🔰ثبت نام دوره کوتاه مدت و مجازی ترم زمستان
معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی
🔸عناوین رشته های رسانه ای:
🔹روش نقد و تحلیل #انیمیشن:
دکتر محمد حسین فرج نژاد
استاد و مؤلف در موضوع سینما و انیمیشن
🔹#سواد_رسانهای و بحرانهای اجتماعی:
دکتر معصومه نصیری
استاد و مولف کتب سواد رسانه و قائم مقام سابق انجمن سواد رسانه ای ایران
🔹سواد #بازیهای_رایانهای:
مهندس مهدی حق وردی
استاد دوره های سواد بازی
🔹#تجربهنگاری_فرهنگی در حوزه رسانهها:
دکتر مجید مبینی
مدیر کارگروه تجربه نگاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم
🔹تحلیل و بررسی #سبک_زندگی در رسانهها:
حجت الاسلام و المسلمین علی قهرمانی
استاد و مؤلف در موضوع سبک زندگی
🔹اصول و کلیات سواد رسانهای: عباسعلی متولیان
مدرس سواد رسانه و دبیر انجمن سواد رسانه طلاب
ثبت نام: تا 15 بهمن در سایت
https://eshragh.ir/
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰قابل توجه علاقه مندان دوره های مجازی رسانه:
مهلت ثبت نام تا روز شنبه 18 بهمن ماه تمدید گردید.
🔹برای اطلاع از دوره ها و ثبت نام به آدرس ذیل مراجعه نمایید:
https://eshragh.ir/courses-%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%87/
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📣 دانشكده دين و رسانه در آستانه راه اندازی رشته #فلسفه_رسانه، برگزار می كند:
" نشست مجازی نقد و بررسی كتاب «بازخوانی فلسفه های معاصر رسانه با رويكرد اسلامی؛ تأليف محمود يوسف السماسيري» "
📌 با حضور:
- دكتر سيدحسن حسينی استاد تمام گروه فلسفه علم و معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی شريف
- حجت الاسلام دكتر سيدحميد ميرخندان استاد دانشكده دين و رسانه دانشگاه صدا و سيما
دبير جلسه:
دكتر سيد علی محمد رضوی مدير گروه فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانشكده دين و رسانه
⏰ زمان: دوشنبه 99/11/20 ؛ ساعت 10 تا 12
🔸 شركت در نشست مجازی از طريق لينك زير:
https://connect.iribu.ac.ir:443/rv82gfnkc6cu/?proto=true
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🎬نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است:
نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد
1- عرفان ابراهیمی برای فیلم مامان
2- پژمان جمشیدی برای فیلم شیشلیک
3- پوریا رحیمیسام برای فیلم زالاوا
4- وحید رهبانی برای فیلم مصلحت
5- پدرام شریفی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین نقش مکمل زن
1- آزیتا حاجیان برای فیلم خط فرضی
2- الهام شفیعی برای فیلم روزی روزگاری آبادان
3- گلاره عباسی برای فیلم ابلق
4- گیتی معینی برای فیلم ابلق
نامزدهای بهترین نقش اول مرد
1- پرویز پرستویی برای فیلم بی همه چیز
2- نوید پورفرج برای فیلم زالاوا
3- محسن تنابنده برای فیلم روزی روزگاری آبادان
4- میلاد صویلوی برای فیلم یدو
5- رضا عطاران برای فیلم روشن
6- امیر نوروزی برای فیلم مامان
نامزدهای بهترین نقش اول زن
1- رویا افشار برای فیلم مامان
2- ستاره پسیانی برای فیلم یدو
3- الناز حبیبی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبا
4- ملیسا ذاکری برای فیلم ستاره بازی
5- الناز شاکردوست برای فیلم ابلق
6- نازنین فراهانی برای فیلم مصلحت
نامزدهای بهترین فیلمنامه
1- ارسلان امیری، آیدا پناهنده، تهمینه بهرام برای فیلم زالاوا
2- آرش انیسی برای فیلم مامان
3- آیدا پناهنده، ارسلان امیری برای فیلم تیتی
نامزدهای بهترین کارگردانی
1- نرگس آبیار برای فیلم ابلق
2- ارسلان امیری برای فیلم زالاوا
3- مهدی جعفری برای فیلم یدو
4- محسن قرایی برای فیلم بی همه چیز
نامزدهای بهترین فیلم
1- ابلق به تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی
2- بی همه چیز به تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی
3- زالاوا به تهیهکنندگی روحاله برادری و سمیرا برادری
4- یدو به تهیهکنندگی محمدرضا مصباح
نامزدهای کارگردان اول
1- حمیدرضا آذرنگ برای فیلم روزی روزگاری آبادان
2- ارسلان امیری برای فیلم زالاوا
3- آرش انیسی برای فیلم مامان
4- عادل تبریزی برای فیلم گیجگاه
5- حسین دارابی برای فیلم مصلحت
6- سیاوش سرمدی برای فیلم منصور
🎥📽
#سینما #جشنواره_فیلم_فجر
