🔰 من با #سرگرمی و تفریح و شادی #جوان_ها خیلی موافقم؛ اما بعضی از سرگرمیها و تفریحهای منحرف را #دشمن به قصد غافل کردن ما و #جوانان، عمداً وارد جامعه ما میکند؛ در خیلی جاهای دیگر هم این کار را میکنند. چرا؟ چون از #آینده ایران میترسند.
مقام معظم رهبری
🗓 ۱۳۸۳/۱۲/۲۴
‼️مواظب باشیم هر #بازی_رایانه_ای موجود در #فضای_مجازی و بازار، مناسب هر سن، جنسیت و #فرهنگ ایرانی اسلامی نیست.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📚 کتاب «کرونا در آیینه سواد رسانهای و علوم شناختی» به قلم معصومه نصیری منتشر شد.
🔹در این #کتاب که توسط انتشارات پشتیبان به چاپ رسیده است، آمده است: ما در عصر #کرونا قرار داریم و دنیای پساکرونا نیز انتظار ما را میکشد تا پارادایم "قرن دهساله" و "جهشهای پنجساله" از لای کتابها و تحلیلهای رسانهای به منصه ظهور برسد. پارادایمهای نوین برساخته از این تحولات نیز نقش رسانه را بهمثابه بازوی مؤثر و بلامنازع دوران حاضر و پیش رو پررنگتر ای قبل میکند و این یعنی شناخت دقیق کارکردها و کاربستهای رسانهای ضرورتی حتمی و قطعی است.
🔻رسانه به معنای همهجانبه آن دیگر تنها اطلاعرسان و آگهی بخش نیست. در این بستر زمانی، رسانه آموزش میدهد، اقتصاد قرنطینهای را هدایت میکند، امید میآفریند، با گمراهی مقابله کرده و عزم عمومی برای مواجهه با تحولات را ایجاد میکند. رسانه امروز بسان قطعهای استراتژیک از پازل تحولات جهانی میتواند سامان دهنده یا برهم زننده نظم و امنیت باشند. میتواند یاری گری مخاطب باشد یا ضدمخاطب رفتار کند. اما هر آنچه هست #رسانه با همه کارکردها امروز توانسته جهان را از مرحله بحران به سمت فراگیری عمومی نحوه مقابله با بحران و اشتراکگذاری تجربیات به شکل فراسرزمینی کند.
🔸در این کتاب به کارکردهای رسانه در شرایط بحران، رقابت رسانه های جریان اصلی و #شبکه_های_اجتماعی، وظایف رسانه در صیانت در مخاطبان در مواقع بحران، اخبار کرونایی و تاثیرات شناختی، شایعه خط مقدم انحراف #افکار_عمومی، اخبار جعلی و #علوم_شناختی، از پاندمی کرونا تا کشورگشایی اینفودمی ها، روایت سازی رسانه ها، حکمرانی نوین، نگاهی آینده پژوهانه به پساکرونا، شهرهای #هوشمند و پساکرونا، نگاه فناورانه به جهان پساکرونا و ....پرداخته شده است.
«کرونا در آیینهی #سواد_رسانهای و علوم شناختی» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.ir/book/76735
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
♦️سلبریتیها چرا سلبریتی میشوند؟
🔰برنامه «نقد و نظر» در رادیو معارف کارکردهای #سلبریتی در تمدن #غرب و ایران را واکاوی کرد.
🔸برنامه «نقد و نظر» با هدف نقد و بررسی موضوعات علمی و اجتماعی ضمن باسخ به پرسش تعریف سلبرتی (از نظرگاه رسانهای- جامعه شناختی- روانشناختی) در تاریخ 22 تیرماه اجرا شد.
🔸همچنین بیان کارکردهای سلبریتی در تمدن غرب و ایران پیامدهای اجتماعی سلبریتیها در فضای مجازی، الگوسازی- مدل سازی، و نفوذ سلبریتیها (اتاق فکر مشترک سلبریتی ها) از جمله موضوعاتی است که در این برنامه با کارشناسی دکتر شاه قاسمی (هیات علمی دانشگاه تهران) و دکتر رفیع الدین اسماعیلی (مدیر موسسه فرهنگی رسانهای شناخت) به آن پرداخته شده است.
🔸برنامه «نقد و نظر» به همت گروه فقه و اندیشه به تهیه کنندگی دکتر علی برخورداری و مجری کارشناسی دکتر ابوذر رجبی روزهای یکشنبه، ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف پخش میشود.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰تربیت صحیح و تهذیب جامعه، وظیفه رسانه های گروهی:
🔹رسانه های گروهی به ویژه #صدا_و_سیما، این مراکز آموزش و پرورش عمومی می توانند خدمت های گرانمایه ای را به فرهنگ #اسلام و ایران نمایند.
بنگاه هایی که شب و روز ملت در سراسر کشور با آن ها تماس سمعی و بصری دارند، چه #مطبوعات در #مقالات و نوشتارهای خود و چه صدا و سیما در برنامه ها و نمایشنامه ها و انعکاس #هنر ها و انتخاب #فیلم ها و هنرهای آموزنده باید همت گمارند و بیشتر کار کنند و از گردانندگان و #هنرمندان متعهد بخواهند تا در راه تربیت صحیح و تهذیب جامعه، وضعیت تمام قشرها را در نظر گرفته و راه و روش زندگی شرافتمندانه و آزادمنشانه را با هنرها و #نمایشنامه ها به ملت بیاموزند و از هنرهای بدآموز و #مبتذل جلوگیری کنند.
امام خمینی (ره)
صحیفه نور، ج 19، ص 109.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی از پایاننامههای حوزوی مرتبط با موضوعات #فضای_مجازی حمایت می کند.
🔹علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به آدرس اینترنتی http://csri.majazi.ir/ مراجعه و یا با شماره تلفن 09187070530 در پیام رسان ایتا ارتباط برقرار کنند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰فراخوان ثبتنام در نخستین دورهی مدرسهی کارگاهی فیلمنامه.
#فیلمنامه، جانِ تولید نمایشی است و همهی دستاندرکاران تولید به گونهای غیرمستقیم در خدمت آن هستند. دانشگاه #صداوسیما با قدمت ۵۰ سالهی خود در حوزهی آموزش و پژوهش #هنر و با بهرهگیری از اساتید مجرب و زیرساختهای فنی و تولیدی مناسب، بر آن است تا نخستین دورهی آموزشی مدرسهی کارگاهی فیلمنامه را با حمایت سازمان هنری و رسانهای #اوج برای تربیت #فیلمنامهنویسان خلاق، مستعد، پر تلاش و معتقد اجرا کند.
این دوره به صورت کارگاهی وبا حضور استادان راهنمای برجسته؛ ابراهیم #حاتمیکیا، احمدرضا #درویش، بهروز #افخمی، رضا #میرکریمی، محمدمهدی #عسگرپور، پرویز #شیخطادی، هادی #مقدمدوست و محمدحسین #مهدویان، برگزار خواهد شد.
در طول دوره، هر یک از هنرجویان، نگارش یک فیلمنامه را از مرحلهی ارائهی ایده تا تبدیل به طرح، سیناپس و فیلمنامه به صورت عملی زیر نظر یکی از استادان راهنما، تجربه میکنند.
ثبتنام: یکم مرداد ۱۳۹۹ - تا روز پنجشنبه، سیام مرداد ۱۳۹۹
اطلاع از شرایط شرکت در فراخوان و ثبتنام در دوره:
http://script.iribu.ac.ir
برای طرح سوالات مکاتبه با پست الکترونیک:
script@iribu.ac.ir
همچنین تعدادی از فیلمنامههای برتر به انتخاب سازمان هنری رسانهای اوج، با کارگردانی یکی از #کارگردان های مورد نظر این سازمان به مرحلهی تولید خواهند رسید.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰🔰دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی برگزاری می کند:
🔹اولین جشنواره طراحی سوالات فقهی فضای مجازی
مهلت ارسال آثار تا 31 مرداد ماه
#اینترنت #فضای_مجازی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰رسانه شدن یا در رسانه دیده شدن؟ کمی مثل خمینی ...
📺 این روزها، قدرت سیاهپوستهای آمریکا تو #رسانه از همیشه بیشتره. لااقل اینطور به نظر میاد. از سی ان ان و بی بی سی تا #اینستاگرام و #فیس_بوک، همه دارن #عکس و #فیلم تظاهرات #سیاهپوستان آمریکایی رو نشون میدن.
و ما فکر میکنیم این حضور رسانهای قدرت تغییر شرایط رو داره… البته دیده شدن تو رسانه خیلی مهمه. رسانه میتونه مردم رو همراه کنه و به حرکت قدرت بده. ولی اینکه کدوم حرکت، چقدر و چطور دیده بشه، یا به کدوم طرف هدایت بشه، تصمیمش خیلی بیشتر با شرکتهای منبع مالی رسانه هست تا مردم.
🔹واسه همین "رسانه شدن خیلی مهمتره، تا تو رسانه دیده شدن…" رسانه ای که مؤثره و محدود به #ترند نیست، درست کردنش خیلی بیشتر از ایجاد و مدیریت یه حساب کابری یا #شبکه_تلویزیونی انرژی میبره. ولی خب تاثیرش از هر رسانهای عمیقتر و طولانی مدت تره.
🔸یکی از موفقترین سازندههای این مدل رسانه در تاریخ، خانم هاجر و آقای مصطفی (والدین امام خمینی) بودن. دو نفر که هدفشون اصلاً دیده شدن نبود. میخواستن یه پیام بزرگتر از خودشون رو پخش کنن. اونا با یه #ایدئولوژی قوی ازدواج کردن و یه رسانه درست کردن که پیامش از یه شهرستان تو #ایران، رسید به من و خیلیهای دیگه اونور دنیا و زندگیمون رو عوض کرد. رسانهای که هنوز کسی نتونسته خاموشش کنه.
👈رسانه قدرتمند #روحالله_خمینی! حرکت ضد #استعمار امام، از باور به خدا و از یه خانواده محکم و معتقد شروع شد. و دنیا رو تکون داد. خیلیها توی دنیا دوست دارن حرکتهای مشابه انجام بدن ولی شرایط مشابه #امام رو ندارن. کسانی مثل سیاهپوستان #آمریکا که سالهاست بینشون #فساد و #الکل و #مواد_مخدر رواج داده میشه.
پدرهاشون رو با هر بهانهای میندازن زندان و مادرهاشون رو تمام وقت درگیر میکنن تو کار واسه یه لقمه نون!
✊🏿حالا حرکت عدالتخواه سیاهپوستان آمریکا #پوشش_رسانهای زیادی داره. ولی این به نظر من نشون دهنده احتمال موفقیت این حرکت نیست. آیا ممکنه این حرکت به جایی برسه؟ به چیزهای مختلفی بستگی داره. مثلاً به اینکه این مردم چقدر خدا دارن و چقدر خانواده. و آیا بینشون کسی پیدا میشه، کمی مثل #خمینی؟
#مرضیه_هاشمی - مجری #شبکه #Press_TV
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📚#کتاب "مبانی فقهی جنگ نرم رسانه ای" منتشر شد
🔰به گزارش خبرگزاری #حوزه، کتاب "#مبانی_فقهی جنگ نرم رسانه ای" تالیف حجت الاسلام و المسلمین #علی_نهاوندی روانه بازار نشر شد.
🔹امروزه رسانه های گروهی، #ماهواره ها، جراید، #شبکه_های_اجتماعی و #فضای_مجازی میدان نبرد جبهه #حق و باطل است و در این کارزار شبکه های پرشمار معاند و مخالف از هر ابزاری برای ضربه زدن به فکر و #اندیشه ناب اسلامی استفاده می کنند.
🔻بهره گیری از ابزارهای رسانه ای جهت انحراف اخلاقی به نام #هنر و آزادی افکار، بزرگترین جنایت عصرمدرن رسانه ای است.
تلاش این تحقیق در سلسله پژوهش های #فقه_هنر و #رسانه که توسط مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) در ۴۹۳ صفحه آماده انتشار شده، تبیین مبانی و ضوابط فقهی مواجهه با شبکه های رسانه ای معاند و مخالف در شرایط #جنگ_نرم و بررسی شیوه های مجاز شرعی در مواجهه با آنها است.
🔸این اثر ارزشمند در پنج فصل تبویب و در اختیار فقه پژوهان حوزه و #دانشگاه قرار گرفته است.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
☑️ فهرست ۱۰ برنامه پرمخاطب #سیما در تیر ماه
🔸«#عصر_جدید» شبکه ۳ - ۵۳.۸ درصد
🔸«#دورهمی» شبکه نسیم - ۴۶.۵ درصد
🔸تکرار «#خندوانه» شبکه نسیم ۳۳.۹ درصد
🔸«#کودک_شو» شبکه نسیم - ۲۵ درصد
🔸مستند «حیات وحش» شبکه مستند ۲۴.۳ درصد
🔸«#سمت_خدا» شبکه ۳ - ۲۳.۳ درصد
🔸 «به خانه بر میگردیم» شبکه ۵ - ۲۲.۷ درصد
🔸«اعجوبهها» شبکه ۳ - ۲۰.۷ درصد
🔸«دستپخت» شبکه یک - ۱۸.۸ درصد
🔸«طبیب» شبکه ۳ - ۱۷.۳ درصد
#تلویزیون
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰جریان تحریف چگونه در حال پیشروی است؟
🔷تحلیلی بر منطق قرآنی «جریان تحریف» در بیانات حضرت آیتالله خامنهای به قلم رامین طیارینژاد
🔗 مطالعه متن کامل یادداشت:
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=46167
🔻#جریان_تحریف با #تخریب #افکار_عمومی
💻 @khamenei_maaref
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰قابل توجه #طلاب سراسر کشور:
🔸واحد سواد رسانه معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند:
دوره های #مجازی و #رایگان آموزش #سواد_رسانه
عناوین دوره ها:
🔹#دین و #سینما
🔹#رسانه و #سبک_زندگی
👈 با ما همراه باشید، دوره های جدید دیگری نیز در راه است ...
💻 این دوره ها کاملا بصورت مجازی در سامانه آموزش مجازی معاونت برگزار شده و نیاز به حضور ندارد.
📃به کسانی که دوره را با موفقیت به پایان برسانند، گواهی اعطاء خواهد شد.
ثبت نام و کسب اطلاع:
http://lms.eshragh.ir/
کانال انجمن سواد رسانه طلاب:
https://eitaa.com/savad_rasaneh
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰معرفی اجمالی دوره #مجازی دین و سینما:
🔹معرفی دوره:
اکنون که بيش از صد سال از عمر #سينما ميگذرد و توجه رسانههاي جهاني، به حضور دين در زندگي بشر به نحو شگفتآوري رشد کرده است، مضامین دینی در فیلمهای ظاهراً سکولار نیز مورد تأمل و تکرار قرار گرفته است و سينماي ديني، قدسی و معناگرا، به عنوان يکي از پيشروترين و پرمخاطبترين انواع سينمايي مطرح شده است، پس ضروری است که محققین حوزوی و دانشگاهی به سمت فهم و تحلیل مدققانه آن بروند و اهالی #هنر و #رسانه نیز در مطالعات خویش این بخش مهم را بیشتر از قبل در نظر داشته باشند. در اين دوره، همت بر آن بوده است که نحوه تعامل نگرهها و مؤلفهها و عناصر ديني و شبه دینی مکاتب و آئینهای مهم جهان و سينماهای مطرح در جهان مورد بررسي قرار گيرد.
🔸سرفصلهای اصلی دوره:
1.#يهوديت در سينما
2.#مسيحيت، مکاتب وابسته و سينما
3.بررسی انواع روش های نقد و تحلیل #فیلم
🗣معرفی اساتید دوره:
– دکتر #رفیع_الدین_اسماعیلی: رئیس انجمن #سواد_رسانه – دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم – درس خارج حوزه
– استاد محمد حسین فرج نژاد: عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانه – دکتری حکمت هنر دینی دانشگاه ادیان و مذاهب – درس خارج #حوزه
– حجت الاسلام والمسلمین سعید ارجمند فر: عضو هيئت علمي جامعه المصطفي العالميه– دکتری حکمت متعالیه موسسه علوم انساني و مطالعات فرهنگي – درس خارج حوزه
لینک دوره:
yun.ir/0mgpa6
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰معرفی اجمالی دوره #مجازی رسانه و #سبک_زندگی
🔸سرفصلهای اصلی دوره:
1.آشنایی با #سواد بصری
2.چیستی و مولفه های سبک زندگی
3.#تلویزیون، #ماهواره و سبک زندگی
4. #فرهنگ و سبک زندگی
5. #فیلم های هالیوودی و سبک زندگی
🗣معرفی اساتید دوره:
– استاد ابراهیم سلیمانی: دانش آموخته حوزه علمیه قم و هنر آموخته مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم – استاد و داور دوره ها و جشنواره های عکاسی و گرافیک.
– دکتر سید حسین شرف الدین: عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی و دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) – استاد و پژوهشگر در حوزه های جامعه شناسی، سبک زندگی و #سرگرمی.
– حجت الاسلام و المسلمین علی جعفری: دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم – استاد و پژوهشگر #رسانه و مطالعات فرهنگی – مدیر سابق گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
– استاد سید محمد رضا خوشرو: دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایي – مدیر سابق گروه پژوهشي #هنر، ارتباطات و #فضای_مجازی اداره کل پژوهش های اسلامي صداوسيما – پژوهشگر حوزه رسانه، جنگ نرم، شبکه های ماهواره ای و سواد رسانه ای.
– حجت الاسلام و المسلمین علی قهرمانی: عضو هیئت مدیره انجمن #سواد_رسانه طلاب – استاد و پژوهشگر در حوزه های سواد رسانه، سبک زندگی و نقد و تحلیل فیلم.
لینک دوره:
yun.ir/a1fbib
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰نگاهی به #عناصر_ارتباطی تحریف در جامعه رسانهای شده و راه مقابله با آن:
«به موازات تحریم یک #جریان_تحریف هم هست؛ تحریف حقایق، واژگون نشان دادن واقعیّات؛ چه واقعیّات کشور ما، چه واقعیّات مرتبط با کشور ما» ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
بخشی از سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت عید قربان دربارهی مسئلهی تحریفِ حقایق کشور برای ناامید کردن مردم و به سازش کساندن مسئولین کشور بود. ایشان تحریف را مکمل تحریم دانستند و شکستِ جریان تحریف را زمینهساز شکست دشمن دانستند.
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در این یادداشت به قلم آقای ناصر نعمتی کارشناس رسانه به تحلیل و بررسی این بحث پرداخته است:
🔹مخاطبشناسی تحریف
روایت واقعیتهای اجتماعی همیشه دستخوش تحریف بوده و گلایههای تاریخی در این باره هیچوقت تمامی ندارد بهگونهای که از دیدگاه انتقادی شاید تنها چیزی که دچار تحریف نمیشود، واقعیتِ تحریف است!
تحریف نه بهعنوان یک واقعیت بلکه به عنوان یک جریان که در سخنرانی اخیر #رهبر_انقلاب به آن اشاره شد با تنیدن در سیستم ادراکی جامعه، پروژه خود را تبدیل به پروسه «خودپیشران» میکند. این اتفاق شاید مهمترین خطری است که به مرز هشدار رسیده و باید برای آن یک برنامه شناختی داشت چرا که «اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد».
برای درک دقیقتر از این پروسه خودپیشران باید ابتدا از این پرسش رمزگشایی کرد که مخاطبان پروژه تحریف چه کسانی هستند؟ جواب این سوالِ ساده، پیچیده است؛ #مردم!
🗒 مطالعه کامل یادداشت در:
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=4
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
◾️فرا رسیدن ماه محرم، ماه عزای حسینی (ع) را تسلیت عرض می کنیم.
🔳پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:
إنّ لِقَتلِ الحُسينِ حَرارَةً في قُلوبِ المُؤمِنينَ لاتَبرُدُ اَبَداً.
🔰نهضت حسینی بزرگترین حماسه تاریخ
💠رهبرانقلاب: اگر امام حسین قیام نمیکرد، اسلام از بین میرفت. امام حسین در واقع مثل آن میخ عظیمى شد که این خیمهاى را که طوفان داشت [آن را] میبرد، با خون خودش نگه داشت. خب این بزرگترین حماسهى تاریخ اسلام بلکه بزرگترین حماسهى تاریخ است؛ این را باید حفظ کرد، این را باید زنده نگه داشت، این را باید به عنوان یک گرهگشا در امورِ همیشهى تاریخ مسلمین، مورد استفاده قرار داد.
بیانات رهبرانقلاب در آستانه محرم ١٣٨٠
🔗 مطالعه متن کامل بیانات:
farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46253
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰جنگ شناختی چیست؟
#جنگ_شناختی (Cognitive warfare) به معنای هدف قرار دادن قوه شناخت عموم مردم و نخبگان جامعه هدف با تغییر هنجارها، ارزشها، باورها، نگرشها و رفتارها از طریق مدیریت ادراک و برداشت است. این نوع جنگ شکل تکامل یافته تر، پیشرفتهتر، عمیقتر و وسیعتر جنگ روانی است که مبتنی بر جامعه شبکهای (با زیرساخت رسانههای نوین) بوده و با مدیریت ادراک و برداشت انجام میگیرد.
🔹مهمترین و دلهره آمیزترین قسمت این جنگ، تلفات انسانی آن است. در جنگ سخت وقتی یک نفر مجروح یا کشته میشود یک نفر از جبهه خودی کم خواهد شد، اما در جنگ شناختی وقتی یک نفر نسبت به اعتقادات و تفکر خود بدبین میشود علاوه بر اینکه یک نفر از گروه خودی کم شده، یک نفر هم به گروه دشمن زیاد میشود.
🔻هدف اصلی در هر جنگی شکست و از میدان به در کردن رقیب هست، اما هدف در جنگ شناختی، شیوههای متفاوتتری نسبت به همه جنگها دارد؛ شیوههایی که در نوع خود نشان از پیچیدگی این نوع جنگ دارد شیوههایی مانند: اعتمادزدایی، اعتبار زدایی، مشروعیت زدایی، قداست زدایی، ناامیدسازی و ناکارآمدنمایی یک کشور و جامعه را به افراد آن جامعه تلقین میکند و درواقع مردم جامعه که اصلیترین سرمایه اجتماعی یک کشور هستند را بهراحتی بدبین میکنند و امید به آینده را در آنها از بین میبرند و مردم نسبت به اعتقادات به چشم خرافات نگاه میکنند و حالت رویگردانی اجتماعی به آنها دست میدهد.
🔸بهترین راه برای مقابله با این نوع جنگ شناختی، ارتقای آگاهی و سطح بالای #سواد_رسانهای در جامعه و افزایش هوشیاری عمومی است.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰 اهمیت فضای مجازی در کلام #رهبر_انقلاب
مقام معظم رهبری در دو دیدار تصویری که اخیراً با هیئت دولت و مسئولان آموزش و پروش داشتند، تاکیدات چندباره ای نسبت به لزوم توجه و دقت در باب فضای مجازی فرمودند:
🔷 اهمّیّت فضای مجازی و لزوم راهاندازی شبکهی ملّی اطّلاعات
مسائل دیگری هم البتّه در کشور وجود دارد. یک مسئله که من اصرار دارم روی آن تکیه بکنم، مسئلهی #فضای_مجازی است؛ خب فضای مجازی خیلی مهم است. آقایانی که در زمینهی فضای مجازی نظراتی دارند و ابراز میکنند و گاهی میگویند که این جزو زندگی اصلی مردم است -که ما هم قبول داریم؛ الان واقعاً فضای مجازی، یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده؛ حالا #دولت_الکترونیک و از این قبیل که به جای خود محفوظ است- شکّی نیست [امّا] آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه میکنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود؛ بحث این است. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند هدایت میکنند؛ آنها دارند #مدیریّت میکنند این فضا را. خب وقتی که ما میدانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را -که ما هم دستاندرکارش هستیم و مبتلابهِ ما است- هدایت میکنند و مدیریّت میکنند، ما نمیتوانیم بیکار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بیپناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره میکند. عوامل مسلّط بینالمللی در این زمینهها بشدّت فعّالند: از لحاظ خبردهی، #خبررسانی، #تحلیل_دادهها و امثال گوناگون؛ هزاران کار دارد انجام میگیرد روی فضای مجازی. برای خاطر این است که بنده روی مسئلهی #شبکهی_ملّی_اطّلاعات این همه تأکید میکنم.
این #شورای_عالی_فضای_مجازی و #مرکز_ملّی_فضای_مجازی که تشکیل دادهایم و بنده اصرار داشتم و دارم که این [شورا] تشکیل بشود و رؤسای محترم در آن شرکت کنند و تصمیمگیری کنند و اجرا کنند، به خاطر اهمّیّت این مسئله است؛ نمیشود این مسئله را رها کرد. و من میبینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمیشود. خب الان شبکهی ملّی اطّلاعات اجزائی دارد، این اجزا باید در زمانبندیهای مشخّص تحقّق پیدا کند؛ آدم میبیند که تحقّق پیدا نمیکند، از زمانبندیها عقبند؛ یا سیاستهای اصولیای در زمینهی پهنای باند وجود دارد که مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاستها باید رعایت بشود و اینها مورد درخواست و تأکید مؤکّد اینجانب است. ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
📶 آفات و زیانهای احتمالی در آموزش مجازی
در باب #آموزش_مجازی، یک نکتهی دیگر هم وجود دارد و آن، زیانهایی است که احتمالاً در آموزش مجازی وجود دارد. حالا این #شبکهی_شاد که به وجود آمده، بسیار چیز خوبی است منتها بایست مراقبت کنید تا این موجب این نشود که جوانها وارد فضای بی بند و بار و رهای #اینترنت بشوند و سرشان گرم بشود به یک چیزهای دیگری که هم از لحاظ اخلاقی، هم از لحاظ اعتقادی خطرهای بزرگی برای اینها دارد؛ این را باید کاملاً مراقبت بکنید، یعنی پیشبینی کنید. ... باید کار کنید در این زمینه؛ یعنی کاری است که نمیشود رها کرد این را؛ چون بحث بهاصطلاح اُنس بچّهها با فضای مجازی، محسّناتی دارد، عیوبی هم دارد. یکی از عیوبش این است که گفتم؛ یکی از عیوبش منزوی شدن بچّهها در خانه است؛ وقتی که با این #تبلت و مانند اینها آشنا شدند، میروند سرگرم آن کار میشوند و از محیط خانه و خانواده در واقع بتدریج دور میشوند. باید به اینها توجّه کنید و مراقبت کنید.
۱۳۹۹/۰۶/۱۱
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
♦️انتشار برخی محتواهای عجیب (اشرافیگری، ابتذال و ...) در سریالهای نمایش خانگی موجب اعتراض مخاطبین و منقدین شده است.
🔰#سواد_رسانه به ما می آموزد هر محصولی که تحت عنوان محصول فرهنگی عرضه می شود، برای استفاده #خانواده و بخصوص #فرزندان ما مفید نیست.
📣 یادمان باشد #رژیم_مصرف_رسانهای خانواده خود را خودمان مشخص کنیم.
منبع کاریکاتور: خبر فوری
#سریال_نمایش_خانگی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بیانات رهبر انقلاب به مناسبت ۲۱ شهریور روز سینما
🔰سینما، کلید پیشرفت؛
سوء استفاده از سینما در دنیای غرب؛
روز ملی سینما و یاد و خاطره هنرمندان متعهد این هنر گرامی باد.
#سینما
🎥📽
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰دوره های هنری رسانه ای پاییز معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی
📣ثبت نام:
eshragh.ir
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔔 نشست تخصصی #حوزه و #فضای_مجازی برگزار میشود
به همت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه،
اولین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «حوزه و فضای مجازی»،
⏱ سهشنبه، ۲۵ شهریور، ساعت ۱۱ صبح
📌در خبرگزاری حوزه
برگزار میشود.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔻در نشست تخصصی حوزه و فضای مجازی در خبرگزاری حوزه بیان شد:
◻️تصمیمات فضای مجازی سیاسی شده است
◻️برخی از سیاستمداران از فقدان شبکه ملی اطلاعات بهره سیاسی میبرند
◻️با رفتن کرونا همه چیز به حالت قبل بر نمی گردد
◻️کرونا پیشران پیوند بیشتر بشر با فضای مجازی
◻️با تغییر وزیر مشکلات ما حل نمی شود
◻️در معادلات انفورماتیک و هوش مصنوعی نهادهای رسمی حوزه پیشران بودند
◻️فقه فضای مجازی هنوز توسعه نیافته است
◻️نمی توانیم حوزه علمیه منهای فضای مجازی داشته باشیم
◻️فروش پهنای باند آمریکایی به شبکه های داخلی!
مشروح نشست:
https://hawzahnews.com/x9PTN
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📚 دوازدهمین شماره از آثار پژوهشی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی با عنوان «وضعیت شناسی پژوهش های زنان و فضای مجازی» اثر فاطمه کریمی دردشتی در پورتال پژوهشگاه منتشر شد.
📌برای دریافت گزارش بر روی لینک زیر کلیک کنید:
b2n.ir/942156
📌برای دریافت گزارشهای منتشر شده از سوی پژوهشگاه بر روی لینک زیر کلیک کنید.
b2n.ir/55046
منبع:
@oisc_majazi
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh