eitaa logo
معارف اسلامی
24 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1هزار ویدیو
29 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔶 🌷امام صادق عليه‏السلام: 🔵لا تَكسَلوا في طَلَبِ مَعايِشِكُم؛ فَإِنَّ آباءَنا كانوا يَركُضونَ فيها و يَطلُبونَها 🔴در طلب معاش خود كاهلى نكنيد كه پدران ما براى آن ‏مى‏دويدند و آن را جستجو مى‏كردند. 📚 الفقيه، ۳ / ۱۵۷ / ۳۵۷۶ ‌ ‌ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ من تعجب میکنم از کسی که می داند این دنیا روزی به پایان می رسد و باز هم به آن دل می بندد . ⛔️من تعجب می کنم از کسی که بداند هر چیز در تقدیر نوشته شده است ،ولی باز هم بر از دست دادن چیزی افسوس بخورد . ⛔️من تعجب می کنم از کسی که به حساب روز قیامت یقین داشته باشد و باز هم ثروت و مال جمع می کند . ⛔️من تعجب می کنم از کسی که از آتش جهنم خبر دارد و باز هم مرتکب گناه شود . ⛔️من تعجب می کنم از کسی که الله را بشناسد و به ذکر ویاد چیز دیگری بپردازد . ⛔️من تعجب می کنم از کسی که از بهشت خبر داشته باشد با وجود این، آسایش و راحتی دنیا را بخواهد . ⛔️من تعجب می کنم از کسی که شیطان را دشمن بداند و از او اطاعت کند . 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
ahle shokhi bashid.mojtahedi.mp3
2.83M
📲 فایل صوتے ۱۷۹۸ 🎙واعظ: آیت الله تهرانی 🔖 اهل شوخی باشید 🔖 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
💎 چهار مدل جوانمردی 🔻حضرت على عليه‌السلام: أَلْفُتُوَّةُ عَـلى أَرْبَـعَةٍ: أَلتَّواضُعُ مَعَ الدَّوْلَةِ، وَ الْعَفْوُ مَعَ الْقُدْرَةِ، وَالنَّصيحَةُ مَعَ الْعَداوَةِ، وَ الْعَطِيَّةُ بِلا مِنَّةٍ 🔻جوانمردى چهارگونه است: 🔅فروتنى، هنگام فرمانروايى و حكومت. 🔅گذشت، هنگام قدرت. 🔅خيرخواهى، هنگام دشمنى. 🔅بخشش بدون منت‌گذاردى. 📚 السعادة الابدّية، ص ۸۳ ‌🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
چراغ فروزان.mp3
784.8K
🔹 چراغ فروزان حضرت آیت الله العظمی 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از حکمش چیه؟
سوار کردن همسر و بستگان با خودروی پلاک دولتی در هنگام مأموریت اداری یا غیر آن، در ساعات اداری یا خارج از آن چه حکمی دارد؟ پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال جایز نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر با اجازه مسئول صلاحیت دار باشد اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): این کار جایز نیست، مگر در مواردى که مقرّرات اجازه مى دهد، یا اینکه با اجازه مسئولیتى که در این حیطه اختیارات قانونى دارند، بوده باشد. ⚜ @Ahkaam ⚜
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 یک آیه 🌸 آیه ۲۱۸ سوره بقره @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 218 سوره بقره 🌸 إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجاَهَدُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ 🍀 ترجمه: همانا كسانى كه ایمان آورده اند و كسانى كه مهاجرت نموده و در راه خدا جهاد كرده اند، آنها به رحمت پروردگار امیداوار هستند و خداوند آمرزنده و مهربان است. 🌺 در شأن نزول این آیه كه در ادامه آیه قبلی است، آمده است مؤمنانى كه و جهاد كردند، ولى هلال ماه رجب را با ماه جمادى‌الاخرى اشتباه گرفتند و دست به جنگ زدند، با اینکه جنگ در ماه رجب ممنوع است ناراحت نباشند. زیرا اشتباهشان مورد عفو است و آنان قصد انجام نداشته اند. امید بدون عمل، آرزویى بیش نیست. چنانكه در آخرین آیه سوره ى كهف مى خوانیم: «من كان یرجوا لقاء ربّه فلیعمل عملاً صالحاً و لایُشرك بعبادة ربّه احداً» هركس امید به لقاى پروردگار و رسیدن به مقام قرب را دارد، پس باید عمل خالصانه انجام دهد. آرى، «رجاء»، آن امیدى است كه انسان مقدّمات رسیدن به آن را فراهم كند. براى امیدوار بودن به الطاف الهى، زمینه هایى را فراهم كرده است: 1⃣ و از گناهان كبیره است. 2⃣ مى فرماید: من نزد گمان بنده ى مؤمن هستم، اگر گمان خوب به من ببرد به او خوبى مى‌رسانم. 3⃣ و فرشتگان، به مؤمنین دعا و براى آنان استغفار مى‌كنند. 4⃣ الهى چندین برابر است. 5⃣ راه باز است. 6⃣ گرفتارى هاى ، كفّاره ى گناهان او محسوب مى‌شود. 7⃣ توبه را قبول كرده و سیّئات را به حسنات مبّدل مى سازد. 🔹پيام های آیه218سوره بقره 🔹 ✅ رتبه ى ، مقدّم بر عمل است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا» ✅ امید به لطف ، مشروط به ایمان، هجرت و جهاد است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا... اولئك یرجون» ✅ اصول افكار و اگر صحیح باشد، اشتباهات جزئى قابل عفو است. «آمنوا... هاجروا... یرجون» ✅ به لطف امیدوار باشیم، نه به كارهاى نیك خود. زیرا خطر سوءعاقبت و حبط عمل و عدم قبول اطاعت، تا پایان عمر در كمین است. «یرجون رحمت اللّه» ✅ چون امیدوار به رحمت خداوند است، خداوند نیز اعلام مى‌كند: آمرزنده و مهربان است. «یرجون رحمت اللّه و اللّه غفور رحیم» ✅ ارزش و آن است كه در راه خدا و براى او باشد. «فى سبیل اللّه» ✅ و مخلص نیز به رحمت و مغفرت او نیاز دارند. «آمنوا، هاجروا... یرجون رحمت اللّه» ✅ از خطاى و در راه خدا، باید گذشت. «واللّه غفور رحیم» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
a sn: 💠 ارزش دعا برای اموات 🌷امام صادق علیه السلام: هركس كه در شب جمعه، براى ده نفر از دوستان مؤمن خود كه از دنيا رفته اند دعا و طلب مغفرت نمايد، از اهل بهشت قرار خواهد گرفت. 🌹قالَ عليه السلام: مَنْ دَعا لِعَشْرَةٍ مِنْ إخْوانِهِ الْمَوْتى لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ اوْجَبَ اللّهُ لَهُ الْجَنَّةَ. 📚 مستدرک الوسائل، ج6، ص113 https://eitaa.com/sadmaaref
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🌸 اهمیت تشکر از خوبی‌های مردم 🔻امام رضا علیه‌السلام: مَن لَم يَشكُرِ المُنعِمَ مِنَ المَخلوقينَ لَم يَشكُرِ اللّه‏َ عَزَّ و جلَّ ❗️هركه در قبال خوبى مردم تشكر نكند، از خداوند عزّ و جلّ هم تشكّر نكرده است. 📚 عيون أخبار الرِّضا (ع)، ج ۲، ص ۲۴، ح ۲ ‌🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
💥 مثل است که وقتی تکانش می‌دهی، لجن‌هایش بالا می‌آید! «بزرگان، نفس انسان را به حوض‌هاي قديمي يا خزينه‌هاي قديمي مثال مي‌زنند که ته آن‌ها لجن مي‌نشست و روي آنها آب صاف بود که با يک تکان آب آلوده مي‌شد. گاهي نفس ما هم اين‌گونه است. يک چيزهايي ته نفس ما وجود دارند که براي بر هم زدن و کثيف کردن وجود ما کافي است. آدمي که خيلي نفس آرامي دارد و خيال مي‌کرد که در زندگي ؛ ناگهان مي‌بيند وضع رفيقش از او بهتر شده، در صورتي که از او کمتر درس خوانده! [با خودش می‌گوید] چطور وضع او بهتر شده؟! می‌بینید که همه وجودش به هم ریخته است! اي بندۀ خدا! از خدا درخواست کن! چه کار داري خدا به او چي داده است!؟ چرا سر در کيسۀ مردم مي‌کني؟ ادعاي زيادي هم نباید داشته باشیم.» استاد 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
جوان لواط کار.mp3
7.24M
💥جوان گنهکار و حضرت علی علیه السلام❣️ حجه الاسلام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🔴 استدلال " سلام الله علیه " بر عجز انسان از شناخت خدای متعال ▪️نهج البلاغة مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ سلام الله علیه ذَكَرَ فِيهَا مَلَكَ الْمَوْتِ‏ هَلْ تُحِسُّ بِهِ إِذَا دَخَلَ مَنْزِلًا أَمْ هَلْ تَرَاهُ إِذَا تَوَفَّى أَحَداً بَلْ كَيْفَ يَتَوَفَّى الْجَنِينَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَ يَلِجُ عَلَيْهِ مِنْ بَعْضِ جَوَارِحِهَا أَمِ الرُّوحُ أَجَابَتْهُ بِإِذْنِ رَبِّهَا أَمْ هُوَ سَاكِنٌ مَعَهُ فِي أَحْشَائِهَا كَيْفَ يَصِفُ إِلَهَهُ مَنْ يَعْجِزُ عَنْ صِفَةِ مَخْلُوقٍ مِثْلِهِ. امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه ای که ملک الموت را در آن ذکر می‌کند، می‌فرماید: آیا هنگامی که فرشته¬ی مرگ وارد منزلی می‌شود، او را با حس درک می‌کنید؟ و آیا وقتی که کسی را قبض روح می‌نماید وی را می‌بینید؟ و حتی چگونگی قبض روح کردن جنین را در شکم مادر می‌توانید تشخیص دهید؟ که آیا از پیکر مادر وارد می‌شود یا این که روح به اذن پروردگار دعوت او را اجابت می‌کند (و خارج می‌شود)؟ یا این که همراه او در رحم مادر ساکن است؟ آن کس که از صفات مخلوقی مانند خود عاجز است، چگونه می‌تواند پروردگار خویش را توصیف کند؟ 📚بحار الأنوار ج‏6، ص: 143 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
59-Tasharof Esmaeel Herghali.mp3
8.04M
⭐️ ▫️ای ساربان، آهسته ران! کآرام جانم میرود! اسماعیل هرقلی به محضر مقدس امام عصر " سلام الله علیه " و شفا یافتن او به عنایت مولای عالم. 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🔴 استدلال " سلام الله علیه " بر عجز انسان از شناخت خدای متعال ▪️نهج البلاغة مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ سلام الله علیه ذَكَرَ فِيهَا مَلَكَ الْمَوْتِ‏ هَلْ تُحِسُّ بِهِ إِذَا دَخَلَ مَنْزِلًا أَمْ هَلْ تَرَاهُ إِذَا تَوَفَّى أَحَداً بَلْ كَيْفَ يَتَوَفَّى الْجَنِينَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَ يَلِجُ عَلَيْهِ مِنْ بَعْضِ جَوَارِحِهَا أَمِ الرُّوحُ أَجَابَتْهُ بِإِذْنِ رَبِّهَا أَمْ هُوَ سَاكِنٌ مَعَهُ فِي أَحْشَائِهَا كَيْفَ يَصِفُ إِلَهَهُ مَنْ يَعْجِزُ عَنْ صِفَةِ مَخْلُوقٍ مِثْلِهِ. امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه ای که ملک الموت را در آن ذکر می‌کند، می‌فرماید: آیا هنگامی که فرشته¬ی مرگ وارد منزلی می‌شود، او را با حس درک می‌کنید؟ و آیا وقتی که کسی را قبض روح می‌نماید وی را می‌بینید؟ و حتی چگونگی قبض روح کردن جنین را در شکم مادر می‌توانید تشخیص دهید؟ که آیا از پیکر مادر وارد می‌شود یا این که روح به اذن پروردگار دعوت او را اجابت می‌کند (و خارج می‌شود)؟ یا این که همراه او در رحم مادر ساکن است؟ آن کس که از صفات مخلوقی مانند خود عاجز است، چگونه می‌تواند پروردگار خویش را توصیف کند؟ 📚بحار الأنوار ج‏6، ص: 143 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 💎 بینی شیطان را اینگونه به خاک بمالیم 🔻امام مهدى عليه‌السلام: ما اُرغِمَ أنفُ الشَّيطانِ بِشَى ءٍ مِثل الصَّلاةِ ❇️ هيچ چيز مانند ، بينى شيطان را به خاك نمی‌مالد. 📚 من لا یحضره الفقیه، جلد ۱، صفحه ۴۹۸ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
💎 بینی شیطان را اینگونه به خاک بمالیم 🔻امام مهدى عليه‌السلام: ما اُرغِمَ أنفُ الشَّيطانِ بِشَى ءٍ مِثل الصَّلاةِ ❇️ هيچ چيز مانند ، بينى شيطان را به خاك نمی‌مالد. 📚 من لا یحضره الفقیه، جلد ۱، صفحه ۴۹۸ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🔻 ▪️قال الامام الباقر سلام الله علیه: «ومَنْ قُتِلَ مظلوما فقد جَعَلْنا لوليّهِ سُلطانا . . . إنّه كان منصورا» الإسراء : 33 . ـ : سمَّى اللّه ُ المهديَّ المنصورَ ، كما سمَّى أحمدَ ومحمّد ومحمود ، وكما سَمّى عيسَى المسيحَ عليه السلام . امام باقر سلام الله علیه می فرمایند: ـ درباره آيه «هر كه به ستم كشته شود به ولىّ او قدرتى داده ايم ... همانا او پيروزمند است» ـ فرمود : خداوند مهدى را «منصور (پيروزمند)» ناميد، همچنان كه [پيامبر را] احمد و محمّد و محمود ناميد و همچنان كه عيسى را مسيح نامگذارى كرد. 📚 بحار الأنوار ج ۵۱ ص ۳۰ 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از حکمش چیه؟
منظور از کتب ضالّه چیست و در رابطه با این کتب چه باید کرد؟ پاسخ ضاله از ریشۀ ضلال و ضلالت، به معنای مخالف هدایت‏ است. و در اصطلاح به معنای خلاف حق است از روى یقین، چه در اصول دین اسلام یا مذهب تشیّع یا فروع قطعیّه شیعه باشد و این در صورتی است که حق بودن آن مسائل، مسلّم باشد. بنابر این کتب ضالّه کتاب هایی هستند که محتوای آن از اصول حقه دین و مذهب یا فروع آن منحرف باشد. اما حفظ و نگه داری آن به اعتبار کسی که آن کتاب برای مطالعه و تحقیق نزد او است، دارای دو حکم است که در ذیل به آن می پردازیم. الف. کسی که از نظر علم و دانش به حدی رسیده باشد که متون اسلامی را شناخته و از اعتقاد راسخی برخوردار بوده و قدرت تحلیل و نقد و بررسی در او وجود دارد و در جهت نقد یا بررسی و استناد و ... نیاز به آن کتب داشته باشد. چنین افرادی از نظر حفظ و نگه داری و خواندن آن کتاب ها دارای سه حکم می باشند. گاهی نگه داری و حفظ و خواندن آن جایز و گاهی واجب کفایی و گاهی نیر واجب عینی می باشد. ب. آن فرد از مایۀ علمی چندانی برخوردار نیست و احتمال تأثیر و انحراف در او وجود دارد. در این صورت حفظ کتاب های گمراه کننده، حرام و از بین بردن آن در صورتى که فایده مجاز بر نگه داری آنها مترتّب نباشد، واجب است. https://www.islamquest.net/fa/archive/fa15170 ⚜ @Ahkaam ⚜
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊‍ 🎙🌸آيت الله تهرانی (ره) 📝موضوع : موعظه ها و نصیحت های حضرت امام مجتبی علیه السلام 🔍 🔍 بسیار شنیدنی حتما گوش کنید ⭕️ بسیار تأثیر گزار👌 نشر این فایل= صدقه جاریه 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 💎 توصیف أبی عبدالله (ع) از مردم 🔻امام حسین علیه السلام: إنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنيا، وَ الدّينُ لَعقٌ عَلى ألسِنَتِهِم يَحوطونَهُ ما دَرَّت مَعايِشُهُم، فَإِذا مُحِّصوا بِالبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ؛ ◻️مردم، بنده دنيايند و به ظاهر، دم از دين مى‏زنند و تا زمانى كه زندگی‏شان تأمين شود، از آن دفاع می‌كنند؛ امّا چون در بوته آزمايش قرار گيرند، دينداران اندك‏اند. 📚 تحف العقول، ص ۲۴۵ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
🔮 نشر مجدد 🔆متن شبهه: شیعه ساخته صفویه است 🔆پاسخ شبهه: 1⃣بهترین پاسخ وجود مشهد و مضجع شریف امام هشتم شیعیان جهان امام رضا علیه السلام است @GhararGahShayeat 2⃣سوال مگر نمیگویند شیعه از زمان صفویه تشکیل شده پاسخ این افراد به امدن حضرت رضا علیه السلام به ایران در بیش از ۱۱۰۰ سال پیش چیست ؟ 3⃣سوال بعدی : ان موقع اگر شیعه نبود پس مردم به چه دلیل به گرد امام رضا علیه السلام در نیشابور و شهر مرو جمع میشدند ؟ مگر شیعه به دنبال امامش حرکت نمیکند ان موقع برای چه به دیدار ایشان میامدند ، وجوهات میدادند ، سوالات میپرسیدند از طرفی چرا دانشمندان ادیان با ایشان مباحثه میکردند و ایشان اگر امام نبودند چطور با هرکدام از ادیان از دینشان و از کتاب اسمانیشان مباحثه میکردند انهم به ان طرز خارق العاده الان امام رضا علیه السلام امام هشتم شعیان هستند ، ان موقع ایشان منصب امامت داشتند یا از عهد صفویه به ایشان داده شد ؟ 