eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹نقش مهم «خود کنترلی» یا «تقوا» شاید برای همین است که داشتن دانش و مهارت سواد رسانه‌ای منجر به ندیدن فیلم‌های پورن و غیراخلاقی نمی‌شود. برای اثبات این ادعا می‌توان به بالاترین سرچ‌ها در فضای مجازی در کشور‌هایی که سواد رسانه‌ای را از سال‌های دور آموزش و نهادینه کرده‌اند، توجه کرد. برخی از کارشناسان حوزه رسانه، نام این عامل بازدارنده درونی را «» گذاشته‌اند در حالی که همین مفهوم به معنای کامل‌تر با نام «» در اسلام از آن یاد شده است. یعنی انسان بتواند در برهه‌های مختلف زندگی به خواهش‌های نفسانی خود نه بگوید. این نه گفتن دو علت می‌تواند داشته باشد، یک علت مادی، که من مثلا فلان غذا را نمی‌خورم برای اینکه برای من ضرر جسمی دارد، یعنی فرد علم به ضرر این فعل دارد و علم تجربی هم این ضرر را ثابت کرده است. اما گاهی این نه گفتن ریشه در عبد و فرمان پذیر بودن دارد، یعنی من این کار را انجام نمی‌دهم برای اینکه پروردگارم این کار را نهی کرده است، یعنی علم تجربی شاید این ضرر را ثابت نکرده باشد اما ایمان من به پروردگار عالم و قوانین او، به من اجازه انجام فلان فعل حرام را نمی‌دهد هر چند میل من به انجام دادن آن باشد. 🔹سه گام مهم در مجموع، اگر بخواهیم شرط لازم برای حضور در فضای مجازی را اعلام کنیم، باید گفت که سه گام برای رسیدن به این هدف باید برداشته شود. گام اول: عوامل محیطی (مدیریت سالم، زیر ساخت سالم، ابزاربومی، پایش محتوا یا فیلترینگ و...) گام دوم: سواد رسانه‌ای (سواد رایانه ای، رژیم مصرف، تفکر انتقادی، رسانه شناسی و...) گام سوم: عامل بازدارنده درونی یا به عبارتی دیگر مهار نفس و تقوا. متاسفانه برخی از مسئولان و کارشناسان حوزه رسانه، گزینشی به این مراحل می‌نگرند و تنها تحقق یک گام را کافی می‌دانند؛ در حالی که برای محقق شدن کاهش آسیب‌های رایج در فضای مجازی باید این سه گام همزمان محقق شود. برای مثال مدیران دولتی اعم از رئیس‌جمهور و وزارت ارتباطات معتقد به اجرایی شدن سواد رسانه‌ای هستند هر چند همین گام هم ابتر مانده است و تا زمانی‌که عوامل محیطی و عامل بازدارنده اعمال نشود، مشکلات کماکان پا برجا است. برخی دیگر هم تنها محقق شدن عوامل محیطی را کافی می‌دانند که این نگرش هم هر چند آسیب‌ها را کمتر می‌کند اما منجر به رفع مشکلات رایج در فضای مجازی نمی‌شود. از این افراد باید پرسید که آیا به فرض مثال اگر تمام مردم در بستر داخلی و در عضو باشند که اتفاقی مهم و مثبت است، آیا مخاطبان در معرض ترویج شایعه، اعتیاد رسانه‌ای و محتوای بیهوده قرار نمی‌گیرند؟ یقینا هر سه گام از اهمیت ویژه خود برخوردار است و مردم و مسئولین باید برای تحقق این سه گام بکوشند. @savad_rasaneh
🔹انجمن سواد رسانه طلاب برگزار می کند: بازنمایی مفاهیم در 🔹با حضور کارشناسان : حجت الاسلام و المسلمین سعید ارجمندفر دکترمحمد حسین فرج نژاد 🔸زمان: دوشنبه 30 اردیبهشت - ساعت 22 🔸مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر، طبقه منفی 2 @savad_rasaneh
🔹دوره های تابستانه انجمن طلاب برگزار می شود: ویژه طلاب و خانواده های آنان 1️⃣ کارگاه نقد و تحلیل : استاد سعید مستغاثی (پنج شنبه عصر) 2️⃣ مطالعات : دکتر فرشاد مهدی پور (چهارشنبه صبح) 3️⃣ با موبایل (مقدماتی و پیشرفته): استاد روح الله رفیعی (پنج شنبه صبح و عصر) 4️⃣ تولید محتوا در فضای مجازی: آقایان ابوذر ظفری و سید علی موسوی (چهارشنبه عصر) مدارک: یک قطعه عکس، مدرک حوزوی، (50 هزار تومان هزینه کلاس) زمان: ثبت نام تا 29 خرداد تمدید شد زمان کلاس ها تقریبی است و بعد ثبت نام طلاب نهایی می شود. شماره تماس: 371160 داخلی 5157 مکان: صفائیه کوچه 21 ، مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی - واحد سواد رسانه @savad_rasaneh https://eitaa.com/savad_rasaneh
🔻نشست انجمن سواد رسانه طلاب با موضوع بازنمایی مفاهیم قرآنی در سینمای غرب در مرکز همایش های غدیر برگزار شد. @eshragh_mfh @savad_rasaneh
🚨 نگران زبان فارسی‌ام؛ از صداوسیما گله‌مندم، به جای زبان صحیح، زبان بی‌هویت را ترویج می‌کند 🔻 رهبرانقلاب، در پایان : 🔸 حفظ هویت برای یک ملت بسیار مهم است عزیزان. چرا که ملتی که هویت خود را از دست بدهد، در مشت بیگانگان آب می‌شود و از بین می‌رود. 🔹 راجع به زبان فارسی بنده در حقیقت نگرانم. من از گله‌مندم. بجای اینکه زبان صحیح و معیار و صیقل‌خورده‌ی کاملا درست را ترویج کند، زبان بی‌هویت را ترویج می‌کند. زبان بی‌هویتی که گاهی غلط و بدتر از همه پر از و خارجی است. 🔸 وقتی یک مجری یک تعبیر فرنگی از یک مترجم یا نویسنده را در صداوسیما تکرار میکند، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضرّ می‌شود. ما داریم مفت زبان خودمان را آلوده می‌کنیم. ۹۸/۲/۳۰ 💻 @Khamenei_ir @savad_rasaneh
میلاد پر سرور امام حسن مجتبی علیه السلام کریم اهل بیت و ماه پر نور نیمه رمضان بر شما روزه داران گرامی مبارک باد. 🌺🌸 @savad_rasaneh
استفاده از دین در سینمای غرب برای رسیدن به هدف غیردینی خود به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سعید ارجمندفر در نشست علمی «بازنمایی مفاهیم قرآنی در » که به همت مرکز فرهنگی هنری در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم تمام مفاهیم در سینمای غرب را مورد بررسی قرار دهیم، فرصت یک جلسه نیست و مباحث مختلفی در این زمینه وجود دارد. وی با بیان این که علت کثرت مفاهیم قرآنی در سینمای غرب، نگاه دینی آن است، گفت: بسیاری از مفاهیم مشترک ادیان الهی در سینمای غرب مورد بررسی قرار می گیرند؛ البته این توجه و بررسی به این معنا نیست که لزوماً در مقام تثبیت و تعریف بوده باشد، بلکه سینمای غرب یک نگاه ویژه ای به دین دارد. این محقق و پژوهشگر دینی تصریح کرد: در سینمای غرب با محور قرار دادن یک دین خاص، به صورت مشترک توجه ویژه ای به مقوله ها، مفاهیم و المانهای دینی آن دارند و گاهی تعریف عام تری وجود دارد که از مقوله دین در استفاده می کنند برای اینکه به هدف خود که غیر از دین باشد، برسند و البته گاهی هم نقد دین را انجام می دهند. وی با اشاره به فیلم «برای انتقام» که از محصولات سینمای غرب است، افزود: در این فیلم، بانویی وارد جریانی شده و به رئیس یک شبکه تی وی پناهنده میشود و بعد متوجه می شود که این رئیس جزء همان گروهی است که از آنها فرار کرده است، اما این رئیس او را در اتاقی مخفی می برد که کتب قرآن در قفسههای آن قرار دارد؛ در پایان فیلم هم فردی که در منزل او قرآن نگه داشته بود، کشته شد؛ یعنی در این فیلم ها، مفاهیم و تصاویر دینی به تصویر کشیده شده است. حجت الاسلام والمسلمین ارجمندفر با بیان این که وقتی وارد مفاهیم قرآنی میشویم، متوجه می شویم که قرآن کتاب هدایت و سرشار از مفاهیم است، اظهار داشت: سینمای غرب در یک بستر دینی و فرهنگی خاص شکل گرفته و مشاهده می کنیم که بسیاری از المان های دینی و قرآنی، در آن ها نیز وجود دارد؛ مانند اذان، نماز به سبک اسلامی که خاص دین اسلام است و مفاهیم نبوت و... که عام است. وی ادامه داد: یکی از اساس های مهمی که رد قرآن، کتب مقدس و در سینما به آن جدی پرداخته شده، تاریخ مقدس است که جزئی از سینمای دینی به شمار میرود و بسیاری از این مفاهیم را مورد بررسی قرار می دهد و لزوماً نگاه سینمای غرب همیشه نسبت به معارف دینی منفی نیست، بلکه سینمای پاک داریم. این محقق و دینی با اشاره به اینکه تقلیل گرایی در تمام معارف