eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت 14 5 🔴 علّت تجليل از صحابه‏ در روايات تجليل از صحابه و پيروان دين حق از جهت محبت و دوستى كامل و اعتقاد به راه رسالت بوده است و اين روش از ديدگاه ائمه اطهار عليهم السلام استمرار حكومت دينى است. امام صادق عليه السلام در اين زمينه مى‏فرمايد: وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ تَعالى‏ اخْتارَ لِنَبيّهِ عَنْ أَصْحابِهِ طائِفَةً أَكْرَمَهُمْ بِاجَلِّ الْكَرامَةِ وَ حَلَّاهُمْ بِحُليّة التأييد وَالنَّصْرِ وَالْاستِقامَةِ لِصُحْبَتِهِ عَلَى الْمَحْبُوبِ وَالْمَكْرُوهِ وَانْطَقَ لِسانَ نَبيه مُحَمَّد صلى الله عليه و آله بِفَضائِلِهم وَ مَناقِبِهِم و كِراماتِهِم وَ اعْتَقِدْ مَحَبَّتَهُمْ وَ اذْكُرْ فَضْلَهُمْ. بدان كه: خداوند بزرگ از براى پيغمبر خويش اصحابى را برگزيد. گروهى را به بزرگترين كرامت ارج نهاد. آنان را به زيور نيرومندى و يارى رسانى و استقامت در همراهى با حضرت در خوشى‏ها و ناخوشى‏ها زينت داد. پس زبان آن حضرت را به يادآورى فضليت‏ها و مناقب آنان گويا گرداند. پس حال دانستى كه ياران پيغمبر چنين هستند، به دوستى آنان معتقد باش و كمالات آنان را ياد كن. آرى، چنين است كه گروهى از بندگان خدا در صف مبارزان حق قرار مى‏گيرند. و در ميدان عمل از مرز اعتقادات دفاع مى‏كنند. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 340 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 14 6 🔴 حقيقت در روايات‏ اللَّهُمَّ وَأَوْصِلْ إِلَى التَّابِعِينَ ... الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ .... حضرت على عليه السلام در خطبه‏اى مردم را پس از هشدار نسبت به وظايف فكرى و رفتارى آنان، به سرانجام امورشان توجه مى‏دهد: الْمِضْمارُ الْيَومَ وَ السِّباقُ غَدَاً فَانَّكُمْ لاتَدْرُونَ إلى‏ جَنَّةٍ اوْ إلى النَّارِ وَ اسْتَغْفِرُ اللَّهَ لى‏ وَ لَكُم. آگاه باشيد كه امروز ميدان مسابقه است و فردا پيروز ميدان روشن مى‏گردد؛ پس نمى‏دانيد كه پايان آن به بهشت يا جهنّم است. و از خداوند براى خودم و شما طلب آمرزش مى‏كنم. رسول خدا صلى الله عليه و آله در اين باره، هدف مسابقه را مشخص مى‏فرمايد: السَّابِقُونَ إلى‏ ظِلِّ العَرْشِ طُوبى‏ لَهُمْ، قِيلَ: يا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ هُمْ؟ فَقالَ: الذَّينَ يَقْبَلُونَ الحَقَّ إذا سَمِعُوهُ وَ يَبْذُلُونَهُ إذا سُئِلُوهُ وَ يَحْكُمُونَ لِلنَّاسِ كَحُكْمِهِمْ لِأَنْفُسِهِم هُمُ السَّابِقُونَ إلَى ظِلِّ الْعَرْشِ. پيشگامان به سوى سايه لطف پروردگار، خوشا به حال آنان، پرسيده شده آنان چه كسى هستند؟ فرمود: آنان هنگامى كه حق را مى‏شنوند مى‏پذيرند و در هنگام پرسش حق را در اختيار مى‏گزارند. درباره مردم آن گونه كه درباره خودشان حكم كنند، حكم مى‏دهند. حضرت صادق عليه السلام مى‏فرمايد: «من با پدرم بودم تا اين كه به قبر و منبر رسول اللّه صلى الله عليه و آله رسيديم، پس پدرم نزد گروهى از اصحابش ايستاد و به ايشان سلام كرد و فرمود: به خدا سوگند! من خود شما و بوى شما و روح‏هاى شما را دوست دارم، پس ما را به پرهيزگارى و كوشش يارى دهيد. همانا شما به ولايت ما نمى‏رسيد مگر به دورى از هواى نفس و تلاش. هر كسى از پيشوايى پيروى مى‏كند پس عمل او را به كار گيرد و سپس فرمود: شما خط اتصال خداييد، شا پيرو خداييد و شما پيشگامان نخستين و آخرين هستيد، شما پيشگامان محبت ما در دنيا هستيد و شما پيشگامان بهشت در آخرتيد و ما به ضمانت الهى، بهشت را براى شما ضمانت مى‏كنيم. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 340 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
«9» اللَّهُمَّ وَأَوْصِلْ إِلَى التَّابِعِينَ لَهُمْ بِإِحْسَانٍ الَّذِينَ يَقُولُونَ: « رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ خَيْرَ جَزَائِكَ» خدايا ! به كه به خوبى و نيكى پيرو اصحاب پيامبرند بهترين پاداشت را برسان آن پيروانى كه مى‏گويند: « پروردگار! ما و برادران ما را كه به ايمان بر ما پيشى گرفتند بيامرز! » 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 خدايا ! به كه به خوبى و نيكى پيرو اصحاب پيامبرند ، بهترين پاداشت را برسان .. ✳️ كساني‌ كه‌ از تابعين‌ قائل‌ به‌ افضليّت‌ علي‌ علیه السلام بر جميع‌ مخلوقات‌ هستند جماعت‌ بسياري‌ مي‌باشند مانند اُوَيْس‌قَرَني‌، و زيدبن‌ صُوحان‌ وبرادرش‌: صَعْصَعَه‌، و جُنْدُب‌ الخير و عبيدة‌ سلماني‌ و غيرهم‌ از آنان‌ كه‌ از جهت‌ شمارش‌ احصاء نمي‌گردند. و لفظ‌ در آن‌ عصر گفته‌ نمي‌شده‌ است‌ مگر بر كسي‌ كه‌ قائل‌ به‌ تفضيل‌ او بوده‌ است‌. و كلام‌ و مقالۀ اماميّه‌ و كساني‌ كه‌ به‌ پيروي‌ آنان‌ درآمده‌اند از طعنه‌ زنندگان‌ بر امامت‌ سلف‌ در آن‌ زمان‌ بدين‌ گونه‌ از اشتهار مشهور نبوده‌ است‌ و بنابراين‌ قائلين‌ به‌ تفضيل‌ همانهائي‌ بودند كه‌ شيعه‌ ناميده‌ مي‌شده‌اند. و جميع‌ آنچه‌ كه‌ در آثار و اخبار در فضل‌ شيعه‌ وارد شده‌ است‌، و اين‌ كه‌ ايشانند كه‌ به‌ آنها وعدۀ بهشت‌ داده‌ شده‌ است‌، مراد همين‌ دسته‌ مي‌باشند نه‌ غير ايشان‌. و بدين‌ جهت‌ است‌ كه‌ اصحاب‌ معتزلي‌ ما در كتب‌ و تصانيفشان‌ گفته‌اند: ما حقّاً شيعه‌ هستيم‌. و بناءً عليهذا اين‌ قول‌ به‌ سلامت‌ نزديكتر و از دو قولي‌ كه‌ در دو طرف‌ افراط‌ و تفريط‌ واقع‌ است‌ به‌ حقّ شبيه‌تر مي‌باشد ✍️ مرحوم علامه ره – نورانی " امام شناسی " ج 18 قسمت 20 و قائل به افضلیت علی علیه السلام ( متن کامل کتاب)👇 📔 https://b2n.ir/SAHIFE2_tabeeen ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
1448550146_-210035.m4a
24.59M
👌جلسه 6 آشنایی اجمالی با دوران تاریخی امام سجاد علیه السلام 👤استاد علی اصغر 🖋کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ شناخت افراد در تحول روزگار وَ قَالَ (علیه السلام): فِي تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ، عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ. علی علیه السلام که درود خدا بر او فرمودند : در دگرگونى روزگار، گوهر شخصيّت مردان شناخته مى شود. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ طريقه شناخت افراد: قسمت اول 📜 امام(علیه السلام) در این کلام نورانى به طریقه آزمایش شخصیت انسان ها اشاره مى کند و مى فرماید: «در دگرگونى حالات گوهر مردان شناخته مى شود»; (فِی تَقَلُّبِ الاَْحْوَالِ، عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ). در کافى در ادامه این کلام نورانى آمده است «وَالاْیّامُ تُوضِحُ لَکَ السَّرائِرَ الْکامِنَةَ; و گذشت روزها اسرار پنهانى را بر تو آشکار مى سازد». «جواهر» جمع «جوهر» به معناى اشیاى گرانبهایى است که از معدن استخراج مى کنند، به ذات و طبیعت هر چیزى نیز اطلاق مى شود و در اینجا نیز منظور همین است. بسیار مى شود که ظاهر و باطن افراد مختلف است; ظاهرى آراسته دارند در حالى که درون، آلوده است. ظاهرش پاکدامن، زاهد، شجاع و پرمحبت است; ولى باطن کاملاً بر خلاف آن است و گاه به عکس افرادى ظاهراً کم استقامت، فاقد سخاوت و بى تفاوت به نظر مى رسند در حالى که در باطن شجاع و نیرومند و باتقوا هستند. چگونه مى توان به این تفاوت ها پى برد و درون اشخاص را کشف کرد و معیارى براى همکارى و عدم همکارى با آنها جستوجو نمود؟ بهترین راه همان است که مولا در کلام بالا فرموده است. هنگامى که طوفان هاى اجتماعى مىوزد و تحول ها آشکار مى شود و صفحات اجتماع زیر و رو مى گردد اینجاست که افراد باطن خود را که در حال عادى نشان نمى دادند آشکار مى سازند. به تعبیر دیگر بهترین راه براى شناخت حقیقت و باطن هر چیز، تجربه و آزمایش و امتحان است. این حکم درباره انسان ها نیز صادق است و بهترین طریق تجربه، حالاتى است که از خود در دگرگونى هاى اجتماعى بروز مى دهند; دیروز ثروتى نداشت، امروز به نوایى رسیده و یا مقامى نداشت و مقامى به دست آورده. گاه چنان بر مرکب غرور سوار مى شود که هیچ کس به گرد او نمى رسد. اینها در امتحان شخصیت مردود شده اند; ولى به عکس، افرادى را مى بینیم که نه مال و ثروت و نه جاه و مقام و نه مشکلات زندگى هیچ یک بر آنها تأثیرى نمى گذارد; همان راه مستقیمى را مى پیمایند که پیش از این مى پیمودند و همان مناسبات خوبى را دارند که با دوستانشان داشتند. ادامه دارد ... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ طريقه شناخت افراد: قسمت 2 📜« تَقَلُّب اَحوال» مفهوم جامعى است که هرگونه دگرگونى زندگى را شامل مى شود: رسیدن به مال و ثروت یا فقر، پیدا کردن مقام یا سقوط از آن، بهبودى و تندرستى یا بیمارى، فراهم آمدن اسباب شادى یا مصائب و حوادث دردناک اینها و مانند اینها بوته هاى امتحانى هستند که انسان ها در آن آزموده مى شوند. درست مانند بوته و کوره هاى معمولى که طلاى ناب را در آن مى آزمایند و یا سیاه سیم زراندود را به آن مى برند تا باطن آن آشکار شود. به گفته شاعر: خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روى شود هر که در او غش باشد نیز به گفته شاعرى دیگر: سیاه سیم زراندود چون به بوته برند خلاف آن به در آید که خلق پندارند! تاریخ اسلام، نمودار عجیبى از همین کلام حکمت آمیز است; افرادى از یاران پیغمبر(صلى الله علیه وآله) بودند که در غزوات اسلامى به عنوان مجاهدى خستگى ناپذیر و افسرى فداکار درخشیدند; ولى بعد از رحلت پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) بر اثر حب جاه و مقام یا مال و ثروت راه خود را جدا کردند و همان گونه که در حکمت 441 خواهد آمد: «الْوِلاَیَاتُ مَضَامِیرُ الرِّجَالِ; پست هاى مهم میدان مسابقه و آزمایش مردان است». و خلاصه کارهایى براى رسیدن به مال و مقام دنیا انجام دادند که هیچ کس از آنها انتظار نداشت. در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) در غررالحکم مى خوانیم: «الْغِنى وَالْفَقْرُ یَکْشِفانِ جَواهِرَ الرِّجالِ وَأوْصافِها; بى نیازى و فقر باطن افراد و اوصاف آنها را آشکار مى سازد». مرحوم کلینى در کافى در حدیث معتبرى نقل مى کند که بعد از قتل «عثمان»، امیرمؤمنان على(علیه السلام) به منبر رفت و خطبه اى خواند و در ضمن آن خطبه فرمود: «... یَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبِیَّه(صلى الله علیه وآله) وَالَّذِی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً حَتَّى یَعُودَ أَسْفَلُکُمْ أَعْلاَکُمْ وَأَعْلاَکُمْ أَسْفَلَکُمْ وَلَیَسْبِقَنَّ سَبَّاقُونَ کَانُوا قَصَّرُوا وَلَیُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ کَانُوا سَبَقُوا; سوگند به خدایى که محمد را به حق مبعوث ساخت، همگى به یکدیگر مخلوط و غربال خواهید شد (تا خالص از ناخالص در آید و پیروان حق از پیروان باطل جدا شوند) تا آنجا که افراد پایین نشین بالا و افراد بالانشین پایین قرار خواهند گرفت و آنها که در اسلام پیشگام بودند و برکنار گشتند سر کار خواهند آمد و کسانى که (با حیله و تزویر) پیشى گرفتند کنار مى روند». این سخن را با ذکر آیه اى از قرآن مجید که در واقع همه این روایات به آن باز مى گردد پایان مى دهیم آنجا که مى فرماید: «(وَتِلْکَ الاَْیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ * وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکافِرینَ); و ما این روزها(ى پیروزى و شکست) را در میان مردم مى گردانیم; (و این خاصیّت زندگى دنیاست) تا خدا، افرادى را که ایمان آورده اند، مشخص سازد; و (خداوند) از میان خودتان، شاهدانى بگیرد. و خدا ستمکاران را دوست نمى دارد و تا خداوند، افراد با ایمان را خالص گرداند (و ورزیده شوند); و کافران را (به تدریج) نابود سازد» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ ءَامِنُواْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُواْ نُؤْمِنُ بِمَآ أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَ يَكْفُرُونَ بِمَا وَرَآءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِّمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُّؤْمِنِينَ‏ و هنگامى كه به آنها گفته شود به آنچه خداوند نازل كرده ایمان آورید، گویند: ما تنها به چیزى ایمان مى‌آوریم كه بر (پیامبر) خودمان نازل شده باشد و به غیر آن كافر مى‌شوند، در حالى كه آن (قرآن) حقّ است و آنچه را (از تورات) با ایشان است، تصدیق مى‌كند. بگو: اگر (به آیاتى كه بر خودتان نازل شده) مؤمن بودید پس چرا پیامبران خدا را پیش از این به قتل مى‌رساندید؟! 🔴 پیامبر اسلام، مأمور دعوت همه‌ى امّت‌ها به اسلام بوده است. «قیل لهم» 🔴 یكى از دلایل كفر كفّار، نژادپرستى وتعصّبات قومى است. «نؤمن بما انزل علینا ویكفرون بما ورائه» 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/XKHl 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ ناگهان پرده برانداخته‌ ای یعنی چه مست از خانه برون تاخته‌ ای یعنی چه زلف در دست صبا گوش به فرمان رقیب این چنین با همه درساخته ‌ای یعنی چه شاه خوبانی و منظور گدایان شده‌ای قدر این مرتبه نشناخته ‌ای یعنی چه نه سر زلف خود اول تو به دستم دادی بازم از پای درانداخته ‌ای یعنی چه سخنت رمز دهان گفت و کمر سر میان و از میان تیغ به ما آخته ‌ای یعنی چه هر کس از مهره مهر تو به نقشی مشغول عاقبت با همه کج باخته ‌ای یعنی چه حافظا در دل تنگت چو فرود آمد یار خانه از غیر نپرداخته ‌ای یعنی چه 🔅 برنامه ی روزانه 👈بزرگی می گفت این شعر خطاب به خداست از زبان یک عاشق دلشکسته . خدایی که زلفش در دست همه هست ، قدرخود نشناخته وزلف خود را به موجوداتی داده که اصلاً قابل مقایسه با خودش نیستند، به همه مهره مهر خودش را داده و … یادمه ایشان یک مثال جالب زد و گفت اگر شما توی یک مسیر در حال عبور باشید و ناگهان یک قورباغه ای بگه به شما که خیلی مخلصیم به شما خیلی بر می خوره و به قورباغه خواهید گفت برو بابا من کجا تو کجا عمو؟ دیگه نبینم مزاحم بشی . حکایت ما و خدا هم مثل همان قورباغه است و سلام عرض کردنش … ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و اجْعَلْ لِى فِى هَذَا الْيَوْمِ نَصِيبا أَنَالُ بِهِ حَظّا مِنْ رِضْوَانِكَ، وَ لا تَرُدَّنِى صِفْرا مِمَّا يَنْقَلِبُ بِهِ الْمُتَعَبِّدُونَ لَكَ مِنْ عِبَادِكَ🔹 🔸و در اين روز مرا نصيبى ده كه از خشنودى تو برخوردار گردم، بندگان فرمانبردار از نزد تو سرشار از نعمت باز مى گردند، مرا با دست تهى باز مگردان🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و إِنِّى وَ إِنْ لَمْ أُقَدِّمْ مَا قَدَّمُوهُ مِنَ الصَّالِحَاتِ فَقَدْ قَدَّمْتُ تَوْحِيدَكَ وَ نَفْىَ الْأَضْدَادِ وَ الْأَنْدَادِ وَ الْأَشْبَاهِ عَنْكَ، وَ أَتَيْتُكَ مِنَ الْأَبْوَابِ الَّتِى أَمَرْتَ أَنْ تُؤْتَى مِنْهَا، وَ تَقَرَّبْتُ إِلَيْكَ بِمَا لا يَقْرُبُ أَحَدٌ مِنْكَ إِلا بالتَّقَرُّبِ بِهِ🔹 🔸اگر چه من از اعمال نيكوى آنان هیچ ندارم اما تو را به يگانگى شناختم و ضد و مثل و مانند براى تو ثابت نكردم و از همان درها كه فرمودى سوى تو آمدم و به همان اعمال تقرب جستم كه هر كس قرب تو خواهد به غير آن تقرب نجويد🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مختصر تهيدستى در امور معنوى وَ اجْعَلْ لِي فِي هَذَا الْيَوْمِ نَصِيبًا أَنَالُ بِهِ حَظًّا مِنْ رِضْوَانِكَ، وَ لَا تَرُدَّنِي صِفْرًا مِمَّا يَنْقَلِبُ بِهِ الْمُتَعَبِّدُونَ لَكَ مِنْ عِبَادِكَ. و در اين روز براى من نصيبى قرار ده كه با آن به نصيبى از خوشنودى‏ات برسم و مرا تهى‏دست از آنچه بندگانِ پرستشگرت با (دستى پر از) آن بازمى‏گردند، بازنگردان. تهيدستى از امور معنوى (و خسران و زيان) انسان در دنيا، بر دو نوع است: يكى، حاصل از امور حتمى الهى مى‏باشد و براى بشر غير اختيارى است، كه خداوند با بعثت انبيا و نصب اوصيا و ارسال رسولان و نزول كتاب‏هاى آسمانى، آن را رفع مى‏نمايد. پس هر كس از خداوند تبعيت كند، جبران تهيدستى و خسرانى كه خارج از اراده و اختيار وى بوده را، خواهد نمود. نوع ديگر به واسطه انجام و اكتساب گناهان و مسلّط شدنِ هواى نفس (كه چهره قلب را به زنگار معاصى آلوده و فطرت خدادادى را ضايع مى‏كند،) حاصل مى‏شود و اين غبار و زنگار تا بدانجا پيش مى‏رود كه (صُمُّ بُكْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ): «آنها كر و گنگ و كورند و از ضلالت خود بازنمى‏گردند». (بقره/ 18.) اين تهيدستى و زيان جويى به اختيار انسان حاصل شده، رفع آن نيز به اراده و اختيار او است. لذا امام سجّاد عليه السلام از خداوند درخواست مى‏كند كه: «خداوندا، مرا تهى‏دست از آنچه بندگان پرستشگرت (كه به واسطه پرستش تو قادر به جبران زيان اوّل شده‏اند و به واسطه ترك معصيت توانسته‏اند دوّمين خسران نيز از خود دور نمايند و با دستى پر، نزد تو) باز مى‏گردند، باز مگردان». ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر مراتب توحيد و شرك وَ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أُقَدِّمْ مَا قَدَّمُوهُ مِنَ الصَّالِحَاتِ فَقَدْ قَدَّمْتُ تَوْحِيدَكَ وَ نَفْيَ الْأَضْدَادِ وَ الْأَنْدَادِ وَ الْأَشْبَاهِ عَنْكَ، وَ أَتَيْتُكَ مِنَ الْأَبْوَابِ الَّتِي أَمَرْتَ أَنْ تُؤْتَى مِنْهَا، وَ تَقَرَّبْتُ إِلَيْكَ بِمَا لَا يَقْرُبُ أَحَدٌ مِنْكَ إِلَّا بِالتَّقَرُّبِ بِهِ. و همانا گرچه من كارهاى شايسته‏اى را كه آنها پيش فرستاده‏اند، پيش نفرستادم، ولى يگانه دانستن تو و نفى شريكان و همتايان و مانندهايى از تو را، پيش فرستاده‏ام. و از همان درهايى كه فرمان داده‏اى از آنها وارد شوند، نزد تو آمده‏ام. و به آنچه احدى نزديك نمى‏شود به تو جز با نزديكى جستن به آن، به تو نزديكى جسته‏ام. «تَوْحِيدَك»: اعتقاد به يگانگى خداوند است. توحيد چهار مرتبه دارد كه تا انسان همه مراحل آن را طى نكند، موحّد واقعى نيست. 1 - توحيد ذاتى: يعنى يگانه دانستنِ ذاتِ خداوند كه از همه بى‏نياز و همگان به او نيازمندند و منشأ آفرينش است. 2 - توحيد صفاتى: يعنى اعتقاد به اينكه اوّلاً يگانگى خداوند عين صفات اوست و ثانياً اعتقاد به يگانگى صفات با يكديگر. چرا كه اگر صفات با ذات الهى و يا با صفات ديگر اختلاف داشته باشد، اين امر لازمه محدوديت صفات است و محدوديت صفات، محدوديت وجود است و براىِ وجودِ نامحدود، اختلافى در صفات متصوّر نيست. 3- توحيد اِفعالى: يعنى اعتقاد به اينكه جهان، (با همه نظام‏ها، سنّت‏ها، علل و معلول‏ها) فعل خدا و ناشى از اراده اوست و موجوداتِ جهان، همانگونه كه در ذات استقلال ندارند، در مقام تأثير گذارى و فاعليّت نيز استقلال ندارند. 4- توحيد عبادى: يعنى يگانه دانستن خداوند در پرستش شدن و اعتقاد به اينكه فقط خداوند است كه لايق پرستش و عبادت مى‏باشد. مراتب سه گانه اوّل را «توحيد نظرى» و مرتبه آخر را «توحيد عملى» نام نهاده‏اند. «نَفْيَ الْأَضْدَادِ وَ الْأَنْدَادِ وَ الْأَشْبَاهِ عَنْك»: اشاره به نفى كامل شرك و اعتقاد به اينكه خداوند از هر گونه شريك، همتا و همانند بدور است، مى‏باشد. شرك نيز همانند توحيد، داراى مراتبى است كه به اختصار عبارتند از: 1 - شرك ذاتى: يعنى اعتقاد به تعدّد مبدأ آفرينش. 2 - شرك در خالقيت: عبارت است از مستقل دانستن مخلوقات خدا در فاعليّت و تأثير آن. 3 - شرك صفاتى: يعنى مغاير دانستن صفات خداوند، با ذات او. 4 - شرك در پرستش: عبارت است از پرستش غير خدا كه مراتبى دارد. از جمله، خودپرستى، دنياپرستى، پول‏پرستى و... كه آخرين مرتبه آن پرستش بت، خورشيد و... است. «أَتَيْتُكَ مِنَ الْأَبْوَابِ الَّتِي أَمَرْتَ أَنْ تُؤْتَى مِنْهَا»: اشاره به آيه 189 سوره بقره دارد كه مى‏فرمايد: «نيكى آن است كه شخص، پرهيزكار باشد و به خانه‏ها از درب آن درآيد». از امام باقر عليه السلام در تفسير اين آيه سؤال شد. ايشان فرمودند: «خاندان حضرت محمّد صلى الله عليه وآله ابواب خداوند هستند كه دعوت‏كنندگان به بهشت و رهبران راه حقيقت و راهنمايانند تا روز قيامت». (تفسير مجمع البيان، ذيل آيه.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
در این شب با تمسک به کلام نورانی امام سجاد علیه السلام زمزمه میکنیم : خدایا در اين روز براى من بهره ‏اى قرار ده كه به سبب آن به بهره‏اى از خشنودى (رحمت) تو برسم، و مرا از (درگاهت از) آنچه (ثواب و پاداشهائى كه) كوشش‏ كنندگان در پرستش تو به آن بازمى‏گردند، تهى‏ دست برمگردان‏ ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
در ، چشمم به گریه گوید من آرزو ندارم، جز کربلای ارباب . . . ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ حسادت، آفت دوستی وَ قَالَ (علیه السلام): حَسَدُ الصَّدِيقِ، مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ. علی علیه السلام که درود خدا بر او فرمودند : ورزیدن بر دوست، از آفات دوستى است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2