eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
8.1هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
2.8هزار ویدیو
66 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
۴ ♨️فزارهایی از وصیتنامه سردار شهید : 🖋برادران و خواهران عزیز ایرانی من 🔺️مردم پر افتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد، کما اینکه شما صد‌ها هزار جان را فدای اسلام و ایران کردید؛ ♨️از اصول مراقبت کنید. اصول یعنی ، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ ♨️خامنه‌ای عزیز را عزیزِ جان خود بدانید. حرمت او را حرمتِ مقدسات بدانید. @serat_zanjan
♨️انتشار پیام مشکوک در کانال رسمی دفتر آیت الله . @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
#شاخص ♨️انتشار پیام مشکوک در کانال رسمی دفتر آیت الله #بیات_زنجانی. @serat_zanjan
♨️کانال رسمی دفتر آیت‌الله دیروز با‌انتشار پیامی از تماس تلفنی به ایشان خبر‌ داد. 🔺️فارغ از پیشینه ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ ایشان با و حمایت بی چون و چرای وی از در سال ۸۸ و همچنین درخواست رفع حصر آنها از حکومت در سال ۹۶، نکته ابهامی که از تماس‌ موسوی با وی و انتشار این پیام مرموز آن هم در آستانه ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و ۱۴۰۰ به اذهان متبادر می شود اینست که: ♨️ سران فتنه چه پروژه‌ای را در انتخابات ۱۴۰۰ رقم خواهند زد و نقش مراجع خودخوانده ای همچون بیات زنجانی در پازل طراحی شده آنها چه می تواند باشد؟! @serat_zanjan
⛔️ ۴ 🖋 حوزه و روحانیت زنجان 🔺 عصر رضا شاه را میتوان یک پدیده مهم سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران محسوب کرد. این اقدام عکس العمل های متعددی از جانب گروه های اجتماعی به ویژه به دنبال داشت. ♨️به اعتقاد برخی از تحلیل گران، ورود تجدد به ایران، مهمترین را در جامعه ایران رقم زده است. 🔸بعد از نخستین رویارویی ایرانیان با روس ها، ضعف شیوه های سنتی بر گروهی از نخبگان جامعه مسلم شد و افرادی از این طیف در صدد برآمدند ریشه این به اصطلاح عقب ماندگی را پیدا کنند(...) 🔸پاسخ هایی که به این مسأله داده شد، متعدد بود ولی از نظر ، غربی شدن اصلی ترین راه رهایی از این مشکل بود(...) ♨️به اعتقاد این طیف، مذهب و سنت، مهمترین مانع در راه رسیدن به جامعه غربی محسوب می شد و رضاشاه مهمترین نماینده اجرائی این طیف بود(...) 🔸بسیاری از روشنفکرانی که در پشت صحنه، کارگردانی را برعهده داشتند با برداشتی سطحی از و سعی در اجرای آن در ایران، فکر می‌کردند بر معضل بزرگ کشور غلبه خواهند کرد. 🔻ادامه سرفصل های فوق را در پایگاه تحلیلی مطالعه کنید.⬇️ 🌐 https://eitaa.com/serat_zanjan @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
⛔️#توهم_تجدد #جریان_روشنفکری۴ 🖋#جریان_شناسی حوزه و روحانیت زنجان 🔺#نوسازی عصر رضا شاه را میتوان یک پ
جریان روشنفکری۴ ♨️نوسازی رضا شاه را میتوان یک پدیده مهم سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران محسوب کرد. این اقدام متناسب با دگرگونی هایی که در جامعه ایجاد میکرد عکس العمل های متعددی از جانب گروه های اجتماعی به ویژه به دنبال داشت. 🔺به اعتقاد برخی از تحلیل گران ، ورود تجدد به ایران، مهمترین را در جامعه رقم زده است. 🔺بعد از نخستین رویارویی ایرانیان با روس ها، ضعف شیوه های سنتی بر گروهی از جامعه مسلم شد و افرادی از این طیف در صدد برآمدند ریشه این به اصطلاح عقب ماندگی را پیدا کنند. پاسخ هایی که به این مسأله داده شده، متعدد بود. ولی از نظر روشنفکران وابسته، غربی شدن اصلی ترین راه بود. این گروه که نماد عینی پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی را در چهره متبلور می دید اتخاذ روش های غریبان را برای ورود به نوسازی ها پیشنهاد کردند. 