#سقفی_از_محبت
شاید این تصویر را اولین بار به عنوان لطیفه ارسال کرده باشند!
اما من فکر می کنم اگر چیزی به نام «عشق و محبت» وجود داشته باشد، می تواند یک خانم جوان و با سلیقه را - از نوع سلیقه ای که خودش دارد نه آن گونه که ما دوست داریم - تشویق کند که یک سرویس و حمام کوچک را هم به هر شکل که می تواند زینت دهد!
به نظر شما می شد اینگونه هم به این تصویر نگریست؟
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#خواندم
#سرگذشت_ها
جرعه های جانبخش
فرازهایی از زندگی علامه طباطبایی
غلامرضا گلی زواره
موسسه فرهنگی انتشاراتی حضور
چاپ دوم: پاییز 1377
در 430 صفحه
پایان مطالعه در 1378/4/26
این کتاب هدیه ی مؤسسه ی پیام هدایت بود به مناسبت روز معلم (78/2/12). مطالعه ی تدریجی این کتاب را در 78/3/16 برابر با 21 صفر 1420 آغاز نمودم و در ساعت 20/20 روز شنبه 78/4/26 برابر با 3 ربیع الثانی 1420 به پایان رساندم.
کتابِ جالبی بود. البته حدود 50 صفحه از این کتاب 430 صفحه ای یا چندان مفهوم نبود و یا برایم سوال ایجاد کرد، که عمدتاً مربوط به مطالب تخصصی در دانش فلسفه بود که در آن زمان اشراف کمتری بر آن داشتم! بعضی قسمت های کتاب هم واقعاً جالب و خواندنی و مورد توجه بود که علامت زدم.
مطالعه ی سیره ی زندگی برخی کسانی که به شکل های گوناگون تأثیرگذار بوده اند اگر به ارادت و مرید شدن یا شیفتگی منتهی نشود، آموخته های خوبی دارد.
همیشه باید مراقب این آفت در خواندن زندگی نامه ها و سرگذشت ها بود! ارادت فقط به چهارده نفر! از بقیه می توان آموخت و حتی می تواند آثارِ دوری از در خانه ی اهل بیت علیهم السلام بودن را از سلوک برخی درک کرد؛ هیچ خواندنی ای نباید به سرسپردگی بیانجامد ... ابداً! چیزی که گویی طبعِ آسوده طلبِ انسان می جوید و در جوان های علاقه مند به رشد معنوی هم دیده می شود! قرار بوده است با برخی درس آموزی ها به درگاه ربوبی تقرب جوئیم و خضوع مان در برابر حجت های الهی افزون گردد ولی درِ خانه ی یک غیر معصوم می نشینیم و می مانیم و می مانیم و می مانیم! ...
امامِ رئوف را رها می کنیم و در مقابل شیخِ بها و شیخ حسنعلی خم و راست می شویم. دُردانه ی عالم خلقت را پشت می کنیم و برای مرحوم نخودکی ختم می گیریم! ... این تازه حال و روز ماست که این حرف ها را خرافه نمی دانیم! وای به حال ...
https://t.me/S_M_Kheradmand
قرآن و اهل بیت مهجورند.mp3
زمان:
حجم:
470.6K
#به_سوی_خدمتگزاری
#گفتارهایی_کوتاه_از_دیگران
هم قرآن و هم اهل بیت مهجورند ...
https://t.me/S_M_Kheradmand
#روز_نگاشت - 1379
* یکشنبه – 12 تیر 1379 – 29 ربیع الاول 1421 – 2 جولای 2000
• با سرویس بچه های مدرسه رفتم اردو که در دانشگاه شهید رجایی برگزار می شد؛ خیلی خوب بود. استخر هم رفتم. یک آبنبات محبت از سیدمهدی منتظرین دریافت کردم؛ یک تکه پارچه سبز متبرک شده ی مشهد و دو برچسب و یک برگه هزار ریالی نذورات هم از امیرحسین حقیقت خواه گرفتم. این دو دانش آموزان کلاس چهارم سال آینده آینده هستند. خداوند متعال همه ی بچه شیعه ها را در کنف حمایت و عنایت مولا امام عصر علیه السلام از بلایا و انحرافات عقیدتی و اخلاقی حفظ فرماید.
• آقای موسوی (ناظم) با آقای کاویانی تماس گرفته اند؛ حال مناسبی نداشته و گفته اند احتمالاً نمی آیم. آقای حقیقی (مدیر دبستان) پیگیر شدند و گفتند: «تلفنی تماس بگیر و نتیجهاش را به من بگو!» قدری حرف های آقای ... و برخوردهایشان ذهنم را درگیر کرده است؛ برایم قابل هضم نیست! در عین داشتن خوبی ها و نقاط مثبت، افت و خیزهای عجیبی را حس می کنم. چالش هایی در ذهن ایشان است که قالب ها موجود مدرسه ای و گروههای آموزشی ذره ای از آن چالش ها را هم پر نمیکند! نیاز به فکر دارد.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#روز_نگاشت - 1379
#معلمان_دبستان
#روانشناسی_آموزشی
* یکشنبه – 19 تیر 1379 – 7 ربیع الثانی 1421 – 9 جولای 2000
• صبح رفتم مدرسه. سه شنبه (14 تیر) را مشهد مقدس بودم و نیامدم. از آقای سیدمرتضی نژادحسینیان درباره ی برنامه ی سه شنبه پرسیدم، گفتند صحبتهای خوبی بوده. آقای ترقی آخر صحبتهای گروه آموزشی دینی آمده و نشسته اند، حرفهایی شنیده و پیشنهاداتی داده اند.
• به نظر میرسد باید صحبت های اساسی ای درباره ی مباحث دینی با بخش مدیریت مدرسه داشت. مثلاً اینکه: کار دینی باید در حرکت با بچه ها و ارتباط با آن ها باشد. افراد فعال در زمینه ی مسائل دینی در دبستان چه کسانی هستند؟ چرا معلم قرآن سال آینده هنوز مشخص نیست؟ تکلیف آقای سیداحمد نژادحسینیان برای سال بعد چیست؟ به نظر میرسد باید مباحث دینی از تحت لوای مسائل آموزشی خارج شود. مثلاً در مدرسه ما آیا دینی باید آموزش داده شود؟ پس نمی تواند تحت لوای مسؤول آموزش یعنی آقای امیدمعظم باشد و ... .
• در جلسه ی گروه آموزش دینی همین بحث ها اشاره شد و مطرح نمودم که خلاصه کار این جوری فایده ندارد! کار باید عمیق باشد. در صحبت ها رسیدیم به آن جا که بحث کار دینی روی خانواده ها، بچه ها و معلمان را پیگیری کنیم. ایده ی آقای حقیقی و آقای سیداحمد نژادحسینیان روی حذف خانواده بود. البته من مطرح کردم که اگر خانواده مشکل دارد ما نباید عقبنشینی کنیم. بنا شد که فکر کنیم روی شیوه های جدید فعال سازی خانواده ها.
• صحبتهای آقای اکرمی (معلم پایه ی چهارم):
• فعال سازی دانش آموزان. فعالیت های بچهها با هدف رشد همه جانبه. مثالهایی از روش کار در درس مدنی. هدف این بخش اجتماعی شدن شخصیت دانش آموز است. گرچه کتاب مفاهیم اجتماعی هم بیان کرده است. مصادیق متعددی را برای یک واژه بیان کنیم تا دانش آموزان بتوانند تعریف را خودشان استنتاج کند. ما با کمک بچه ها کلمات کلیدی تعاریف را پیدا می کنیم و بعد از بچه ها می خواهیم مفهوم مورد نظر را بیان کنند. در این روش دانشآموز باید مباحث منطقی ریاضی و اصول ترکیب و جمله سازی ادبیات و مسائل انشا را مدنظر داشته باشد. تنیدگی دروس. تجربه ام این است که با این روش بچهها سوالات زیادی می کنند. پیشرفت کار آموزشی گسترش تعداد سرفصل ها نیست، عمیق کردن مطالب هر فصل است. البته این روش سرعت آموزشی و تدریس را کم می کند. سوالات زیادی برای بچه ها مطرح می شود که قطعاً باید اطلاعات معلم هم بیشتر شود. درباره جغرافی. مثلاً نقشه ای از کتاب داده بودیم که چهار یا پنج خط درباره ی آن بنویسند؛ هرچه می دانند. البته این نقشه به نظر من خلاصه ی کتاب جغرافی بود.
• نظرات مکتوب شده ی آقای امید (با تغییر برخی کلمات):
• دیدگاه اول ( انسان ممنوع الخطاست) ۱- اشتباه، امری غیر عادی است. نوشتن سابون وحشتناک و ناراحت کننده است. ۲- اشتباه، نشانه ی ضعف است. کسی که سابون نوشته ضعیف است. ۳- روش هایی برای کشف اشتباه طراحی میشود. نوشته ها با دقت بررسی و اشتباهات به وضوح مشخص می شود. ۴- روش هایی برای برخورد با اشتباه فراهم گردد. زیر سابون خط قرمز کشیده می شود. ۵- اعتماد به نفس کاهش مییابد. دانش آموز مورد نکوهش قرار میگیرد. ۶- به تدریج اشتباه افزایش و تعمیق می یابد. با ادامه روند فوق، اشتباهات و شکست های مکرر فزونی مییابد.
• دیدگاه دوم (انسان ممکن الخطاست) ۱- اشتباه امری طبیعی و معمولی می باشد. سابون در دوران آغاز یادگیری، یک اشتباه بامزه است. ۲- اشتباه لازمه ی پیشرفت است. روش هایی پیش بینی می شود که ضمن کاربرد، بیشتر صابون نوشته شود. ۳- روش هایی برای دریافت اشتباه وجود دارد. قبلا پیش بینی می شود که چه نوع اشتباهاتی بیشتر رخ خواهد داد. ۴- روش هایی برای رفع اشتباه در نظر گرفته میشود. علت های نوشتن سابون بررسی می گردد و به رخ دانش آموز کشیده نمی شود. ۵- اعتماد به نفس افزایش می یابد. اعتماد به نفس خدشه دار نمی شود. ۶- به تدریج اشتباه کاهش مییابد. فردی که روحیه سالم و بانشاط دارد، توانایی به یاد سپاری واژه های بیشتری را دارد.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#روانشناختی
#روانشناسی_سلامت
بسم الله. به امید لطف خدا.
چندی قبل مطالعه ی این کتاب را آغاز کردم و امروز از بعد از نماز صبح مشغول آن هستم.
مطالب جالب و البته موجزی دارد.
232 صفحه با قطع وزیری.
چاپ اول آن مرداد 1400 بوده است.
https://t.me/S_M_Kheradmand