eitaa logo
کانال سیدمحمد خردمند
279 دنبال‌کننده
974 عکس
111 ویدیو
162 فایل
سیدمحمد خردمند
مشاهده در ایتا
دانلود
آشنای با مبانی «معلم راهنمایی» برگزار شده در پائیز و زمستان 1388 مدرس، جناب آقای م. (کارشناس ادبیات) مدت زمان صرف شده، حدود 25 ساعت بعد از آن که چند سالی توفیق نقش آفرینی در این سمت را یافته بودم و تصمیم به ادامه ی حرکت در آن مسیر را نداشتم، موقعیتی فراهم شد که به جمعی دعوت شوم که اکثراً معلمان راهنمای بالفعل یا بالقوه ی یکی از مؤسسات فرهنگیِ مشهورِ شهر تهران بودند. حاشیه پردازی های استاد محترم، عدم عُمق علمی مطالب و احساسِ موفقیتی ویژه (!) در زوایای گفتار ایشان نهایتاً به نظر سنجی ای از جمع مخاطبان رسید و آن دوره دیگر ادامه نیافت!! البته بنده به سهم خود کوشیدم آنچه می شنوم را نظامی بخشم و بر دانسته های قبلی و بعدی بیفزایم اما فضای تنفسی مُدرس محترم با فضای تنفسی بنده فاصله ای قابل توجه داشت! مثلا زمانی که ایشان معتقد بودند وسواس را می توان با یک جلسه گفتگو حل کرد، من خوانده بودم و تجربه کرده بودم که اگر پنل درمانی دقیقی طراحی نگرد با چندین جلسه هم اختلال وسواس به سوی بهبودی نمی رود! ... و می خواندم که افراد وسواسی یکی از سخت ترین مراجعان از جهت ادامه ی مسیر درمان در مراکز مشاوره هستند و ... (تو خود حدیث مفصل بخوان!) به هر حال این کارگاه نیز نکته ها و تجربیاتِ خوبی داشت که به برخی از آن اشاره می کنم: 1. اميرالمؤمنين عليه‌السّلام: من عَمِلَ علی غير علمٍ كانَ ما يُفسِدُ اكثَرَ ممّا يُصلح هر كسی كه كارش بر اساس علم نباشد فساد و شر كارش بيشتر از خير و نفع آن خواهد بود. 2. برای حل مشكلات بچه‌ها، زود راه‌حل ندهيم. اول مشكل را بشكافيم و ريشه‌هايش را استخراج كنيم، بعد به راه‌حل‌ها فكر كنيم. 3. اگر بشود مشكل راحت‌طلبی را در بچه‌ها حل كرد، خيلي از مشكلات حل می شود! 4. روحيه‌ی مبارزه‌ی عقيدتی دادن به بچه‌ها، آنها را از خطرات حفظ می كند. https://t.me/S_M_Kheradmand
یادگیری پنهان ارائه شده توسط دوست عزیز آقای مهندس محسن صنایع پسند 4 جلسه و حدود 6 ساعت - زمستان 1390 در معرفی این بحث برای اولیای مؤسسه ی فرهنگی احسان زمان نوشته شده بود: «آيا آن‌چه را دوست داريم فرزندانمان ياد بگيرند، همان را ياد می گيرند؟! پاسخ به اين پرسش، فضاي جديدی را در مبحث يادگيری (چه در حوزه‌هاي تربيتی و چه در حوزه‌های آموزش) باز می كند. در فرصت پيش آمده، در پی گفت‌وگو و كنكاش در اين فضا هستيم و می خواهيم ضمن شناخت بخش پنهان يادگيری، فرصت‌های مناسب‌تری را برای بهره‌گيری بچه‌ها فراهم كنيم». حاج محسن مردی ولایتی، با تقوا و البته خوش استعداد و باهوش که حواسش به قیامتش هست و با سعه ی صدر از کنار حسادتها و کم مهری ها عبور می کند؛ نیرویی بسیار خوب برای مجموعه های تربیتی که می خواهند نقشی بگذارند! ... https://ble.ir/S_M_Kheradmand
کارگاه «تربیت و کرامت نفس» ارائه شده توسط آقای دکتر سیدحمید خوئی حدود 6 ساعت (در دو سال و 4 جلسه) پائیز و زمستان 1393 - پائیز و زمستان 1394 مقدمات تشکیل این کارگاه را حقیر آماده کرده و خودم نیز از فرمایشات استاد استفاده کردم. بحثی بود که برای پدران، از اولیای مؤسسه ی فرهنگی احسان زمان تشکیل می شد و چنین متنی برای مدعوین این جلسات آماده شده بود: مسأله ی کرامت نفس و یا عزت نفس و تعبیراتی امثال آن، از مسائلی است که کمتر مورد توجه واقع شده و حال آن‌که ما ریشه و مبنا و زیربنای اخلاق و تربیت اسلامی را از همین‌جا می‌توانیم استنباط و استخراج کنیم، و آن نوعی بازگشت انسان به خود و متوجه کردن انسان به شرافت و کرامت ذاتی خود است. نخست باید ببینیم آیا در متون اسلامی تعبیراتی که از آن مفهوم توجّه دادن انسان به خود که معنای آن ادراک عظمت و اهمیّت خود استنباط شود، وجود دارد یا نه؟ آیا این تعبیرات -به فرض- وجود احیاناً با بعضی تعلیمات دیگر در اسلام که درباره‌ی نفی خود و توجه به خویشتن آمده است، تعارض ندارد؟ https://t.me/S_M_Kheradmand
مباحثی در تربیت با ارائه ی آقای عبدالعظیم کریمی ارائه شده در تابستان 1378 در آن سال ها، ابتدای مباحث تربیتی آقای دکتر کریمی بود و برخی سخنان ایشان نو و جالب بوید. فکر می کنم این کارگاه هم ارائه ی محتوای کتاب «تربیت چه چیز نیست» بود که بعد ها منتشر شد. یادم هست که از شوق به آموختن، تزدیک ترین صندلی را به ایشان انتخاب کرده بودم؛ سوال می پرسیدم و در انتها هم از ایشان خواستم که مکتوباتشان را در اختیارمان گذارند، که البته نگذاشتند! در سال های بعد به تدریج برخی خطاهای گفتار ایشان در مبنا یا روش آشکار شد؛ گرچه استفاده های مفیدی هم در همان دوره از بحث های ایشان شد. در قست های دیگری از سایت به تحلیل برخی نظرات ایشان پرداخته ام. به هر حال در زمان کنونی مطالعه ی کتاب های ایشان را که عمدتا در زمینه ی تربیت است مناسب نمی دانم. https://t.me/S_M_Kheradmand
- 1398 جمعه – 1398/3/10 – 25 رمضان المبارک 1440 • افطار، مادر مهمان داشتند؛ زهرا سادات (دخترم) را برای کمک در چیدمان سفره ی پذیرایی از میهمانان نزد ایشان گذاشتم و با آقا سیدطه و آقا سیدمجتبی (پسرانم) عازم شدیم! ... متروی شهرِری پیاده شدیم و با تاکسی های خطی تا ابتدای بازارِ مجاور حرم رفتیم؛ ورود و خروج آدمهای جور وا جور و فروشندگان و متکدیان سیارِ در مترو بخشی از توجهات و تأملات بچه ها را به خود مشغول ساخته بود؛ صحنه¬های بیرونی اتاقک های متحرک زیرزمینی (واگن های مترو) موضوع بخشی از سوالات بچه ها بود. هوا نسبتاً خوب و مسیر بازار تا حرم فرصتی برای مرور گفتگوهای قدیم راجع به چرایی زیارت جناب عبدالعظیم حسنی علیه السلام و سخنانی پیرامون زیارتِ به نیابت؛ صحن نسبتاً خلوت و موقعیتی برای دوندگی و بازیِ بچه ها. عجله ای نداشتیم پس با آرامش هفت سوره ی قدر را در کنار ضریح سید الکریم خواندیم و رفتیم به رواق جدید و خنکِ تازه ساخته شده که می گویند بانی شخصی داشته و همه ی هزینه های آن را برعهده گرفته است. بچه ها در آوردن و بردن قرآن و مهر و مفاتیح، پدر را خدمت می کردند و با بازی های مختلف و خوردن شیر و بیسکوئیت حدود دو ساعت سرگرم بودند. از صحن جنوبی حرم خارج شدیم؛ با اسنپ رفتیم برسرِمزار مرحوم پدرم در بهشت مزین به نام حضرت زهرا سلام الله علیها و پس از قرائت سوره ی تبارک و طلب دعا از ایشان، با همان ماشین به ایستگاه شاهد رفتیم تا مترو را به سمت خانه بازگردیم. سیدمجتبی خسته شده بود و بخشی از راه را خوابید، سیدطه هم بعد از کمی مشغول شمارش ایستگاه ها برای رسیدن شد! وقتی به منزل مادر رسیدیم، زهرا سادات خانم تجربیات زیادی برای پذیرایی از مهمانان به دست آورده بود! ... https://eitaa.com/s_m_kheradmand
48.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرود « قدمگاه » توصیف حـدیـث سِـلسِـلَةُ‌الذَّهَب، حدیث قدسـی منقول از امام رضا علیه‌السلام به مـناسبت میـلاد موفور السرور شــمـس الـشّـموس امام رئـوف، حضرت علـی بـن موسـی الـرّضـا عــلیــه آلاف التـّـحیـّه و الثـّـنــاء کاری از گروه فرهنگی نوای یاس https://t.me/S_M_Kheradmand
- 1392 یکشنبه - 1392/1/18 – 26 جمادی الاول 1434 • گزارشی ده صفحه ای از تلاش هایم در مرکز مشاوره ی دبیرستان احسان (منطقه ی 4 تهران) نوشتم که بخشی از اقدامات ابتدایی آمده در آن گزارش را در این جا – به همراه توضیحاتی جانبی - می آورم: تاسیس و آغاز به کار مرکز مشاوره ی دبیرستان احسان در ابتدای مهر ماه 1386 (که این اقدام با حضور خودم در اولین مهر همکاری با مؤسسه ی احسان شکل گرفت؛ یادم هست که در شهریور 1386 و در آخرین دیداری که با آقای تنها (مهدی) داشتم با ایشان عرض کردم: بنده برای راه اندازی مرکز مشاوره می توانم خدمتتان باشم، در غیر این صورت برای کارهای دیگر در مدرسه ی شما امکان همکاری ندارم؛ بعد از جند روز ایشان تماس گرفتند و فرمودند: آقا! ما با هر سازی که بزنید در خدمتیم! و این شد که من از چند روز قبل از آغاز مهر همکاری ام را با احسان شروع کردم.) معرفی مرکز مشاوره به خانواده ها و دانش آموزان سال اول و دوم دبیرستان (در هر کلاس به طور مستقل و در اوین جلسات مادران) تشکیل و تکمیل کتابخانه ی تخصصی دبیرستان، در موضوعات تربیتی و روانشناختی پاسخگوئی به مراجعه های دانش آموزان و خانواده های آنان در ارتباط با مسائل و مشکلات تربیتی و آموزشی مراجعه ی قابل توجه دانش آموزان در پایه های مختلف (این مراجعات البته بعضی مفصل و بعضی کوتاه بود؛ در یکی از شوراهای دبیرستان وقتی در این زمینه صحبت شد یکی از همکاران (!!) به هر دلیل سخن را ضایع کردند و خاطره ی بدی در ذهنم گذاشتند! ان شاء الله نیتشان خیر بود!) مراجعه ی همکاران موسسه در ارتباط با مسائل شغلی و خانوادگی تولید جزوات علمی در موضوعات روانشناختی، تربیتی، مهارتی و ارتباطی برگزاری تست های شخصیتی در برخی پایه ها و تشکیل جلسات مشاوره ی اختصاصی برای تشریح یافته های تست برگزاری جلسات تربیتی، ویژه ی اولیاء و متناسب با نیاز های هر دوره آغاز به کار مرکز مشاوره ی راهنمائی احسان (اتاق مشاوره در آن زمان، طبقه ی دوم بود؛ یک روز آقای مهندس خراتی (امین) با جناب آقای فرزین (حسین) آمدند و حدود چهل و پنج دقیقه از شکل کار و برنامه ها پرسیدند؛ بعداً متوجه شدم که تصمیم به راه اندازی مرکز مشاوره در راهنمایی را دارند و حاج آقای فرزین مسؤول این قسمت شده اند) کمک به تنظیم و ارزیابی جلسات اولیای مؤسسه https://t.me/S_M_Kheradmand
شب چهلم سرشناسه: دولتی، فاطمه ، ۱۳۷۳ عنوان و نام پدیدآور: شب چهلم : روایت هایی از ملاقات های نورانی/فاطمه دولتی. مشخصات نشر: قم : کتاب جمکران ، ۱۳۹۸ . مشخصات ظاهری: ‏ ۲۱۱ ص فروست: جمکران یادداشت کتابنامه، واژه نامه و نمایه: ‏ کتابنامه: ص. ۲۰۹ - ۲۱۱. موضوع: Muhammad ibn Hasan , Imam XII - Fiction - Vision موضوع: محمدبن حسن (عجل الله تعالی فرجه) ، امام دوازدهم ۲۵۵ق. - داستان - رویت موضوع: داستان های کوتاه فارسی - قرن ۱۴ موضوع: مهدویت - داستان - انتظار پایان مطالعه: 1402/3/14 کتاب بسیار خوب و قابل استفاده ایست. باید به قلم خانم دولتی آفرین گفت؛ خصوصا که در جوانی چنین توفیقی یافته اند و این هنر نویسنگی خود را در مسیر امام عصر علیه السلام مصروف داشته اند. کتاب به ویژه برای معلمان انشا، برای نوجوانان علاقه مند به داستان های کوتاه و البته همگان شیرین است. https://t.me/S_M_Kheradmand
کانال سیدمحمد خردمند
#بخوان_و_بخوان_و_بخوان #معنای_زندگی_امام_عصر_علیه_السلام #کتاب_های_نوجوانان شب چهلم سرشناسه: دو
راهی برای تهیه و مطالعه ی کتاب برای کسانی که ایران زندگی نمی کنند یا در مناطقی از کشور هستند که تهیه ی کتاب چاپی مقدور نیست. https://taaghche.com/book/101041/%D8%B4%D8%A8-%DA%86%D9%87%D9%84%D9%85
- 1394 یکشنبه – 1394/10/27 – 6 ربیع الثانی 1437 • امروز نوشته ی ارسالی یکی از شاگردان قدیمم به دستم رسید؛ نوشته: «کلاس پنجم که بودیم، نزدیک سن تکلیفمون بود. یکی از دغدغه های مادر و پدرم، بیدار شدن من برای نماز صبح بود؛ کلا سخت بیدار می شدم و به نظر خودم کلی اذیتشون کرده ام! ... تا این که عید غدیر سال 79 یا 80 شما ما رو یه اردو بردین! اردو به مقصد یه مسجد بود؛ همون حوالی مدرسه. اونجا و در آن برنامه –با صحبت و تشویق شا - به هم قول دادیم که از این به بعد نمازهامون رو بخونیم. خیلی برای من مهم بود که پای قولم باشم. از همون موقع بود که نماز صبح ها رو هم بیدار می شدم. مادر و پدرم خیلی خوشحال شده بودند و با خوشحالی میگفتن: «خدا آقای خردمند رو خیر بده که باعث این موضوع شدند». یه مدت بعد، شما از مدرسه رفتین و ماها خیلی ناراحت بودیم. آقای حاجی محمدی بهمون گفتن هرکی می خواد به آقای خردمند چیزی بگه، میتونه یه نامه بنویسه و بده ما براشون میفرستیم. منم یه نامه براتون نوشتم و توش درباره همین نمازها گفتم. یادمه توش ازتون تشکر کرده بودم و گفته بودم که از زمانی که به هم قول دادیم، بجز 2-3 مورد که خواب مونده بودم، همه نمازهای صبحم رو خونده بودم. تو همون مدرسه هم یه کپی از نامه گرفتم که برای خودمم نگه دارم! خلاصه ما کلی سر جریان نمازها مدیون شماییم و دعاتون کردیم». • نوشته ی خوشحال کننده ایست؛ اما شاید برای او و برخی دیگر که به لطف خدای متعال قدمی برای نمازشان برداشته ام جالب باشد که یک شب در سال 1385 برای پدر و مادرم نامه ای نوشتم و به موجب آن نوشته، تمام خیرات و برکات آموختن یا تشویق کودکان و نوجوانان شیعه به نماز را به پدر و مادرم تقدیم کردم. https://eitaa.com/s_m_kheradmand
خانم ذکائی.PDF
45K
- 7 نوشته ی سرکار خانمی از هم دوره های مقطع ارشد روانشناسی بالینی. در یافت شده در پائیز 1394 ه.ش. https://eitaa.com/s_m_kheradmand
(2) (1) نتنفّس نوزادم تنفس يك نوزاد ذاتاً سريع است. او 40 تا 50 بار در دقيقه، عمل دم و بازدم را انجام مي‌دهد كه بسيار عادي است درحالي كه در بزرگسالان اين عمل تقريبا 16 بار در دقيقه انجام مي‌گيرد. بدين ترتيب مي‌بينيم كه هوا با چه ترتيبي وارد شش‌ها شده و سپس خارج مي‌شود. به همين دليل تنفس آن ها، سريع و گاهي همراه با صدا مي‌شود. گاهي هم ممكن است در اثر رفت و آمد هوا، مخاط كوچكي كه به مجراي بيني چسبيده‌اند، به لرزش در آيند. اگر كوچولوي ما در حالي كه خُرخُر مي‌كند، عميق خوابيده و به نظر آرام و راحت مي‌آيد و صورتش حالت خوب و عادي‌اش را دارد، جاي هيچ نگراني نيست. از طرفي نيز ممكن است اين صداهاي عجيب و غريب، ناشي از حركاتي باشند كه او با دهانش انجام مي‌دهد، زيرا نوزادان اغلب در خواب، خود را مشغول شيرخوردن مي‌بينند و لبهايشان را به شدت تكان مي‌دهند كه اين امري عادي است. (دنياي پنهان كودك . مرداد 1352/كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان) https://eitaa.com/s_m_kheradmand
دنیای پنهان کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نوشته: بث دی ، دکتر مارگرت لیلری ترجمه: احمد خواجه نصیر طوسی چاپ اول: 1352 (من چاپ اول کتاب را خواندم، ولی ظاهرا چاپ پنجم کتاب در سال 1377 انجام شده است) 114 صفحه پایان مطالعه ی کتاب: 1376/8/12 این کتاب سیری از زمان شکل گیری نوزاد در رحم مادر تا حدود دو سالگی او را بسیار خلاصه بیان می کند و شاید بتوان گفت که خلاصه و مقدمه ای است بر روانشناسی رشد. دنیای کودک پیش از تولد دنیایی است که همه ی ما در آن بوده ایم، اما آن را فراموش کرده ایم. در این دنیای آب گونه و بی وزن، کودک همچون یک فضانورد زندگی می کند؛ می بیند، می شنود، خوردن و گریه کردن را می آموزد، و رشد می کند. بث دی و دکتر مارگرت لیلری، در این کتاب، چگونگی این دنیای پنهان را بازگو می کنند. آنان تولد را از دیدگاه کودک بیان کرده و برخورد او را با دنیای تازه در نخستین ماه های زندگی دنبال می کنند. در این کتاب، داستان زندگی کودک بر اساس آخرین یافته های پزشکی از جوانب مختلف بررسی شده است. عکس های کتاب بعضاً قابل استفاده و با توجه به سال انتشار آن مطالب جالبی دارد. این کتاب را از کتابخانه ی شهید بهشتی (که سال هاست به زمین متروی قلهک تبدیل شده) به امانت گرفتم. حقیقت آن است که این کتابخانه ساعات خوشی را برای من ساخته بود! حتی یادم هست گاهی که فراز و نشیب های زندگیِ جوانی تحت تأثیرم می گذاشت، با گشتن در قسمتِ مخزن کتاب، احساس آرامش می کردم. هنوز تصویر برخی از قفسه ها، کتاب ها و این که هر موضوعی در کدام قسمتِ مخزن قرار داشت در ذهنم هست! ... و البته یادم هست روزی را که باقی مانده های ساختمان ویران شده را می بردند ... https://ble.ir/S_M_Kheradmand
(1) عنوان: شناخت برخی ریشه های رفتارهای نادرست فرزندان تاریخ برگزاری: چهارشنبه - 1402/3/24 - ساعت 10 صبح مدت زمان کارگاه: یک ساعت و نیم محل برگزاری: فضای اسکایپ هزینه: 100/000 تومان ارائه ی بحث توسط: سیدمحمد خردمند کارگاه ضبط نمی شود. برای شرکت در این کارگاه، در اسکایپ (Kheradmand S.M) پیامی ارسال نمائید تا در کارگاه عضو شوید. تشکیل این کارگاه، وابسته به تعداد داوطلبان نیست؛ با هر تعداد علاقه مند تشکیل می شود، ان شاء الله. با توجه به آغاز تعطیلی های تابستان و برخی مشکلات رفتاری فرزندان، حضور در این کارگاه را به همه ی مادران فرهیخته پیشنهاد می نمائیم. همجنین معرفی کلاس به گروه های مادران مدارس موجب امتنان خواهد بود. https://t.me/S_M_Kheradmand
مستند «ظهور» مستند سریالی «ظهور»، مستندی است راجع به ایلومیناتی، فراماسونری و حکومت جهانی و شیطانی آن ها که توسط مسلمانان اروپا ساخته شده است. در این مستند تلاش شده است که به پرسش هایی نظیرسوال های زیر پاسخ داده شود: - چرا مسائل جهان امروز، به صورت کنونی است؟ - چرا این همه برجهای هرمی و برجهای دوقلو در اطراف ما ساخته می شود؟ - چه کسانی جهان را کنترل می کنند؟ - پشت پرده فیلمها و کارتون های سینمایی چیست؟ - پشت پرده موسیقی ها چیست؟ - چرا سلطه گران جهانی به دنبال احیای معبد سلیمان هستند؟ - چرا این همه خشونت و کشتار در اطراف جهان وجود دارد؟ - چه ارتباطی بین فرعون امروزی و "نظم نوین جهانی" وجود دارد؟ - چه وجه اشتراکی بین جورج بوش، اباما و ملکه انگلیس وجود دارد؟ - چرا شیطان پرستی امروز توسط سران کشورهای استعمارگر و صهیونیست پشتیبانی می شود؟ - مقصود واقعی اشیاء پرنده ناشناخته (UFO) چیست؟ - هدف واقعی فروپاشی اقتصادی در جهان چیست؟ - دجال (ضد امام مهدی، عجل الله تعالی فرجه، و ضد مسیح، علیه السلام) کیست و هدف او و ابزارهای رسیدن به آن هدف چیست؟ هدف این سریال، افشای طبقه ممتاز (Elite)، خاندانهای سلطنتی در اروپا، زرسالار و جهان خواهان است که تمامی جنبه های زندگی بشریت را کنترل و برنامه ریزی می کنند. من این مجموعه را در همان سال نخستی که تولید شد دیدم؛ حرف های خوب آگاهی بخش و حرف های خطا، هر دو در این مجموعه ی 52 قسمتی هست. شاید در زمان ساخت آن مطلب خوبی داشت ولی نقدهای مهمی هم بر آن هست. در انتهای این مجموعه گفته شده که آغاز ساخت آن 8 ژوئن 2008 (خرداد 1387) بوده و پایان ساخت آن 7 نوامبر 2008 (آبان 1387). https://t.me/S_M_Kheradmand
آغاز کارگاه همراه با پخش پاورپوینت های بحث در حین ارائه ی مطالب از روز شمبه 1402/3/20 در فضای مجازی اسکایپ هنوز فرصت برای ثبت نام هست. جهت ثبت نام در کارگاه به Kheradmand S.M در اسکایپ، پیام ارسال فرمائید. https://t.me/S_M_Kheradmand
(20) حق و وظیفه بحث مربوط به وظایف ما نسبت به امام زمان علیه السلام و حقوق بیشمار آن حضرت بر ما، با این که در آیات و روایات بوده و هست ولی در گذشته ی ایام کتاب مستقلی به این موضوع یا فصل مستقلی به این موضوع در آثار امامت و مهدویت اختصاص پیدا نکرده است. این مساله از عنایات خود حضرت در قرن اخیر است که برخی محققان به این موضوع پرداخته اند و نهایتاً آثار متعددی در این زمینه تالیف و تدوین شده و موج این فکر و فرهنگ در جامعه ی ایمانی نسبت به گذشته رواج بیشتری پیدا کرده است. مقدمه ی بحث وظایف نسبت به آن حضرت، حقوق آن حضرت بر ماست. بین حق و وظیفه ارتباط متقابل هست. یعنی هر کس به گردن دیگری حق دارد، دیگری نسبت به او وظیفه ای دارد و به عبارت دیگر، حق وظیفه را بر طرف دیگر بار می کند. مثلاً وقتی می گوئیم «حق پدر و مادر بر فرزند» تعبیر دیگر این لفظ است که بگوییم «وظیفه ی فرزند در قبال پدر و مادر». از ان طرف هم اگر ما گفتگویی از وظیفه ی فرد کردیم، «وظیفه ی پدر و مادر در تربیت فرزند» در مقابلِ «حق فرزند بر گردن پدر و مادر» مطرح می شود. پس وقتی می گوییم وظایف ما در قبال امام زمان علیه السلام، این وظایف در یکسری حقوقی نهفته است که اول باید آن حقوق را شناسایی نمود تا بتوانیم از طریق آن نسبت به وظایف خود نسبت به حضرت واقف و آگاه شویم. https://t.me/S_M_Kheradmand
کتاب «پیوند معنوی، با ساحت قدس مهدوی» در سال 1317 قمری توسط عالم ربانی میرزا علی اکبر صدرالاسلام همدانی به رشته تحریر درآمده است. این کتاب به تکالیف شخصی مردم در رابطه با امام غائب می پردازد؛ که حدود 60 تکلیف در این کتاب مطرح شده؛ یادآوری این نکته لازم است که مؤلف محترم در این کتاب، به مسئولیت های اجتماعی منتظران حضرت مهدی علیه السلام نپرداخته است. عناوین اصلی عبارتند از: طبقه بندی مردم بر اساس مراتب معرفت حجت خدا؛ تکالیف خواص؛ تکالیف عوام؛ تکالیف رُوات احادیث و حکام و قضات و فقهاء؛ اعتقاد به لزوم وجود حجت الهی در هر زمان؛ شناسایی و پیروی نواب عام در غیبت کبری؛ احساس حالت مراقبه؛ ایجاد محبت قلبی؛ اظهار و ابراز علاقه و محبت؛ راز دل گفتن و نغمه ی مهر و وفا سرودن؛ همت و دعا بر ثبات قدم؛ تجدید پیمان بر توحید و نبوت و ولایت؛ پیروی دقیق از فرمان مولا؛ آداب پیش از خواب؛ آداب هنگام بیداری؛ آداب نماز شب؛ آداب هنگام طلوع فجر؛ آداب پس از نماز صبح؛ آداب پیش از طلوع آفتاب؛ آداب روزهای هفته؛ آداب نمازهای یومیه (توجه - قنوت)؛ آداب نمازهای یومیه (تشهد - سلام)؛ آداب تعقیب نمازها؛ لزوم دعا بر پیروزی امام عصر؛ لزوم دعا بر حفظ و ایمنی آن امام؛ ادعیه ی مخصوصه؛ ذکر صلوات؛ لزوم عرض سلام؛ ذکر سلام؛ توجه در مواقع عرض اعمال؛ صداقت در ولایت؛ توجه و تذکر در ساعات و ایام مخصوصه؛ (در شبهای قدر؛ در شب و روز جمعه؛ اعمال روز عاشورا؛ اعمال نیمه شعبان؛ اعمال نوروز) اهداء خیرات و عبادات؛ کیفیت اهداء نماز؛ مقدم داشتن در تمامی دعاها و نیکی ها؛ اندوه قلبی از غیبت و غربت؛ انتظار فرج و ظهور؛ نیایش برای حفظ و پیروزی؛ اهداء صدقات به نیابت؛ حج رفتن و حج فرستادن به نیابت؛ برخاستن به شنیدن لقب مخصوص؛ زاری و نیایش برای حفظ ایمان و عقیده؛ استمداد در شداید؛ عقیده به امکان راه جستن و ارتباط؛ یاری جستن و عریضه نگاشتن در مهمات و مشکلات؛ حضور در اماکن و مجالس مورد نظر آن حضرت؛ زندگی به شیوه معصومین و ترک روش دنیا پرستان؛ مطالعه ی کتب ارزشمند در موضوع مهدویت؛ بزرگداشت آن نام مقدس در گفته ها و نوشته ها؛ آغاز نوشتار و گفتار و کردار با آن نام مقدس؛ ترک خروج مگر با حکم فقیه جامع الشرائط؛ اعتقاد به ولایت تکوینی و مقام معنوی معصومین. https://ble.ir/S_M_Kheradmand
این متن از مکتوبات آقای علی اکبر مهدی پور است. از نویسندگان معاصر. https://t.me/S_M_Kheradmand
(28) - در پیام رسان ایتا عنوان بحث: مجموعه مباحثی در ارتباط با حضرت سیدالشهدا علیه السلام و نکاتی مربوط به جایگاه و آداب زیارت جلسه ی شانزدهم، بخش اول تا جلسه ی بیستم، بخش دوم این مجموعه مباحث شامل 120 جلسه می باشد. حتما شنیدن فایل های صوتی به صورت کامل، سخت تر از شنیدن یا دیدن کلیپ های کوتاه است. اما ان شاء الله مطالب بیشتری را برای شنونده ی صبور آن به یادگار می گذارد؛ به لطف امام عصر علیه السلام. سپاسدار خواهم بود این فایل های صوتی را برای اقوام و دوستان ارسال فرمائید. به قربان حضرت ارباب که چقدر نام و یادش شیرین است! 👇🏻🌸👇🏻🌸👇🏻