🔺به اعتقاد این طیف، و ، مهم ترین مانع در راه رسیدن به جامعه غربی محسوب می شد و رضاشاه مهم ترین نماینده اجرائی این طیف بود. او با کسب قدرت سیاسی در صدد برآمد تا منویات خود را برای از میان بردن این مانع را عملی نماید و بدیهی بود که شیعه، به عنوان بزرگترین در قبال این عمل واکنش نشان دهد. 🔺همچنین مروری بر سخنرانی‌ها و نوشتارهای آن زمان نشان می‌دهد که از دید آنان، گسترش زندگی غربی به عنوان تنها سبک زندگی مطلوب بود. بر همین اساس تقلید و اقتباس از پوسته بیرونی و ظاهری تمدن غرب، بدون توجه به تحولات تاریخی و زیرساخت‌های جامعه غربی، ویژگی مهم این دوره است. 🔺بسیاری از روشنفکرانی که در پشت صحنه، کارگردانی را برعهده داشتند با برداشتی از مدرنیسم و سعی در اجرای آن در ایران، فکر می‌کردند بر معضل بزرگ کشور غلبه خواهند کرد؛ لذا در دوران رضاشاه مسائلی چون تغییر نوع پوشاک مردان و زنان، رواج مدهای غربی و وسایل زندگی نو، ایجاد کلوپ‌ها و باشگاه‌ها و بسیاری از چیزهای دیگر شد. ... @serat_zanjan
♨️اگر گمان کنیم بدون «اصلاح سیاسی»جامعه می‌شود به معنویت رسید، دراشتباهیم. 🔹️تردیدی نیست که هدف نهایی انبیا، رساندن مردم به اوج عبودیت، تقرّب، تزکیه و اخلاق است، ولی معمولاً سیاسیون مانع این راه هستند و تا موانع سیاسی از بین نرود، نمی‌شود برای عموم جامعه، زمینۀ معنویت و تقرب به خدا را فراهم کرد. 🔹️البته همیشه عده‌ای از نخبگان معنوی هستند که حتی در شرایط بد سیاسی هم می‌توانند خودشان را به خدا برسانند؛ اما عموم جامعه تا مشکلات سیاسی حل نشود نمی‌توانند به خدا تقرب پیدا کنند. ♨️هدف قیام فاطمه(س)نهایتاً تقرّب بود ولی عملاً علیه موانع سیاسی بود.کارکرد ولایت هم در درجۀ اول این است که موانع سیاسی را برطرف کند. درگیری‌های پیامبر(ص) هم برای این بود که موانع سیاسی را برطرف کند. 🔹️امروز هرمقدار دین‌گریزی در جامعۀ ما و حتی در جامعۀ جهانی دیده می‌شود، در درجۀ اول مقصّرش مسائل سیاسی، اشخاص سیاسی و مدیریت‌های خرد و کلان هستند. 🔹️اگر مدیریت در جامعۀ‌مان اصلاح بشود و فضای سیاسی جامعه سالم بشود به‌طوری که از آن، مدیریت‌های خوب در بیاید و خدمت به مردم به‌خوبی انجام شود، اکثر دین‌گریزی‌ها برطرف خواهد شد. ♨️هنوز در جامعۀ ما نقش سیاست در تحقق معنویت در جامعه، زیاد روشن نیست.لذا مردم موقع رأی دادن، زیاد انتظار ندارند فرد مورد نظرشان، آدم باتقوایی باشد و اگر از او بی‌تقوایی دیدند می‌گویند «عیبی ندارد!» چون نمی‌دانند بی‌تقوایی در عرصۀ سیاست، سمّ مهلک است. 👤علیرضا پناهیان 🔻متن کامل در وب سایت صراط ⬅️ 🌐 http://serat-zanjan.ir/post/85 @serat_zanjan
💠 نقش در گام دوم انقلاب 🖋رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم با هدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» توصیه‌هایی خطاب به مردم عزیز ایران ارائه می‌دهند. 🔻می توان گفت روح حاکم دراین بیانیه ، مخاطبینش در درجه اول جوانان و در بحث تخصصی ما هستند. اما باید یک بحثی را دنبال کنیم که طلاب جوان یعنی چه کسانی؟ 🔹️مراد ما در بحث، این نیست که طلاب نسل جوان را در مقابل طلاب قرار دهیم، بلکه منظور اینست که طلاب نسل جوان در امتداد طلاب نسل کهن هستند و بین دو نسل و نیست. اما این جا دیگر آن وظیفه ای که به دوش طلاب جوان گذاشته می شود سنگین تر از وظایف نسل کهن است. 🔻مقام معظم رهبری طبقه بندی پنجگانه ای را از نظام سیاسی به سمت تمدن اسلامی ترسیم کردند. 🔹️اگر تا دیروز نسل کهن، بر روی انقلاب و نظام اسلامی متمرکز بودند، نسل جدید بایستی روی بحث اسلامی، اسلامی و متمرکز شود. بنابراین توجه رهبری به جوان یک توجه تعارفی و تشریفاتی نبوده است. 🔹️ایشان آن استعداد و ظرفیت و قابلیت ها و مسیری که در چهل سال آینده باید به سمت آن بروند، را به طور واقعی در جوانان دیده است. ... با ما همراه باشید. @serat_zanjan
▪️حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید جواد مظلومی در سال 1343 شمسی در زنجان متولد و در سال 1361 شمسی وارد حوزه علميه قم شد. او از سال 1371 به تحصیل در درس خارج فقه و اصول اشتغال داشت و مدرک دکتری فلسفه تطبیقی را از دانشگاه قم به دست آورد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید جواد مظلومی از جمله فعالان قرآنی بود که در جبهه در دوران دفاع مقدس حضور بسیجی و داوطلبانه داشت و همچنین و از شاگردان حضرت آیه الله العظمی آشیخ جواد تبریزی به شمار می رفت که در طول سالیان عمربابرکتش در دوره اول شورای عالی فضای مجازی عضو این شورا و در دوره جدید مدیریت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به سمت مشاور رئیس این مجموعه منصوب شد. ▪️این عالم فرزانه همزمان با تحصیل، تدریس ادبیات، فقه و فلسفه را در حوزه تخصصی در دانشگاه انجام می‌داد و تسلط خوبی به زبان های انگلیسی، عربی و آذری داشت و از فعالان تبلیغی در حوزه بین الملل از جمله در شرق آسیا و اروپا به شمار می‌رفت. وی به‌ واسطه تلاش‌ مستمر در توليد نرم‌افزارهای قرآنی از جمله «نورالجنان» و «جامع‌الاحاديث» به‌همراه «رضا آسيابانی» در سال 1380 شمسی توسط مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان خادم‌ القرآن انتخاب شد. او از سال 1388 مسئولیت معاونت امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری را بر عهده داشت و در سال 1398 به عنوان معاون امور بین‌ الملل بعثه مقام معظم رهبری، منصوب شد. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۵ 🖋 حوزه و روحانیت زنجان ♨️نوسازی هایی که در عهد رضا شاه صورت گرفت شکل ناقصی از نوسازی به مفهوم واقعی آن بود. هدف رضا شاه(...) 🔹️در میان خوانین، به علت دو تجربه گذشته شان در همراهی با جریان مشروطه خواه و در جنگ جهانی اول زمینه مساعد بیشتری جهت همراهی با روند نوسازی نسبت به داشتند. ♨️ نهاد دین نیز در زنجان در دوره از قدرت قابل توجهی برخوردار بود و این توان همچنان تا دوره رضا شاه به قوت خود باقی بود(...) 🔺️بدین ترتیب در هدف مستقیم نوسازی های مورد نظر رضا شاه قرار می گرفتند. 🔹️از میان روحانیت زنجان، به عنوان امام جمعه های نسل اندر نسل زنجان در برابر نوسازی، سیاست کم تنش تری را در پیش گرفتند؛ شاید(...) ⛔ یکی از تئوری پردازان نوسازی در دوره پهلوی و عامل اجرایی این قانون در زنجان می باشد(...) ♨️ باوجود اختلاف نظر موجود بین و کسروی در تصدی عدلیه، ویژگی "سرسپردگی جریان روشنفکری وابسته و غربگرا" نقطه مشترکی است که در سلوک اجتماعی سیاسی هر دو شخصیت تاریخی و همینطور اکثر مدعیان حال حاضر مشاهده می شود(...) 🔹️از اقدامات کسروی در (...) 🔻ادامه سرفصل های فوق را در کانال صراط مطالعه کنید: 🌐 https://eitaa.com/serat_zanjan @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
⛔#سرسپردگی #جریان_روشنفکری۵ 🖋#جریان_شناسی حوزه و روحانیت زنجان ♨️نوسازی هایی که در عهد رضا شاه صورت
جریان روشنفکری۵ 💠 نوسازی هایی که در عهد رضا شاه صورت گرفت شکل ناقصی از نوسازی به مفهوم واقعی آن بود. هدف رضا شاه از نوسازی، ایجاد فضای باز سیاسی و مشارکت گروه های مختلف در روند تصمیم گیری ها نبود بلکه عمدتا به منظور حذف یا تضعیف طبقات اجتماعی ما قبل مدرن نظير علما، زمینداران، سران ایلات و عشایر بود، با این رویکرد عملا از میان گروه های اجتماعی در زنجان بیشتر از همه در آماج هدف نوسازی به معنای کاهش مقام و موقعیت سابق قرار می گرفتند. 🔹️در میان خوانین، ذوالفقاری ها به علت دو تجربه گذشته شان در همراهی با جریان مشروطه خواه و در جنگ جهانی اول زمینه مساعد بیشتری جهت همراهی با روند نوسازی نسبت به افشارها داشتند. ♨️نهاد دین نیز در زنجان در دوره قاجاریه از قدرت قابل توجهی برخوردار بود و این توان همچنان تا دوره رضا شاه به قوت خود باقی بود بدین ترتیب روحانیون در هدف مستقیم نوسازی های مورد نظر رضا شاه قرار می گرفتند. 🔹️در تقابل فوق از آنجایی که بیشترین نفوذ روحانیت در بین مردم در حوزه های فرهنگی بود، رژیم اقدامات بیشتری برای کوتاه کردن دست علما از این حوزه اعمال کرد و علما نیز به عنوان یک عکس العمل طبیعی حساسیت های زیادتری به سیاست های حکومت نشان دادند. 🔹️بنابراین از میان مصادیق نوسازی وجه فرهنگی به علت تمرکز دو طرف بر روی آن از اهمیت بیشتری برخوردار شد. ♨️از میان روحانیت زنجان، خاندان حسینی به عنوان امام جمعه های نسل اندر نسل زنجان در برابر نوسازی، سیاست کم تنش تری را در پیش گرفتند؛ شاید این رفتار سیاسی ناشی از موقعیت آنان در میان مردم و حکومت بود زیرا حکومت ها همواره در معادلات سیاسی شهر آنها را مد نظر داشتند به طوری که آنان نقش واسط بین مردم و حکومت را ایفا می کردند. با این وجود، خاندان حسینی نیز همانند دیگر روحانیون، از سیاست های رژیم ناراضی بودند. ♨️ یکی از تئوری پردازان نوسازی در دوره پهلوی و عامل اجرایی این قانون در زنجان احمد کسروی می باشد. 🔹️نامبرده در سال ۱۳۰۰ ه ش از طرف وزارت عدلیه به سمت رئيس محكمه زنجان انتخاب شد وی در قدم اول با نمایندگان زنجان (شیخ ابراهیم زنجانی، برهان الدوله و شیخ الاسلام ابهری) ملاقات کرد و آنها را در جریان مأموریت خود قرار داد. 🔹️با وجود اختلاف نظر موجود بین شیخ ابراهیم و کسروی در تصدی عدلیه، ویژگی "سرسپردگی جریان روشنفکری وابسته و غربگرا" نقطه مشترکی است که در سلوک اجتماعی سیاسی هر دو شخصیت تاریخی و همینطور اکثر مدعیان حال حاضر مشاهده می شود. ♨️ از اقدامات کسروی در عدلیه زنجان، عدم بکارگیری ابلاغیه وزارت عدلیه در مورد اولویت محاکم شرعی بود. 🔺️کسروی در قدم دیگر برای نوسازی، شهادت عدول را در محاکم حذف کرد. 🔺️وی همچنین رسم بست نشینی در خانه علما را با این استدلال که در اسلام تنها کعبه می تواند پناهگاه قرار گیرد ملغی اعلام کرد. ... با ما همراه باشید. @serat_zanjan
۱ 💠 طلبه جوان چه ویژگی هایی دارد؟ 🔻ویژگی هایی هست که طلاب نسل جوان را نسبت به طلاب نسل گذشته، متمایز می کند که چند مورد آنرا بیان می کنیم. 🔹️یکی از مختصات نسل جوان اگر واقع بینانه نگاه کنیم روی سن است؛ که معمولا سنین تا مرز 35 سالگی را نسل جوان می گویند. ویژگی دیگر طلاب نسل جوان، آرمان گرا بودن آنهاست، البته بدان معنا نیست که نسل گذشته آرمان گرا نبوده، بلکه نسل جوان به جهت اقتضای سنش آرمان گراتر است. 🔹️از مختصات دیگر اینکه طلاب جوان به لحاظ کنش گری اجتماعی و به جهت فضا، اقتضائات، نوع زندگی و خیلی از عوامل دیگری که دارند،فعال تر هستند. 🔻بنابراین این ها در حوزه مبارزه می توانند خط شکن تر باشند. یعنی اگر بیاییم صحنه و میدان مبارزه و درگیری با دشمن و مرز آن را طبقه بندی کنیم، طبیعتاً این ها خط شکن هستند. ♨️ لذا با این سه ویژگی،مقام معظم رهبری طلاب جوان را معرفی کرده، ومی فرمایند طلاب جوان کسانی هستندکه امیدوارند؛ دارای انرژی هستند و ابتکار دارند. 🔹️بنابراین اگر بخواهیم واقعی تر به قضیه نگاه کنیم، انتظار مقام معظم رهبری از طلاب جوان در بیانیه گام دوم،در وسعتی است که طلاب جوان به مسئله دولت اسلامی کمک کنند. 🔹️وقتی به بیانیه هم رجوع میکنیم، مشاهده میکنیم نقطه کانونی بیانیه گام دوم، یک نظریه دولت تحت عنوان نظریه نظام انقلابی است. یعنی آنجا نظریه دولتی که ناظر به دولت سازی است، رهبری تحت عنوان نظریه نظام انقلابی از آن یاد میکنند. 🔻اما سؤال و مسئله این است که رهبری در یک افقی مثل دولت سازی یا ترازی مانند آن، از طلاب جوان چه نوع انتظاری دارند؟! ... @serat_zanjan
50.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️خاطرات مقام معظم رهبری از لحظه ورود امام(ره) 💬 یکی از خاطرات خیلی جالب من، آن شب اوّلی است که امام وارد تهران شدند؛ یعنی روز دوازدهم بهمن - شب سیزدهم - شاید اطّلاع داشته باشید و لابد شنیده‌اید که امام، وقتی آمدند، به بهشت زهرا رفتند و سخنرانی کردند، بعد با هلی‌کوپتر بلند شدند و رفتند. ♨️ تا‌چند‌ ساعت کسی خبر نداشت که امام کجا هستند! 🕘 حالا کسانی که در این ستادهای عملیاتی نشسته بودند - ماها بودیم که نشسته بودیم - چقدر نگران می‌شوند! این دیگر بماند. چند ساعت، هیچ کس از امام خبر نداشت؛ تا بعد بالاخره خبر دادند که بله، امام در منزل فلانی هستند و خودشان می‌آیند، کسی دنبالشان نرود!.... @serat_zanjan
تاثیری که زنجانی از جریان روشنفکری گرفت. ۶ حوزه و روحانیت زنجان ♨️رابطه شیخ ابراهیم و اردشیر جی 🔹️شیخ ابراهیم زنجانی با اردشیر جی نیز در ارتباط بوده و تحت تأثیر القائات او قرار داشته و یکی از علل بی قیدی شیخ به احکام شرع و اباحی گری او همین ارتباطش با اردشیر و عضویتش در مجمع های ماسونی بود. ♨️اردشیر جی از نیروهای کارکشته انگلیس بود. همو بود که رضاخان را کشف و برای کودتای اسفند 1299 به انگلستان معرفی کرد. 🔹️زنجانی دو کتاب دارد که در هر دوی آنها شخصیت اصلی و قهرمان آن «اردشیر جی» است. یکی از آن ها که «مکالمات با نورالانوار» نام دارد که حاوی نقد تند و گزنده ای از وضع اجتماعی ایران است، به همراه اغراق‌هايي كه شاخص تفكر روشنفكري آن دوران است. 🔺️جامعه ایران را سراسر سیاه و منزجر کننده معرفی می کند و دنیای غرب را سپید و درخشان. 🔹️در این رساله به صورت خیالی به منزل شیخ فضل الله نوری می‌روند و تصویری بسیار موهن و غیرواقعی از شیخ و خانه او به دست می دهند که به تعبیر عبدالله شهبازی: در این رساله می‌توان نطفه‌های عمیق نفرتی را یافت که بعدها پس از فتح تهران، به صدور قتل شیخ فضل الله نوری در محکمه ای انجامید که زنجانی دادستان آن بود. ... با ما همراه باشید. @serat_zanjan
♨️مجموعه ۲ 💠نقش طلاب جوان در گام دوم انقلاب 🖋مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می فرماید که مستکبران و آنهایی که چشم دیدن انقلاب راندارند،مشکلات وچالشهایی برای آن ایجاد می کنند،واین مشکلات با چالشهای ۴۰سال قبل فرق می کند. 🔸️ایشان ۴چالش را مطرح میکندکه فهم این چالشها برای طلاب جوان ضروری است، چراکه باید این چالشها رابدانند تابتوانند براساس آن برنامه‌ریزی کنند. 🔹️اول:چالش براثرحضور ایران‌مقتدر درمرزهای رژیم صهیونیستی است. اگر تا دیروز بحثمان این بوده که این غائله و آن غائله را در ترکمن صحرا،درکردستان،ودر فلان جاجمع کنیم،الآن دیگر برای نسل جوان وطلاب جوان نباید این بحث مطرح باشد؛ 🔹️دوم:چالش بر اثر برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا درمنطقه غرب آسیاست که این مسئله این بار مسئولیت طلاب جوان را زیاد میکند وتکلیف می آورد. اگر تادیروز در داخل ایران بودیم که مثلا با لانه جاسوسی آمریکا چه کنیم، الآن دیگر این بحث ها نیست.بنابراین باید به نفوذ آمریکا در منطقه غرب آسیا دقت کنیم، وبرای همه حوزه های اقتصادی،سیاسی،نظامی برنامه داشته باشیم 🔹️سوم:چالش براثرجلوگیری ازانتقال سلاحهای پیشرفته ایران به نیروی مقاومت است 🔹️چهارم:چالش بر سرائتلاف بزرگ از ده ها دولت معاندعلیه ایران است اگر تا‌دیروز ۲ یا۳ قدرت بزرگ برسر ایران بحث داشتند وچالش ایجاد می کردند،الآن قدرتهای بزرگ،ائتلاف تشکیل داده اند چگونه میشود از این چالشها عبور کرد و این چالش ها و تهدید ها را تبدیل به فرصت کرد؟ 🔺️مقام معظم رهبری می فرماید به واسطه ۲چیز میتوان این چالشها را به فرصت تبدیل کرد: ... @serat_zanjan
🌀 📝 خاطره فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی از پدر 💠 این مبلغ را نذر شما کرده‌ام 🔹 مدتی بعد از آنکه پدر امامت جمعه را رها کردند، در قم رحل اقامت گزیدند. متاسفانه بعضاً هم تنها بودند! گاه گداری من و بچه ها سری می زدیم... به واسطه بیماری‌ای که داشتند رژیم غذایی سختی هم به توصیه اطباء گرفته بودند و مثلاً بین گوشت‌ها فقط مجاز به خوردن شکمبه گوسفند بودند بلکه مداومت به آن مانند یک دارو. خب شکمبه‌ها را هم به جهت ارزان‌ترشدن و هم به جهت تمایل شخصی‌شان، پاک نکرده می‌گرفتند و خودشان پاک می‌کردند. از نیمه‌های شب چند ساعتی به حمام زیرزمین می‌رفتند و آن‌ها را خوبِ خوب تمیز می‌کردند و بار می‌گذاشتند و صبح، چنانچه همچو منی مهمان‌شان بود، با هم میخوردیم... 🔹 در این ایام، اموراتشان هم نوعاً از سخنرانی‌هایی که دعوت می‌شدند می‌گذشت. پاکت سخنرانی را هم در جیب بالای قبای‌شان می‌گذاشتند. من هم به رسم فضولی، بعضاً پاکت را چک می‌کردم تا ببینم وسعت دخل و خرج به چه میزان است؟ این بار در پاکت فقط یک تراول پنجاهی بود و می‌بایست تا سخنرانی بعدی با همین مبلغ مدیریت می‌کردیم...بماند... 🔹یک روز صبح گفتند: فردا خبرگان دارم و می‌خواهم یک حمام اساسی بروم. تو هم میای؟! اول استقبال نکردم... بعد ادامه دادند، در یکی از کوچه‌های فرعی گذرخان، یک حمام عمومی قدیمی هست. قبلاً یک‌بار تنهایی رفتم؛ خوب دَم می‌شود، دلاک کار بلدی هم دارد. احساس کردم تنهایی سخت‌شان است که بروند؛ پذیرفتم همراهی‌شان کنم. بقچه‌ای از حوله، لباس و صابون فله‌ای با خود بردیم. وقتی وارد شدیم، روی در نوشته بود: «هزینه هر نفر دو هزار و پانصد تومان». پیش قدم شدم و حساب کردم. پدر راست می‌گفت. آن‌چنان حمام دم داشت که گویی به سونای بخار رفته‌ایم. دلاک پیرِ کار بلد هم روی هر نفر قریب نیم ساعت تا سه ربع ساعت وقت می‌گذاشت! حمام خیلی خیلی خوبی بود. آدم واقعاً احساس سبکی و نشاط می‌کرد. 🔹 در وقت خارج شدن، دم در به من گفتند انعام دلاک را حساب کردی؟ گفتم نه! گفتند: صدایش کن. پیرمرد را صدا کردم آمد. پدر دست در جیب کرد و همان پاکت تراول پنجاهی را به او داد! او تراول را گرفت، بوسید، بر چشم گذاشت و نگاهی به بالا کرد و رفت. من هاج و واج و متعجب به پدر نگاه می‌کردم. گفتم زیاد ندادید؟ گفتند نه! بعد مکث کردند و گفتند: مگر چقدر بود؟ گفتم پنجاه تومان؛ و این هر آنچه بود که در پاکت داشتید! نگاهی تیز و تند کردند. پنج یا پنجاه؟ پنجاه!! نُچ ریزی گفتند و برگشتند به سمت حمام. چند قدم نرفته، توقف کردند، برگشتند نگاهی به بالا کردند، بعد به سمت من‌آمدند. گفتند: «دیگه امیدوار شده، نمیشه کاریش کرد، بریم» 🔹 وارد گذر خان شدیم به فکر مخارج تا شب بودم. هنوز چند دقیقه‌ای نگذشته بود که کسی از حجره‌ای با لهجه غلیظ اصفهانی بلند داد زد: «حَجا آقا! حجا آقا! خودش را دوان دوان به ما رساند و رو به من کرد و گفت: «آقای حائری شیرازی هستند؟» گفتم: بله. گفت: «حاج آقا یه دقیقه صبر کنید»! رفت و از میز دکان، پاکتی آورد و به پدر داد. پدر با نگاهی تند گفت: «من وجوهات نمی‌گیرم!» گفت: «وجوهات نیست، نذر است». گفتند: «نذر؟» گفت: «دیروز برای باری که داشتم در گمرک مرز اشکالی پیش آمد. شما همان موقع در قرآن مشغول صحبت بودید. مال، خراب شدنی بود. نگاهی به بالا کردم که اگر مشکل همین الان حل شود، مبلغی را به شما بدهم. همان موقع، حل شد و شما امروز از این جا رد شدید!!» پدر متبسم شد. رو به من کرد پاکت را بگیر. گرفتم. خداحافظی کردیم و راه افتادیم. 🔹 در حین حرکت، آرام در گوشم گفتند: «بشمارش!!» من هم شمردم. ده تا تراول پنجاه هزار تومانی بود. بعد بدون آنکه چیزی بگویم، در گوشم گفتند: «ده تا بود؟!» بعد این آیه را خواندند: «مَن جَاءَ بِالحَسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِهَا» (هر کس کار نیکی انجام دهد، ده برابر آن پاداش دارد)... نگاهی به بالا کردند و گفتند: «خدا بی حساب می‌دهد. به هر که اهل حساب و کتاب باشد با نشانه می‌دهد که بفهمی مال اوست نه دیگری. آن‌را در جیبت بگذار » @Manahejj @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیلی بر خیزش اجتماعی درانقلاب اسلامی 🔺️ازابتدای خیزش اسلامی مردم ایران تاکنون برخی ازجامعه‌شناسان غربی حداقل به این نکته پی برده‌اند که جنس انقلاب اسلامی با سایر انقلابات و پدیده‌های اجتماعی چند قرن اخیر تفاوت داشته است. 🔶️شاید بتوان فوکو را از این جهت از سایرین تمایز داد. فوکو از نخستین اندیشمندان غربی بود که به ماهیت متفاوت اراده مردم ایران پی برد.وی برخلاف بسیاری از اندیشمندان بر ماهیت فرهنگی انقلاب و نقش رهبری امام خمینی‌ تأکید می‌ورزد. 🔶️وی درکتاب ایرانی‌ها چه رؤیایی در سردارند،به نقش معنویت درانقلاب اشاره کرده ومی‌نویسد:«..چون از این جهت[این انقلاب]کوششی است برای اینکه سیاست یک بعد معنوی پیداکند.» 🔶️همچنین وی در همان کتاب در زمینه معنویتی که انقلاب به دنبال آنست می‌نویسد«اسلام در سال 1987 افیون مردم نبوده است؛دقیقا روح یک جهان بی‌روح بوده است.»جمله اخیرفوکو به زیبایی،نقش و جایگاه انقلاب اسلامی درجهان معاصر را نشان می‌دهد. ♨️انقلاب اسلامی به مثابه یک انقلاب معنوی«در جستجوی آن چیزی است که ما غربی‌ها امکان آنرا پس ازرنسانس وبحران بزرگ مسیحیت از دست داده‌ایم.» 🔶️ازنظرفوکو خیزش مردم ایران شورشی قهرآمیز علیه نظم موجودجهانی است وشایدهمین ویژگی فوکو را بشدت به انقلاب علاقه‌مند می‌سازد. هر چند فوکو به‌خوبی نقش انقلاب اسلامی در به چالش کشیدن جهان مدرن را درک کرده است اما نباید فراموش کرد که در نهایت او نیز ازدریچه تفکر غربی خود به این پدیده نوظهور و کاملا متفاوت می‌نگرد و تفاوت او با سایر اندیشمندان مغرب زمین دردرک عمیقتر تحولات انقلابی ایران نهفته است @serat_zanjan
جریان روشنفکری۷ شیخ زنجانی در رساله رمان گونه اش براي اينكه عمق انحطاط جامعه ايراني را دريابد؛نورالانوار به او پيشنهاد ميكندكه دركسوت او درآيد،مانند وي، لباس فرنگي بپوشد و همپاي او به سيردر شهرتهران بپردازد. او دراين سفر خيالي به منزل شيخ فضل‌الله نوري سرزده وتصويري بسيار موهن و غيرواقعي از شيخ به او دست ميدهد: «ديدم در صدر مجلس، مسندي اعلي گشته و روي آن، بستر بزرگ ضخيمي پهن شده و متكاي بزرگي گذاشته شده.يك نفري سربرهنه روي بستر افتاده ... جثه‌اش به بزرگي جثه فيل،گردني كلفت،شكمي هنگفت،تنش پرورده به مال مفت،ريش و صورت و چشمي سفت.. فرمود: اين را نميشناسي؟اين شيخ ابوالنور است، كه صاحب كرور وكارش به همين وضع عيش و سرور است.اين مرد رند، ديد؛ حال ايران دگرگون و همه‌چيز وارون است، اول وضع او هم به تحصيل علم و مدرسه، و معاشش مثل همان طلبه بود، كه حرفش را شنيدي و استيصال او را ديدي. ديد؛ ايران جاي هنروكمال نيست و كس را قيدعلم،تربيت، رقي..درستي،ناموس شريعت وحراست قانون مليت نيست..اين وضع را پيش گرفت.دراندك زمان، باحركات نالايق و حرفهاي ناموافق،محرم مجالس بزرگان وامراي پايتخت بلكه گستاخ باصدارت و نفس سلطنت است.بدون زحمت،مالك ثروت بي‌اندازه شده، فعلا يكي ازمعتبرترين رجال دولت ومحترمين بزرگان ملت است..شيخ ابوالنور تنها نيست. از سيدچغندر و ملا شلغم و آقابوق و خواجه سرنا وحاجي دودوك بسيار است.» در اين رساله،میتوان نطفه‌هاي عميق نفرتي رايافت؛ كه بعدها، پس ازفتح تهران، به صدورحكم قتل شيخ فضل‌الله نوري در محكمه‌اي انجاميد؛كه زنجاني،دادستان آن بود. @serat_zanjan
۳ 🖋راهکار مواجهه با چالشها در گام دوم انقلاب 💠مقام معظم رهبری میفرماید به واسطه دو چیز میتوان این چالشها را به فرصت تبدیل کرد: 🔺️یکی ظرفیت که در کشور وجود دارد و دیگری،فعال کردن و بهره گیری ازفرصت های مادی ای که کشوردارد. 🔸️بنابراین رهبری همه بحثها را در قاب وقالب امید بیان میکند،یعنی اگر امید از ملت ایران برداشته شود با همه این ظرفیتهایی که دارد به جایی نمیرسد.به همین جهت رسانه های بیگانه و دشمنان تلاش دارند این امید را بردارند. 🔸️روحانیت به عنوان هادیان جامعه و به عنوان کسانی که اقامه دین میکنند، خود باید امید داشته باشند وبه جامعه امیدبخشی تزریق کنند. 🔸️اگر بخواهیم به صورت مختصر معنای این اقامه دین را بسط دهیم، در نگاه حضرت علی(ع)ودیگر ائمه این است که ما به خاطر دنیا نیامدیم، ما نیامدیم که به ملت دستور بدهیم و پست و منصب بگیریم، بلکه آمدیم تا پرچم اسلام همه جا برافراشته بشود، آمدیم تا به کسی ظلم نشود و کسی هم به ما ظلم نکند.درنهایت ماآمدیم تااقامه دین کنیم که اگر حدود الهی تعطیل شده آن را احیا کنیم. 🔸️وقتی اقامه دین اینها باشد،متولیان اقامه دین(فهم دین،ترویج دین وتکوین دین)قطعاً روحانیت هستند.البته بدان معنا نیست که دیگران حضور نداشته باشند. 🔸️لذا روشن شد که اگر این متولیان دین،خودشان امیدی به آینده و امیدی به تبدیل این چالش ها و تهدیدها به فرصت ها نداشته باشند،عوام به هیچ عنوان نمیتوانند داشته باشند. 🔻حال سوال اصلی اینست که این روحانیت و طلاب جوانی که امید دارند جامعه را بسازند کجا باید گام بردارند. .. @serat_zanjan
💠 روح مطهر استاد عزیز حضرت آیت الله سیدمحمد ضیاآبادی از چهره های ارزشمند و مفسر بزرگ شیعه به ملکوت اعلی پیوست. روحش شاد و یادش گرامی @serat_zanjan
چرا در نظر سیاسیون، بستر مناسبی برای پرتاب نظریه های چالشی شده است؟! تحلیل هایتان را برای ما بفرستید تا منتشر شود. 🆔️ @masir1400 @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «مفاهیم انقلاب و مفاهیم اسلام، مثل عطر است؛ هیچ کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد؛ پخش می شود، همه‌جا می رود؛ نسیم روح‌افزا و روان‌بخشی است که همه‌جا را به خودی خود می گیرد» ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ پایگاه رسانه ای  به‌مناسبت فرارسیدن ایام دهه‌ی فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نماهنگ «رایحه انقلاب» را از سایت Khamenei.ir منتشر میکند. @serat_zanjan
کارگاه تخصصی مهدویت بصورت آنلاین و حضوری جمعه ها ساعت 15 الی 16 جهت ثبت نام نام و نام خانوادگی خود را به شماره 09059690248 پیامک کنید