#مناجات_نامه_خواجه_عبدالله_انصارى 15
الهى! نور تو چراغ معرفت بيفروخت، دل من افزونى است. گواهى تو ترجمانى من بكرد، نداى من افزونى است. قرب تو چراغ وجد بيفروخت، همّت من افزونى است. ارادت تو كار من بساخت، جهد من افزونى است. بود تو كار من راست كرد، بود من افزونى است.
الهى! از بود خود چه ديدم مگر بلا و عنا؟ و از بود تو همه عطاست و وفا، اى به بر پيدا و به كرم هويدا! ناكرده گير كرد رهى و آن كن كه از تو سزا.
الهى! نام تو ما را جواز، و مه تو ما را جهاز.
الهى! شناخت تو ما را امان، و لطف تو ما را عيان.
الهى! فضل تو ما را لوا، و كنف تو ما را مأوى.
الهى! ضعيفان را پناهى، قاصدان را بر سر راهى، مؤمنان را گواهى: چه بود كه افزايى و نكاهى؟
الهى! چه عزيز است او كه تو او را خواهى، ور بگريزد او را در راه آيى. طوبى آن كس را كه تو او رايى، آيا كه تا از ما خود كه رايى؟
دو گيتى در سر دوستى شد و دوستى در سر دوست، اكنون نمىيارم گفت كه اوست.
چشمى دارم همه پر از صورت دوست
با ديده مرا خوش است تا دوست در اوست
از ديده و دوست فرق كردن نه نكوست
يا اوست به جاى ديده يا ديده خود اوست
فردا در موقف حساب اگر مرا نوايى بود و سخن را جايى بود، گويم:
بار خدايا از سه چيز كه دارم در يكى نگاه كن:
اوّل سجودى كه هرگز جز ترا از دل نخواستست،
ديگر تصديقى كه هر چه گفتى گفتم كه راستست،
سديگر چون باد كرم برخاستست دل و جان جز ترا نخواستست.
جز خدمت روى تو ندارم هوسى
من بىتو نخواهم كه بر آرم نفسى
👈 ادامه دارد ....
#مناجات #مناجات_عارفان #خواجه_عبدالله_انصاری
🆔 @sahife2
#إلهی،
کلمات و کلامت که این قدر دل نشین اند،
خودت چونی؟
https://eitaa.com/sahife2/44255
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #توبه
#توبه_79
✳️ اَلَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِى الصَّدَقَتِ وَالَّذِينَ لَايَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
منافقان بر مؤمنانى كه (علاوه بر صدقات واجب،) داوطلبانه صدقات مستحب نیز مى دهند و همچنین بر مؤمنانِ (تهى دستى) كه جز به اندازه ى توانشان چیزى (براى انفاق وپشتیبانى از جبهه) نمى یابند، عیب مى گیرند و آنان را مسخره مى كنند. (بدانند كه) خداوند آنان را به ریشخند مى گیرد (و كیفر تمسخرشان را خواهد داد) و براى آنان عذابى دردناك است.
✍️ رسول خداصلى الله علیه وآله از مردم تقاضاى كمك به جبهه كرد. توانگران كمك هاى شایانى كردند و ناتوانان كمك اندك داشتند. منافقان، كمك توانگران را ریایى دانسته و مورد عیب جویى و طعن قرار مى دادند و كمك بى بضاعت ها را مسخره مى كردند. [ ] از جمله ابوعقیل انصارى با اضافه كارى، مقدارى خرما براى كمك به جبهه نزد پیامبر آورد، منافقان او را نیز مسخره كردند.
مال و ثروت داشتن، شرط انفاق نیست، باید اخلاص، ایمان و سخاوت داشته باشیم.
ثعلبه با آن همه ثروت، حقّ واجب الهى را نپرداخت و ابوعقیل كه كارگرى ساده بود، با اخلاص چند عدد خرما را به جبهه ى اسلام كمك كرد.
امام رضاعلیه السلام فرمودند: مراد از مسخره كردن خداوند، «سخر اللّه منهم»، آن است كه خداوند كیفر استهزاى آنان را مى دهد.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_26
#دعای_26_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیست_ششم_1
#ارزش_شيعيان 5
#حقوق_برادر_مؤمن 1
✳️ احتمال دارد درخواست آن امام همام از حضرت حق براى يافتن توفيق در جهت رعايت حقوق در جمله:
وَ مَوالِىَّ الْعارِفينَ بِحَقِّنا ...
و دوستانى كه عارف به حق ما هستند.
حقوقى باشد كه به مقتضاى ايمان، هر مؤمنى بر مؤمن ديگر دارد.
در اين زمينه چند روايت است كه به آنها اشاره مىشود:
ابومأمون حارثى مىگويد: «به حضرت صادق عليه السلام عرضه داشتم حق مؤمن بر مؤمن چيست؟ فرمود:
1- او را از دل و جان و صادقانه دوست بدارد.
2- با او در مال همراهى كند.
3- بجاى او از خانوادهاش سرپرستى نمايد.
4- چون به او ستم شود اورا يارى دهد.
5- در زمان عدم حضور او بهره و غنيمتى كه حق اوست بستاند و به او تحويل دهد.
6- قبر او را پس ازمرگ زيارت نمايد.
7- به او ستم نكند.
8- او را گول نزند.
9- به او خيانت نورزد.
10- او را وانگذارد.
11- وى را دروغگو نشمارد.
12- به او افّ نگويد و اگر به او افّ گويد ميان آنها رابطه معنوى بجا نماند.
13- به او نگويد: تو دشمن منى، اگر بگويد كافر شود.
14- او را متّهم ننمايد كه اگر او را متهم نمايد ايمان در دلش آب شود همچون نمك كه در آب مضمحل شود».
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 366
ادامه دارد ...
#بیست_ششم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#اصول_معامله 5
و اصول معاملة الدّنيا سبعة، الرّضا بالدّون، و الايثار بالموجود، و ترك طلب المفقود، و بغض الكثرة، و اختيار الزّهد، و معرفة آفاتها، و رفض شهواتها، مع رفض الرّياسة، فاذا حصلت هذه الخصال بحقّها في نفس، فهو من خاصّة اللَّه تعالى، و عباده المقرّبين، و اوليائه حقّا
مىفرمايد كه: اصول معامله هر شخص با دنيا نيز هفت است:
يكى- به اندك از دنيا راضى بودن و در پى بسيار نبودن.
دوم- آنچه باشد از دنيا، صرف كردن و به مصارف خير رساندن و به اهل حاجت و فقر مدد و اعانت كردن.
سوم- آنچه نباشد طلب نكردن و در پى او نرفتن، و عمر عزيز كه سرمايه تحصيل كمالات است، در تحصيل او نباختن و به قدر ضرورت راضى شدن.
چهارم- مال بسيار و اقبال دنيا را مبغوض داشتن، و ادبار او را دوست داشتن، و به قليل او اكتفا نمودن، و شكر الهى بجا آوردن.
پنجم- به زهد و ترك دنيا و لذّات دنيا، رغبت داشتن و از حرام و شبهه مجتنب بودن.
ششم- از آفات دنيا و مهالك وى غافل نبودن.
هفتم- طبق مضمون: «كن ذنبا و لا تكن راسا» ، دنبال رياست نرفتن و ترك رياست و مقامات و مناصب دنيوى نمودن.
#مصباح_الشريعه
#مصباح_الشريعه_امام_صادق علیه السلام
#مصباح_الشريعه_شرح_گیلانی
🆔 @sahife2