🔹 از این فرصت های ایام دهه اول #ذی_الحجه ) غفلت نکنید .
https://eitaa.com/sahife2/20712
https://eitaa.com/sahife2/49536
👈 #نماز_دهه_اول_ذی_الحجه #اعراف_142
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماز_دهه_اول_ذی_الحجه : یکی از دستورهای دینی ما در دهه نخست #ذی_الحجه این است که بین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بخوانیم و بعد از «حمد» و سوره «توحید»، آیه ﴿وَ وَاعَدْنَا﴾ را بخوانیم.
این دستور برای کسی است که آن عمل سی روز گذشته را انجام داده است! گرچه برای همه این فیض و ثواب هست؛ اما خصوصیت برای کسانی است که در ماه پربرکت ذی قعده به آن وظیفه اش عمل کردند و حالا به این ده روز ذی حجه رسیدند که پایان بخش اربعین آنهاست.
🔹 این دو رکعت نمازی که بین نماز مغرب و عشای دهه ذی حجه است، یادآور #اربعین کلیمی است؛ می گوییم: ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً﴾. ذات اقدس الهی، اوّل سی شب اراده فرمود، بعد ده شب اضافه کرد، شد چهل شب، وجود مبارک موسای کلیم را به عنوان مهمانی پذیرفت که این اربعین کلیمی است.
این اختصاصی هم به آن حضرت ندارد، همه پیروان قرآن و عترت می توانند اربعین داشته باشند.
🔹 همیشه اربعین گیری وارد است و ثواب دارد؛ یعنی انسان چهل روز #خالصانه به دستور دین عمل بکند. اگر کسی چهل روز به دستور دین عمل کند که
ـ نه بی راهه برود نه راه کسی را ببندد
ـ نه حرامی را مرتکب بشود و نه واجبی را ترک کند،
خیلی از راه ها برای او حلّ می شود.
🏷 آیت الله العظمی #ٌجوادی_آملی
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_239
*️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ يَذْكُرُ فيها آلَ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله.
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن درباره (فضائل) خاندان پيغمبر صلى الله عليه و آله سخن به ميان آورده است.
👈 این خطبه در یک بخش می آید :
✳️ وصف #اهلبیت علیهم السلام :
*️⃣ هُمْ عَيْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْلِ؛ يُخْبِرُكُمْ حِلْمُهُمْ عَنْ عِلْمِهِمْ، وَ ظَاهِرُهُمْ عَنْ بَاطِنِهِمْ، وَ صَمْتُهُمْ عَنْ حِكَمِ [حُكْمِ] مَنْطِقِهِمْ؛ لَا يُخَالِفُونَ الْحَقَّ وَ لَا يَخْتَلِفُونَ فِيهِ، وَ هُمْ دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ وَ وَلَائِجُ الِاعْتِصَامِ؛ بِهِمْ عَادَ الْحَقُّ إِلَى نِصَابِهِ وَ انْزَاحَ الْبَاطِلُ عَنْ مُقَامِهِ [مَقَامِهِ] وَ انْقَطَعَ لِسَانُهُ عَنْ مَنْبِتِهِ؛ عَقَلُوا الدِّينَ عَقْلَ وِعَايَةٍ وَ رِعَايَةٍ، لَا عَقْلَ سَمَاعٍ وَ رِوَايَةٍ، فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيلٌ.
✳️ فضائل #اهل_بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم :
*️⃣ خاندان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مايه حيات دانش، و نابودى جهل اند، بردبارى شان شما را از دانش آنها خبر مى دهد، و ظاهرشان از صفاى باطن، و سكوتشان از حكومت هاى گفتارشان با خبر مى سازد، هرگز با حق مخالفت نكردند، و در آن اختلاف ندارند.
آنان ستون هاى استوار اسلام، و پناهگاه مردم مى باشند، حق به وسيله آنها به جايگاه خويش بازگشت، و باطل از جاى خويش رانده و نابود، و زبان باطل از ريشه كنده شد.
اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم دين را چنانكه سزاوار بود، دانستند و آموختند و بدان عمل كردند، نه آنكه شنيدند و نقل كردند، زيرا راويان دانش بسيار، امّا حفظ كنندگان و عمل كنندگان به آن اندكند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطبه در يك نگاه
*آل محمد (عليهم السلام) ارکان دين اند
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 18 - 19
18 و 19- #اندك_شمردن_خوبیهاى_خود و #بسيار_ديدن_بدیهای_خويش 2
✳️ #عجب و #خودپسندى، آدمى را در معرض هلاك و نابودى شخصيت قرار مىدهد، لذا خداوند متعال در قرآن كريم با بيانى روشن و عارى از ابهام به ما مىگويد: انتخاب ميانگين و مرز اعتدال در امور، نمايانگر بهداشت روانى در رفتار و اخلاق است، و در اشاره به همين نكته است كه مىفرمايد:
وَلَا تُصَعّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَ لَاتَمْشِ فِى الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَايُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» «لقمان 18»
متكبّرانه روى از مردم برمگردان، و در زمين با ناز و غرور راه مرو، همانا خدا هيچ خودپسند فخرفروش را دوست ندارد.
معنى اين سخن اين است كه اگر انسان بدون تربيت و تهذيب، به خود واگذار شود، عجب و خودپسندى و عشق به خويشتن، او را در اختيار خود مىگيرد و غرور بر او چيره مىگردد و اعمالش را در هر حال زيبا و خوشايند جلوه مىدهد و اين گمان در او پديد مىآيد كه خود شخصاً خالق و آفريننده رفتارهاى خود مىباشد، و از اين رهگذر به خود مىبالد و با احسان خويش بر مردم منت مىنهد و در نتيجه از خود راضى مىشود، و از خود راضى بودن از نشانههاى نقص و كمبود روانى و نشان دهنده ابتلا و گرفتارى انسان به ضلالت و انحراف است.
بنابراين عجب، آفت و دردى است خطرناك كه دل را از بصيرت ناتوان مىسازد، و گناهان را مخفى نگاه مىدارد، و اشتباهات را مىآرايد و به لغزشها كمك مىكند تا آن جا كه فرد معجب و خودپسندى، بدى خويش را احسان، و بخل و دريغ كارى خود را جود و سخا مىپندارد، او در گمانها و تصوّراتش خيال پرداز، و در حدس خويش به افكار دروغين و غير واقعيتها گرايش دارد، او فردى است كه در حال سقوط و نابودى، به نجات خويش معتقد است در حالى كه در دريايى از تاريكىها غوطه مىخورد.
وَ إِذَآ أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسنِ أَعْرَضَ وَ نَا بِجَانِبِهِوَ إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَآءٍ عَرِيضٍ» «فصلت 51»
و هنگامى كه به انسان نعمت عطا مىكنيم [از طاعت و عبادت] روى بر مىگرداند و [با كبر و نخوت] از ما دور مىشود، و چون آسيبى به او رسد [براى برطرف شدنش] به دعاى فراوان و طولانى روى مىآورد.
كسى كه در مورد خويش گرفتار عجب و خودپسندى است قهراً به غرور و خودبينى گرايش مىيابد، و گناهان و جرمهاى سنگينى را كه دستش به آنها آلوده است كوچك و ناچيز و اندك مىشمارد، و خير و احسان ناچيزى كه از او به ظهور مىرسد بسيار و فزون از حد تلقى مىكند.
اما اگر حالت عالى تواضع همچون خورشيد از مشرق وجود انسان طلوع كند، تا حدى راه را از چاه به او مىنماياند، و بى شك خوبىهاى بسيار خود را اندك بيند و از بيانش شرمسار باشد، و بديهاى اندك خود را بسيار انگارد و واز يادش غرق حيا و آزارم گردد.
تنها به راه دوست نبايد زجان گذشت
جز دوست هر چه هست ببايد از آن گذشت
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 390
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه
#ختم_صحیفه_آسان_به_سخت 2
#صحیفه_خوانی در 150 روز
به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل
#دور_اول
#روز_2
دعای #هشتم ( بند یک تا 10)
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife2
#خدایا....
#خلوت عطا فرما ، همان خلوتی که مرحوم سيد عليخان در روضه ي بيست و هفتم از شرح صحيفه ي سجاديه ميفرمايد: 👇
https://eitaa.com/sahife2/31605
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_144
✳️ قَالَ يَمُوسَى إِنِّى اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَلَتِى وَبِكَلَمِى فَخُذْ مَآ ءَاتَيْتُكَ وَكُن مِّنَ الشَّكِرِينَ
(خداوند) فرمود: اى #موسى! من تو را بر مردم با پیام هایم و سخنم برگزیده ام، پس آنچه (از الواح و تورات) به تو دادم بگیر و از سپاسگزاران باش.
✍️ امام صادق علیه السلام مى فرماید: خداوند به موسى علیه السلام فرمود: آیا مى دانى چرا تورا برگزیدم؟ زیرا #خضوع و #خشوع تو به درگاه من بى نظیر بود؛ هرگاه به #نماز مى ایستادى، گونه هاى خود را بر خاك مى نهادى.
در حدیث دیگرى آمده است كه خداوند فرمود: چون در میان بندگانم خود را نسبت به من ذلیل تر مى دانستى
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_240
*️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ قالَهُ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبّاسِ؛ وَ قَدْ جاءَهُ بِرِسالَةٍ مِنْ عُثْمانٍ، وَ هُوَ مَحصُورٌ يَسْأَلُهُ فيهَا الْخُرُوجَ إلى مالِهِ بِيَنْبُعٍ، لِيُقَلَّ هَتْفَ النّاسِ بِاسْمِهِ خِلافَةً، بَعْدَ أنْ كانَ سَأَلَهُ مِثْلَ ذلِكَ مِنْ قَبْلُ، فَقالَ عليه السلام:...
از سخنان امام عليه السلام است كه به ابن عباس هنگامى كه عثمان در محاصره بود و از ناحيه او نامه اى براى امام آورد كه در آن پيشنهاد شده بود كه امام از مدينه خارج شود و به ملك خود در ينبع برود تا مردم شعار خلافت به نام او ندهند و اين بار دوم بود كه عثمان از آن حضرت چنين درخواستى مى كرد امام در پاسخ، اين سخن را ايراد فرمود: ...
👈 این خطبه در یک بخش می آید :
✳️ نکوهش #عثمان :
*️⃣ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ، مَا يُرِيدُ عُثْمَانُ إِلَّا أَنْ يَجْعَلَنِي جَمَلًا نَاضِحاً بِالْغَرْبِ أَقْبِلْ وَ أَدْبِرْ، بَعَثَ إِلَيَّ أَنْ أَخْرُجَ ثُمَّ بَعَثَ إِلَيَّ أَنْ أَقْدُمَ، ثُمَّ هُوَ الْآنَ يَبْعَثُ إِلَيَّ أَنْ أَخْرُجَ؛ وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ آثِماً.
✳️ نكوهش از موضع گيرى هاى نارواى عثمان :
*️⃣ اى پسر عبّاس عثمان جز اين نمى خواهد كه مرا سرگردان نگهدارد، گاهى بروم، و زمانى برگردم، يك بار پيغام فرستاد از مدينه خارج شوم، دوباره خبر داد كه باز گردم، هم اكنون تو را فرستاده كه از شهر خارج شوم. به خدا سوگند، آنقدر از او دفاع كردم كه ترسيدم گناهكار باشم.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطبه در يك نگاه
در سال 35 هجرى هنگامى كه مردم عثمان را در خانه اش محاصره كرده بودند و تقاضاى عزل او را از خلافت داشتند، جمعيّت شعار مى دادند كه خلافت حق على بن ابى طالب است. عثمان براى اينكه جلوى اين شعار را بگيرد مصلحت در اين دانست كه على عليه السلام از چشم مردم مدينه دور شود، لذا چنين پيشنهادى به آن حضرت كرد. و اين درحالى بود كه قبلا همين پيشنهاد را كرده بود و امام به آن عمل كرد. سپس نامه ديگرى نوشت كه امام به مدينه برگردد و از او دفاع كند. امام برگشت باز عثمان پيشنهاد رفتن به ينبع را به آن حضرت داد كه امام در اين كلام مى فرمايد: عثمان مى خواهد من همچون شتر آب كش باشم، هر زمان مصلحتش در آمدن من باشد بيايم و هر زمان در رفتن من باشد بروم.
* يکى ديگر از اشتباهات عثمان
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 20
https://eitaa.com/sahife2/59802
اللَّهُمَّ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ :
وَ أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي :
بِدَوَامِ الطَّاعَةِ
20- #ادامه_طاعت
✳️ سرمايه اى در دنيا و آخرت براى انسان همچون طاعت و عبادت نيست. طاعت و عبادت چون با نيّت خالصانه و صادقانه انجام گيرد، و شرايط باطنى و ظاهرى آن در حدّ استعداد رعايت شود، موجب قرب و رضايت حق، و عامل جلب سعادت دنيا و آخرت، و سبب بهشت ابدى است.
كسالت و #تنبلى در طاعت، دام شيطان و از آثار هواى نفس و باعث بريدن انسان از اين فيض با عظمت الهى است. اهل عبادت و طاعت از متوقّف ماندن اين سرمايه الهى، در وحشت و ترس به سر مىبردند، و براى ثابت ماندن در اين راه عرشى و ملكوتى به طور دائم از حضرت حق طلب مدد و توفيق مىنمودند.
البته خداوند عزيز در اين زمينهها دعا را به سرعت مستجاب مىكند، به شرطى كه دعا كننده، دلش در دعا حاضر، و طعام و لباسش حلال و اشكش به درگاه بى نياز از سرنياز جارى باشد.
او به تمام دعا كنندگان عنايت و لطف خاص دارد، بر اراده ازلى آن حضرت گذشته كه به نياز نيازمندان به دعا پاسخ گويد. او مهربان مولائى است كه گدا را از عطا منع نكند، و خواهنده را از رسيدن به خواسته محروم ننمايد.
پير هرات در كشف الاسرار: 9/ 117 گويد:
كدام خلعت ما را نداد، كدام تشريف كه ما را ارزانى نداشت، كدام لطف كه در جريده كرم به نام ما ثبت نكرد؟!
مقرّبان درگاه عزت و ساكنان حضرت جبروت، انگشت تحيّر در دهان تعجّب گرفته كه شگرف كارى و عجب حالى كه خاكيان را برآمد.
نواختگان لطف اواند، بركشيدگان عطف اواند، عارف بتعريف اواند، مشرّفان بتشريف اواند، و اصلان به ايصال اواند، نازان به وصال اواند، نرگس روضه وجود ايشانند، سرو باغ وجود ايشانند، حقّه درّ حكمت ايشانند، نور حدقه عالم قدرت ايشانند.
الهى! به عنايت ازلى تخم هدى كشتى، به رسالت انبيا آب دادى، به معونت و توفيق روياندى، به نظر و احسان خود به بر آوردى، از لطف تو در مىخواهم كه سموم قهر از آن بازدارى و باد عدل بر وى نجهانى، كِشته عنايت ازلى را به رعايت ابدى مدد كنى.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 392
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه
#ختم_صحیفه_آسان_به_سخت 2
#صحیفه_خوانی در 150 روز
به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل
#دور_اول
#روز_3
دعای #هفتم ( بند یک تا 10)
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife2