eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📚 16- فی دلائل الامامه باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ رَاشِدٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(عَلَيْهِ السَّلَامُ) فَقَالَ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، إِنَّ حَكِيمَ‏ بْنَ عَبَّاسٍ‏ الْكَلْبِيَ‏ يُنْشِدُ النَّاسَ بِالْكُوفَةِ هِجَاءَكُمْ. فَقَالَ: هَلْ عَلِقْتَ‏ مِنْهُ بِشَيْ‏ءٍ؟ قَالَ: بَلَى. فَأَنْشَدَهُ: صَلَبْنَا لَكُمْ زَيْداً عَلَى جِذْعِ نَخْلَةٍ وَ لَمْ نَرَ مَهْدِيّاً عَلَى الْجِذْعِ يُصْلَبُ‏ وَ قِسْتُمْ بِعُثْمَانَ عَلِيّاً سَفَاهَةً وَ عُثْمَانُ خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ وَ أَطْيَبُ‏ فَرَفَعَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) يَدَيْهِ إِلَى السَّمَاءِ وَ هُمَا يَنْتَفِضَانِ رَعْدَةً، فَقَالَ: اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ كَاذِباً فَسَلِّطْ عَلَيْهِ كَلْباً مِنْ كِلَابِكَ. قَالَ‏: فَخَرَجَ حَكِيمٌ مِنَ الْكُوفَةِ فَأَدْلَجَ‏ ، فَلَقِيَهُ الْأَسَدُ فَأَكَلَهُ، فَجَاءُوا بِالْبَشِيرِ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) وَ هُوَ فِي مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَأَخْبَرَهُ بِذَلِكَ فَخَرَّ لِلَّهِ سَاجِداً، وَ قَالَ: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ 21.» ▪ در دلائل الامامه با اسنادش از محمّد بن راشد از پدرش كه مردى نزد امام ششم عليه السّلام آمد و گفت: حكيم‏ بن عباس‏ كلبى‏ در كوفه براى مردم هجو شما را مي¬سرايد، فرمود: چيزى از آن را بر گرفتى؟ گفت: آرى و برايش خواند : بر دار زديم زيد شما را بر تنه درخت خرما و نديديم كه يك مهدى بر تنه خرما بدار رود شما عثمان را با على سنجيديد از بي خردى و عثمان بهتر از على است و پاكتر است پس امام ششم دو دست لرزان خود را به آسمان بر آورد و گفت : بار خدايا اگر دروغگو است سگت را بر او مسلط كن، گويد: حكيم از كوفه بیرون آمد و شب راه رفت و شيرى به او برخورد و او را دريد و خورد، و مژده او را در مسجد رسول خدا براى امام عليه السّلام آوردند و او به سجده افتاد و گفت: سپاس خدا را كه به وعده خود وفا كرد ما را. 📝 پی نوشت: 21. . دلائل الإمامة ؛ ص253. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
💥پاسخ صریح ‏رهبر انقلاب به سخنان نسنجیده حسن روحانی در مورد انتخابات: 🔻وقتی شما به می گویید این و یا اینکه انتخابات نیست است، مردم دلسرد می شوند. چگونه است که انتخابات وقتی به نفع شما است صحیح و متقن است اما وقتی به نفع شما نیست ‎ خراب است. @rozaneebefarda
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 ویژه‌نامه «رسالت روحانیت در انتخابات» 🔻 حدود تبلیغ سیاسی 🔹 «تبلیغ سیاسی» یکی از مهمترین ابعاد تبلیغ است. طلبه‌ای که معتقد به عینیت سیاست و دیانت است، باید در تمام منبرها و تبلیغ‌هایش رنگ و بویی از سیاست داشته باشد؛ وگرنه ناخواسته یک مبلغ سکولار خواهد بود. منظور از تبلیغ سیاسی، بالابردن سطح آگاهی و تحلیل مخاطب، نسبت به اتفاقات و قضایای جاری کشور است؛ 1⃣ تا اولا مخاطب جایگاه و وظیفه خودش را در نظام به درستی تشخیص دهد؛ 2⃣ ثانیا در بزنگاه‌های سیاسی، انتخابی صحیح داشته باشد. 💠 آنچه در این ویژه‌نامه دنبال می‌کنیم: 🔹 تکلیف روحانیت در بزنگاه‌های سیاسی اعم از انتخابات و ایام فتنه چیست؟ آیا باید کنار نشست و آلوده به سیاست نشد؟ 🔹 بر فرض ورود به تحلیل انتخابات، آیا فقط باید تشویق به حضور در انتخابات کرد؟ 🔹 آیا بیان شاخص‌های نامزد اصلح است یا باید نامزد اصلح را به مردم معرفی کرد؟ 🔹 اصلا معرفی نامزد اصلح، چه حکمی دارد؟ 🔹 نامزد اصلح را باید روی منبر و علنی معرفی کرد یا پایین منبر و درگوشی؟ 👈🏻 برای پاسخ به این دغدغه ها و سؤالات، مروری بر بیانات امامان انقلاب خواهیم داشت. 📌 با همراه باشید http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🔅🔅🔅 📚 17- فی الامالی الصدوق باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ: دَخَلْتُ إِلَى الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع فَقَالَ لِي يَا حَمْزَةُ مِنْ‏ أَيْنَ‏ أَقْبَلْتَ‏ قُلْتُ مِنَ الْكُوفَةِ قَالَ فَبَكَى ع حَتَّى بَلَّتْ دُمُوعُهُ لِحْيَتَهُ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا لَكَ أَكْثَرْتَ الْبُكَاءَ فَقَالَ ذَكَرْتُ عَمِّي زَيْداً وَ مَا صُنِعَ بِهِ فَبَكَيْتُ فَقُلْتُ لَهُ وَ مَا الَّذِي ذَكَرْتَ مِنْهُ فَقَالَ ذَكَرْتُ مَقْتَلَهُ وَ قَدْ أَصَابَ جَبِينَهُ سَهْمٌ فَجَاءَهُ ابْنُهُ يَحْيَى فَانْكَبَّ عَلَيْهِ وَ قَالَ لَهُ أَبْشِرْ يَا أَبَتَاهْ فَإِنَّكَ تَرِدُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ص قَالَ أَجَلْ يَا بُنَيَّ ثُمَّ دَعَا بِحَدَّادٍ فَنَزَعَ السَّهْمَ مِنْ جَبِينِهِ فَكَانَتْ نَفْسُهُ مَعَهُ فَجِي‏ءَ بِهِ إِلَى سَاقِيَةٍ تَجْرِي عِنْدَ بُسْتَانٍ زَائِدَةٍ فَحُفِرَ لَهُ فِيهَا وَ دُفِنَ وَ أُجْرِيَ عَلَيْهِ الْمَاءُ وَ كَانَ مَعَهُمْ غُلَامٌ سِنْدِيٌّ لِبَعْضِهِمْ فَذَهَبَ إِلَى يُوسُفَ بْنِ عُمَرَ مِنَ الْغَدِ فَأَخْبَرَهُ بِدَفْنِهِمْ إِيَّاهُ فَأَخْرَجَهُ يُوسُفُ بْنُ عُمَرَ فَصَلَبَهُ فِي الْكُنَاسَةِ أَرْبَعَ سِنِينَ ثُمَّ أَمَرَ بِهِ فَأُحْرِقَ بِالنَّارِ وَ ذُرِيَ فِي الرِّيَاحِ فَلَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَهُ وَ خَاذِلَهُ وَ إِلَى اللَّهِ جَلَّ اسْمُهُ أَشْكُو مَا نَزَلَ بِنَا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّهِ بَعْدَ مَوْتِهِ وَ بِهِ نَسْتَعِينُ عَلَى عَدُوِّنَا وَ هُوَ خَيْرُ مُسْتَعَانٍ .23» ▪ ضمرة بن حمران گفت خدمت حضرت صادق رسيدم پرسيد حمزه‏ از كجا مى‏آئى؟ گفتم: از كوفه شروع به گريه كرد به طورى كه محاسن شريفش تر شد عرض كردم آقا چقدر گريه ميكنى. فرمود ياد عمويم زيد و معامله‏اى كه با او كردند افتادم گريه‏ام گرفت. عرض كردم از چه قسمتى يادت آمد؟ فرمود بياد شهادتش افتادم كه تيرى بر پيشانيش رسيد پسرش يحيى خود را به روى او انداخت. عرض كرد بابا مژده باد ترا كه ميروى خدمت پيغمبر و على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام. فرمود آرى پسرم آنگاه آهنگرى را خواست و تير از پيشانى‏اش خارج نموده در دم جان داد. بدنش را آوردند كنار جوئى نزديك باغ زائده داخل جوى قبرى برايش كندند و او را دفن نمودند و آب را بجوى انداختند.غلامى هندى با آنها بود فردا صبح پيش يوسف بن عمر رفت و جريان دفن را باو اطلاع داد. يوسف بن عمر بدن او را بيرون آورد و در زباله دان كوفه چهار سال به دار آويخت پس بدنش را آتش زدند و خاكسترش را به باد دادند خداوند قاتل و خواركننده او را لعنت كند. شكايت اين ستمها كه بر ما خانواده محمد روا ميدارند به خدا ميكنم و از او يارى ميخواهم او بهترين يارى‏ كننده است. 📝 پی نوشت: الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص392 ص: 393. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
18 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ 4)علم اصول : ▪ در اینکه علم اصول از مهمترین علوم پایه برای استنباط محسوب میشود شکی نیست و بحث از احتیاج و عدم احتیاج به این علم حتی با اخباریها صرفا بحثی علمیست که ثمره عملی هم نخواهد داشت چرا که اخباریها هم در مقام استفاده از روایات ناچار به اعمال قواعدی خواهند بود که همان اصول فقه اخباریهاست احتیاج به این علم نیز نزد اصولیون نیز از مباحث روشن است لذا در این مقام به بعضی مباحث فلسفه اصول ، بعضی از علوم جدید که به علم اصول کمک میکنند ، کمبودهای علم اصول در مباحثی مثل قانون گذاری با توجه به این که از یک نگاه علم اصول قواعد کشف این قوانین شرعیست ، کمبود قواعد اصولی فقه سیاسی ، رابطه اصول و مکاتب فقهی و به طور کلی به نکاتی راهبردی که تحولی در علم اصول ایجاد میکند پرداخته شده . 🔹 نکته ای راجع به نوع تحقیقات در علم اصول لزوم رو آوردن به علت یابی خارجی نه بحثهای انتزاعی ▪ آنچه به عنوان یک نکته کلی باید متذکر شد این است که علوم اعتبارى نیز قابل ريشه‏ يابى ‏اند و این ریشه یابی و علت یابی فقط در مسائل علوم حقیقی جریان ندارد بلکه میشود در مسائل علوم اعتباری هم این کار را انجام داد این نوع تحقیق در مسائل علوم اعتباری به عنوان یک عامل تحول خصوصا در علم اصول میتواند مطرح و پی گیری شود. ▪ از نگاه تاریخی در علم اصول از ابتدا قضایای این علم بیشتر به صورت قضایای حقیقیه مطرح شده و مورد نقض و ابرام قرار گرفته است و از زمان صاحب کفایه يک تفكر معقول با زاویه بحثهاى فلسفى پی ریزی شده و بعد از ایشان نیز رشد کرده است و در بعضی موارد به فضایی کاملا غیر واقعی وکاربردی رسیده اما به نظر میرسد میتوان بحثهاى اصولى را به صورت قضایای خارجیه نیز پیگیری کرد . ▪ به عنوان مثال به جاى استدلالهايى كه در مسأله شهرت و جابريت آن شده است باید به علت یابی خارجی این مسئله پرداخت چرا که این بحث یک علت خارجی دارد پس بايد آن علت را با بررسی سیر تاریخی مسئله و رجوع به تاریخ فقه و فقها و بازسازی فضای فقهی و جوانب این مسئله بدست آوریم تا متوجه شویم چرا اهل سنت چنین بحثی در علم اصول ندارند و همچنین چرا همه علماى شیعه به اين بحث نپرداخته اند. پر واضح است که اين علت یابی غير از بحث كبروى و حجیت بوده و نتیجه آن نیز بسیار متفاوت است . ▪ حال باید گفت علت ورود بحث شهرت به مباحث اصول این است که علمای شيعه در يك زمان معين و شرايط معين در پی این نکته رفتند که شهرت جابر است يا نيست ؟ به یبان دیگر این بحث یک علت و ریشه خارجی دارد . آنچه باعث ورود این بحث به فقه و سپس اصول شیعه شد این است که در بین شيعه حدود 500 سال مبنا برای عمل به روایات حجّيت تعبّدى خبر نبود و علماى شيعه تا زمان شيخ طوسی به بعضى روايات ضعيف طبق ضوابط خاصی عمل مى‏كردند. شيخ طوسی اولين فردیست كه بحث حجيت تعبدى خبر واحد را در عدة الاصول مطرح كرده و البته این نکته به عنوان یک امر مسلم بین فقهای شیعه فرا گیر نمیشود اما در مرحله بعد توسط علامه حلی این بحث کاملا پی گیری شده و مورد عمل قرار گرفته و به خبر صحيح عمل شده و خبر ضعيف مورد عمل قرار نمىگیرد. در فاصله بین قدما و شیخ طوسی تا علامه حلی این اختلاف روش در قبول روایات مثل اختلاف هوا طوفان درست کرده و اين طوفان به فقهایی مثل شهيد اول، شهيد ثانى و صاحب مدارک و معاصرین آنها برخورد میکند ، این فقها برای حل اين طوفان قائل به «جابریّت شهرت» میشوند بدین معنی که ا گر قدما به روايتی ولو ضعيف عمل كردند این فقها هم قبول مى‏كنند چون سیره علمی قدما چنین بوده است . لذا اين بحث یک علت خارجی در تاريخ فقه شيعى دارد و فقهای دوره خاصی براى حل مشكل عمل قدما به روایات ضعیف جابریت شهرت را مطرح کردند و بعد این بحث را از زاویه علم اصول یعنی حجیت بررسی كردند. این یک نمونه از ریشه یابی بحثهای اصولیست که نوع نگاه یک اصولی را به مسئله عوض کرده و زاویه بحث و راه حل آنرا نیز عوض خواهد کرد چرا که بحث «شهرت» باید از این زاویه مطرح شود که آیا ما میتوانیم به شواهدی که قدما به آن اعتماد کرده اند ا کتفا کرده و قول قدما را در قبول و رد روایت بپذیریم یا نمیتوانیم و باید خود به تحقیقات بپردازیم و اصولا این بحث که شهرت حجت است یا نه بحثی غیر واقعی خواهد بود . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
📣📣📣 کانال تخصصی "علم رجال" ♨️ ما را به علاقمندان "علم رجال" و "رجال شناسی" معرفی بفرمایید ✳️ کانال تخصصی "علم رجال" در 🔼تلگرام T.me/Rejal_science ایتا Eitaa.com/Rejal_science
هدایت شده از ستاد راهیان نور
🛑آغاز ثبت‌نام بازدید از مناطق عملیاتی راهیان نور جنوب کشور ⬅ ستاد راهیان نور شهید صیاد شیرازی (ویژه کاروان های اتوبوسی) ⬅ ستاد راهیان نور شهید حسن باقری (ویژه خودروهای شخصی) ♦همراه با برنامه های فرهنگی و اجرای رزم شبانه توسط یگان تکاور 🔶 جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.rahiyannoor.ir مراجعه کنید و در صورت وجود سوال با شماره های 09122513824 (شهید صیاد شیرازی ویژه کاروانهای اتوبوسی) و 09126540865 (شهید حسن باقری ویژه خودروهای شخصی)تماس حاصل فرمایید. ❇ لطفا رسانه باشید❇ ✅ ستاد راهیان نور @rahiyanoor
متن پرسشی که از بنده در گروه حوزه علمیه چالش و تحول پرسیده شده ان شاءالله ساعت ۷ جمعه شب پاسخگو خواهم بود 🔅🔅🔅🔅🔅 💠 حوزه علمیه و چالش تحول... 🔘 در حوزه‌های علمیه کم نیستند افراد و گروه‌هایی که داعیه‌دار تحول بوده و راهکارهایی را نیز برای تغییر وضعیت موجود (در حوزه‌های مختلف) به وضعیت مطلوب ارائه می‌دهند . . . اما متاسفانه تا کنون فضایی برای تخاطب مستقیم بین این جریان‌ها که قابل ارزیابی و مقایسه برای مخاطبین باشد نبوده و یا به برنامه‌هایی مقطعی بسنده شده است. ♦️ اکنون فضا و بستری فراهم شده تا پرسش‌های بنیادین و اساسی و حتی تخصصی خود را از این افراد و گروه‌ها بپرسیم و پاسخ‌های آنان را با یکدیگر مقاسیه کنیم تا امکان ارزیابی و تشخیص مدل تحولی کارآمد برای ما فراهم‌تر گردد. ✔️ لذا از شما دعوت می‌کنیم تا در گروه "مباحثه پرسش‌های تحول" عضو شده و ضمن ارائه پرسش‌های خود، پاسخ های جریان‌های تحول خواه را شنیده و به بررسی و نقد آنان بپردازید. عضویت در گروه از طریق لینک زیر 👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426 @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مهمترین زمان تبلیغ 🔹 مهم‏ترين برهه‏‌اى و زمان و مكانى كه تبليغ، آنجا معنا مى‏‌دهد، جایى است كه وجود داشته باشد. 🔹 بيشترين زحمت در صدر اسلام و در زمان پيغمبر، زحمات مربوط به بود. بعد از پيغمبر، در زمان اميرالمؤمنين زحماتى بود كه از درگيرى و چالش حكومت اسلامى با افرادى كه مدعى اسلام بودند، به وجود مى‏‌آمد. بعد هم همين‏جور؛ در دوران ائمه هم همين‏جور؛ دوران غبارآلودگى فضا. 🔹 وقتى مسئله مشكل است كه اميرالمؤمنين در مقابل كسانى واقع مى‏‌شود كه اين‏ها مدعى اسلامند و معتقد به اسلام هم هستند؛ اين‏جور نبود كه معتقد به اسلام هم نباشند، از اسلام برگشته باشند؛ نه، معتقدند به اسلام، راه را غلط مى‏‌روند، هواهاى نفسانى كار دستشان مى‏‌دهد. اين، مشكل‏‌ترين وضع است كه افراد را به شبهه مى‏‌اندازد. 🔹 امروز در سطح داخل جامعه‏‌ى خودمان كه نگاه كنيد، همين‏جور است. لازم است. 📌 مناهج: خواص و در رأس آنها مسؤول هستند. انتخابات، اساسی‌ترین مسئله‌ی کشور است؛ به هوش باشیم رشد و نکس انقلاب، بسته به انتخابات است. @Manahejj
⚡️متن اطلاعیه اعلام پرسش هفته اول بسم الله الرحمن الرحیم محضر با برکت طلاب و فضلای محترم گروه پرسش های تحول سلام علیکم  بعد از راه اندازی "گروه مباحثه پرسش های تحول" -که با هدف ثبت پرسش های مرتبط با تحول در حوزه های علمیه در ذهنیت طلبه ها و اساتید تاسیس شده است- در مدت سه روز ۳۴ پرسش توسط شما به این گروه ارسال گردید؛ که با توجه به اشکال شکلی این سوالها؛ پرسش "بر اساس کدام اصول مکتب فقهی شیخ انصاری می توان نظام سازی کرد؟" به عنوان پرسش هفته اول گروه مباحثه- توسط تیم مدیریت گروه- انتخاب گردید. شایان ذکر است که گروه پرسش های تحول بر اساس چارچوبی چهار بخشی شامل: ۱- معلوم بودن مخاطب سوال ارسالی، ۲- رعایت اصل مُکث در طرح پرسش ( مهمترین پرسش خود را به گروه ارسال کنید) ۳- رعایت آراستگی لفظی و عبارتی پرسش و ۴- مسئله محور  بودن پرسش ( پرسش های کلی و غیر کاربردی منجر به تحول نمی شود) فرآیند گزینش و اعلام پرسش هفته را مدیریت می کند. بنابراین از همه دوستان خواهشمند هستیم که با رعایت چارچوب فوق پرسش های خود را به گروه ارسال کنند. در پایان از جناب حجت الاسلام سلمان رئوفی تقاضا می گردد که پاسخ به پرسش هفته را به دو شکل اجمالی و تفصیلی تنظیم بفرمایند. پاسخ اجمالی ایشان حداکثر در قالب ۱۰ دقیقه فایل صوتی و یا دو صفحه A4 ارائه و پاسخ تفصیلی هم در قالب ارجاع به یک کتاب، یا مقاله و یا دوره های تدریس و یا یک نشست تخصصی.. تعریف شود. البته ارائه پاسخ های مرحله دوم توسط ایشان- در مدت سه روز بعد از اعلام سوال هفته- در گروه پرسش های تحول بلا مانع است. متن کامل پرسش های هفته و پاسخ های اساتید و فضلای تحول خواه در بانک سوالات تحول -برای همیشه- در دسترس عموم طلاب قرار خواهد گرفت. با تشکر - گروه پرسش های تحول - پنج شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ 🔅🔅🔅🔅🔅 ان شاءالله ساعت ۷ جمعه شب پاسخگو خواهم بود 🔅🔅🔅🔅🔅 💠 حوزه علمیه و چالش تحول... 🔘 در حوزه‌های علمیه کم نیستند افراد و گروه‌هایی که داعیه‌دار تحول بوده و راهکارهایی را نیز برای تغییر وضعیت موجود (در حوزه‌های مختلف) به وضعیت مطلوب ارائه می‌دهند . . . اما متاسفانه تا کنون فضایی برای تخاطب مستقیم بین این جریان‌ها که قابل ارزیابی و مقایسه برای مخاطبین باشد نبوده و یا به برنامه‌هایی مقطعی بسنده شده است. ♦️ اکنون فضا و بستری فراهم شده تا پرسش‌های بنیادین و اساسی و حتی تخصصی خود را از این افراد و گروه‌ها بپرسیم و پاسخ‌های آنان را با یکدیگر مقاسیه کنیم تا امکان ارزیابی و تشخیص مدل تحولی کارآمد برای ما فراهم‌تر گردد. ✔️ لذا از شما دعوت می‌کنیم تا در گروه "مباحثه پرسش‌های تحول" عضو شده و ضمن ارائه پرسش‌های خود، پاسخ های جریان‌های تحول خواه را شنیده و به بررسی و نقد آنان بپردازید. عضویت در گروه از طریق لینک زیر 👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426 @salmanraoofi
نظام سازی بر اساس مکتب شیخ انصاری ۱.m4a
5.44M
🔆قسمت اول پاسخ به سوال نظام سازی بر اساس اصول مکتب شیخ انصاری ره 🔅🔅🔅 در گروه "مباحثه پرسش‌های تحول" عضو شده و ضمن ارائه پرسش‌های خود، پاسخ های جریان‌های تحول خواه را شنیده و به بررسی و نقد آنان بپردازید عضویت در گروه از طریق لینک زیر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426 @salmanraoofi
نظام سازی بر اساس مکتب شیخ انصاری ره ۲.m4a
6.05M
🔆قسمت دوم پاسخ به سوال نظام سازی بر اساس اصول مکتب شیخ انصاری ره 🔅🔅🔅 در گروه "مباحثه پرسش‌های تحول" عضو شده و ضمن ارائه پرسش‌های خود، پاسخ های جریان‌های تحول خواه را شنیده و به بررسی و نقد آنان بپردازید عضویت در گروه از طریق لینک زیر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426 @salmanraoofi
نظام سازی بر اساس مکتب شیخ انصاری ره ۳.m4a
4.31M
🔆قسمت سوم پاسخ به سوال نظام سازی بر اساس اصول مکتب شیخ انصاری ره 🔅🔅🔅 در گروه "مباحثه پرسش‌های تحول" عضو شده و ضمن ارائه پرسش‌های خود، پاسخ های جریان‌های تحول خواه را شنیده و به بررسی و نقد آنان بپردازید عضویت در گروه از طریق لینک زیر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426 @salmanraoofi
نظام سازی شیخ ۴.m4a
4.42M
🔆قسمت چهارم پاسخ به سوال نظام سازی بر اساس اصول مکتب شیخ انصاری ره 🔅🔅🔅 در گروه "مباحثه پرسش‌های تحول" عضو شده و ضمن ارائه پرسش‌های خود، پاسخ های جریان‌های تحول خواه را شنیده و به بررسی و نقد آنان بپردازید عضویت در گروه از طریق لینک زیر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426 @salmanraoofi
18 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ 4)علم اصول : ✅ نکته ای راجع به نوع استدلال در علم اصول ▪ از مسائلی که در علم اصول باعث انحراف مباحث از مجرای خود شده و تحلیلات را به غیر جهت صحیح هدایت کرده توجه نکردن به سنخ مسائل در علم اصول و ارائه تحلیل با توجه به سنخ مسئله است . ▪ به عنوان مثال توجه به این نکته لازم است که در علم اصول ، مباحث الفاظ باید تحلیل عقلایی شده و حتی باید زاویه نگاه به مباحث با سنخ آن تطابق داشته وتحلیل هایی عقلایی باشد نه عقلی و فلسفی . غفلت از این نوع نگاه باعث شده مباحث الفاظ تحلیلهایی غیر واقعی پیدا کند. ▪ به عنوان مثال نوع مسائل استفاده شده در مباحث اوامر و نواهی به هیئت و ماده برگردانده شده حال آنکه عقلا از کلمه با توجه به زوایای دیگری غیر از هیئت و ماده برداشتهای دیگری هم میکنند و نمیشود همه برداشتها را به هیئت و ماده برگرداند . ▪ در این مقام به یک مورد اشاره میکنیم در این بحث که هیئت امر دلالت بر فور هم دارد یا خیر بعضی معتقد شده اند که هیئت دلالت بر فور ، یا تراخی ندارد اما بعضی مثل آیه الله محقق داماد قائل شده اند که اولا امر لفظی که همان بر انگیختن انشایی باشد دلالت بر بعث دارد و جانشین بعث خارجیست ثانیا همانطور که بعث خارجی دلالت بر فور دارد و عقلا فردی را که در انجام بعث خارجی مولا کوتاهی کند سرزنش میکنند همانطور فردی را که در انجام امر لفظی مولا کوتاهی کند سرزنش میکنند. ▪ لذا طبق نظر ایشان همانطور که عقلا وجوب و ندب را از برانگیختن مولا انتزاع می کنند همانطور فوریت نیز از این برانگیختن انتزاع میشود بنا بر این ا گر چه این فوریت در هیئت و ماده اخذ نشده اما هم چنانکه «بعث از مولا» موضوع برای حکم عقلا به تمامیت حجت برای لزوم انجام امر است همینطور نیز «فوریت» موضوع برای حکم عقلا به فوریت امر و عدم جواز تراخیست تا وقتی که قرینه ای برخلاف نیامده.14 ▪ این تحلیل جز با رهیافت عقلایی و توجه به فضای صدور اوامر و نواهی و ملابسات این اوامر و نواهی و فهم عرف و عقلا از این مباحث میسر نیست . همچنین انتظار نداشتن همه دلالات از هیئت و ماده و خارج شدن از فضای غیر واقعی فلسفی در این مباحث ، که مرتبط با قانون گذاری و کشف ارتباط عبد با مولا و به عبارت فنی امروزی از سنخ زبان کاربردیست این تحلیلات واقعی را به دست می دهد لذا توجه به این نوع مباحث خصوصا در امر تشریع از نکاتیست که میتواند گره های مهمی را در مباحث اصول بگشاید و طرحهای جدیدی را مثل خطابات قانونیه حضرت امام (ره)پایه گذاری نماید . ✅ نکاتی راجع به رابطه اصول و فقه در مکاتب فقهی : ⏪ 1- در بعضی از مکاتب اجتهادی اصولی طولانی و پر دامنه و فقهی آسان و فرمولی ارائه میشود این مکاتب معمولا قوت اجتهاد را در اصولی قوی میبینند و هرچه فرد بهتر بتواند مباحث اصولی را در فقه داخل کند و قواعد آنرا بهتر تطبیق نماید و از اصول بیشتر استفاده کند این را یک حسن میدانند.در این مکتب معمولا روایات از لحاظ سندی مورد بررسی قرار گرفته و روایات ضعیف کنار گذاشته میشود سپس نسبت بین روایات باب از حیث مطلق و مقید و عام و خاص سنجیده شده و حکم مسئله روشن میشود البته این مکاتب معمولا نسبت به ادله و ظهور آنان در حکم سختگیرند و میشود گفت انتظار دارند حکم یک مسئله به طور صریح در روایت بیان شود همچنین چون روایات را صرفا با میزان سند بررسی کرده و روایات ضعیف را به راحتی کنار میگذارند به علت خالی شدن دستشان از دلیل سریعا به اصول عملیه مراجعه میکنند . البته به همین دلیل نیز به فقه خود ادله ای مثل سیره و روح شریعت اضافه کرده اند. ▪ حسن این مکتب ارتباط داشتن اصول با فقه است و اصولی که خوانده میشود کاملا به عرصه فقه آمده و کاربردی جلوه میکند گرچه به نظر میرسد فضای فقه این مکتب فضایی بریده از جو صدور روایات است و مبانی اصولی این مکتب با آنچه فضای واقعی فقه به نظر میرسد متفاوت است . پی نوشت: 21.عمدة الاصول آیة الله خرّازی ج2 ص 190 ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚 18- فی السرائر ؛ عن بَعْضُ أَصْحَابِنَا قَالَ‏ كُنْتُ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع وَ كَانَ إِذَا صَلَّى الْفَجْرَ لَمْ يَتَكَلَّمْ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ فَجَاءُوهُ يَوْمَ وُلِدَ فِيهِ زَيْدٌ فَبَشَّرُوهُ بِهِ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ قَالَ فَالْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ ع أَيُّ شَيْ‏ءٍ تَرَوْنِي أَنْ أُسَمِّيَ‏ هَذَا الْمَوْلُودَ قَالَ فَقَالَ كُلُّ رَجُلٍ مِنْهُمْ سَمِّهِ كَذَا وَ سَمِّهِ كَذَا قَالَ فَقَالَ يَا غُلَامُ عَلَيَّ بِالْمُصْحَفِ قَالَ فَجَاءُوا بِالْمُصْحَفِ فَوَضَعَهُ فِي حَجْرِهِ قَالَ ثُمَّ فَتَحَهُ فَنَظَرَ إِلَى أَوَّلِ حَرْفٍ فِي الْوَرَقَةِ فَإِذَا فِيهِ‏ وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً قَالَ ثُمَّ أَطْبَقَهُ ثُمَّ فَتَحَهُ ثَلَاثاً فَنَظَرَ فِيهِ فَإِذَا فِي أَوَّلِ وَرِقِهِ‏ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي‏ بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‏ ثُمَّ قَالَ هُوَ وَ اللَّهِ زَيْدٌ هُوَ وَ اللَّهِ زَيْدٌ فَسُمِّيَ زَيْداً .24» ▪ در سرائر آمده ؛ يكى از اصحاب نقل كرد كه خدمت على بن الحسين بوديم ايشان پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب صحبت نمي¬كردند. روزى كه زيد متولد شد اصحاب پس از نماز صبح به ايشان مژده دادند. در اين موقع روى به اصحاب نموده فرمود شما مي¬گوئيد نامش را چه بگذاريم؟ هر كدام نامى ذكر كردند. فرمود قرآن را بياوريد. همين كه قرآن را آوردند روى دامن خود نهاد و باز كرد در اول صفحه اين بود « وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ‏ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً» باز بر هم گذاشت براى مرتبه دوم باز كرد در اول صفحه اين آيه بود « إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‏ » فرمود به خدا قسم اين زيد است بخدا قسم زيد است نامش را زيد گذاشت. 📝 پی نوشت: 24.السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات) ؛ ج‏3 ؛ ص637 ص: 638 . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مهمترین زمان تبلیغ 🔹 مهم‏ترين برهه‏‌اى و زمان و مكانى كه تبليغ، آنجا معنا مى‏‌دهد، جایى است كه وجود داشته باشد. 🔹 بيشترين زحمت در صدر اسلام و در زمان پيغمبر، زحمات مربوط به بود. بعد از پيغمبر، در زمان اميرالمؤمنين زحماتى بود كه از درگيرى و چالش حكومت اسلامى با افرادى كه مدعى اسلام بودند، به وجود مى‏‌آمد. بعد هم همين‏جور؛ در دوران ائمه هم همين‏جور؛ دوران غبارآلودگى فضا. 🔹 وقتى مسئله مشكل است كه اميرالمؤمنين در مقابل كسانى واقع مى‏‌شود كه اين‏ها مدعى اسلامند و معتقد به اسلام هم هستند؛ اين‏جور نبود كه معتقد به اسلام هم نباشند، از اسلام برگشته باشند؛ نه، معتقدند به اسلام، راه را غلط مى‏‌روند، هواهاى نفسانى كار دستشان مى‏‌دهد. اين، مشكل‏‌ترين وضع است كه افراد را به شبهه مى‏‌اندازد. 🔹 امروز در سطح داخل جامعه‏‌ى خودمان كه نگاه كنيد، همين‏جور است. لازم است. 📌 مناهج: خواص و در رأس آنها مسؤول هستند. انتخابات، اساسی‌ترین مسئله‌ی کشور است؛ به هوش باشیم رشد و نکس انقلاب، بسته به انتخابات است. @Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه رهبر انقلاب: صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان یک ضرورت است حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه بر برنامه‌ریزی برای شناسایی و به‌کارگیری استعدادهای برتر فکری از میان طلاب جوان تأکید کردند. رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، نقش شورای عالی حوزه‌های علمیه در سیاستگذاری برای تربیت معلمان و مربیان دینی در جامعه را بسیار مهم و حیاتی دانستند و با قدردانی از زحمات اعضای این شورا و مدیریت حوزه، افزودند: حد و مرز وظایف شورای‌عالی و مدیریت حوزه یعنی تفاوت بین سیاستگذاری و اجرا باید هر چه مشخص‌تر باشد تا بازده کار چند برابر شود. حضرت آیت الله خامنه‌ای هدف از انقلاب اسلامی و جان‌فشانی و فداکاریهای امام بزرگوار در به ثمر رساندن این نهضت را تحقق حاکمیت و شریعت اسلامی خواندند و گفتند: دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به مبانی اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها حوزه‌های علمیه است. صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان بیان فرمودند (منشور روحانیت) یک ضرورت است. ایشان با تأکید بر شناسایی استعدادها و ظرفیتهای پنهان فکری در طلاب جوان، افزودند: در بخشهای گوناگون کشور، بعضاً کارهای بزرگ و ابتکارات شگفت‌انگیزی به‌دست جوانان انجام می‌شود و در بخش حوزه و طلبگی نیز یقیناً چنین استعدادهایی وجود دارند که باید شناسایی و در حلقه‌های فکری به‌کار گرفته شوند و از آنها مسئولیت خواسته شود. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با برشمردن نمونه‌هایی از حضور علمای بزرگ و تراز اول سابق در شهرهای مختلف کشور، افزودند: مقوله هجرت طلاب به شهرها برای رونق دادن به امور دینی و تربیتی آن مناطق کار بسیار خوب و لازمی است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شهرهای مختلف از حضور عالمان دین خالی نشود.
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤐کی باید نحوه اعتراضات مدنی رو طراحی کنه!؟ ⁉️حوزه باید کتک بخورد ... ! 📍 آنچه در هفته قبل گذشت... (فیلم کامل به زودی ...) 💡محفل و دغدغه های انقلابی ➖شما هم به دعوتید: 🔺هر هفته شب های جمعه بعد از نماز در جوار مزار شهدا @afsaran_behesht
باسمه تعالی ادبیات ایشان جالب نیست اما سوالات ایشان و نکات ایشان درباره حوزه قم در موارد متعددی درست است آیت الله سیفی مازندرانی هم به نکاتی درباره همین نوع مسائل تصریح کردند @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 آقای خاتمی الگوی شفافیت باشید 📝 نقد مشفقانه شورای عالی 🖋 علی مهدوی 🔹 پس از دیدار شورای عالی با رهبر معظم انقلاب، اتفاقاتی را شاهد بودیم از جمله جلسه فوق‌العاده معاونین حوزه علمیه و تصویب مصوباتی که خیلی پیشتر از این باید شاهدش می‌بودیم؛ همچنین زنده شدن بانک ایده‌ها در شورای عالی حوزه‌های علمیه پس از مرگ خاموش آن و ... . 🔹 یکی از این اتفاقات، سخنان شفاف آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس خارج فقه خویش بود. ایشان گزارشی مختصر از دیدار شورای عالی با رهبری ارائه کردند؛ از بحران مالی حوزه علمیه، لزوم احیای موقوفات حوزوی و مشکل کاهش ورودی‌های حوزه علمیه سخن گفتند. همچنین از طلاب خوش‌فکر خواستند دغدغه‌های خودشان را با شورای عالی مطرح کنند!! 🔹 اما در کمال تعجب می‌بینیم صوت درس خارج ایشان تقطیع می‌شود و تمامی مطالب فوق حذف شده‌اند؟ این امر، سؤالات بسیاری را به وجود می‌آورد از جمله اینکه: ❓ واقعا سانسور این بیانات مهم چه توجیهی دارد؟ ❓ طلاب پای درس ایشان فقط محرم هستند و دیگران نامحرم؟ ❓ دیگر طلاب حق ندارند از مسائل و مشکلات جاری حوزه مطلع شوند؟ ❓ از همه طلاب و نخبگان نباید درخواست شود طرح‌ها و دغدغه‌های خویش را با شورای عالی در میان بگذارند؟ 🔹 آقای خاتمی وقتی مطلع شدیم در درس خارج این مباحث را مطرح کردید بسیار خوشحال شدیم به امید تغییر و تحولات ویژه در شورای عالی، به امید اهمیت‌دادن به طلاب جوان؛ اما وقتی با سانسور کامل این بیانات مواجه شدیم به همان میزان نگران شدیم که مبادا همه اینها ظاهری و صوری باشد؟! 🔹 آقای خاتمی، کاری نکنیم که دیگران بهانه تخریب شورای عالی را پیدا کنند. بیایید شفافیت را از شورای عالی آغاز کنیم. اگر مسؤولین عالی حوزوی از شفافیت بترسند یا فراری باشند چه انتظاری داریم که دولتمردان تن به شفافیت دهند. شما الگوی حال و آینده روحانیونی هستید که بر مسند مقامات مختلف کشوری قرار دارند یا در آینده تکیه خواهند زد. بیایید شفافیت را از همینجا شروع کنیم؛ دقیقا از قلب تپنده حوزه علمیه؛ شورای عالی. @Manahejj
🔅🔅🔅 📚 19- فی الكافي باسناده عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنِ الْمَصْلُوبِ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ جَدِّي ع صَلَّى عَلَى عَمِّهِ‏. » ▪ در کافی آمده از ابوهاشم جعفری آمده از امام رضا در مورد به دار آویخته شده پرسیدم پس فرمود : آیا نمی¬دانی جدم ( امام صادق ) بر عمویش ( زید) نماز خواند . 🔅🔅🔅 📚 20- كشف الغمة مِنْ كِتَابِ الدَّلَائِلِ لِلْحِمْيَرِيِّ، عَنْ جَابِرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏ : « لَا يَخْرُجُ عَلَى هِشَامٍ أَحَدٌ إِلَّا قَتَلَهُ فَقُلْنَا لِزَيْدٍ هَذِهِ الْمَقَالَةَ فَقَالَ إِنِّي شَهِدْتُ هِشَاماً وَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُسَبُّ عِنْدَهُ فَلَمْ يُنْكِرْ ذَلِكَ وَ لَمْ يُغَيِّرْهُ فَوَ اللَّهِ لَوْ لَمْ يَكُنْ إِلَّا أَنَا وَ آخَرُ لَخَرَجْتُ عَلَيْهِ‏ .» ▪ در کشف الغمه آمده جابر گويد: من شنيدم از أبى جعفر (ع) كه ميفرمود: خروج نكرد كسى بر هشام‏ مگر كه كشت او را، ما اين مقاله را به زيد رسانيديم گفت: من حاضر بودم نزد هشام و رسول اللَّه را (ص) بد ميگفتند نزد او و او منكر و متغير نميشد از اين، بخدا كه اگر نباشد مگر من و ديگرى من بر او خروج كنم . 📝 پی نوشت: 25.. الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏3 / 215 . 26. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏46 ؛ ص192. 27.این روایت میرساند که با کمترین بهانه می¬توان علیه خلفای جور قیام کرد . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
19 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⏪ 2 – در بعضی مکاتب علم اصول بسیار مختصر ارائه شده و بیشتر به فقه اهمیت میدهند در این مکتب هر کس رجالش قویتر باشد و نسبت به جو صدور روایت و فقه اهل سنت آ گاهی بیشتری داشته باشد و تبحر بیشتری در کتب حدیثی و کارهای فقه الحدیثی داشته و تتبع بیشتری در کتب فقهی داشته و اطلاعش از اقوال فقها بیشتر باشد و بتواند جمعهای فقهی – نه صناعی و اصولی - بهتری هنگام تعارض ادله ارائه کند فقیه قویتری محسوب میشود و قوت علمی یک فرد برگشت به اصول او ندارد. ▪ فقه این مکتب به مراتب قویتر از اصول است و در این مکتب معمولا هنگام پیچش مسائل فقهی هم به سراغ علم اصول نمیروند و معمولا معضلات فقهی را با احتیاط یا استفاده از عموم آیات حل میکنند. ▪ گرچه فقه این مکتب فقهی عالی راقی و پر تتبع و واقع گرا به نظر میرسد اما به علت ارائه نکردن مبانی فقهی و فقه الحدیثی به صورت علمی در علم اصول فقه این مکتب از لحاظ اصولی ضعیف به نظر میرسد و افکار اصولی این مکتب مورد بررسی و نقد قرار نمیگیرد ا گر مبانی و علل این گونه برخورد با علم اصول در اصول این فقها تبیین شود و شیوه ظهور گیری خود را مستدل و به روش اصولی ارائه کنند مطمئنا شاهد اصولی نو ، کاربردی و واقع گرا خواهیم بود. ⏪ 3- بعضی مکاتب رابطه متعادلی بین فقه و اصول برقرار کرده اند گرچه اصول را مقدمه برای فقه میدانند اما آنقدر به مقدمه نمیپردازند که ذی المقدمه ضعیف و غیر کاربردی و غیر واقعی شود و علم اصول را بین تطویل و اختصار دو مکتب گذشته ارائه کرده و رابطه فقه و اصول را قطع نمیکنند همچنین هنگام معضلات فقهی از علم اصول به نحو شایسته استفاده مینمایند . ▪ در این مکتب مباحث الفاظ کمتر به کار برده میشود و بیشتر اصول عملیه مورد استفاده در فقه قرار میگیرد . ▪ گرچه این مکتب رابطه متعادلی بین فقه و اصول برقرار میکند اما تبیین نکردن علت این برخورد از لحاظ اصولی و تنقیح نکردن مبانی این گونه کاربرد مباحث الفاظ باعث میشود که گسستی در استفاده بین دو قسم مباحث اصولی ؛ الفاظ و اصول عملیه در ارتباط با فقه احساس میشود لذا ا گر این مکتب بتواند مبانی مباحث الفاظ خود را در علم اصول وارد کرده و تنقیح کند مطمئنا بهترین رابطه بین فقه و اصول از آن این مکتب خواهد بود . ✅ نکاتی راجع به مباحث الفاظ علم اصول لزوم استفاده از علوم جدید بررسی زبان ، برای غنای مباحث الفاظ علم اصول ✅ اشاره ای به بعضی علوم و مباحث راهگشا ▪ علم زبانشناسی : در تعریف این علم گفته اند :( زبانشناسی همچنان که از نام آن بر می آید دانش شناخت و بررسی زبان به طریقه علمی است . منظور از روش علمی آن است که ابتدا واقعیات و پدیده های عینی و محسوس زبانی گرد آوری شده ، و طبقه بندی و فهرست بندی می شوند و از روی این فهرستها نتیجه گیری به عمل می آید. سپس نتایج و فرضیات به دست آمده به محک آزمایش زده می شوند تا در صورت درست یا غلط بودن به عنوان یک نظریه پذیرفته یا مردود شناخته شوند15.) ▪ در این علم به مباحثی چون تفاوت گفتار و نوشتار، تفاوت زبانشناسی همزمانی و زبانشناسی تاریخی ، جوهر و اصل زبان ، دستگاه زبان ، خصوصیات خطی زبان ، اصل نسبیت زبان ، زبان و خط ، رابطه زبان و خط، اندامهای گویایی و اصوات زبانی ، ویژگیهای زبر زنجیری گفتار ، دستور زبان ، بررسی معنی ، زبانشناسی و علوم دیگر ، پرداخته میشود ما به دو سرفصل از فصل های راهگشا در این علم اشاره میکنیم ▪ رابطه زبان و خط: در این بحث سیر پیدایش زبان با توجه به شواهد تاریخی بررسی شده و نظر زبانشناسان این است که بشر ابتدا به جایگزینی کلمات به جای نقاشی ای اشیا پرداخت و سپس با پیشرفت به کلمات جایگزین و کلمات رابط و اعداد و سپس جملات و دیگر پیشرفتهای زبانی نایل گشت . ▪ بررسی این مباحث در تحلیل بحث وضع و همچنین بحث اولین واضع و تحلیل وجود رابط میتواند موثر باشد. ▪ علم معنی شناسی :این علم شاخه های مختلفی دارد سه شاخه مهم این علم عبارتند از «معنی شناسی کاربردی» ، «معنی شناسی منطقی» و «معنی شناسی شناختی» است مباحث معنی شناسی کاربردی از مباحثی است که به تاثیر فضای صدور کلام و نحوه القای آن میپردازد که میتواند به مبحث حجیت ظواهر و خصوصا بحث حجیت ظواهر برای مخاطبین ارتباط وثیقی پیدا کند و تحلیلهای راهگشایی برای بررسی این مسائل ارائه دهد. 📝 پی نوشت: 15.زبان و زبان شناسی دکتر مهری باقری ص1 8 نشر قطره ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
1_152343284.mp3
7.95M
🔆انتقاد شدید از شورای عالی حوزه و مواد و روش آموزشی حوزه علمیه 📝 زوائد و نقایص اصول الفقه 🎙 استاد ربانی گلپایگانی 🔅[اسلاف ما] اخباری‌ها را برای چه نقد کردند؟ چون اخباری‌ها معتقد بودند ظواهر کتاب حجت نیست؛ قرآن تحریف شده است و...!! امروز هم باید یک فصلی از اصول الفقه را اختصاص دهیم به نقد هرمونوتیک [که به جنگ قرائت حوزه علمیه از دین آمده است] 🔅شبانه‌روز این اندیشه‌ها در فضای مجازی به خورد ما داده می‌شود [و دست طلاب خالی است] و ذهنشان مشغول است. 🔅بزرگان حوزه باید فکری درباره کتب درسی و آموزشی حوزه علمیه کنند تا طلاب بیمه شوند. کلام جدید و معرفت‌شناسی باید در حوزه گفته شود. 🔅سابق بر این دست بنده در مرکز تخصصی کلام (آیت‌الله سبحانی) برای تعیین کتب و مواد آموزشی باز بود؛ اما [شورای عالی] به بهانه یکسان‌سازی واحدهای آموزشی دست ما را بستند. گفتند فلسفه ۸ واحد!! بدایه را هم نمی‌شود در ۸ واحد گفت چه برسد به نهایه. کلامی اگر پایه فلسفی‌اش قوی نباشد چطور می‌تواند در برابر هایدگر و هگل و ... مقابله کند؟!! اگر مطهری در برابر اینها ایستاد چون قوی بود و اینها را به چالش کشید. 📅 ۲۵ آذر ۱۳۹۸ 💢حوزه و فلسفه 💢شورای عالی حوزه @Manahejj @salmanraoofi
19 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⏪ زبان کاربردی امروزه در علوم زبانشناسی شاخه ای تحت عنوان زبان کاربردی نیز وجود دارد که به بررسی مباحث و اصطلاحات خاص زبانی می پردازد جای این مباحث در علم اصول خالیست البته از این جهت که در علم اصول متاسفانه به الفاظ ارائه قانون اعم از الزام و ترک به حکم شرعی پرداخته نشده به عنوان مثال واژه «لابأس» در روایات بسیار به کار میرود بررسی این نکته که این واژه در واقع میخواهد به چه نکته ای اشاره کند بسیار قابل تامل است .آیا اشاره به عدم وجود مفسده دارد یا اشاره به عدم لزوم حکم یا نکته دیگر. حقا این نکته جای تحقیق و بررسی دارد چرا که در هنگام تعارض روایات بسیار دیده میشود که حکمی با این لفظ با حکم دیگر تعارض دارد نحوه تفسیر از این لفظ همینطور الفاظ دیگر فقیه را در فهم بهتر از ادله و جمع بهتر ادله کمک شایانی خواهد کرد . ⏪ لزوم توجه به مباحث تشریع و قانونگذاری و لوازم آن از مباحث مهمی که در علم اصول میتواند راهگشا باشد بررسی مباحث تشریع و قانونگذاریست و مباحث مرتبط با این مسائل است که در این مجال به چند نکته اشاره میکنیم : ▫ 1) روابط منابع تشریع : رابطه قرآن و سنت : مسلما قرآن و سنت دو منبع احکام الاهی هستند اما رابطه این دو از مباحث مهمی است که تحت عنوان رابطه منابع تشریع میتواند بررسی شود . بحث تخصیص آیات قرآن به خبر واحد از مباحثی است که در کتب اصول مطرح شده و در واقع از شاخه های همین بحث است . ⏪ مباحث ذیل نیز در این رابطه میتواند بررسی شود و راهگشا باشد : استقلال رسول ا کرم در تشریع : از مباحث مهمی که در این حیطه قابل بررسی و کنکاش است تفویض قانونگذاری به پیامبر گرامی اسلام است در این رابطه احادیث استفاضه دارند و بررسی این مسئله از حیث تبعات قانونی بسیار مهم و قابل اعتناست و چند سوال مهم در این رابطه مطرح است : 🔹 الف) آیا قوانینی که رسول ا کرم تشریع کردند در قرآن وجود دارد؟ یا وجود نداشته و این قوانین از مصادیق تشریعات رسول ا کرمند ؟ ا گر وجود دارد آیا فقط رسول ا کرم به دلیل روایت « انما یعرف القرآن من خوطب به 16» میتوانند این قوانین را از قرآن برداشت کنند یا این قوانین از قرآن قابل استفاده اند اما با دقت و ژرف اندیشی ؟ 🔹 ب) قوانین تشریع شده توسط رسول ا کرم در طول قوانین قرآنند یا در عرض آن ؟ به این معنی که آیا قوانین رسول ا کرم در رتبه بعد از قوانین قرآنی به ارائه قانون میپردازد یا در عرض آن به ارائه قانون میپردازد یا بعضی موارد در عرض هم هستند و بعضی موارد در طول هم تفاوت موارد یاد شده به این است که ا گر قانون رسول اکرم در طول قانون قرآن باشد نباید تضاد ظاهری بین این قوانین باشد اما در صورتی که در عرض باشد امکان تضاد ظاهری بین این قوانین وجود دارد . مثلا بعضی خوردنی ها توسط پیامبر یا ائمه تحریم شده حال آنکه در بعضی روایات به تبع آیات به مطلقات قرآنی از قبیل آیه « قل لا اجد فی ما اوحی الی محرما الی طاعم یطعمه 145 – انعام » استناد شده است حال ا گر به این مبنا قائل باشیم که قوانین نبوی در طول قانون قرآنند باید به طرح و توجیه روایات قائل شده به حرمت پرداخت و ا گر به این قائل شویم که این دو منبع در عرض هم در قانون گذاری هستند باید سر تعظیم در قبال روایات تحریم فرود آورد و به توجیه روایات مستند به مطلقات قرآنی پرداخت . 📝 پی نوشت: 16.کافی ج8 ص311 ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi