eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
9.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
3.1هزار ویدیو
68 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️انتشار پیام مشکوک در کانال رسمی دفتر آیت الله . @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
#شاخص ♨️انتشار پیام مشکوک در کانال رسمی دفتر آیت الله #بیات_زنجانی. @serat_zanjan
♨️کانال رسمی دفتر آیت‌الله دیروز با‌انتشار پیامی از تماس تلفنی به ایشان خبر‌ داد. 🔺️فارغ از پیشینه ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ ایشان با و حمایت بی چون و چرای وی از در سال ۸۸ و همچنین درخواست رفع حصر آنها از حکومت در سال ۹۶، نکته ابهامی که از تماس‌ موسوی با وی و انتشار این پیام مرموز آن هم در آستانه ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و ۱۴۰۰ به اذهان متبادر می شود اینست که: ♨️ سران فتنه چه پروژه‌ای را در انتخابات ۱۴۰۰ رقم خواهند زد و نقش مراجع خودخوانده ای همچون بیات زنجانی در پازل طراحی شده آنها چه می تواند باشد؟! @serat_zanjan
⛔️ ۴ 🖋 حوزه و روحانیت زنجان 🔺 عصر رضا شاه را میتوان یک پدیده مهم سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران محسوب کرد. این اقدام عکس العمل های متعددی از جانب گروه های اجتماعی به ویژه به دنبال داشت. ♨️به اعتقاد برخی از تحلیل گران، ورود تجدد به ایران، مهمترین را در جامعه ایران رقم زده است. 🔸بعد از نخستین رویارویی ایرانیان با روس ها، ضعف شیوه های سنتی بر گروهی از نخبگان جامعه مسلم شد و افرادی از این طیف در صدد برآمدند ریشه این به اصطلاح عقب ماندگی را پیدا کنند(...) 🔸پاسخ هایی که به این مسأله داده شد، متعدد بود ولی از نظر ، غربی شدن اصلی ترین راه رهایی از این مشکل بود(...) ♨️به اعتقاد این طیف، مذهب و سنت، مهمترین مانع در راه رسیدن به جامعه غربی محسوب می شد و رضاشاه مهمترین نماینده اجرائی این طیف بود(...) 🔸بسیاری از روشنفکرانی که در پشت صحنه، کارگردانی را برعهده داشتند با برداشتی سطحی از و سعی در اجرای آن در ایران، فکر می‌کردند بر معضل بزرگ کشور غلبه خواهند کرد. 🔻ادامه سرفصل های فوق را در پایگاه تحلیلی مطالعه کنید.⬇️ 🌐 https://eitaa.com/serat_zanjan @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
⛔️#توهم_تجدد #جریان_روشنفکری۴ 🖋#جریان_شناسی حوزه و روحانیت زنجان 🔺#نوسازی عصر رضا شاه را میتوان یک پ
جریان روشنفکری۴ ♨️نوسازی رضا شاه را میتوان یک پدیده مهم سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران محسوب کرد. این اقدام متناسب با دگرگونی هایی که در جامعه ایجاد میکرد عکس العمل های متعددی از جانب گروه های اجتماعی به ویژه به دنبال داشت. 🔺به اعتقاد برخی از تحلیل گران ، ورود تجدد به ایران، مهمترین را در جامعه رقم زده است. 🔺بعد از نخستین رویارویی ایرانیان با روس ها، ضعف شیوه های سنتی بر گروهی از جامعه مسلم شد و افرادی از این طیف در صدد برآمدند ریشه این به اصطلاح عقب ماندگی را پیدا کنند. پاسخ هایی که به این مسأله داده شده، متعدد بود. ولی از نظر روشنفکران وابسته، غربی شدن اصلی ترین راه بود. این گروه که نماد عینی پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی را در چهره متبلور می دید اتخاذ روش های غریبان را برای ورود به نوسازی ها پیشنهاد کردند. 🔺به اعتقاد این طیف، و ، مهم ترین مانع در راه رسیدن به جامعه غربی محسوب می شد و رضاشاه مهم ترین نماینده اجرائی این طیف بود. او با کسب قدرت سیاسی در صدد برآمد تا منویات خود را برای از میان بردن این مانع را عملی نماید و بدیهی بود که شیعه، به عنوان بزرگترین در قبال این عمل واکنش نشان دهد. 🔺همچنین مروری بر سخنرانی‌ها و نوشتارهای آن زمان نشان می‌دهد که از دید آنان، گسترش زندگی غربی به عنوان تنها سبک زندگی مطلوب بود. بر همین اساس تقلید و اقتباس از پوسته بیرونی و ظاهری تمدن غرب، بدون توجه به تحولات تاریخی و زیرساخت‌های جامعه غربی، ویژگی مهم این دوره است. 🔺بسیاری از روشنفکرانی که در پشت صحنه، کارگردانی را برعهده داشتند با برداشتی از مدرنیسم و سعی در اجرای آن در ایران، فکر می‌کردند بر معضل بزرگ کشور غلبه خواهند کرد؛ لذا در دوران رضاشاه مسائلی چون تغییر نوع پوشاک مردان و زنان، رواج مدهای غربی و وسایل زندگی نو، ایجاد کلوپ‌ها و باشگاه‌ها و بسیاری از چیزهای دیگر شد. ... @serat_zanjan
♨️اگر گمان کنیم بدون «اصلاح سیاسی»جامعه می‌شود به معنویت رسید، دراشتباهیم. 🔹️تردیدی نیست که هدف نهایی انبیا، رساندن مردم به اوج عبودیت، تقرّب، تزکیه و اخلاق است، ولی معمولاً سیاسیون مانع این راه هستند و تا موانع سیاسی از بین نرود، نمی‌شود برای عموم جامعه، زمینۀ معنویت و تقرب به خدا را فراهم کرد. 🔹️البته همیشه عده‌ای از نخبگان معنوی هستند که حتی در شرایط بد سیاسی هم می‌توانند خودشان را به خدا برسانند؛ اما عموم جامعه تا مشکلات سیاسی حل نشود نمی‌توانند به خدا تقرب پیدا کنند. ♨️هدف قیام فاطمه(س)نهایتاً تقرّب بود ولی عملاً علیه موانع سیاسی بود.کارکرد ولایت هم در درجۀ اول این است که موانع سیاسی را برطرف کند. درگیری‌های پیامبر(ص) هم برای این بود که موانع سیاسی را برطرف کند. 🔹️امروز هرمقدار دین‌گریزی در جامعۀ ما و حتی در جامعۀ جهانی دیده می‌شود، در درجۀ اول مقصّرش مسائل سیاسی، اشخاص سیاسی و مدیریت‌های خرد و کلان هستند. 🔹️اگر مدیریت در جامعۀ‌مان اصلاح بشود و فضای سیاسی جامعه سالم بشود به‌طوری که از آن، مدیریت‌های خوب در بیاید و خدمت به مردم به‌خوبی انجام شود، اکثر دین‌گریزی‌ها برطرف خواهد شد. ♨️هنوز در جامعۀ ما نقش سیاست در تحقق معنویت در جامعه، زیاد روشن نیست.لذا مردم موقع رأی دادن، زیاد انتظار ندارند فرد مورد نظرشان، آدم باتقوایی باشد و اگر از او بی‌تقوایی دیدند می‌گویند «عیبی ندارد!» چون نمی‌دانند بی‌تقوایی در عرصۀ سیاست، سمّ مهلک است. 👤علیرضا پناهیان 🔻متن کامل در وب سایت صراط ⬅️ 🌐 http://serat-zanjan.ir/post/85 @serat_zanjan
💠 نقش در گام دوم انقلاب 🖋رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم با هدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» توصیه‌هایی خطاب به مردم عزیز ایران ارائه می‌دهند. 🔻می توان گفت روح حاکم دراین بیانیه ، مخاطبینش در درجه اول جوانان و در بحث تخصصی ما هستند. اما باید یک بحثی را دنبال کنیم که طلاب جوان یعنی چه کسانی؟ 🔹️مراد ما در بحث، این نیست که طلاب نسل جوان را در مقابل طلاب قرار دهیم، بلکه منظور اینست که طلاب نسل جوان در امتداد طلاب نسل کهن هستند و بین دو نسل و نیست. اما این جا دیگر آن وظیفه ای که به دوش طلاب جوان گذاشته می شود سنگین تر از وظایف نسل کهن است. 🔻مقام معظم رهبری طبقه بندی پنجگانه ای را از نظام سیاسی به سمت تمدن اسلامی ترسیم کردند. 🔹️اگر تا دیروز نسل کهن، بر روی انقلاب و نظام اسلامی متمرکز بودند، نسل جدید بایستی روی بحث اسلامی، اسلامی و متمرکز شود. بنابراین توجه رهبری به جوان یک توجه تعارفی و تشریفاتی نبوده است. 🔹️ایشان آن استعداد و ظرفیت و قابلیت ها و مسیری که در چهل سال آینده باید به سمت آن بروند، را به طور واقعی در جوانان دیده است. ... با ما همراه باشید. @serat_zanjan
▪️حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید جواد مظلومی در سال 1343 شمسی در زنجان متولد و در سال 1361 شمسی وارد حوزه علميه قم شد. او از سال 1371 به تحصیل در درس خارج فقه و اصول اشتغال داشت و مدرک دکتری فلسفه تطبیقی را از دانشگاه قم به دست آورد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید جواد مظلومی از جمله فعالان قرآنی بود که در جبهه در دوران دفاع مقدس حضور بسیجی و داوطلبانه داشت و همچنین و از شاگردان حضرت آیه الله العظمی آشیخ جواد تبریزی به شمار می رفت که در طول سالیان عمربابرکتش در دوره اول شورای عالی فضای مجازی عضو این شورا و در دوره جدید مدیریت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به سمت مشاور رئیس این مجموعه منصوب شد. ▪️این عالم فرزانه همزمان با تحصیل، تدریس ادبیات، فقه و فلسفه را در حوزه تخصصی در دانشگاه انجام می‌داد و تسلط خوبی به زبان های انگلیسی، عربی و آذری داشت و از فعالان تبلیغی در حوزه بین الملل از جمله در شرق آسیا و اروپا به شمار می‌رفت. وی به‌ واسطه تلاش‌ مستمر در توليد نرم‌افزارهای قرآنی از جمله «نورالجنان» و «جامع‌الاحاديث» به‌همراه «رضا آسيابانی» در سال 1380 شمسی توسط مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان خادم‌ القرآن انتخاب شد. او از سال 1388 مسئولیت معاونت امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری را بر عهده داشت و در سال 1398 به عنوان معاون امور بین‌ الملل بعثه مقام معظم رهبری، منصوب شد. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۵ 🖋 حوزه و روحانیت زنجان ♨️نوسازی هایی که در عهد رضا شاه صورت گرفت شکل ناقصی از نوسازی به مفهوم واقعی آن بود. هدف رضا شاه(...) 🔹️در میان خوانین، به علت دو تجربه گذشته شان در همراهی با جریان مشروطه خواه و در جنگ جهانی اول زمینه مساعد بیشتری جهت همراهی با روند نوسازی نسبت به داشتند. ♨️ نهاد دین نیز در زنجان در دوره از قدرت قابل توجهی برخوردار بود و این توان همچنان تا دوره رضا شاه به قوت خود باقی بود(...) 🔺️بدین ترتیب در هدف مستقیم نوسازی های مورد نظر رضا شاه قرار می گرفتند. 🔹️از میان روحانیت زنجان، به عنوان امام جمعه های نسل اندر نسل زنجان در برابر نوسازی، سیاست کم تنش تری را در پیش گرفتند؛ شاید(...) ⛔ یکی از تئوری پردازان نوسازی در دوره پهلوی و عامل اجرایی این قانون در زنجان می باشد(...) ♨️ باوجود اختلاف نظر موجود بین و کسروی در تصدی عدلیه، ویژگی "سرسپردگی جریان روشنفکری وابسته و غربگرا" نقطه مشترکی است که در سلوک اجتماعی سیاسی هر دو شخصیت تاریخی و همینطور اکثر مدعیان حال حاضر مشاهده می شود(...) 🔹️از اقدامات کسروی در (...) 🔻ادامه سرفصل های فوق را در کانال صراط مطالعه کنید: 🌐 https://eitaa.com/serat_zanjan @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
⛔#سرسپردگی #جریان_روشنفکری۵ 🖋#جریان_شناسی حوزه و روحانیت زنجان ♨️نوسازی هایی که در عهد رضا شاه صورت
جریان روشنفکری۵ 💠 نوسازی هایی که در عهد رضا شاه صورت گرفت شکل ناقصی از نوسازی به مفهوم واقعی آن بود. هدف رضا شاه از نوسازی، ایجاد فضای باز سیاسی و مشارکت گروه های مختلف در روند تصمیم گیری ها نبود بلکه عمدتا به منظور حذف یا تضعیف طبقات اجتماعی ما قبل مدرن نظير علما، زمینداران، سران ایلات و عشایر بود، با این رویکرد عملا از میان گروه های اجتماعی در زنجان بیشتر از همه در آماج هدف نوسازی به معنای کاهش مقام و موقعیت سابق قرار می گرفتند. 🔹️در میان خوانین، ذوالفقاری ها به علت دو تجربه گذشته شان در همراهی با جریان مشروطه خواه و در جنگ جهانی اول زمینه مساعد بیشتری جهت همراهی با روند نوسازی نسبت به افشارها داشتند. ♨️نهاد دین نیز در زنجان در دوره قاجاریه از قدرت قابل توجهی برخوردار بود و این توان همچنان تا دوره رضا شاه به قوت خود باقی بود بدین ترتیب روحانیون در هدف مستقیم نوسازی های مورد نظر رضا شاه قرار می گرفتند. 🔹️در تقابل فوق از آنجایی که بیشترین نفوذ روحانیت در بین مردم در حوزه های فرهنگی بود، رژیم اقدامات بیشتری برای کوتاه کردن دست علما از این حوزه اعمال کرد و علما نیز به عنوان یک عکس العمل طبیعی حساسیت های زیادتری به سیاست های حکومت نشان دادند. 🔹️بنابراین از میان مصادیق نوسازی وجه فرهنگی به علت تمرکز دو طرف بر روی آن از اهمیت بیشتری برخوردار شد. ♨️از میان روحانیت زنجان، خاندان حسینی به عنوان امام جمعه های نسل اندر نسل زنجان در برابر نوسازی، سیاست کم تنش تری را در پیش گرفتند؛ شاید این رفتار سیاسی ناشی از موقعیت آنان در میان مردم و حکومت بود زیرا حکومت ها همواره در معادلات سیاسی شهر آنها را مد نظر داشتند به طوری که آنان نقش واسط بین مردم و حکومت را ایفا می کردند. با این وجود، خاندان حسینی نیز همانند دیگر روحانیون، از سیاست های رژیم ناراضی بودند. ♨️ یکی از تئوری پردازان نوسازی در دوره پهلوی و عامل اجرایی این قانون در زنجان احمد کسروی می باشد. 🔹️نامبرده در سال ۱۳۰۰ ه ش از طرف وزارت عدلیه به سمت رئيس محكمه زنجان انتخاب شد وی در قدم اول با نمایندگان زنجان (شیخ ابراهیم زنجانی، برهان الدوله و شیخ الاسلام ابهری) ملاقات کرد و آنها را در جریان مأموریت خود قرار داد. 🔹️با وجود اختلاف نظر موجود بین شیخ ابراهیم و کسروی در تصدی عدلیه، ویژگی "سرسپردگی جریان روشنفکری وابسته و غربگرا" نقطه مشترکی است که در سلوک اجتماعی سیاسی هر دو شخصیت تاریخی و همینطور اکثر مدعیان حال حاضر مشاهده می شود. ♨️ از اقدامات کسروی در عدلیه زنجان، عدم بکارگیری ابلاغیه وزارت عدلیه در مورد اولویت محاکم شرعی بود. 🔺️کسروی در قدم دیگر برای نوسازی، شهادت عدول را در محاکم حذف کرد. 🔺️وی همچنین رسم بست نشینی در خانه علما را با این استدلال که در اسلام تنها کعبه می تواند پناهگاه قرار گیرد ملغی اعلام کرد. ... با ما همراه باشید. @serat_zanjan
۱ 💠 طلبه جوان چه ویژگی هایی دارد؟ 🔻ویژگی هایی هست که طلاب نسل جوان را نسبت به طلاب نسل گذشته، متمایز می کند که چند مورد آنرا بیان می کنیم. 🔹️یکی از مختصات نسل جوان اگر واقع بینانه نگاه کنیم روی سن است؛ که معمولا سنین تا مرز 35 سالگی را نسل جوان می گویند. ویژگی دیگر طلاب نسل جوان، آرمان گرا بودن آنهاست، البته بدان معنا نیست که نسل گذشته آرمان گرا نبوده، بلکه نسل جوان به جهت اقتضای سنش آرمان گراتر است. 🔹️از مختصات دیگر اینکه طلاب جوان به لحاظ کنش گری اجتماعی و به جهت فضا، اقتضائات، نوع زندگی و خیلی از عوامل دیگری که دارند،فعال تر هستند. 🔻بنابراین این ها در حوزه مبارزه می توانند خط شکن تر باشند. یعنی اگر بیاییم صحنه و میدان مبارزه و درگیری با دشمن و مرز آن را طبقه بندی کنیم، طبیعتاً این ها خط شکن هستند. ♨️ لذا با این سه ویژگی،مقام معظم رهبری طلاب جوان را معرفی کرده، ومی فرمایند طلاب جوان کسانی هستندکه امیدوارند؛ دارای انرژی هستند و ابتکار دارند. 🔹️بنابراین اگر بخواهیم واقعی تر به قضیه نگاه کنیم، انتظار مقام معظم رهبری از طلاب جوان در بیانیه گام دوم،در وسعتی است که طلاب جوان به مسئله دولت اسلامی کمک کنند. 🔹️وقتی به بیانیه هم رجوع میکنیم، مشاهده میکنیم نقطه کانونی بیانیه گام دوم، یک نظریه دولت تحت عنوان نظریه نظام انقلابی است. یعنی آنجا نظریه دولتی که ناظر به دولت سازی است، رهبری تحت عنوان نظریه نظام انقلابی از آن یاد میکنند. 🔻اما سؤال و مسئله این است که رهبری در یک افقی مثل دولت سازی یا ترازی مانند آن، از طلاب جوان چه نوع انتظاری دارند؟! ... @serat_zanjan