4⃣سوال دیگر : به این همه پیروان ایشان از ان سال تا به حال چه میگو یند چون شیعه مربوط به صفویه اگر باشد نامی به پیروان ایشان باید بدهیم ان نام چه باشد اگر نخواهیم شیعه بگذاریم ؟!!!! @GhararGahShayeat 5⃣تدبیر امام رضا(ع) برای شکل‌گیری مدنیت شیعی در ایران «اگرچه جمعیت جامعه شیعه در زمان ولایت امام رضا(ع) از کثرت قابل توجهی برخوردار شده بودند، اما متفرق در دنیای اسلام بوده و مرکزیت خاصی نداشتند. در چنین شرایطی بود که امام رضا(ع) به مرو هجرت فرمودند و تدابیری اندیشیدند که مأمون مجبور شد به بغداد کوچ کند. بخش دیگری از تدابیر تاریخی ثامن‌الحجج(ع) فراخواندن امام‌زاده‌ها به سمت خراسان بود؛ هجرت این بزرگواران موجب شد تا مدنیت شیعه در ایران، حول امام‌زاده‌ها شکل بگیرد. شهرسازی در ایران، حول بیوت نور ائمه اطهار(ع) توسعه یافته است؛ یعنی، مردم به جای آن که حول آب و مرتع و علفزار خوب _مانند سایر اقوام و ملل_ جمع شوند؛ حول نسل نورانی نبی اکرم(ص) گردآمده‌اند. از این روست که بنیان جامعه شیعه، علی‌التقواست.» استادسیدمحمّدمهدی میرباقری، ۹۳ نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 219 سوره بقره 🌸 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَناَفِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْئَلُونَكَ مَاذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْأَيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ 🍀 ترجمه:از تو درباره شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو ، گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نیز براى مردم دارند. (ولى) گناه آن دو از سود آنها بزرگتر است. (همچنین) از تو مى پرسند كه چه انفاق كنند؟ بگو: افزون (بر نیاز خود را)، خداوند این چنین آیات را براى شما روشن مى سازد تا شاید تفکر كنید. 🌷 : منظور هر مایع مست کننده است در اصل خمر به معنای پوشاندن است به خاطر اینکه مایع مست کننده عقل را می پوشاند به آن خمر می گویند. 🌷 :قمار 🌷 :به كارى گویند كه انسان را در انجام كارهاى خیر كُند و سست كند و به انسان ضرر رساند ظاهرا گناه را به علت ضرر رساندن اثم گویند. 🌷 :گذشت ، بخشودن و به معنای کثرت و حد وسط است. 🌺 شأن نزول آیه:مفسرین گویند جماعتی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: یا رسول الله درباره فتوایی به ما بده زیرا عقل را زائل نموده و مال را از بین می برد سپس این آیه نازل گردید. و درباره این قسمت آیه و یسئلونك ماذا ينفقون مفسرين مى گویند عده ای نزد پیامبر آمدند و سؤال کردند که اموال خود را به چه صورت و بخشش نمایند سپس این آیه نازل گردید. 🌺 قل فیهما اثم کبیر:این آیه در پاسخ پرسش آنها مى فرماید:خمر یا همان نوشیدن مایعات مست کننده و قماربازى، بزرگى هستند. {و منافع للناس} عده اى از راه شراب فروشى و گروه هایى با دایر كردن قمارخانه، ثروتى بدست مى آورند و برای آنها منافع مادی دارد ولی ضرر آنها بیشتر است و گناهان آنها بزرگ تر است. 🔴 1⃣ كوتاه شدن عمر 2⃣ عوارض منفى در كودكان. مخصوصاً اگر آمیزشى در حال مستى صورت گیرد. 3⃣ گسترش فساد اخلاقى و بالا رفتن آمار جنایات از قبیل: سرقت، ضرب و جرح، جرائم جنسى و افزایش خطرات 4⃣ نیز از جمله عوامل هیجان، بیمارى هاى عصبى، سكته هاى مغزى و قلبى، بالا رفتن ضربان قلب، بى اشتهایى، و رنگ پریدگى و ... است. همچنان كه بررسى كنندگان، سى درصد آمار جنایات را مرتبط با قمار دانسته اند. در ضمن قمار، در شكوفایى اقتصادى نقش تخریبى داشته و نشاط كار مفید را از بین مى‌برد. در بعضى از كشورهاى غیر اسلامى نیز در سالهایى قمار را ممنوع و غیر قانونى اعلام كرده اند. مثلاً انگلستان در سال 1853، شوروى در سال 1854 و آلمان در سال 1873 قمار را ممنوع اعلام كردند. 🌺 سؤال دوّمِ مردم درباره ى انفاق است كه مى پرسند چه چیزى را انفاق كنند؟ آیه در جواب مى فرماید: «عفو» را! در لغت علاوه بر گذشت و آمرزش به معناى حدّ وسط، مقدار اضافى، و بهترین قسمت مال آمده است و هر یک از این معانى نیز با آیه سازگار است و ممكن است منظور از عفو، همه ى این معانى باشد. یعنى اگر خواستید انفاق كنید، هم مراعات اعتدال را نموده و همه ى اموالتان را یك جا انفاق نكنید تا خود نیازمند نشوید و هم در موقع انفاق، از بهترین اموال خود بدهید. 🌺 در تفاسیر آمده است كه تحریم خمر یا همان اصطلاح رایج به صورت تدریجى بوده است. ابتدا این آیه نازل شد: «تتّخذون منه سكراً و رزقاً حسناً» از انگور، هم مایع مست كننده و هم رزق نیكو بدست مى آید. بعد این آیه نازل شد: «فیهما اِثم كبیر و منافع للناس و اِثمهما اكبر» ضرر و براى مردم، بیشتر از منفعت آن هاست. و سپس این آیه نازل شد: «لاتقربوا الصلوة و انتم سُكارى» به هنگام نماز نباید مست باشید. و بعدها این آیه نازل شد «انّما الخمر و المیسر... رجس من عمل الشیطان» شراب و قمار... نجس و از اعمال شیطان هستند. 🔹 پيام های آیه 219سوره بقره 🔹 ✅ و ، هر دو عامل فساد جسم و روح و مایه ى غفلت هستند. لذا در قرآن در كنار هم مطرح شده اند. «الخمر والمیسر» ✅ از و ، پاسدارى كنید. با تحریم خمر، از عقل و فكر، و با تحریم قمار، از آرامش و سلامتى روحى و اقتصادى پاسدارى شده است. «فیهما اثم كبیر... و اثمهما اكبر» ✅ بر اساس مصالح و مفاسد است. ✅ آشنایی با فلسفه ، گامی به سوی پذیرش آن است. ✅ ، کبیره و صغیره دارند. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی: ⚠️ قبل از اینکه شما را به محکمه ببرند، خودتان محاسبه کنید ◻️وجود مبارک امام کاظم می‌فرمایند: «لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی کُلِّ یوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ اللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَیئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَیهِ»؛ فرمود کسی شیعه ماست که برای خود یک محاسبه داشته باشد که امروز من چه کردم؟ فرمود این از ما نیست! «لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی کُلِّ یوْمٍ». اگر کار خیر انجام داد، عبادتی انجام داد، خدمتی انجام داد، خدا را شکر بکند و از خدا مزید و افزودن آن را بخواهد و اگر ـ خدای ناکرده ـ لغزشی مرتکب شد، استغفار کند، راه برای او باز است. ◻️ در روایت‌ها آمده است که «زِنُوا أَنْفُسَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا» قبل از اینکه شما را بکِشند، خودتان را بکِشید. ◻️«حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛ قبل از اینکه شما را به محکمه ببرند، زیر میز حساب ببرند، حسابرسی از شما بخواهند، خودتان محاسبه کنید. آدم می‌خواهد بسنجد یک ترازو می‌خواهد، ترازو هم قرآن است و کلمات ائمه (ع) که چه حق است؟ چه باطل است؟ ◻️در سوره مبارکه «اعراف» هم فرمود: ﴿وَ الْوَزْنُ یوْمَئِذٍ الْحَقُّ﴾ در ترازوی قیامت یک کفه آن را ما حقیقت می‌گذاریم، در کفه دیگر اعمال و عقاید را می‌سنجیم. یعنی یک طرف را ما حقیقت می‌گذاریم، بعد نماز را با حقیقت می ‌سنجیم، خدمت را با حقیقت می ‌سنجیم، عقیده را با حقیقت می ‌سنجیم. به ما هم فرمودند این حقیقت را شما درک کنید، این را واحد وزن و سنجش قرار بدهید؛ آن وقت عقاید، اخلاق و اوصافتان را با این قرار بدهید و اگر کسی اهل محاسبه نبود، از ما نیست، چرا؟ برای اینکه سود و زیان خود را تشخیص نمی‌دهد. hawzahnews.com/news/905013 @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 ❗️ افسوس از لحظه‌ای که گذشت 🔻پيامبرخدا صلی‌الله‌عليه‌وآله: ما مِن ساعَةٍ تَمُرُّ بِابنِ آدَمَ لَم يَذكُرِ اللّهَ فيها، إلّا تَحَسَّرَ عَلَيها يَومَ القِيامَةِ ◻️ هر لحظه‏ اى كه بر آدمى بگذرد و در آن ياد خدا نكند، روز قيامت بر آن لحظه افسوس می‌خورد. 📚 نهج‌الذکر، ج ۱، حدیث ۵۱۰ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍سخنرانی استاد عالی 🎬موضوع: دیدار خانواده ها در برزخ امکان دارد ‌‌↶【به ما بپیوندید 】↷ ________ 🎤 ✅ ┄┅═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧═┅┄ ✅کانال استاد عالے 🆔 @ostad_aali110
📌 شماره شبهه : ۳۰۶۸ 🔆 متن شبهه : چرا با اينکه بالاي سيصد آيه در شان حضرت علي علیه السلام نازل شده است اما نام مبارک ایشان در قرآن نيامده است؟ 🔆 پاسخ شبهه : 1⃣ اين که چرا به طور صريح نام اهل بيت عليهم السلام در قرآن نيامده است، لااقل دو جواب می توان داد: 📌 اوّلا: بناى قرآن براين است که مسائل را به صورت کلى، و به شکل اصل و قاعده بيان کند، نه اين که جزئيات و ريز مسايل را تشريح نمايد. چنان که در موارد بسيارى روش قرآن اين چنين بوده است. از اين رو امام صادق (علیه السلام) هنگامى که از ايشان سؤال می شود: چرا نام امامان (علیهم السلام) در قرآن نيامده می فرمايد: همچنان که خدا نماز و زکات و حج را به شکل اصل و قانون کلى نازل فرمود و جزئيات آن را تشريح نکرد، بلکه پيامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) خود نحوه ي انجام و احکام جزئى آنها را بيان فرمود، در مورد ولايت هم، پيامبر خود به خلافت حضرت على (علیه السلام) و اهل بيتش تصريح نمود، بدون اين که در قرآن نيازى به ذکر نام تک تک ائمه (علیهم السلام) باشد. 📌ثانيا: در مثل چنين مسأله‏ اى، که احتمال مخالفت زياد است، مصلحت در آن است که قرآن به صورت غير صريح و با اشاره و کنايه مطلب را بيان نمايد؛ زيرا احتمال دارد که دامنه ي مخالفت با مسأله ي امامت ائمه (علیهم السلام)، به مخالفت با قرآن و اصل دين کشيده شود، که مسلما اين به صلاح مسلمانان نخواهد بود؛ 2⃣ يعنى چه بسا مخالفين با ولايت حضرت على (علیه السلام) به جهت مخالفت با آن حضرت - اگر آيه ه‏ایى به طور صريح ولايت آن حضرت را بيان می فرمود - آن آيه را تحريف يا تبديل يا حذف نمايند، و آن گاه ارزش اسلام به عنوان دين خاتم و قرآن به منزله ي يک کتاب آسمانى جاودان، هتک می گرديد. 3⃣ افزون بر اين بايد توجه داشت اگر خداوند در قرآن می فرمايد: "ما قرآن را نازل کرديم و خود حافظ آن هستيم" يکى از راه‏هاى حفظ قرآن به اين است که انگيزه‏ هاى مخالفت و تحريف را به صورت طبيعى از ميان بردارد. 4⃣ در قرآن اوّلاً به ولايت ايشان به طور صريح و با ذکر نام پرداخته نشده است، ثانيا: آيات مربوط به ولايت حضرت على (علیه السلام) و نيز آيه ي تبليغ که مربوط به ابلاغ رسمى ولايت حضرت على (علیه السلام) است و نيز آيه ي تطهير که راجع به عصمت اهل بيت(علیهم السلام) است، در لابلاى آياتى که در ظاهر هيچ ارتباطى با بحث مورد نظر ندارند، گنجانده شده است، تا حتى المقدور انگيزه‏ هاى تحريف و تبديل فروکش نمايد و قرآن در طول تاريخ از هر گونه تعرض مصون و محفوظ باشد. 5⃣ اگرچه نام ائمه ي اطهار (علیهم السلام) در قرآن به طور صريح نيامده است، لکن در کلام پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به طور صريح نام ائمه ي معصومين(علیهم السلام) و مخصوصاً على بن ابى طالب (علیه السلام) ذکر شده است که مصداق روشن آن حديث غدير است که به منزله‏ى اعلام رسمى خلافت اميرالمؤمنين على (علیه السلام) می باشد. ✅ حديث غدير از جهت سند متواتر و از جهت دلالت شواهد روشنى بر امامت حضرت على (علیه السلام) دارد. 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 220 سوره بقره 🌸 فِى الْدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ وَيَسْئَلُونَكَ عَنِ الْيَتَامَى قُلْ إِصْلَاحٌ لَهُمْ خَيْرٌ وَإِنْ تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْواَنَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَ لَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🍀 ترجمه:(تا تفکر کنید) در دنیا و آخرت و از تو درباره یتیمان مى پرسند، بگو: اصلاح امور آنان بهتر است و اگر زندگى خود را با زندگى آنان بیامیزید پس آنها برادران (دینى) شما هستند. و خداوند، مفسد را از مصلح باز مى شناسد و اگر خدا مى خواست شما را به زحمت مى انداخت، همانا خداوند عزیز و حكیم است. 🌷 :از مخالطه به معنای آمیخته شدن است. 🌷 :به معنای به رنج و زحمت انداختن است. 🌺 جمله «فى الدنیا والاخرة»، یا مربوط به مسئله است كه در آیه قبل آمده است، یعنى انفاق شما براى آسایش دنیا و آخرت باشد، نه همه مال را خرج كنید كه باعث زحمت شما در دنیا شود و نه بخل ورزید كه مایه محرومیّت شما از ثواب آخرت باشد، و یا اینكه مربوط به تفكّر باشد كه در پایان آیه قبل اشاره شد. یعنى انسان باید در مسائل دنیا و آخرت فكر كند و براى آخرت خود از همین دنیا چیزى را كسب كند و در مبدأ و معاد و اسرار هستى و آفریده ها و قوانین حاكم فكر كند و تا آنجا كه مى تواند، مسائل را با تعقّل و اندیشه قبول كند هر چند شرط پذیرش مكتب، آگاهى بر همه اسرار نیست. 🌺 در آمده است: وقتى آیه دهم سوره نساء نازل شد، كه خوردن مال یتیم، خوردن آتش است، افرادى كه در منزل یتیمى داشتند به اضطراب افتادند. بعضى را از خانه بیرون كردند وبعضى ظرف وغذاى یتیم را جدا نمودند به طورى كه براى یتیم و صاحب خانه مشكلاتى بوجود آمد. آنان به حضور پیامبر صلى الله علیه وآله رسیده و از رفتار با یتیمان سؤال نمودند، پیامبر جواب داد: اصلاح امور یتیمان، از رها كردن آنهابهتر است، نباید به خاطر آمیخته شدن اموال آنان با اموال خودتان، را رها كرده و از مسئولیّت اداره آنها شانه خالى كنید، آنان برادران دینى شما هستند و مخلوط شدن اموال آنان با زندگى شما، در صورتى كه هدف، حیف و میل اموال آنها نباشد مانعى ندارد و بدانید خداوند مفسد را از مصلح باز مى شناسد. 🔹 پیام های آیه220سوره بقره 🔹 ✅ و را سطحى ننگرید و در آن فكر كنید. «یتفكّرون فى الدنیا و الاخرة» ✅ رها كردن كار ، مصلحت نیست، بلكه به نیّت خیر و با چشم برادرى معاشرت نمودن با آنان مصلحت است. «قل اصلاح لهم خیر» ✅ هرگونه در وضعیّت یتیمان، ارزش است. كلمه «اصلاح» به صورت مطلق آمده تا شامل همه ى اصلاحات اعمّ از اصلاح مالى، علمى، عملى، تربیتى و دینى بشود. «اصلاح لهم خیر» ✅ ، نه برده و نه فرزند ما هستند، بلكه برادر ما و جزء خود ما هستند. «فاخوانكم» ✅ نه و نه ، نه به نام اصلاح، اموال ایتام را بخورید و نه از ترس فساد، آنان را رها كنید كه خداوند مصلح و مفسد را مى شناسد. «واللّه یعلم المفسد من المصلح» ✅ اگر بدانیم افكار و نیات ما را مى داند، فساد و خلاف نمى كنیم. «واللّه یعلم المفسد» ✅ تكلیفِ فوق طاقت در نیست. «لو شاء اللّه لاعنتكم» ✅ آسان گیرى ، كارى حكیمانه است. «لو شاء اللّه لاعنتكم انّ اللّه عزیز حكیم» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔶 🌷امام سجاد علیه السلام فرمود: فرزندم با پنج کس همنشینی و رفاقت مکن: ۱ ) از همنشینی با دروغگو پرهیز کن؛ زیرا او همه چیز را بر خلاف واقع نشان می دهد، دور را نزدیک و نزدیک را به تو دور می نمایاند. ۲ ) از همنشینی با گناهکار و لاابالی بپرهیز، زیرا او تو را به بهای یک لقمه یا کمتر از آن می فروشد. ۳ ) از همنشینی با بخیل برحذر باش، که او از کمک مالی به تو آنگاه که بسیار به آن نیازمندی، مضایقه می کند. ۴ ) از همنشینی با احمق ( کم عقل ) اجنتاب کن، زیرا او می خواهد به تو سودی رساند؛ ولی به زیان تو می انجامد. ۵ ) از همنشینی با « قاطع رحم » ( کسی که با خویشاوندان قطع رابطه نموده است ) بپرهیز، که او در سه جای قران لعن و نفرین شده است. 🔸حتّی کسانی که دارای اراده قوی هم باشند به نصّ روایت ناخودآگاه از رفیق بد تأثیر می پذیرند، چه رسد به کودکان و نوجوانان که به طریق اولی باید آنان را از مصاحبت با افراد منحرف و فاسد منع کرد 📚مجموعه ورام ج2 ص 146 🆔 @balagh_ir