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
اسامی برگزیدگان سیونهمین جشنواره فیلم فجر
🔹بهترین فیلم: محمدرضا مصباح (یدو)
🔸بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: نرگس آبیار (ابلق)
🔹بهترین فیلم از نگاه ملی: (تک تیرانداز)
🔸بهترین کارگردانی: مهدی جعفری (یدو)
🔹جایزه ویژه داوران: محسن قرائی (بی همه چیز)
🔸بهترین بازیگر نقش اول زن: رویا افشار (مامان)
🔹بهترین بازیگر نقش اول مرد: رضا عطاران (روشن)
🔸دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن: ستاره پسیانی (یدو)
🔹بهترین بازیگر مکمل زن: گلاره عباسی (ابلق)
🔸بهترین بازیگر مکمل مرد: پوریا رحیمیسام (زالاوا)
🔹بهترین فیلمنامه: آیدا پناهنده، ارسلان امیری و تهمینه بهرام (زالاوا)
🔸بهترین فیلمِ اول: ارسلان امیری (زالاوا)
🔹دیپلم افتخار فیلمِ اول: حسین دارابی (مصلحت)
🔸بهترین فیلمنامه اقتباسی: محسن قرائی و محمد داوودی (بی همه چیز)
🔹بهترین فیلمبرداری: مرتضی نجفی (روشن) و (یدو)
🔸بهترین تدوین: عماد خدابخش (بیهمه چیز)
🔹بهترین موسیقی متن: حامد ثابت (بیهمه چیز)
🔸بهترین صداگذاری: امیرحسین قاسمی (یدو)
🔹بهترین صدابرداری: رشید دانشمند (یدو)
🔸بهترین طراحی صحنه: سهیل دانشاشراقی (روزی روزگاری آبادان)
🔹بهترین طراحی لباس: مارال جیرانی (بیهمه چیز)
🔸بهترین چهره پردازی: ایمان امیدواری (ابلق)
🔹بهترین جلوههای ویژه بصری: فرید ناظرفصیحی (ابلق)
🔸بهترین جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان (تک تیرانداز)
🔹بهترین فیلم مستند: تقی امیرانی (کودتای ٥۳)
🔸بهترین فیلم کوتاه: مریم اسمیخانی (وضعیت اورژانسی)
🔹بهترین عکس: سحاب زریباف (خورشید)
🔸بهترین پوستر: وحید عبدالحسینی (هفت و نیم)
🔹بهترین تیزر: حمید نجفیراد (شنای پروانه)
منبع: تسنیم
🎥📽
#سینما #جشنواره_فیلم_فجر
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
#معرفی_کتاب
📚مینیمالیسم دیجیتال: یافتن زندگی متمرکز در یک جهان پر هیاهو
نویسنده: کال نیوپورت
سال نشر: 2019 - 1399
🔷کتاب مینیمالیسم دیجیتال: یافتن زندگی متمرکز در یک جهان پر هیاهو، یکی از پرفروشترین آثار نیویورک تایمز از حذف مسائل غیر ضروری و توجه به اموری که ضروری هستند، میگوید. نیوپورت که قبلا #کتاب پرفروش «کار عمیق» را نوشته، این بار فلسفهی نوینی را برای استفاده از فناوری معرفی میکند که زندگیهای بسیاری را بهبود بخشیده است.
🔹کال نیوپورت (Cal Newport) در سال 2016، مقالهای از اندرو سالیوان مفسر و وبلاگنویس مشهور با عنوان «من زمانی انسان بودم» در مجلهی #نیویورک_تایمز خواند. مقالهای که عنوان فرعیِ آن هشدار دهنده بود: «بمبارانِ بیپایانِ اخبار و شایعات و عکس از ما دیوانگانی معتاد به دریافت #اطلاعات ساخته. این اتفاق مرا نابود کرد و ممکن است با شما هم چنین کند.» این مقاله سبب شد تا نیوپورت به شکلی غیرمنتظره وارد دورهای فشرده برای مطالعه و تحقیق دربارهی مزایا و خطراتِ زندگیِ مدرن شود و این بار کتابی در خصوص تاثیر #تکنولوژی و شبکههای مجازی بر روند زندگی واقعی افراد بنویسد.
🔶بدون شک شما با وجود زندگی در دنیای مدرن و استفاده از #شبکههای_اجتماعی و برنامههایی با طراحیِهای اعتیادآورِ نیاز دارید تا با فلسفهی استفاده از این فناوریها آشنا شوید. هدفِ کتاب حاضر، شناساندن مینیمالیسمِ دیجیتال (digital minimalism: choosing a focused life in a noisy world) است که این شامل کاوشی دقیقتر دربارهی آنچه از شما میخواهد و علت نتیجه دهندگیِ آن است. در مرحلهی بعد در صورت پذیرش این فلسفه، نحوهی به کارگیریِ آن را به شما یاد میدهد.
🔸برای رسیدن به این هدف، کتاب به دو بخش تقسیم شده است. در بخش نخست فلسفهی زیربناییِ مینیمالیسمِ دیجیتال توضیح داده شده و بخش دومِ نگاهی دقیقتر به ایدههاییست که به شما در پیش گرفتنِ سبکِ زندگی ساده و مینیمالیستی کمک میکنند.
🔻در حقیقت کال نیوپورت با بررسی زندگیهای مختلف روشهای مرسوم مینیمالیستهای دیجیتال و ایدههای حمایت کنندهی آنها را کشف میکند. او نشان میدهد که آنها چطور با بازبینی شبکههای اجتماعی مجددا لذتهای دنیای برونخط را پیدا کرده و از راه دورههای منظم خلوتگزینی، دوباره ارتباط با خودِ درونیشان را میسازند. همچنین در آخر راهبردهایی را به شما آموزش میدهد تا بتوانید این روشها را در زندگی خود به کار برید.
🔺هدف نهایی نیوپورت در این کتاب گفتن این نکته است که #فناوری نه خوب است و نه بد، مهم این است که بتوانید از آن در راه اهداف و ارزشهایتان استفاده کنید و اجازه ندهید فناوری از شما استفاده کند.
◾️در نهایت میتوان گفت که اگر به دنبال نقشۀ راهی برای رها کردن خودتان از قید و بند #ایمیل، شبکههای اجتماعی، #گوشی_هوشمند و صفحه نمایش هستید و میخواهید به زندگی واقعی خود برگردید، تردید نکنید که خواندن این کتاب برای شما مفید خواهد بود.
▪️کال نیوپورت استاد علوم #کامپیوتر دانشگاه جورج تاون است. او در زمینه نظریه سیستمهای توزیع شده تحقیق و علاوه بر کارهای دانشگاهی، در زمینه تعامل و کنش بین #فرهنگ و تکنولوژی پژوهش میکند. همچنین او تاکنون 6 کتاب نوشته که معروفترین آنها کار عمیق است که از سال 2017 پیوسته مورد توجه و استقبال خوانندگان و منتقدان قرار گرفته است.
✅جوایز کتاب مینیمالیسم دیجیتال:
- پرفروشترین کتابهای فهرست نیویورک تایمز و ژورنال وال استریت
- پرفروشترین کتابهای ناشران هفتگی (Publishers Weekly) و آمریکای امروز (US Today)
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️به فضای مجازی به عنوان فضای دوم از زندگی واقعی توجه کنید
دکتر مظفری مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد علوم تحقیقات در گفتگو با خبرفوری:
🔹رکن اساسی برای جلوگیری از تهدیدهای فضای مجازی #آموزش است.
🔹عدم برنامه ریزی صحیح و مدیریت زمان در استفاده از #فضای_مجازی موجب ایجاد تهدید میشود و فضای مجازی به فضایی#اعتیاد آور تبدیل میشود.
#سواد_رسانهای
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
درباره حکمرانی مجازی .MP3
24.76M
🎧 استاد میرباقری | الزامات مبارزه در دوران حکمرانی مجازی، ۹۹/۱۱/۱۰
💥 ما باید در مقیاس مدیریت و حکمرانیِ #فضای_مجازی در جهان حضور پیدا کنیم و فقط کاربران نباشیم. مبارزۀ در سطح کاربری خوب است ولی کافی نیست.
باید میدان درگیری خود را حکمرانی مجازی قرار دهیم و مسیر گسترش فضای مجازی در جهان و افق توسعۀ رسانه و استراتژی و سیاستگذاری در این عرصه را، نخبگان #انقلاب_اسلامی تعریف کنند.
💥 اگر در زمینِ #حکمرانی_مجازی غربی بازی کنید، بازندهاید؛ ولو گُل بزنید!
این حکمرانی را باید خودتان به دست بگیرید و جهتش را تغییر دهید.
💥 باید برای #استارتاپ ها و شتابدهندهها جایگزین طراحی کنید. شما به پلتفرمهای جدیدی نیاز دارید که جنس جدیدی از نیاز و ارضا را به هم گره بزند و سامان دهد و نیازمندیهای جامعه ایمانی را توسعه دهد.
💥 استراتژی شما در فضای مجازی، مبارزه با تحقیرشدگی در برابر غرب باشد. («تحقیر، فریفتگی انحلال»، طریق توسعۀ #فرهنگ_غرب است.)
💥 در مبارزۀ نرم و سخت در عرصه مجازی، اولویت در این است که پرچمداران دشمن را بزنید. اگر پرچمداران و محورها را بزنید، مابقی فرو میافتند. باید عمود خیمهشان را بکِشید.
💥 ادبیات اسلامِ ناب (در برابر #اسلام_آمریکایی) را احیا کنید.
💥 مواظب باشید که شهوتِ دیدهشدن و طرفدار جمع کردن در فضای مجازی، شما را زمینگیر نکند.
منبع: کانال استاد #میرباقری
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
♨️راهکارهای #مدیریت_رسانه در #خانواده
🔹#الگوسازی بر اساس سبک زندگی فردی موفق و مورد قبول، ساختاری برای زندگی خود و فرزندانمان بسازیم.
🔹#ایمن_سازی(سلامت جسم و روح)؛ در فضای رسانه، رعایت اصول ایمنی برای جسم و همینطور پرداختن به ایمنی روح حائز اهمیت است.
🔹#همراهی؛ به منظور تأمین آرامش روان فرزندان در دنیای رسانه، همراهی آگاهانه والدین و مربیان همواره ضروری است.
🔹تدریج و #استمرار؛ آهسته و پیوسته! پیادهسازی اصول و قواعد میبایست تدریجی و مداوم باشد تا مفید واقع شود.
🔹#جایگزین_سازی؛ درصدی از فعالیت های افراد در فضای رسانه باید با فعالیتهای فیزیکی و فکری جایگزین گردد.
🔹#مسئولیت_پذیری؛ والدین و فرزندان هر یک وظایف و تعهداتی مختص به خود را دارند که ملزم به انجام آنها هستند.
🔹حاکمیت #قانون (قانون خدا و قوانین رسانهای)؛ هر فرد از جانب خود موظف به رعایت قوانین شرع در خصوص استفاده از رسانه هاست.
🔹#مدیریت (زمان، مکان، محتوا و ابزار)؛ در فضای رسانه مدیریت زمان و مکان، محتوا و ابزار تماما نیازمند کوشش خود فرد است و نه کس دیگر.
🔹#آموزش و آگاه سازی (مربیان، والدین و فرزندان)؛ کاهش آسیب های ناشی از فضای رسانه تنها با آموزش و آگاهی والدین میسر خواهد بود.
🔹#مطالبه_گری هدفمند؛ برای مطالبات باید از مراجعی که میتوانند بر رسانه ی هدف تاثیر داشته باشند درخواست نمود.
@asrehooshmandi
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📱میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران:
🔶 73.6 درصد افراد بالای 18 سال کشور، درحال حاضر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند/ پیام رسان واتس اپ در رتبه اول
🔷 73.6 درصد از افراد بالای 18 سال کل کشور اعلام کردند درحال حاضر از #شبکههای_اجتماعی مجازی استفاده می کنند.
🔷 نتایج نظرسنجی نشان می دهد، 64.1 درصد از افراد بالای 18 سال از پیام رسان #واتساپ استفاده می کنند. #اینستاگرام با 45.3 درصد در رتبه دوم و #تلگرام با 36.3 درصد در رتبه سوم قرار دارد.
🔷 نظرسنجی با جامعه آماری افراد بالای 18 سال کل کشور در تاریخ 25 تا 28 بهمن 1399 با اندازه نمونه 1583 به شیوه مصاحبه تلفنی توسط #ایسپا اجرا شده است.
📊 مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📚مجموعه «آشنایی با تکنیکها و شگردهای جنگ رسانهای» منتشر شد
🔸آشنایی با تکنیکها و شگردهای #جنگ_رسانهای از این رو دارای اهمیت است که «در جنگ رسانه ای جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارشهایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناکامل صورت میگیرد.
🔹در جنگ رسانه ای حقیقت را وارونه جلوه میدهند و سعی میکنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارشها ارائه کنند. ازاینرو بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیکهای #عملیات_روانی همچون برجستهسازی حاشیهها و چشمپوشی از حقیقت، یکی از اصلیترین راهبردها در جنگ رسانه ای است.»
🔻فصل اول این مجموعه به «آشنایی با چیستی، کارکردها و انواع #رسانه»، «آشنایی با مختصات و میدان جنگ شناختی، رسانهای و هیبریدي»، «آشنایی با عملیات روانی، #اقناع و #تبلیغ»، «آشنایی با جنگ روایتها و نقشآفرینی جریان تحریف»، فصل دوم به «آشنایی با ۳۰ تکنیک و شگرد پرکاربرد در جنگ رسانهای+ نمونهها»، فصل سوم به «#سواد_رسانهای واکسن مقابله با جنگ رسانهای» و فصل چهارم به «آشنایی با برخی اندیشکده هاي فعال جنگ رسانهای علیه ایران» میپردازد.
🔻این مجموعه که به روح ملکوتی سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تقدیم شده است، به اهتمام محمودرضا کبیری یگانه و معصومه نصیری و حمایت رادیو گفتوگو منتشر شده است.
🔗برای دسترسی به کتاب به لینک http://seda.ir/sh/?2856169 مراجعه کنید.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
💠 موسسه فرهنگی رسانهای شناخت در راستای تکمیل کادر تخصصی خود از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای معتبر دعوت به همکاری مینماید.
💠 واجدین شرایط برای کسب اطلاعات بیشتر، ارسال رزومه و اطلاعات تماس خود میتوانند به کانال @shenakht3 مراجعه کنند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
تقوای در خیال .mp3
14.54M
🎧 استاد میرباقری | تقوایِ در خیال
(توصیههایی به شاعران و هنرمندان)
🔰«تقوایِ در خیال» غیر از «تقوایِ در عمل» است. ممكن است یك آدمی در عمل متقی باشد، نماز شبش هم ترك نشود، اما تقوای در خیال نداشته باشد.
این یك موضوع جدی است. من ندیدهام كه #مناسكِ_تخیل در جایی بیان شده باشد. شما برای چشم مناسك میگویید؛ میگویید این نگاه حلال است؛ این نگاه مكروه است؛ این نگاه حرام است. بعد برای نگاه حرام، مصادیق میآورید؛ میگویید نگاه غضبآلود به پدر و مادر حرام است؛ نگاه تحقیرآمیز به مؤمن حرام است؛ مصداقها را هم میگویید. ولی آیا برای خیال هم شما دیدهاید یك جایی این كار را كرده باشند؟ تخیل هم یك قوه است و معلوم نیست كارش كمتر از كار چشم باشد. اثرگذاری آن هم در وجودِ خود آدم، همانطور كه «النظر سهم من سهام ابلیس»، خیال هم «سهم من سهام ابلیس». اینطوری نیست كه انسان وقتی تخیل میكند آزاد باشد.
🔹البته باید توجه کرد که معمولاً «زیاد به كار گرفتنِ خیال»، برای وقتی است كه انسان به عوالم بالاتر راه پیدا نكرده است. انسان اگر به عوالم بالاتر راه پیدا كرد، تلاش میكند كه حتیالمقدور خیال را محدود كند و نگذارد خیال دخالت كند تا بتوان یك تصویری از آن عالم بالا ارائه داد.
فرض كنید شما میخواهید بهشت را تصویر كنید، اگر پای خیال را باز كنید بهشتی مثل قمصر كاشان برای شما درست میشود. یا از آن بهشتهای مصنوعی درست میشود. یا مثلاً جهنم به تخیل نیازی ندارد؛ آنقدر واقعیتِ آنجا سنگین است كه شما باید تنزل بدهید تا فهم روی آن واقع بشود.
منبع: کانال استاد میرباقری
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
☑️تقویت سواد رسانه ای لازمه استفاده هوشمندانه از فضای مجازی
🔸عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروزه یکی از الزامات مهم در مسیر استفاده صحیح و هوشمندانه از امکانات و ظرفیت #فضای_مجازی، برخورداری از دانش و مهارت #سواد_رسانهای است.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
@Savad_resaneh
📕 سومین خبرنامه اسلام و فضای مجازی
🔴 سومین خبرنامه اسلام و فضای مجازی منتشر شد. این بولتن خبری به مهمترین رویدادهای حوزه اسلام و فضای مجازی در بازه دو ماهه دی و بهمن 1399 پرداخته است.
📌تهیه شده در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
💡دریافت گزارش:
🌐 b2n.ir/t66462
💡دسترسی به کتابخانه تخصصی:
🌐 b2n.ir/767231
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
@Savad_resaneh
🔰پست محمد سرشار (مدیر شبکه پویا) درباره کلیپ جدید یک خواننده:
در همه دنیا، ارایه هرزهنگاری (پورنوگرافی) به کودکان ممنوع است و اگر کسی کودکان را به تماشای پورنوگرافی تشویق کند، با واکنش منفی مردم و دولت مواجه میشود.
هنرمندان حرفهای در آثار دارای مخاطب کودک و نوجوان از بازیگران هرزهنگاری (پورناستارها) استفاده نمیکنند و یک باور جمعی برای مقابله با #آزار_جنسی کودکان وجود دارد.
اما متاسفانه «ساسان حیدری یافته» (مشهور به ساسی) در آخرین نماهنگ خود از یک پورناستار استفاده کرده و برای دیدهشدن بیشتر، آتش به خرمن تربیت #کودکان و نوجوانان ایرانی زده.
آن هم در شرایطی که شیوع #کرونا باعث شده کودکان برای یادگیری از راه دور، به #اینترنت دسترسی وسیعی پیدا کنند و هنوز بسیاری از خانوادهها، آموزش لازم را برای استفاده صحیح کودکان از اینترنت ندیدهاند.
و البته از یاد نبردهایم که او در یک نماهنگ دیگر خود، شبکهای را در برخی مدارس کشور ایجاد کرده بود تا #دانشآموزان آهنگهایش را همخوانی کنند.
من به عنوان پدر سه فرزند به شدت نگرانم. نه فقط من که پدرها، مادرها و کارشناسان بسیاری نگران هستند.
❗️مهم نیست ما چه باوری داریم.
مهم نیست ما ملحد یا مومن، مسلمان یا مسیحی، انقلابی یا برانداز، چپ یا راست، یا هر دوگانه دیگری باشیم.
حتی مهم نیست ما ساکن ایران یا خارج باشیم.
مهم این است که ایران آینده را فرزندان ما خواهند ساخت و ما باید امروز برای حفاظت از آینده، دست در دست هم با آزار جنسی کودکان و تشویق آنها به تماشای پورنوگرافی مقابله کنیم.
۱. از خانواده، دوستان و دوستداران آقای ساسان حیدری میخواهم او را نصیحت کنند تا از این مسیر نادرست برگردد.
۲. از ایرانیهای ساکن خارج کشور درخواست میکنم مستقیما یا از طریق انجمنهای حمایت از حقوق کودکان، با این رویه ساسی مانکن مقابله کنند و براساس بند الف ماده۳۴ کنوانسیون حقوق کودک یا دیگر قوانین کشورهای خودشان، از او شکایت کنند.
۳. از والدین و مربیان تقاضا میکنم به همدیگر خطرات این اقدام و تبعات تماشای هرزهنگاری توسط کودکان را گوشزد کنند.
۴. از فعالان #فضای_مجازی میخواهم با صفحاتی که محتواهای اینچنینی را منتشر میکنند، مقابله و ضمن گزارش این صفحات، نارضایتی خودشان را اعلام کنند.
۵. از دادستانی، #وزارت_ارتباطات و #پلیس_فتا درخواست میکنم براساس بند۶ماده۱۰ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، با کسانی که به این محتوای مبتذل، دسترسی کودکان را ایجاد میکنند یا آن را به آنها ارایه میدهند؛ برخورد کنند.
ما برای آینده #ایران و فرزندانمان باید جلوی این خطای بزرگ بایستیم.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
1_770654739.pdf
1.09M
📚 دریافت کنید: کتاب «فضای مجازی از نگاه رهبر معظم انقلاب»
📱... پیدایش فضای مجازی در چند دهه ی اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است. رخدادی که تأثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه ی ملی و بین المللی نمود بیشتری پیدا می کند ...
#فضای_مجازی #رهبر_انقلاب
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹9 پیشنهاد سواد رسانه ای به مادران:
محسن مهدیان روزنامه نگار و فعال فضای مجازی در کانال خودش نوشت:
🔻مسئولین کم کاری می کنند؟ #شبکه_اجتماعی هم مصیبت شده است؟ میلیاردها دلار خرج می شود تا فرزندتان را از خودش و از شما بگیرند؟
همه اینها درست. اما نقش #مادر کلیدی است. سواد رسانه ای مادر کارگشا است. در روزگاری که همه خوابند هیچ کس مثل مادر هوشیار نیست و موثر.
این متن از جهت #سواد_رسانه_ای به نقش مادرانه می پردازد؛ فقط از جهت سواد رسانه ای و نه بیشتر.
شما می خواهید به فرزندتان کمک کنید. حالا فرض کنید سردبیر یک رسانه اید و او #مخاطب . باید چه کرد؟
تغییر در مخاطب از طرق فرآیند #اقناع انجام می شود. رسانه با اقناع بینش و گرایش و رفتار مخاطب را تغییر می دهد.
با این مقدمه باید چه کرد؟
1️⃣نگران باشید نه مضطرب
گام اول خودتان اید. شما رسانه اید. اما #رسانه هیجانی وعصبانی هیچ وقت نمی تواند موثر باشد. پس بر خود مسلط باشد. نه خودتان احساس گناه کنید و نه به فرزند احساس گناه دهید. صبور باشید و همه چیز را تمام شده نپندارید.
2️⃣مقتدرانه عمل کنید نه مستبدانه.
مستبدانه تصمیم نگیرید و برخورد متصلبانه نکنید. با این حال مقتدر باشید. آدم مقتدر، قدرتش از اعتبارش است. هم قدرت دارد و هم مشروعیت. مادر به خودی خود اعتبار دارد. این اقتدار را نگه دارید که بسیار از آن کار بر میاید. اولین گام برای اقناع اعتبار منبع است که مادر در اوج آن قرار دارد.
3️⃣اهل مدارا باشید نه مسامحه.
فرق ظریفی ایندو دارند. با فرزندتان متناسب با شرایطی که دارد مدارا کنید. اما مسماحه نکنید. یعنی بی خیال نباشید. ادمی که مدارا می کند تلاش می کند متناسب با شناخت و ظرفیت فرزند او را گام به گام به مقصد هدایت کند. اما ادم اهل مسامحه فرزندش را رها می کند.
4️⃣نظارت کنید نه مچ گیری.
نرم افزارهای مختلفی برای نظارت بر فرزند وجود دارد؛ از آنها استفاده کنید. برای نظارت وقت بگذارید اما هر اطلاعی کسب کردید جار نزنید. مچ نگیرید تا حریم ها حفظ شود و فرزندان احساس نکند راه بازگشت وجود ندارد. فقط اطلاع کسب کنید تا متناسب با آگاهی تصمیم بگیرید.
5️⃣فعال باشید نه منفعل
مرحله بعدی شکستن مقاومت است و در اینجا شکستن تابو. ماجرا را عادی کنید تا حس کنجکاوی بر دیگر هیجان ها اضافه نشود. خیلی صادقانه و تا دیر نشده موضوعی که نگرانش هستید را با او در میان بگذارید. مثلا اگر اطمینان دارید که فرزندتان در معرض مواجه با کلیپ است خودتان زودتر او را مطلع کنید که ماجرا چیست وحس کنجکاوی را تعدیل کنید. بگذارید از شما بشنود تا دیگری.
6️⃣تذکر دهید نه تعلیم
مرحله بعد از شکستن مقاومت، ایجاد تردید است. برای ایجاد تردید استدلال کافی نیست. از عواطف استفاده کنید. از ابزارهایی که می تواند یک تلنگر برای فرزندان محسوب شود. آنچه فرزندتان می داند را در این مرحله تذکر دهید. مثلا توجه دادن به خودش؛ به بزرگیش و هویتش. یا تذکر دادن به عقوبت های دنیایی و غیردنیایی. یا حتا اینکه هر آدم عاقلی در هر جای دنیا نسبت به این موضوع نوعی نفرت دارد. این مرحله تذکر است نه تعلیم. بین ایندو تفاوت است. مثل تفاوت حکمت و موعظه. در تذکر، برخلاف تعلیم شخصیت متذکر و اعتبار منبع بسیار مهم است. مادر و مادری ازین جهت خیلی موثر است.
7️⃣تعلیم دهید نه تخدیر
حالا نوبت شناخت است. فرزنداتان را در مرحله دودلی رها نکنید. تحمیق یا تخدیر یعنی بی اعتنایی به آگاهی بخشی و رها کردن فرزند در جهل. با زبان همدلی و متکی به نقاطه مشترک با فرزند برای او استدلال کنید. استدلال درباره چی؟ سه چیز. اولا صاحب اثر کیست و چه ویژگی هایی دارد. دوم درباره خود اثر. اینکه چه مشخصاتی دارد. موسیقی و شعر و بازیگران و .... مرحله سوم نیز اینکه این کلیپ در شرایط امروز جامعه چه کارکردی دارد؟چه چیز را در مخاطب هدف گرفته است. چرا برایش تخریب این وجه در مخاطب اهمیت دارد؟
8️⃣تشویق کنید نه تادیب
واپسین مرحله در اقناع ترغیب است. یعنی ایجاد رفتار. این مرحله را با تشویق امتحان کنید تا تادیب. مثلا تشویقش کنید همین مسیر را برای کمک به دوستانش دنبال کند. تلاش کنید در این ایام بیشتر سمت کارهای دلپسند و دوست داشتنی برای خودش و خانواده برود. بیشتر سمت معنویت برود و کمتر در تنهایی و خلوتی شبکه های اجتماعی باشد.
9️⃣پیروزید نه شکست خورده
توجه کنید که در هر شرایطی پیروزید. زیبایی نزد فرزند شماست به امانت. بخواهد و نخواهد درونش خوبی ها را فریاد می کند. هم از درون به فضائل کشش دارد و هم از بیرون. هرکاری از دستتان ساخته است انجام دهید اما توجه کنید که هدایت اصلی دست من و شما نیست. دست اوست که حاضراست و ناظرست و باقی است. اوست که هادیست. به اسم رب ظاهر است و مربی است و تربیت با اوست. پس اول تلاش و بعد هم با حسن ظن و ایمان به پیروزی دعا کنید.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
#معرفی_کتاب:
📚کتاب «فرهنگ لغات و اصطلاحات سواد رسانهای» منتشر شد.
🔹سیده سارا میرقاسمی، ایدهپرداز اصلی کتاب فرهنگ لغات و اصطلاحات #سواد_رسانهای درباره اهمیت انتشار این کتاب گفت: نیاز ادبیات واحد با ساختار علمی مشخص در حوزه تدریس سواد رسانهای، علت اصلی شکلگیری ایده اولیه انتشار کتاب مرجع فرهنگ لغات و اصطلاحات سوادرسانهای بود.
وی با بیان اینکه اغلب واژگانی که برای تدریس مهارتهای سواد رسانهای در کشور استفاده میشوند و به کتابها و مقالههای این حوزه راه یافتهاند ریشه علمی و بینالمللی ندارند افزود: چندگانگی و اعمال سلیقه شخصی در واژهپردازی علوم مختلف و خلق و به کاربردن واژگانی که ریشه علمی ندارند، متخصصان هر حوزه علمی را به خصوص در هنگام پژوهش با مشکلات بزرگ روبرو میکند. برای مثال واژه متداول #رژیم_مصرف_رسانهای معادلی در زبان اصلی ندارد و همین امر باعث ایجاد مشکلات عمیقی برای پژوهشگران در روند تحقیقات علمی آنان میشود.
میرقاسمی با تاکید بر استقبال اساتید برجسته علوم ارتباطات از انتشار این کتاب، اظهارامیدواری کرد با انتشار کتاب فرهنگ لغات و اصطلاحات سوادرسانهای از این پس شاهد استانداردسازی در ادبیات سواد رسانهای در کشور باشیم.
کتاب مرجع فرهنگ لغات و اصطلاحات سوادرسانهای به قلم محمد سلطانیفر، سیدهسارا میرقاسمی، سیما میربخش، ناصر اسدی و نوید احمدزاده از متخصصان رشته علوم ارتباطات نگاشته شده است.
این کتاب را انتشارات پشتیبان، مرجع نشر کتابهای سواد رسانهای در کشور بهمن ماه امسال در ۲۲۵ صفحه و قطع رقعی منتشر کرده است.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
مصاحبه تفصیلی رئیس انجمن سواد رسانه طلاب دکتر رفیع الدین اسماعیلی با خبرگزاری ایکنا
عناوین مهم مصاحبه:
۱. دلایل شکل گیری انجمن سواد رسانه
۲. گزارش از فعالیت های آموزشی و گفتمانی انجمن
۳. نیاز و ضرورت طلاب برای آموزش سواد رسانه
۴.تبلیغ دین و سواد رسانه
۵.دلیل رکود یک سال گذشته انجمن سواد رسانه طلاب
متن مصاحبه:
رفیعالدین اسماعیلی، رئیس انجمن سواد رسانهای طلاب، در گفتوگو با ایکنا، به تشریح اقداماتی پرداخت که این انجمن برای توسعه و ترویج سواد رسانهای انجام داده است و در خصوص ضرورت مطرح شدن مبحث سواد رسانهای به طلاب گفت: سال ۹۳ متوجه اهمیت سواد رسانهای و ترویج آن در کشور شدیم؛ متأسفانه در آن زمان منابع قوی در ایران وجود نداشت و هیچ انجمن و مؤسسهای نیز به طور جدی فعالیت نمیکرد. ما ابتدا در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم این ایده را مطرح کردیم و با توجه به اینکه مخاطب جدی این دفتر طلاب بودند و آنان با بخش قابل توجهی از مردم جامعه در ارتباط هستند، دریافتیم که شروع کار با طلاب ضرورت دارد.
مصاحبه کامل در لینک زیر:
https://iqna.ir/00GbfG
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: جوانان در فضای مجازی امیدآفرینی کنند
🔹دشمنان حقایق عالم را به دروغ وارونه نشان میدهند. وقتی امیدها و جرأتها کم شد و ارادهها ضعیف شد، قهراً هدفهای عالی و متعالی کمرنگ میشود و به دست فراموشی سپرده میشود که این افسران #جنگ_نرم یعنی جوانان نباید اجازه دهند چنین اتفاقی رخ دهد.
🔹جوانهای عزیز اینطور از #فضای_مجازی استفاده کنید برای امیدآفرینی و توصیه به حق و بصیرتآفرینی و توصیه به تنبلی نکردن.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
#معرفی_کتاب:
📚"رسانهها و دین: از رسانه های سنتی اسلامی تا تلویزیون"
تالیف دکتر ناصر باهنر
ناشر: مرکز تحقیقات صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران
🔹کتاب"رسانه ها و دین: از رسانههای سنتی اسلامی تا تلویزیون" دارای پیشگفتار، مقدمه و پنج فصل با عناوین زیر است:
فصل اول: دین و #رسانه ها در جریان نوگرایی
فصل دوم: رسانههای سنتی دینی در ایران: تحولات، عناصر و کارکردهای ارتباطی
فصل سوم: #تلویزیون و دین در ایران
فصل چهارم: مسیحیت و تلویزیون در غرب
فصل پنجم: الگویی برای آموزش دین از تلویزیون
🔹دکتر باهنر عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در مقدمه کتاب خود با یادآوری این مطلب که این کتاب برگزیدهای از رساله دکتری وی در رشته #ارتباطات در دانشگاه امام صادق (ع) است پرسشهایی که این پژوهش درصدد پاسخگویی به آن است را چنین بیان کرده است:
1- دیدگاه نظری مطلوب برای تبیین فرایند ارتباطات دینی در عصر نوگرایی چیست؟
2- تلویزیون جمهوری اسلامی ایران از چه جایگاه ارتباطی در میان رسانههای سنتی و مدرن کشور برخوردار است؟
3- امکان مطلوب آموزش #دین از طریق #وسایل_ارتباط_جمعی نوین (با تاکید بر تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ) با چه اصولی تبین میشود؟
دریافت فایل کتاب:
https://basirat.ir/files/fa/news/1399/1/28/71980_988.pdf
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📲چند آمار قابل تامل از حضور مردم در دنیای مجازی پس از کرونا:
در روزهای پس از #کرونا، در جهان شاهد چه خواهیم بود؟ رسانهها و تعامل مردم در این دنیای تازه چه سروشکلی به خود خواهند گرفت؟ به نظر می رسد که در پس تمام تغییرات و تحولات یک سال اخیر، ضریب نفوذ رسانههای نوین در دل و جان ساکنان زمین بیشتر شده است. حداقل آمارها به ما خبر میدهند که انسان سال 2021 در آستانه ورود به دنیای جدیدی از تعامل و #رسانه قرار دارد. آمارهایی که میخوانید، از پژوهشی با عنوان «وضعیتشناسی #فضای_مجازی» از مجموعه تحقیقات دفتر مطالعات رسانههای نوین استخراج شده است.
🔹تعداد کاربران منحصربهفرد #موبایل در ایران: 127میلیون نفر
🔹ضریب نفوذ موبایل در #ایران: 152درصد
🔹تعداد کاربران #اینترنت در ایران: 58میلیون و 420هزار
🔹ضریب نفوذ اینترنت در ایران: 70درصد
🔹تعداد کاربران فعال رسانه اجتماعی در ایران: 33میلیون و 400هزار کاربر
🔹ضریب نفوذ رسانههای اجتماعی در ایران: 40درصد
🔹سهم بازار #اندروید در ایران در سال 2020: بیش از 87 درصد
🔹سهم بازار آیاواس در ایران حدود 12 درصدی
🔻ضریب نفوذ اینترنت در جهان: 59.5 درصد
🔻کاربر فعال رسانههای اجتماعی در جهان: 4 میلیارد و 200 میلیون نفر
🔻ضریب نفوذ #رسانههای_اجتماعی در جهان: 53.6 درصد
🔻کاربران اینترنت در سال 2021 در جهان: 316 میلیون نفر
🔻کاربران فعال رسانه اجتماعی در سال 2021 در جهان: 490 میلیون نفر
🔹بیش از 98 درصد کاربران #شبکههای_اجتماعی حداقل از یک پیامرسان ماهانه استفاده میکنند
🔹میانگین تعداد حسابهای کاربری هر کاربر در رسانههای اجتماعی مختلف: بیش از 8 حساب
🔹میانگین مصرف روزانه کاربران از رسانههای اجتماعی: 2 ساعت و 25 دقیقه
🔹درصد تعداد کاربرانی که از رسانههای اجتماعی با اهداف شغلی استفاده میکنند: 4.40 درصد
🔻بیشترین مصرف رسانهای پس از کرونا:
استفاده از گوشیهای هوشمند: 70 درصد
استفاده از لپتاپ: رشد 47 درصدی
استفاده از رایانه شخصی: رشد 33 درصدی
استفاده از تبلت: رشد 23 درصدی
استفاده از تلویزیونهای هوشمند یا بسترهای استریمینگ رسانه: رشد 32 درصدی
استفاده از کنسولهای #بازی: رشد 18 درصدی
🔹برترین پیامرسان در جهان به ترتیب: #واتسآپ، فیسبوک مسنجر، وایبر و ایمو
گزارش را اینجا بخوانید:
http://fdn.ir/52796
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله محسن اراکی:
#رسانه قدرت اول است برخلاف گذشته که قدرت نظامی حرف اول را می زد.
رسانه به جامعه جهت میدهد.
رسانه آراء عمومی را می سازد و می تواند به سمتی ببرد که برخلاف #مصلحت_عمومی باشد.
🔸#درس_خارج_فقه نظام سیاسی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب: رهاسازی فضای #اینترنت باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را مدیریت کرد.
سخنرانی نوروزی - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh