eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
9.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
3.1هزار ویدیو
68 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عبای«اقتصاد»‌ بر‌دوش‌طلاب‌جوان 🔺️رسالت مهم حوزه علمیه وهمینطور طلاب جوان بعد از طرح و تبیین هر‌‌مسئله، نظریه پردازی است. 🔹️اگرچه حوزه‌علمیه مسئولیت اجرای اقتصاد اسلامی را عهده دار نیست اما اگر برنامه ای اسلامی برای اقتصاد نداشته باشد از طرف مجریان اقتصادی بر نبود برنامه روشن دینی مورد پرسش قرار خواهند گرفت. 🔺️از طرف دیگر معرفی نشدن نظریات کاربردی اقتصادی اسلامی بهانه به دست مغرضان می دهد که آیا اسلام در عرصه اقتصادی حرفی برای گفتن دارد یا نه. 🔹️جای تاسف دارد که تاکنون کرسی نظریه پردازی در زمینه اقتصاد اسلامی در حوزه برگزار نشده و اگر شده، تاثیرگذار و جریان ساز و کاربردی نبوده است. 🔹️بنابراین در اقتصاد، چه در بحث محورش، چه در حوزه ، چه در حوزه ، طلاب جوان باید حضور جدی داشته باشد؛ 🔹️یعنی یک سبک زندگی را از لحاظ علمی و عملی به جامعه ارائه کند که جامعه به سمت نرود و البته اگر می خواهد جامعه به سمت مصرف گرایی نرود، مرحله اول این است که خود روحانیت به سمت مصرف گرایی نرود، که اگر رفتند، نمی توانند جلوی اسراف و تبذیر را بگیرند. 🔹️ مثلاً در دوران قاجار بزرگانی آمدند فتوا دادند که استفاده از البسه خارجی حرمت دارد، و عملاً هم مردم نپوشیدند. الآن نیز در دوران تحریم هستیم و این مسائل در حوزه اقتصاد به عهده است و باید دنبال کنند. ۶ بررسی نقش طلاب جوان در گام دوم انقلاب @serat_zanjan
🌀 🖋نقدی بر مقاله "انحراف انقلاب" محسن کدیور 📝۱۲شهریور ۱۳۵۹ (...) انتقاد جدی را نسبت به ریل گذاری جمهوری اسلامی تحت قالب یک اعلامیه مطرح می کند. ♨️محتوای این اعلامیه در و نسبت به برخی از سیاست های جمهوری اسلامی و همچنین نحوه مواجهه اش با اندیشه‌های معارض مخصوصا جریان نوشته شده بود،لذا این اعلامیه با عنوان« انقلاب به کجا میرود؟!» نامگذاری شد. ⛔(...)برخی از دگراندیشان دینی نظیر محسن کدیور اصرار دارند مسیر این اعلامیه را تغییر داده و شخصیت سید ابوالفضل را در جهت مطلوب خود مصادره کنند. ⛔از جمله برداشت های اتهام وار کدیور از این اعلامیه اینست که(...) ⛔با اینکه پرونده ابهام آلود سید ابوالفضل زنجانی برای هنوز باز است ولی بنظر می رسد که محسن کدیور در جستجوی موید تاریخی برای اندیشه های بظاهر روشنفکرانه خویش، بصورت شخصیت و مواضع سید ابوالفضل زنجانی را در از قبل طراحی شده خودش قرار داده است. 🔺️متن کامل نقد را مطالعه فرمایید⬇️ 🌐 https://eitaa.com/serat_zanjan @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
🌀#ماهیگیری_از_آب_گل_آلود 🖋نقدی بر مقاله "انحراف انقلاب" محسن کدیور 📝۱۲شهریور ۱۳۵۹ #سیدابوالفضل_زنجا
📎 🌀 🖋نقدی بر مقاله "انحراف انقلاب" محسن کدیور 📝۱۲شهریور ۱۳۵۹ سید ابوالفضل زنجانی که عالمی نواندیش و از حامیان معنوی و محسوب می شد، انتقاد جدی را نسبت به ریل گذاری جمهوری اسلامی تحت قالب یک اعلامیه مطرح می کند. ♨️محتوای این اعلامیه در و نسبت به برخی از سیاست های جمهوری اسلامی و همچنین نحوه مواجهه اش با اندیشه‌های معارض مخصوصا جریان نوشته شده بود،لذا این اعلامیه با عنوان« انقلاب به کجا میرود؟!» نامگذاری شد. ♨️همان وقت محتوای این اعلامیه به سمع امام خمینی(ره) رسیده و ایشان از هرگونه برخورد جدی با ایشان ممانعت به عمل می آورند. ⛔با وجود اینکه سید ابوالفضل رابطه خوبی را قبل از انقلاب بجهت قرابت فکری و رفتاری با افرادی نظیر و آیت الله داشته وحتی فحوای اعلامیه اش که تند ترین گلایه او از انقلاب محسوب می شد، بیشتر در فضای انتقادی و رفع مسائل درونی انقلاب مطرح شده است، برخی از دگراندیشان دینی نظیر اصرار دارند مسیر این اعلامیه را تغییر داده و شخصیت سید ابوالفضل را در جهت ایدئولوژی مطلوب خود مصادره کنند. ⛔از جمله برداشت های اتهام وار کدیور از این اعلامیه اینست که سید ابوالفضل، را در تعارض مسلم با محکمات قرآن و سیره نبوی و موازین و مبانی شرعی می دانسته و معتقد بوده که این تز لنین ها و های عمامه دار است تا جایی که حتی میگوید برادران زنجانی در حد موسس انقلاب که امام باشد، پیش رفته اند. ♨️کدیور نسبت به این دست از ادعاها، استدلال دقیقی و مستندی نداشته و به یک سری از اخبار که حتی مشخصات فرد ناقل در آن اشاره نشده متوسل می شود. ⛔با اینکه پرونده ابهام آلود سید ابوالفضل زنجانی برای پژوهش هنوز باز است ولی بنظر می رسد که محسن کدیور در جستجوی موید تاریخی برای اندیشه های بظاهر روشنفکرانه خویش، بصورت شخصیت و مواضع سید ابوالفضل زنجانی را در از قبل طراحی شده خودش قرار داده است. .. با ما همراه باشید. ۱۱ جریان شناسی حوزه و روحانیت زنجان @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣روحانیون در تبیین ملاکات عدالتخواهی کم کاری کرده و لایه حضور درفضاهای سیاسی را در برخی موارد گم کرده‌اند... 🌐 ضوابط و اصول عدالتخواهی در طلاب جوان را در آخرین مطلب تحلیلی صراط زنجان ببینید. @Serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
📣#پرچمدار_عدالتخواهی ⛔روحانیون در تبیین ملاکات عدالتخواهی کم کاری کرده و لایه حضور درفضاهای سیاسی ر
📢 🌀نقش طلاب جوان در گام دوم انقلاب 🔺️برقراری درجنبه‌های مختلف،از اهداف اساسی‌جمهوری‌اسلامی بشمار رفته و جزءلاینفک هویتی انقلاب‌اسلامی محسوب میشود. 🔹️تحرکات عدالتخواهانه در سالهای اخیر، خبر از پویایی انقلاب اسلامی و تولد نسلی دغدغه مند از جوانان در راستای برقراری هرچه بیشتر عدالت می دهد. 🔹️عدالتخواهی از جمله مهمترین رسالت انبیا الهی بوده که ذیل آیه لیقوم الناس بالقسط به اهمیت آن اشاره شده است. 🔹️روحانیت نیز بعنوان نائبان اصلی انبیا در زمان حاضر موظفند علاوه بر جدیت در امر عدالتخواهی، خود پرچمدار جریان عدالتخواهی بوده و سایر عدالتخواهان را از اقشار مختلف مردمی در زیر لوای خود با در نظر گرفتن اصول و مرزهای دقیق اسلامی حمایت و هدایت کنند. 📢در میان آنچه بیشتر از گذشته برای همگان به اثبات رسیده، اهمیت تبیین مبانی عدالت در اندیشه انقلاب اسلامی و راهکارهای تحقق آن در حکومت دینی است. ♨️عدالتخواهی نیازمند روشن شدن مبانی است؛ لذا اگر کسی مبانی را حل نکند ممکن است در مقابل آن بایستد. 🔹️بنابراین طلاب جوان در زمینه عدالتخواهی در دو لایه باید حضور چشم‌گیر داشته باشد؛یکی تبیین مبانی حاکمیت دینی و جامعه‌ دینی، و دیگری تبیین منطق رفتار سیاسی؛ 🔹️روحانیون در تبیین ملاکات عدالتخواهی کم کاری کرده و لایه حضور درفضاهای سیاسی را در برخی موارد گم کرده‌اند. 🔹️وظیفه اصلی روحانیت نه صرفا حضور در جریانات سیاسی، بلکه در تبیین خطوط و ملاک‌هاست؛ روحانیون کارهایی برای جریان انقلابی و تقویت حاکمیت دینی می‌توانند انجام دهند که دیگران نمی‌توانند انجام دهند، برای انجام آ‌ن‌ها نباید کم‌کاری کنند. 🔹️برخی ازبزرگان حوزه،در مبانی حاکمیت دینی و عدالت علوی به خوبی وارد شده اند اما در مورد اصول رفتار عدالتخواهانه، آن‌چنان که باید، کار خوبی صورت نگرفته است؛ 📢این‌هایی که گفته شد، لایه‌های تبیینی بود اما لایه‌ دیگری که روحانیت باید در آن نقش‌آفرینی کند حضور در صحنه‌های اجتماعی و نظارت‌ بر عملکرد حاکمیت و کارگزاران نظام اسلامی است. ♨️اگر روحانیت در این لایه ضعیف عمل کند، مفاسد بر خی از مسؤولانِ ناکارآمد، به پای نظام اسلامی و در نهایت دین نوشته می‌شود اما اگر روحانیت؛ چه در سطح مرجعیت و چه در سطح عموم طلاب، علیه عملکردهای سوئی که دیده می‌شود اعتراض کند و در مطالبات مردمی پیشگام باشد، این اتفاق نخواهد افتاد. @serat_zanjan
▪️اصل ۱۱۳ بر دوش من سنگینی می‌کند. واقعاً«الَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَکَ»؛ می‌خواهد استخوان‌های پشت را بشکند. حسن روحانی ، رئیس جمهور در جلسه دیروز هیات دولت: ▫️اصل ۱۱‌۳ رئیس‌جمهور کشور را مسئول اجرای قانون اساسی می‌داند. یعنی هرکجای قانون اساسی صدمه ببیند این رئیس‌جمهور است که باید فریاد بزند و از همه توانش استفاده کند.  ▫️روحانی گفت:هیچ قوه‌ای حق ندارد در کار قوه‌ای دیگر دخالت کند. هیچ قوه‌ای نمی‌تواند به قوه دیگر بگوید چرا این روش را انتخاب کردید. مداخله معنایی ندارد. @serat_zanjan
🚫 ✍تحلیل آسیبِ آرمانخواهی افراطی و عدم توجه به ملاحظات اجرایی در مدیریت نظام اسلامی 🚫توجه به ملاحظات اجرایی در یک نظام نوپا در جهت حفظ نظام سیاسی و در نهایت تامین یک فضای آرام سیاسی اجتماعی، مهم ترین نکته ای بود که برخی از حق طلبان بی صبر مثل سید ابوالفضل زنجانی از ادراک آن عاجز بودند لذا انقلاب را به پیروی از انقلاب اکتبر و در تعارض با نظام نبوی متهم می نمودند. 🌀این مطلب را در کانال مطالعه کنید. ◀️ کلیک کنید ▶️ ۱۲ حوزه و روحانیت زنجان @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
🚫#حق_طلبان_بی_صبر ✍تحلیل آسیبِ آرمانخواهی افراطی و عدم توجه به ملاحظات اجرایی در مدیریت نظام اسلامی
🚫 ✍تحلیل آسیبِ آرمانخواهی افراطی و عدم توجه به ملاحظات اجرایی در مدیریت نظام اسلامی 🔺️با وجود اینکه اصحاب انقلاب در نهضت امام، شاکله اولیه تشکیل یک نظام اسلامی را رقم زده بودند ولی جهشی که در رشد لایه های مردمی رخ داد و توده مردم را به عرصه مطالبه تغییر نظام سیاسی آورد برایشان قابل پیش بینی نبود. 🔹️لذا روحانیت و کنشگران انقلابی با اینکه که در نگاه کلان، جامعه را در فاصله نیم قرنی برای تشکیل حاکمیت اسلامی دیده و بعبارتی هنوز در مردم آمادگی کامل را نسبت به این مساله نمی دیدند، فرصت دست داده را غنیمت شمرده و درصدد شکل دهی پایه های سیاسی نظام برآمدند. 🔹️آنچه مسلم است اینست که صیرورت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، تا رسیدن به نقطه آرمانیش که در تراز مدینه فاضله قرار بگیرد نیازمند طی گام های تدریجی برای پیاده کردن ایدئولوژی خود است. 🚫با این حال از آسیب های قابل ملاحظه در برخی از متفکران دینی که سید ابوالفضل نیز جزو آنها محسوب می شود، آرمانخواهی افراطی و خلا نگاه رئالیستی در مسائل مستحدثه اول انقلاب بود که منجر به عدم درک صحیح و دقیق از واقعیت موجود در عرصه سیاسی اجتماعی وقت می شد، که زاییده آن، واکنش های تندی نظیر اعلامیه سید ابوالفضل و پس از آن جدایی از نهضت میشد. 🔹️لذا در گفتگویی که موسوی اردبیلی راجع به اعلامیه مذکور با امام داشته - نقل می کند که امام فرمود: مگر شما چیزی می دانید که او نداند؟! -آنچه که به ذهن متبادر می شود اینست که به نظر امام، سید ابوالفضل و امثالهم واقعیت موجود در یک نظام نو پا و همینطور مشکلات موجود در عرصه اجرا را متوجه نبودند. ✔توجه به ملاحظات اجرایی در یک نظام نوپا در جهت حفظ نظام سیاسی و در نهایت تامین یک فضای آرام سیاسی اجتماعی، مهم ترین نکته ای بود که برخی از حق طلبان بی صبر از ادراک آن عاجز بودند لذا انقلاب را به پیروی از انقلاب اکتبر و در تعارض با نظام نبوی متهم می نمودند. ♨️همین بی توجهی و عدم ملاحظات سیاسی در روند جبهه ملی هم دیده میشود که خود برادران زنجانی ازحامیان و رهبران فکری اش محسوب میشدند، لذا منجر به کودتا علیه آنهاو درنهایت ناکامی جبهه ملی شد. ۱۲ جریان شناسی حوزه و روحانیت زنجان @serat_zanjan
جریان عدالتخواه در این مقام حداقل در دوعرصه،می‌تواند مطالبه‌گری کند؛ ▪️یکی وضع قوانینِ غیر مساوی برای شرایط مساوی و دیگری وضع قوانین برای افزایش نظارت بر تساوی افراد در برابر قانون ◀️ مطالعه کنید.. @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
⭕#عدالتخواهی_در_وضع_قوانین ✍جریان عدالتخواه در این مقام حداقل در دوعرصه،می‌تواند مطالبه‌گری کند؛
🎤 🌀یکی از بستر های کنشگری مطلوب در زمینه‌ عدالتخواهی، مطالبه گری در مقام وضع قانون می باشد. ✍جریان عدالتخواه در این مقام حداقل در دو عرصه، می‌تواند مطالبه‌گری کند؛ ▪️یکی وضع قوانینِ غیر مساوی برای شرایط مساوی و دیگری وضع قوانین برای افزایش نظارت بر تساوی افراد در برابر قانون، ▫️یعنی هم رصد موارد قانونی برای کشف اینکه کجا برای شرایط مساوی، قوانین غیرمساوی وضع شده، تا در مقابل آن، مطالبه‌گری کند و هم در جایی که قوانین به‌طور گزینشی اجرا می‌شود باید حضوری فعال و اعتراضی داشته باشد. ▪️از جمله توجیه هایی که نسبت به دریافت حقوق های نجومی داده‌ شد این بود که برخی از این دریافت ها، در قالب قانون اتفاق افتاده؛ در اینجا اگر خود مجلس یا نهادهای دیگری که حق قانون‌گذاری دارند، تبعیض در بهره مندی را قانونی کرده‌اند، جریان عدالتخواه باید اعتراض نموده و از نمایندگان مطالبه کند که در بهره‌مندی از بیت‌المال حق همه‌ افراد جامعه حفظ شود. ▫️مورد دوم، دخالت جریان عدالتخواه در وضع قوانینِ نظارتی است؛ ▪️وضع قوانینی که می تواند میزان نظارت بر تساوی افراد در برابر قانون را بالا ببرد؛ بسیاری از مشکلات جامعه به ضعف در نظارت بر می گردد؛ ناهیان از منکر، مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و یا اگر قرار بگیرند نمود رسانه‌ای ندارد؛ ▪️لذا حاکمیت دینی باید از گروه‌های نظارتی و از نهادهای نظارتی و نیز از نظارت عالمان دینی حمایت کرده و زمینه‌های تقویت آن‌ را فراهم کند. ▫️عدالتخواهان در اینجا می توانند وارد شوند و از نهادهای مربوطه بخواهند قوانینِ نظارتیِ لازم تصویب کنند؛ مثل مطالبه از شورای نظارت بر صدا و سیما برای وضع قوانین ناظر به تولید و پخش برنامه‌ها و یا مطالبه از مجلس در وضع قوانینی که نظارت بر کارگزاران و مسؤولان را بیشتر می‌کند. بررسی نقش طلاب جوان در گام دوم انقلاب @serat_zanjan
🎧 ♨️به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم طی نامه‌ای به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به خطرات FATF تذکراتی را یادآور شدند. متن این نامه به شرح زیر است: 🌀بسم الله الرحمن الرحیم وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیَانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ و اگر از گروهى بیم خیانت دارى [پیمانشان را]به سویشان بینداز [تا طرفین]به طور یکسان [بدانند که پیمان گسسته است]زیرا خدا خائنان را دوست نمى دارد (انفال/۵۸) 🔺️رییس و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام سلام علیکم ▪️همان طور که مستحضر هستید لوایح چهارگانه و بسیار خطرناک موسوم به FATF، بعد از فشار‌های مختلف دولت و کم کاری‌های مجلس قبل، به تصویب رسید و از این لوایح چهارگانه، دو لایحه (cft) و (پالرمو) برای تصویب نهایی منتظر نظر نهایی شما اعضای محترم است؛ لذا ما جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم از باب النصحیة لائمة المسلمین، با توجه به سوابق و جایگاهی که حضرات دارید نکاتی را عرض می‌کنیم: ◾متن کامل نامه را از آدرس زیر ببینید: 🌐 http://serat-zanjan.ir/post/97 @serat_zanjan