دینی مشاهده می کنیم و اساساً سینما مقوله تقلیل گرایی را در باور اصل قرار داده است، تصریح کرد: سینما به عنوان یک ابزار مادی فعالیت میکند و زمانی که می خواهد دست به معانی عالی رتبه مثل خدا بزند، چاره ای جز تقلیل گرایی ندارد، پس امکان چنین چیزی در سینما وجود دارد اما الهیات و با انحرافاتی که در آن اتفاق افتاده، انبیاء را در مقام عصمت معرفی نمی کند و در حد انسان تنزل پیدا می کند و حتی بعضاً برای یک جنس از خداوند استفاده می کنند و او را به تصویر می کشند. وی با بیان این که در تاریخ مقدس های متعددی داریم و نگاه جدید سینمای غرب به بازنویسی آزاد از تاریخ مقدس است؛ در سوره طه از آیه ۹ به بعد، داستان مواجهه حضرت موسی(ع) در کوه طور به نمایش کشیده می شود و به حضرت موسی(ع) خطاب می شود که من پروردگار تو هستم، و حضرت در این مواجهه خشوع دارد. حجت الاسلام والمسلمین ارجمندفر خاطرنشان کرد: این حالت خشوع در سینما به تسلیم اجباری تقلیل شده است و انسان در این تسلیم هیچ کاری از دستش برنمیآید؛ وقتی حضرت موسی(ع) در مواجهه با خداست، از شدت شوق این فرصت را نمی خواهد از دست دهد و این مقوله در یهودیت نیز وجود دارد اما در یک فیلمی ایشان را در حد چوپان نزول داده است و به جای عصا، شمشیر به دست او دادند؛ در این فیلم اقتدار خداوند را با یک نماد بسیار کوچک کودک نشان می دهد؛ استفاده کارگردان از کودک برای به تصویر کشیدن خداوند این است که دین مربوط به دوران کودکی است و حضرت ابراهیم(ع) در این فیلم به جای جنگ با فرعون عملاً با خدا خواهد جنگید؛ همچنین که این فیلم مسیحی است و چهره این کودک دقیقاً مطابق با چهره حضرت عیسی(ع) در بغل مادرش است. @savad_rasaneh
در سینمای غرب تاریخ مقدس به تاریخ قوم خاص تقلیل داده شده است به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، محمد حسین فرج نژاد در نشست علمی «بازنمایی مفاهیم قرآنی در سینمای غرب» که به همت مرکز فرهنگی هنری در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، با بیان این که حدود ۳ هزار آیه از آیات درباره تاریخ است، اظهار داشت: قرآن کتاب زندگی و دین برنامه زندگی است و لذا مفاهیم اصلی که در قرآن طرح شده، مهمترین مفاهیمی است که همه افراد بشر به آن نیاز دارند. وی با بیان این که ۵۰۰ آیه از آیات قرآن اسلامی غیر از احکام است، گفت: مفاهیم اصلی که در آیات مکی مطرح می شود، توحید و نبوت و معاد است، لذا در این آیات اصول کلی و بنیادی سبک زندگی بیان می شود و در آیات مدنی قرآن کریم سبک زندگی به نحو بارزتری ساحات زندگی انسان را پوشش می دهد. فرج نژاد اظهار کرد: حدود ۲ هزار آیه قرآن در مورد معاد است. درباره نظامات سیاسی و اجتماعی در قرآن حدود هزار آیه قرآن وجود دارد و لذا مسئله مهمی است و بیش از ۳۰۰ آیه اقتصادی در قرآن وجود دارد. وی با اشاره به اینکه خداشناسی از مسائل کلیدی قرآن کریم است، افزود: تمدن و سینمای غرب خداگرایی را به ملی گرایی و نژادگرایی تغییر داده و هستی شناسی جامع را به جهان مادی تغییر دادند و خدای جهانی را به خدای ملی تغییر و انسان را به بشر مادی کوتاه بین تغییر دادند، همچنین معاد را به بهشت زمینی یا معاد بسیار کوچک دیگری تغییر دادند و منجی هدایت گر را به موعود قومی تغییر دادند. این منتقد عرصه سینما تصریح کرد: در سینمای غرب، دین به عنوان برنامه جامع زندگی به و سبک زندگی مادی، احکام الهی به سبک زندگی مادی، نبوت به تجربه عرفانی و دینی شخصی تبدیل می شود و آخر الزمان به آخر زمین تغییر دادند اما عصر به منجی زمینی، جهاد به داعش یا تسامح تغییر داده شده است. وی افزود: در سینمای غرب تاریخ مقدس به تاریخ قوم خاص تقلیل داده شده است، همچنین تفریح و تذکار به سرگرمی و وقت گذرانی تقلیل داده شده است. فرج نژاد اظهار داشت: گاهی برای بهتر شدن اخلاق یا زندگی سکولار، خداوند را یک فرد در نظر می گیرند و نگاه ابزاری به خداوند است و یک عقل کاملاً سطح پایین را به بشر نشان می دهد. وی با بیان این که نباید اساس اصلی هنر را فراموش کنیم، گفت: وضعیت فکر جامعه بسیار تأسف بار است و دلیل آن، وجود این فیلم های غربی و تحلیلهای سطحی از آن است و در برخی بحث های غیر مفید غرق شده و از جوانان غافل شدیم، لذا اساس اصلی هنر سینما را فراموش نکنیم. این منتقد عرصه سینما تصریح کرد: چه زمانی انسان را برتر از خدا می دانند و چه زمانی سند ۲۰۳۰ رو می توانند امضا کنند که این سند ورود صد در صد تمدن غرب به ساحت انسان است. فرج نژاد اظهار داشت: بحث ما این نیست که توصیف ادیان را نداشته باشیم، بلکه مهم نگاه به دین است؛ غرب اگر توانسته موفق باشد، به این دلیل است که نگاه خود را با آثار فاخر به بشر القا کرده است، پس با توصیف غلط دین مشکل داریم. وی خاطرنشان کرد: سینمای غرب آثار جدی و فاخری است و سالانه حدود ۵۰۰ الی ۸۰۰ تولید می کند و که حدود بیست سی فیلم آن جدی است و دنیا را تحت تأثر قرار می دهد؛ سینمای آرمانی ما سینمای غرب نیست چون تفکر سست بنیاد هستند و ظاهر زیبایی دارد اما درون آن قوی نیست؛ در طول ۴۰ سال گذشته بعد از انقلاب اسلامی قوت بسیار جدی داشته است اما جناح عقلانی و متفکر جهان به این اذعان دارد که سینمای ایران در این چهل سال در حوزه تاریخ مقدس و دفاع مقدس حرف های جدی برای گفتن دارد. @savad_rasaneh
🔹 فراخوان فصلنامه مطالعات دینی رسانه علاقمندان می‌توانند جهت ارسال مقالات و آثار خود به سایت http://jrsm.qomirib.ac.ir/ مراجعه نمایند. @savad_rasaneh
شاخص های ارتباطات اجتماعی در اسلام.pdf
2.98M
📝 شاخص های در جامعه اسلامی (2 جلد) نویسنده: حسن یوسف زاده همکاران جلد اول: اسماعیل صابر کیوج، علیرضا بشیری و مریم علوی همکاران جلد دوم: محمد رضا زالی، رفیع الدین اسماعیلی و داود بشیرزاده تهیه و تنظیم: مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری با همکاری پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) @savad_rasaneh
🔹مهدی حق وردی استاد انجمن : 🔸چرا با محتوای و سومین بازی پرطرفدار در است! 🔸دوگانه و دوگانه غیرواقعی است 🔸«دسترسی» و «سیاست‌های رسانه‌ای» موضوع مغفول مانده سواد رسانه‌ای است برای دریافت متن کامل مصاحبه مراجعه نمایید: 👇 http://farhangesadid.ir/fa/news/1684/ @savad_rasaneh
انتشارات منتشر کرد؛ 📝 «غناء» متن درس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب اسلامی اسلامی در موضوع غناء و موسیقی این کتاب دربردارنده‌ی 75 جلسه‌ی رهبر معظّم انقلاب اسلامی(مدّظلّه‌العالی) در موضوع و است که در سال تحصیلی 87- 88 حوزه برگزار شده است. به‌گونه‌ای میتوان این کتاب را جامع‌ترین کتاب در این موضوع و با این سطح علمی دانست. از اختصاصات این کتاب، بررسی تمام روایات مربوط به بحث غناء و موسیقی و است. و و عموم علاقمندان به میتوانند از مباحث علمی این اثر فاخر بهره‌مند شوند. (مدظله) در جلسه اول این درسها می‌فرمایند: بحث غناء جزو مباحث مهمّه است. خود مسئله، مسئله‌ی مشکلی است. مقدار روایتی که از ائمّه(علیهم‌السّلام) در باب غناء وارد شده است، درباره‌ی کمتر محرّمی از وارد شده است. این‌همه سخن، موعظه وتحذیر از ائمّه(علیهم‌السّلام) درمورد غناء، نشان‌دهنده‌ی اهمّیّت مسئله است. به اینکه چرا این اندازه اهمّیّت دارد، در خلال بحث باید برسیم. علاوه‌براینکه در دوران ما، با این گوناگونی که وجود دارد، مسئله‌ی غناء از گذشته اهمّیّتش بیشتر است. خرید کتاب از طریق آدرس: http://book-khamenei.ir/ @savad_rasaneh