، مبحث امامت/ ۳. ترجمه كشف اليقين، ص: ۳۵۱ ❌ فقط با ذکر کانال ❌ ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